CU OCHII TINTA LA IISUS, PRIN MIJLOCUL MORTII
“Să rămânem netulburaţi şi paşnici când vedem că toate lângă noi îşi pierd echilibrul şi se prăbuşesc. Iar în mod deosebit în epoca cu două feţe în care trăim, când vedem „că sunt înşelaţi chiar şi cei aleşi”, noi să rămânem desigur prin harul lui Dumnezeu – tari şi neclintiţi în Dogma Dreaptă şi în morala evanghelică“. (Arhim. Ioil)
“Astfel ca si noi, avand imprejuru-ne atata nor de martori, sa lepadam tot ceea ce ingreuiaza si tot pacatul ce cu usurinta ne-mpresoara, si cu staruinta sa alergam la intrecerea ce ne sta inainte, cu ochii tinta la Cel ce incepe credinta si o desavarseste, la Iisus, cel ce-n locul bucuriei care-I statea inainte a indurat crucea, in dispretul rusinii, si a sezut de-a dreapta tronului lui Dumnezeu” (Evrei, 12: 1-2)
“… noi, cei ce-am cautat scaparea la liman, sa avem puternica imbarbatare de a prinde-n mana nadejdea ce ne sta inainte, pe care noi o avem ca o ancora a sufletului sigura si tare…“ (Evrei, 6, 18-19)
*
Pr. John Mack, “Cale catre cer. O talcuire pentru cei din lume a “Scarii” Sfantului Ioan Scararul” (Ed. Teognost, Cluj-Napcoa, 2002):
“… Mai intotdeauna Sfantul Ioan sta la baza unei scari, indrumand oamenii in sus pe scara. Iisus este reprezentat la capatul scarii, cu bratele intinse, gata sa-i primeasca pe cei care urca. Demonii ii ataca pe cei care se catara pe scara, incercand sa-i traga in jos, in iad. Mesajul este clar: pentru a putea urca spre cer este necesar sa ne atintim privirea spre Iisus, sursa si implinirea credintei noastre. Nu vom reusi niciodata sa ajungem la Dumnezeu daca ne atintim privirea la metoda, la treptele scarii. Aceasta nu ne va duce decat la deznadejde si/sau la un legalism rigid care ne va rapi toata bucuria. Trebuie sa privim spre Iisus! Trebuie sa ne atintim privirea spre imparatie si sa privim toate stradaniile noastre prin prisma Luminii ei nepieritoare.
Ca si crestini, noi nu suntem masochisti. Toata stradania noastra spirituala are ca tinta bucuria si sarbatorirea in adevar a legaturii cu Hristos. (…) Am fost luminati prin darul lui Dumnezeu si astfel am ajuns sa intelegem ca bucuriile acestei lumi sunt trecatoare si de scurta durata. Tocmai de aceea ne infranam trupul si ii reorientam “directia”, de aceea postim si ne rugam. De aceea facem si milostenie. Ratiunea tuturor stradaniilor noastre ascetice este aceasta: sa reaminteasca trupului ca lumea aceasta e trectoare, sa ne reaminteasca noua ca fericirea adevarata se gaseste numai in imparatia vesnica a Dumnezeului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos”.
***
ARHIM. IOIL KONSTANTAROS: Lectura apostolica din Duminica a IV–a din Post (Evrei 6, 13– 20)
Cu cât studiază cineva mai mult cuvântul lui Dumnezeu, cu atât mai mult se încredinţează că dreapta credinţă în Dumnezeu dăruieşte omului şi binecuvântare şi fericire.
Dimpotrivă, atunci când omul nu cunoaşte voia lui Dumnezeu, sfârşeşte nefericit, deoarece nu are printre altele, pe ce să-şi întemeieze viaţa.
Dacă cel credincios se sprijină pe Dumnezeu şi pe Evanghelie şi pe făgăduinţele Lui, cel necredincios se chinuie în golurile sale existenţiale şi în greutăţile de zi cu zi.
Tocmai aceste adevăruri, adică al sprijinirii, al întemeierii şi al nadejdii omului credincios, ni le subliniază şi apostolul în lectura din Duminica a IV – a din Post.
Dacă studiem textul, vom vedea că dumnezeiescul apostol vorbeşte despre patriarhul Avraam şi spune că acestuia Dumnezeu i-a făgăduit că va avea o mulţime de urmaşi. Fireşte, lucrul acesta depăşea hotarele firii, de vreme ce Avraam era bătrân, iar soţia lui Sarra nu era doar stearpă, ci şi la o vârstă înaintată. Când însă Dumnezeu promite ceva, nu se poate ca acel lucru să nu se realizeze totalmente, „căci la Dumnezeu nimic nu este cu neputinţă”. Aşadar, tot aşa, şi în acest caz pe care-l analizăm, Avraam a primit ceea ce credea şi aştepta neclintit de la Dumnezeu. A dobândit adică pe fiul său Isaac şi în consecinţă urmaşii lui trupeşti au fost foarte numeroşi, generaţii întregi. Dar urmaşii trupeşti din Isaac, adică cei care vor moşteni şi credinţa strămoşului Avraam, au fost nenumăraţi ca şi stelele cerului. Şi aceştia sunt toţi credincioşii şi sfinţii care constituie „norul sfinţilor şi al celor mântuiţi”, dar şi nenumăraţii membri ai Bisericii noastre luptătoare, de la începutul până la sfârşitul veacurilor.
Am spus la început, iubiţii mei, că dreapta credinţă în Dumnezeu dăruieşte omului binecuvântare şi fericire. De ce oare? Pentru că creştinul credincios are importante puncte de sprijin pe care îşi întemeiază viaţa în mod autentic. Şi precum Avraam a avut făgăduinţele lui Dumnezeu, aşa şi fiecare om, care se încredinţează pe el însuşi iubirii lui Dumnezeu, primeşte dumnezeieştile făgăduinţe, atât în prezent, cât şi în viitor.
Această dispoziţie, adică încredinţarea în atotputernicia lui Dumnezeu şi lupta conştientă pentru împlinirea dumnezeieştilor porunci, dăruieşte omului preţioasa binecuvântare cu toate manifestările ei cereşti.
Tocmai această stare îl face pe om să nu se împiedice de greutăţile pe care, fără îndoială, însăşi viaţa i le aduce, ci îl ajută să-şi îndrepte privirea către însuşi Domnul şi să contemple urmările încercărilor, pregustând fericirea de care se va desfăta în întregime la sfârşitul luptei.
Dar poate că va întreba acum cineva: Care sunt aceste făgăduinţe şi promisiuni pe care ni le-a făcut Dumnezeu şi pe care credinţa noastră le poate traduce în viaţă? Sunt două feluri de promisiuni: cele care se referă la viaţa de aici şi cele care au a face cu viitorul nostru; cu veşnicul, binecuvântatul şi fericitul nostru viitor. Şi în ceea ce priveşte această viaţă vremelnică, avem de pildă făgăduinţa chiar din partea Domnului Iisus, că El ne va dărui întotdeauna tot ce ne este necesar şi în consecinţă nu va trebui să ne îngrijim şi să ne neliniştim cum fac cei necredincioşi;în general, toţi aceia care nu trăiesc conştient viaţa harului. Iar în ceea ce priveşte acum viitorul nostru, nu ar trebui să uităm niciodată că El însuşi, Domnul, va veni iarăşi întru slavă „să judece viii şi morţii” şi „împărăţiei Lui nu este sfârşit”.
Fraţii mei, multe şi mişcătoare sunt făgăduinţele lui Dumnezeu faţă de noi oamenii. Însă tema nu este atât promisiunile şi dumnezeieştile făgăduinţe care cu siguranţă se vor împlini. Ceea ce ar trebui să înţelegem este faptul că tema suntem noi înşine. Adică, dacă credem cu desăvârşire şi dacă încercăm să trăim preasfânta şi mântuitoare voie a Dumnezeului nostru. De asemenea, un alt element de bază în capitolul vieţii duhovniceşti este să dispunem de răbdare şi să nu ne neliniştim. Adică să învăţăm să aşteptăm fără să ne clătinăm. Să rămânem netulburaţi şi paşnici când vedem că toate lângă noi îşi pierd echilibrul şi se prăbuşesc.
Iar în mod deosebit în epoca cu două feţe în care trăim, când vedem „că sunt înşelaţi chiar şi cei aleşi”, noi să rămânem desigur prin harul lui Dumnezeu – tari şi neclintiţi în Dogma Dreaptă şi în morala evanghelică. Din nefericire, mediul nostru este de rea credinţă şi superficial din punct de vedere moral şi dezorientat dogmatic. Aşadar, este nevoie de credinţa noastră. Credinţa noastră Ortodoxă să fie continuă, răbdătoare şi fierbinte, ca prin binecuvântarea lui Dumnezeu să simţim în fiinţa noastră pace, iubire, putere şi rezistenţă.
Dacă se va întâmpla asta, atunci şi „cealaltă vreme a vieţii noastre” o vom străbate „în pace şi întru pocăinţă”, dar şi atunci când va veni binecuvântatul nostru ceas, însuşi Începătorul credinţei noastre, Domnul Iisus Hristos, ne va dărui veşnica Sa împărăţie, adică desfătarea slavei celei cereşti. Amin.
(traducere din elină: monahul Leontie)
Legaturi:
- “CRED, DOAMNE, AJUTA NECREDINTEI MELE!” – parintele Nicolae Steinhardt:
- INCREDEREA IN HRISTOS
- Cuviosul Paisie Aghioritul despre sensul cel mai adanc al vietii
- Cuviosul Paisie despre purtarea de grija a lui Dumnezeu fata de om
- DOAMNE, SPORESTE-NE CREDINTA! – Cuviosul Paisie Aghioritul ne invata
- TOATA NADEJDEA LA HRISTOS!
- TINE-TE DE DUMNEZEU si LUPTA!
- HRISTOS ESTE TOTUL
Doamne, iarta-ne si ajuta-ne pe noi, pacatosii!
Cata maretie , cata forta vindecatoare degaja titlul acesta
– si nu vreau sa plang , ci sa mi-l imprim pe suflet ,
pe cuget , pe ochi … sa vad mereu nadejdea in Iisus , asa
cum ne-o explica parintele arhim. Ioil …”Din nefericire , mediul nostru este de rea credinta si superficial…” pai da ,
fiindca , avand treaba in sufrageria – biblioteca , din cauza
sotului , care-l asculta – mare nevoie mare – pe cutare politician [ nu-i dau numele ] – si mai si urla nenorocitul ala de televizor – l-am rugat frumos , firesc , sa-l dea mai incet sau sa schimbe postul , sau … dar el – nimic – a 2-a
oara – nimic – a 3-a oara am izbucnit , fara sa ma mai controlez :”ce-ti ajuta tie , cutare ? ce legatura are cu tine , cu sufletul tau , cu mintea ta, cu existenta ta , ca om al lui Dumnezeu ?”… Doamne , ce-am mai tipat …si-am si inchis , brusc , tv. …apoi am venit la Razboi intru Cuvant… m-am linistit , dar am realizat ca iar am cazut …
el isi vede linistit de-ale lui , eu , aici , cu parintele
arhim. Ioil , care mai spune :”Sa ramanem netulburati si pasnici cand vedem ca toate langa noi isi pierd echilibrul
si se prabusesc ” … da , parinte , dar mai adineauri si eu mi-am pierdut echilibrul …de multe ori am reusit “Sa privesc
tinta la Iisus , prin mijlocul mortii” , dar , de data asta
am cazut iar … “…cel necredincios se chinuie in golurile
sale existentiale si in greutatile de zi cu zi” …asa este , dar nu ma las “in mijlocul mortii” fara sa-mi ridic
, din nou , “ochii tinta la Iisus” – mai ales dupa cum
am invatat sa citesc despre NADEJDE in Evrei 6 , 13 – 20 , aici , adineauri …
Si pentru ca este vorba si despre Sfantul Ioan Scararul , mai
voiam sa spun despre cat de sugestive sunt icoanele postate , dar mai ales cele doua , care ilustreaza Scara – Calea
catre Cer – cat de bine este reprezentat balaurul care sta
sa inghita pe cei ce cad si cat de frumos – in capatul Scarii , se afla Mantuitorul Nostru , cu bratele intinse catre
binecuvantatii care urca …
Ajuta-ne , Doamne , sa ne ridicam , iarasi, “Cu ochii tinta la Iisus , prin mijlocul mortii” …
Si de dimineata tot la Razboi intru Cuvant am stat cam
doua ore … da , am citit ultimele postari si de aici si de la Stiri , dar mintea mi-a fost , parca , blocata …
tot mai bine raspund cu cuvintele parintelui arhim. Ioil
Konstantaros :”Credinta noastra Ortodoxa sa fie continua , rabdatoare si fierbinte , ca prin binecuvantarea lui Dumnezeu sa
simtim in fiinta noastra pace , iubire , putere si rezistenta”
Doamne , Iisuse Hristoase , sa nu ne lasi !
Agnes!
Se pare ca, dracu’maniei – in special – isi face de cap cu noi in Post! E ofticat, e zgandarit…e-adevarat – lucreaza si patimile noastre, le dam sa si ‘manance’ fiindca nu stam potoliti: acu’ ne facem ‘datoria’ citind fie aici, pe ‘razboi’, fie acasa – un Paraclis, un Acatist, Rugaciunile aferente (de dimineata, de seara)acu’cascam gura (in gura) nu stiu carei/carui vecin(a), coleg, prieten, amic ori pe la Tv, radio….iar cei care au si serviciu, stiu ce spun!
Eu simt atmosfera ingrosata aproape fizic de ‘ceva’ ce da sa faca POC! (o fi si din cauza lui BOC! 🙂 ) DAR cu ingaduinta lui Dumnezeu care, ce sa (mai) faca cu noi?! Nu vrem sa stim de EL, ne lasa in ale noastre pana n-om mai putea si vom striga…si io-te asa, ca sa ne intoarcem cu fata spre EL, ingaduie sa luam palme (de la frati, de la surori, de la mama, de la tata, prieteni, cunoscuti); cum poate Dumnezeu sa te aproprie de EL? Numai dupa ce-ti distruge idolii: mancare, bautura, fumat, curvit, sulemenit, cont in banca, case, masini….’criza’ asta este/a fost mai intai spirituala, acum…tragem ponoasele si strangem cureaua prin mai putina mancare, bautura care, subtiaza sangele si talia iar mintea o face mai stravazatoare, nu?
Poate nu mai e vremea lui ‘se poate si-asa…’ ‘oleac amestecat ci, e vremea lui ‘acu’, ori niciodata!’ iar pentru asta trebuie sa nu mai traiesti amestecat, langalat…sa fii mai hotarat, mai tare!
Ma iertati, aici:
<>
ar trebui “netrupesti din Isaac” ?
@ svm:
Nu, e totusi corect.
Trebuie folosite ghilimele obisnuite “”, celelalte tipuri ghilimele fac sa dispara textul cuprins in ele.