CNA a decis ca RECLAMELE ROMTELECOM ofenseaza convingerile RELIGIOASE

18-01-2012 2 minute Sublinieri


Spoturile publicitare Romtelecom care folosesc colinde româneşti cu versuri modificate pentru a comunica o ofertă au lezat sentimentele religioase ale unor persoane, fapt pentru care CNA va transmite scrisori de atenţionare televiziunilor şi radiourilor care le-au difuzat.

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a analizat, în şedinţa de marţi, două spoturi TV şi două spoturi radio Romtelecom, în care Pavel Stratan şi fiica lui, Cleopatra Stratan, interpretează colinde româneşti cu versuri modificate, pentru a fi comunicate oferte ale companiei.

În urma difuzării acestor spoturi, CNA a primit aproape 30 de reclamaţii de la telespectatori şi ascultători, potrivit cărora utilizarea în comunicarea comercială a unor colinde româneşti cu versuri modificate pentru a comunica o ofertă reprezintă blasfemie şi sfidare a valorilor tradiţionale. În prezent, reclamele acestea nu mai sunt difuzate.

Consiliul Român pentru Publicitate (RAC) a comunicat CNA că reclamele Romtelecom nu încalcă prevederile Codului de Practică în Publicitate elaborat de RAC. Cu toate acestea, CNA a ţinut cont de cele aproximativ 30 de reclamaţii primite de la telespectatori şi ascultători şi a decis să transmită scrisori de atenţionare televiziunilor şi posturilor de radio care au difuzat spoturile Romtelecom (Antena 1, Antena 3, TVR 1, TVR 2, B1TV, Prima, Kanal D, Pro TV, Realitatea TV, Acasă TV, Europa FM, Pro FM şi Magic FM).

Dan Grigore, membru al CNA, a spus despre aceste reclame că sunt “o blasfemie”. “Eu mă simt jignit. Consider că este o blasfemie”, a spus Dan Grigore, precizând că s-a făcut reclamă dintr-un “text liturgic”. În schimb, reprezentanţii Romtelecom prezenţi la CNA au spus că în reclame apare un colind interpretat de un cor profesionsit, iar dirijorul – Dan Jinga – este absolvent de teologie.

Pe de altă parte, Gelu Trandafir, un alt membru al Consiliului, a fost de părere că, deşi nu au fost făcute cu intenţia de a jigni pe cineva, respectivele spoturi publicitare au produs un impac puternic asupra publicului. “Sunt 30 de reclamaţii. E clar că au produs un impact. Trebuie să ţii cont de sensibilităţile astea. Astfel de exploatări comerciale pot să aducă atingere convingerilor religioase”, a spus Gelu Trandafir.

Totodată, Christian Mititelu, membru al CNA, le-a spus reprezentanţilor Romtelecom că această companie încă este văzută ca operatorul de comunicaţii naţional în România. “Trebuie să arătaţi mai multă reţinere (…) Oamenii s-au simţit jigniţi“, a spus Mititelu. “E o reclamă urâtă, simplistă, care exploatează un lucru care nu ar trebui exploatat”, a spus Christian Mititelu, precizând că face acest comentariu în calitate de telespectator, nu de membru al CNA.

“Realmente, m-am simţit jignit (de reclamele respective, n.r.)”, a spus şi Mihai Mălaimare, membru CNA. “Asemenea materiale audiovizuale riscă să lezeze sentimentele religioase”, le-a spus şi Răsvan Popescu, preşedintele CNA, reprezentanţilor Romtelecom.

De cealaltă parte, într-un punct de vedere transmis MEDIAFAX, compania Romtelecom spune că intenţia campaniei a fost aceea de a transmite o urare consumatorilor români în acelaşi timp cu promovarea unor produse, prin intermediul unor cântece laice, tradiţionale, foarte populare în perioada sărbătorilor de iarnă.

“Tocmai pentru a ne asigura că demersul nostru a fost unul de bună cuviinţă am realizat o amplă documentare pentru campanie, din care rezultă clar că aceste două colinde sunt de sorginte laică şi nu colinde religioase, cum sunt cele denumite în literatura de specialitate «cântece de stea». În plus, poate nu este lipsită de relevanţă împrejurarea că, în ambele situaţii, au fost folosiţi artişti profesionişti în domeniu şi facem trimitere directă în special la melodia «Domn, Domn să-nălţăm» cântată de corul profesionist Accoustic, dirijat de maestrul Dan Jinga, el însuşi absolvent de teologie şi bun cunoscător al ortodoxismului. Nu avem nicio îndoială că, în măsura în care modalitatea aleasă de noi pentru a ne exprima ar fi adus o atingere valorilor creştine, domnia sa ar fi fost primul care ar fi refuzat orice colaborare”, spune Romtelecom.

De asemenea, compania precizează că au fost alese cu grijă cele două cântece (“Florile Dalbe” şi “Domn, Domn să-nălţăm!”, n.r.) folosite în reclame, tocmai pentru că au fost la origini vechi cântece populare.

“Sunt cântece de urări de Sărbători, interpretate din vechime de către ţăranii care se strângeau în cete şi urau pe la curţile boiereşti. De asemenea, o simplă citire a textului celor două colinde originale scoate în evidenţă faptul că vorbim despre texte laice de colindare şi omagiere a oamenilor avuţi ai vremurilor, a boierilor, cu ocazia sărbătorilor de iarnă. Poate că nu este lipsit de interes, în contextul discuţiei, şi faptul că şi populaţia de altă religie cântă aceste două colinde”, mai spune Romtelecom.

Totodată, compania consideră că folosirea celor două colinde nu contravine cerinţelor legale publicitare, nici valorilor morale. “În concluzie, considerăm că folosirea celor două melodii nu contravine cerinţelor legale publicitare, dar nici valorilor morale, având în vedere caracterul laic al colindelor şi maniera decentă şi profesionistă în care au fost realizate producţiile artistice (şi credem că în societatea românească actuală creaţiile artistice şi «autorii» în general se bucură de garanţia libertăţii de exprimare, de lipsa oricărei cenzuri în condiţiile în care nu încalcă legea)”, mai spune Romtelecom.

Decizia CNA de a atenţiona televiziunile şi radiourile care au difuzat spoturile publicitare ale Romtelecom a fost aplicată în baza art. 29, litera e din Legea audiovizualului, potrivit căruia “(1) Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii: e) să nu aducă ofensă convingerilor religioase sau politice ale telespectatorilor şi radioascultătorilor”.

Totodată, CNA a decis să ceară şi un punct de vedere de la Patriarhia Română cu privire la reclamele care folosesc colinde româneşti cu versuri modificate.


Categorii

1. DIVERSE, Razboiul impotriva Bisericii/ crestinismului

Etichete (taguri)

, , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

9 Commentarii la “CNA a decis ca RECLAMELE ROMTELECOM ofenseaza convingerile RELIGIOASE

  1. O decizie si o atitudine de bun simt, slava Domnului!

  2. Pana la urma ce au facut? o nimica toata, strategie ieftina de tot de manipulare, care necesita resurse minime si aduce profit imens.

    Au inlocuit o propozitie care indemna sa aducem slava lui Dumnezeu cu un cuvant asemanator din punct de vedere fonetic, pe aceeasi linie melodica imprimata in mentalul colectiv in asociere cu slava adusa prin acest cantec lui Dumnezeu astfel incat in mentalul colectiv sa se fixeze ideea de slava adusa lui romtelecom, cu atat mai mult cu cat este o formula abreviata, un acronim, usor de retinut, usor de reprodus, fara sens in sine, pe principiul formulelor incantatorii si foarte usor capabila sa strambe mintea omului. Astfel incat sa fie omul tentat sa caute in continuare ceea ce slaveste numai ca se schimba ceea ce slaveste. Asta ar fi mesajul profund. Sigur la suprafata se pot invoca si alte manipulari, lumesti, domnule, sezonul ofertelor, iata o oferta in acord cu traditia romaneasca, iata exprimam aceasta apropiere de traditie folosind o melodie traditionala romaneasca. Cred ca se pot scrie cateva zeci de pagini de studiu care sa demaste mizeria morala a celor din spatele acestei reclame, a “creatorilor” din laboratorul de publicitate, a copywriter-ilor, a specialistilor in imagine… faptul ca se folosesc de imaginea unui copil talentat, din republica Moldova, care canta alaturi de tatal sau… ce poate fi mai idilic? cine poate fi mai curat decat un copil? ce poate fi mai frumos decat ca un copil sa cante alaturi de tata? Cum sa nu fii impresionat cand vezi artisti din R Moldova… exploatare fara mila a nostalgiilor de unire ale tuturor romanilor pe un anumit segment de varsta… si cum am putea crede in acest context ca slavirea implicita a lui romtelecom poate fi ceva ofensator? – si iata de ce dupa o luna, platind o factura la romtelecom, ne trezim ca ne interesam la sursa de conditiile ofertei care ne-a spalat bine creierul si l-a improspatat.

    Aici, in spatele acestei mizerii, sunt studii inalte de semantica si semiotica, de pragmatica literara si sociologie lingvistica. Toate puse intr-un scop meschin: profitul cu orice pret sau, mai bine zis, cu tot dis-pretul pentru destinatar si poate ca destinatarul obisnuit, fara pregatire in domeniul impactului cuvintelor asupra psihicului si imediat asupra comportamentului, nu intelege dedesubturile acestei manevre marsave dar cu siguranta in sinea sa explicatia nici nu este necesara, este revolta sufletului care se simte jignit in ceea ce are mai pur si mai inaltator in el, cea care a facut sa curga reclamatiile si nemultumirile.

    Nu imi pot inchipui cum un realizator de reclame ar putea nega existenta lui Dumnezeu din moment ce merge la tinta exploatand credinta omului. Dar credinta lui este in altcineva, cata vreme nu poti sluji si lui Dumnezeu si Mamonei. Deci consider ca reclamele de acest gen sunt oricum, numai inocente, NU.

    Ar trebui ca oamenii sa stie valoarea cuvantului, gravitatea efectelor lui asupra mintii si spiritului, sa inteleaga cum functioneaza acest mecanism de manipulare prin publicitate si nu numai, si prin talk show, si prin simpla imagine, cu atat mai mult prin combinatia tuturor acestor factori. Poate atunci am realiza de ce suntem atat de agitati si avem comportamente atat de inexplicabil de straine noua insine ca persoane, in viata de zi cu zi a fiecaruia. Si poate ca in sfarsit o sa ne calcam pe dependente si o sa aruncam televizorul la gunoi sau cel putin sa-l stingem definitiv.

  3. Si acum, dupa ce m-am racorit :D… melodia o fi laica, interpretii or fi profesionisti dar versurile melodiei nu sunt pagane deci nu vad unde e sanctiunea efectiva? Nu poti sa te legi de profesionalismul corului nici de sutdiile de teologie ale dirijorului decat daca vrei sa te speli pe maini pentru mizeria pe care ai facut-o si sa arunci pisica in gradina unui prost sau unei persoane profund imorale; caci cu atat mai mult era dator sa refuze oferta de zile mari care i s-a facut pentru realizarea aranjamentului (in toate sensurile termenului) cu cat era absolvent de teologie. Sunt convinsa ca nu a dirijat din considerente de caritate crestina nici nu a fost o munca de voluntariat.

    Faptul ca CNA a “constatat” ca romtelecom a ofensat orotodocsii nu inseamna decat tot o strategie de marketing. Au declarat si gata. Foarte frumos. Dar noi vrem sa vedem sanctiunea aplicata si sa nu mai vedem asemenea chestii la tv. Si raman la parerea mea ca pentru a nu le mai vedea deloc cel mai sigur este sa nu le mai PRIVIM.

    gata, am terminat tirada 😀 o zi excelenta tuturor!

  4. Recomand cartea Kalist Monahul tuturor nevoitorilor intru Hristos.

    Am citit-o de 2 ori :)si as mai citi ceva asemanator..

  5. O fi fost oare un test pentru a se vedea reacţia populaţiei şi a BOR la această mizerie, sau pur şi simplu a fost doar lăcomia de bani a Romtelecomului, care nu a vrut să piardă momentul prielnic pentru a mai face nişte încasări suplimentare? Oricum reacţia populaţiei, între care mă includ şi pe mine a fost aproape zero, la fel şi a autorităţii în măsură să reacţioneze.

  6. @ antuza:

    Tocmai ca n-a fost zero, de vreme ce au fost niste zeci de oameni care au reclamat si de vreme ce au reactionat si ei. Problema este ca TARDIV.

  7. @ anonyma:

    E corecta, probabil, analiza. E plauzbila, in orice caz. Solutiile nu-s prea realiste deocamdata. Apropo, niciunul din noi nu are TV, dar… TV-ul (de stiri) tot vine cumva prin internet… si mai scapa si reclamele, fireste.

  8. Fata de amploarea evenimentelor care se petrec in strada, blasfemierea unor colinde trece mai neobservata.

    @admin,
    ma refeream la faptul ca reactia oamenilor a fost aproape zero, pentru ca 30 de oameni din 18 milioane inseamna extrem de putin. Eu nici nu stiam de exemplu ca un om obisnuit poate sa faca reclamatie la CNA. Iar in ceea ce priveste autoritatea care ar fi trebuit sa reactioneze, ma referea la BOR, care nu a reactionat deloc. Autoritatea lumeasca, CNA-ul, a reactionat totusi, dar dupa ce raul fusese deja facut.

  9. nu stiu unde sa postez, asa ca o fac aici. Am gasit un articol interesant: http://www.serafimpantea.ro/2012/01/15/o-minciuna-numita-prezervativ

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare