CUVINTE VII DE LA PARINTELE CALCIU DESPRE SENSUL SUFERINTEI: “Oricine e îndurerat şi plânge, Hristos plânge cu el!“. HRISTOS SUFERA IN NOI
“Oricine e îndurerat şi plânge, Hristos plânge cu el!“
Despre sensul suferintei
“- Parinte, vorbiti-ne de suferinta din inchisoare!
– Ce sa spun, in bratele mele au murit oameni care erau de o mie de ori mai valorosi decat mine, in inchisoare au murit in bratele altora oameni care erau mult mai valorosi decat cei care au supravietuit, si totusi eu sunt cel mai pacatos. Si a mai vorbi de mine inca o data, chiar daca as spune si ce am facut bine, dar si ce am facut rau, tot laudandu-ma ies. Asa ca imi este foarte greu sa vorbesc de lucrurile acestea.
In general se spun multe cuvinte de lauda, dar toate sunt praf si cenusa, toate zboara, ramanem numai noi cu ce avem si cu ce am capatat de la Dumnezeu si cu ce am reusit sa pastram prin suferinta, sau prin succese, sau prin laude, sau prin ponegriri… Dar ramanem credinciosi Bisericii si neamului nostru romanesc.
Viata mea aici, in Romania, a fost plina de evenimente si mai bune si mai rele. Nu acuz pe nimeni, nu blamez absolut pe nimeni, pentru ca toate acestea au fost trimise de Dumnezeu pentru a ma lucra sufleteste. M-a intrebat cineva daca suferintele din inchisoare m-au ajutat cu ceva. Si am raspuns: nu ca m-au ajutat cu ceva, dar eu sunt produsul acestei suferinte. Daca fac ceva, daca sunt ceva, daca vedeti in mine ceva, sa stiti ca este datorita suferintei. Fara aceasta suferinta nu am nimic!
Poate ca din toate intrebarile grele pentru persoana umana, suferinta este cea mai inexplicabila. De ce suferinta este necesara? Eu am trait o experienta a suferintei si m-am imbogatit sufleteste si cred ca suferinta era necesara pentru mine. Dar este foarte greu sa accepti lucrul acesta. Cand eram in inchisoare, ne intrebam unii pe altii toti fratii din inchisoare: de ce suferinta, de ce noi? Din toate milioanele de romani, de ce ne-au ales pe noi ca sa suferim? Care este sensul? Si Dumnezeu nu ne descopera nimic din intentiile Lui. Strigam in fiecare zi catre Dumnezeu ca sa ne dea mai putina suferinta si El parca ne incarca mai mult cu suferinta.
Si dupa ce am iesit din inchisoare am purtat in mine acest semn al durerii care parca imi marcase toata viata mea. Dupa a doua inchisoare am plecat in Occident, am calatorit prin toate tarile din Europa, America si am vorbit despre ce s-a intamplat in Romania. Intentia mea a fost aceasta: nu pot sa tac atata vreme cat in Romania exista suferinta, exista injustitie, comunism, distrugerea bisericilor si distrugerea personalitatii umane. In aceasta peregrinare a mea am ajuns la o manastire si am dormit in biblioteca manastirii. Era o manastire catolica. Si in biblioteca am gasit, intre mai multe carti, o carticica mica cu cugetari crestine, cu apoftegme. Am deschis din intamplare la un loc dintr-o pagina unde am vazut o cugetare a lui Paul Claudel, un scriitor celebru francez.
El zicea asa: “Dumnezeu nu a venit in lume pentru a eradica suferinta, Dumnezeu nu a venit in lume nici macar ca sa o explice. Dumnezeu a venit in lume ca sa umple suferinta umana cu prezenta Lui”.
Ati auzit? Sa umple suferinta umana cu prezenta Lui! Si atunci am inteles ca in momentele cand plangeam, sau cand ne revoltam, sau cand strigam “Doamne, ce faci cu noi?!…”, El era in noi mai mult decat in toti ceilalti, cu toate pacatele noastre, cu neputintele noastre. El umplea suferinta noastra cu prezenta Lui. Atunci am inteles exact adancul talcului acestei suferinte: Dumnezeu este prezent in noi!
Dumnezeu sufera cu cei ce sunt in suferinta
In momentul in care am fost in temnita si am vazut oameni care mureau cu rugaciunea pe buze, oameni care erau chinuiti si se rugau pentru cei care-i chinuiau, oameni care stateau in inchisori, iar copiii lor si parintii lor sufereau si ei se rugau pentru toti, am inteles ca intr-adevar Hristos este Cel care sufera in noi.
Nu in tot cel ce sufera este Hristos, ca daca unul blesteama, Hristos nu este in el. Dartrebuie sa-l tratam si pe dinsul, cum ne-a spus Paulescu, ca si cum ar fi Hristos in el. Am intalnit aceste lucruri care au patruns puternic in inima mea, nu numai mintea, nu ca o speculatie intelectuala ca cine sufera poarta pe Dumnezeu in el… Oricine sufera trebuie sa ne fie mila de el.
Adevarul acesta l-am inteles in inchisoare, cu inima, cu gandul, cu sufletul: ca intr-adevar Dumnezeu sufera cu cei care sunt in suferinta. Daca suferinta lui Iisus Hristos a fost pentru toata lumea, de ce suferinta aceasta a oamenilor sa fie inutila si pierduta? Dumnezeu socoteste. La Judecata El va pune pe cantar pe cel care a suferit si care n-a blestemat, pe cel care a suferit si s-a rugat…. Deci si pe cei care au suferit din partea altora si s-au rugat pentru persecutorii lor, si pentru buni si pentru rai, pentru ca Dumnezeu poate sa intoarca pe multi de la necredinta si rautate”.
Hristos suferă în noi
“Mântuitorul Hristos, având toate afectele noastre omeneşti, adică toate aceste neputinţe ale trupului – înfometarea, şi frigul, şi setea – a fost sensibil la suferinţa umană, la nevoile noastre. A fost sensibil când cineva era bolnav, şi îl vindeca. De cele mai multe ori Mântuitorul făcea apel la credinţă. Uneori însă, dacă cineva era foarte bolnav, nici nu-l mai întreba dacă el crede că poate fi vindecat, ci îl vindeca cu cuvântul. Ii era milă când cineva era în deznădejde pentru că îi murise copilul, cum fusese văduva din Nain. Ii era milă de cineva care se ruga pentru părinţi sau pentru semenul lui, cum fusese cazul sutaşului. Ii era milă de cei care erau flămânzi şi însetaţi. De altfel şi spune Mântuitorul: “Cine va da un pahar cu apă unuia dintre aceştia mai mici ai Mei, Mie îmi va da“.
Intr-atât S-a confundat Iisus cu noi, oamenii! Intr-atât Şi-a asumat toate slăbiciunile noastre şi toate neputinţele noastre, încât oricine suferă, Hristos suferă cu el! Oricine e bolnav, Hristos este bolnav cu el! Oricine e îndurerat şi plânge, Hristos plânge cu el!
Vreţi să-L vedeţi pe Hristos nevinovat pătimind? Duceţi-vă în spitalele de copii, duceţi-vă în orfelinatele de copii. Hristos suferă în ei. Aceasta e confundarea totală a Mântuitorului cu noi. El îşi asumă toate pătimirile noastre, toate durerile noastre.
Tot ceea ce făcea Iisus era ca să întărească în inima celor care erau de faţă credinţa în Dumnezeu. Se folosea adeseori de minune tocmai pentru slăbiciunea noastră omenească însetată de miracol. Şi noi astăzi suntem însetaţi de miracol, dar miracolul nu substituie credinţa. Credinţa, cum spune Apostolul Pavel, este încredinţarea lucrurilor nevăzute. Această credinţă ne face să vedem – dacă instrumentele sunt duhovniceşti, spirituale – ceea ce cu ochii trupului sau cu raţiunea nu putem vedea. Dumnezeu ni Se descoperă în împrejurări cu totul independente de voinţa şi de calităţile noastre. S-a milostivit Dumnezeu de cei însetaţi şi flămânzi atunci când Apostolii I-au spus să dea drumul mulţimii să plece, că vine noaptea şi pot să cadă pe drum. Mântuitorul le-a înmulţit pâinea, a binecuvântat, le-a împărţit şi i-a săturat pe toţi. El este un Dumnezeu sensibil la durerea noastră. E un Dumnezeu sensibil la nevoile noastre, participant chiar la suferinţele noastre. Nu priveşte Dumnezeu la cineva cum privim noi la un spectacol, El Se implică în durerile noastre“.
(extrase din: Parintele Gheorghe Calciu, Cuvinte vii. “A sluji lui Hristos inseamna suferinta”, Editura Bonifaciu, 2009)
- Vezi si o prezentare a pretiosului si entuziasmantului volum recent aparut, prin grija si cu osteneala plina de migala si de “bun gust” duhovnicesc ale obstii Manastirii Diaconesti: CUVINTELE VII ALE PĂRINTELUI CALCIU

Legaturi:
- Virgil Maxim despre binecuvantarea suferintei
- IMNURI VII PENTRU CRUCEA PURTATA
- FERICITUL MARTURISITOR CONSTANTIN OPRISAN – “Nu a fost tanar mai schingiuit ca el la Pitesti”
- LA MARGINEA EXISTENTEI – Interviu cu Parintele Arsenie Papacioc
- Parintele Arsenie Boca: “Numai atat bine putem face, cata suferinta putem ridica de pe el”
- Unde să căutăm mângâiere in necazuri?
- “Jugul Meu este bun si sarcina Mea este usoara”
- Scoala Crucii – N. Steinhardt
- Ce facem cu Crucea lui Hristos?
- INIMA INDURERATA
- CUM DEVINE OMUL RAU SI CUM DEVINE BUN?
- DESCOPERIREA LUI DUMNEZEU IN INIMA OMULUI
- Sfantul Isaac Sirul: “Calea lui Dumnezeu e Crucea de fiecare zi, căci nimenea nu s-a suit la cer cu răsfăţul”
- Crestinul neaparat trebuie sa fie un nevoitor. “De pe Cruce nu te pogori, altii te iau”
Rugăciune
Doamne iartă-mi răutatea
Din cuvinte şi gândire,
Din trăirea egoistă
Şi părerile de sine.
Dă-mi putere’n simţământul
Tainic şi duhovnicesc,
Dă-mi smerenie profundă,
Mai deplin şi mai firesc.
Să trăiesc viaţa-n credinţă,
Tot mai vie mai curată,
Mai firească şi mai sfântă
Şi cât mai nevinovată.
Dămi adâncă cercetare
Să cunosc răul din mine.
Dă-mi să scap de judecare
În păcatele străine.
Dă-mi cuvânt ce poartă milă
Şi iubire’adevărtă,
Dă-mi să simt în orice semen
Suferinţa ce o poartă.
Dă-mi să plâng cu cel ce plânge,
Şi să-i dau –întru credinţă-
Şi cămaşa de pe mine,
Să-l mângâi în suferinţă.
Dămi iubirea Ta divină
Pentru ţară şi popor
Să mă pot ruga cu lacrimi
Scumpule Mântuitor.
Dămi să plâng în rugăciune
Pentru oamenii curaţi,
Plini de lipsuri şi necazuri
Şi la bănci îndatoraţi.
Pentru cei bătrâni şi singuri
Ce n-au bani nici pentru pâine,
Şi au datorii la apă,
La căldură şi la Tine.
Pentru pruncii ce vin Doamne,
Azi pe lumea suferinţei
În familii fără viaţa
Şi virtuţile credinţei.
Pentru preoţi şi biserici,
Pentru’nalta ierarhie,
Spre-a nu despărţi credinţa
De lumina veşniciei.
Dă-ne Doamne tuturora
Înţelegerea credinţei
În care-au trăit străbunii
Şi folosul suferinţei.
Pentru cei care sufera din pricina credintei sau din alte pricini (pentru pacatele lor) pot fi alinati si vindecati tocmai datorita ei fiindca asa este: “Credinţa, cum spune Apostolul Pavel, este încredinţarea lucrurilor nevăzute.” – realizand imediat sau mai tarziu sensul/rostul ei.
Boala, ca ultim mijloc de indreptare creeaza la randu-i, suferinta: trupeasca sau sufleteasca (atunci cand mintea o i-a razna); nu-i de mirare cum, boala trupeasca imbolnaveste si sufletul si invers: durerea sufleteasca poate da peste cap metabolismul, starea de sanatate a trupului; Pr.Serghie alaturi de Pr.Paisie spun la fel… cum ca, toate ni se trag din pricina legilor duhovnicesti care, ca o consecinta a traiului nostru neconform, impotriva poruncilor a lui Dumnezeu, a mandriei care ne stapaneste, a dorintei de putere si centrare numai pe sine ne tragem/atragem boala trupului sau/si a sufletului: “Boala mintii, si toata cealalta boala, vine din boala sufletului. Boala mintii vine pana la urma din mandrie. Cel cu mintile ratacite se crede centrul intregii lumi. Asta nu inseamna insa ca bietul om e vinovat de boala sa. Pentru ca mandria nu tine numai de voia omului, se mai si mosteneste, mai tine si de cresterea primita, de tovarasii, de intamplarile vietii. Duhovnicul este si psihiatru. Pana la urma, radacina bolii mintale este o neputinta a sufletului. Totul are sens duhovnicesc, duhovnicescul le cuprinde pe toate. Si tratamentul duhovnicesc poate tamadui, adesea, boala mintala.
La baza bolilor mintale nu sta sexualitatea, cum zice Freud, ci mandria.Centrarea pe sine este inceputul bolii mintale. Boala mintala se intemeiaza pe socotirea propriei persoane drept centru lumii.
Nu-i om pe lume cu psihic sanatos. Tot omul are in el toate bolile. Cel care pare sanatos si normal, este cel care ajunge sa-si stapaneasca boala si s-o tina in frau. Bolnavul mintal insa nu-si mai poate controla boala, si ea iese la iveala.”
In general, recunoaste ca boala, suferinta provocata de aceasta poate fi un medicament pentru cel/cea care isi da seama de sensul suferintei iar cu efect invers pentru cel/cea care, doborata de ea nu se poate ridica deasupra ei, lasandu-se robit si deznadajduit ” Boala e un bine pentru om daca-l schimba in bine. E insa un rau daca se face stapana pe gandurile lui si-l tinteste de ea”.
Am insistat pe suferinta provocata de boala fiindca cel mai adesea, chiar daca ne impotrivim ei, ne tinteste de ea, ne provoaca revolta…in cele din urma ne duce la smerenie si, la incetarea faptuirii pacatelor care ne-au adus in starea de suferinta fizica sau morala.