PATAPIEVICI CRITICA TEROAREA MORALA, STALINISTA, A CORECTITUDINII POLITICE. Cine sunt prostii Europei?/ Andrei Plesu despre casatoria homosexuala/ COMENTARIU DESPRE LIMITELE DISCURSULUI NEOCONSERVATOR SI ORBIREA VOITA A STANGII CRITICE

30-05-2017 8 minute Sublinieri

Scriitorul Horia-Roman Patapievici consideră că fenomenul corectitudinii politice cu care se confruntă societățile contemporane se manifestă ca o teroare morală, un coșmar asemenea stalinismului și atrage atenția asupra potențialului devastator pentru libertatea cuvântului și pentru modul în care civilizația occidentală a construit noțiunea de civilizație liberă.

“Ilustrând perfect butada aceea teologică, care spune că cea mai mare ispravă a diavolului este să-i convingă pe oameni că nu există, la fel procedează și corecții politici. Partida asta, în momentul în care vei expune chestiunea, cu o privire candidă, deschisă, pentru că, nu-i așa, ei sunt foarte ‘open minded’, ei vor spune ‘Dar nu e adevărat! Pur și simplu nu este adevărat!’ În momentul în care vei aduce argumente vor spune ‘Nooo… E o interpretare tendențioasă! În realitate…’ Și-ți vor spune cum stau lucrurile ‘în realitate’. Suntem cumva ca într-un coșmar de revenire a stalinismului fără NKVD și fără teroarea care, în anii ’50, a reglat pe veci chestiunea cine are dreptul să deschidă gura și cine poate vorbi. Cumva, în absența terorii fizice a apărut o teroare care este morală și care este teama justificată a omului civilizat de a fi eliminat din lumea civilizată”, a afirmat Patapievici la Bookfest.

Patapievici, care a participat sâmbătă la lansarea cărții “Proștii Europei. Cum se sinucid civilizațiile” de Traian Ungureanu, desfășurată la standul Humanitas din cadrul Bookfest, a atras atenția că “astăzi, corectitudinea politică, mizează, ca ideologie, pe faptul că tu vrei să aparții unei comunități de valori”.

“Prin această apartenență te identifici cu o comunitate de destin. Ei bine, când ești rupt de ea, prin stigmatizare, ești rasist, ești islamofob, ești împotriva progresului ș.a.m.d. Este o lovitură puternică. Ca să nu mai spun că (…) sancțiunile există și excluderea nu este doar morală, este o excludere care antrenează toate, toate compartimentele vieții, până la acel existențial suprem”, a punctat scriitorul.

Patapievici a subliniat că mișcarea corectitudinii politice, “începută ca o pedantă puricare a modului în care sunt întrebuințate cuvintele”,“a devenit, de fapt, o mișcare care, astăzi, transformă orice critică la adresa ei într-un stigmat infamant”.

“Bunăoară, chestiunea care stă în centrul lumii de astăzi și a cărții lui Traian Ungureanu care este problema terorismului musulman, islamic, care se revendică dintr-o interpretare a Coranului și a tradiției, o interpretare care, din păcate, nu este periferică pentru că majoritățile nu o resping, iar atunci când ‘radicalizații’ — cum se numesc astăzi — își termină treaba, găsesc întotdeauna un consens, o scuză sau un adăpost în majoritățile care, nu-i așa, corect politic este să le distingi cu grijă de extremiștii care fac rele. În momentul în care critici aceste lucruri, stigmatul este pregătit, ești islamofob, ești rasist. (…) Dar, în momentul în care eticheta de rasist este folosită pentru a te stigmatiza, a te elimina și a-ți închide gura pur și simplu cu o cenzură care-i foarte subtilă și care s-a insinuat în universități, în presă, în lumea politică astfel încât agenda este fixată de tabuurile corectitudinii politice, în acest moment vedem potențialul devastator pentru libertatea cuvântului și pentru modul în care civilizația occidentală a construit noțiunea de civilizație liberă, le vedem, pericolele sunt explozive, dar, cumva, suntem legați de mâini și de picioare”, a spus filosoful.

Afirmând că “islamofobia este una din maladiile inventate de corecții politici pentru a exclude din dezbatere pe cei care doresc să spună lucrurilor pe nume”, Patapievici a subliniat că nu are nimic cu Islamul.Mă simt imediat obligat să precizez: nu am nimic cu Islamul, dacă mă chestionați, știu multe despre islam, am citit Coranul, admir filosofia făcută în limba arabă în Evul Mediu, deci nu pot fi acuzat de islamofobie decât dacă sunteți corecți politic”, a încheiat Horia-Roman Patapievici.

Andrei Pleșu a fost invitat la emisiunea Cooltura, difuzată de TVR 2, unde a vorbit despre ultima sa carte – Despre inimă și alte eseuri. Printre subiectele abordate s-a aflat și legalizarea căsătoriei între homosexuali.

Dacă despre parteneriatul civil are o părere bună, fiind de acord cu legalizarea acestui tip de act, Pleșu este radical când vine vorba despre căsătoria între persoane de același sex.

„Sunt de acord cu parteneriatul civil. Este vorba de soluții de viață pragmatică. Oamenii se îmbolnăvesc, mor. E o diferență între căsătorie și parteneriat civil.

Căsătoria e un ceremonial care te introduce în clasa din care tu ai ieșit. Eu nu îi înțeleg pe homosexuali. Tu te afirmi ca diferență și ceri să ți se respecte faptul că ești diferit. Și după ce ți se respectă asta, spui <<dar vreau și eu la fel>>. Mi se pare o contradicție. Stai în statutul pe care l-ai ales. Nu încerca să te faci „mămică”, pentru că tu ai hotărât ce ești, prin balansul acesta bicolor al cuplului”, a spus Andrei Pleșu.

Recent, Camera Deputaților a adoptat, cu 232 de voturi „pentru”, 22 – „împotrivă” și 13 abțineri, inițiativa cetățenească pentru revizuirea Constituției cu privire la redefinirea familiei.

Anul trecut, în mai, Coaliția pentru Familie a depus la Parlament cele 3 milioane de semnături pentru revizuirea Constituției. Formularea propusă pentru articolul 48 alin. 1 din Constituție este: „Familia se întemeiază pe căsătoria liber consimțită între un bărbat și o femeie, pe egalitatea acestora și pe dreptul și îndatorirea părinților de a asigura creșterea, educația și instruirea copiilor‘”. Actualul text al Constituției se referă la căsătoria dintre soți.

Astăzi, despre o carte. Cartea scandaloasă a unui ziarist care este şi parlamentar european. Ce vreţi subiect mai neatrăgător?

Bleah! Nu tu Steaua, nu tu Dinamo, nu tu Gigi, nu tu Burleanu, nu tu Carmen Dan versus Nicolae Badea. Astăzi, despre cartea unui om care încearcă să ne explice şi să-şi desluşească sieşi în ce lume trăim. Să vedeţi ce de citiri nu o să aibă articolul ăsta!

În stare de veghe

Proştii Europei” a lui Traian Ungureanu este o carte pe care nu trebuie să o citeşti aşezat comod în fotoliu. Nici la cafea, fumând în tihnă o ţigară. Este o carte pe care trebuie să o citeşti cu o compresă rece pe frunte. În stare de veghe. Şi departe de marginea unei prăpăstii, că firile mai simţitoare pot dezvolta tentaţii suicidare. „Proştii Europei” nu îi radiografiază pe români, aşa cum aţi putea intui din titlu. Dar este o carte şi despre români, care sunt luaţi de proşti în relaţia cu deştepţii Europei. Românii, ca şi polonezii, şi bulgarii, şi lituanienii. Şi alţii, naţii mai din Est. Adevăraţii proşti sunt cei care conduc lumea, ne spune Traian Ungureanu. Îşi justifică afirmaţia într-un volum de 250 de pagini. Sunt pagini provocatoare, dure. De ce? Simplu, ridică vălul (burka?!) şi arată chipul lumii aşa cum este astăzi. În al doilea deceniu al secolului 21. Chipul lumii posibile din viitorul apropiat. Un chip şi mai schimonosit.

„Dacă doriţi să nu vă vedeţi copiii înjumătăţiţi de bombe musulmane, nu vă bazaţi pe elita europeană! (…) Pentru că eu aşa ştiu: dacă primeşti pe cineva în casă, iar musafirul te sfătuieşte, de cum s-a aşezat în fotoliu, să îi interzici soţiei să se mai machieze sau te anunţă că nu va folosi toaleta, fiindcă sufrageria este mai largă şi mai aproape, îl pofteşti afară. Cu tradiţie, merite istorice şi diversitate culturală cu tot.” „Proştii Europei. Cum se sinucid civilizaţiile”, editura Humanitas, 2017

Peştele de la Parlament se-mpute!

Dacă iei primele litere din titlul cărţii, rezultă abrevierea PE. Parlamentul Europei. Proştii Europei sunt exact cei care ar trebui să fie deştepţii ei. Oamenii puşi/aleşi să apere civilizaţia de invaziile barbare sunt tocmai cei care capitulează primii. Şi atunci, cum să reacţionezi? TRU ne oferă o cale. Cartea lui Traian este un strigăt împotriva corectitudinii politice. Împotriva terapiei globale de spălare a creierelor. Este o pledoarie naturală pentru libertatea gândirii. Nu şi pentru libertatea de a exprima orice prostie. Este un protest virulent împotriva abandonului, a supunerii practicate cu fervoare de societatea occidentală. Pesimismul mărturisit al autorului în antiteză cu optimismul stupid al liderilor Planetei. Vezi optimismul exuberant al pieţelor încrezătoare în creşterea economică ireversibilă care a dus la criza universală din 2008. Vezi ce s-a ales de optimismul legat de înlăturarea tiranilor din Orientul Mijlociu, care ar fi trebuit să ducă la o orgie democratică, aminteşte TRU.

Revolta ca terapie pentru sănătatea mintală

Luciditatea ca formă de protest. Avertismentul că toleranţa Occidentului faţă de intoleranţa terorismului islamic şi migraţia nelimitată pot duce la extincţia unei forme de civilizaţie. A civilizaţiei noastre. A civilizaţiei clădite pe valori creştine. Ssst, nu este voie să spunem asta!, ne muştruluiesc domnii de la Bruxelles. Ba da, avem voie să o spunem, ba putem să şi strigăm!, ne transmite Traian Ungureanu. Cum, dom’le, tocmai tu, parlamentar european, ştergi pe jos cu Parlamentul Europei? Tu, angajat, îţi permiţi să îţi faci cu ou şi oţet angajatorul? Dar autorul ştie ce îl aşteaptă după publicarea, eventual şi traducerea cărţii. În plus, nu cred că are naivitatea să îşi închipuie că odată întors la Bruxelles va fi primit cu flori în Grand Place.

Povestea a început cu „Manifestul fotbalist”

Nu trebuie să vă placă „Proştii Europei”. Este suficient să vă pună pe gânduri. Sau să vă enerveze. Mie mi se pare o carte excepţională. Bineînţeles că sunt subiectiv. Aşa cum este şi cartea. Mă leagă de autor o prietenie care a început cu ani în urmă sub semnul fotbalului. Îi aştept cu nerăbdare textul săptămânal pentru Gazeta Sporturilor. Descopăr negreșit acolo calităţile articolelor lui. Prospeţime, sinceritate, orizont cultural, curaj, sarcasm, umor de cea mai bună calitate. Nu întâmplător, fiindcă omul nostru are o seamă de pasiuni terestre, prima carte publicată de Traian Ungureanu, la Humanitas, ca şi volumul de faţă, a fost „Manifestul fotbalist”. Evident, cartea a scandalizat spiritele comode care populează lumea sportului, inclusiv „confraţi” de breaslă.

Ofensatoare, obraznice, crude, nemiloase. Aşa arată cărţile lui Traian Ungureanu. De aceea merită citite. Pentru cuminţenie, cumsecădenie şi supunere, adresaţi-vă Parlamentului European!

Nota noastra

Daca tot am deschis o discutie despre intelectualii angajati ai patriei (vezi aici si aici), sa facem unele observatii si legat de atitudinile expuse mai sus de HRP, A. Plesu si TRU.

Spre scandalul stangistilor si progresistilor, ”boierii mintii” pare ca s-au… radicalizat 🙂 (ca sa folosim un termen din panoplia conceptelor destinate controlului discursului public). Patapievici, consecvent pozitiei sale teoretice din Omul recent, contrazisa, insa, flagrant prin politicile culturale de la ICR si dezinteresul aratat fata de influenta PC (Political Correctness) pe timpul regimului Basescu, si-a readus aminte de vremurile in care epata spiritul burghez al stangii culturale de la noi si a reluat un discurs vehement anti-corectitudine politica. Nimic de zis, critica e valida si da, perfect indreptatita. Este un climat sufocant creat sub umbrela mai larga a corectitudinii politice, care se traduce in putere exercitata asupra oamenilor si carierelor lor. De la profesori ostracizati ca au vederi conservatoare despre LGBT, pana la angajati care nu se pot afisa cu o cruciulita la gat, functionari care refuza sa casatoreasca cupluri de acelasi sex din motive de constiinta, cofetari amenintati cu linsajul pentru ca nu vor sa faca torturi cu saruturi gay, in Occident nu mai e vorba demult doar de discursul PC, ci de mecanisme de putere, de excluziune, de presiune.

Raspunsul stangii de la noi fata de aceasta critica nu se remarca prin subtilitate, desi o pretinde. Spre exemplu, drept raspuns, Vasile Ernu invoca faptul ca, pentru contextul nostru local, problema PC e total irelevanta. Ce treaba are baiatu’ din Barlad cu corectitudinea politica? El moare de foame, etc. etc. Evident, romanu’ din Barlad n-are treaba cu PC, dar asta nu inseamna ca in Romania, ca parte din sistemul capitalist occidental care a integrat PC si agenda LGBT in mecanismele sale de putere si reproducere, (lucru atat de comod “uitat” de stanga) nu exista forme hibride, locale, de corectitudine politica. Inclusiv pe teme ca LGBT, refugiati, inclusiv pe teme de… “politici de integrare/incluziune” cu forta in scoala a diverselor categorii de “minoritati” si “persoane dezavantajate”. Iar aceste forme produc, exercita si reproduc putere. Pe potriva acestor scheme mentale se culpabilizeaza intregi categorii sociale ba pentru ca ar fi prea nationaliste, prea conservatoare, prea cu familia traditionala, prea “neinclusive”. E mai greu sa surprinzi si mecanismele de putere, nu doar cele discursive, insa ele exista. Scoala, de pilda, e un mediu predilect in care apar, periodic, razboaie ideologice duse impotriva cutarui manual, cutarui profesor sau cutarei scoli pentru ca nu e pe masura aberatiei ideologice a vreunui “progresist” pus pe treaba. Fireste, exista un recul, iar la noi inca e multa inertie sociala, insa am demonstrat ca recuperam rapid declalajele in aceasta privinta. In institutii, spatii publice, servicii, atitudinea fata de teme cu miza mare pentru corectitudinea politica este si va fi folosita pentru pozitionare profitabila si blocare/excludere a altora, pentru cariere profitabile sau rente. Exemplul notoriu al lui Felix Tataru (personaj dubios, altfel, prin servitutile sale politice sau prin angajamentele sale oportune fata de “sistemul” neo-securistic autohton), pus la zid de industria advertisingului pentru un mesaj de sustinere a Coalitiei pentru Familie este o dovada in acest sens. Omul nu a pierdut si pozitiile de putere, ca nu suntem, inca, SUA, insa, cu siguranta, nu mai are acelasi statut ca inainte. Iar lucrurile se inscriu intr-o tendinta.

Un alt raspuns al stangii, prin Costi Rogozanu, este ca intensificarea discursului critic conservator al gastii boierilor mintii este cauzat de o pozitionare oportunista fata de noua putere americana – in asteptarea unor rente. O explicatie mai plauzibila, insa asta nu spune nimic despre validitatea argumentului si a problemei in sine, ci despre strategia respectivului grup. Si nu lipsita de contradictii, de vreme ce tot el recunoaste ca respectivii sunt consecventi cu pozitii anterioare exprimate. Cand, insa, acelasi Rogozanu spune ca la mijloc este o ocazie pentru diverse grupari sa practice discursuri anti-drepturi, avem o fictiune deplina. Care anti si care drepturi? Cumva aceleasi ca cele inexistente la casatorie ale LGBT? Si, pana la urma, nu este un raspuns in oglinda cu cel al conservatorilor criticati? Ca si ei invoca tot o problema de drepturi, pentru asta anume e atacata corectitudinea politica. Nu mai bine ar fi sa mergem dincolo de discursuri si de bataia pe… care drept e mai tare, la esenta lucrurilor? A cauzelor ce produs crizele actuale? A climatului ce face posibil un astfel de spatiu public, dominat de strategii de intimidare, de excludere, de distorsionare a pozitiilor celuilalt? Pana la urma, nu corespunde simetric unui revolutionar stangist un radicalizat conservator?

Dar, revenind la discursul HRP si TRU, trebuie remarcat faptul ca, de la un punct incolo, si in cazul lor este vorba de pura fictiune. Desi pusa corect problema,totusi focalizarea este dezastruos de falsa. Marea problema care ne ameninta pe noi este islamizarea si atitudinea lasa a elitelor europene care nu-si apara popoarele? Ca sunt lasi si prosti? Ei bine, nu e vorba nici de lasitate, nici de prostie. Ci de agenda si de obiective. Refugiatii islamici sunt o carne de tun, ca si localnicii, pentru o inginerie sociala cu bataie lunga prin care se incearca carpirea crizelor sistemului capitalist-hedonist. Asadar, problema tine mult mai mult de structura lumii capitaliste decat vor sa o recunoasca neoconservatorii nostri. Criza demografica, ce pune presiune pe elaboratul sistem social occidental, cel putin pe plan european, duce la o criza a fortei de munca si ameninta structural capitalismul.

In plus, pe plan social, dislocarea culturala programatica, prin “emancipare” si diverse tipuri de “incluziuni” butaforice, a dus la disolutia deliberata a societatii organice si, prin urmare, mai greu de penetrat, de ceea ce este numit crony capitalism, capitalismul de stat si de partid (de fapt, mai degraba de securitate). Nu, chiar nu ni se va trage de la invazia islamica, pentru ca nu se intampla nimic real in termeni de expansiune economica si militara in lumea musulmana. Ceea ce se intampla este o forma de control a societatii prin haos indus deliberat si controlat, prin starnirea animozitatilor intre diverse grupuri sociale, prin antagonizare, adica prin inlesnirea unor multiple stari de criza care justifica de minune complexele militaro-securiste digitalizate si guvernarea prin stare de urgenta, care impune “reforme” dure si masuri aspre, politienesti, prin care o tot mai mare parte a puterii celor de jos este efectiv eliminata. Sunt deposedate de drepturi si de autonomie categorii tot mai largi sociale, pe criterii care nu tin doar de clasa, ci si de orientare ideologica. Pungile sociale care sunt inerte fata de aceste noi directii-forta ale complexului sunt tinta unor agresiuni discursive si politice reale (deplorables, dezindustrializatii, taranii etc.)Problema, asadar, nu se rezuma deloc la PC, care este doar un element dintr-un puzzle mult mai complex, ignorat de conservatorii citati.

Categorii

Noile totalitarisme, dictatura si reeducare, Opinii, analize, Raspunsurile Bisericii la problemele vremurilor, Razboiul impotriva Bisericii/ crestinismului, Tradarea intelectualilor

Etichete (taguri)