BOR, atacata (iar) in cotidianul Romania Libera. CUM ISI BATE JOC ZIARUL DE SFINTII MARTIRI NASAUDENI!
- Romania Libera:
Mirel Bănică a petrecut aproape nouă ani studiind în străinătate: masteratul şi doctoratul în Elveţia, studii postdoctorale în Canada şi Franţa. Este specializat în sociologia religiilor, a memoriei şi geopolitică. A revenit în ţară în 2007. În prezent, are 39 de ani şi este cercetător ştiinţific în cadrul Institutului de Istorie a Religiilor al Academiei Române.
În teza dvs. de doctorat analizaţi raportul dintre Biserica Ortodoxă Română (BOR) şi legionarism. Un subiect românesc cercetat în Elveţia. Cum aşa?
M.B.: E vorba despre un subiect controversat. Nu l-aş fi putut trata în România, fiindcă aici pasiunile adiacente sunt foarte mari. Garda de Fier nu a murit în România, iar BOR, în ansamblu, este un subiect delicat. Pe mine m-a „salvat” faptul că, în Occident, poţi aborda mai uşor subiecte de acest gen.
Dar mai este posibil astăzi ca mişcări de tipul celei legionare să strângă numeroşi adepţi în România?
M.B.: Orice mişcare „vocaţională”, să zicem, are nevoie de un lider carismatic. El nu a apărut după 1990 şi nici nu cred că va apărea curând. Genul de societate în care trăim nu le mai permite să reziste. Avem mai multe grupuscule extremiste, cărora le-ar trebui un lider federator pentru a deveni o forţă.
Care a fost concluzia cercetării?
M.B.: Au existat mulţi preoţi implicaţi în Mişcarea Legionară. Ca şi acum, era o „supraproducţie” de preoţi, iar cei care nu primeau o parohie erau cei mai vulnerabili ideologic – aceştia au aderat la Mişcarea Legionară. Subiectul este însă extrem de complex.
Ce surse bibliografice aţi folosit, fiind în Elveţia?
M.B.: În Occident accesul la informaţii era mult mai facil. Am citit marii autori care au scris pe subiectul fascismului european.În plus, am avut ca profesori autori importanţi din domeniu – Pierre Milza, de exemplu. Arhivele BOR din România nu m-au ajutat foarte mult, fiind inaccesibile. Am folosit surse secundare, cum ar fi presa românească a anilor ’30.
BOR e mai puţin transparentă ca biserici din alte regiuni?
M.B.: Peste tot, Biserica ascunde multe secrete, nu e o instituţie seculară, prin natura ei e obligată la prudenţă. În România, BOR are o dublă problemă memorială, legată de raportul cu legionarismul şi comunismul. Există doar câţiva istorici fideli Bisericii care au un acces mai mare la arhive, producând volume pe bandă rulantă.
Cum e perceput legionarismul românesc în Occident?
M.B.: Există o supraevaluare a Mişcării Legionare româneşti. În mediul academic occidental, România apare acum ca fiind cea de-a treia ţară fascistă din perioada interbelică. Ceea ce nu corespunde realităţii, e accentuat doar un aspect al anilor ’30. Legiunea nu a fost niciodată cel mai puternic partid din România anilor ’30, atunci am avut o democraţie imperfectă, dar democraţie.
În România e supralicitată latura pozitivă a interbelicului, e idealizat.
M.B.: Am constatat că anii ’30 sunt văzuţi ca o „vârstă de aur” nu doar pentru noi, ci şi pentru alte popoare din regiune – polonezii şi cehii spre exemplu. E moda anilor ’90, când idealizarea interbelicului venea ca o stare de spirit, o avalanşă în toate, discuţii din toate registrele, care a lăsat urme adânci. Anii ’30 erau clasicismul nostru, generaţia Humanitas, din care fac parte, visa cu ochii deschişi. Apoi am acceptat că au existat şi fenomene ca Mişcarea Legionară, Holocaustul, Transnistria şamd. Oamenii au asimilat şi aceste evenimente şi au ieşit din moda anilor ’90, cu excepţia unor nostalgici îndârjiţi.
De multe ori, pare că ortodoxia vine la pachet cu ultranaţionalismul. E o regulă?
M.B.: Nu. Există, desigur, o legătură istorică între naţionalism şi Biserică. În perioada comunistă, Ceauşescu a apelat, cu şiretenia sa „ţărănească”, la tentativa de a recupera BOR din punct de vedere naţionalist – a folosit-o ca marker identitar în anii ’60 şi ’70.
În anii ’90, BOR era parcă ceva mai timidă în spaţiul public, iar după ’95-’98 a reînceput să se impună ca simbol identitar în faţa unei lumi mondializate.
Mondializate şi modernizate. Care este raportul BOR cu modernitatea?
M.B.: BOR compune admirabil de bine raportul cu modernitatea: au un trust de presă, deschide noi biserici acolo unde au emigrat românii etc. În altă ordine de idei, publicul are o vină în relaţia cu BOR. Astfel, pe de o parte, se cere secularizarea, pe de altă parte, se vrea explicarea miraculosului (din setea de senzaţional). Şi când nu se reuşeşte, tabloidizăm!
Nu-i poţi cere unei Bisericii să fie modernă, în spiritul timpului.
Dar şi la nivel oficial apar constant manifestări antimoderne ale BOR. Spre exemplu, în 2008, au canonizat nişte ţărani iobagi executaţi fiindcă s-au opus unor reforme de la 1763, printre care ieşirea din iobăgie, accesul la şcoală şi eventual (nu obligatoriu) unirea cu Bierica Catolică. Un omagiu adus de BOR atitudinii antimoderne, într-o ţară membră UE*.
Nu pot răspunde la întrebarea dv. Ţine mai degrabă de „memoria lungă” a Bisericii şi de nevoia de legitimare a acesteia prin canonizarea de noi sfinţi naţionali. Biserica greco-catolică, la rândul său, întreţine acest tip de acţiuni, repet, memoriale, doar că ele sunt mai puţin cunoscute de publicul larg.
Conform studiului SOROS 2011, 86% din români susţin predarea religiei în şcoli. Dvs. sunteţi pro sau contra?
M.B.: Răspunsul meu este da, eu sunt pentru predarea acesteia. Direct spus, religia este un ingredient tare, un punct de reper într-o lume globalizată. E totuşi o materie greu de predat. Trebuie transpusă în limbaj accesibil pentru elevii de generală, iar profesorul trebuie să aibă o dublă pasiune: didactică şi spirituală. Mai greu de găsit, din păcate.
E potrivit să fie predat creştinismul? Cum rămâne cu cei de alte confesiuni?
M.B.: E într-adevăr o problemă. Şi ar putea deveni o problemă şi mai semnificativă în scenariul plauzibil prin care România va ajunge să aibă un salariu mediu care atrage un număr mare de imigranţi. Ce faci atunci? Ce facem cu elevii musulmani? Sunt scenarii pe care încă nu le putem imagina încă, dar viitorul poate rezerva surprize mari. La nivel de liceu orele ar trebuie să cuprindă şi analiza faptului religios, nu doar o dogmatică edulcorată, pe care elevii nu o acceptă, de multe ori.
Astăzi se vorbeşte foarte mult despre pericolul fundamentalismului islamic. La ce distanţă de acesta se situează ortodoxia, respectiv excesele ortodoxiei?
M.B.: Ceea ce pot să vă spun este că atunci când studiezi sociologia ortodoxiei contemporane, mai de folos par a fi studiile legate de sociologia islamului decât cele legate de catolicismul sau protestantismul occidental.
De ce aţi revenit în România?
M.B.: Sunt îndrăgostit profund de România. Am avut iluzia că pot intra în sistemul universitar, dar nu s-a întâmplat asta. De ce? e un sistem închis, echivalentul poveştii salamului cu soia, transpusă la nivel universitar. Iar eu nu sunt un caz izolat, singur aş putea face o listă consistentă cu numele celor care ar dori să fie în învăţământul superior, dar nu au putut intra din varii motive.
De ce aţi plecat din ţară, la începutul anilor 2000?
M.B.: Am plecat la studii din dorinţa de a face performanţă şi fiindcă mi-am dat seama destul de repede că nivelul academic de aici era îndoielnic. Totodată, în România, deşi am avut profesori buni, nu am găsit un mentor intelectual. La noi, relaţia dintre profesor şi student este “pulverizată”, nu se mai creează legături, din cauza normelor ddactice foarte numeroase, a profesorilor formaţi în vechiul sistem, şi aşa mai departe.
Chris Terhes: “Biserica Greco-Catolică, cel mai discriminat cult din România”
Preşedintele Asociaţiei Românilor Greco-Catolici, Chris Terhes, a spus pentru romanialibera.ro că ţinând cont de “abuzurile şi încălcările libertăţii religioase relatate în raport (n.r. al Departamentului de Stat american), Biserica Greco-Catolică continuă să fie cel mai discriminat cult din România“. Reacţia Asociaţiei, o organizatie non-profit din Statele Unite care pledeaza la nivel internaţional pentru oprirea discriminării comunităţii greco-catolice din România, vine în contextul publicării Raportului departamentului de Stat american pe anul 2010 privind libertatea religioasă.
Analiza făcută de Departamentul de Stat american (DOS) nu înregistrează foarte mari progrese faţă de raportul precedent, iar criticile vizează anumite abuzuri sau discriminări bazate pe credinţe, afilieri sau practica religioasă. Raportul a fost făcut public chiar în timpul vizitei preşedintelui Traian Băsescu la Washington, care a avut loc în septembrie 2011, dar fără legătură cu aceasta. Preotul Chris Terhes a mai adăugat că “la o analiză comparată a rapoartelor similare făcute altor ţări din Europa care nici nu sunt membre ale Uniunii Europene, se constată că România este de departe corigenta Europei la capitolul respectării libertăţii religioase” sugerând că aceste acţiuni “sunt o dovada ca statul român continuă politica de epurare culturală şi religioasă a comunităţii greco-catolice din România”.
Documentul american aminteşte că, în timpul perioadei analizate, Guvernul a respectat libertatea religioasă, însă menţionează că unele minorităţi religioase s-au plâns de faptul că autorităţile locale nu le-au acordat avize pentru construirea unor lăcaşe de cult. În această situaţie se află şi Biserica Greco-Catolică, dar şi cele baptistă şi adeventistă. Mai mult, documentul DOS mai precizează şi că “au existat cazuri când clerici ai Bisericii Ortodoxe au arătat ostilitate faţă de membrii altor culte şi au criticat activitatea misionară”.
În plus, restituirea proprietăţilor Bisercii Greco-Catolice, confiscate pe vremea regimului comunist şi transferate Bisericii Ortodoxe Române, continuă să fie o problemă, mai notează raportul american. Potrivit aceluiaşi raport, “Biserica Greco-Catolică a protestat că autorităţile de stat nu au răspuns în mod adecvat plangerilor pe care le-a adresat in legatură cu restituirea proprietăţilor ori faţă de atitudinea discriminatoare a autorităţilor locale”, în care se mai precizează şi că “tribunalele amână judecarea cazurilor intentate de Biserica Greco-Catolică, iar de multe ori cazurile au fost blocate de apeluri ale Bisericii Ortodoxe ori de transferarea acestora la alte tribunale”. De pildă, notează raportul, comunitatea greco-catolică din Siseşti, Maramureş, se judecă de peste 16 ani pentru biserica confiscată în 1948, iar recent Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie a retrimis cazul spre rejudecare la prima instanţă.
Documentul Departamentului de Stat mai menţionează că atât Constituţia cât şi celelalte legi apără libertatea religioasă şi, în practică, Guvernul a protejat protecţia astfel acordată dar şi că “puţini politicieni au sprijinit legi şi măsuri care ar nemulţumi Biserica Ortodoxă“.
Nota noastra:
Este clar ca Romania Libera a pus tunurile pe BOR, in cunoscuta-i traditie de perpetuare a intereselor greco-catolice in tara. Interviul cu Mirel Banica s-ar fi vrut sa fie, dupa intrebarile de rea-credinta, mult mai acid la adresa Bisericii, insa sociologul nu prea le-a facut jocul, fara sa le demonteze insa tezele propagandistice. Atitudinea agresiva, partinitoare si batjocoritoare se vede din modul in care este descrisa canonizarea Sf. Martir Atanasie Todoran si a celor dimpreuna cu el:
Dar şi la nivel oficial apar constant manifestări antimoderne ale BOR. Spre exemplu, în 2008, au canonizat nişte ţărani iobagi executaţi fiindcă s-au opus unor reforme de la 1763, printre care ieşirea din iobăgie, accesul la şcoală şi eventual (nu obligatoriu) unirea cu Bierica Catolică. Un omagiu adus de BOR atitudinii antimoderne, într-o ţară membră UE*.
Auziti! Marturisitorii sunt infatisati drept niste iobagi “fundamentalisti” care se opuneau reformelor “luminate”! O asa de crasa falsificare a istoriei este efectiv greu de gasit... Pai bine mai binecuvantatilor, ce reforme erau acelea care se soldau cu executarea daca erau refuzate? Asta da modernizare, facuta cu spectrul anihiliarii: fii fericit sau mori!
In plus, “cazul” Atanasie Todoran este istoric documentat, nu exista nici cea mai mica umbra de indoiala asupra faptului ca s-a incercat fortarea trecerii la uniatie a ortodocsilor.
In general, teza interviului ar fi trebuit sa fie ca BOR este o “institutie” retrograda care promoveaza legionarismul si ultranationalismul si face canonizari “anti-reformiste” si “anti-moderne”.
Teza propagandistica este promovata special pentru a corespunde raportului emis de Departamentul de Stat al SUA, folosit in al doilea articol tematic din acelasi cotidian, in care, de aceasta data, se ataca frontal BOR pentru abuzuri “de dansii inventate“. Ca si in cazul cu Sfintii Atanasie Todoran si cei impreuna cu el, realitatea de pe teren este exact pe dos: abuzurile sunt ale greco-catolicilor. Ei beneficiaza insa de un puternic lobby international, dovada si aceste materiale.
Presiunile se intensifica si pentru ca recent, probabil tocmai din cauza lor, Sinodul BOR a decis reluarea “dialogului” cu greco-catolicii..
Legaturi:
- Rasplata americana pentru serviciile romanesti: DEPARTAMENTUL DE STAT CRITICA ROMANIA PENTRU STAREA LIBERTATII RELIGIOASE
- Sondaj al… Fundatiei Soros: 86% dintre romani VOR SA SE PREDEA RELIGIA IN SCOALA! Concluzia nervoasa a autorilor studiului: “Inca suntem conservatori”, deci mai au de lucru cu noi!
- Reluarea neconditionata a dialogului cu greco-catolicii. Oare si a cedarilor de biserici?
- MARTIRIUL SFINTILOR NASAUDENI: Atanasie Todoran si cei impreuna cu el. Ultimele cuvinte ale martirului: NU VA DATI UNIREI!
- IPS BARTOLOMEU ANANIA: Adevarul lui Hristos se numeste Ortodoxia! (IPS Bartolomeu Anania vorbind si despre sfintii nasaudeni)
Vezi si:
- ORA DE RELIGIE sau de ISTORIA RELIGIILOR?
- Sociologul Mirel Banica despre tema provocatoare a “fundamentalismului religios”: “Cei de la Petru-Voda fac eforturi extraordinare pentru a avea un centru social si pentru a mentine o anumita incandescenta spirituala”
- RINOCERII GANDIRII: cum au ajuns parintii Ilie Cleopa si Dumitru Staniloae exponentii ”extremismului nedemocratic” si ”atroce”
- Evenimentul zilei agita, in continuare, marota fundamentalismului BOR, atacandu-l pe parintele Iustin si pe… patriarh. Raspunsul Biroului de Presa Patriarhal
Acelasi individ a aparut la Trinitas TV mai acum ceva ani, vorbind despre “Ortodoxia pe internet”. http://savatie.wordpress.com/2009/07/14/tv-trinitas-despre-ortodoxia-pe-internet/
Nici un ortodox din Romania nu ar trebui sa se mai atinga de ziarul care perverteste fara nerusinare cuvintele Romania si Libertate. In rest ar trebui sa ne mire daca vreodata Adevarul etern si istoric nu ar fi atacat, asa macar mai vedem pe unde scoate coada. Cand cumpar ziarul teoretic finantez coditele si nu doar de topor.
un iobag aliat@
De acord!
Este in traditia catolicismului, in general, si a greco-catolicilor, in special, sa se prezinte din agresori in agresati, din abuzatori in abuzati, din criminali, in victime.
Ce ne spune asta despre erezia catolica? Cine lucreaza cu minciuna nu poate fi cu Adevarul.
Daca mai sunt ortodocsi care simpatizeaza (sau slujesc) cu papistasii (greco sau romano) acum ar trebui sa se trezeasca. Minciuna nu este crestineasca, iar cine o utilizeaza nu este crestin.
Sa ataci Ortodoxia ca esti eretic, e una, dar sa ataci sfintii pe care i-ai martirizat, e strigator la cer.
Bine a spus ”un iobag aliat”, ar trebui boicotata presa antiortodoxa.
De acord! Ca niste… fundamentalisti ce ne aflam! 🙂
Să ne cinstim cum se cuvine,
Martirii, și ortodoxia
Că-n crez și-n sângele martiric
Sa’nscris în creuri România.
N’am fost sub vremuri niciodată
Purtaţi de patima puterii
Spre lăcomia cotropirii,
Ci doar de dorul învierii.
Nu am râvnit la bogăţia,
Altui popor, nici nu ne-am pus
Nadejdea-n noi, în minte’n arme…,
Ci-n mila Domnului Iisus.
Ne-am temut sincer (din adâncuri)
Cu’adevărat de Dumnezeu,
Și-am scris prin sângele martiric
În noi și-n neam numele său.
Nu ne-am temut de chinul morţii
Ci de cel veșnic, și de iad,
De lepădarea de credinţă,
Și de robia din păcat.
Nu ne-am temut nici de mulţimea
Celor ce’ades ne-au atacat,
Ci cu nădejdea mântuirii,
Cu mult curaj ne-am apărat.
Noi n’am vrut glorie prin sânge,
Nici nu ne-am apărat mândria
Ci glia cea sfinţită-n jertfe,
Copiii și ortodoxia.
Ne-au răstignit neamul păgânii.
Iar cei mai înfocaţi atei
Au vrut să nimecească-n inimi
Tot ce-a zidit Sfântul Andrei.
Nimic n’a fost, (nu-i mai de seamă)
Cu’adevarat în România
Ca ceea ce a zidit sub vremuri,
-Curat și sfânt-, ortodoxia.
Istoria stă marturie
Și strigă sângele ce-a curs
Ca să păstreaze Adevărul
Și ascultarea de Iisus.
Azi Brâncoveanu ne arată
Ce’nseamna crezul la români
Și cum putem prin Iisus, Domnul
Să fim cu’adevarat lumini.
Martiriul lui în văzul lumii
Aduce cinste României
Și’arată nevinovaţia
Cea sfânta a ortodoxiei.
Că Adevărul e doar Unul,
Prin care toţi ne mântuim
Dacă-l iubim și pentru Dânsul
Suntem în stare să murim.
Acum asemenea modele
Nu au în lume căutare.
Astăzi în om duhul mândriei
E strălucire și valoare.
Astăzi materia e totul
Și omu-i om doar prin știinţă
Nu prin cinstita vrednicie
Prin Iisus și prin credinţă,
Dar nu e om pe’dinlăuntru
Ci rob placerii și mândriei,
Corupt și mincinos și lacom,
Rău și ostil ortodoxiei.
Și mulţi sunt cei care s’așează
De partea gâdelui păgân
Dispreţuind ortodoxia
Și ce ne’a mai rămas creștin.
Mulţi s-au și lepadat (prin toate)
Și de strămoși și de Iisus
De dragul “raiului vieţii”
Și “libertăţii” din apus.
Cum va ajunge prin aceștia
(Ce-și leapăda ortodoxia)
Să se ridice din păcate
Și din mizerii România..
Cum vor putea fi oare vrednici,
Corupţii ţării, și…, năimiţii,
Care-și dispreţuiesc strămoșii
Și nu își mai cinstesc azi sfinţii ?
http://www.cuvantul-ortodox.ro/2011/09/18/luarea-crucii-si-urmarea-lui-hristos-logica-omeneasca-versus-logica-lui-dumnezeu/
@ Anonyma:
Creştinii nu au a se însoţi cu necreştinii şi nici a cumpăra de la ei şi nici a le vinde ceva. E hotărâre sinodală. Fericiţi cei ce vor ţine aceasta.
@Marian:
Unde ai gasit fratia ta asa ceva? E vorba de chestiuni sociale, generale? Daca e asa, nu avem stiinta de astfel de randuiri ale Bisericii…
Tata, daca sunteti atat de discriminati in Romania, granitele sunt deschise, asa ca luati-va voi talpasita spre spatiul greco-CATOLIC, unde va pupa toti poalele! Nu va mai sinchisiti de Romania, ca-i o tara inapoiata, deh.
Ia, bociti mai incolo…, spre apus, cu vreo mie de Km!
Invitatia e valabila si pentru cei din UDMR, pentru secui, pentru Tokes si tot neamul lor de boaite!
rusine Chris Terhes! rusine cotidianului Romania libera! Brancoveanu a murit pentru credinta ortodoxa ! Mircea cel Batran, ortodox a fost ! Alexandru cel Bun, ortodox a fost! Vlad Tepes, ortodox a fost (sfanta Manastire Turnu, Prahova, fiind ctitoria sa)! Stefan cel Mare nu pleca la lupta fara a savarsi Sfanta Liturghie in credinta ortodoxa! Trebuie sa rezistam, sa ne rugam si sa murim ortodox ! Ce averi au avut catolicii intr-o tara ortodoxa ? Cumva cele luate cu japca ? Catolicii au fost si sunt agresivi (a se citi despre inchizitie), nu au nimic in comun cu ortodoxia.
Rog pe admin sa afiseze pe sait viata Sfantului Cuvios Cosma,Protosul din Athos si ce s-a intamplat cu “cuviosii” din Athos care l-au tradat pe Hristos si s-au unit cu catolicii.
Fratilor ortodocsi, religia noastra este SINGURA religie, celelalte sunt culte! Iar Biserica ORTODOXA nu are nici o tangenta cu asa-zisa biserica- catolica, NU SUNT surori, asa cum suntem indoctrinati sa credem.
Catolicii, ca-s romano- sau greco – , nu-L au pe DUHUL SFANT ! Sunt eretici!
Va recomand cartea :”Despre cum s-a facut papa pe sine imparat si dumnezeu” (papismul ieri si azi), Sfanta Manastire Paraklitu, Schitul Lacu – Sfantul Munte Athos 2010.
Sa zicem : “Hristos a inviat!” in fiecare zi precum Sfantul Serafim de Sarov si sa invieze Hristos in inimile noastre sporindu-ne credinta !
http://www.cuvantul-ortodox.ro/2008/12/05/sf-mc-cosma-protosul-athosului-luptatorul-pana-la-moarte-impotriva-lupilor-latinocugetatori/