NASTEREA MAMEI LUI HRISTOS-DUMNEZEU SI A NOASTRA. Preasfanta Maica si Fecioara…
Fecioara si Mama
Fecioara Maria sta in centrul vietii de evlavie a Bisericii, atat a celei personale, cat si comunitare. Sta de asemenea si in insusi centrul credintelor dogmatice ale Bisericii ca parte inseparabila a credintei crestine ca Dumnezeu S-a facut om. Aceste doua „centre” ale Bisericii — viata sa de rugaciune si credintele ei dogmatice — sunt absolut inseparabile in crestinismul ortodox. Din acest motiv icoana Fecioarei impodobeste orice biserica si pe orice casa, si ea este pomenita la toate slujbele si la fiecare din ele.
Biserica Ortodoxa a dat Fecioarei Maria doua titluri principale care corespund locului ei in aceste doua „centre” ale vietii Bisericii: „Theotokos” („Nascatoare de Dumnezeu” sau „Maica a lui Dumnezeu”) si „Panaghia” („Preasfanta”). Termenul „Theotokos” o asaza in centrul dogmei ortodoxe, pentru ca marturiseste credinta ca ea a dat nastere unui Dumnezeu facut om, nu unui om in care a locuit ulterior Dumnezeu. Termenul „Preasfanta” se refera la pozitia Mariei intre credinciosi, ca una „mai sfanta decat toti sfintii”, ceea ce o asaza in centrul Bisericii si a vietii ei de rugaciune. De fiecare data cand o pomenim in cererile noastre liturgice folosim amandoua aceste titluri: o numim „Preasfanta [Panagia] … Nascatoare de Dumnezeu [Theotokos] si Pururea Fecioara [Aeiparthenos] Maria”. Astfel in icoanele ei ca Theotokos e intotdeauna pictata tinandu-l in brate pe Fiul ei. Ca Panagia e pictata intotdeauna cu bratele intinse in rugaciune ca un membru al Bisericii, Fiul ei fiind de asemenea cu ea, dar nu tinut de ea. Nu este niciodata pictata fara Fiul sau.
Cuvantul grec „Theotokos” se traduce literal prin „Nascatoare de Dumnezeu”. El a fost creat in secolul II de teologul alexandrin Origen. La Sinodul III Ecumenic din 431, termenul a ocupat locul central ca o confirmare a credintei crestine ca Iisus Hristos e Dumnezeu adevarat si om adevarat. Maria n-a dat nastere unui simplu om in care a locuit Fiul lui Dumnezeu, ci insusi Fiului lui Dumnezeu facut om. Titlul s-a raspandit repede devenind central in imnologie si rugaciunea populara.
Traducerea „Nascatoare de Dumnezeu” nu trebuie sa ne faca sa credem ca Fecioara Maria a fost un simplu instrument al lui Dumnezeu, ca I-a dat nastere si nimic altceva. Dimpotriva, ea a fost cu adevarat mama Sa. Cu alte cuvinte, a fost cea care L-a vazut prima pe pruncul Hristos, pe Care L-a iubit si hranit de copil, ceea ce inseamna ca a facut toate lucrurile care leaga un copil de mama sa, dezvoltandu-i prin aceasta sufletul si formandu-i personalitatea.
In acelasi timp, ea este „Preasfanta”, ceea ce inseamna Fecioara — cineva cu totul nestricat, curat la trup, suflet si minte. In Ortodoxie, statutul inalt al Fecioarei Maria nu o asaza deasupra Bisericii — asa cum e numai Hristos, in calitate de Cap al ei —, ci mai degraba in centrul sau. Biserica Ortodoxa insista asupra faptului ca, ramanand fara pacat personal, Maria a impartasit pe deplin natura noastra cazuta — toate mizeriile comune ale conditiei umane — si a murit cu adevarat inainte de a fi mutata la cer de Fiul ei. De aceea marea ei sarbatoare e Adormirii, in care Biserica praznuieste acea persoana din mijlocul nostru care s-a facut atat de disponibila si daruita lui Dumnezeu, incat sa devina Mama Sa, si totodata a ramas in toate privintele asemenea noua, in solidaritate cu cei ce se roaga Fiului ei si se lupta pentru sfintire.
Astfel, ca Theotokos si Panagia, ca Mama si Fecioara, Maria combina in persoana ei intr-un mod unic toata delicatetea, profunzimea simtirii, grija infinita si sensibilitatea spirituala a maternitatii, cu tot curajul, nepatimirea, autocontrolul si hotararea fara compromisuri a monahismului. Ea este in acelasi timp culmea smereniei si devotamentului fata de Fiul ei, si cel mai mare luptator duhovnicesc si isihast, strangand toate gandurile in inima sa. Ea e astfel modelul tuturor crestinilor, orice cale ar alege.
Asa cum a fost in timpul vietii sale, Fecioara Maria ramane si acum aproape de Fiul ei, la fel de interesata, angajata si inseparabila de El si de slujirea Lui. Trupul lui Hristos e si trupul luat din Fecioara, cu consimtamantul ei liber. Cuvintele ei
„Fie mie dupa cuvantul tau!” (Lc 1, 38)
nu s-au incheiat la intruparea Cuvantului, ci sunt indispensabile la fiecare din manifestarile Lui in trup. Consimtamantul Fecioarei e fundamental pentru formarea Trupului lui Hristos. Din acest motiv cand o pomeneste la proscomidia Liturghiei numai pe Fecioara, preotul spune rugaciunea:
„Pentru mijlocirile careia primeste, Doamne, jertfa aceasta la jertfelnicul Tau cel ceresc”.
Fecioara Maria e organic legata de fiecare celebrare euharistica. Asta inseamna ca in calitate de Maica a lui Hristos ea e si Maica Bisericii, care e Trupul Sau, si, prin urmare, si Maica noastra a tuturor, de cand prin Botez „ne-am imbracat in Hristos”, am fost adoptati ca fii si membre ale Trupului Sau. Putem spune chiar ca, daca Hristos e Capul Bisericii, Maica Sa e inima ei, stand in mijlocul credinciosilor, compatimind cu toti, hranindu-i pe toti, indrumandu-l pe fiecare spre Fiul Sau, pe Care nu L-a parasit niciodata — nici langa Crucea Sa, la care a luat parte pe deplin (Lc 2,35) — si in acelasi fel, ea nu ne paraseste niciodata.
Venerarea ortodoxa a Nascatoarei de Dumnezeu e un echilibru delicat, o minunata intrepatrundere intre dogma si viata, intre teologie si rugaciune, intre statutul ei de Theotokos si locul ei intre credinciosi ca Panagia. Ea nu e niciodata separata de Fiul sau si niciodata separata de credinciosii din Biserica. in aceasta se deosebeste atat de invataturile care o separa de noi (de exemplu, Imaculata Conceptie — ca n-ar fi avut pacat originar — si Asumptia — ca n-ar fi murit), cat si de cele care o confunda cu noi, de abordarea protestanta care nu o cinsteste pentru ca respinge si Biserica. Dar pentru ortodocsi ea e slava Bisericii, reprezentantul ei cel mai de seama intre cei mantuiti, „cea mai sfanta dintre toti sfintii”, Maica lui Dumnezeu, si Maica noastra a tuturor.
(In: Ierom. Calinic, Provocari ale gandirii si vietii ortodoxe astazi, Editura Deisis, 2012)
Mai multe cititi/ascultati la:
- Maica Domnului – Bucuria lui Dumnezeu si nadejdea noastra
- “In Maica Domnului avem in cer o inima de mama”. NASTEREA NASCATOAREI DE DUMNEZEU, NADEJDEA CELOR DEZNADAJDUITI. Nu lasa, maicuta, sa pierim pe cale!
- PARINTELE SOFIAN DESPRE MAICA DOMNULUI si ajutorul ei minunat in inchisoare: “Cand ai un necaz mare sa te rogi Maicii Domnului!” (VIDEO SI TEXT)
- NASTEREA MAICII DOMNULUI. Predica Parintelui Sofian Boghiu: „Astazi este inceputul mantuirii noastre”
- DIN PATERICUL MAICII DOMNULUI (2). PENTRU PRAZNICUL NASTERII PREACURATEI MAICII LUI DUMNEZEU
- Ultimul cuvant al P. CONSTANTIN VOICESCU: predica la NASTEREA MAICII DOMNULUI, tinuta la MISLEA, in chiar ziua in care avea sa fie ucis
*
- Sa ne rugam Maicii Domnului, imbratisarea celor nemangaiati si izbavirea celor din primejdii
- IMPARATEASA CERULUI SI A PAMANTULUI. Mari duhovnici si sfinti contemporani despre Maica Domnului si maicuta noastra preamilostiva
- Maica Domnului – Noul Ierusalim: CUM SA URMAM MAICII DOMNULUI? (Ierom. Ioan Buliga)
- IATA, MAMA NOASTRA! – IPS Iustinian Chira despre MAICA DOMNULUI
- SA ALERGAM LA MAICA DOMNULUI!
- MINUNILE MAICII DOMNULUI (extrase)
- O minune a Maicii Domnului din zilele noastre
- MAICA DOMNULUI, SPORITOAREA MINTII – povestea icoanei facatoare de minuni
- SERPII MAICII DOMNULUI (VIDEO) – minunea uluitoare din Kefalonia care incepe de Schimbarea la Fata si care vadeste minciunile stilistilor
- Film ortodox: LAVRA POCEAEV – MINUNILE MAICII DOMNULUI. “Talpa (urma) Nascatoarei de Dumnezeu” (VIDEO)
***
- MAICUTA NOASTRA DUPA DUH, MAICA VIETII – cuvinte alese inchinate celei mai sfinte dintre sfinti (Sfantul Siluan Athonitul)
- MAICA DOMNULUI – SINGURA BUCURIE SI ULTIMA NADEJDE INTR-O LUME IN AGONIE
- Parintele Arsenie: “Maica Domnului e suparata pe aceia care nu-i cer nimic”
- Cuviosul Arsenie Papacioc, nascut acum 97 de ani in lumina Adormirii Nascatoarei de Dumnezeu, despre iubirea Preacuratei pentru noi: “O, FERICITA INCREDERE! O, SCAPARE SIGURA! MAICA LUI DUMNEZEU ESTE MAICA MEA. SA NE ARATAM FII!”
- PARINTELE MACARIE DE LA MAN. PASAREA despre Maica Domnului (VIDEO)
- Predici ale Sfantului Teofan Zavoratul. Cuvinte despre Maica Domnului ale parintilor ARSENIE PAPACIOC SI DUMITRU STANILOAE (audio)
- SFANTUL ANTIM IVIREANUL: Cuvant intru lauda Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu
- Imnul Sfantului Maxim Marturisitorul inchinat Preamaritei Stapanei noastre
- “Adevarul Ortodoxiei fata de Catolicism”: MAICA DOMNULUI. Unde ratacesc catolicii in cultul Preacuratei Fecioare? Ce sunt “profetiile” de la Fatima?
*
- Troparul, acatistul si rugaciunile Naşterii Maicii Domnului (VIDEO si TEXT)
- O, Maica, Pururi Fecioara… ne mantuie din valul ce ne bantuie!
- Nu lasa, Maicuta, sa pierim pe cale!
- Minunatul imn “Agni Partene” (compus de Sfantul Nectarie al Pentapolei) in mai multe limbi si interpretari
- Cantari inchinate Maicii Domnului (AUDIO, download)
“Fiica a Tatalui, Maica a Fiului si Mireasa a Duhului Sfant” .
mi-a placut tare mult pasajul de mai sus deoarece vorbeste si despre anumite insusiri minunate ale Maicii Domnului mai putin evocate si anume de faptul ca ea reprezinta modelul suprem de urmat pentru cei ce aleg calea monahala fiind de fapt cel mai puternic luptator duhovnicesc si cel mai desavarsit isihast pe care l-a dat vreodata omenirea.