PARINTELE VALENTIN MORDASOV, DUHOVNICUL DE LA PSKOV: “Cine se impartaseste fara pre­gatire si fara o stare sufleteasca potrivita…”

29-11-2012 Sublinieri

Impartasirea cu Sfantul Trup si Sange ale Domnului Iisus Hristos

Impartasania este cea mai insemnata Taina a Bisericii Ortodoxe, daruita noua de Domnul. Impartasania lumineaza mintea si trupul. Cine se impartaseste dupa o pregatire atenta, cu sentimentul nevredniciei, zdrobirii si al rugaciu­nii de iertare, devine capabil de comuniune cu Dumnezeu, daca se va ingriji sa tina mintea la Domnul, Care i-a vizitat sufletul. Dupa impartasanie, omul devine de obicei linistit, curat, bland, bucuros. Sfanta Impartasanie lucreaza asupra noastra putin cate putin, facandu-ne mai buni. Dar daca cel care s-a impartasit nesocoteste sfantul dar (Impartasania), atunci el pierde harul lui Dumnezeu, ba mai mult, atrage asupra sa mania Domnului. Cine se impartaseste fara pre­gatire si fara o stare sufleteasca potrivita, acela se imparta­seste ca un trup mort!

Staretii recomanda ca cel care se imbolnaveste sa cau­te si sa primeasca mai intai tratament duhovnicesc: sa se spovedeasca amanuntit si sa se impartaseasca. Abia apoi, cu binecuvantarea lui Dumnezeu, sa se adreseze medicului. Astfel ne invata si Evanghelia. Din pericopa despre vindecarea femeii cu scurgere de sange invatam nu doar despre credinta care mantuieste de boala, dar si despre faptul ca intotdeauna cel bolnav trebuie sa se atinga mai intai de Dumnezeu. Sunt nenumarate cazuri cand oamenii s-au vindecat doar prin Sfintele Taine, care ii eliberau de pacat: Spovedania, Impartasania, Maslul.

Domnul a binecuvantat painea, vinul, untdelemnul. Ur­mand exemplul Mantuitorului, Sfanta Biserica face asemenea. Aceste materii binecuvantate sunt sfinte, la fel ca si agheasma, si pot fi folosite pentru sustinerea sanatatii sufletului si a trupului. Se poate folosi in acelasi scop uleiul din candela de la sfinti, de la icoanele facatoare de minuni. Acesta poate fi folosit extern, dar si intern; nu este obligatoriu sa fie luat pe nemancate, ci in orice moment este nevoie.

In zilele noastre sunt multi bolnavi: si varstnici, si tineri si copii. Uneori, prin boala copiilor Domnul vrea sa-i intelepteasca pe parinti. De aceea, cand copilul este bolnav, e bine ca ambii parinti sa se marturiseasca si sa se impartaseasca. Adeseori, prin boala Domnul ne cheama la pocainta, dar noi nu auzim. Domnul este Doctorul nostru, El trateaza cu mijloace simple si sufletul, si trupul. Tot El a randuit sa existe medicii, care astazi sunt multi si trateaza fiecare dife­rit. Este mai bine sa recurgi la un medic ortodox, care, tratand bolnavii, imbina stiinta medicala cu rugaciunea, fiind astfel luminat de Dumnezeu.

In Evanghelie sunt relatate si cateva invieri din morti. Acest fapt ne invata sa inviem si noi sufletele noastre moarte prin spovedanie si prin impartasirea cu Sfantul Trup si Sange ale Domnului nostru Iisus Hristos.

(Din: Pr. Valentin Mordasov, duhovnicul de la Pskov: invataturi si intamplari minunate, Editura Sophia, 2011)

LEGATURI:

***

Alte extrase din aceeasi carte puteti citi la:


Categorii

"Concentrate" duhovnicesti, Impartasania, Parintele Valentin Mordasov, Sfantul Maslu, Spovedanie si Impartasanie (Sfintele Taine)

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

16 Commentarii la “PARINTELE VALENTIN MORDASOV, DUHOVNICUL DE LA PSKOV: “Cine se impartaseste fara pre­gatire si fara o stare sufleteasca potrivita…”

  1. STOCKHOLM – Reprezentantii suedezi din învățământ au comunicat scolilor că, copiii pot fi dusi la biserică pentru slujbele de Craciun, dar numai atâta timp cât (in cadrul lor) numele lui Iisus nu este menționat. Învăţarea copiilor despre Crăciun, despre timpul liturgic care precede Crăciunul, respectat de catre Bisericile Catolică și Ortodoxă, precum și de multe culte protestante, este parte a curriculum-ului național, dar lecții despre ea, chiar și cele care includ slujbele actuale ale bisericii, nu pot include nici o rugăciune, binecuvântări sau declarațiile de credință.

    http://www.lifesitenews.com/news/

  2. Sfantul Grigorie de Nyssa,ne spune ca trupul indumnezei al Domnului Hristos din Sfanta Impartasanie,patrunde in trupul nostru si il preface in propria Sa substanta.Dumnezeu-zice el-Se insamanteaza prin paine si vin in trupurile noastre si ne face nemuritori.Acele care participa la Cina Domnului intra in unire tainica cu Domnul Hristos:”Cel ce mananca trupul Meu si bea sangele Meu ramane intru Mine si Eu intru El”si:”Precum M-a trimis pe Mine Tatal cel viu si Eu viez pentru Tatal,si cel ce Ma mananca pe Mine va trai prin Mine.Aceasta este painea care s-a pogorat din cer,nu precum au mancat parintii vostri mana si au murit”(Ioan6,57,58),de unde rezulta ca unirea cu Hristos este temeiul dobandirii vietii vesnice.
    Auzind aceste cuvinte,Sf.Ioan ne spune ca Ucenicii se tulburara :”Greu este cuvantul acesta!Cine poate sa-l asculte?”(6,60) si chiar unii dintre ei au inceput sa murmure impotriva Domnului,crezand ca sunt inselati,adica nadejdea lor la instaurarea imediata a Imparatiei, se naruira.
    Constatand ca ucenicii erau asa departe de inteles,Domnul Isi exprima ingrijorarea ca ei nu vor fi in stare sa priceapa faptele minunate la care vor fi chemati sa ia parte si spune:”Va sminteste aceasta?Daca veti vedea pe Fiul Omului suindu-Se acolo unde era mai inainte?”(Ioan6,61,62),vestind in acest mod indirect,Inaltarea Sa la cer,adica revenirea in sanul Sfintei Treimi.Si ca o mustrare impotriva celor care respingeau cuvintele Sale(de fapt aici am vrut sa ajung-cati dintre noi nu fac asa?sau nu stiu pentru ce se impartasesc),Domnul Iisus subliniaza:”Cuvintele pe care vi le-am spus sunt duh si sunt viata”(6,63).In repetate randuri El,insista asupra puterii cuvantului dar unii dintre ucenici neintelegand acestea,chiar L-au parasit, si asta se intampla atunci cand poate avea mai multa nevoie de ei,inainte de Sfintele Sale Patimi,cand se pregatea sa-Si dea sfanta Sa viata pentru omul cel pacatos.Apoi,mai departe,caci este bine sa stim toate acestea,Domnul Iisus cuprins de indoiala,intreba si pe cei doisprezece:”Nu vreti si voi sa va duceti”?.Este o intrebare care suna ca o mustrare,insa ea va provaca raspunsul lui Petru si totodata si raspunsul nostru in nenumaratele rugaciuni:”Doamne,la cine ne vom duce? Tu ai cuvintele vietii celei vesnice”.
    Chiar cand mai gresim,de tinem legatura stransa cu Domnul Hristos, si ne spovedim curat,printr-o analiza amanuntita a pacatului si vom spune cu tarie:”Si noi am crezut si am cunoscut ca Tu esti Hristosul,Fiul Dumnezeului Celui viu”,si ca ne vom straduim sa lucram nu pentru mancarea cea pieritoare,”ci pentru mancarea ce ramane spre viata vesnica si pe care o va da voua Fiul Omului,caci pe El L-a pecetluit Dumnezeu-Tatal”(Ioan6,27),ne va deschide si noua portile cerurilor prin milostivirea Sa.Amin!
    (plagiatura!)

  3. Pingback: SFANTUL IOAN DAMASCHIN. Din viata si invataturile sale duhovnicesti. DREAPTA SOCOTEALA, SMERENIE, ASCULTARE: “Dumnezeu nu cauta la binele ce se face si PARE ca e bine, ci la scopul pentru care se face” -
  4. Pingback: JEAN-CLAUDE LARCHET – interviu despre tipuri de boli si terapeutica ortodoxa, catolicism si “globalizare religioasa”, Har si asceza, Traditie si actualitate -
  5. Pingback: SFANTA IMPARTASANIE – taina spre caderea si ridicarea multora -
  6. Pingback: IMPARTASANIA DEASA? DAR VIATA CUM NE ESTE? Parintii Ioan Buliga si Iustin Miron de la Oașa despre discernamantul impartasirii, rafinarea strategiilor celui-rau, lupta cu pacatul si ispitele duhovnicilor -
  7. Pingback: INVATATURI FUNDAMENTALE PENTRU MANTUIREA SUFLETULUI (V). Pocainta sincera pentru propriile pacate. INDRUMAR DUHOVNICESC PENTRU CERCETAREA DE SINE de la Parintele Valentin Mordasov -
  8. Pingback: SFANTUL TEOFAN ZAVORATUL – sfaturi intelepte despre INSELARE si IMPARTASANIE -
  9. Pingback: SFANTUL IOAN DAMASCHIN. Din viata si invataturile sale duhovnicesti. DREAPTA SOCOTEALA, SMERENIE, ASCULTARE: “Dumnezeu nu cauta la binele ce se face si PARE ca e bine, ci la scopul pentru care se face” -
  10. Pingback: Pr. Vasile Mitrofanovici – STUDIU DESPRE RANDUIALA CANONICA A TAINEI POCAINTEI SI A DEZLEGARII PACATELOR IN ISTORIA BISERICII - Recomandari
  11. Pingback: INTALNIREA CU MIRELE NOSTRU, LA CINA CEA DE TAINA. Cum sa avem candelele aprinse, cum sa ne pregatim pentru Impartasire si cum sa PARTICIPAM LA DENII pentru A TRAI INVIEREA CA EVENIMENT LAUNTRIC, NU EXTERIOR? Cum “astept Invierea mortilor si viata v
  12. Pingback: Sfantul Gheorghe de la Cernica si Parintele Cleopa – RANDUIELI DE IMPARTASIRE PENTRU CALUGARI SI MIRENI | Cuvântul Ortodox
  13. Pingback: CINA CEA DE TAINA – noul Pasti al crestinilor. INSEMNATATEA SFINTEI EUHARISTII, ca impartasire REALA din Trupul si Sangele lui Hristos. PUTEREA SFINTEI IMPARTASANII si PRIMEJDIA PRIMIRII SFINTELOR TAINE FARA PREGATIRE | Cuvântul Ortodox
  14. Pingback: Ce trebuie sa facem INAINTE SI DUPA IMPARTASIRE?/ Invidie si DUPLICITATE/ Pr. Dan Damaschin despre URMARILE TRAGICE ALE AVORTULUI, CONTRACEPTIE si CRUCEA DE MAMA/ IPS Ierotheos Vlachos - interviu despre episcopi, sminteli, secularizare si clericii care FA
  15. Pingback: SCRISORI INEDITE ALE SFANTULUI PAISIE AGHIORITUL despre necesitatea absoluta a PREGATIRII, inclusiv prin postire, pentru SFANTA IMPARTASANIE | Cuvântul Ortodox
  16. Pingback: “Atunci când ne pregătim să ne împărtăşim cu Sfintele Taine…”: Mitropolitul Antonie de Suroj DESPRE ÎMPĂRTĂŞIRE: “Să intrăm în viaţa cea nouă, oricât ne-ar costa aceasta” | Cuvântul Ortodox
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Articole Recomandate

Carti recomandate