Stefan cel Mare si Sfant: “Cel mai mare român”. FILM DOCUMENTAR (video)

1-07-2014 35 secunde Sublinieri

“Stefan era sigur pe el, pentru ca il avea pe Dumnezeu alaturi si o credinta de afirmat”

“El nu cersea intrarea in Europa cum o facem noi azi. Moldova era poarta Europei, iar el indemna tarile europene sa i se alature lui in lupta impotriva paganilor”

“Nu a fost un domnitor de import care sa vina cu know-how vest-european”

“…poate vom ajunge sa intelegem ca dintre toti cei mari 10 romani, cel mai mare este un sfant”


“Stefan cel Mare – Cel mai mare roman” – film documentar realizat in 2006 pentru campania TVR “Mari Romani.

Regia si scenariul: Alexandru Maftei

Prezentator: Vlad Craioveanu

Nota: filmul are si unele lucruri nepotrivite, care nu dauneaza insa per total.

15887_1_sf.stefan


Categorii

Documentare/ Reportaje, Sarbatori, comemorari, sfinti, Video

Etichete (taguri)

, , , , ,

Articolul urmator/anterior

Actualitate

Comentarii

17 Commentarii la “Stefan cel Mare si Sfant: “Cel mai mare român”. FILM DOCUMENTAR (video)

  1. Stefan cel Mare a fost un mare roman,insa totusi astfel de titluri sunt putin idolatrizante (iar idolatria nu place lui Dumnezeu),cel mai mare,cel mai brav,cel mai crestin,etc.

    Stefan cel Mare,alaturi de Mihai Viteazul,Vlad Tepes,Ion Antonescu,Decebal,Horea,Tudor Vladimirescu,Pintea Viteazul si multi altii,au fost cu totii mari romani.

    Fiecare din ei a avut si minusurile lui,insa pe ansamblu figurile lor vor ramane pe veci in istoria Romaniei,ceea ce nu putem spune despre figurile politice romanesti din ultimii 20 de ani.

  2. @X:

    Cel mai mare lucru la Stefan nu a fost maretia sa politica, ci sfintenia sa.

  3. @x
    L-ai uitat pe Constantin Brâncoveanu cu sfetnicul şi fiii săi care poate fi un reper din mai multe puncte de vedere, inclusiv pentru conducătorii care trădează credinţa neamului românesc.
    Şi Mircea cel Bătrân…

  4. Stefan (Incununat) Cel Mare si Sfant este, in opinia mea, UNIC in istoria noastra ca neam (uff, de-am mai avea inca unul).

    Din punct de vedere militar cred (iarasi opinie relativa) numai Vlad Tepes il poate egala (atacul de noapte, adevarata genialitate si curaj, in tabara sultanului, scapat cu mare sansa). Exemplu de diplomatie si demnitate, scrisorile de supunere catre regele polon, evitand insa cu dibacie sa se prezinte persoanal pentru a ingenunchia si depune juramant.

    Si astea, cum bine s-a spus, sunt nimicuri (dar ce nimicuri !) omenesti fata de ingenunchierea inaintea unui imens al isihiei, Sfantul Daniel, si prin acesta inaintea Stapanului. Si a avut moarte de martir, dintr-o rana nevindecata.

    Pentru mine nici un superlativ nu este gratuit cand vorbesti de Stefan. A nu se intelege ca ceilalti eroi si sfinti isi pierd astfel de aura si stima ce le-o datoram.

  5. @x,

    Stefan cel Mare a fost un mare roman,insa totusi astfel de titluri sunt putin idolatrizante (iar idolatria nu place lui Dumnezeu),cel mai mare,cel mai brav,cel mai crestin,etc.

    Nu ai dreptate!
    Pe de o parte, acest apelativ “cel Mare” a fost adaugat si pentru a-l distinge de alti Stefan care au existat pana atunci (precum Stefan I al Ungariei denumit si Sfantul Stefan, sau in lumea crestina primul mucenic crestin Stefan), pe de alta parte, a fost (si este) intr-adevar mare pentru poporul roman din Moldova acelor vremuri (si nu numai), fiind un conducator cu totul deosebit, cu o domnie lunga, un conducator de succes care a castigat bataliile cu cel mai mare imperiu de atunci, cel otoman, pazind invazia paganeasca in Europa, nu degeaba i se spunea “Atletul lui Hristos”, un domnitor care si-a iubit tara, neamul si credinta si care a fost iubit de popor. Absolut pe drept isi merita acest apelativ, care nu este nicidecum o idolatrie. Trebuie sa recunoastem meritele unui om, si sa il cinstim pe masura, cu atat mai mult cu cat si Dumnezeu o face. Si in general e bine sa spunem lucrurilor pe nume, ce e mic, e mic, si ce este mare e mare. Si oare ce este mai “idolatrizant”, sa il numesti Mare, sau sa i te inchini ca unui Sfant (precum este)? Teremenul “idolatrie” cand e vorba de sfinti nu are ce cauta, intrucat ei sunt oricum mari inaintea lui Dumnezeu, iar prin ei noi cinstim de fapt pe Dumnezeu al Carui Har si vointa se manifesta prin ei.

    Si inca ceva, avem destui ‘mari’ in Biserica ortodoxa, si n-am auzit pana acum pe nimeni sa le conteste apelativul pe motiv de idolatrie:
    Imparatul Constantin Cel Mare (pentru ca el a eliberat pe crestini), Sfantul Dimitrie cel Mare Izvoratorul de Mir, alti sfinti mucenici precum Sfantul Mare Mucenic Gheorghe, Sfantul Mare Mucenic Mina, Sfantul Eftimie cel Mare, Sfantul Pahomie cel mare, Sfantul Atanasie cel Mare (episcopul Alexandriei, luptator de seama impotriva arianismului), Sfantul Antonie cel Mare, Sfantul Grigorie cel Mare (Grigorie Dialogul), si mai ales Sfantul Vasile cel Mare.

    Asadar despre ce idolatrie vorbim? Ei sunt toti mari inaintea lui Dumnezeu, noi de ce nu le-am recunoastem maretia?

  6. Iata ce frumoasa invatatura si exemplu ne-a lasat. Pai ,cand noi barbatii care santem vinovatii ai tuturor ,,RELELOR ,, ,pe acest pamant ,iar noi avem cea mai mare VALOARE DE MOSTENIRE – o valoare inestimabila – .Nu vrem sa intelegem ca ,nimic nu putem face fara ajutorul lui DUMNEZEU . Domnul a spus foarte clar pt. toata omenirea ´, Nimic nu puteti face fara de mine…. Deci SF. Stefan Cel Mare ,a inteles foarte clar si nu a mai pierdut timpul .OARE noi cat timp mai trebuie sa pierdem ,cu atate nenorociri si razboaie economice ,spirituale si politice asupra neamului …!?. Uni vad altii ,nu vad ,desi au ochi ,altii gandesc ,alti nu,s/au nu le pasa , toti avem datoria sa aparam tot cei romanesc ,asa spunea P.Arsenie Papacioc . Facem planuri , organizatii,grupuri zeci ,si eu am cate-va zeci etc. variante moderne si toate sant ,,SECI,,/ ameteala ,tulburare si dureri de DOVLEAC/ .De ce seci ,pt. ,ca nu prinde radacina fara credinta ,fara DUMNEZEU in frunte ,nica/nimic . Ci ma pun eu,egoul ca pot ,sa gasesec solutia /salvarea etc.. De aceea mintea noastra este mult impartita/imprastiata si intunecata , pt. ca nu mergem in CASA DOMNULUI sa ascultam SF.EVANGHELIE sa o sarutam ,sa luam binecuvantari de la preot ,sfintenie ,prin anafura agheasma si cea mai valoroasa si puternica ,SF. IMPARTASANIE unde este totul´, luminarea mintii ,curaj ,nadejde destaptaciune si UNIREA intre noi cu HRISTOS ,bandsi mancand impreuna din acelas POTIR , adica familia crestina ADEVARATA in ADEVAR . PT. sfarsit va indrum cu ajutotul lui DUMNEZEU sa indrazniti ,ca chiar DOMNUL asa a spus ,sa indraznim ,sa avem vointa ,catre CASA LUI ,sa/l cunoasteti cati mai multi ,incepand din acest nou an si luati cu voi si colegi ,frati /surori ,sa fim pe urmele lui SF. STEFAN ,asa in felul nostru ,dar DUMNEZEU este acelasi care la ajutat si pe EL . DOAMNE AJUTA ! Recomand cartile 5 vol. ale P. Paisie Aghioritul / grec ,nare proroc / si va rog ,sa ma iertati pe mine pacatosul ,ca poate am gresit cu ceva .

  7. Pingback: 510 DE ANI DE LA ADORMIREA SFANTULUI STEFAN CEL MARE, “aparatorul neinfricat al credintei si patriei strabune” (✝2 IULIE 1504). PREDICI text, audio si video. De ce a fost canonizat dreptcredinciosul voievod, in ciuda pacatelor sale omenesti?
  8. “Şi candela aprinsă deasupra mormântului său s-a stins uneori, în zile rele. Mâni de hoţi au scormonit în mormântul cel sfânt.
    Dar amintirea sa a luminat totdeauna în marea biserică a conştiinţii neamului. Uneori mai tare, alteori mai slab, dar nici un vânt năprasnic n-a putut-o stinge. Şi astăzi ea se înalţă puternică, în marea flacără de mândrie şi recunoştinţă ce porneşte din toate inimile noastre la pomenirea celor patru sute de ani de la moartea puternicului împărat senin al românimii”-Nicolae Iorga

    http://www.youtube.com/watch?v=bXuZTry_M50

  9. 1.x.
    În evanghelie, spue Domnul, că MARE se va numi cel ce va crede ŞI VA FACE. Biserica l-a numit şi pe sfâtul Vasile, cu atributul de, cel mare, titulatura de ,,cel MAI mare” nu aparține bisericii, ci acelora care au inițiat acțiunea aceasta, şi nu a pornit de la noi. De la noi este doar ,, cel mare”. Ce să-i faci dacă la noi, a devenit ,,sfânt” nu ce aparține sfințeniei ortodoxiei, ci tot ce se izvodeşte şi se implementează în apus… . De acolo, acum vine, ,,cultura”, civilizația şi…credința cea… ,,adevărată”. Şi imediat place, prinde şi se practică cu…entuziasm (fanatic). Avem la fani… pentru toate ,,stelele” şi patimile ,,culturii” apusului.

  10. Cele mai cunoscute cazuri de voievozi, care ţineau cu sfinţenie la sfatul duhovnicilor şi nu luau decizii importante fără sfatul acestora, au fost cele ale lui Ştefan cel Mare, Neagoe Basarab şi Constantin Brâncoveanu .

    Evlavia lui Ştefan cel Mare este recunoscută de majoritatea istoricilor, donând numeroase odoare bisericilor, cumpărând la preţuri exorbitante moaşte. „Semnele evlaviei lui Ştefan cel Mare nu se opresc aici. Postul de patru zile cu pâine şi apă şi pelerinajul în picioarele goale de după lupta de la Vaslui, construirea bisericii de la Războieni pe oasele oştenilor săi căzuţi în lupta cu turcii, atribuirea biruinţelor lui Dumnezeu şi asumarea înfrângerilor ca dovadă a păcatelor personale conturează şi mai pregnant portretul lui Ştefan cel Mare ca suveran credincios şi smerit”, preciza istoricul Ştefan Gorovei în publicaţia ”Logos”.
    Ştefan cel Mare se sfătuia şi acţiona la îndemnurile unui ieromonah. Este vorba de călugărul Vasile, investit drept episcop al Romanului. Se spune că se închidea cu ieromonahul Vasile într-o chilie şi discuta ore în şir, venind cu deciziile deja luate.
    La 31 august 1499, domnul Moldovei cumpăra un sat pentru a-l dărui “rugătorului şi duhovnicului nostru, chir Vasilie episcopului ot Mitropoliia de Gios”.,

    Despre evlavia lui Neagoe Basarab şi darurile sale către Biserică, vorbeşte un călugăr sârb de la Muntele Athos, Gavriil Protul: „Ce să mai înmulţim cuvintele, spuind toate mănăstirile pre rând, că toate mănăstirile din sfântul Munte al Athosului le-a îmbogăţit cu bani, cu sate, şi dobitoace încă le-au dat, şi multe ziduri au făcut şi fu ctitor mare a toată Sfetagora“, scria acesta în cronica sa. Din visteria ţării, Neagoe Basarab a dăruit bani, vite şi odoare scumpe şi mănăstirilor din Ţara Românească, Tismana, Bistriţa, Cotmeana, Vişina, Cozia, Dobruşa, Nucet, Ostrov şi Snagov. Cronicarii, dar şi istoricii, spun că evlavia şi milostenia, care putea fi măsurată în câteva care cu aur donate mănăstirilor şi Bisericii, vine de la apropierea voievodului de un anumit ieromonah, cel care i-ar fi influenţat şi modul de a guverna.
    Timp de trei ani, tânărul boier şi viitorul domn va deveni ucenic al Ieromonhului Nifon, Gavriil Protul spunând că de fapt călugărul bizantin i-a desăvârşit educaţia şi l-a învăţat tot ce trebuia să ştie. „Îi veni în ajutor un cocon de boieri, pe care-l chema Neagoe, şi care era mai mare peste vânători. Aşa făcu Dumnezeu din cele amare dulci şi din cele pizmaşe cu prieteşug, că aducea bucate pentru hrana sfântului, şi aievea şi într-ascuns, cu îndemnarea lui Dumnezeu. Iar fericitul Nifon îl întărea cu învăţăturile sale, ca să crească şi să se înalţe în toate faptele cele bune şi să se ridice în noroc bun şi să fie plăcut înaintea lui Dumnezeu şi a oamenilor“, scria cronicarul. Nifon moare în 1508 şi se pare l-a sfătuit pe tânărul boier să preia domnia.

    Călugărul care a reuşit să devină cel mai important sfetnic, omul de taină care îi inspira deciziile luate lui Brâncoveanu, a fost Antim Ivireanul.
    Se presupune că decizia sa de a muri în numele credinţei ortodoxe, vine după o tradiţie moştenită de la tatăl său – un adevărat ascet, dar şi a educaţiei sale dezvoltate în mijlocul călugărilor.
    https://adevarul.ro/locale/botosani/legaturile-secrete-domnitorilor-preotii-Stefan-mare-nu-pleca-lupta-povata-duhovnicului-sau-neagoe-basarab-tinea-sfat-taina-calugar-1_55229d2b448e03c0fd46e869/index.html

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare