INSELACIUNEA BOGATIEI CONSUMISTE SI BINELE DIN RAUL CRIZEI ECONOMICE. Cum sa ne raportam la criza? (II) Saracie si cugetare duhovniceasca
Intr-o criza continua!
Criza incepe din momentul in care nu mai avem bani sa supravietuim, sa ne platim datoriile curente, si nu cand nu avem suficiente venituri ca sa mergem pe terenul de sport, sa facem o excursie, sa ne luam tigari, sau cea mai moderna masina, si alte lucruri prisositoare. Cu alte cuvinte, cand nu murim de foame, cand putem sa ne cumparam lucrurile de stricta necesitate sa nu vorbim despre criza! Daca insa voim sa ducem o viata „imparateasca”, fara restrictii si fara nici un fel de privatiune, facand lucruri de prisos care nu contribuie la convietuirea noastra pasnica, sanatoasa, atunci, si propria noastra banca s-avem, nu ne vor ajunge banii, pentru ca poftele n-au sfarsit. Mereu vom fi in criza, si nu numai in criza economica!
Prin urmare, problema care va trebui sa-l preocupe pe orice om intelept este sa cerceteze, sa descopere de cati bani are nevoie ca sa supravietuiasca decent, pentru ca daca nu trage linia va cadea in cursa, vanand continuu banul, cu tot ceea ce inseamna acesta pentru supravietuirea lui pe mai departe. Atunci nu va munci ca sa vietuiasca, ci va vietui ca sa munceasca. Banul va fi viata lui! Este important de consemnat faptul ca, dupa studiile facute de un numar mai mare de 100 de universitati americane despre cum poate omul sa reuseasca in viata prin bogatie, s-a ajuns la urmatoarea concluzie: calitatea vietii nu depinde de bogatie! Conform stiintei, viata fericita se raporteaza la cuvintele Sfantului Apostol Pavel: Sa ne multumim si sa ne limitam la cele putine si la cele necesare ([cf.] I Timotei 6,8) („Investitorul”, nr. 4-6, 2006, p. 40).[1] Nimeni n-a dobandit fericirea in viata in fata unei mese uriase de calcul. “De altfel, nevoile noastre ca sa vietuim din punct de vedere biologic sunt foarte putine, nu mai mult de 2500 de calorii pe zi!”, declara un om bogat, Nicolas Hayek, proprietarul fabricilor de ceasuri elvetiene Swatch („Vima”, 30.06.2002). Aceasta inseamna ca daca doresti sa nu cazi in cursa din pricina lacomiei, distrugandu-ti viata, daca doresti sa te desfatezi ca un om, traindu-ti viata linistit, trebuie sa tragi o linie, sa pui o limita si sa zici: „Pana aici! Mai incolo nu voi trece!” Cu alte cuvinte, limiteaza-te la cele necesare pentru supravietuire si nu descinde pe o astfel de cale lipsita de infranare, pentru ca ea n-are sfarsit. Domnul a zis: Vedeti si paziti-va de toata lacomia, caci viata cuiva nu sta in prisosul bogatiilor sale (Luca 12,15).
*
„In vremurile din urma, sub inraurirea stapanitorului acestei lumi, oamenii vor fi cuprinsi de nebunia nemaiintalnita a alipirii de cele materiale, de cele trupesti. De aceea se vor lasa prada in intregime grijilor pamantesti pentru propasirea lor economica. Se vor indeletnici in mod exclusiv cu cele pamantesti, ca si cum ar urma sa traiasca vesnic pe pamant. Si, de vreme ce vor deveni materialisti, vor uita cu desavarsire de vesnicie. Vor uita cu desavarsire si de adevaratul Dumnezeu, si vor ajunge necredinciosi!” (Sfantul Ignatie Briancianinov)
Sfatul intelept
Inteleptul arhimandrit Ioil Giannacopoulos († 1966) a dat fiilor sai duhovnicesti urmatorul sfat de aur:
„Luati seama la lucrurile materiale pe care le aveti de prisos, dar si la lucrurile duhovnicesti pe care nu le aveti!”
Cand privim la cele duhovnicesti pe care nu le avem, atunci (daca avem constiinta) ne straduim sa le dobandim, adica sa devenim bogati duhovniceste, umplandu-ne inimile. Si cu inima plina vom vedea bunurile materiale cu celalalt ochi, curat, duhovniceste, fara sa ne chinuie angoasa care distruge sanatatea trupului si a sufletului. (In timp ce, daca ne ocupam cu inmultirea bunurilor materiale, inima noastra se va goli si mereu ni se va parea ca toate sunt goale, fara sens, si ne vor chinui angoasa si singuratatea). Noi aplicam sfatul parintelui Ioil in sens invers, adica luam seama la cele duhovnicesti pe care le avem (iar in ceea ce priveste lucrurile materiale, la ceea ce nu avem). „Eu postesc!”, imi spunea cineva, impaunandu-se. Dar cand l-am intrebat: „Cand?”, mi-a raspuns: „In fiecare vineri din Saptamana Patimilor!” Un altul imi spunea: „Eu merg la biserica!” Si l-am intrebat: „Cand?” Mi-a spus: „De Craciun, de Paste, la nunti, la botezuri, la parastase!” si se lauda cu acest lucru. Iata ca privim la cele duhovnicesti, ce virtuti avem, cat de buni si de desavarsiti suntem, si ne simtim „acoperiti” in toate. De aceea nu simtim nevoia sa crestem, sa sporim, sa inmultim bogatia noastra duhovniceasca (privim saracia noastra duhovniceasca ca pe o mare bogatie!).
Dimpotriva, luand aminte la bunurile materiale, sesizam ceea ce n-avem. Astfel, si multe bunuri sa detinem, tot ni se par putine, pentru ca ne lipsesc multe, foarte multe. De exemplu, vom vedea ca n-avem cea mai buna masina, cea mai buna casa, cea mai buna slujba, ca nu detinem una sau cealalta, si lucrurile continua la nesfarsit. Si, astfel, facem din viata noastra un talmes-balmes si ne pierdem. Va amintiti ca Aristotel Onassis avea bani, masini, vapoare, elicoptere, aeroplane, ce nu avea…!, insa nu lua seama la ceea ce avea, ci la ceea ce-i lipsea. Si, intr-adevar, ii lipseau si alti bani, si alte vapoare, si alte aeroplane, si alte elicoptere… si s-a aruncat in lupta ca sa-si inmulteasca bunurile! Cand privim insa la ceea ce avem, si putine sa fie, ni se vor parea multe. Si le vom pretui pe acestea pe care le avem, le vom valorifica si ne vom bucura de ele si, dincolo de toate, ne vom linisti de angoasele, deprimarile care ne vaneaza. Si nu numai atat, dar Il vom preamari pe Dumnezeu pentru multe bunuri pe care ni le-a daruit din milostivirea Lui..
La azilul de batrani din Patras se afla o batrana pe nume Dimitra, care a stat multi ani la pat fara sa se ridice nici pentru nevoile ei trupesti. A murit in anul 2005. Toata atentia acestei batrane „s-a lipit” de ceea ce avea. De acestea se bucura si nici prin gand nu-i trecea sa cugete ca-i lipseste ceva. Il preamarea pe Dumnezeu din inima ei pentru bunurile pe care le avea. Astfel, zicea: „Am toate bunatatile, unii n-au nici ce sa manance, insa eu am mancarea mea! Unii dorm afara in frig, eu am dormitorul meu si caldurica! Slava lui Dumnezeu!” Cati o vedeau, ramaneau socati de multumirea ei sufleteasca si de rugaciunea pe care o inalta catre Dumnezeu! Un intelept spune: „Daca nu le avem pe cele care ne plac, sa ne placa cele pe care le avem!”
*
„Poti fi sarac, dar sa te arati bogat cand porti bogatia in sufletul tau, cand nu ai angoasa dobandirii de bunuri materiale. Si poti fi bogat in lucruri, dar sarac cand doresti sa dobandesti si altele. Deci, daca dorim mai multe, inseamna ca suntem saraci, ca nu avem. Asadar, sa devenim intr-adevar bogati, dobandind bogatia sufleteasca!” (Prelucrare dupa Omilia 80 la Evanghelia Sfantului Matei a Sfantului Ioan Gura de Aur).
Spinii
S-a scris: „Cu bani poti cumpara un pat, dar nu si somnul. Poti cumpara carti, nu si desteptaciune, mancaruri gustoase, dar nu si pofta de mancare, podoabe, insa nu si frumusete!” Si noi completam: cu bani poti cumpara un ghimpe in intregime de aur, ca sa ti-l infigi in cap!
Este posibil ca somajul si izolarea sa fie o mare plaga sociala, insa bogatia in mainile oamenilor este, de asemenea, o plaga, un spin. In mod concret: sociologii elvetieni Frey Bruno si Alois Stutzer de la Universitatea din Zurich, cercetand 6000 de compatrioti bogati, au ajuns la concluzia ca bogatia are urmari nefaste, il „costa” pe om („Politica”, ianuarie-februarie, nr. 23,2002).
Sa nu uitam ca Mantuitorul nostru Iisus Hristos Cel Atotintelept aseamana grijile pentru bogatie cu spinii (v. Matei 13, 22) care-l inteapa pe omul simtitor, facandu-l sa nu aiba liniste noaptea (v. Isus Sirah 31,1), precum bogatul nebun din parabola pe care nu-l mai prindea somnul din pricina ca se chinuia sa afle solutii cum sa-si adaposteasca bunurile (v. Luca 12, 21). In tot cazul, bogatia nu te lasa in liniste, nu-ti aduce fericirea. Amintiti-va din nou ca Hristos numeste bogatia inselatorie [inselaciune] (v. Matei 13, 22), pentru ca-l insala pe omul nemintos, ii creeaza pseudosentimentul ca, dobandind bogatia, pluteste in largul apelor fericirii, in timp ce, dimpotriva, se intampla invers, in loc de trandafiri el apuca spini.
a. Omul care n-a suportat bogatia
Austriacul Karl Rabeder se tragea dintr-o familie saraca si a avut in viata lui ambitia sa devina bogat. A devenit intr-adevar bogat, insa a vazut ca in aceasta stare nu mai avea timp sa se bucure de lucrurile simple si frumoase ale vietii. De aceea a si marturisit: „Viata mea a devenit foarte complicata, banii sunt antiproductivi, nu aduc fericirea” („Elefterotipia”, 10.02.2010).
Si a luat hotararea sa se debaraseze de bogatia materiala, care se ridica aproximativ la suma de 4.000.000 de euro, avere pe care o dobandise cu multa osteneala. „Bogatia si consumul sunt o boala!, a declarat el, de aceea, cati ani mi-au mai ramas de trait, voi vietui liber!” Si si-a petrecut cealalta vreme a vietii intr-o mica locuinta din Alpi, inchiriindu-si o garsoniera la Insbruck (Hristos Mihailidis, „Elefterotipia”, 10.02.2010).
S-a trudit, s-a ostenit, ca sa esueze. Si acum, cand s-a debarasat de bogatia lui si a vietuit ca sarac, a simtit ca a izbandit in viata? Aceasta este viata, sa vietuiesti ca un sarac intr-o garsoniera si intr-o casa saracacioasa? Acum, pur si simplu, n-a simtit sufocarea, n-a simtit chinul venit din constrangerea bogatiei. Cu siguranta insa a simtit un alt fel de sufocare, lipsa sensului vietii, care vine doar din cunoasterea Vietii celei adevarate, Care este Iisus Hristos.
„Totul nu este sa traim, ci sa stim pentru ce traim. Altfel ar fi de preferat sa nu traim, chiar daca in jurul nostru se gaseste multa paine.” (Feodor Dostoievski, Fratii Karamazov).
*
„Toate aceste lucruri pe care le vanezi in viata ta sunt mai prejos decat tine. Si au valoare mult mai mica decat tine. Asadar, vrei sa devii fericit? Cauta sa afli ceva mai bun, superior, ceva mai pretios decat tine. Pentru ca doar atunci vei deveni ceva mai bun decat esti acum!” (Fericitul Augustin)
Mai bine sarac decat bogat
Da, este mai bine sa fii sarac decat bogat, si nu numai pentru ca bogatia, dupa cuvantul lui Hristos, inseamna spini in sufletul omenesc sensibil, ci si dintr-un motiv mult mai serios: Domnul Cel milostiv il fericeste pe omul care este in lipsuri, care sufera, care flamanzeste:
Fericiti cei ce flamanzesc si inseteaza de dreptate, ca aceia se vor satura (Luca 6, 21).
Si a te satura inseamna ca deja ti-a fost pregatita „masa” cea mai buna cu bunurile nestricacioase si vesnice. Adica Domnul te va rasplati in ceruri cu cele de sus, asa cum a facut cu saracul Lazar din parabola (v. Luca 16,19-31).
Cu alte cuvinte, saracia noastra (cand rabdam fara sa cartim) devine cale care duce catre Imparatia lui Dumnezeu si ceea ce este mai bun pentru un crestin:
„daca rabdam cu multumire saracia noastra, ni se iarta pacatele si dobandim indrazneala inaintea lui Dumnezeu. Si, astfel, saracia noastra devine pricina de a dobandi odihna si bucuria vesnica” (Sfantul Ioan Gura de Aur, Omilia 77, 4).
Insa, pe cat de lesne ii este saracului sa mearga in Rai, pe atat de greu ii este bogatului sa ajunga acolo. Mantuitorul Insusi a spus:
Mai lesne este unei camile sa intre prin urechile acului decat sa intre un bogat in Imparatia lui Dumnezeu! (Matei 19,24).
Expresia „urechile acului” se refera la portile inguste si foarte joase ale zidurilor cetatii. Pentru a trece prin aceste deschizaturi camila trebuia sa fie despovarata, sa ingenuncheze si sa se faca una cu pamantul.[2] Cu alte cuvinte, bogatii, daca vor sa se mantuiasca, trebuie sa se plece, sa se smereasca, aruncand de la ei povara bogatiei, ajutandu-i pe saraci, dupa cuvantul Domnului:
Faceti-va prieteni cu bogatia nedreapta, ca, atunci, cand veti parasi viata, sa va primeasca in corturile cele vesnice (Luca 16, 9).
Altfel, fara milostenii, pe bogati ii asteapta iadul.
Dar vai voua, bogatilor, ca va luati pe pamant mangaierea voastra! (Luca 6, 24).
Va dezmierdati pe pamant cu bunurile voastre ca si bogatul din parabola (v. Luca 16, 25), urmand sa ardeti pentru vesnicie in focul cel nestins (v. Luca 16, 24). Aceasta inseamna ca, daca am avea „mintea” lui Hristos, am vana saracia si nu bogatia! Am jindui dupa saracie precum cel infometat dupa paine! Si daca ne-ar pica in maini bogatia, am risipi-o degraba in mainile saracilor si am ramane saraci, asteptand plata de la Domnul si Dumnezeul nostru Cel bogat si milostiv. Cu o astfel de cugetare si credinta este cu neputinta sa ne zdruncine criza economica, oricat de dureroasa ar fi aceasta!
*
„Sa stiti acest lucru: pentru ca dam intaietate celor pamantesti si stricacioase, si nu celor duhovnicesti, pentru ca le facem pe toate de-a-ndoaselea, vin in viata noastra stramtorarile! Am rasturnat ierarhia valorilor, am dat peste cap ordinea si armonia fireasca a lucrurilor, si de aceea toate sunt pline de tulburare” (Sfantul Ioan Gura de Aur).
Nici un rau nu este lipsit de putin bine
Nu exista rau care sa nu aiba inauntrul lui un mic bine! Cu alte cuvinte, inauntrul fiecarui lucru rau exista si un bine.[3] Si, cu siguranta, si inauntrul raului care se numeste criza economica exista un anume bine, pe care-l vom vedea in continuare. De curand, in anul 2009, unui copilas de la scoala generala unchiul i-a daruit un avion cu telecomanda, viu colorat, dar acest lucru nu i-a facut copilului o impresie deosebita, ci l-a primit cu apatie, fapt care l-a intristat pe unchi. Nepotul n-a schitat nici un gest de bucurie, strigate de veselie, asa cum fac copiii in asemenea situatii. Pacat! Copilul se saturase de jucarii, acestea nu mai puteau sa-i provoace bucurie, devenise victima consumismului, a imbuibarii. Daca insa aceasta jucarie ar fi daruit-o unui copil din anii ’60 sau ’70, care nu era obisnuit cu consumismul contemporan, ci cu lipsurile, cu siguranta ca acela s-ar fi bucurat cu o veselie nebuna. Si o bucata de rahat daca i-ai fi dat atunci unui copil, ti-ar fi smuls-o si ar fi inghitit-o. Astazi insa, si cea mai buna pajitura daca-i oferi, iti va raspunde: „Nu vreau!” Cu ce bucurie asteptau atunci copiii sa primeasca de la cei mari carti, cat se veseleau cand cumparau un caiet, un stilou nou, ghiozdane, cat erau de multumiti ca purtau un pantalon sau un sacou nou, si altele…
Domnul N.M., din satul Xiromeru, isi aminteste ce bucurie mare a simtit cand tatal sau i-a cumparat pantofi noi. A trait o bucurie atat de mare, incat noaptea s-a culcat cu pantofii in picioare! Si la fel reactionau si tatal, si mama, si bunicii lui. Si acestia se bucurau cand, de exemplu, isi cumparau incaltari noi. Cand vestea se raspandea in satul lor, ei purtau pantofii cu mandrie. Mergeau incaltati la biserica, si acolo consatenii le urau: „Sa-i porti sanatos!” si simteau bucurie. Chiar si un suc daca-l beau, sufletul lor se umplea de desfatare. De aici si proverbul: „Aceasta limonada inviaza si mortii!”, pe care il spunea in deceniul al saselea al secolului trecut un parinte, savurand o jumatate de limonada, pentru ca jumatatea cealalta trebuia s-o imparta cu copiii lui. Am fost martor ocular la aceste intamplari. Aceasta lipsa, saracia care a fost in anii parintilor nostri, dadea culoare vietii lor, viata avea gust, asteptari care acum sunt rare, pentru ca ne-am imbuibat cu de toate. “Lumea s-a saturat de toate!”, spunea cu amaraciune un batran in varsta de 100 de ani. In concluzie, cand un lucru iti lipseste, atunci il pretuiesti, si aceasta inseamna ca binele din raul care a venit peste noi, adica criza economica, consta in faptul ca vom pretui ceea ce pana astazi am dispretuit si, astfel, viata noastra va lua o alta intorsatura.
90 de procente
Renumitul scriitor contemporan de origine sud-africana, John Maxwell Coetzee, care a primit Premiul Nobel pentru literatura in anul 2003, spunea urmatorul lucru foarte insemnat:
„10% din viata noastra se rezuma la ceea ce ni se intampla, iar 90% este alcatuit din modul in care ne pozitionam fata de cele care ni se intampla“[4],
adica totul in viata nu inseamna cele care ni se intampla, ci cum ne pozitionam fata de cele care ni se intampla, totul nu este problema, ci cum privim problema. Totul nu este criza, ci cum ne pozitionam fata de criza! Criza inseamna 10%, in timp ce 90% este prisma prin care percepem criza. Deci, daca vedem criza in mod corect, ne va incomoda 10%, daca o privim stramb, in jur de 90%, plus 10%, adica 100%. Ea va fi precum viermele in copacul pe care-l mananca. Insa, pentru a percepe corect criza, va trebui ca si tu sa fii corect, adica sa te pozitionezi corect fata de viata! (Vai de cel care n-are o atitudine corecta fata de viata!) Noi, crestinii, nu cautam intr-o parte sau in alta ca sa aflam pozitia noastra corecta pe care trebuie s-o adoptam, ci acest lucru ni l-a descoperit Adevarul, Stapanul nostru Hristos, prin invatatura Lui:
Cautati mai intai Imparatia lui Dumnezeu, si toate celelalte se vor adauga voua (Matei 7, 33).
Cu alte cuvinte, ca fapturi rationale si nu irationale, n-avem nevoie doar de paine, caci nu suntem doar trup, ci si de hrana duhovniceasca, caci avem si suflet. Si cand in viata noastra avem ca prioritate lucrurile de sus, hrana duhovniceasca, atunci de la sine ne schimbam pozitia fata de viata. Atunci pe cele de jos, problemele acestea, sa le privim cu desavarsire diferit.
a. Bogatia cea adevarata
Daca ai o pozitionare corecta fata de viata ta pretioasa, atunci ai cea mai buna bogatie (si nu-ti mai trebuie bogatia cea de jos!). De exemplu: Zenon Kitiotul a fost un filosof si un mare geniu (din tinutul Kiti, Larnaka, sec. al IV-lea i.Hr.). Si ce n-a avut acest om! Dar la un moment dat i s-au inecat toate corabiile, a trecut dintr-o extrema in alta. O astfel de lovitura l-a facut sa filosofeze asupra vietii. „Acum calatoresc cu vant prielnic, inainte naufragiam!”, spunea el. Acum, cand i s-au inecat corabiile, Zenon vietuia cu adevarat, acum, cand a devenit sarac lipit pamantului, s-a facut bogat la minte. A privit viata printr-o alta prisma, si aceasta a valorat pentru el mai mult decat corabiile lui. Ganditi-va ce-ar fi grait daca ar fi privit viata in lumina lui Hristos!
Criza porneste din minte
Dumnezeu a asezat mintea omului la inaltime, in frunte, ca o straja, ca sa priveasca in intregime omul (in vechime mintea era numita „stapana casei”). Acest lucru se pare ca l-au inteles bine Psihologia si Psihanaliza contemporana (mai ales in America) si de aceea si toata atentia lor s-a concentrat asupra vindecarii mintii, adica a schimbarii cugetarii bolnavului. Aceste stiinte sustin ca toate problemele, sentimentele, neputintele sufletesti sunt controlate si directionate de centru, de minte (ceva asemanator a sustinut si parintele Paisie Aghioritul. Astfel, el spunea: „Cand eram la Konita, am luat tesla si am indreptat portile si usile. Acum, cand sunt in Sfantul Munte, ma straduiesc sa indrept cugetul oamenilor!”)
Prin urmare, mare atentie la minte, la cugetare! Sa nu aprinzi prin gandurile tale focul inauntrul tau! Nu te duce cu gandul la lucruri si fapte uimitoare (mai ales acum, in criza!) Linisteste-te! „Scoate din mintea ta poftele, si vei fi fericit!”, spunea Arthur Schopenhauer (†1860).
Astfel se explica de ce in statele subdezvoltate, cu toata saracia lor, oamenii n-au angoasa europenilor si a americanilor.
„In partile cele mai sarace ale lumii (observa publicistul britanic George Monbiot), oamenii arata ca sunt mai fericiti decat noi. De exemplu, in Etiopia de Sud, in partea cea mai lipsita a celui mai sarac stat de pe pamant, drumurile si ogoarele rasuna de veselie. In casele construite din cartoane si din frunze de finic, oamenii comunica, zambesc mai mult si-si exprima mai intens afectiunea decat noi, care stam in spatele geamurilor noastre duble, inconjurati de telecomenzi” („Kathimerini”, 1.09.2002).
Distrugerea cea mare
Avand ca punct de pornire cele de mai sus, constatam ca cea mai mare distrugere in psihologia, in mintea semenilor nostri care au fost loviti de criza n-o face criza in sine, ci variantele pe care ni le propun mijloacele de mediatizare in masa, dezvoltand inchipuirea omeneasca in mod exacerbat, pricinuind astfel victime printre telespectatorii nevinovati, creandu-le stari de angoasa, deznadejde si cele legate de acestea[5]. Cu alte cuvinte, daca nu exista acest bombardament zilnic si nemilos al mijloacelor de comunicare in masa, lucrurile in tara noastra ar fi evoluat mai pasnic, mai normal, mai lin, adica ar fi fost mai putina frica si angoasa pentru ceea ce urmeaza sa se intample.
Sa nu ne fie si mai rau!
Asa spunea in vechime poporul nostru in momentele grele, amintindu-si de stramtorarile prin care trecuse, si inima lui se inmuia. „Si de ce sa ma gandesc la ceea ce este mai rau si nu la ceea ce este mai bine?”, ma vei intreba. Dar, daca te gandesti la ceea ce este mai bine [material], nu te vei linisti, pentru ca intotdeauna exista ceva mai bun. Drept urmare, ori de cate ori vei cauta acest mai bine, vei ajunge, in final, la concluzia ca nu vei putea sa te bucuri de binele pe care-l ai. Aminteste-ti ca dusmanul binelui este […] mai bine[le]. Dimpotriva, vrajmasul raului este ceea ce este mai rau. Si intotdeauna exista ceva mai rau. Si niciodata nu vrei ceea ce este mai rau, si de aceea spui: „Sa nu fie mai rau!” si te linistesti. Cu alte cuvinte, ceea ce este mai putin rau fata de ceea ce este mai rau ti se pare bun si il primesti cu multumire. „Cum ti s-a parut ascensiunea inchis intr-o capsula timp de 45 de minute?”, l-au intrebat pe un miner chilian (care din ziua de 5.08 pana in 13.10.2010, timp de 70 de zile, a stat ingropat la 700 de metri in pamant). Stiti ce a raspuns? „M-am simtit ca si cand am facut o… croaziera!” S-a simtit asa pentru ca exact in acest mod (inchis 45 de minute intr-un „butoi”) s-a izbavit de ceea ce era mai rau. Asadar, te preocupa criza economica? Te necajeste? Gandeste-te la ceea ce este mai rau.
a. „Nu stiti ce inseamna criza!”
Am purtat o discutie despre criza in arhondaricul unei manastiri, in luna iulie, anul 2010. In discutie a intervenit si un varstnic de 80 de ani, care, aproape manios, ne-a spus urmatoarele: „Voi nu puteti sa intelegeti ce inseamna criza. Sa va spunem noi, care am trait sub ocupatia germana! (1941-1944). Ii spuneam painii painica!” Si oare n-avea dreptate? Intr-adevar, atunci parintii nostri n-aveau ce sa manance, ajunsesera sa taie o maslina sau o stafida in doua, si sa imparta celeilalte persoane jumatate. Devenisera schelete din pricina foametei, si cei mici, si cei mari. „Parinte, mai da-mi, mai vreau!”, i-a strigat un copil in timpul ocupatiei fericitului intru pomenire, parintelui Visarion Korkoliatul, in momentul in care il impartasea. (Povestea batranul insusi, plangand de durere. A plecat la Domnul in anul 2006). In jur de 300.000 de oameni au murit atunci in tara noastra de foame. Aceasta a fost criza! Dumnezeu sa ne pazeasca de astfel de criza! Deci, „sa nu ne fie mai rau!”
[…]
Parintele nostru
„Tatal nostru”, rostim in fiecare zi in rugaciunea noastra, fara sa constientizam insa cine este acest Parinte al nostru, cat de iubitor de oameni si cat de Atotputernic este. „Caci unde voieste, biruieste randuiala firii”. “Daca am sti ce Parinte avem, am striga ca nebunii de bucurie!”, spune parintele Efrem Filoteitul care slujeste in America (Mestesugul mantuirii, p. 126). „Tatal nostru” este Cel care timp de 40 de ani a hranit in pustie pe israeliti cu mana din cer (v. Iesirea 16, 1-26, 35), este Cel care S-a ingrijit in timpul acelor 40 de ani de hainele si de incaltarile lor cu care au pasit pe potecile anevoioase ale pustiului, aratandu-le ca si cum ar fi fost incaltari noi, fara sa patimeasca din cauza bataturilor (v. Deuteronom 8, 4). Este Cel care a despartit marea prin mijloc si a facut sa apara uscatul, ca sa treaca poporul (apele stateau de-a dreapta si de-a stanga nemiscate, ca zidurile inalte de 50-60 de metri, si printre ele se intindea un drum urias, intre opt si zece kilometri, pe care a trecut poporul – v. Iesirea 14). Este Cel care a scos din stanca apa racoroasa si l-a saturat pe poporul Sau (v. Numerii 20, 1-23 si Iesirea 17). Mai tarziu, in Noul Testament, doar cu binecuvantarea Lui a saturat cu doi pesti si cinci paini cinci mii de barbati, fara femei si copii (nu erau si acestia cel putin alte cinci mii de persoane?) (v. Matei 14, 14-22). Acesta este Parintele nostru, iar noi suntem copiii Lui, El este Pastorul nostru, si noi, oitele Lui. Nu ne numeste doar mielusei, ci mieluseii Mei (v. Ioan 21,15), nici simple oi, ci oile Mele (v. Ioan 21,17). O spune si o repeta: oile Mele, si oile pastoriei Mele (v. Iezechiel 34, 31), graieste si, laudandu-Se, propovaduieste: Eu sunt Domnul Dumnezeul vostru (Iezechiel 34, 31). Este ca si cum ar grai: „Vreau sa va intre bine in minte: Eu, si nimeni altul nu este Domnul vostru, Stapanitorul vostru, si de aceea sunt dator sa am grija de voi. Domnul ma paste, si nimic nu-mi va lipsi” (Ps. 20,1).
Domnul este Păstorul nostru, deci nimic nu ne va lipsi. Asadar, de ce sa fim cuprinsi de neliniste? El Insusi ne graieste:
Nefericirea noastra
„Este mare nefericire sa avem un astfel de Parinte, si sa ne gasim intr-o asemenea saracie duhovniceasca, intr-o atat de mare nefericire sufleteasca! Sa nu simtim iubirea, bucuria Lui!”, spune iarasi Ava Efrem.
Si de ce nu-L cunoastem pe Parintele nostru? Pentru ca alergam departe de El, dispretuindu-I poruncile, Ii intoarcem spatele si vietuim singuri, orfani, fara Parintele si Pastorul nostru, ca oile cele pierdute, cu tot ceea ce inseamna aceasta pentru vietuirea noastra linistita. „Criza economica si nesiguranta zilei de munca ii trimite pe greci la spital si, in special, la clinicile de psihiatrie” („Vima”, 8.06.2010).
La psihiatrie (sau chiar mai rau, la sinucidere) nu-i duce criza, ci deznadejdea care izvoraste din necredinta lor. Cu alte cuvinte, daca aveau nadejde in Dumnezeu, in Parintele lor, daca-L socoteau pastorul lor, sufletul li s-ar fi schimbat, cugetarea le-ar fi fost alta.[6] Macar aceasta criza economica sa ne faca sa privim spre cele de sus, spre Parintele nostru ceresc si doar prin aceasta miscare a noastra (atat de simpla si atat de nedureroasa), ingenunchind si atintindu-ne ochii sufletului la cele de sus, va patrunde in sufletul nostru „oxigenul” si ne vom recapata vigoarea, vom redobandi nadejdea. Sa dea Dumnezeu sa se intample asa!
[…]
[1] Vestitul Diogene (sec. IV i.Hr.), mergand intr-o zi cu un ulcior in mana la izvor, ca sa bea apa, a vazut un caine care bea apa fara sa aiba nevoie de ulcior, si a cazut pe ganduri. „Nu trebuie neaparat sa am vas ca sa beau apa de la izvor!, si-a zis el, si l-a aruncat. N-a tinut cu nimic la cele prisositoare, ci doar la cele necesare pentru supravietuirea lui. A aratat ca este mai bogat si decat imparatul, deoarece pentru a vietui avea nevoie de mai putine lucruri decat imparatul” (Sf. Vasile cel Mare, Cuvantare catre tineri, 8).
[2] Traducerea este mai lesne camilei sa intre prin urechile acului decat bogatului sa intre in Imparatia lui Dumnezeu (Matei 19, 24) vine in contradictie cu cuvintele pe care Mantuitorul le-a spus mai inainte: Cu greu va intra bogatul in Imparatia lui Dumnezeu. In plus, exemplul camila-ac ni se pare confuz, nepotrivit, insa pentru iudeii care aveau in fata ochilor portile inguste si joase ale zidurilor cetatii era foarte firesc. De aceea sa nu uitam ca Hristos S-a adresat iudeilor.
[3] Insa, atentie, putem sa ne alipim de binele care exista in rau si sa facem raul cu pseudosentimentul ca facem binele. Sa nu uitam ca drumul spre iad este pavat cu intentii bune.
[4] Pe acelasi val se situeaza si psihologul american Richard Carlson: „Nu va chinuiti pentru lucrurile mici, pentru ca toate sunt lucruri neinsemnate!” (Carte greceasca, Atena, 1998). Citind aceasta carte este ca si cum ai citi sfaturile Sfintilor Parinti ai Bisericii noastre, si aceasta inseamna ca psihologia corecta, adica pozitionarea fata de viata, este in conformitate cu invatatura si trairea Sfintei Evanghelii.
[5] „Este datoria fiecarui reporter sa distruga adevarul, sa-l perverteasca, sa minta, sa-si vanda tara pentru painea cea de toate zilele. Suntem instrumentele celor bogati, care se gasesc in spatele scenei, suntem niste caraghiosi”, declara printre altele reporterul John Swinton (1829-1901), redactorul-sef al ziarului „New York Times” (Nexus, mai-iunie 1999).
Şi o „mica” confirmare: „In timpul mandatului dumneavoastra, granitele nationale si o parte a suveranitatii noastre nationale vor fi limitate de dragul pacii!”, spunea in anul 2005, cu toata solemnitatea, presedintelui nou ales al republicii noastre, seful guvernului. Aceasta infricosatoare afirmatie a trecut necomentata de mijloacele de mediatizare in masa si de politicienii nostri!
[6] In timpul infricosatoarei ocupatii germane (1941-1944), prin care au trecut bunicii nostri, au fost cazuri in care batranele noastre au preferat sa puna putinul ulei pe care se intampla sa-l mai aiba in candela Maicii Domnului decat in putinele mancaruri de legume pe care le mancau. Preferau ca ei sa se lipseasca de acel ulei decat candela icoanei Maicii Domnului (G.A. Megas, Sarbatorile mari grecesti si obiceiurile populare, Astia, 2007, p. 17). Trupul lor flamanzea, dar sufletul lor se satura.
(din: Arhimandrit Vasilios Bacoianis, Crestinul ortodox in fata crizei economice, Editura De suflet, 2011)
Legaturi:
- “Cat de greu vor intra bogatii in imparatia cerurilor!”
- Parabola bogatului nebun sau nefericirea lui “a avea”
- Iubirea de avutii si multa grija ne pregatesc sa-l primim pe antihrist
- Bogatul nemilostiv si saracul Lazar sau CUM JUDECA DUMNEZEU BOGATIA SI SARACIA (din predicile Sf. Ioan Gura de Aur, Sf. Nicolae Velimirovici)
- PILDA BOGATULUI CARUIA I-A RODIT TARINA. Predici si talcuiri (Sfantul Luca al Crimeei, PS Sebastian, Pr. Coman)
- NELINISTEA LACOMIEI SI LEACURILE ACESTEI BOLI (predica Mitropolitului Augustin de Florina)
- Bogatul caruia i-a rodit tarina. CARE SUNT ROADELE NEBUNIEI PACATULUI?
- PREDICI AUDIO SI VIDEO: “Suntem robiti de cotidianul efemer, traim in aceasta alergatura bezmetica si nu mai reusim sa ne bucuram de ceea ce Dumnezeu ne-a daruit”
- Predica audio la DUMINICA BOGATULUI NEMILOSTIV a Arhim. Hrisostom Radasanu: PRETENTII SI SIMPLITATE
- CINE MAI IUBESTE SIMPLITATEA SI NATURALETEA? Cugetari actuale la bogatul nemilostiv si saracul Lazar
- Predici care merita ascultate la BOGATUL NEMILOSTIV SI SARACUL LAZAR – Parintele Sofian Boghiu si Parintele Hrisostom (Putna). PE UNDE SUNTEM NOI?
- Predica IPS Bartolomeu Anania (2000): SARACUL LAZAR SI BOGATUL….NESIMTIT
- Cuvinte ale Pr. Ioan Buliga si IPS Augustin de Florina pentru Duminica bogatului nemilostiv si a saracului Lazar
- Parintele Cleopa: CE PRETUIESTE DUMNEZEU?
- Saracul Lazar, mangaiere pentru cei in necazuri (din predicile Sf. Ioan Gura de Aur, Sf. Grigorie Teologul)
- “ASTA-I VREMEA FAPTUIRII…” – Predici ale parintilor Gh. Calciu si Amfilohie la Duminica bogatului nemilostiv
***
- Invataminte si reflectii duhovnicesti in vremea crizei. ATENTIE LA IMPRUMUTURI SI LA “OFERTELE TARI”!
- PARINTELE ILARION DAN, BANCHERUL CARE L-A CASTIGAT PE HRISTOS (II). “Traim intr-o lume in care mecanismele de pervertire sunt mai sofisticate… Omul contemporan cauta cu disperare, dar nu gaseste decat surogate”
- Cuv. Paisie Aghioritul: SIMPLIFICATI-VA VIATA!
- PS SEBASTIAN DESPRE VREMURILE NOASTRE SI PREGATIREA PENTRU SFARSIT: “Apocalipsa nu e o poveste, poate veni oricand… Bancherii lumii sunt pradatorii care au generat criza economica” (si AUDIO)
- “Dreptatea lui Dumnezeu si dreptatea oamenilor”. SURPRIZELE FRUMOASE ALE DUHULUI SI CHEMAREA INCOMODA A CRUCII. Provocarea cea buna VS. duhul lumii
- PARINTELE MOISE AGHIORITUL II TREZESTE PE GRECI LA POCAINTA: “Trebuie sa ne schimbam! Sa lasam fotoliul moale, televizorul, trandavia si confortul!”
- Arhiepiscopul Ieronim: NU CUMVA ACEASTA CRIZA NE ESTE SPRE JUDECATA?
- „CATRE POPOR”: MARTURISIRE ESENTIALA SI PROFETICA A SINODULUI BISERICII GRECIEI DESPRE CAUZELE CRIZEI ECONOMICE, PLANUL DE INROBIRE MONDIALA SI REMEDIILE DUHOVNICESTI
- Interviu cu Vladica Ierotheos Vlachos despre cauzele crizei actuale: PARASIREA PORUNCILOR LUI HRISTOS DE CATRE CRESTINI SI RASPANDIREA UNOR IDEOLOGII INUMANE, FEROCE
- MUSTRARILE MITROPOLITULUI HIEROTHEOS REFERITOARE LA DEPENDENTA GRECIEI DE CAMATARII MONDIALI: “Vom astepta totdeauna de la negustorii mondiali de ‘substante narcotice’ sa ne dea dozele?”
- Criza si chemarea la schimbarea vietii/ UNDE ESTE CUNOASTEREA PE CARE AM PIERDUT-O PRIN INFORMATIE?
- Chemare la pocainta din partea unui mitropolit grec: A SOSIT CEASUL IN CARE TREBUIE SA NE TREZIM! Noi nu credem in politicieni, ci in Sfantul Duh…
Ce parere aveti de minciuna ziarului Canadian National Post despre pastorul Paul Negrut?
http://fullcomment.nationalpost.com/2013/11/04/brian-c-stiller-when-mulroney-saved-a-minister/
Se pare ca tatucul baptistilor, Paul Negrut, le-a spus canadienilor o poveste care nu are nimic in comun cu realitatea. Orice Baptist stie ca pastorul Negrut nu a petrecut nici macar o zi in puscarie. Iata si povestea cu care Paul Negrut a cucerit Vestul:
http://www.youtube.com/watch?v=tzD1694wFGk
Dupa cum se stie, Paul Negrut este presedintele Universitatii Baptiste EMANUEL din Oradea, cea mai mare scoala teologica neoprotestanta din Romania.
Scuze de offtopic, dar aceste lucruri trebuiie anuntate.
Nebunia draceasca a papei Francisc: se face.. sondaj de opinie in Biserica catolica ! Eu stiu ca adcevarul este unul singur si biserica, prin insuflarea Duhului Sfant, trebuiie sa propovaduiasca si sa apare acest adevar, sa il arate oamenilor. Dogmele si dreap[ta credinta nu se supun la vot.
Iata:
http://www.lepoint.fr/monde/famille-le-pape-francois-pose-les-questions-qui-fachent-05-11-2013-1752356_24.php
@ Dacian:
Nu cunoastem lumea neoprotestanta si nici nu prea ne preocupa ce se intampla acolo, sinceri sa fim.
http://romanian.ruvr.ru/news/2013_11_05/Vaticanul-se-intereseaza-ce-parere-au-catolicii-despre-contraceptie-4356/
Știe ce face… În același timp presiunea pe Ortodoxie va crește.
Revenind la articol… excelent și un îndemn să îndrăznim mai mult spre cele cerești.
Criza,,,,,, ce cuvant greu, dar este un cuvint care se traduce ca insemnind PACAT, deci noi cei care facem parte din acest veac, cum traim? oare cum suntem? oare Dumnezu cel milostiv este multumit de mine? oare nu traiesc in “criza”?
@ Florin F:
Criza inseamna, etimologic, nu pacat, dar judecata.
http://www.cuvantul-ortodox.ro/2007/08/24/parintele-rafail-noica-voia-mea-proprie-este-iadul/
http://www.cuvantul-ortodox.ro/2013/03/26/ortodoxia-firea-omului-parintele-rafail-noica-convertire-criza/
http://theologhia.wordpress.com/tag/sfantul-nicolae-velimirovici-despre-criza-mondiala/
Cata intelepciune in scrierile parintelui! Va multumim!