Au renuntat americanii la proiectul RMGC pentru a consolida “alegerea strategica” a GAZELOR DE SIST?/ USL refuza audierile parlamentare pe cazul DEMITERII lui STEFAN MARINCEA

23-10-2013 6 minute Sublinieri

Ponta_Biden_mi-a_transmis_c__Rom_nia-f9da98a517d2f00e76b3697aef609b5d.cf

[…] Pare din ce în ce mai probabil ca protestele împotriva Roşiei şi cele împotriva gazelor de şist să se despartă, să se individualizeze şi să se localizeze. Într-un asemenea scenariu, este plauzibilă o concesie majoră şi surprinzătoare a guvernului pentru Roşia Montană, în cursul anului următor, pentru a delegitima protestul de la Bîrlad şi pentru a beneficia de un plus de capital electoral la momentul potrivit. […]

 

“Vin companii, vrem să investim tot mai mult, asiguraţi-ne că nu păţim ca nu ştiu unde în lume şi trebuie să fugim cu elicopterul”, a declarat ieri Victor Ponta, că i-ar fi transmis vicepreşedintele american Joe Biden, în timpul întâlnirii de la Casa Albă. Domnule Victor Ponta, nu companiile americane trebuie să se gândească la fuga cu elicopterul. Privind doar la istoria recentă a României, exemplul e destul de sugestiv: cei care au fugit cu elicopterul au fost conducătorii autohtoni care au nesocotit ani la rând problemele şi voinţa cetăţenilor români. Cu menţiunea că opţiunea “elicopterul” nu le-a fost de folos.

În rest, cel puţin din ce a declarat public că ar fi discutat cu Joe Biden, proiectul de la Roşia Montană nu pare să fi figurat pe agendă. Pentru că toate referirile sunt la companiile americane şi la asigurările pe care statul român le oferă acestor companii. Chiar dacă este deţinută în cea mai mare parte de americani, Gabriel Resources nu este o companie americană. Acest mesaj era de anticipat: americanii încearcă să-şi securizeze propriile afaceri şi nu sunt dispuşi să-şi asume riscuri suplimentare cauzate de asocierea cu imensul scandal şi opoziţia publică faţă de proiectul de la Roşia Montană. Pentru lobbyştii lui Gabriel, lipsa oricărei menţionări a subiectului reprezintă un eşec major, echivalentă cu o spălare pe mâini a Casei Albe, de genul “descurcaţi-vă singuri!”.

Şi evoluţia pe plan intern a situaţiei indică paşi înapoi făcuţi de principalul partid care susţine proiectul minier în acest moment, PSD. Mandatul Comisiei speciale pentru Roşia Montană a fost prelungit până pe 10 noiembrie (iar amânarea deciziei e o dovadă a fricii politicienilor faţă de forţa opiniei publice). În plus, există semnale că şi social-democraţii ar fi dispuşi să respingă legea specială, în condiţiile în care liberalii şi-ar da acordul pentru schimbări mai generale în domeniul reglementării mineritului. Desigur, PSD speră (şi sunt mai mult ca sigur că va încerca) să introducă în proiectul de modificare a legii minelor derogările de care are nevoie RMGC pentru a porni proiectul de la Roşia Montană (şi asta se anunţă a fi lupta următoarelor luni). Dar atât compania, cât şi PSD, în frunte cu Victor Ponta şi chiar Dan Şova, vor avea mari probleme dacă legea specială nu trece. Pe 16 septembrie, în timpul emisiunii “Ediţie specială” de la TVR 1, moderată de Moise Guran şi Cosmin Lucaci, premierul a subliniat de mai multe ori că RMGC nu va primi avizul de mediu dacă legea (şi se referă la legea specială) nu va trece de Parlament: “N-o să-l obţină (avizul de mediu – n.a.) doar dacă trece legea”, “Noi nu-l vom mai elibera (avizul de mediu – n.a.) dacă legea e respinsă”, spune Victor Ponta (chiar la începutul înregistrării de mai jos, respectiv în jurul minutului 6,30-6,50 din înregistrare).

Printre numeroase alte bălării pe care le recită în cadrul unui interviu acordat ieri (marţi) pentru Adevărul, Dan Şova spune şi el acelaşi lucru: “Dacă ar vrea cineva să facă proiectul în condiţiile actuale, aş fi împotrivă”. Fără legea specială şi, mai ales, fără Acordul care a fost exclus deja de Comisia specială din dezbatere, proiectul (minier) rămâne la “condiţiile actuale”. Mă rog, nu ar fi prima dată când Victor Ponta, Dan Şova ori alţi politicieni şi-ar schimba declaraţiile în privinţa subiectului Roşia Montană, dar un lucru e destul de limpede: RMGC trebuie să lucreze intens la cosmetizarea propriului proiect minier. Un “proiect nou” nu se poate face doar din declaraţii, iar opinia publică e suficient de avizată în acest caz pentru a mai putea fi înşelată din vorbe. Un proiect nou înseamnă un nou studiu de impact, noi runde de dezbateri publice (reale), noi avize etc., înainte de a fi depus la Ministerul Mediului. O procedură care poate dura cel puţin unul-doi ani pentru a oferi măcar iluzia credibilităţii. O perioadă de timp pe care nu ştiu în ce măsură compania (şi principalii acţionari ai Gabriel) şi-o mai poate permite.

Situaţia politică este, de asemenea, defavorabilă proiectului minier de la Roşia Montană. Crin Antonescu şi liberalii nu mai pot da înapoi (evident, se pot răzgândi, dar cu costuri electorale enorme). Fie că rămân la Guvernare, fie că trec în Opoziţie, cel puţin până la alegerile prezidenţiale de la sfârşitul anului viitor sunt obligaţi să-şi păstreze împotrivirea faţă de proiect. În condiţiile trecerii în Opoziţie a liberalilor, proiectul minier rămâne în aer. Ceea ce reprezintă acum doar o probabilitate (capitalizarea electorală de către Crin Antonescu şi PNL a nemulţumirilor exprimate în stradă) poate deveni o certitudine. Situaţie în care, PSD ar fi, la rândul lui, obligat “să o lase mai moale” (în condiţiile în care, îndeosebi în cazul multor parlamentari din Transilvania, nu le-ar fi deloc comod nici acum să voteze o lege favorabilă RMGC).

***

Situaţia rămâne însă extrem de ameninţătoare în cazul gazelor de şist. După cum rezultă foarte clar din declaraţiile făcute atât înainte de întâlnirea cu Joe Biden, dar şi după, Victor Ponta e obligat să meargă înainte, indiferent de cât ar putea pierde din punct de vedere electoral (iar la ora actuală încă nu riscă să piardă foarte mult). Atât din cauza presiunii externe (americane) mult mai mari, cât şi din cauza faptului că subiectul nu este încă suficient “de copt” în mentalul social.  Într-o analiză realizată la începutul la sfârşitul lunii iulie pentru Criticatac, arătam că, la nivelul opiniei publice, percepţia asupra exploatării gazelor de şist este diferită de Afacerea Roşia Montană. Raportul (în privinţa percepţiei) nu s-a schimbat fundamental în ultimele luni. Promovarea proiectului de lege specială pentru Roşia Montană şi toate dezvăluirile care au urmat au avut ca efect o creştere exponenţială a gradului de inacceptabilitate a proiectului RMGC.

În privinţa gazelor de şist, revolta de la Pungeşti a reuşit să scoată în evidenţă doar o procedură nedemocratică de luare a deciziilor – faptul că populaţia care va fi direct afectată nu a fost consultată şi că nu există o dezbatere reală asupra riscurilor acestor exploatări. Acesta este singurul reproş pe care îl aduc moderaţii. Mai exact, o problemă de formă, nu de fond (o interpretare de genul “localnicii au dreptul să se opună, dar exploatarea gazelor de şist “e benefică” şi “trebuie să li se explice” acest lucru). Într-o mare măsură, opozanţii fracturării hidraulice au căzut în această capcană (lucru de înţeles – consultările, dezbaterile publice şi obţinerea acordului comunităţilor sunt elemente obligatorii pentru orice proiect major). Dar fracturarea hidraulică nu va putea fi stopată decât în momentul în care, la nivelul opiniei publice, va exista o conştientizare mult mai mare a problemelor de fond. Până nu se va înţelege (nu de către opozanţi, ci de către opinia publică majoritară) de ce acest gen de exploatare este perdant din punct de vedere economic (atât în privinţa beneficiilor reale pe care statul român le-ar avea din exploatări, cât şi în privinţa costurilor economice rezultate din distrugerea mediului), nu va exista o presiune publică suficient de mare pentru a bloca extragerea gazelor de şist.

În privinţa Afacerii Roşia Montană, opinia publică şi presiunea implicită asupra deciziei politice sunt destul de clar conturate şi imposibil de schimbat pe termen mediu şi chiar lung. Asta nu înseamnă că războiul a fost câştigat, ci doar că opozanţii se află în avantaj net (ignorarea lor putând avea efecte devastatoare la nivel politic). Legat de gazele de şist, se merge pe muchie de cuţit şi orice element nou poate schimba situaţia într-o direcţie sau alta.

***

Bonus:

Declaraţie a lui Victor Ponta despre protestele din faţa Casei Albe, împotriva exploatării de la Roşia Montană: “Am înţeles că au fost trei doamne care protestau, e foarte normal şi democratic”. Priviţi fotografia de mai jos (de la protest). Cine îl ajută pe Victor Ponta să înveţe să numere?

Din bălăriile lui Dan Şova despre Roşia Montană: “Eu am întrebat cu umor la un moment dat: dintre toţi cei care spun să facem turism la Roşia Montană, intenţionează cineva să îşi facă un concediu acolo?”. Nu e pic de umor în declaraţia ministrului: nu e vorba de câţi “intenţionează”, ci de câte mii (şi zeci de mii) de români şi-au făcut DEJA concediul la Roşia Montană în ultimii ani.

Legat de afirmaţiile aceluiaşi ministru că “ar fi lucrat 6 luni” la proiectul de lege specială pentru Roşia Montană, opozanţii au o întrebare:

INVITAŢIE: Joi, 24 octombrie, 18.00, la Muzeul Național de Artă Contemporană, cafeteria de la ultimul etaj, o discuţie cu Ştefan Bâlici şi Victor Apostol despre modul în care poate fi valorificat patrimoniul cultural din mediul rural (cu aplicaţie pe Roşia Montană). Detalii aici şi aici.

“USL-ul face zid in fata incalcarii legii de catre ministrul Costoiu“, sustine deputatul PDL Raluca Turcan, care precizeaza ca “USL a respins cererea de audiere a Ministrului si directorului demis al IGR, Stefan Marincea”, in cadrul Comisiei pentru Invatamant din Camera Deputatilor.

“Demiterea directorului IGR a fost facuta la comanda lui Victor Ponta, ca urmare a declaratiilor pe Rosia Montana, subiect abordat de USL cu minciuni, date false, ilegalitati, pentru manipularea cetatenilor si pentru a servi intereselor unor politicieni”, sustine deputatul PDL Raluca Turcan intr-un comunicat remis HotNews.ro.

Aceasta precizeaza ca, “pe Codul muncii, pentru persoane din posturi de conducere, este nevoie de un preaviz de 30 de zile pentru eliberarea din functie. Cu toate acestea, Mihnea Costoiu, s-a executat si nu a comentat. In consecinta, prin fax, directorul IGR a fost demis. Nici macar pretextul invocat nu a avut baza legala”.

“Orice schimbare din functie trebuie sa fie insotita de o evaluare a activitatii, de o prezentare transparenta a rezultatelor evaluarii si de un temei legal. Indiferent despre cine ar fi vorba, cand un Ministru recurgerea la demiterea unui sef de institutie trebuie sa aiba baza legala”, sustine Raluca Turcan.

Citeste aici comunicatul integral

Amintim ca directorul Institutului Geologic al Romaniei (IGR), Stefan Marincea, a fost demis in urma cu o saptamana, pe 16 octombrie, “prin fax”, dupa cum a declarat acesta pentru HotNews.ro. El nu a exclus posibilitatea ca demiterea sa sa aiba legatura cu faptul ca a cerut desecretizarea unor documente legate de proiectul exploatarii miniere de la Rosia Montana care sunt falsuri”. “Probabil ca nu trebuia sa ajung la ele”, a comentat acesta.

Demiterea sa a venit, de asemenea, dupa un raport preliminar al Institutului Geologic al Romaniei care includea, intre posibilele cauze ale fenomenelor de instabilitate a terenului din zona Izvoarele – Slobozia Conachi si exploatarea de petrol si gaze in regiune.

Cu cateva ore inainte de aparitia informatiei demiterii directorului IGR, premierul Victor Ponta le atrasese atentia ministrilor fata de “tot felul de indivizi exaltati care, ca sa apara la televizor, vin cu tot felul de prostii si baga panica in oameni”. 

In aceeasi zi, Ministerul Educatiei Nationale a informat intr-un comunicat de presa ca Stefan Marincea a fost schimbat din functie “ca urmare a modului defectuos in care a gestionat si a comunicat public rezultate ale cercetarilor efectuate in zona Izvoarele-Slobozia Conachi, din judetul Galati”.

A doua zi, pe 17 octombrie, secretarul de stat pentru invatamant superior din cadrul Ministerului Educatiei, Gigel Paraschiv, a afirmat in cadrul unei declaratii de presa ca “Stefan Marincea, directorul Institutului de Geologie al Romaniei, nu a fost schimbat din functie ca urmare a declaratiilor, actiunilor si manifestarilor dumnealui impotriva proiectului minier de la Rosia Montana”.

Marincea


Categorii

1. DIVERSE, America, Articolele saptamanii, Gazele de sist, ROSIA MONTANA, Tradatori si lichele

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

2 Commentarii la “Au renuntat americanii la proiectul RMGC pentru a consolida “alegerea strategica” a GAZELOR DE SIST?/ USL refuza audierile parlamentare pe cazul DEMITERII lui STEFAN MARINCEA

  1. Pingback: EXPLOATAREA GAZELOR DE SIST: prevazuta la pachet cu scutul de la Deveselu in PARTENERIATUL STRATEGIC CU SUA incheiat in 2011. Increngaturile lobby-ului american in Romania/ Fracturarea hidraulica produce si alte EFECTE NEGATIVE decat contaminarea apei - R
  2. Pingback: Ziceri prezidentiale: BASESCU invoca “SISTEMUL MAFIOT” din sistemul sanitar pentru PROTESTELE impotriva “LEGII (ANTI-)SANATATII” si a CARDURILOR/ Presedintele se declara, mai nou, IMPOTRIVA exploatarii prin CIANURARE de la Rosia Mo
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare