SUA: Curtea Suprema de Justitie ia in considerare REVENDICARILE RELIGIOASE ale organizatiilor ce se opun PREVEDERILOR ANTI-VIATA din noua lege a asigurarilor de sanatate

1-02-2014 3 minute Sublinieri

Obama_MexicoCity

Lyle Denniston sustine ca o hotarare pronuntata la sfarsitul saptamanii trecute de catre Curtea Suprema de Justitie intr-un caz in care este implicata o grupare Romano Catolica de maici, “Maicutele celor saraci” , da de inteles ca revendicarile de ordin religios se bucura deja de simpatie in randul judecatorilor.

Curtea Suprema de Justitie mai are de lucru pana la solutionarea sesizarilor facute in zeci de cazuri din intreaga tara, deoarece noua lege federala a sanatatii este in totala neconcordata cu credintele religioase ale unor oameni si organizatii. Dar o hotarare a Curtii de la sfarsitul saptamanii trecute intr-un caz al unui grupari Romano Catolice de maici dovedeste faptul ca revendicarile religioase incep sa se bucure de simpatie in randul judecatorilor.

Hotararea pronuntata, care acorda o victorie temporara gruparii “Maicutelor celor saraci” din Denver si Baltimore, dovedeste ca instanta de judecata a ajuns la o solutie care nu se regaseste pana acum in textul noului Act de Beneficii de Ingrijire, nici in vreo alta reglementare guvernamentala de implementare a acestor masuri si nici chiar in solicitarea expresa a maicutelor. Ca sa spunem asa, Curtea de Justitie a improvizat o solutie. A fost o reminescenta a competentelor mai vechi ale instantelor de judecata de a pleda pentru “echitate”, decretand solutii care cauta sa fie doar corecte.

In centrul atentiei in acest caz, precum si in alte cazuri similare ale instantelor federale inferioare, este noua lege sau asa numitul “ordin contraceptiv”. Angajatorilor care ofera asigurari de sanatate pentru salariati li se cere sa includa si o acoperire pentru o gama larga de servicii legate de sarcina. Desi legea nu specifica obligativitatea de a include in polita si serviciile de avort, oamenii si orgnizatiile Romano Catolice au sustinut ca unele din pastilele de gestionare a sarcinii care sunt acoperite de asigurare vor viza intreruperea sarcinii, lucru care contravine total moralei religioase.

Grupurile pentru apararea drepturilor femeilor contesta viguros aceasta sesizare si o pun la indoiala prin prisma actului medical.In acest sens, ele reclama faptul ca persoanele si organizatiile religioase pur si simplu cauta sa-si impuna preferintele lor religioase asupra angajatelor, mai ales de cand guvernul federal are in vedere exceptarea organizatiilor religioase de la acest ordin special.Pentru grupurile romano-catolice insa aceasta exceptare nu este suficienta.

Aceasta este sezizarea pe care gruparea Maicutelor a inaintat-o Curtii de Justitie si cea pe care Justitia – cel putin temporar – avea de gand sa o aprobe. Contestatia Maicutelor a vizat in mod special un document guvernamental pe care trebuiau sa-l semneze cu scopul de a fi absolvite de obligatia de a se supune “ordinului de contraceptie”. Potrivit avocatilor Maicutelor, din moment ce acel document este cel care declanseaza obligatia de a furniza o astfel de acoperire pentru angajati, doar prin faptul ca Maicutele l-ar semna ar insemna ca acestea isi dau acordul pentru a oferi acces la contestatele pastile si proceduri de intrerupere a sarcinii.

Maicutele au cerut Curtii Supreme de Justitie sa abroge ordinul pentru ca le vizeaza si pe ele, in timp ce vor continua demersurile cu o sezizare constitutionala ce se afla si acum in curs la o curte federala de apel mai mica din Denver. Guvernul federal s-a opus cu fermitate cererii, sustinand ca Maicutele nu risca sa fie obligate sa se supuna ordinului deoarece planul lor de sanatate al angajatilor este un asa numit “plan de biserica”, iar Actul de beneficii de ingrijire a sanatatii nu li se aplica si lor. Prin urmare, guvernul a concluzionat ca maicutele nu ar trebui sa aiba nici o obiectie pentru a completa formularul guvernamental care le va da dreptul sa-si vada de treaba fara sa se supuna mandatului.

Dupa ce a analizat cererea Maicutelor timp de peste trei saptamani (o perioada de timp neobisnuit de mare pentru o astfel de chestiune temporara) , Inalta Curte de Justitie le-a comunicat Maicutelor ca nu trebuie sa completeze formularul guvernului si ca nu trebuie sa indeplineasca nici un rol in cadrul prevederilor noului mandat al legii. Potrivit Curtii, ele trebuie sa se adreseze in scris guvernului si sa comunice ca doresc sa gaseasca o cale religioasa prin care sa fie scutite de a se supune hotararii. Nici una din parti nu sugerase aceasta alternativa, iar instanta de judecata nu a citat nici o autoritate legala pentru o astfel de masura provizorie.

Asa cum era de asteptat, Instanta de judecata a insistat asupra faptului ca aceasta nu este o masura finala de a obliga sau nu Maicutele sa se supuna hotararii, ramanand de vazut ce se v-a intampla dupa ce cazul va trece de instantele de judecata inferioare. Chiar si asa, judecatorii au oferit o rezolvare temporara care a sugerat cu tarie ca Maicutele au convins instanta ca sesizarea lor asupra reglementarilor guveramentale care le ataca libertatea de credinta a fost mai mult decat indreptatita, a avut o farama de adevar, si a fost cel putin suficient de convingatoare pentru a le scuti de la obligativitatea supunerii hotararii guvernamentale.

Poate ca unii vor reclama faptul ca instanta de judecata a luat o masura provizorie in acest caz lasand o problema constitutionala nerezolvata, insa lucrul acesta ar putea fi exagerat. In mod evident curtea a pierdut suficienta energie chibzuind ce sa faca si a venit cu un raspuns care, cel putin aparent le multumeste deplin pe maici. De asemenea, este posibil sa se fi transmis si un semnal de alarma catre instantele inferioare de a lua in serios revendicarile religioase in deciziile finale legate de sesizarile Romano Catolice.

Totusi, in acest moment, chiar daca avem in vedere solutia primita de catre organizatia Maicutelor, nu avem nici un indiciu despre cum se va pronunta instanta – la audierea de la sfarsitul lunii martie – cand companiile axate pe profit vor sesiza faptul ca “ordinul contraceptiv” reprezinta un atac la credintele religioase ale proprietarilor lor romano-catolici. Ar fi o chestiune complet noua daca o companie de afaceri  se poate angaja efectiv in aceasta privinta pe baza unei credinte religioase. In cazul Maicutelor nu a fost nici o noutate in ceea ce priveste premisa religioasa pe care se bazau.

Lyle Denniston este consilier al Centrului Constitutional National specializat pe probleme de constitutie. A raportat Curtii Supreme timp de 55 de ani, iar in prezent lucreaza la SCOTUSblog, un centru de informatii on-line cu privire la activitatea Curtii Supreme.

traducere pentru razbointrucuvant de L.M.


Categorii

1. DIVERSE, Avort, Razboiul impotriva familiei / vietii/ copiilor

Etichete (taguri)

, , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

2 Commentarii la “SUA: Curtea Suprema de Justitie ia in considerare REVENDICARILE RELIGIOASE ale organizatiilor ce se opun PREVEDERILOR ANTI-VIATA din noua lege a asigurarilor de sanatate

  1. Pingback: SUA: Curtea Suprema decide ca ObamaCare nu poate duce la RESTRANGEREA LIBERTATII RELIGIOASE. Administratia Obama considera”CONTRACEPTIA” drept “VITALA” pentru femei, iar Hillary Clinton critica vehement decizia “PROFUND TULBU
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare