BOGATUL NEBUN DIN NOI IN FATA SARACIEI LUMII: “Cum poti sa dormi linistit daca cel de langa tine, semenul tau, nu are ce manca? Rusine sa ne fie!”
Continuare de la:
***
Nu esti indreptatit sa te porti asa!
Ai bani, cheltuiesti si acum cand suntem in criza in dreapta si in stanga, fara sens, fara mustrari de constiinta si fara sentimentul vinovatiei, cu cugetul ca: „sunt banii mei, ii cheltuiesc cum vreau!” Pe de-o parte ai dreptate; intr-adevar, sunt banii tai, insa te intreb: „Daca aveai inauntrul tau iubire, milostivire fata de aproapele, ai mai fi cheltuit fara chibzuiala? Nu, pentru ca dragostea dinauntrul tau ti-ar fi spus: „Nu poti cheltui fara socoteala atatia bani, in timp ce vecinul de langa tine n-are cu ce sa-si cumpere paine!”
Fiule, sa nu lasi pe cel sarac lipsit de hrana, ne spune inteleptul Isus Sirah (Isus Sirah 4, 1).
Sa nu lipsesti viata saracului, sa nu-l omori pe acesta cheltuind banii fara nici o socoteala, caci prin ei ai putea sa-l ajuti sa traiasca. Deci nu-l ucide prin invartosarea inimii tale, prin zgarcenia ta, prin iubirea ta de arginti, prin lacomia ta!
Sfantul Ioan Gura de Aur, care avea multa iubire pentru aproapele, le spunea pastoritilor sai:
„Cei care cheltuie fara nici o socoteala banii lor, cumparandu-si mai mult decat hrana si bautura necesara, sunt vinovati inaintea lui Dumnezeu. Aceasta cheltuiala rea nu este lipsita de pedeapsa, pentru ca banii care ti-au fost dati de Dumnezeu spre intretinerea trupului si spre ajutorul saracilor sunt cheltuiti fara nici un sens. Purtarea aceasta inseamna folosirea rea a talantilor!” (Despre soarta, Omilia 6).
„Deci foloseste-ti bine averile tale, ca sa castigi indoit, si prin milostenie, si prin buna chiverniseala!” (Despre vaduvie).
a. Pune-ti banii la pastrare sigura!
Din nou Sfantul Ioan Gura de Aur ne spune ca atunci cand dam ceva pentru Hristos fratelui sarac, in felul acesta ne punem banii si intreaga noastra casa la loc sigur. Suma daruita este ingerul nostru pazitor. El scrie:
„In paralel cu punga ta sa ai si alta punga. Si pune in aceea banii pentru saraci, pentru Hristos. Astfel iti vei pazi si punga ta. Fa-ti casa biserica, pentru ca acolo unde exista o astfel de punga, diavolul nu se apropie. Ea este siguranta casei tale, paza mai buna si decat scuturile, si decat sagetile, si decat sulitele, si decat garzile de soldati!” (Despre milostenie, 4).
b. Cand urmeaza sa daruim, „patim ceva”
Desi cunoastem ce lucru insemnat este sa-l ajutam pe aproapele, echivalent cu a-L ajuta pe Hristos (v. Matei 25, 40), cand vine momentul sa ajutam pe unul dintre fratii Lui neinsemnati[7] (Matei 25, 40) „patim ceva”! Ne cuprinde zgarcenia, mana noastra tremura si, daca in final ii dam ceva, ii daruim cat de putin putem, desi atunci cand facem cheltuieli suntem sparti la mana. Cu alte cuvinte, in ceea ce foloseste sufletului nostru suntem foarte stransi la mana, dar in ceea ce-l pagubeste, suntem foarte darnici. Sa luam aminte la acest aspect!
Criza ne judeca
Vorbele binecunoscute ale Presedintelui Statelor Unite ale Americii John Kennedy: „Nu lua aminte la ceea ce face tara ta pentru tine, ci gandeste-te la ceea ce faci tu pentru tara ta!” sunt de actualitate mai mult ca oricand. Nu cerceta la ceea ce face guvernul pentru eradicarea saraciei, ci ia seama la ceea ce faci tu in privinta saraciei. Nu vorbi despre saracie, ci daruieste ceva saracilor, daca intr-adevar iti pasa de acestia, daca ai omenie inauntrul fiintei tale. Criza economica ne incearca sentimentele, jertfa, daruirea noastra, in ce masura suntem iubitori de milostenie fata de semenul nostru, in ce masura avem inima, suntem darnici, miscati de saracia celuilalt.
Marele industrias Nicolas Hayek (proprietarul fabricii elvetiene de ceasuri Swatch) se numara printre cei mai bogati oameni din lume, insa mainile lui n-au lucrat doar pentru a primi, ci si pentru a darui, au sarit in ajutorarea semenilor sai. „Nu m-am simtit fericit cand celalalt era nefericit!”, a declarat el intr-un interviu pe care l-a dat in anul 2002, cand a venit in vizita in tara noastra. „Eu in toata viata mea am fost fericit daca erau fericiti si cei din jurul meu! Sotia mea nu poate sa cumpere ceea ce vrea de mancare si de imbracat, iar copiii altuia sa-si intrebe mama in supermarket: tu de ce, mama, nu poti sa cumperi nimic din toate acestea? Pentru ca esti somera? Cum poate fi cineva fericit cand se gaseste intr-o societate atat de nedreapta?” („Vima”, 30.06.2006). Avea inauntrul lui omenie, deci era om!
„Lacrimi de crocodil”
Unii compatrioti castiga astazi, in perioada de criza, mii de euro pe luna, dar mai au si alte zeci de mii de euro puse deoparte, multe imobile si alte bunuri. Si ei sunt cei care scriu in ziare, ies pe posturile de televiziune si se dau in vant vorbind despre criza care macina tara noastra, se iau la cearta cu conducatorii politici. Prietene, daca intr-adevar te-a lovit criza, daca suferi, daca simti durere pentru drama prin care trec prietenii tai, vecinul tau, fratele tau cel bolnav, tu, care poti, ajuta-i! Baga mana adanc in buzunar si daruieste, aminteste-ti de cuvintele pline de omenie ale lui Nicolas Hayek: „Cum poate fi cineva fericit cand se gaseste intr-o societate atat de nedreapta?” Cum poti sa dormi linistit daca cel de langa tine, semenul tau, nu are ce manca? Dar vei spune: „Sunt eu dator sa-l hranesc pe sarac?” Da, esti dator daca ai inauntrul tau omenie! Cum poti sa dormi linistit cand langa tine semenul tau n-are ce sa manance?[8]
Este mai bine sa daruiesti decat sa primesti!
Mai fericit este a da decat a lua, spune Sfanta Scriptura (Fapte 20, 35). Dar este oare acest lucru adevarat? Pui la indoiala cuvintele Sfintei Scripturi? „Cu cat cetateanul participa mai mult la treburile comune, cu atat se simte mai fericit. Fericirea aceasta este superioara fericirii pe care o aduce un salariu mare!”, au tras concluzia sociologii elvetieni de la Universitatea din Zurich, care au facut studiu de caz pe 6000 de elvetieni bogati („Politica”, ianuarie-februarie, 2002).
Ati vazut ca oamenii se simt mult mai fericiti cand au de oferit ceva semenului, si nu cand profita de bogatiile lor? Incercati si voi aceasta, daruiti din salariul vostru lunar, din toata inima, o suma cat de mica unui om lihnit de foame, si veti simti o bucurie mai mare decat aceea ca aveti bani! Cand primesti, ti se umple buzunarul, cand daruiesti, ti se umple inima! Si este de mii de ori mai bine sa ti se umple inima decat buzunarul, nu exista bucurie mai mare decat aceasta (Isus Sirah 30,16). Veselia inimii este viata omului (Isus Sirah 30, 22). Daca s-a spus ca „prin bani poti sa cumperi orice, in afara de fericire”, acum putem spune: „Prin bani poti sa cumperi fericirea!” cand il ajuti pe cel flamand, pe orfan, pe vaduva.
Dar poate vei spune: „Bogatii, cei care au mult, sa daruiasca! Eu sunt sarac, si cat castig, de-abia imi ajunge! Ce sa mai dau?” Si la tine se refera cuvintele Domnului: Mai fericit este a da decat a lua!… Fiti milostivi (Luca 6,36). Si vaduva din Sarepta Sidonului, cu toate ca era foarte saraca, a primit din toata inima sa-l gazduiasca pe profetul Ilie (v. III Regi 17, 10-17). Si cealalta vaduva din Evanghelie, cu toate ca si aceasta era saraca, a aruncat ultimii doi banuti in Templu (v. Luca 21, 1-2). Si Hristos, Care era prezent, a laudat-o, spunand despre ea ca
Acelasi lucru este valabil si pentru tine care esti sarac, care oferi din saracia ta. Astfel vei avea din prisos binecuvantarea lui Dumnezeu.
Cat trebuie sa oferim?
Asadar, cat ar trebui sa oferim lui Hristos, saracilor, fratilor nostri lipsiti? A zecea parte din veniturile noastre (v. Numeri 18,21; Deuteronom 14, 22) hotaraste Legea dumnezeiasca. Aceasta Lege dumnezeiasca o implinea si fariseul: Dau zeciuiala din toate cate castig! spunea in rugaciunea lui (Luca 18, 12).
Cand faimosul armator de neam grec, Aristotel Onassis, si-a pierdut in 1973 pe fiul sau Alexandru, a declarat la televizor: „Acum sunt omul cel mai sarac din lume!” Pentru acesta bogatia nu insemna bani, ci copilul lui. Este valabil si pentru tine: bogatia in viata ta este omul tau, femeia ta, copilul tau, tatal tau, fratele tau, prietenul tau.
Din nou, un important studiu care s-a facut in lume (au fost cercetati 136.000 de oameni din 132 de state) a aratat ca o bucurie incomparabil mai mare o aduc omului caldura familiei, prietenii adevarati si munca din care isi castiga painea cea de toate zilele decat multele bogatii („Vima”, 2.07.2010).
Binecuvantarea lui Dumnezeu
Dumnezeu a poruncit iudeilor:
Aduceti toate zeciuielile la vistierie. .. si voi varsa din belsug binecuvantarea spre binele vostru (Maleahi 3,10-12).
Vedem la scara mica aceasta binecuvantare pogorandu-se peste vaduva saraca din Sarepta Sidonului, care l-a gazduit pe Prorocul Ilie. Aceasta avea putin untdelemn si faina, cat sa manance la o masa copiii ei, insa le-a gatit pentru proroc. Si din acel moment uleiul si faina n-au lipsit din casa ei (v. III Regi 17, 10-17)[9] (cunosc familia unui preot milostiv, cu multi copii, al carui butoi cu untdelemn era intotdeauna plin, desi scotea in fiecare zi din el!).
Tanar am fost si am imbatranit, si n-am vazut pe cel drept, nici semintia lui cersind paine! spunea la batranetile lui Prorocul David (Ps. 36, 25).
Bogatii au saracit si au flamanzit, iar cei ce-L cauta pe Domnul nu se vor lipsi de tot binele!, graia din nou acelasi proroc (Ps. 33,10).
Mantuirea
Domnul i-a amintit in vestitele Fericiri, printre putinii Sai alesi, si pe cei milostivi:
Fericiti cei milostivi, ca aceia vor fi miluiti (Matei 5, 7).
In ziua Judecatii le va spune acestora:
„Nu exista om mai intelept decat cel milostiv, care daruieste cele pamantesti, stricacioase, si le dobandeste pe cele nestricacioase, pe cele ceresti. De asemenea, nu exista om mai nesabuit decat lacomul, care mereu aduna si niciodata nu are, si la final cumpara iadul prin «economiile» lui (Didahia 19)”. (Parintele Paisie Aghioritul).
Cand nu daruiesti
Este cumplita nepasarea noastra, sa auzim in fiecare zi la televizor, la radio, despre criza, saracie, noi, robii lui Hristos Cel milostiv, si sa nu fim miscati catusi de putin, sa nu facem ceva ca sa-l usuram pe fratele nostru! Este cu desavarsire infricosator ca „Hristos in persoana aproapelui nostru sa Se topeasca de foame, si noi sa crapam de imbuibare!” (Sfantul Ioan Gura de Aur, Comentariu la Fapte, 27,6). Oh, vom primi rasplata pentru faptele noastre si, cel mai rau, sa nu asteptam mila in Ziua Judecatii (v. Iacov 2, 13)! Domnul a grait:
A zecea parte din bunurile tale sa Mi le daruiesti Mie, Mie sa Mi le oferiti, caci Mi le-ati rapit, le aveti in casele voastre! (Maleahi 3, 8-10).
Cu alte cuvinte, cand nu oferim Domnului ceea ce-I datoram (a zecea parte din veniturile noastre), ci pastram bunurile pentru noi insine, pe acestea Domnul le socoteste furt, rapirea saracului in casele voastre (Maleahi 3,10). Ţinand in casa partea saracului este ca si cum il furam pe acesta, punandu-i in primejdie supravietuirea. Asadar, mai tarziu sau mai devreme, vom primi plata faptelor noastre, printr-o boala sau prin furtul averii noastre, printr-o intorsatura a lucrurilor (vi le spun ca sa le cunoasteti si sa va conformati!). Domnul a grait:
V-ati asteptat [la] mult, dar iata ca aveti putin. Ati strans mult, dar Eu am risipit truda voastra! (Agheu 1,9).
„Miluiti, ca sa nu deveniti vrednici de plans!”, spunea o batrana vrednica de respect. Si dincolo de toate acestea suntem in primejdie (nu doar pentru inima noastra invartosata) sa fim aruncati in iadul cel infricosator si vesnic! Ce poate fi mai infricosator decat atat? Amintiti-va ca in fata portii casei luxoase a bogatului din parabola (v. Luca 16,19-31) sedea un zdrentaros, un semen sarac, pe nume Lazar, in timp ce acest bogat purta cele mai scumpe vesminte, se imbraca in porfira si in vizon (Luca 16, 19). Bogatul manca in fiecare zi, pana crapa, cele mai bune mancaruri, desfatandu-se in toate zilele in chip stralucitor (v. Luca 16,19), in timp ce Lazar, numai piele si os, incerca sa se sature din firimiturile care cadeau de la masa lui. Deci nu merita iadul?
Dar si celalalt bogat nebun din parabola ardea de grija doar pentru sufletelul lui, doar pentru roadele pastrate pentru el. Voia sa darame jitnitele, sa zideasca altele mai mari si sa adune acolo toate bunatatile lui, ca apoi sa spuna sufletului:
Suflete, ai multe bunatati stranse pentru multi ani; odihneste-te, mananca, bea, veseleste-te (Luca 12, 16-20).
Nici prin gand nu-i pasa de soarta semenului sarac! Si a fost chinuit. N-a meritat iadul?
va spune Domnul celor blestemati in Ziua Judecatii (Matei 25, 41-43). Sa luam aminte!
Rusine sa ne fie!
Acesta a fost titlul articolului principal al ziarului „Elefterotipia” (13.10.2007), avand ca pretext Ziua internationala pentru eradicarea saraciei (17 octombrie). Printre altele jurnalul scria, condamnand:
„Astazi, din sase miliarde ale planetei, un miliard sufera de saracie si incearca sa se mentina in viata cu un venit de sub un dolar pe zi; astazi mor de foame 18 milioane de semeni de-ai nostri in fiecare an, dintre care 10 milioane sunt copii (100 de milioane de copii mor in 10 ani de zile, adica in ultimul deceniu, 1997-2007, au pierit doar de foame 100 de milioane de copilasi, aproximativ 900.000 pe luna, circa 30.000 in fiecare zi, lucru infricosator!)”.
Problema saraciei este politica, precizeaza jurnalul, consemnand rezultatele cercetatorilor si subliniind ca
„statele ar putea sa asigure un mod decent de vietuire cetatenilor lor daca s-ar hotari sa limiteze exploatarea si sa aplice politicile de respectare a valorii umane”.
Foamete, nefericire, disperare exista si in tarile dezvoltate, pentru ca acolo nu este omenie, pentru ca a disparut valoarea umana. In Europa, saracii au depasit numarul de 70 de milioane si nici unul dintre tehnocrati, dintre bancheri si dintre inteleptii de la Bruxelles nu este miscat si nu se intereseaza sa afle solutiile politice care ar sterge rusinea. Va repetam ca 18 milioane de semeni mor in fiecare an de foamete si ca 10 milioane dintre acestia sunt copii (in acelasi moment pantecele celor „mari” crapa de imbuibare).
„Statele ar putea sa dezvolte un nivel de viata demn cetatenilor lor daca s-ar hotari sa limiteze exploatarea si sa aplice politicile de respect ale valorii umane.”
Cu alte cuvinte, exista o cale ca semenii nostri sa nu moara de foame, este de ajuns ca „statele sa limiteze exploatarea[10] si sa aplice politicile de respect fata de valoarea umana”, insa nu se intampla deloc asa. Lucrul cel mai rusinos pentru civilizatia noastra renumita nu este ca mor atatia semeni de-ai nostri de foame, si mai ales copii nevinovati, ci ca, desi exista posibilitatea sa fie eliminat acest rau, nimeni din cei mari nu face ceva, pentru ca nu exista omenie, pentru ca a disparut respectul fata de valoarea umana. Deci nu exista doar criza economica, ci si criza de omenie, sau si mai rau de-atat! Rusine sa ne fie!
In Japonia, in timpul cinei oficiale a celor G8[11] (8.07.2008), conducatorii intreprinderilor bogate au fost serviti la masa cu 19 feluri de specialitati, in timp ce discutau despre criza mondiala alimentara („Vima”, 9.07.2008). Conducatorii nostri au discutat despre saracie mancand cele mai bune mancaruri!
– Majestate, poporul nostru n-are paine sa manance!
– Atunci sa manance cozonac!
Asa ii inteleg cei satui pe cei flamanzi!
Asistenta sociala
Ne minunam de civilizatia greaca precrestina, antica (de exemplu de Parthenon, care este vrednic de admiratie!), si de civilizatia romana precrestina (Colosseum-ul din Roma, una din cele sapte minuni ale lumii), si de multe alte civilizatii care au stralucit precum faclia in intuneric. Dar aceasta civilizatie de dinainte de venirea lui Hristos, desi vrednica de admirat, avea o mare lipsa: nu se ocupa cu ceea ce se numeste astazi „asistenta sociala”, nu se ingrijea de cei care patimeau pe nedrept, de saraci, de batrani, de orfani. Desi construiau atatea cladiri impunatoare, paganii nu ridicau azile, spitale pentru saraci, orfani, varstnici. Milostivirea, grija pentru aproapele nu constituia un element al civilizatiei lor. In timp ce aveau zeul soarelui, zeul focului, zeul razboiului, zeul marii, zeul apei, zeul iubirii etc, nu aveau zeul milostivirii, acesta nu-si gasea locul in Panteonul lor.[12] Amintiti-va ca spartanii ii aruncau fara mila pe cei invalizi si pe pruncii cu metehne de pe varful Muntelui Caiada (fara ca cineva sa se revolte si sa protesteze). Amintiti-va de romani, care umpleau vestitul Colosseum (cu o capacitate de 80.000 de spectatori) oferind lupte intre gladiatori, impingandu-l pe om sa lupte impotriva omului, rasplatindu-i cu lauri pe cei care-i ucideau pe fratii lor. Amintiti-va, de asemenea, cum se ingramadeau in Colosseum ca sa se desfete cu martiriile infricosatoare ale crestinilor, cum se purtau fata de robi.
Uciderea celor nevinovati nu era considerata crima, nedreptate. De aceea puteau in tot momentul sa-i ucida si sa-i arunce drept hrana pestilor sau animalelor. (Ganditi-va cat de revoltator a fost in epoca cuvantul Sfantului Apostol Pavel: Nu mai exista rob si liber, ci toti sunteti unul in Iisus Hristos! – Galateni 3, 28).
Crestinismul
In acest climat „uman” Hristos a venit si a invatat pentru prima data lucruri „ciudate” pentru epoca: milostenia fata de toti oamenii, fara exceptie (v. Luca 6, 36).
Sa fiti milostivi, asa precum Tatal vostru cel Ceresc milostiv este (Luca 6, 36).
Prin invatatura Lui revolutionara, Hristos a schimbat cursul omenirii. Crestinii au pus inceput faptelor iubirii! Primul in istorie care a creat „fundatii de folos obstesc” a fost Sfantul Vasile cel Mare. Fundatia uriasa infiintata de el (care dupa moartea lui s-a numit Vasiliada) cuprindea lacasuri pentru straini, vaduve, saraci, leprozerie si spital. Era o lucrare nemaiintalnita in epoca! Cu acordul noii stapaniri romane crestine, incetul cu incetul, asistenta sociala s-a dezvoltat in timpul Sfantului Constantin, marele imparat crestin, in institutiile specializate ale statului, Biserica dedicandu-se in intregime diaconiei duhovnicesti. Si aceasta lucrare continua pana astazi, conform invataturii lui Hristos. Ceea ce inseamna ca daca Hristos n-ar fi venit n-am fi stiut astazi ce inseamna omenia! Era posibil sa patim acelasi lucru ca cei care erau aruncati de pe Muntele Caiade.
Emmanuil Roidis ne spune ca cetatenii se impart in trei categorii:
1. Cei care ne guverneaza – acestia au furculita pe care o infig in oala si o umplu cu banii statului.
2. Cei care sunt in opozitie – acestia nu au furculita, dar se dau de ceasul mortii ca s-o rapeasca.
3. Cei care muncesc – acestia depun eforturi sa umple marea oala.
[…]
[7] Fata de cei mari si importanti, fata de prim-ministri si ministri ne aratam foarte ravnitori ca „sa-i ajutam”, fie din slava desarta, fie din interes. Daca ne-ar spune un ministru: „Poti sa ma duci cu masina la taverna?”, ne vom grabi sa-l „ajutam”. Dar daca ne-ar spune un amarat: „Sunt bolnav, te rog, du-ma si pe mine la spital!”, ce vom face? Il vom ajuta pe acest frate nenorocit al Domnului nostru?
[8] Sa ne amintim ca prim-ministrul Nikolaos Plastiras, intr-o calatorie pe care a facut-o in Ivros, dupa ce a vazut cu propriii ochi nefericirea poporului sau, i s-a sfasiat inima de durere. Cand a stat la masa oficiala n-a putut pur si simplu sa manance. „Dupa tot ce am vazut mi s-a taiat pofta de mancare!”, i-a marturisit el colaboratorului sau.
[9] Scriitorul si afaceristul american Robert Kiyosaki scrie urmatoarele lucruri uimitoare:
„Pentru a dobandi bogatie adevarata trebuie sa fim capabili atat sa oferim, cat si sa primim. Tatal meu bogat a daruit multi bani. A facut donatii bisericii, in scopuri caritabile, fundatiei pe care o conducea. Ştia ca, daca vrei sa primesti bani, trebuie sa daruiesti. Daruirea constitue taina celor mai bogate familii!” (Tata bogat, tata sarac, Ed. Kleidarithmos, p. 216).
[10] Dimitris Koufontinas, membru al gruparii „17 noiembrie”, intr-un interviu, a numit banul public „vaporizat” („Proto Thema”, 13.05.2007). Şi are dreptate (macar s-o spuna si altii!), pentru ca banul public este sudoarea poporului, a saracului, a pensionarului s.a. Aceasta inseamna ca folosirea lui ar trebui facuta cu frica si cu multa bataie de cap spre folosul poporului. Dar acestea le fac cei care au dragoste de oameni si nu inimi invartosate!
[11] Grupul celor Opt (G8) reprezinta un forum international al guvernelor unor state dezvoltate din punct de vedere economic, tehnologic si militar: Canada, Franta, Germania, Italia, Japonia, Rusia, Regatul Unit al Marii Britanii si al Irlandei de Nord si Statele Unite ale Americii.
[12] Crates (sec. al IV-lea i.Hr.), ucenicul lui Diogene, imitandu-l pe dascalul sau, si-a vandut toata averea, iar banii pe care ii adunase i-a aruncat in mare. Nu s-a gandit sa-i dea saracilor, pentru ca atunci nu exista o astfel de cugetare!
(din: Arhimandrit Vasilios Bacoianis, Crestinul ortodox in fata crizei economice, Editura De suflet, 2011)
Legaturi:
- Parabola bogatului nebun sau nefericirea lui “a avea”
- PILDA BOGATULUI CARUIA I-A RODIT TARINA. Predici si talcuiri (Sfantul Luca al Crimeei, PS Sebastian, Pr. Coman)
- NELINISTEA LACOMIEI SI LEACURILE ACESTEI BOLI (predica Mitropolitului Augustin de Florina)
- Bogatul caruia i-a rodit tarina. CARE SUNT ROADELE NEBUNIEI PACATULUI?
- Parabola bogatului caruia i-a rodit tarina. TALCUIRE ACTUALA SI PROFUNDA A PR. GHEORGHE HOLBEA: “Momentul adevarului este cel in care ramanem cu noi insine”. VIATA – SIMULACRU si CULCUSIRE IN VREMELNICIE? (video)
- PREDICI AUDIO SI VIDEO: “Suntem robiti de cotidianul efemer, traim in aceasta alergatura bezmetica si nu mai reusim sa ne bucuram de ceea ce Dumnezeu ne-a daruit”
- Iubirea de avutii si multa grija ne pregatesc sa-l primim pe antihrist
- Parintele Gheorghe Calciu despre BOGATUL CARUIA I-A RODIT TARINA si TIRANII CARE SE CRED NEMURITORI (si video)
***
- CINE SUNT CEI MILOSTIVI?
- SFANTUL IOAN CEL MILOSTIV, PATRIARHUL ALEXANDRIEI (12 nov.) – Pilda paturii celei scumpe. Grija pentru cei saraci, “fratii lui Hristos”
- “Milostenia nu inseamna doar pomana, inseamna daruire de sine” (LARCHET)
- Cuviosul Paisie Aghioritul: “DARUIREA CONTINE OXIGEN DUHOVNICESC”
- UNDE ESTE “A PLANGE CU CEI CE PLANG”? (I). Despre inselarea motivelor fals-duhovnicesti ale “ne-tulburarii” pentru a justifica nepasarea si pasivitatea
- Cuviosul Paisie: Omul duhovnicesc este plin de durere pentru ceilalti
- Cuviosul Paisie Aghioritul: “LUMEA ARDE. PRICEPETI ASTA?”
- CUVIOSUL PAISIE AGHIORITUL – SFATURI DUHOVNICESTI despre dragoste, intrajutorare si ispita gandului viclean, cartitor si “judecator”
- “FABRICA” DE RUGACIUNE SI DE MANGAIERE a Cuv. Paisie
- “Toţi ne gîndim numai la noi înşine. De aceea ne înecăm cu toţii”
- Parintele Nicolae Steinhardt: FALSUL IDEALISM SI PROBLEMA PAINII APROAPELUI
- Parintele Savatie: Creştinismul este dragoste izvorâtă din durere
- “Fratele meu este viata mea”
- PARINTELE MARTIR CONSTANTIN SARBU: “Lumea s-a saturat de predici, ea are nevoie de Hristos! Nu vorbe, ci fapte se cer!”
- Sfantul Mare Ierarh Grigorie Teologul: Fa-te dumnezeu pentru cel lovit de saracie
- SFANTUL VASILE CEL MARE – Invataturi importante despre MILOSTENIA DIN NEDREPTATE si despre DREPTATEA FARA OMENIE: “Nu se poate sa aduci daruri lui Dumnezeu daca intristezi pe fratele tau si asupresti pe cel slab”
- MILA CA MARTURISIRE A LUI HRISTOS
- ASTAZI NE LIPSESTE MILA
***
- Invataminte si reflectii duhovnicesti in vremea crizei. ATENTIE LA IMPRUMUTURI SI LA “OFERTELE TARI”!
- PARINTELE ILARION DAN, BANCHERUL CARE L-A CASTIGAT PE HRISTOS (II). “Traim intr-o lume in care mecanismele de pervertire sunt mai sofisticate… Omul contemporan cauta cu disperare, dar nu gaseste decat surogate”
- Cuv. Paisie Aghioritul: SIMPLIFICATI-VA VIATA!
- PS SEBASTIAN DESPRE VREMURILE NOASTRE SI PREGATIREA PENTRU SFARSIT: “Apocalipsa nu e o poveste, poate veni oricand… Bancherii lumii sunt pradatorii care au generat criza economica” (si AUDIO)
- “Dreptatea lui Dumnezeu si dreptatea oamenilor”. SURPRIZELE FRUMOASE ALE DUHULUI SI CHEMAREA INCOMODA A CRUCII. Provocarea cea buna VS. duhul lumii
- PARINTELE MOISE AGHIORITUL II TREZESTE PE GRECI LA POCAINTA: “Trebuie sa ne schimbam! Sa lasam fotoliul moale, televizorul, trandavia si confortul!”
- Arhiepiscopul Ieronim: NU CUMVA ACEASTA CRIZA NE ESTE SPRE JUDECATA?
- „CATRE POPOR”: MARTURISIRE ESENTIALA SI PROFETICA A SINODULUI BISERICII GRECIEI DESPRE CAUZELE CRIZEI ECONOMICE, PLANUL DE INROBIRE MONDIALA SI REMEDIILE DUHOVNICESTI
- Interviu cu Vladica Ierotheos Vlachos despre cauzele crizei actuale: PARASIREA PORUNCILOR LUI HRISTOS DE CATRE CRESTINI SI RASPANDIREA UNOR IDEOLOGII INUMANE, FEROCE
- MUSTRARILE MITROPOLITULUI HIEROTHEOS REFERITOARE LA DEPENDENTA GRECIEI DE CAMATARII MONDIALI: “Vom astepta totdeauna de la negustorii mondiali de ‘substante narcotice’ sa ne dea dozele?”
- Criza si chemarea la schimbarea vietii/ UNDE ESTE CUNOASTEREA PE CARE AM PIERDUT-O PRIN INFORMATIE?
- Chemare la pocainta din partea unui mitropolit grec: A SOSIT CEASUL IN CARE TREBUIE SA NE TREZIM! Noi nu credem in politicieni, ci in Sfantul Duh…
Ce spuneti:
– Despre cei care si-au facut din cersit o meserie?
– Despre cum a zis Sf. Ioan Gura de Aur ca (citez aproximativ) : “Sa asude banul tau in mana ta” (adica sa te gandest foarte bine, inainte de a face milostenie, cui dai banul tau, sa nu incurajezi lenea) ?
– Despre cum a zis Sf. Apostol Pavel “cel ce nu munceste NICI sa nu manance”?
– Despre cum a alungat Parintele Nicodim Mandita o gashca ce tigani(tiganci, copii mici, etc, exact cum avem noi in orasele noastre) dintr-un sat pentru ca traiau din cersit in loc sa munceasca cinstit?
Ce vreau sa zic este ca, din nefericire, multi din cei ce cersesc se folosesc de crestini si prefera lenea si cersitul decat munca cinstita.
Mai bine sa dam banul cui nu cere dar il vedem in nevoi decat celui ce a ajuns sa ceara. Cand cineva cere, trebuie sa cantarim de 10 ori situatia respectiva, ca sa nu hranim si sa incurajam lenea.
@ Robert:
De acord, e vorba, desigur despre cei care sunt in reala nevoie.