Vizita Papei Francisc în România: un prilej de revitalizare a GRECO-CATOLICISMULUI. Vor fi „beatificați” episcopii uniați care au refuzat, în 1948, să treacă la Biserica Ortodoxă

21-01-2019 4 minute Sublinieri

Protopopi greco-catolici reprimiți în BOR (1948). Vezi detalii mai jos

Papa Francisc va beatifica, în timpul vizitei în România, şapte episcopi greco-catolici ”care au preferat moartea în locul trădării credinţei” în faţa prigoanei comuniste, au declarat, pentru Europa Liberă, surse din interiorul clerului. 

Este vorba despre Valeriu Traian Frenţiu şi însoţitorii săi, după cum sunt numiţi în documentele de la Vatican, Iuliu Hossu, Alexandru Rusu, Ioan Bălan, Ioan Suciu, Vasile Aftenie şi Tit Liviu Chinezu. Odată cu interzicerea cultului greco-catolic de către comunişti, în 1948, refuzul episcopilor greco-catolici de a trece la Biserica Ortodoxă s-a soldat cu persecuţii şi, în cazul unora dintre ei, moartea în temniţele comuniste.

În data de 5 aprilie 2018, Postulatura Cauzei de beatificare a episcopilor greco-catolici a anunţat predarea lucrării Positio super martyrio la Congregaţia Cauzelor Sfinţilor, lucrare conţinând documentaţia necesară argumentării martiriului celor şapte episcopi. Acest studiu în două volume, însumând 1900 de pagini, sintetizează în mod argumentat, pe baza documentelor de arhivă, mărturia şi jertfa episcopilor greco-catolici care, în faţa persecutorului comunist, au preferat moartea decât să-şi trădeze credinţa lor catolică.  

Papa Francisc a fost invitat de preşedintele Klaus Iohannis să participe la ceremoniile legate Centenar, în decembrie trecut, însă confirmarea vizitei se pare că a aşteptat încheierea procedurilor de beatificare a martirilor greco-catolici români. Papa Francisc vine la Bucureşti pe 31 mai, la Iaşi, urmând ca la Blaj, capitala de facto a greco-catolicilor din România, să oficieze ceremonia de beatificare în 2 iunie. Vizita Papei Francisc în România se petrece după 20 de ani de la prima vizită a unui Suveran Pontif într-o ţară ortodoxă – Papa Ioan Paul al II lea, Bucureşti, mai 1999.

În rândul Bisericii Române Unite cu Roma, Greco-Catolică există o mare aşteptare în privinţa venirii Papei Francisc la Blaj. ”Îl aşteptăm cu toţii, ierarhi, preoţi, credincioşi, şi, însufleţiţi de recunoştinţă, ne rugăm bunului Dumnezeu ca vizita Sfântului Părinte să aducă roade bogate pentru Biserică, pentru întreg poporul român. (…) Sfântul Părinte Papa Francisc este păstorul întregii Biserici Catolice, dar este şi o personalitate la nivel mondial. Am convingerea că Blajul şi Câmpia Libertăţii vor fi neîncăpătoare pentru numărul mare de pelerini. Sfântul Părinte Papa vine ca un pelerin al păcii, al înţelegerii, al bucuriei şi credem că foarte mulţi credincioşi şi compatrioţi ai noştri vor veni să-l salute pe Câmpia Libertăţii”, a afirmat preotul Cristian Barta, citat de Agerpres, decan al Facultăţii de Teologie Greco-Catolică din Universitatea ”Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca.

Acesta a adăugat că vizita Suveranului Pontif în micul oraş episcopal ”va fi pentru mulţi dintre compatrioţii noştri o ocazie unică de a descoperi locul care a devenit după 1700, timp de două veacuri şi jumătate, centrul spiritual, cultural şi de învăţământ al românilor din Ardeal, leagănul limbii şi scrierii româneşti moderne, iar apoi, după anul 1948, timp de aproape cinci decenii, a rămas farul de speranţă spre care au privit greco-catolicii care au înfruntat persecuţia comunistă”.

Acesta s-a referit şi la cuvintele referitoare la Blaj rostite, în urmă cu 20 de ani, de Papa Ioan Paul al II-lea în Catedrala Sfântul Iosif din Bucureşti: ”Din această Catedrală, gândul meu nu poate să nu zboare spre Blaj. Sărut în chip spiritual acel pământ de martiri şi îmi însuşesc mişcătoarele cuvinte ale marelui poet Mihai Eminescu, care se referă la el: «Îţi mulţumesc, Dumnezeule, că m-ai ajutat să-l pot vedea»”. Acest ”dor” al Sfântului Papă Ioan Paul al II-lea se împlineşte acum prin venirea în România şi prin venirea la Blaj a Sanctităţii Sale Papa Francisc, a conchis Vicarul General al Arhieparhiei de Alba Iulia şi Făgăraş. Spre deosebire de vizita Papei Ioan Paul al II-lea, cea pe care o va efectua Papa Francisc, una ”apostolică”, va cuprinde nu doar Capitala, ci şi Iaşi, Blaj şi Şumuleu Ciuc. 

Nota noastra:

In 1948, comuniștii înțeleseseră un lucru: Biserica Ortodoxă nu putea fi eliminată, nici înfruntată direct. Influența sa putea fi, în schimb, limitată, controlată. În schimb, alte confesiuni nu erau la fel de numeroase, deci erau mai ușor de eliminat. În stilul stalinist de atunci, erau suspecte mai ales confesiunile ce aveau legături directe cu Occidentul. Catolicii și uniații, printre ele. Comuniștii nu puteau desființa, pur și simplu, confesiunea catolică, deși au mers departe în acest sens, însă au ales să facă acest lucru cu greco-catolicii, profitând de ambiguitatea statutului și originii lor istorice*. BOR, la nivel oficial, s-a alăturat procesului, deși în interior erau mai multe curente și nu exista un consens propriu-zis. Iată ce poate fi citit în acest material scurt din Ziarul Lumina:

Fotografia de epocă pe care o prezentăm îi arată pe protopopii greco-catolici în faţa Catedralei ortodoxe din Alba Iulia, la 21 octombrie 1948, care îşi manifestau actul de întoarcere la Biserica-mamă către ierarhii ortodocşi români, în frunte cu patriarhul Justinian Marina. Poate mulţi ar fi tentaţi să înceapă a acuza Biserica Ortodoxă pentru “nelegiuirea” făcută în 1948 cu sprijinul comuniştilor. Însă problema revenirii greco-catolicilor la Ortodoxie este mult mai complicată decât ar părea la prima vedere sau cum s-a propagat până acum de către istoricii catolici, apoi prin presa exilului românesc. Documentele de arhivă aduc elemente noi în legătură cu desfăşurarea evenimentelor din perioada octombrie 1948 şi cu cei care au fost implicaţi în această problemă. Apoi, acest proces istoric s-a consumat în lumina hotărârilor conferinţei Internaţionalei comuniste de la Belgrad din 1947. Astfel, dincolo de planurile de readucere a greco-catolicilor exprimate încă din perioada interbelică sau antonesciană, trebuie afirmat că documentele istorice înclină către o responsabilitate eminamente a lui Vasile Luca, cel însărcinat de către Biroul politic al PMR să se ocupe de problema cultelor. Planul său de rupere a clericilor şi credincioşilor greco-catolici de Vatican îl urmărea îndeaproape pe cel din Ucraina anului 1946, se pare nu în urma unui ordin primit de la Moscova, ci ca o dovadă de fidelitate faţă de politica sovietică. Apoi, planul a fost pus în aplicare cu sprijinul Ministerului Afacerilor Interne, condus de Teoharie Georgescu, împreună cu Marin Jianu, comandantul Jandarmeriei. De asemenea, persoana care a cerut reţinerea episcopilor greco-catolici în Biroul politic al PMR a fost Ana Pauker. Deja vorbim de acea troikă care, din prea multă fidelitate faţă de Stalin, era în stare să facă din România o altă republică unională sovietică. Faţă de planul celor trei şi-a exprimat dezacordul Petru Groza, care cunoştea prea bine situaţia confesională din Transilvania şi nu întâmplător, în 1954, arăta că revenirea greco-catolicilor se făcuse “defectuos”. Însă, cum era vorba de o problemă religioasă, atunci în aceste evenimente trebuia implicaţi ierarhii Bisericii Ortodoxe, despre care documentele vorbesc fie despre reticenţa unora de a participa, precum Nicolae Bălan, fie la sprijinul financiar sau în alt mod oferit de patriarhul Justinian unor clerici greco-catolici nereveniţi şi despre legătura cu Nunţiatura apostolică. Pe de altă parte, unii clerici reveniţi, de acum oamenii regimului, urmăreau ocuparea unor scaune episcopale din Ardeal, situaţie care a determinat un conflict între vechii şi noii ortodocşi.

Acum doi ani, un documentar realizat de Trinitas TV, în care se amintea faptul că au existat inițiative de reîntoarcere la Biserica Ortodoxă chiar din partea uniaților și se făcea referire la modul silnic în care a luat naștere greco-catolicismul, la 1700, a iscat un scandal în presa sistemului. Oficialii greco-catolici au condamnat documentarul, care a fost retras de pe contul de Youtube al canalului TV al Patriarhiei.

Subiectul este unul greu de tranșat, în orice caz imposibil de abordat în așa fel încât să împace pe toată lumea.

Faptul că vizita Papei Francisc este legată de beatificarea episcopilor uniați care au refuzat să treacă la Biserica Ortodoxă din ordinul comuniștilor pune BOR într-o poziție stânjenitoare, chiar dacă în mod nedrept. Există o narațiune care învinovățește direct BOR, precum și pe Patriarhul Justinian („patriarhul roșu” pentru detractori) pentru un fel de „pact” cu comuniștii în chestiunea greco-catolică. Cel mai probabil, ea va fi resuscitată. 

Beatificarea episcopilor și vizitarea locurilor simbolice pentru uniați de către Papa Francisc pot revitaliza greco-catolicismul din România – dacă nu la nivel numeric, ceea ce e mai greu, atunci măcar în materie de prestigiu și de imagine. 

Nu poți dicta unei confesiuni ce eroi să-și celebreze**. Poți, însă, să faci în așa fel încât să nu atingi teme sensibile sau revanșarde când vine vorba despre vizite de importanță internațională. O misiune „apostolică” a Papei în România centrată în jurul uniaților creați cu forța politică acum trei secole sună foarte prost și inadecvat: te face să te gândești că poate e nevoie să reamintești unde e succesiunea apostolică deplină și că România nu e teren viran pentru prozelitism catolic.

Note

*Diferența de eroism între greco-catolici și ortodocși, deseori invocată de detractorii BOR și ai Patriarhului Justitian, provine și din strategia diferită pentru care au optat comuniștii în raport cu cultele: acomodare prin control vs desființare. Chiar și așa, ortodocșii conduc detașat în materie de mărturisitori ai credinței în fața ateismului stalinist.

** Merită amintit că atunci când BOR a decis canonizarea Martirilor Năsăudeni, s-au găsit voci greco-catolice foarte critice față de inițiativă.

PAPA FRANCISC VA VIZITA CATEDRALA NAȚIONALĂ. Cum va fi primit de Patriarhia Română?

Se repeta istoria agresiunii uniate din Ardeal? CAZUL RETROCEDARII MANASTIRII BIXAD (video)

IPS Andrei Andreicut implicat in ACTE DE ECUMENISM CARE CONTRAZIC FLAGRANT CANOANELE. “Declaratia de la Bistrita” sau actul de colaborare si “conlucrare frateasca” semnat de CONFESIUNILE DIN TRANSILVANIA si BOR

Catolicii romani pregatesc BEATIFICAREA LUI VLADIMIR GHIKA. “Cel mai important eveniment dupa vizita Papei Ioan Paul al II-lea”

Presiunile “aliatilor strategici”: SUA a facut o “PRIORITATE” din RETROCEDARILE CATRE GRECO-CATOLICI. In Romania doar 0,8% sunt uniati…

Greco-catolicii si adventistii de ziua a 7-a contesta mentionarea nominala a BOR in Constitutie

Episcopia Oradiei protesteaza fata de o noua AGRESIUNE GRECO-CATOLICA: PRELUAREA ABUZIVA A BISERICII DE LA VINTERE

SAMAVOLNICIA numita ”Biserica” GRECO-CATOLICA din Ardeal (in Adevarul)/ PROPAGANDA NEOPROTESTANTA pe site-ul Antena 3, unde sectantul Dumitru Cornilescu este celebrat ca ”Luther al Romaniei”

Prozelitism si abuz greco-catolic la Vasad-Bihor: BISERICA RETROCEDATA CATOLICILOR INTR-UN SAT DE ORTODOCSI. Episcopia Oradiei ataca “POFTA MORBIDA” a UNIATILOR dupa locasurile de cult ortodoxe!

BOR, atacata (iar) in cotidianul Romania Libera. CUM ISI BATE JOC ZIARUL DE SFINTII MARTIRI NASAUDENI!

SFANTA CHINOTITA A SFANTULUI MUNTE ATHOS IMPOTRIVA ACORDULUI DE LA BALAMAND SI A EREZIEI “BISERICILOR SURORI”


Categorii

1. DIVERSE, Greco-Catolici (Uniatia), Opinii, analize, Papa (Papism), Razboiul impotriva Bisericii/ crestinismului

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

12 Commentarii la “Vizita Papei Francisc în România: un prilej de revitalizare a GRECO-CATOLICISMULUI. Vor fi „beatificați” episcopii uniați care au refuzat, în 1948, să treacă la Biserica Ortodoxă

  1. Nu stiu de ce sintem atat de “pudici” si nu mediatizam acum, inaintea sosirii papei F. modul samavolnic in care au fost romanii ortodocsi trecuti cu forta la Greco-catolicism in 1700, faptul ca acesta este un catolicism mascat, ca promisiunile facute romanilor ortodocsi ca vor avea drepturi egale cu ale minoritatilor din Transilvania au fost niste minciuni sfruntate din partea autoritatilor maghiare si a Vaticanului, care nu s-au sfiit sa ii batjocoreasca in continuare pe romani, chiar si dupa ce s-au facut (Greco-)catolici ??!?!?!

  2. @miriam
    Care catolicism? Bisericile catolice se inchid de paraca a venit sfarsitl lumii!

    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_closed_churches_in_the_Roman_Catholic_Archdiocese_of_New_York
    https://chicago.cbslocal.com/2018/11/28/archdiocese-church-closings-consolidation-south-side-parishes/

    Reasons for Church Closings Need to Be Fully Examined
    It was disappointing to see that there is not more being done to actually work to save closed churches as sacred spaces.
    I have been working in the U.S. on a pro bono basis, to assist parishioners for many churches across the country to form organizations that would be valid under canon law, to raise the funds necessary to maintain for a parish church, such as a chapel, oratories, or shrines, in order that they could avoid permanent closure.
    This conference, to me, seemed more focused upon sort of thinking of churches as places of museums or places of art, or what have you. It looked at all of the secular aspects of churches, rather than the sacred aspects of them, in my opinion.
    http://www.ncregister.com/blog/edward-pentin/church-closings-are-not-inevitable-says-lawyer

  3. Papa spune ca multimea de biserici catolice goale nu trebuie sa starneasca ingrijorare ci reflexie si “adaptare” (la ce?)

    Pope sends message to conference on closed churches
    The pope’s message was sent to participants of a conference called “God No Longer Lives Here?” taking place at the Vatican Nov. 29-30.
    Francis told the conference that the fact that there are now many empty churches should not be a cause for anxiety but welcomed “as a sign of the times that invites us to reflection and requires us to adapt.”
    https://cruxnow.com/vatican/2018/11/29/pope-sends-message-to-conference-on-closed-churches/

  4. Catolicii, cu infailibilitatea papală , cu mândria lor si cu inclinarea lor spre lumeasc, L-au alungat pe Dumnezeu din sufletele oamenilor. Acum se dorește aplicarea acestei rețete şi la ortodocşi ! Din ratiuni politice!

    Papa trebuie perceput ca un idol!!! Dar noi, ortodocşii, nu avem voie să ne închinăm la idoli! Si nici să ne rugăm împreună! Nici eu, nici Patriarhul meu! Hristos S-a tastignit pentru a ne indumnezei, nu pentru a ne lasa la dispozitia idolilor! Atâta timp cât papa acceptă infailibilitatea ca doctrină, e clar ca are credința sucita si se închină altui stăpân, nu lui Hristos. In articolul despre programul vizitei papale apare numele lui Hristos? Eu nu l-am gasit!

    Ce ,,grozavi” suntem! Îl dam pe Hristos la o parte, că vine papa in locul Lui! S-ar putea sa achitam o taxă pentru asta! Ca popor!

  5. Prin vizita acestui papă negru, România nu are decât de pierdut. Geaba se bucură (greco)catolicii de la Blaj sau de aiurea. Iar cel care l-a invitat este o speranță pierdută pt români. Încă una pe lunga listă de 29 de ani. Nădăjduim tare, că Patriarhul va avea atitudinea cea mai inspirată și înțeleaptă! Înțelepciune întru Christos, de bună seamă. Bine ar fi ca să-i arate Catedrala Mântuirii Neamului, dar bineînțeles, precum unui turist; de seamă, venerabil, strălucit, dar numai turist, în esență.

  6. Aflați în erezie, acei oameni NU sunt catolici.
    Adevărații catolici, sau Catholici, suntem tot noi, ortodocșii.
    Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească Biserică a Răsăritului.

    Domnul Iisus Hristos a făcut O Biserică, nu mai multe.
    Și Sfântul Apostol Pavel, care a primit de la El lumina adevărului, ne spune „Este un Domn, o credință, un botez” (Efeseni 4:5).

  7. Romania este cea mai religioasa dintre cele 34 de tari din Europa, conform studiului Pew Research, publicat in decembrie 2018. In Italia, pe unde locuieste Papa, religia nu prea mai este de actualitate, iar Rusia nici nu intra pe radar, fiind sub Norvegia.
    1. Romania 55%
    2. Armenia 51%
    3. Georgia 50%
    4. Greece 49%
    5. Moldova 47%
    6. Bosnia 46%
    7. Croatia 44%
    8. Poland 40%
    9. Portugal 37%
    10. Serbia 32%
    11. Ukraine 31%
    12. Slovakia 29%
    13. Belarus 27%
    13. Italy 27%
    http://www.pewresearch.org/fact-tank/2018/12/05/how-do-european-countries-differ-in-religious-commitment/
    http://www.pewresearch.org/fact-tank/2018/12/05/how-do-european-countries-differ-in-religious-commitment/

  8. Papa Francisc vrea sa desradacineze din sufletele noastre Cuvantul Domnului.
    El este purtatorul de cuvant al Antihristului ce va urma sa vie.
    Acest papa conduce spre indeplinire programul unificarii sau globalizarii religiilor.
    Acest aspect pentru inceput ni se pare de bun augur,o idee buna,dar cine baga de seama ca prin aceasta unificare nu facem decat sa distribuim toata puterea Vaticanului?!
    Oare de ce vrea Vaticanul in frunte cu Papa Francisc sa preia puterea globala?!
    De atunci va incepe Cuvantul Antihristului care se vrea a inlocului Cuvantul Domnului.
    Legile Antihristului vor distruge biserica din inimile noastre,ne vor dezumaniza dramatic de tare incat ne vom ura cu patima unii pe altii.Vor fi conflicte mari razboaie cum nu s-a mai vazut vreodata.Guvernarea antihristului va dura cativa ani,timp in care oamenii din urma vor trebui sa-L caute pe Dumnezeu sa=L urmeze s EVADEZE DIN ACEASTA LUME A SATANEI.

  9. Pingback: PAPA IN BULGARIA, primit cu respect rece de catre Biserica Ortodoxa. FRANCISC face lobby pentru PRIMIREA MIGRANTILOR, invocand cinic "IARNA DEMOGRAFICA". PATRIARHUL NEOFIT: "Noi, Biserica Ortodoxă Bulgară, suntem ferm convinși că în ma
  10. Pingback: PAPA IN BULGARIA, primit cu respect rece de catre Biserica Ortodoxa. PATRIARHUL NEOFIT: "Noi, Biserica Ortodoxă Bulgară, suntem ferm convinși că în materie de credință nu pot exista și nu ar trebui să existe compromisuri". PAPA FRANCISC
  11. Pingback: Papa Francisc la București. IDOLATRIA SNOBILOR IPOCRITI. Val de emotie colectiva fata de Papa in tara in care massmedia isi dispretuieste profund Biserica si Ierarhia si in care „CULTURA URII”, denuntata de pontif, e cultivata sistematic/ COMPORTAMEN
  12. Pingback: PAPA FRANCISC, MEGASTAR IN ROMÂNIA. Din nou despre MODESTIA... OSTENTATIVA, pe profil antihristic, a "Sfantului Parinte". "MINUNILE" METEOROLOGICE si "PIOSENIA" FATARNICA a ziaristilor globalisti si a activistilor atei care
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare