Ieromonahul Metodie de la Optina raspunde despre LUCRAREA DIABOLICA A SCHISMEI IN BISERICA si despre ideile stilistului VLADIMIR MOSS si ale sustinatorului si editorului sau român, Danion Vasile

31-08-2010 10 minute Sublinieri

“CRED CU TARIE CA TOATA ACEASTA MISCARE ESTE DECLANSATA DE CATRE FORTELE ASCUNSE ANTI-CRESTINE, CARE SUNT AVIDE DE A SUBMINA BISERICA. DUSMANUL VINE SI DIN DREAPTA!”

***

Dragi fraţi de la războintrucuvânt,

Cu binecuvântare, vă trimit şi a doua si a treia parte a răspunsurilor primite de la parintele Metodie de la Optina la scrisorile trimise de mine recent.

[Reamintim ca parintele ieromonah Metodie Kapustin are 42 de ani, este in manastirea Optina din 1998, este inginer electronist (a absolvit facultatea de Stiinte Fizice din Moscova), iar actualmente este directorului Departamentului de Publicatii al manastirii Optina si editorul biografiilor marilor Stareti ai  Optinei].


1. Am cerut cuvânt de folos legat de suferinţele noastre lăuntrice şi cum să ne raportăm la frământările Bisericii, în special în condiţiile în care există voci şi grupări cu mentalitate stilistă care, sub pretextul apărării Adevărului, “ne împing” afară din Biserică cu discursuri în duh pătimaş şi răzvrătit. De asemenea, am întrebat ce părere are de “bisericile stiliste” şi lupta ce se duce astăzi împotriva Bisericii Oficiale de către unii creştini, chiar din sânul Bisericii.

Răspunsul părintelui a fost:

“Dragă Violeta,

Am citit scrisoarea ta precedentă şi ce işi pot spune este că nu există creştin care să se simtă confortabil pe parcursul întregii vieti. Noi trebuie să tindem să fim ca Domnul nostru, iar El a suferit foarte mult. Suferinţa este un fel de “nepotrivire” a sufletelor noastre veşnice cu această lume vremelnică şi, de aceea, fiecare suflet este hărăzit spre a simţi durere aici, in această lume. Dar Casa Noastra nu este aici…

Aşa că una dintre cele mai valoroase virtuţi, în zilele noastre, este pur şi simplu răbdarea. Uneori nu poţi scăpa de ispite şi suferinţe, orice ai face. În acest caz trebuie doar “să strângem din dinţi” şi să îndurăm. Şi – lucru care este de importanţă vitală – , îndurarea această să ne fie cu recunostinţă faţă de Dumnezeu.Iar cu timpul – şi cu răbdare – suferinţele vor dispărea, lăsându-ne o preţioasă experienta şi dându-ne maturitate. Apoi ne mai odihnim putin si…vine următoarea ispită.

Sf. Siluan Atonitul spunea: “Ţine mintea în iad şi nu deznădăjdui!”. Toate suferinţele sunt ca cea mai palidă umbră a viitoarelor chinuri ale iadului, un fel de avertizare (aducere-aminte) ca noi să nu ne culcăm pe o ureche. De aceea, ar trebui să Îi fim recunoscători Domnului. El ne aduce aminte de iad, deoarece El ne iubeşte cu adevărat şi Îi pasă de ce fel de veşnicie ne va dărui după moarte: raiul sau iadul. Aşa că uneori El ne supune unor “proceduri chirugicale”… Acestea dor, desigur, dar El ştie foarte bine cum să efectueze aceste operaţii şi nu ne dă mai mult decât putem îndura noi. Sunt convins că părintele tău ţi-a spus acestea de multe ori.

(…) Văd că procesul “zelotist” are loc nu numai în România, dar peste tot în lumea ortodoxă. Aici în Rusia, în Grecia, în America, etc…sunt grupuri mici de oameni care îşi creează propriile lor „biserici adevărate”, dar în acelaşi timp urându-se între ei şi considerându-i pe ceilalţi ca fiind eretici.

Cunosc câteva “biserici” schismatice care au un singur scop in viaţă: să distrugă imaginea Bisericii Oficiale, să vorbească şi să vădească păcatele episcopilor, etc. Hristos ne învaţă să fim ca El şi să ne luptăm cu diavolul şi cu păcatele proprii. Dar uitându-ne la aceşti “zeloţi”, se poate vedea cu uşurinţă că, în loc să se lupte cu propriile patimi / păcate, ei au alt inamic (de exemplu Biserica Oficială) şi se luptă cu el, pierzându-şi treptat tot duhul creştin. Este exact ceea ce diavolul vrea de la ei!

De fapt, noul calendar este creaţie a Papei de la Roma, este ca un fel de “crimă canonică”. Unii dintre ierarhii noştri fac, de asemenea, păcate mari. Dar Biserica nu s-a sprijinit niciodată pe puterea unor oameni, ea se bazează numai pe puterea lui Dumnezeu. Iar o schismă este o crimă mai mare decât toate acestea la un loc.

De aceea noi, aici in Rusia, suntem în comuniune liturgică cu ţările care ţin noul calendar, din iconomie. De asemenea în Sfântul Munte Atos, majoritatea părinţilor de acolo ţin vechiul calendar, dar sunt in comuniune cu grecii care ţin noul calendar, deşi şi acolo sunt mănăstiri zelotiste, dar foarte puţine. Si, surpriză: ei cred că toţi zeloţii noştri sunt eretici…

Deci văd limpede că este o lucrare aşa de diabolică – să iei un lucru bun (stilul vechi) şi să îl transformi într-o unealtă pentru crima cea mai oribilă. Am de asemenea informaţii că în spatele acestor acţiuni stau serviciile secrete şi masoneria. Deci unii oameni (…) servesc scopului lor ca nişte marionete, ajutându-i să lupte împotriva Bisericii lui Hristos, iar acest lucru este cu adevărat îngrozitor. Cu cât işi vor da seama mai devreme de acest lucru, cu atât mai bine.

Ei bine, lumea moderna este în stare de război şi sunt oameni care sunt răniţi sau care sunt ucişi în război. Aceasta este, de asemenea o parte a crucii noastre.

Bun. Iti doresc toate cele bune cu şcoala, examenele şi cu viaţa ta pur şi simplu. Te rog să îl asculţi pe părintele tău şi să te rogi pentru el. Acesta este cel mai important lucru”.

2. Intrebare: Am avut o discutie cu teologul Danion Vasile, iar acesta a afirmat faptul că Sf. Nectarie al Optinei (care a trecut la Domnul în 1928) s-ar fi separat de Patriarhia Moscovei după faimoasa Declaratie a Mitropolitului Serghie. Colaboratorul lui Danion, scriitorul stilist Vladimir Moss, membru al factiunii schismatice ROCA, este de aceeasi părere. În acelaşi timp, nu ştiu cât de multă încredere putem avea în afirmaţiile lui Vladimir Moss, ştiind că acesta are o poziţie contrară Patriarhiei Moscovei, dar şi împotriva Patriarhiei de Constantinopol provenită tocmai din apartenența sa la gruparea schismatică cu pricina. (A se vedea articolele în limba engleză http://www.orthodoxchristianbooks.com/articles/281/ten-reasons-why-ecumenical-patriarchate-is-not-orthodox/“10 motive pentru care Patriarhia de Constantinopol nu este ortodoxă”). În acelaşi timp, am mai citit în ceea ce a publicat părintele Serafim Rose un text din care ar rezulta că Sf. Nectarie, într-adevăr, ar fi dezagreat Declaraţia Mitropolitului Serghie de la acea vreme.

O altă situaţie a fost atunci când la putere a venit Mitropolitul Serghie: între acesta din urmă şi stareţul Nectarie nu exista nicio comunicare.

Chiar înaintea declaraţiei Mitropolitului Serghie, în aceeaşi vară a lui 1927, profesorii Komarovich şi Anichkov lau vizitat pe stareţ. În timpul conversaţiei, stareţul l-a numit pe Mitropolitul Serghie ca fiind renovaţionist. Atunci când aceştia au obiectat, spunând ca Serghie s-a pocăit, stareţul a replicat:

– Da, s-a pocăit, dar otrava este în el, încă.

Iar conform Arhiepiscopului Lazarus de Tambov, stareţul a spus: “Serghianismul este mai rău decât renovaţionismul…Este mai rău, deoarece renovaţioniştii s-au pocăit, dar aceştia nu se vor pocăi, vor deveni împietriţi la inimă.

Stareţul Nectarie a trimis câţiva ucenici la acele biserici care s-au separat de Mitropolitul Serghie, atât în Moscova, cât şi în Petrograd. Iar când era pe patul de moarte, acesta a dispus ca trupul lui sa nu fie trimis la Kozelsk pentru a fi înmormântat, deoarece fraţii din Kozelsk îl recunosc pe Mitropolitul Serghie.

Kozelsk a luat-o pe o cale greşită, a spus.

Care este parerea sfinţiei voastre – pe baza documentelor detinute de mănăstirea Optina, despre poziţia Sfântului Nectarie al Optinei despre serghianism?

Răspunsul părintelui a fost:

“Draga Violeta,

Pe seama textului, am avut o lunga discuţie cu părintele Platon (Royhkov), asistentul meu pe partea ştiinţifică, el fiind un expert în istoria Optinei. Problema despre care întrebi în scrisoarea ta este destul de complexa şi contradictorie. Noi, in Biserica Ortodoxă Rusă, am dobândit doar de curând oportunitatea unică de a cerceta arhivele NKVD (serviciile secrete bolşevice, strămoşul KGB-ului şi a FSB-ului), iar acum avem multe documente, cu adevărat independente, care descriu care a fost situaţia reală în Rusia acelor vremuri. Trebuie să spun că acele documente au răsturnat complet multe dintre lucrurile pe care le-am considerat ca fiind adevărate înainte. Asta în timp ce oameni ca Vladimir Moss opereaza doar cu zvonuri vechi şi “legende”, printre care se strecoară tone de “gunoi” apocrif.

Daca Biserica Rusa nu ar fi avut până acum Har, cum este posibil să fi apărut mii de noi mucenici (martiriul nu este posibil fără Duhul Sfânt), cum ar fi putut Rusia câştiga al 2-lea Război Mondial? Este atât de evident că Dumnezeu a fost cu Rusia in tot acest timp. Ceea ce a făcut Mitropolitul Serghie nu a fost aprobat de către mulţi oameni ai Bisericii si părinţi, dar acela a fost păcatul lui personal şi nu mai mult de atât. Chiar şi răposatul Patriarh Alexei al II-lea a afirmat in mod oficial ca mitropolitul Serghie a facut multe greseli, dar este dificil de spus ce a fost bine sau nu pentru vremurile acelea îngrozitoare. Deci este o mare greşeală să credem că toţi din Patriarhia Moscovei l-au agreat pe Mitropolitul Serghie şi i-au susţinut ideile.

Cele mai bune scrieri în chestiuni legate de Mitropolitul Serghie apartin Sfântului Mucenic Episcop Veniamin Voskresenski, acesta având o o abordare foarte echilibrată şi chibzuită a acestei probleme. Episcopul Veniamin însuşi nu îl pomenea pe Mitropolitul Serghie, dar totuşi a recunoscut validitatea episcopilor hirotoniţi ulterior. Nepomenirea Mitropolitului Serghie a fost într-un fel de natură etică, nu a fost schisma, pentru că succesorul legitim al pururea pomenitului Patriarh Tihon, şi anume Mitropolitul Petru, era încă viu, în închisoare. De jure, acesta din urmă era Primatul Bisericii Ruse, dar de facto Mitropolitul Serghie era acela şi a avut putere legală în Biserică.

Îţi ataşez în format pdf un document ce conţine viaţa şi scrisorile Episcopului Veniamin. Este în limba rusă, dar poate gaseşti pe cineva să îl traducă în limba română (de fapt, numai paginile 1-26 sunt de tradus).Cei mai renumiţi experţi în istorie bisericească din Rusia, precum egumenul Damaschin (Orlovski), considera acest document ca fiind de importanţă vitala pentru înţelegerea corectă a problemei “serghianismului”. Intenţionăm să trimitem acest document şi ROCOR-ului, pentru a fi tradus în limba engleză, pentru că şi ei au multă nevoie de acesta. Îţi dau câteva citate din acesta:

1) Singurul motiv legitim pentru despărţirea de Sfânta Biserică rezidă în erezia episcopului, care trebuie hotarât de Sfintele Sinoade. Astfel, pentru a ne separa de Mitropolitul Serghie, ar trebui ca în primul rând să admitem că această Declaraţie este o erezie. Dar cine îi va fi judecător? Orice persoana care doar crede că acesta este cazul? Nu, acest lucru este greşit. Este oare orice gospodină expert în drept canonic sau teolog? Biserica este aceea care trebuie să pronunţe un verdict în această chestiune. Dar acest verdict nu a fost dat, până acum. Dimpotriva chiar, avem o multitudine de opinii contradictorii în acest moment.

2) Eu consider această Declaraţie ca fiind o pată, care a umbrit reputaţia Bisericii noastre şi i-a afectat cinstea.

3) Sfânta Biserică are reguli canonice, care prevăd următoarele: Primatul Bisericii poate fi judecat doar de către Tribunalul Bisericesc.Dacă nu a avut loc aceasta, atunci ar trebui să aşteptăm cuminte, cu nădejde în viitoarea judecată. Aceasta va avea loc cumva….Mitropolitul Agatanghel, pe patul morţii, nu a îndrăznit să fie judecător (cum ar fi însemnat să devina dar ar fi luat decizia de a face schisma) fără verdictul Bisericii.

– Nu îndrăznesc să fac acest lucru şi îmi este frică să o fac. Mă supun Mitropolitului Serghie, deşi aceasta nu înseamnă că sunt de acord cu Declaraţia lui. Nu sunt de acord, sunt împotriva ei, o condamn. Nu mă împac cu ea şi nu sunt de acord cu Mitropolitul Serghie, îl declar vinovat. Dar pur şi simplu mă supun lui, vreau să fiu ascultător faţă de Biserică şi regulile ei: nu exista judecată fără Tribunal. Îmi este teamă să devin judecător fără verdictul Bisercii Cine va găsi o cale mai bună – să lăsăm Biserica să decidă.

Acum să mă întorc la întrebarea ta. Mişcarea “ne-pomenitorilor” în cadrul ucenicilor stareţului Nectarie al Optinei a fost condusă în special de către părintele Serghie Mechev, care era o persoană destul de exaltată. Te rog să îţi aduci aminte că în vremurile acelea numai câţiva oameni în întreaga Biserică Rusă care aveau o idee clară despre ceea ce se întâmplă şi despre cum să reacţioneze la ceea ce se întâmplă. Deci nu este de mirare că până şi preoţi şi episcopi erau uimiţi şi induşi în eroare.

Când părintele Serghie a venit să îl viziteze pe stareţul Nectarie, el nu avusese niciodată vreo comunicare cu vreun frate din obştea Optinei, după cum era de aşteptat, iar acest lucru e valabil şi pentru ucenicii săi. Majoritatea fraţilor din obştea Optinei au luat mai degrabă calea smereniei şi au făcut ascultare faţă de autorităţile bisericeşti, înţelegând în mod limpede că nimeni nu este fără de păcat şi că “orice stăpânire este de la Dumnezeu”.

Avem un important martor în ceea ce îl priveşte pe stareţul Nectarie, şi anume monahia Ambrozia (Oberucheva), o persoana cinstită şi la locul ei; am citit protocoalele interogatoriilor care i-au fost făcute de către NKVD. Şi ea îşi aminteşte o întâmplare importantă: ea a avut o prietenă, călugăriţă, care i-a povestit că a venit odată la părintele Serghie Mechev, pentru a se spovedi. Şi în faţa Sfintei Cruci şi a Bibliei, ea l-a întrebat:

– Părinte, vă rog să îmi spuneţi dacă este adevarat că părintele Nectarie nu îl pomeneşte pe Mitropolitul Serghie, această chestiune este de importanta vitala pentru mine.

Parintele Serghie a rămas tăcut un moment, părând încurcat, iar in final a răspuns:

– NU A SPUS NICIODATA ASTA ÎN MOD DIRECT, dar era atât de evident…

Acum poţi vedea că, cel mai probabil, acele poveşti ale lui Vladimir Moss au fost împrumutate de la cineva din anturajul apropiat al părintelui Serghie. Dar aşa le plăcea lor să creadă, l-au numit pe stareţul Nectarie liderul lor, dar adevărul este că stareţul (Nectarie) însuşi întotdeauna a evitat să tragă concluzii directe şi finale în chestiuni atât de complexe. Cu siguranţă că lui nu i-a plăcut ceea ce a făcut Mitropolitul Serghie, dar i-a primit ATÂT pe cei din grupul Serghie, CÂT ŞI pe fraţii din Optina. El i-a rugat pe fii săi duhovniceşti să se roage pentru autorităţi, chiar şi pentru prigonitori. Ca să îţi dau un exemplu, el spunea că vechii evrei se rugau pentru Nabucodonosor, regele Babilonului, atunci când aceştia erau în robie, iar regele era evident un păgân şi un distrugător al Israelului.

Ulterior, stareţul a fost exilat forţat din Kozelsk de către NKVD, deci nu i-a stat niciodată în putere să se întoarcă la Optina – nici măcar pentru a fi înmormântat acolo. Autorităţile ştiau că până şi mormântul său va deveni un loc de pelerinaj, deci nu i-ar fi permis niciodată acest lucru. Când era pe patul de moarte, fii săi duhovniceşti l-au rugat să le spună în ce loc ar dori să fie îngropat. Aceştia i-au oferit un loc mai de cinste, dar el a refuzat şi a ales altul, mai departe şi mai ascuns. El a spus că primul loc ar fi fost profanat de către bolşevici, lucru care s-a întâmplat curând după moartea sa. Datorită acestui fapt, a fost posibil pentru noi să îi descoperim mormântul la începutul anului 1989 şi să îi readucem sfintele moaşte înapoi la Optina. Deci este şi puţină pronie dumnezeiască în toate acestea.

Iar acum, în ceea ce îl priveşte pe Sf. Nicon al Optinei, acesta era în mod categoric în Biserica Oficiala. Avem informaţii despre acest lucru. În primul rând, acestea sunt cuvintele sale proprii:

„Nu exista vreo erezie sau vreo violare canonică în Declaraţia Mitropolitului Serghie, numai linguşeala politică şi o etică dubioasă. Dar NIMIC CARE SA JUSTIFICE O SCHISMĂ”.

În al doilea rând, chiar în Optina însăşi existau fraţi care nu pomeneau patriarhul (non-comemorationisti). Şi avem acest fapt istoric, conforma căruia unul din aceşti călugări zeloţi (Parfenie) a refuzat să vină la ceremonia de înmormântare a pururi pomenitului părinte Nicon, PENTRU CĂ ACESTA DIN URMA FACEA PARTE DIN BISERICA OFICIALĂ. Acest lucru vorbeşte de la sine.

Uneori, anumite persoane fac referire la cărţi despre istoria Optinei, scrise de către unii emigranţi ruşi. Acestea ar putea fi luate în considerare, dar ideea este că mulţi dintre aceşti emigranţi aveau o părere negativă despre bolşevici şi despre Mitropolitul Serghie, pe care îl considerau “colaborator”. Dar dreptul lor moral de a judeca este îndoielnic, deoarece aceştia au fugit din Rusia, în timp ce mulţi alţi credincioşi au rămas în Rusia, unde şi-au vărsat sângele şi au primit mucenicia. De asemenea, este binecunoscut faptul că NKVD-ul a avut întotdeauna agenţi printre emigranţii din întreaga lume. De exemplu, părintele Serafim Rose, american nativ, oricât de bun teolog, cu lucrare ascetică, era de asemenea sub influenţa emigranţilor şi el nu a avut niciodată şansa de a obţine vreo informaţie independentă, iar opiniile sale despre serghianism au fost într-o anumită măsura distorsionate si bazate pe păreri personale, ceea ce este destul de inacceptabil din punct de vedere istoric. Orice informaţie din rândul emigranţilor ruşi trebuie judecata prin prisma sursei din care provine. Aş vrea să îţi reamintesc, de asemenea, că în cercetarea istorică profesionistă, memoriile particulare sunt considerate întotdeauna ULTIMA SURSĂ DE INFORMARE.

La final, repet încă o dată faptul că această problema rămâne de cercetat mulţi ani de acum înainte, sub mai multe aspect: etic, canonic, istoric, politic, etc. Şi cu siguranţă, oameni ca Moss nu pot fi în mijlocul acestor informaţii. Îndrăznesc să spun că noi, în Optina, suntem. Cred cu multă tărie că toată această mişcare este declanşată de către „forţele ascunse anti-crestine”, care sunt avide de a submina Biserica, iar oameni ca Danion, fără să vrea, le servesc drept marionete. Aşa cum ne învaţă Sfinţii Părinţi, duşmanul nu vine întotdeauna din stânga, dar şi din dreapta”.

Primit de la sora V.P.

Nota noastra:

In limba romana a aparut recent, la editura Egumenita, condusa de Danion Vasile, o carte a stilistului Vladimir Moss, cu titlul Caderea Angliei Ortodoxe.


Legaturi:


Categorii

Cazul Danion Vasile (2010), Opinii, analize, Parintele Metodie de la Optina, Polemici, conflicte, zelotism, extremism, provocari, Stilism, Traduceri

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

55 Commentarii la “Ieromonahul Metodie de la Optina raspunde despre LUCRAREA DIABOLICA A SCHISMEI IN BISERICA si despre ideile stilistului VLADIMIR MOSS si ale sustinatorului si editorului sau român, Danion Vasile

VEZI COMENTARII MAI VECHI << Pagina 2 / 2 >>

  1. Pingback: CU CE A DERANJAT STARETUL EFREM PE STAPANII LUMII? (I) “Puterile intunericului, sionistii, vor sa loveasca in Ortodoxie! Kissinger, om intunecos” (VIDEO)
  2. Pingback: Predicile Sfantului Luca al Crimeei la Duminica Ortodoxiei despre ERETICI, SCHISMATICI si ICONOCLASMUL DE IERI SI DE AZI -
  3. Pingback: PARINTELE SAVATIE LA SOPHIA despre “desteptaciune”, (i)responsabilitatea cuvintelor, provocarile de pe internet si stricarea dragostei: “SUNTEM IN FAZA DE BUIMACEALA. VOR CA TOTI SA DEVENIM OBRAZNICI SI MANDRI” (video) - Razboi în
  4. Pingback: Parintele Serafim Rose – singuratate si indoieli pe CALEA CEA STRAMTA, IMPARATEASCA: “Mai este cuvantul lui Dumnezeu dainuind pre pamant?” -
  5. Pingback: Parintele Agapie Corbu despre FANATISM, FANATICI si reactia fata de SOCIETATEA APOSTAZIATA -
  6. Pingback: Parintele Ioan Buliga despre INSELARE, CIPURI, ALARMISME, RAZBOIUL INFORMATIILOR. “Astazi curatenia si smerenia sunt foarte rare, insa invatatori sunt tot mai multi si atunci ratacirea creste…” -
  7. Pingback: Fostul parinte NICHITA PASCAN si o parte a obstii de maici de la BRANCOVENI, care s-au rupt de BOR in 2010, au ajuns la STILISTII MATEITI - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  8. Pingback: In actualitate: PRIMITIVUL “MISTIC”, “VEDETA” DUHOVNICEASCA, “MINUNISTUL”, DREPTUL MANDRU, SARLATANUL RELIGIOS (II) -
  9. Pingback: Adevarul despre “reforma calendarului” si schisma din Biserica Ortodoxa - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  10. Pingback: IPS HIEROTHEOS VLACHOS – cuvant esential despre UCENICI si FANI in Biserica -
  11. Pingback: IPS PETRU, MITROPOLITUL BASARABIEI despre DEZBINAREA PE MOTIV DE CALENDAR VECHI SAU NOU - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  12. Pingback: Incercarile Vladicai IPS Hierotheos Vlachos: calomnii, defaimari si diversiuni din partea unei manastiri cu tendinte schismatice - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  13. Pingback: IPS Hierotheos Vlachos: MONAHISM SANATOS, MONAHISM BOLNAV - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  14. Pingback: Hastings 1066 si Caderea Angliei ortodoxe | Alex Rădescu
  15. Pingback: De actualitate: PARINTELE SERAFIM ROSE despre CALEA IMPARATEASCA, duhovniceasca si sanatos ortodoxa, care SE OPUNE SI ECUMENISMULUI sau MODERNISMULUI, DAR SI ZELOTISMULUI “SUPERCORECT”: “Sunt unii care doresc ca totul sa fie absolut simp
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare