El a ales Crucea. NOI CE VOM ALEGE? (I)

25-05-2010 Sublinieri

Dacă vom purta acest război cu aceleaşi mijloace pe care le folosesc oamenii care nu-L cunosc pe Dumnezeu, atunci acest război se va termina mereu cu înfrângerea noastră. Nu vom putea învinge niciodată ura cu ură. Dacă în încleştarea noastră duhovnicească vom avea sufletul plin de lăcomie, de răutate şi de ură, în cele din urmă ne vom nimici pe noi înşine. Cel mai important lucru pe care vrea să-l obţină vrăjmaşul este să-i aducă pe toţi la disperare, la capătul puterilor, în acea stare în care se află el însuşi şi care trebuie să ducă la un fel deosebit de ucidere (..) Până când nu vom fi ancoraţi în realitate nu putem spera la nimic, vom fi sortiţi pierii. Războiul nostru este împotriva tatălui minciunii, care are totală putere în lumea aceasta doar atunci când nu avem adevărul”.


El alege crucea

Discuţia corespondentului postului de radio „Radonej”, Tamara Moskviceva, cu Vladimir Peresleghin din satul Prohorov, regiunea Moscova, preot la Biserica Icoanei Mântuitorului cea Nefacută de Mână Omenească

Părintele Vladimir: In legătură cu nevoinţa mucenicească a lui Evghenie Rodionov, ostaşul grănicer în vârstă de 19 ani dintr-un sat de lângă Moscova, s-a scris deja în revista „Russkii Dom” (nr. 1/1999) şi mulţi ortodocşi au răspuns la această ştire excepţională. Au mers la mormântul său, s-au întâlnit cu mama acestuia.

Să rememorăm faptele. In noaptea de 13 spre 14 februarie 1996 soldatul Evghenie Rodionov, pe atunci încă în vârstă de 18 ani, împreună cu alţi trei camarazi din regiment, care încă nu primiseră botezul focului, făceau de planton într-un post de grăniceri care nu era apărat, la graniţa ceceno -inguşetă. Subunitatea lor fusese transferată acolo din regiunea Kaliningrad cu doar o lună înainte. Li se interzise să tragă primii în caz de atac, trebuiau să tragă mai întâi un foc de avertisment în aer. Şi toate acestea, în condiţiile anarhiei din Cecenia.

Băieţii au fost capturaţi de bandiţii ceceni înarmaţi până în dinţi, care mergeau cu o ambulanţă. Rebelii trecuseră fără nici o problemă de trei din posturile de control. A început o perioadă de trei luni de prizonierat, în care li s-a propus să treacă la religia mahomedană. Evghenie era singurul dintre ei care avea la gât o cruciuliţă, de care nu s-a despărţit niciodată. Aceasta a stârnit o furie deosebită. I se cerea să-şi scoată cruciuliţa, adică să se lepede de bunăvoie de Hristos. Pentru că a refuzat categoric să-şi scoată crucea, a fost supus unei morţi chinuitoare. Pe 23 mai 1996, chiar de ziua sa de naştere, în ziua Inălţării Domnului, Evghenie a fost decapitat.

O grupă independentă de ziarişti ceceni a realizat un film despre război. In acest film au fost folosite imagini cu torturile la care au fost supuşi prizonierii luaţi de rebeli. Cei care au filmat au fost ceceni. Parţial aceste cadre au fost prezentate în „Russkii Dom”, dar nu integral. In aceste cadre satanice se vedea cum erau împuşcaţi doi băieţi legaţi, apoi cum unui al treilea i se tăia pe viu capul cu un fierăstrău. Este cel mai probabil că un supliciu ca acesta să fi îndurat şi Evghenie. Impreună cu ei, pentru că au refuzat să treacă la religia mahomedană, au mai fost torturaţi încă trei: soldaţii Igor, Andrei şi Alexandru. Evghenie a fost supus unor chinuri deosebite pentru că a refuzat să-şi scoată cruciuliţa de la gât.

Trupurile lor au rămas neînmormântate timp de două săptămâni, în luna mai când deja era cald. Apoi, mama lui Evghenie trecând prin toate cercurile iadului, plătind sume mari de bani comandanţilor ceceni, a dat de mormânt, iar pe 23 octombrie 1996, trupurile celor patru au fost exhumate. Capul lui Evghenie i-a fost redat mamei contra unei taxe suplimentare pe 6 noiembrie, la praznicul icoanei Maicii Domnului „Bucuria celor întristaţi”.

Trebuie spus că Evghenie era credincios în mod conştient şi liber asumat. Inainte de armată din proprie iniţiativă, potrivit mărturiei mamei s-a spovedit şi s-a împărtăşit. Adolescent fiind, se simţea atras de biserică. Mergea cu plăcere la biserică şi aducea acasă aghiazmă. Cu toate că nu cunoştea până în amănunt adevărurile credinţei, el a ales: a ales moartea pentru Hristos, demonstrând prin aceasta adânca sa credinţă în Cel înviat din morţi. Dar cum altfel ar putea alege un tânăr căruia i se propune viaţa sau moartea, să aleagă moartea, şi încă una de mucenic, chinuitoare şi neştiută – rebelii le spuneau dinadins ca sunt trecuţi între dezertori, că toţi s-au lepădat de ei şi că nimeni nu o să-i găsească. El a ales crucea şi moartea. Biruinţa asupra morţii cea cuprinsă în cruce i-a dat putere pentru aceasta. Ingerul păzitor, care i-a fost dat lui Evghenie de la botez, l-a întărit.

T.M. Părinte Vladimir, pe ce bază putem vorbi despre mucenicie în cazul de faţă, fără a mai aştepta momentul canonizării?

Părintele Vladimir: Trei luni de batjocură, de bătăi, de tortură, urmate de chinurile cumplite pentru refuzul de a trece peste convingerile proprii, de a deveni trădător, în slujba duşmanilor, refuzul de a-şi scoate cruciuliţa în aceste condiţii: toate acestea nu pot fi interpretate decât ca manifestarea unei voinţe nezdruncinate, de credinţă faţă de principiile cărora le-a rămas fidel.

Evghenie alege crucea. El alege crucea ca simbol al credincioşiei. Domnul i-a descoperit puterea ascunsă în acest semn, puterea Paştelui, puterea victoriei asupra iadului şi diavolului. El s-a împărtăşit, s-a spovedit în faţa crucii şi a Evangheliei. Şi Dumnezeu Se descoperă în faţa celui care cu preţul vieţii şi al morţii se ţine de sfinţenia crucii, de puterea ascunsă în aceasta, de puterea dragostei lui Hristos pentru neamul omenesc. Potrivit mărturiilor ucigaşului lui Evghenie, a comandantului cecen Hoihoroev (cel care i-a vândut mamei lui Evghenie trupul mucenicului), Evghenie însuşi a făcut alegerea la care a avut tot timpul să se gândească. Crucea lui Evghenie a fost găsită în mormânt, pe pieptul trupului său decapitat.

Chinurile şi moartea întru Hristos a lui Evghenie Rodinov şi a celor care au suferit împreună cu el seamănă izbitor de mult cu chinurile mucenicilor, în special ale celor greci şi balcanici, care au suferit de pe urmele mahomedanilor şi a celor care se închinau focului. Astfel putem să-i amintim aici pe Ioan cel Nou din Ianina, Ioan Kulik din Epir, care au suferit în secolul XVI, Marele Mucenic Ioan cel Nou de la Suceava, care a refuzat să hulească credinţa în Hristos şi după chinuri cumplite a fost decapitat, precum şi pe miile de alţi mucenici greci, sârbi şi alţi pătimitori balcanici care au suferit şi au fost ucişi pentru credinţa lor ortodoxă. Şi lor, la fel ca lui Evghenie după îndelungi chinuri, le-a fost tăiat capul.

Chiar denumirea de „noi mucenici” ne-a venit de la aceşti martiri din secolele XVI, XVII, XVIII, XIX şi XX. Aceşti mărturisitori au fost imediat trecuţi de biserică în rândul sfinţilor mucenici. De la ei nu se cere să fi avut o viaţă cucernică înainte de pătimire. Suferinţa pentru Hristos, în numele lui Hristos li se socoteşte întru dreptate, pentru că ei au murit cu Hristos şi împărăţesc împreună cu El. Este suficient să-l amintim pe ultimul dintre cei patruzeci de mucenici din Sevastia, care nu ştia nimic despre Hristos, dar care a fost primit împreună cu ceilalţi mucenici pentru hotărârea de a muri împreună cu ei.

Insemnătatea acestei nevoinţe şi cinstiri prin rugăciune pe care încep să le descopere poporul nostru nu pot fi supraapreciate. Mucenicii au fost şi vor fi marea dragoste a Bisericii, slava şi mândria sa. Iar în privinţa atitudinii tineretului nostru faţă de proslăvirea ostaşului mucenic Evghenie se vede o deosebită milă a Domnului pentru vremurile noastre. Căci noii mucenici ai secoului XX au murit pentru Hristos, pentru poruncile Sale, pentru credinţa cu care L-au slujit – de exemplu, preoţii care au refuzat să renunţe la cinul lor, sau Ţarul care nu s-a lepădat de slujirea sa împărătească şi a fost împuşcat pentru aceasta.

In majoritatea cazurilor, luptătorii împotriva lui Dumnezeu nu au cerut slujitorilor Bisericii să se lepede de Hristos. Era suficient să nu se facă compromisuri cu propria conştiinţă, iar acest lucru era considerat de poporul nostru îmbisericit ca semn al credincioşiei faţă de Hristos. Dar acum când poporul s-a dezbisericit, mulţi nu mai înţeleg lucrul acesta. De aceea strigă şi pietrele. Un băiat care abia începuse să meargă la biserică devine învăţător al bunei credinţe pentru foarte mulţi ortodocşi care îşi pierd bărbăţia, adevărata nobleţe creştină, devenind nişte laşi.

Văzând gradul extrem de nesimţire a celei mai mari părţi a poporului nostru, nu încape îndoiala că Domnul le dă oamenilor posibilitatea să ia contact cu mucenicia pentru numele Său, aşa cum se întâmpla pe vremea vechilor mucenici. Acesta este cel mai evident semn pentru cei care nu ştiu nimic sau au uitat totul. Adică nevoinţa, fapta săvârşită nu pentru a asculta poruncile, nu pentru ordin, ci pentru numele lui Hristos, ceea ce aproape că nu a existat în secolul 20.

Noi, cu ajutorul lui Dumnezeu, am aflat despre o asemenea faptă, printr-un concurs de împrejurări împletite în chip minunat prin cruce (mormântul ostaşului mucenic Evghenie este lângă biserica din satul Kurilovo, iar Biserica a aflat despre el, atunci când pe această biserică a fost pusă crucea).

Sunt convins că asemenea fapte sunt numeroase. Alţi trei dintre băieţii noştri au fost răstigniţi de ceceni pe stâlpi de telegraf în ajunul Sfintelor Paşti în anul 1996. Despre aceasta s-a scris în ziare. Este altceva că aceste fapte nu au fost apreciate cum se cuvine, în primul rând în sânul poporului lui Dumnezeu, în Biserică. Dar acum, când Domnul a dat o asemenea întorsătură istoriei, înţelegem că se poate, că trebuie să-ţi verşi sângele pentru credinţa ortodoxă. Iar aceste fapte capătă o valoare şi un sens deosebit pentru Biserică.

In primul rând ne minunăm de o asemenea credincioşie. Un băiat care nu a putut fi cumpărat pentru că avea crucea asupra sa. El într-adevăr crede în această cruce, el este un creştin adevărat. Aceste realităţi constituie viaţa Bisericii. Dacă noi răspundem la ele, atunci există nădejdea că trădarea care ne-a cuprins, indiferenţa, materialismul, atitudinea consumistă, vor dispărea.

Mi-am amintit cuvintele unei femei credincioase, când a aflat despre nevoinţa ostaşului Evghenie. Ea a spus că acest eveniment vorbeşte mult mai elocvent decât toate celelalte despre faptul că nu este totul pierdut în Rusia, că există nădejde. Toţi cei zece ani de aşa-zisă „perestroikă”, de „reforme”, de decădere, de distrugere a tot ce era sfânt în Rusia nu şi-au atins scopul. Pentru că acest băiat a dat dovadă de o asemenea rezistenţă în faţa acestor forţe ale iadului, acest rău s-a frânt, s-a destrămat în faţa lui, iar Hristos a învins.

Trebuie să conştientizăm cu tărie că acesta trebuie să devină un exemplu, un model moral, duhovnicesc pentru tineretul nostru. Un om care nu a putut fi amăgit, speriat sau cumpărat. Un om pentru care lumea întreagă nu preţuieşte cât simbolul suferinţelor Mântuitorului şi credinţa în Dumnezeu a celor ce suferă pentru El. Dacă vom avea asemenea tineri, daca Rusia îşi va întoarce faţa către Cer, pentru rugăciunile unor mucenici ca Evghenie, atunci Rusia nu va putea fi învinsă. Rusia îşi va scutura legăturile trădării, materialismului, iubirii de plăceri în care este prinsă şi din cauza cărora nu vede de unde vine nenorocirea. Acest mucenic se roagă acum în ceruri pentru noi, ca să ne trezim.

T.M. Părinte Vladimir, Dumneavoastră aţi reuşit să vă întâlniţi cu Liubov Vasilievna. Ce fel de om este?

Părintele Vladimir: Cea mai importantă impresie: este un om integru şi a o doua impresie: este un om nefrânt. O a treia impresie foarte puternică: este un om cum astăzi nu sunt mulţi. I-a fost dat să audă şi reproşuri la adresa ei. Că de ce după trei ani îşi mai plânge fiul? De ce nu revine la viaţa sa, la preocupările sale? Nu vorbeşte de lipsa banilor, de salariul mic, de preţurile năucitoare care sunt astăzi în magazine. De ce nu acceptă mercantilismul şi această deşertăciune. Ce, este sfântă? Ce, este nebună? Ce, ea nu este ca toţi ceilalţi?! Adică în ochii lumii ea apare acum de neînţeles tocmai din cauza aprecierii sale corecte asupra a ceea ce se întâmplă, din cauza judecăţii sale sănătoase.

Această judecată sănătoasă nu a trădat-o, deşi a fost supusă unor încercări cumplite, supraomeneşti, a trecut prin toate cercurile iadului în Cecenia. Zece luni a umblat pe acolo în căutarea fiului său, pe când acesta era încă în viaţă, şi l-a găsit mort. A adus de acolo trupurile tuturor celor împuşcaţi împreună cu fiul său. Pentru aceasta şi-a ipotecat apartamentul şi i-a plătit pe bandiţi cu dolari. Ea a văzut toate resorturile acestui război, s-a întâlnit cu toţi cei ce stăteau în punctele cheie.

Merită tot respectul faptul că Liubov Vasilievna a spus că nu are nevoie de nici un fel de compensaţii, de nici un fel de recompense – nu va primi nimic de la cei pătaţi de sângele victimelor nevinovate, de sângele fiului său, de cei care au declanşat acest război. Pentru ea cel mai important a rămas criteriul moral în această situaţie cumplită. Sunt convins că mulţi oameni vor merge spre a primi de la ea ajutor şi sprijin duhovnicesc.

In încheiere subliniez încă o dată că fapta mucenicului Evghenie a strălucit în zilele de pustiire sufletească, de trădare şi cinism. Să ne rugăm Sfântului Ostaş Mucenic Evghenie pentru copii, pentru viitorul Rusiei, pentru scumpa noastră mamă Biserica, şi pentru noi înşine, pentru ca să nu-L trădăm pe Domnul când ne va veni ceasul, aşa cum nici Evghenie nu L-a trădat când a venit ceasul său.

***


Pătrunderea tainei Crucii Mântuitorului

Cuvântare la parastasul de pomenire a mucenicului Evghenie ostaşul,

din data de 23 mai 1999

“Veşnică pomenire fa, Doamne, ostaşului mucenic Evghenie. El a căzut în războiul cecen primind sfârşit mucenicesc, dar nu şi-a scos crucea de botez, nu s-a lepădat de cruce, şi-a dat viaţa în acest război, războiul împotriva Rusiei, care la fel ca şi războiul împotriva Serbiei, se contopesc astăzi în cel mai mare război nevăzut care nu se mai sfârşeşte pe pământ.

Suferim pierdere după pierdere şi ni se pare că mai rău de atât nici nu se poate. Pentru a participa la acest război trebuie în primul rând să vedem cine este duşmanul nostru, să înţelegem împotriva cui luptăm, să vedem vrăjmaşul şi să-l privim în ochi. Dacă vom purta acest război cu aceleaşi mijloace pe care le folosesc oamenii care nu-L cunosc pe Dumnezeu, atunci acest război se va termina mereu cu înfrângerea noastră. Nu vom putea învinge niciodată ura cu ură. Dacă în încleştarea noastră duhovnicească vom avea sufletul plin de lăcomie, de răutate şi de ură, în cele din urmă ne vom nimici pe noi înşine.

Cel mai important lucru pe care vrea să-l obţină vrăjmaşul este să-i aducă pe toţi la disperare, la capătul puterilor, în acea stare în care se află el însuşi şi care trebuie să ducă la un fel deosebit de ucidere.

Am auzit despre GULAG, ştim despre genocidul care are loc astăzi, fiind săvârşit în prezent împotriva poporului rus şi a celui sârb de către duşmanii din afară ai Ortodoxiei. Şi iată se apropie cel mai cumplit, ultimul genocid, născut din disperare, sinuciderea. Când se va naşte o generaţie de sinucigaşi şi când acest lucru va deveni — şi uneori deja a devenit — un fenomen de masă. Cel puţin, aici doreşte duşmanul să-i împingă tot mai mult pe cei care văd că viaţa nu are sens şi nu înţeleg prin ce se deosebeşte aceasta de moarte.

Până când nu vom fi ancoraţi în realitate nu putem spera la nimic, vom fi sortiţi pierii. Războiul nostru este împotriva tatălui minciunii, care are totală putere în lumea aceasta doar atunci când nu avem adevărul. Şi iată Crucea lui Hristos ne descoperă care este înălţimea adevărului. Pe pământ există cea mai mare înălţime a adevărului — Crucea lui Hristos. Crucea lui Hristos este în centrul învăţăturii lui Hristos. Indurând răstignirea, Hristos a deschis neamului omenesc calea spre viaţa veşnică. Moartea Lui pe cruce ne descoperă adevărul adâncului dragostei dumnezeieşti faţă de noi, de aici aflăm că Dumnezeu ne iubeşte, pentru că el şi-a pus viaţa pentru noi. Nu există iubire mai mare decât atunci când îţi dai sufletul pentru prietenii tăi.

Şi pentru lumea aceasta, care a trăit mereu în răutate şi minciună (iar astăzi această minciună şi răutate au atins ultima limită), propovăduirea lui Hristos a fost întotdeauna mai grea decât orice, iar învăţătura despre cruce o nebunie. Dar Domnul, adresându-se ucenicilor săi, mucenicului Evghenie, nouă tuturor, ne spune:

„Dacă lumea nu vă suferă, să ştiţi că în primul rând pe mine nu mă suferă. Dacă voi aţi fi fost din lume, lumea i-ar fi iubit pe ai săi. Dar pentru că eu v-am ales pe voi din lume, de aceea lumea vă urăşte!”

In această lume, care se iubeşte pe sine şi iubeşte ce-i al său şi care nu vrea să renunţe la sine, mucenicia este actul suprem de duhovnicie. Este mai presus de orice faptă şi în toate cântările noastre bisericeşti îi slăvim în primul rând pe mucenici. Cuvioşii şi toţi sfinţii îşi măsoară propria nevoinţă după măsura muceniciei.

Ne mirăm că Domnul a putut face o asemenea minune în zilele noastre. Ostaşul Evghenie s-a născut într-o familie obişnuită. El nu a fost nici monah, nici preot. Un tânăr simplu, care a primit educaţia obişnuită într-o şcoală, şi în a cărui familie credinţa nu reprezenta atmosfera naturală. El a plecat în armată, la fel ca toţi, ca şi cum nu s-ar fi deosebit prin nimic de miile şi miile de tineri de la noi şi se părea că nu se putea aştepta din partea lui o nevoinţă atât de uimitoare.

Domnul arată această minune şi pentru noi, cei mai puţin credincioşi, care ne pierdem tot mai mult nădejdea în renaşterea Rusiei şi care vorbim, nu fără temei chipurile, despre pieirea unei întregi generaţii. Noi nu putem să înţelegem cum s-a petrecut această minune, cum de a putut el ajunge la o aşa înălţime a sfinţeniei. Dar un lucru este limpede: Domnul însuşi astăzi, ne oferă această icoană a credincioşiei ca pe o stea călăuzitoare pentru tineretul nostru ortodox, în aceste vremuri de necredinţă şi deznădejde. Iată căror sfinţi trebuie să se roage mamele noastre pentru copiii lor care merg pe calea pierzării.

Mântuirea este posibilă numai prin Crucea lui Hristos, cea nu doar dată nouă (la botez şi prin încercări), ci şi asumată de bună voie. Noi suntem chemaţi prin nevoinţa credincioşiei lui faţă de Hristos, să înţelegem taina Crucii lui Hristos, despre care Domnul a spus că pentru această Cruce a venit pe lume:

„Foc am venit să arunc pe pământ şi cât aş vrea să fie acum aprins. Şi cu botez am a Mă boteza, şi câtă nerăbdare am până ce se va îndeplini!” (Luca 12, 49-50).

El spune asta despre iubirea răstignitoare pe care El se grăbeşte să o dea omenirii, Bisericii sale, pentru ca ea să primească această Cruce. Şi atâta timp cât omenirea nu va primi această Cruce, ea nu atinge sfinţenia. Această prea înaltă sfinţenie.

Maica Domnului a stat lângă Crucea lui Hristos cu ucenicul cel iubit al Domnului. Şi cel ce mărturiseşte Crucea prin viaţa şi prin moartea sa, stă acolo cu ei. Mulţi prooroci au vrut să vadă această slavă a Domnului şi nu au văzut-o, pentru că ea s-a arătat numai în taina Crucii. Şi toţi mucenicii, vechi şi noi, mucenicii împărăteşti şi toţi sfinţii s-au împărtăşit de această slavă.

Acum aflăm multe despre noii noştri mucenici şi mărturisitori ruşi. Iată ce ne-a povestit unul dintre cei care a fost martorul unei întâmplări cumplite, petrecute în arşiţa unei veri de prin anii treizeci, în Siberia. Acolo a văzut şaizeci de oameni epuizaţi de foame şi de munca grea. Toţi erau preoţi. In miezul verii au fost puşi să tragă la o sanie plină cu excremente umane. Aşa au fost batjocoriţi aceşti preoţi sfinţi, la fel ca Insuşi Hristos, care a fost vândut, batjocorit şi scuipat de această lume, o lume care vroia să se afirme pe sine şi să-şi afirme propriile valori cu preţul călcării Adevărului.

Pe urmă li s-a ordonat să sape o groapă mare, şi fiecare era întrebat:

„Aşadar tu susţii că Dumnezeu există?

„Există”, răspundea acela.

Se auzea o împuşcătură şi el cădea în groapă. Venea rândul următorului: „Există Dumnezeu?” — „Există” şi iarăşi se auzea o împuşcătură. Şi aşa s-a întâmplat cu toţi cei şaizeci de preoţi care au primit pătimirea pentru Hristos.

Această pătimire au primit-o toţi cei care au atins sfinţenia. Prin suferinţă se atinge cea mai înaltă culme, cea mai înaltă fericire, cele mai valoroase calităţi, dintre care cea dintâi este smerenia, nădăjduirea nu în sine şi nu în oameni, ci în Dumnezeu; recunoaşterea că puterea Domnului se desăvârşeşte întru neputinţa omenească, în dobândirea răbdării lui Hristos; în deprinderea acelei împreună pătimiri care îl face pe om în stare să primească pătimirile altui om şi ale unui întreg popor ca pe propriile sale pătimiri.

In rândul acestor sfinţi noi mucenici stă şi mucenicul Evghenie. Noi ştim că suferinţele lui au fost suferinţe îndelungi, cumplite, care se pot asemăna doar cu chinurile marilor mucenici din cele mai vechi timpuri, când erau schingiuiţi, li se scoteau ochii, erau supuşi unor torturi de necrezut, dar ei au mărturisit înaintea lumii că şi sufletul, şi trupul sunt părtaşe la Crucea lui Hristos, la izbânda Domnului, la învierea Lui. Să dea Domnul ca fiecare dintre noi, atunci când este întrebat dacă există Dumnezeu, dacă acest lucru se întâmplă în faţa gropii săpate pentru noi, se va învrednici de această milă: de a mărturisi adevărul prin care trăieşte lumea. Iar dacă Domnul nu ne va învrednici de această cinste, pentru că puţini se învrednicesc de ea, să ştiţi totuşi că, în aceste vremuri de pe urmă ale apostaziei generale, a nu-l trăda pe Dumnezeu în nici o încercare a vieţii noastre înseamnă a-L mărturisi că există.

Şi aş mai vrea să spun câteva cuvinte. De curând, la mănăstirea Sretensk a fost canonizat Sfântul Mucenic Ilarion, episcopul de Vereia. Domnul a arătat ce înseamnă un sfânt atunci când el este proslăvit de însuşi Dumnezeu. Cine a fost măcar o dată Ia o canonizare ştie cum se săvârşeşte aceasta. In momentul Sfintei Liturghii, când se cântă „Cu sfinţii odihneşte…”, iar după aceea „Intru fericită adormire…” se rostesc acele cuvinte pe care le auzim în fiecare zi pomenindu-i pe cei adormiţi şi pe care întreaga Biserică le cântă acum triumfal, ca o cântare de biruinţă. Iar noi dintr-o dată suntem martori, înainte de a se anunţa canonizarea acelui om, că el este deja un sfânt. „Cu sfinţii odihneşte…” – şi fericirea sfinţeniei, fericirea biruinţei lui Hristos umplu Biserica. Asta înseamnă că rugăciunile au fost primite şi că acest om se odihneşte alături de sfinţi, că el va avea veşnica pomenire, pomenire pe care Dumnezeu o are mereu. Şi abia după asta se anunţă de la amvon includerea acelei persoane în rândul sfinţilor proslăviţi de Dumnezeu Cel Sfânt, iar noi cântăm mărimuri.

Deşi noi toţi ştim că nevoinţa mucenicească este deja sfinţenie, că după toate canoanele apostoleşti şi părinteşti ale Bisericii un mucenic pentru Hristos este slavă a Bisericii, sfânt împreună cu Hristos, cu toate acestea se face acum panihidă. Dar aceasta se săvârşeşte cu neîndoielnica în nădejde că rugăciunea „ Cu sfinţii odihneşte…” şi „ Veşnica pomenire… ” se va împlini prin grabnica lui proslăvire. Amin”.

Protoiereu Alexandru Sargonov

(in: “Noul Mucenic intru Hristos, Evghenie Ostasul”, Editura Evloghia Targsorul-Vechi, 2006)

Legaturi:


Categorii

Biserica rastignita, Crestinul in lume, Hrana duhului / PREDICI SI CUVINTE DE FOLOS, Mucenici ai vremurilor noastre, Pentru tineri, Sfintii - prietenii lui Dumnezeu, prietenii nostri, Vremurile in care traim

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

32 Commentarii la “El a ales Crucea. NOI CE VOM ALEGE? (I)

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Orice comentariu este de prisos. Singurul motiv pentru care scriu aceste randuri este nevoia de a imi impartasi teama, slabiciunea, neputinta. Am vazut filmuletul, groaznic, cel putin acesta este punctul meu de vedere. SI cel mai probabil am folosit calificativul groaznic dintr-un sigur motiv, prea putina mea credinta. A brava in ceea ce priveste mucenicia este o nebunie. Primul lucru pe care l-am facut din instinc in momentul decapitarii a fost sa imi pun mainile la gat. Cu sigurata Hristos a fost langa el in acele momente cumplite, altfel nu ar fi ales Adevarul, dar sunt tot atat de sigur ca prezent a fost si divolul. Ce lupta crancena trebuie sa se fi dat, nu atat in inima lui ci cat in minte. Nu are nici un sens sa imi pun acel gen de intrebari retorice: “Pe ce pozitie ma aflu? Ce atitudine as fi adoptat? Ce cale as fi ales?”. Raspunsul pentru mine este mai mult decat clar si dureros.Nu sunt un arotodox “practicant”, nu merg in fiecare duminica la biserica, nu citesc in fiecare seara din evanghelie. Fac parte din generatia crescuta la televizor, absorbita de ce este nou, inecata in tehnologie. Dumnezeu sa ma ierte. Mereu in mintea mea chinurile sfintilor se desfasurau ca intr-un film: “Ce chinuri cumplite, ce suplicii, dar nu simt durerea, nu sufera”. De fiecare data cand am incercat sa imi imaginez suferinta lor, am esuat pentru ca totul se desfasura la nivel cerebral, in “camera rece”. Dar lucrurile s-au schimbat radical cand am vizionat filmuletul postat pe site. Parca am “gustat” pentru prima data “o picatura” din suferinta lor, cand am vazut cum Evghenie incerca sa se fereasca dupa prima lovitura de cutit. Nu sunt capapabil de a indura asemenea suferinte si nu cred ca voi fi vre-odata.

  2. Interesanta intrebare: “Noi ce vom alege?”
    De o vreme incoace am mereu am intrebarea asta in cap

    @ Mihai
    eu nici filmuletul nu am curajul sa-l vad, am citit transcriptul pe saccsiv, si mi-a ajuns.

    In “Strigat-am catre tine Doamne” marturia scrisa de doamna Aspazia Otel-Petrescu este descris un moment cumplit in care este inchisa intr-un beci plin cu sobolani. O cuprinde o groaza imensa si se roaga cu toata fibra. Dumnezeu se indura de dansa si o ocroteste in mod miraculos invaluind-o
    intr-o lumina binefacatoare care pe langa faptul ca a protejat-o pe toata durata sederii acolo dar i-a dat si o fericire imensa.
    Ca sa te invrednicesti de asa ceva trebuie RUGACIUNE puternica
    Sa ne invredniceasca Bunul Dumnezeu macar sa ne rugam cum se cuvine sa invatam.

  3. Pingback: Război întru Cuvânt » Intre Cruce si tradare. CARE ESTE LECTIA MUCENICULUI EVGHENIE PENTRU NOI SI VREMURILE NOASTRE? (II)
  4. Pot spune ca pe mine filmuletul m-a trezit un pic la realitate. Exista si o filmare cu decapitarea dar nu o pot recomanda nimanui ( am urmarit restul filmuletului ca sa pot intelege mai bine prin ce au trecut acei tineri soldati nevinovati). Este si un filmulet care arata cum un alt grup de soldati rusi s-au lepadat de ortodoxie si au trecut de partea cecenilor musulmani,ajungand sa traga chiar in camarazii lor rusi.

    Din cate am vazut pot spune incredintat ca chinurile prin care au trecut acesti soldati inainte sa fie decapitati, nu stiu cati dintre noi crestinii ortodcsi am putea sa le induram. In timp ce vizionam filmuletele am incercat sa ma gandesc cum ar fi daca as fi fost eu in locul lor si in acel moment m-a cuprins o spaima groaznica (numai la vederea cutitului acela imens). Nu pot descrie imaginile acelea si nici nu voi incerca,ce pot spune ca m-a luat o durere de cap cu ameteala si ma simt mai mult mort decat viu (nu-s usor de privit,ce sa mai zic de experimentat pe piele propie).

    Spunea Sf. Nicolae Velimirovici ca numai cei puternici indraznesc sa faca binele. Am vazut pe viu pt. prima oara in viata mea ce inseamna un om puternic in adevaratul sens al cuvantului. Nu exista comparatie intre acei calai total demonizati ( se pot vedea clar aici efectele patimillor asupra fiintei umane) si Sfantul Mucenic Evghenie Rodionov. Intreaga lume nu face nici cat o picatura din sangele acestui martir daca nu poate urma exemplul sau,indiferent daca ar fi o moarte martirica sau nu.

    Nu stiu ce sa mai zic. Mare,mare sfant acest tanar soldat rus( nu cred ca putem constientiza in intregime sfintenia lui,este colosala). Cred ca in momentul martirizarii,tot Cerul privea lupta dintre Hristos si satana,care avea loc in mintea si sufletul acestui tanar. Niste forte zdrobitoare si totusi,a biruit Hristos,satana si demonii lui au fost invinsi. Demonii cu care noi stam la masa si ii adapam prin intermediul patimilor noastre au fost zdrobiti si spulberati prin gestul martiric al tanarului Evghenie Rodionov, pentru ca si noi crestinii orotodcsi din ziua de azi sa privim,sa luam aminte si sa pasim si noi la randul nostru pe urmele acestui mare martir pentru Hristos.

    Sa analizam un pic posibilele ispte pe care le-ar fi putut avut tanarul martir in timp ce urma sa fie torturat si executat. In primul rand ar fi fost isipita deznadajduirii cu care divolul ii munceste pe ce ce sunt aproape de moarte spunandu-le ca Dumnezeu nu exista. O alta mare ispita ar fi putut fi cea a iubirii de sine care l-ar fi indemnat pe Evghenie sa isi crute viata in favoarea lepadarii de credinta in Hristos. O alta ispita puternica ar fi fost,spaima,groaza si teroarea psihologica din urma anticiparii torturii la care urma sa fie supus. O alta ispita putea fi dorul de tara si de mama lui care l-ar fi indemnat sa-si crute viata si sa se lepede de Hristos. Cu siguranta ca au fost multe isipite zdrobitoare in acel si moment si totusi Evgeny nu a putut fi biruit, mai ales cand i s-a spus ca patria sa mama il considera un dezertor ( alt gand care l-ar fi putut impinge la deznadejdie).

    Evghenie a suferit si trupeste si sufleteste si totusi cred ca mai mult sufleteste deoarece el suferea si pentru tovarasii sai care au avut aceeasi soarta ca si el. Numai un om al rugaciunii launtrice adevarate (traitoare) poate supravietui neatins unui asemenea arsenal demonic. Noi,crestinii de rand am fi striviti instantaneu ( in cel mai “fericit” caz am muri de frica).

    Slava Tie, Doamne Iisuse Hristoase, Celui ce ne-ai aratat noua lumina!

  5. As vrea sa dedic aceasta poezie scrisa de Sf. Nicoale Velimirovici tuturor martirilor si mucenicilor ortodocsi,inclusiv lui Evghenie Rodionov si tuturor crestinilor ortodocsi care lupta sincer pentru despatimire si mantuire:

    “Voi, purtatorilor de Dumnezeu sunteti sarea pamantului si lumina lumii. Daca voi va pierdeti mireasma si va intunecati, lumea sa va goli de viata, va fi doar o piele de sarpe naparlita pe care acesta o pierde printre spini

    Voi aveti flacara cereasca in mijlocul cenusii. Daca voi va ingaduiti sa pieriti, lumea va fi o gramada de cenusa dincolo de portile vietii.

    Purtatorii de moarte flecaresc despre viata voastra, fiindca ei nu au o viata a lor.

    Sperjurii se jura pe Dumnezeul vostru, fiindca ei nu au un Dumnezeu al lor.

    Un mincinos se indreptateste pe sine cu adevarul tau, fiindca acesta nu-l are pe al sau.

    Inteleptii lumii cauta intelepciunea pe cai intortochiate si revin la intelepciunea voastra, fiindca alta nu exista.

    Famenii va persecuta fiindca se tem de puterea voastra, pe care nu o pot lua de la voi.

    Lasii va invidiaza curajul, fiindca ei nu au nimic care sa-i incurajeze.

    Iata, bogatii cersesc cu totii la voi, totusi nimeni nu va poate oferi nimic. Voi sunteti bogati, fiindca Il aveti pe Dumnezeu. Voi sunteti avuti, fiindca sunteti purtatori de Dumnezeu.

    Sufletul vostru este salasul Dumnezeului Celui Viu. Inima voastra este tronul Sau. Mintea voastra este Muntele Sinai acolo unde numai El singur da tablele legii si graieste.

    Calatoriti liber cu Dumnezeu in voi; nu va veti rataci si nu veti ramane fara adapost. Intrati cu el liber prin portile zilei, iar ziua va fi a voastra. Intrati cu El nestingheriti prin portile noptii si noaptea va va arata minunile ei.

    Nu va vindeti comoara, caci lumea nu o poate plati.

    Nu negutatoriti cu universul, caci acesta nu va poate oferi nimic decat pe sine. El insusi nu este decat o biata hartie in comparatie cu aurul. Intr-o buna zi va arde si va fi redus la o mana de cenusa. Va muri cu adevarat? El este deja mort si nu are nimic fara comoara voastra duhovniceasca.

    Spatiul, de la un capat la altul nu va poate cuprinde avutia.

    Timpul, de la un cap la altul nu va poate calcula avutia.

    Lumea va uraste, fiindca voi aveti pace si ea nu are.

    Lumea va invidiaza, caci voi aveti bogatie, iar ea este impovarata de lipsuri.

    Lumea se teme de voi, fiindca aveti putere, iar ea nu are.

    Lumea va uraste, fiindca voi sunteti binecuvantati, iar ea este nenororcita.

    Nu contrariati lumea si nu puneti gaz pe foc, fiindca intreaga lume luceste de flacarile rautatii. Ati fost izolati, spuneti voi? Simt oare mormintele cu adevarat o tovarasie? O persoana vie intr-un cimitir e mai putin singura decat toate mormintele celor morti.

    Sunteti putini la numar, ziceti? Dar sunteti bine inarmati. Vrajmasii vostri sunt morminte varuite.

    Lumea e lipsita de viata fara voi. Voi sunteti vasele prin care viata se scurge in lume.

    Lumea n-are bucurie fara voi. Prin voi rasetele intra in temnita.

    Nu va ingrasati trupurile, fiindca ingrasarea este ingreunare duhovniceasca. Nu acumulati noroi in vasele voastre, fiindca acestea se vor lenevi, iar sufletele vi se vor subtia.

    Cu ravna pastrati-L pe Mirele ceresc in voi si aveti grija sa nu-L indepartati de la voi. Cu adevarat, El este tot atat de sensibil ca o pasare si nu Se va impune cu sila. La un singur gand necugetat El zboara de la minte. Din pricina unei singure dorinte necurate El fuge din inima.

    Amintiti-va: daca El va paraseste, lumea va deveni desarta pentru voi, piele de sarpe naparlit printre spini.

  6. Îndrăznesc în nevrednicia mea să adaug câteva gânduri la ceia ce s-a spus până acum.Dumnezeu ne este părinte, cum nu este nicăeri vre-un părinte.Cu ce ochi credeţi că a privit această scenă ? Socot că El a îngăduit să ajungă la ochii fiecăruia dintre noi aceste imagini cu un rost – deşi eu care nu am mijloace tehnice de mare putere nu am văzut ceia ce deduc din comentariile frăţiilor voastre, dar ceia ce am văzut a fost destul,vorbesc de momentul când se ridică şi apoi se pleacă sub piciorul călăului ce-şi pregăteşte unealta crimei- Cred că Domnul a îngăduit aceasta pentru a ne folosi, pentru a înţelege că martirajul este pentru cel ce-l suportă înfricoşător de adevărat şi nu cum ne imaginăm noi citind din cărţile bisericii, gândind că au fost scutiţi de suferinţe, de uluitoarea intensitate a durerilor, de cumplitele îngroziri ale morţii. Cred că niciunul nu a fost scutit de acestea, care ştim că aparţin lumii noastre pământeşti. Cât este de reală dulceaţa păcatului la fel este şi intensitatea durerii. Să nu ne imaginăm că Domnul Hristos om find cu trup dar şi Dumnezeu ar fi fost absolvit sau s-ar fi absolvit de intensitatea durerii iar strigătul de pe cruce adresat Tatălui –de ce m-ai părăsit- ar fi fost rostit doar spre a convinge şi în scop pedagogic. Viaţa în trup este exact aşa cum se manifestă în fiecare dintre noi, nemaipomenit de reală. De aceia ni se cere milă faţă de semeni, dragoste pentru aproapele nostru. Ce suferim noi suferă orice fiinţă de pe pământ .Deasemeni cred că iubitorul nostru părinte ceresc nu cheamă pe oricine la mucenicie şi nu pe toţi în acest chip atât de direct şi de înfricoşat, că nu ne pune pe umăr o cruce mai grea decât este puterea noastră. Cred că nu este cazul ca să ne temem că Dumnezeu ne va arunca în chinuri peste puterile noastre fără sprijinul şi supravegherea sa. Dacă ar fi astfel, ne-ar arunca în chinurile iadului, pentru că fără El cine acceptă asfel de moarte ? De va fi să ajungem însă e limpede că El ştie că putem duce acea cruce, că va interveni cum când şi cum ştie El, noi doar să-l strigăm cum strigă copilul ajuns în primejdie de moarte, la mama sa şi ce nu vom putea suporta va duce El înlocul nostru şi ne va lua la pieptul său cu dragostea ce nici un părinte nu o poate avea.Dar până să ajungem la mucenicie cum ne vom cunoaşte limita răbdării, puterea dăruirii, inensitatea credinţei şi puterea iubirii, de nu ne vom asuma greutatea reală a postului sub ascultarea de duhovnic, suportând ca măcar din când în când să vedem apusul soarelui înainte de a-l dezelega, de nu ne vom asuma greul şi asprimea pocăinţei ca pe cea mai slabă şi mai mică parte a calvarului Golgotei, nu osândind pe cei ce nu o fac şi nici râvnind sau aşteptând puteri suprafireşti sau descoperiri nemaipomenite ci urmărind pas cu pas despătimirea noastră. Cedinţa nu se agoniseşte pe muzica radoiului patriaral, prin metode recomandate de ,,specialiştii” moderni,prin milostenia cu publicitate. Taotul se câştigă numai şi numai dacă se face după cuvântul sfintei evanghelii şi după învăţătura sfinţilor părinţi. De vom face astfel, multe şi mari minuni interioare ni se vor descoperi.Multe se vor clarifica înlăuntru nosrtu în cu totul alt mod decât am cunoscut până acum. Vom vedea cu alţi ochi viaţa duhovnicească, rolul şi rostul suferinţei şi al pocăinţei, cuvântul evangheic şi omul cu binele şi cu răul său.Vom trăi altfel ortodoxia, vom percepe credinţa prin alţi senzori de care nu aveam habar. Dar nu imediat. La cei mai mulţi după ani şi ani de pocăinţă şi nu în sensul, nu în direcţia imaginată şi dorită de noi şi numai după ce vom fi învăţat să aşteptăm un răspuns de la Dumnezeu, după ce vom fi trezit şi crescut în noi simţurile duhovniceşti neânşelătoare, după ce lăuntru nostru va fi scăpat de autosugestionare, de reacţia firească de răspuns la stimulii ispitelor, după ce adevărul pocăinţei noastre va avea greutatea faptelor răbdrii chiuretării fiilor adulterini ai păcatelor noastre, practicate cu pasiune şi afectivitate, etc. Să nu ne imaginăm că este o altă cale. Duhovnicie fără aşa ceva nu există decît în imaginar şi nu poate fi decât ficţiune. Suferinţa este aceiaşi pentru fiecare după cum plăcerea este aşijdera. Calea crucii este dumnezeiască, nobleţea divină ce se dobândeşte cu preţul cel mai mare. Pildă ni s-a făcut acest copil de 19 ani care nu-i nici monah nici cleric nici patriarh nici mare sfătuitor ca mine . Ce clipe a trăit el numai dânsul şi Dumnezeu ştie. Dar au fost înfricoşător de reale. Iertaţi-mi aceste vorbe care le-am spus pentru mine şi care ca toate câte le-am spus, mă vor judeaca.

  7. am observat acum ca mesajul postat de mine ieri dimineata nu a mai aparut. EU intelesesem ca pot sa scriu in continuare aici ….probabil ca am inteles gresit.

  8. @ deannadurbin:

    Nu ati inteles gresit, dar ceea ce ati scris ieri nu facea decat sa deturneze si sa relativizeze mesajul extrem de important si de necesar al cuvintelor parintilor care au vorbit despre semnificatia pentru noi a jertfei Sf. Evghenie. Si am scris deja ca regula, la postarea unui comentraiu, ca ne rezervam dreptul de a nu publica acele comentarii pe care le consideram nefolositoare sufleteste cititorilor. In mod subtil, ati incercat sa induceti idei contrare mesajului acestor articole si chiar nu voiam sa lasam asa ceva, si nici timp sa stam si sa ne contrazicem nu aveam.

    Cu atat mai mult, dupa incidentele cunoscute dintre noi, suntem mult mai atenti la ceea ce scrieti. Ne pare rau, dar chiar s-a dus orice incredere. Observati, va rugam, ca si asa nu primiti reactia pe masura a ceea ce ati incercat sa faceti, oricare va vor fi fost motivele. Dar incercati sa nu abuzati de ingaduinta noastra.

    Iertati-ne!

  9. Bine am inteles… ca sinteti suspiciosi.
    Si imi este clar ca intr-un mod oarecum elegant si politicos am primit un sut un fund ca sa nu mai scriu pe acest site.
    Cit despre subtilitati si deturnare…pur si simplu suflati in iaurt. Exista pericolul sa vedeti mesaje ascunse acolo unde ele nu sint si sa se exagereze…e bine-nteles vina mea. Nu prea inteleg care era mesajul ascuns din ce spuneam eu aici. Pur si simplu atrageam atentia ca unii in materie de credinta se misca in sus mult mai repede si mai sigur si cu mai putine “proptele”, in timp ce altora le trebuie mult mai multe impunsaturi de la spate si nici atunci nu se trezesc chiar daca slujesc oficial biserica. Asta-i tot:firea umana e complexa.

    Cred ca Dumnezeu din anumite motive a vrut ca sa o rup incet-incet cu genul asta de activitate (bloggari), pentru ca se pare ca nici timp de asa ceva nu mai e si probabil ca pentru mine nu mai e cazul. M-am lamurit apropo de NOM si deci trebuie sa ma misc mai repede pe alte planuri. Functia site-ului vostru este sa-i lamureasca pe cei care ar mai ramine de lamurit.
    Cu asta am terminat si va urez sa va ajute Dumnezeu in ceea ati inceput sa faceti.

    Iertati-ma pentru incurcatura provocata si care a dus la o crestere inca si mai mare a suspiciunii intre noi.

  10. Pingback: Război întru Cuvânt » Cuviosul Serafim Rose si lectia rezistentei marturisitoare si patimitoare a Rusiei prigonite
  11. Pingback: MUCENICUL EVGHENIE ALEXANDROVICI RODIONOV, MARTURISITOR AL LUI IISUS HRISTOS. | MihailAndrei's Blog
  12. Pingback: Război întru Cuvânt » Duminica Sfintei Cruci. CE RASTIGNIRE FATA DE LUME I SE CERE SI MIREANULUI?
  13. Pingback: Război întru Cuvânt » NOII MUCENICI DE LA OPTINA, MARTURISITORII INVIERII: tinerii monahi Vasile, Trofin si Terapont, ucisi in 1993, in ziua de Inviere, de un satanist
  14. Pingback: SFANTUL IGNATIE TEOFORUL. Predica Parintelui Sofian. "Sa nu cautati sa vorbiti de Iisus Hristos, dar sa doriti lumea. Mai bine este SA TACI SI SA FII, decat SA VORBESTI SI SA NU FII!"
  15. Pingback: Dumnezeul care ne cauta si pe Care nu-L primim/ HRISTOS, TARIA MUCENICILOR/ Cand blasfemia comerciala manjeste si colindele: ROM-ROM-TELECOM/ Dan C. Mihailescu: OARE CHIAR M-AM INTORS DE LA ATHOS? (Recomandari duhovnicesti) - Razboi întru Cuvânt
  16. Pingback: SFANTUL TEODOR STRATILAT: INTRE CREDINTA IN ASCUNS SI MUCENICIE. Raspunsuri si pentru cei de astazi -
  17. Pingback: CUM TREBUIE MARTURISITA CREDINTA (chiar si de catre copii!) SI CE AJUTA LA CONVERTIREA OAMENILOR LA HRISTOS? -
  18. Pingback: Ce ne spune INVATATURA ORTODOXA A SFINTILOR PARINTI despre mucenicie si ispitirea lui Dumnezeu (II) -
  19. Pingback: Razboiul e aproape, iar sfarsitul la usi. CE SA FACEM, DECI? -
  20. Pingback: Despre REFUZUL DE A NE PRIVI IN OGLINDA CONSTIINTEI si de A NE ASUMA RESPONSABILITATEA PACATULUI. Antidotul iubirii de sine: jertfa -
  21. Pingback: SFANTUL DIMITRIE IZVORATORUL DE MIR. Predica audio a Parintelui Dosoftei (Manastirea Putna) -
  22. Pingback: SFINTII 40 DE MUCENICI DIN SEVASTIA. Mucenicii si noi: marturisirea lui Hristos sau dorinta de a placea lumii? -
  23. Pingback: LECTIA MARTIRILOR CARE AU BIRUIT LUMEA. “Fiecare din noi e chemat la o forma de marturie sau martiriu pentru Hristos”. In cinstea pomenirii Sfantului Mucenic Gheorghe -
  24. Pingback: MARTURISIREA SI APOSTAZIA in istoria Bisericii si in vremurile noastre. Intre RUSINAREA DE HRISTOS si PROVOCAREA CU DINADINSUL A PERSECUTIEI -
  25. Pingback: MARTURISIREA CREDINTEI si INCEPUTUL EPURARII RELIGIOASE. Ce facem “daca ni se cere sa optam intre apartenenta la unele structuri politice, economice sau militare” si HRISTOS? DATORIA DE A NU TACEA - Recomandari
  26. Pingback: “Lasa mortii sa-si ingroape mortii lor…” -
  27. Pingback: SFANTUL IGNATIE TEOFORUL, exemplu de martiriu -
  28. Pingback: PREDICI strapungatoare ale Sfantului Ioan de Kronstadt la DUMINICA SFINTEI CRUCI: “Sa ne luam cat mai repede crucea, atata timp cat Cel rastignit pe Cruce continua sa ne arate milele Sale!” -
  29. Pingback: Sa intelegem mai profund cum a fost PATIMIREA si MOARTEA PE CRUCE A DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS. De ce si cum a suferit Fiul lui Dumnezeu si care este semnificatia infricosatoarei Rastigniri a Mantuitorului? -
  30. Pingback: Viata unui martir al zilelor noastre: SFANTUL EVGHENIE OSTASUL, NOUL MUCENIC (si VIDEO) -
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate