Sfaturi practice de la Sfantul si Marele Vasile pentru a aduce ROADE VREDNICE DE POCAINTA
Extrase din raspunsurile Sfantului Mare Dascal al lumii si Ierarh, Vasile cel Mare, cuprinse in “Regulile mici”:
“Intrebarea 10
– Sufletul care s-a ticalosit in multe pacate, cu ce fel de teama si cu ce fel de lacrimi trebuie sa se desparta de pacate, si cu ce nadejde si dispozitie (sufleteasca) trebuie sa se apropie de Dumnezeu?
– Mai intai trebuie sa urasca viata lui dezordonata de mai inainte si insasi amintirea ei s-o deteste si sa-i repugne; caci Scriptura spune: “nedreptatea am urat si m-am scarbit, dar am iubit legea Ta”; apoi trebuie sa invete teama de judecata si pedeapsa vesnica, iar ca timp al lacrimilor sa cunoasca timpul pocaintei, asa cum a invatat David in psalmul sase, facand cunoscuta curatirea pacatelor prin sangele lui Hristos intru marimea milei si a multimii indurarilor lui Dumnezeu. Celui care a zis ca “de vor fi pacatele voastre (negre) cum e carmazul, ca zapada le voi albi, si de vor fi rosii ca purpura, ca lana le voi albi”. Atunci luand autoritatea si puterea de a bineplacea lui Dumnezeu, (sufletul) spune: “seara vine cu lacrimi, iar dimineata-i bucurie; ai prefacut plansul meu in bucurie; luat-ai sacul de pe mine si m-ai incins cu veselie, ca sa-ti cante Tie marirea mea“. Si asa apropiindu-se canta lui Dumnezeu, graind: “Inalta-Te-voi, Doamne, ca m-ai ridicat si n-ai lasat pe vrajmasii mei sa se bucure impotriva mea“.
Intrebarea 11
– Cum ajunge cineva sa urasca pacatele ?
– Ura impotriva cauzelor unor asemenea (pacate) se naste din consecinta neplacuta si dureroasa (a acestora). Asadar, daca cineva se va incredinta cat de multe si de mari rele produc pacatele, in mod automat, si din launtrul (sufletului), incearca ura fata de acestea, asa cum a aratat (psalmistul) care a spus: “Am urat nedreptatea si m-am scarbit“.
Intrebarea 13
– Daca cel care a pacatuit dupa botez trebuie sa deznadajduiasca pentru mantuirea lui, daca a facut multime de pacate, pana la ce limita a pacatelor trebuie sa nadajduiasca in iubirea de oameni a lui Dumnezeu, prin pocainta?
– Daca este posibil sa numaram multimea indurarilor lui Dumnezeu si sa masuram marimea milelor lui Dumnezeu, (atunci), in comparatie cu multimea si marimea pacatelor sa fie si deznadejdea. Dar daca pacatele noastre, cum este natural, se intampla sa le si masuram, sa le si numaram, in timp ce mila lui Dumnezeu este de nemasurat si indurarile Lui de nenumarat, nu este timp de deznadejde, ci de cunoastere a milei (lui Dumnezeu) si de condamnare a pacatelor, a caror iertare, precum spune Scriptura, este intru sangele lui Hristos. Dar ca nu trebuie sa deznadajduim, aceasta am invatat-o in multe locuri si in multe chipuri, dar mai ales din parabola Domnului nostru Iisus Hristos cea referitoare la fiul care si-a luat de la tatal sau partea de avere si a cheltuit-o in pacate. De cata si de cat de mare sarbatoare s-a facut vrednica pocainta lui, cunoastem din insesi cuvintele Domnului. Iar Dumnezeu vorbeste (in legatura cu aceasta) si prin Isaia: “De vor fi pacatele (negre), cum e carmazul, ca zapada le voi albi si de vor fi rosii ca purpura, ca lana le voi albi“. Aceasta trebuie sa stim ca este adevarat numai daca pocainta se face in modul vrednic de luat in considerare, din dispozitia dispretuitoare a pacatului, precum s-a scris si in Vechiul si in Noul Testament si rodul este vrednic, asa cum s-a spus la intrebarea in legatura cu aceasta.
Intrebarea 20
– Daca cel care a trait in pacate trebuie sa se fereasca sa aiba relatii cu eterodocsii sau chiar sa se si separe de cei care traiesc rau?
– Fiindca Apostolul a spus: “sa va feriti de tot fratele care umbla in neoranduiala si nu dupa predania pe care a primit-o de la noi”, in general este pagubitoare si primejdioasa pentru fiecare om o legatura in orice lucru oprit, si cu gandul si cu cuvantul si cu fapta; dar cei care au trait in pacate trebuie sa fie cu atat mai mult atenti; intai, pentru ca sufletul care s-a obisnuit cu pacatul este inclinat in mod obisnuit mai usor catre acesta, apoi fiindca cei bolnavi cu sufletul au trebuinta de mult mai mare asistenta si grija, cum se intampla desigur cu cei bolnavi cu trupul, cand ingrijirea lor pretinde o asistenta mai amanuntita, ca sa nu fie lipsiti de multe ori chiar si de acelea de care au nevoie cei sanatosi. Dar cat de mare este paguba rezultata din raporturile cu cei pacatosi o infatiseaza insusi Apostolul, referindu-se la un asemenea caz, cand zice: “putin aluat dospeste toata framantatura”.
Asadar, daca este atat de mare paguba care vine de la cei care cad in delicte morale, ce trebuie sa spunem despre cei care invata gresit despre Dumnezeu? Pentru ca pe acestia invatatura gresita nu-i lasa sa fie sanatosi nici in celelalte, fiindca din cauza ei se dedau dintr-odata cu totul patimilor necinstirii, asa cum se arata in multe locuri si chiar in cele spuse in Epistola catre Romani:
“si dupa cum nu s-au ingrijit sa aiba pe Dumnezeu in cuget, i-a dat si Dumnezeu in seama mintii lor celei ratacite, ca sa faca ceea ce nu se cade; incat sunt plini de toata nedreptatea, de desfranare, de viclesug, de rautate, de pizma, de ucidere, de certuri, de inselatorie, de naravuri rele; paratori, graitori de rau, uratori de Dumnezeu, batjocoritori, taiosi, mandri, scornitori de rele, neascultatori de parinti, nechibzuiti, calcatori ai conventiilor, neiubitori, de neimpacat, nemilostivi; acestia, cunoscand dreptatea lui Dumnezeu, n-au inteles ca aceia care fac unele ca acestea sunt vrednici de moarte; dar nu numai ca fac acestea, ci si lauda pe faptuitorii (lor)”.
Intrebarea 21
– De unde (vine) imprastierea si gandurile si cum le vom indrepta?
– Imprastierea provine din nelucrarea mintii, nepreocupandu-se de cele necesare. Iar mintea nu lucreaza si este fara de grija din cauza necredintei in prezenta lui Dumnezeu care cerceteaza inimile si rarunchii. Caci daca ar fi crezut aceasta, in mod sigur ar fi facut ceea ce s-a spus: “Pururea pun pe Domnul inaintea mea; ca, de este la dreapta mea, nu ma voi clatina”. Dar cel care face aceasta si cele asemenea nici nu va indrazni vreodata, nici nu va avea timp sa gandeasca ceva care nu contribuie la zidirea credintei, chiar daca s-ar parea ca este bun, ca si cum (n-ar fi) din cele oprite si care nu plac lui Dumnezeu.
Intrebarea 23
– Pana la cate cuvinte se socoteste vorbire desarta?
– In general orice cuvant care nu contribuie la implinirea nevoii pe care o avem in Domnul este desert. Dar primejdia vorbirii desarte este mult mai mare, pentru ca, chiar daca ceea ce s-a spus este bun, dar nu contribuie la intarirea credintei, cel care a vorbit nu numai ca nu este scutit de primejdie din cauza cuvantului bun, dar si intristeaza pe Duhul Sfant al lui Dumnezeu, fiindca cuvantul n-a fost ziditor. Caci aceasta ne-a invatat cu intelepciune Apostolul, spunand: “Nicio vorba putreda sa nu iasa din gura voastra, ci numai daca este vreunul bun pentru intarirea credintei, ca sa aduca folos ascultatorilor” si a adaugat aceasta: “Si sa nu intristati pe Duhul cel Sfant al lui Dumnezeu, intru Care ati fost pecetluiti”. Dar cat este de mare raul de a intrista pe Duhul cel Sfant al lui Dumnezeu, mai este nevoie sa spun?
Intrebarea 24
– Ce este injuria?
Orice cuvant care este spus cu intentia de a necinsti pe cineva este injurie, chiar daca cuvantul insusi nu pare sa fie injurios. Si aceasta rezulta clar din Evanghelie, care spune despre evrei ca: “l-au ocarat pe el si i-au zis: Tu esti ucenic al Aceluia”.
Intrebarea 25
– Dupa parerea mea, in doua imprejurari se poate spune ceva rau despre cineva: cand este nevoie sa se sfatuiasca cineva cu altii, care sunt iscusiti in asemenea chestiuni, cum ar putea fi indreptat cel care a pacatuit si cand ar fi necesar sa fie salvati unii care din nestiinta pot sa se amestece de multe ori cu unul rau, ca si (cum ar fi) bun; pentru ca Apostolul porunceste sa nu se amestece cineva cu unii ca acestia ca sa nu-si ia cumva lat sufletului sau. Aceasta aflam ca a facut-o insusi Apostolul, prin cele ce scrie lui Timotei, ca “Alexandru faurarul multe rele mi-a facut mie; de el sa te feresti sit u, pentru ca s-a impotrivit foarte mult cuvintelor noastre”. In afara de o asemenea nevoie, cel care spune ceva impotriva cuiva, ca prin aceasta sa-l defaime sau sa-l batjocoreasca, este clevetitor, chiar daca ceea ce spune ar fi adevarat.
Intrebarea 26
– Cel care cleveteste pe frate sau cel care asculta pe clevetitor si il sufera, de ce (pedeapsa) este vrednic?
– Amandoi (sunt vrednici) de afurisire. “Caci pe cel ce cleveteste in ascuns pe aproapele sau, pe acela il voi pierde”, iar in alta parte s-a spus: “sa nu ascultati cu placere pe cel care cleveteste, ca sa nu fii aruncat (afara)”.
Intrebarea 28
– Daca cineva ar raspunde altuia cu glas ridicat si cu cuvinte tari si, cand i s-ar atrage atentia, ar spune ca nu are nimic rau in inima lui, trebuie sa fie crezut?
– Nu toate patimile sufletului sunt evidente la toti, nici chiar la cel care este bolnav, precum nu sunt evidente nici patimile corpului. Deci asa cum se intampla cu corpul, unde specialistii au anumite semne pentru bolile ascunse ale lui, pe care bolnavul nu le poate masca, la fel si cu sufletul; si chiar daca cel care pacatuieste nu-si simte propria boala, trebuie sa aiba incredere in Domnul, Care l-a incredintat si pe el si pe cei dimpreuna cu el, ca omul cel rau din camera cea rea a inimii lui scoate cele rele. Pentru ca omul rau poate cateodata sa spuna un cuvant bun, in mod ipocrit; caci Scriptura spune ca trebuie “sa ganditi cele bune”, nu numai inaintea Domnului, ci si “inaintea oamenilor”.
(in: Sfantul Vasile cel Mare, “Regulile mici”)
Legaturi:
- POCAITI-VA!
- “Totdeauna recomand pocainta SI marturisire. Niciodata nu recomand DOAR marturisire”!
- Simtirea pacatoseniei il misca pe Dumnezeu – Cuv. Paisie Aghioritul
- Sf. Nicodim Aghioritul: ADEVARATA POCAINTA
- CUVIOSUL SOFRONIE DE LA ESSEX: “Naiv este cel ce crede ca va putea urma lui Hristos, fara lacrimi”
- Sfintii Parinti ne cheama la pocainta si la plans
***
- SFANTUL VASILE CEL MARE – Stalpul de foc care lumineaza cu putere si azi, episcopul de care s-a minunat cerul si pamantul (1)
- SFANTUL VASILE CEL MARE – Stalpul de foc care lumineaza cu putere si azi, episcopul de care s-a minunat cerul si pamantul (2)
- SFANTUL VASILE CEL MARE – Stalpul de foc care lumineaza cu putere si azi, episcopul de care s-a minunat cerul si pamantul (3)
- Sfantul Vasile, lauda cea stralucita a arhiereilor
LIPSA TRAIRII ORTODOXE – un interviu cu Klaus Kenneth
Interviul de exceptie a fost realizat in exclusivitate pentru Radio Romania Actualitati si a fost difuzat in cadrul Emisiunii: Luminile Noptii, in data de 3 Ianuarie 2010.
http://alleccssa.wordpress.com/
Cu Drag pentru Toti Romani!!!
http://www.youtube.com/watch?v=usFtftyOYlw
Cinste voua pentru lupta dusa in a trezi sufletul Romanesc!
Doamne Iisuse noi dăm minţii
Şi înălţimilor gândirii
Dreptăţi doar virtual trăite
Prin osteneala instruirii.
Şi-n Adevărul şi lumina
Doar teoretic studiate,
Ne facem logica adâncă
Şi argument pentru dreptate.
Şi-aşa tăiem firul în zece
Mental şi logic dovedit,
Dar fără ca inima noastră
Trupeşte să îl fi trăit.
Urcăm prin iscusinţa minţii
Şi-n virtuală răstignire,
Sentimental trăid chiar clipe
De Adevăr şi de iubire.
Dar inima nu poartă-n sine
Prin trup şi carne-acel răspuns
Trăit în sinceră asceză,
De dragul Tău, Doamne Iisus.
Mintea culege doar comoara
Ce străluceşte în credinţă,
Fără ca inima s’aducă
Dovada ei de suferinţă.
Şi-avem zidirea minţii noastre
Puternică Doamne Iisus,
Dar inima nu are în sine
Aşa trăire ca răspuns.
Iar când se cere-o mică jertfă
De dragoste sau de răbdare
Tot raţiunea dă răspunsul
Prin logica-i necruţătoare.
Inima rece şi închisă
Nu dă iubirii ca răspuns
Nici jertfa sa nici sacrificii,
Ci vorbe logice Iisus.
Justificări reci şi tăioase
În logica duhovnicească,
Fac scutul nostru cel de cinste
Şi etchetă sufletească.
Iar semenul rămâne’n lacrimi
Şi-adesea şi mai umilit,
Zdrobit de logica adâncă
Care mai mult l-a zăpăcit.
În urma noastră, triumfală
Rămâne doar o teorie
Ca argument slolid acuma,
Dar sec şi mort pe veşnicie.
Dă-ne puterea să’nţelegem,
Iisuse, Adevărul sfânt
Prin simţămintele trăite
Aici şi nu după mormânt.
Să nu fii material didactic,
Ci noi prin trup să dovedim
Că întru noi, PRIN NEVOINŢĂ,
Te-am înţeles şi Te iubim.
Nu cu bagheta la catedră
Să Te-arătăm – c’ai suferit-
Ci dinlăuntru să vorbească
Cuvântu-n fapte convertit.
Nu altora să spunem vorbe
Ci nouă să ne dovedim,
Prin jertfele faţă de semeni
Şi prin asceză, ce iubim.
Să ne zidim unii pe alţii
Prin dragoste şi în iubire
În Adevăr şi-n curăţie
Şi prin cuvinte -din trăire-.
Prin milostenia de taină,
Asa cum Tu ne-ai învăţat,
Şi prin smerenia din fapte
Trăită-n chip nevfinovat.
@valentin,
io unul nu ma simt confortabil ascultandu-l pe fartele asta klaus kenneth,el pretinde ca l-a investit parintele Sofronie sa propovaduiasca ortodoxia si o eclipseaza de multe ori si contrazice multe din invataturile bisericii si ale sfintilor nostri crezand ca-i face un serviciu lui Hristos..el saracul e sincer, zice ca se bucura de harisme, ca Hristos e in inima lui, ca posteste, l-am auzit punandu-i in gura parintelui Sofronie o vorba care m-a intristat si anume ca el , adica parintele Sofronie, nu era de acord cu canoanele , ca cica astea le pun cei ce nu vor sa-i lase pe altii sa ajunga la Hristos , ca daca esti betiv te poti impartasi cu Sfantul Trup si Sange al Domnului, sau de orice alta boala , desfranare, curvie, vorbeste asa, nonsalant despre sex, cum fac americanii in talkshowri, uitand ca nici trupul nu trebuie sa ti-l vezi si cat despre Sfintele Taine, apoi io cred ca el e bine intentionat dar parintii nostri ne invata ca nu lucreaza (da el vorbea despre fumatori chiar, fara a renunta ca se pot impartasi!) ci dimpotriva, pot chiar omora caci au fost cazuri si vietile sfintilor ne dau multe exemple despre importanta renuntarii la pacat si la patimi inainte de apropierea si fizica de Trupul si Sangele Domnului!
cat despre articol,noi cei infierbantati de patimi si de rugina ne folosim mult frate admin cu toate ca am putea sa ni le cautam si singuri, ne da curaj , un exemplu din pateric spune ca a-l ajuta pe fratele in lupta cu patimile este echivalentul cu a-l tine pe bratele tale si a-l ridica, impinge spre cer, in sus! iar de vorbesti despre orice altceva fratelui in jos il tragi!..pe mine m-a marcat in cel mai bun sens al cuvantului Sfantul Vasile cel Mare prin indemnul sau de a iubi smerenia , de a cauta sa ne indragostim de ea si numai de ea..in afara ei nu e nimic, decat noi si iluziile noastre..
Dumnezeu sa ne daruiasca noua tuturor celor ce-L cautam, duhul smereniei ca sa putem sa ne pogoram in Cerul cel dinlauntru!
Da, e cam amestecat Klaus K., dar ai si ce alege bun din el, destul de mult, daca poti discerne si da la o parte anumite erori ca cele observate de fratia ta in alte parti (aici zice ceva de sfinti catolici, ceea ce e o greseala grava, chiar daca altminteri pune catolicismul la locul lui si e antiecumenist); are si accente necesare, plus ca are si o prospetime a trairii si a marturisirii, este sincer si viu si iti face bine asa ceva dupa ce, in jurul tau, nu mai gasesti decat formalisti, decat oameni care vorbesc din varful mintii, rutinier si mort, neputand sa ti-L aduca nicicum mai aproape pe Hristos prin Cuvant si prin viata lor. Si cel mai important este ca el a ajutat si inca poate ajuta pe multi dintre cei inselati de religiile orientale si de New Age.
Insa e clar ca inca poarta anumite prejudecati si influente ale unor duhuri din trecut, probabil; nu trebuie sa-l judecam, este mare minune cum un om care a trecut prin toate experientele dracesti posibile sa ajunga totusi sa-L marturiseasca pe Hristos in Ortodoxie. Mai bune au fost interviurile din Familia (fosta Presa) Ortodoxa si Lumea credintei (ultimele numere). Zice foarte bine de Antihrist, de UE si impotriva cipurilor RFID si a societatii supravegherii.
@ un fariseu
Dragă frate ţi-am sorbit cu drag cuvintele ultimului comentariu.Cu adevărat trebuie să tragem ,, la adânc”. Ştiu că e greu să ţi destăinui intimitatea trăirilor interioare.Acel simţământ de care vorbeşti frăţia ta este dar scump şi câştigat cu mare greutate. E adevărat că prin cele spuse în public te goleşti de cele mai de preţ şi mari pericole te asaltează pe lîngă cele pe care frăţia ta le-ai evidenţiat atât de bine.Iată eu cum mă expun.Şi crede-mă că mari mustrări de conştinţă am pentru aceasta,mă simt ridicol şi obraznic şi fără nici o legitimare.Am dat curs unei chemări interioare, nu ştiu cât o voi mai face. Prin cele ce ai spus însă chemi şi pe alţii la adânc.Dovedeşti că se poate,că se merge şi pe unde nimeni nu crede că ar merge cineva, că cineva înaintează, că poartă o făclie aprinsă şi poate fi văzut şi urmat şi de alţii. Cu milă cu înţelegere şi cu îngăduinţă faţă de cei mai sensibili poţi fi o călăuză duhovnicească atât cât vei putea şi vei dori prin micile comentarii la vreme potrivită. Te rog să mă ierţi şi deasemeni cer iertare la admin. că mi-am permis acestă libertate.