CAZUL ENEL. Coruptia marilor corporartii straine si o idee “interzisa”: NATIONALIZAREA companiilor strategice

11-06-2014 18 minute Sublinieri

enel

Reprezentanţi de la nivelul conducerii instituţiilor implicate în privatizarea SC Electrica SA au în vedere favorizarea grupului italian ENEL în procedura de privatizare a SC Nuclearelectrica SA, unităţile 3 şi 4, în schimbul unor sume de bani, se arata in referatul procurorilor DNA care au cerut arestare preventiva a vicepresedintelui ANRE Claudiu Dumbraveanu, directorului Enel Florin Gugu si lui Gheorghe Ciubotaru, asociat al Electroalfa, cercetati intr-un dosar de coruptie. In urma intelegerilor dintre cei trei, ANRE a ajutat ENEL sa insele clientii la factura, iar firma Electroalfa s-a ales cu doua contracte cu ENEL. Procurorii mai fac referire si asupra modului in care s-a facut in 2007 privatizarea unor companii ale Electrica, in urma careia ENEL a ajuns actionar majoritar la Electrica Banat, Electrica Muntentia Sud si Electrica Dobrogea. In referat se arata ca nu au fost respectate obligaţiile de investiţii, cu acordul tacit al autorităţilor române din cadrul ANRE.

In privinta privatizarii Nuclearelectrica, nu este clar la ce se refera procurorii. Privatizarea Nuclearelectrica a avut loc deja anul trecut in septembrie, cand a fost listat un pachet de 10%, iar o noua procedura nu este anuntata. De asemenea, in privinta Reactoarelor 3 si 4, ENEL detinea o participatie minoritara la compania de proiect Energonuclear. Insa, in decembrie 2013, Enel a anuntat ca se retrage din actionariatul EnergoNuclear renuntand la pachetul de 9,15%. Tot atunci a renuntat si ArcelorMittal la pachetul de 6,2% pe care il detinea la EnergoNuclear. Potrivit anuntului din acel moment, Nuclearelectrica, actionarul majoritar, avea obligatia obligatia de a cumpara pachetele de actiuni detinute de Enel Investment Holding B.V. si ArcelorMittal Galati S.A. in Energonuclear la un pret egal cu 80% din valoarea nominala a actiunilor.

Despre privatizarea Electrica: Nu au fost respectate obligaţiile de investiţii, cu acordul tacit al autorităţilor române din cadrul A.N.R.E.

Procurorii mai fac referire si asupra modului in care s-a facut privatizarea unor companii ale Electrica, in urma careia ENEL a ajuns actionar majoritar la Electrica Banat, Electrica Muntentia Sud si Electrica Dobrogea.

În cadrul procesului de privatizare a S.C. ELECTRICA S.A., pachetele majoritare de acţiuni a fost preluat de către grupul italian ENEL S.p.A. pentru S.C. ELECTRICA BANAT S.A., S.C. ENEL MUNTENIA SUD S.A. şi S.C. ENEL DOBROGEA S.A.

Conform contractelor de privatizare, preluările de active şi obligaţiile de investiţii au fost următoarele:
Pentru ENEL MUNTENIA SUD a fost preluat un pachet de 50% din acţiuni cu preţ total de subscriere de 394.862.725,44 Euro. Ulterior a avut loc o nouă emisie de acţiuni cu preţul total de subscriere de 425.236.755,84 Euro, rezultând o participaţie de 67,5%. Angajamentul de investiţii pentru preluarea acestui pachet de acţiuni a fost stipulat un angajament de investiţii pentru perioada 2009-2011, din partea grupului italian, în valoare de 220.000.000 Euro (2009 – 40 mil. euro, 2010 – 80 mil. euro, 2011 – 100 mil. euro)

Pentru ENEL DOBROGEA a fost preluat un pachet de 24,62% din acţiuni cu preţ total de subscriere de 13.612.390 Euro. Ulterior a avut loc o nouă emisie de acţiuni, respectiv 35%, cu preţul total de subscriere de 29.771.520 Euro, rezultând o participaţie de 59,62%. Pentru preluarea acestui pachet de acţiuni nu a fost stipulat nici un angajament de investiţii.
Pentru ENEL BANAT a fost preluat un pachet de 24,62% din acţiuni cu preţ total de subscriere de 21.660.314 Euro. Ulterior a avut loc o nouă emisie de acţiuni, respectiv 35%, cu preţul total de subscriere de 47.373.054 Euro, rezultând o participaţie de 59,62%. Pentru preluarea acestui pachet de acţiuni nu a fost stipulat nici un angajament de investiţii.

Pentru ENEL MUNTENIA SUD nu au fost respectate obligaţiile de investiţii, cu acordul tacit al autorităţilor române din cadrul A.N.R.E., investiţiile parţiale raportate fiind acceptate, fără procedurile de verificare şi control din partea reprezentanţilor ANRE, în schimbul unor sume de bani date cu titlu de mită persoanelor din comisiile de control şi recepţie. Neasumarea obligaţiilor de investiţii a fost constatată în anul 2012 de Curtea de Conturi a României.

Astfel, prin intermediul S.C. ENEL SERVICII COMUNE S.A., partea italiană acoperă participaţia proprie cu capital prin folosirea beneficiilor realizate de ENEL. Această societate este folosită ca entitate comercială intermediară scoaterii din ţară a sumelor de bani obţinute prin capitalizarea orelor de lucru, sume de bani  direcţionate către ENEL INVESTMENT HOLDING BV, societate comercială cu sediul în Amsterdam – Olanda, aflată în Grupul ENEL, sumele de bani revenind în ţară prin alte mecanisme de transfer ca sume aferente obligaţiilor de investiţii angajate de partea italiană. În sensul celor arătate, participaţia ca obligaţie de investiţie din partea acţionarului italian provine tot din profitul realizat de societatea la care coacţionar este Statul Român, respectiv ENEL MUNTENIA SUD, fără a putea fi cuantificată ca participaţie proprie a părţii italiene.

De asemenea, reprezentanţi de la nivelul conducerii instituţiilor implicate în privatizarea S.C.ELECTRICA S.A. au în vedere favorizarea grupului italian ENEL în procedura de privatizare a S.C. NUCLEARELECTRICA S.A., unităţile 3 şi 4, în schimbul unor sume de bani

Din cauza neindeplinirii obligatiilor din contractele de privatizare a companiilor de distributie, ENEL a ajuns cu Electrica la Curtea de Arbitraj de la Paris. Insa urmeaza sa se judeze pe cazul cel mai important si mai dificil, cel al privatizarii Electrica Muntenia Sud. Pentru incalcarea clauzelor Contractului de Privatizare al Electrica Muntenia Sud de catre Enel, pretentile sunt de 834.211.723 euro, la care se adauga suma de 378.609.380 lei. De asemenea, Electrica este in proces si cu CEZ si E.ON, acuzatiile fiind aceleasi ca in cazul ENEL, insa pretentiile sunt incomparabil mai mici decat la ENEL. Vezi aici mai multe amanunte.

Si HotNews.ro a aratat in 2010 cum au ajuns consumatorii sa plateasca investitiile nerealizate ale ENEL.

Vezi Efectele “generozitatii” statului fata de ENEL dupa privatizarea Electrica Muntenia Sud: Consumatorii au platit investitiile nerealizate, iar Electrica SA a pierdut peste 200 de milioane de lei 

Raport dur al comisiei senatoriale: ENEL nu a realizat investitiile asumate la privatizarea Electrica Muntenia Sud  / ENEL nu plateste dividende / ENEL transfera profitul la companii unde statul roman nu este actionar

Din referatul procurorilor. Cum a ajuns ENEL sa insele consumatorii cu sprijinul ANRE

În prima jumătate a anului 2013, Claudiu Sorin Dumbraveanu, având o funcţie de decizie în cadrul ANRE, a pus în vedere numitului Florin Gugu că, în urma descoperirii unei duble taxări a certificatelor verzi către consumatori în anul 2012, ENEL Distribuţie Muntenia este pasibilă de sancţiuni constând în reducerea tarifelor de furnizare a energiei electrice cu 6%. Cu această ocazie, Claudiu Sorin Dumbraveanu a condiţionat micşorarea procentului de reducere a tarifelor la 1,3 % (reprezentând o economie pentru ENEL de 2,5 milioane euro)  de atragerea firmei SC Electro-Alfa International SRL în implementarea proiectului Smart Meter, ori de încheierea de către ENEL cu această societate a unor contracte de lucrări sau de achiziţie echipamente.

În acest context, Flori Gugu a promis că va ţine cont de solicitarea lui Claudiu Sorin Dumbraveanu,  sens în care a avut întâlniri cu reprezentanţii SC Electro-Alfa International SRL, cu care a stabilit atribuirea în viitorul apropiat a unor contracte, deşi aceştia practicau preţuri peste cele ale pieţei în domeniu.

Dumbraveanu a contribuit în mod esenţial la reducerea sancţiunii de la 6% la 1,3%, precum şi a perioadei de aplicare a acesteia, respectiv doar până la finele anului 2013.

Ca urmare, pe site-ul SEAP a apărut anunţul de atribuire nr. 142739/13.12.2013, pentru „Antrepriza lucrărilor în reţelele de medie tensiune aparţinând filialelor Banat şi Dobrogea ale ENEL”, printre firmele câştigătoare regăsindu-se şi SC Electro-Alfa International SRL.

Referatul procurorilor: Dumbraveanu şi-a creat un cerc relaţional compus din oameni de afaceri si persoane cu functii de conducere în domeniul energetic

DUMBRĂVEANU CLAUDIU SORIN, vicepreşedinte ANRE şi membru al Comitetului de reglementare, a pretins şi a obţinut, în cursul anului 2013, de la inc. GUGU FLORIN, director ENEL, în baza unei înţelegeri anterioare, foloase necuvenite pentru SC ELECTROALFA INTERNATIONAL, al cărei asociat este CIUBOTARU GHEORGHE, constând în atribuirea a două contracte de execuţie lucrări în valoare totală de  407.199,10  lei, în schimbul îndeplinirii unor acte contrare îndatoririlor sale de serviciu, respectiv efectuarea la 21.06.2013, 2.10.2013 şi 3.10.2013 a unor intervenţii, în virtutea funcţiei, pentru avantajarea intereselor ENEL, şi anume micşorarea procentului de reducere a tarifelor de la  -6% la -1,3%, majorarea unui spor de eficienţă de la 25% la 50% şi informarea ENEL despre faptul că un control nu avea la bază o reclamaţie, ci era în programul anual de control.

Vicepresedintele ANRE, Claudiu Sorin Dumbraveanu, a fost retinut de procurorii DNA, fiind acuzat de luare de mita/ Alaturi de el au mai fost retinuti un director ENEL si un asociat al firmei Electroalfa

DNA: ENEL isi insela clientii la factura

Explicatiile ANRE legate de “afacerile ENEL-ANRE”: Nu doar ENEL, ci toti cei 8 distribuitori din tara trebuiau, initial, sa reduca facturile la energie cu 6%. PLUS Cum voia ENEL sa intre in afacerea “Contorul inteligent”

Prin decizia nr. 2/22.11.2012 a Preşedintelui ANRE, inc. DUMBRĂVEANU CLAUDIU SORIN, vicepreşedinte ANRE, a fost delegat să exercite atribuţiile de coordonare, avizare, aprobare a activităţilor desfăşurate de Direcţia generală acces la reţea şi autorizare în domeniul energiei electrice şi Direcţia generală piaţă de energie electrică.

În acest context, DUMBRĂVEANU CLAUDIU SORIN şi-a creat un cerc relaţional compus din oameni de afaceri cu interese în domeniul energetic şi din persoane cu funcţii de conducere în cadrul firmelor producătoare şi distribuitoare de energie electrică, urmărind ca, în schimbul asigurării unor facilităţi în desfăşurarea activităţii producătorilor şi distribuitorilor de energie electrică, prin exercitarea necorespunzătoare a funcţiei deţinute, aceştia din urmă să accepte cooptarea firmelor agreate de DUMBRĂVEANU CLAUDIU SORIN în contracte de furnizare echipamente sau efectuare de lucrări şi, implicit, obţinerea de avantaje materiale necuvenite pentru acestea.

Astfel, din luna aprilie 2013, DUMBRĂVEANU CLAUDIU SORIN a încercat să introducă firma Electroalfa International SRL, al cărei asociat este CIUBOTARU GHEORGHE, în relaţii comerciale cu ENEL, prin directorul GUGU FLORIN, de asemenea inculpat. Demersurile iniţiale au vizat cooptarea acestei firme drept copartener în proiectul Smart Meter. Ulterior, demersurile au constat în intermedierea obţinerii unor contracte de furnizare echipamente şi efectuare de lucrări în beneficiul ENEL de către furnizorul Electroalfa International.
În cursul lunii iunie 2013, la nivelul ANRE existau discuţii legate de reducerea tarifelor de furnizare a energiei electrice cu 6%, aspect negativ pentru firmele furnizoare şi distribuitoare, printre care şi ENEL.

Urmare a unor discuţii anterioare, la data de 18.06.2013, GUGU FLORIN, director reglementare tarifare ENEL, i-a trimis un SMS inculpatului DUMBRĂVEANU CLAUDIU FLORIN, cu următorul conţinut: „Pot prietenii din Nord (Electroalfa are sediul la Botoşani – n.n.) să vină vineri la Mihalache (Bd. Ion Mihalache – sediul ENEL – n.n.) ora 10 să identificăm ce echipamente au disponibile?” 

La 19.06.2013, DUMBRĂVEANU CLAUDIU SORIN l-a contactat telefonic pe inc. CIUBOTARU GHEORGHE, transmiţându-i invitaţia de la ENEL, conversaţia relevând interesul material personal al lui DUMBRĂVEANU CLAUDIU SORIN în încheierea unor contracte de către Electroalfa:

Ciubotaru Gheorghe:
să spună ce echipamente putem face noi…
Dumbraveanu Claudiu Sorin: da. Să convină ce putem face noi în perspectiva colaborării.
Ciubotaru Gheorghe: da,da,da.
Dumbraveanu Claudiu Sorin: adică voi, nu noi. Pardon!
Ciubotaru Gheorghe: noi românii.
Dumbraveanu Claudiu Sorin: da, noi românii!
Ciubotaru Gheorghe: şi alte produse, nu?
Dumbraveanu Claudiu Sorin: da. Se pune problema să conveniţi cu ei şi alte treburi, pe lângă treaba aia! Adică…”

La 20.06.2013 a avut loc o întâlnire în incinta unui Hotel din Bucureşti, la care au participat Dumbraveanu Claudiu Sorin, Ciubotaru Gheorghe şi administratorul Electro Alfa.
Din discuţiile purtate a rezultat că inc. DUMBRĂVEANU CLAUDIU SORIN a condiţionat reprezentantului ENEL GUGU FLORIN reducerea procentului de micşorare a tarifelor de la – 6% la -1,3% de încredinţarea de către ENEL firmei Electroalfa a unor contracte ori de efectuarea unor achiziţii.
Dumbraveanu Claudiu Sorin: orice produs să cumpere… cu care poţi să… el e cu altă afacere. Şi cu întrerupătoare, şi cu… trebuia el să… Era în sevraj (GUGU FLORIN de la ENEL –n.n.) că eu vreau să le reduc tarifele de furnizare.
Ciubotaru Gheorghe: Da.
Dumbraveanu Claudiu Sorin: deodată şi-a adus aminte, că asta mi-a spus-o alaltăteri, când le-am spus că le reduc tarifele. Deodată şi-a adus aminte. Acesta e mesajul pe care mi l-a transmis alaltăieri. Uite. Uite-l aici.
Ciubotaru Gheorghe: trebuia să vândă…
Dumbraveanu Claudiu Sorin: l-am chemat şi i-am zis să… (râde) în funcţie de ce rezultat. Mă mai gândesc…
G.M.: ar trebui să meargă…
Dumbraveanu Claudiu Sorin. Mâine ştie, că a fost azi la el special (posibil la cineva din conducerea ENEL). A rămas să confirme mâine.”

Pe 21.06.2013 a avut loc şedinţa Comitetului de Reglementare al ANRE, în care DUMBRĂVEANU CLAUDIU SORIN avea calitatea de membru, cu drept de vot, fiind aprobate în unanimitate propunerile de reducere cu numai -1,3% a tarifelor de furnizare. Acestea s-au materializat prin emiterea de către preşedintele ANRE, conform legii, a Ordinelor nr. 40-41 din 21.06.2013.

În aceeaşi zi, după încheierea şedinţei, DUMBRĂVEANU CLAUDIU SORIN l-a contactat telefonic pe GUGU FLORIN, acesta ţinând să-i comunice că, în urma întâlnirii cu reprezentanţii Electroalfa, „sunt pe drumul cel bun”.
Gugu Florin: deci, ei sunt… o să schimbe nişte liste cu ce au ei şi o să ne dea nouă şi ăştia ai noştri o să dea o listă cu ce au nevoie urgentă, criticităţi, astfel încât să poată să se ia, chiar dacă preţul e un pic mai mare decât preţul pieţei, fiindcă oamenii au recunoscut că ei, ca retaileri, nu sunt performanţi ca preţuri.
Dumbraveanu Claudiu Sorin: Aha, am înţeles.
Gugu Florin: se analizează toate astea. Eu zic că sunt pe drumul cel bun. Cel puţin până acum.
Dumbraveanu Claudiu Sorin: aha. Florin, hai să-ţi zic care a fost rezultatul la ordin.
Gugu Florin: Aşa.
Dumbraveanu Claudiu Sorin: Până la final, pe scurt, o să fie o reducere de tarif de 1,3% pe timp de 12 luni………….S-a aprobat aşa. A fost greu să nu… să blochez tot…
Dumbraveanu Claudiu Sorin: Zic eu că a ieşit…
Gugu Florin: Da, nu… E ok. 1,3% nu e foarte impactant. Bine.
Dumbraveanu Claudiu Sorin: Bine. Bun. Mersi şi eu mult de ajutor.”

Ulterior, la 28.06.2013, GUGU FLORIN l-a contactat pe DUMBRĂVEANU CLAUDIU, pentru a-i comunica o problemă legată de recunoaşterea unor investiţii şi a-i solicita sprijinul în vederea soluţionării acesteia, după care i-a spus că „ vezi, că abia aseară au trimis prietenii o listă şi o să-i dea ăştia înapoi răspunsul”.
Este de relevat, încă odată, modul în care sunt purtate discuţiile, respectiv GUGU FLORIN îi face o solicitare lui DUMBRĂVEANU CLAUDIU, după care îi aminteşte acestuia că şi doleanţa sa este în curs de rezolvare. Acest aspect a fost constatat în cadrul mai multor discuţii purtate între cei doi inculpaţi.

De asemenea, pe 22.08.2014, GUGU FLORIN şi DUMBRĂVEANU CLAUDIU stabilesc o nouă întrevedere comună cu „omul ăla” (reprezentantul ElectroAlfa) pentru ziua următoare, GUGU FLORIN spunând că va verifica „să nu lipsească mâine ăia”, referindu-se la colegii săi de la ENEL Distribuţie. Imediat după această discuţie, DUMBRĂVEANU CLAUDIU l-a contactat pe , administratorul ElectroAlfa, comunicându-i că în ziua următoare trebuie să fie la ENEL.

La 20.09.2013, într-o discuţie purtată de GUGU FLORIN cu DUMBRĂVEANU CLAUDIU, acesta din urmă îi comunică faptul că va găsi o modalitate de a rezolva  problema ( cea cu recunoaşterea investiţiilor, după toate probabilităţile), GUGU FLORIN replicând:”sărut mâna! Sărut mâna! Da! Ar fi o gură de oxigen pentru noi ăştia…”. 

În perioada următoare au existat şi alte discuţii şi întrevederi între persoanele menţionate pe marginea aceloraşi teme.
În realizarea aceleiaşi rezoluţii infracţionale, DUMBRĂVEANU CLAUDIU SORIN a continuat să acorde sprijin către ENEL, în varii modalităţi, în baza înţelegerii anterioare privitoare la atribuirea unor contracte către firma Electroalfa Intenational.
Astfel, spre exemplu, la 2.10.2013,  DUMBRĂVEANU CLAUDIU SORIN l-a contactat pe inc. GUGU FLORIN, căruia i-a comunicat că : „am aprobat ăla. Am pus acolo semnul egal aşa cum aţi vrut. Mai era o treabă pe care am intervenit…….. am mai dres busuiocul…….. vă lăsase spor de eficienţă din CPT 25%…şi atâta am mai tras, ca pe joasă să fie 50%”, reacţia lui GUGU FLORIN fiind:”A, super!”.
De asemenea, la 3.10.2013, DUMBRĂVEANU CLAUDIU SORIN a informat pe GUGU FLORIN, prin intermediar, despre faptul că un control aflat în curs de derulare la ENEL face parte din programul anual, precum şi că nu are nicio reclamaţie la bază, informarea fiind făcută în urma temerilor exprimate de GUGU FLORIN cu privire la scopul controlului.

Tribunalul Bucuresti a respins propunerea de arestare preventiva inaintata de procurorii DNA pentru vicepresedintele ANRE Claudiu Dumbraveanu, directorul Enel Florin Gugu si Gheorghe Ciubotaru, asociat al unei firme, cercetati intr-un dosar de coruptie. Decizia nu este definitiva si poate fi contestata la Curtea de Apel Bucuresti.

In diverse feluri (si am identificat cel putin 6), matrapazlacurile si coruptia care domnesc in sistemul de energie a ajuns sa fie decontata prin buzunarirea romanilor, atunci cand isi platesc, onest si cinstit, facturile, fara a fi constienti pe deplin de magariile din sistem. Exista diverse capuse umflate, care mai de care mai lacome, atat de pline de bani incat stau sa crape, care vor sa suga, prin factura, precum un aspirator, banii din buzunarul tuturor, inclusiv sau mai ales cei mai saraci.

I. Umflarea facturilor de curent ale romanilor prin frauda instrumentata de DNA

Concret procurorii DNA descriu o schema prin care, din 2012 (si noi suntem in 2014!), continuu, luna de luna, zi de zi, a existat in factura oamenilor o dubla taxare pentru certificatele verzi – iar compania Enel ar fi trebuit in mod normal, legal, taxata cu o scadere cu 6% a facturilor, lucru care nu s-a realizat nici pana in prezent, s-a scazut, sustine ANRE-ul, doar cu 1,3% insa majoritatea romanilor nu au facturi diminuate. DNA sustine (si intrucat vicepresedintele ANRE a fost retinut in baza unei ordonante a procurorilor aprobata de instanta vorbim de “indicii serioase si temeinice”) ca reprezentantii ANRE fac un targ de toata frumusetea cu firma privata – angajeaza-mi preferential pe cine vreau eu (respectiv o firma numita Electroalfa) in contract cu tine si eu te fac scapat de o datorie de 2,5 milioane de euro doar la prima strigare.

Asa ceva este strigator la cer si o bataie de joc la adresa a cel putin 1 milion de romani care au platit facturile umflate.Premierul, intrebat despre umflarea cu duba a vicepresedintelui ANRE da un raspuns ciudat spunand doar ca “trebuie sa existe o raspundere personala” – adica sa plateasca cel care a fost descoperit, dupa o ancheta care poate va dura luni si ani. Nu spune nimic despre cei 1 milion de romani – nu e de datoria Guvernului sa le recupereze paguba?Nu de de datoria premierului si a majoritatii parlamentare sa schimbe conducerea ANRE si sa existe o noua conducere care impune imediat aceasta scadere a facturilor care trebuia sa se intample din 2012? De ce trebuie sa asteptam DNA-ul sa faca ordine in institutiile publice, cand exista Corp de Control al Primului Ministru, exista comisii parlamentare de ancheta, exista Curtea de Conturi plus niste rigori administrative? Faptul ca exista o ancheta penala in curs, care va hotari daca un om sau altul trebuie trimis la puscarie nu rezolva problema administrativa a reglementarilor ANRE.

Premierul spune “că instituţiile statului îşi fac datoria, constată acolo unde se încalcă legea şi, pe baza constatărilor parchetului şi ale justiţiei, putem să luăm măsuri”, insa nu este informat ca exista si un Cod Etic al ANRE-ului, care a fost calcat in picioare? Cateva articole din el:

Art. 9. In exercitarea functiei, personalul ANRE are obligatia de a avea un comportament profesionist si de a asigura, in conditiile legii transparenta administrativa pentru a castiga si a mentine increderea partilor interesate in integritatea, imprtialitatea si eficacitatea misiunii ANRE.

Oare a lua spaga indirect este profesionism? A nu informa pe niciun consumator ca negociezi suma cu care compania privata il jumuleste este transparenta? Se cheama impartialitate cand vrei sa iti “tragi” un contract cu o companie pe care teoretic trebuie sa o reglementezi  – iar eficacitatatea misiunii ANRE se traduce in echivalentul a 400.000 de lei spaga?

Art.33 Prin activitatea de luare a deciziilor, de consiliere, de evaluare,(…) personalul ANRE nu poate urmari obtinerea de foloase sau aveantaje in interes personal ori producerea de prejudicii materiale sau morale altor persoane.

Ce vorbesti, Gogule? Prejudicii sunt la milioane de oameni, mai precis din datele pe care le am 8,4 milioane care primesc facturi de curent pe teritoriul Romaniei.

Art.47. Incalcarea dispozitiilor Codului ce intruneste conditiile unei/unor abateri disciplinare sunt de competenta Comisiei Disciplinare instituita in temeiul Regulamentului intern al ANRE si a procedurii privind cercetarea, constatarea si sanctionarea abaterilor disciplinare.

Ce a pazit Comisia lu’ peste, doarme in papusoi? De ce nu a inceput cercetarile fata de toti functionarii care au aprobat magariile respective, nu doar asupra omului saltat de DNA? Si de cand trebuie DNA-ul sa faca curat in curtea institutiilor, legea administrativa, abaterile disciplinare sunt doar pe post de sperietori pentru ciori, pitite in mijlocul lanului de porumb din care se infrupta sobolanii? Este important de precizat ca hotia continua zi de zi, luna de luna, neabatuta si necorectata si se va reflecta inclusiv in factura viitoare pe care o veti primi si la urmatoarele – si la cele pana in alegeri, si probabil si la cele de dupa. Alo, Corpul de Control al Guvernului se aude?

II. Presedintele ANRE explica cum de fapt toti cei care au avut facturi umflate in toata tara ar fi trebuit, din 2012, sa aibe facturi mai mici

Senin ca o floare, presedintele ANRE-ului explica pentru Hotnews ca:

„ toate cele 8 companii de distributie din Romania erau obligate sa scada tarifele dupa ce a fost constatata o dubla taxare pe certificatele verzi. O comisie din cadrul ANRE a decis, intr-o prima faza, ca toti cei 8 distribuitori sa returneze sumele reducand tarifele la consumatorul final cu 6%. Apoi o expertiza tehnica a determinat acea comisie sa mai reduca din estimari, ajungandu-se la 4,7%. Si nu doar atat. In urma unor plangeri ale companiilor precum ca ar intra in insolventa daca se face reducerea brusc, Comitetul de Reglementare a hotarat ca reducerea facturilor sa se faca esalonat, intr-o prima etapa fiind o scadere de 1,3%. “Intr-un an, un an si jumatate, depinde de fiecare companie cat avea de returnat”, a spus Havrilet.

Ca atare, ANRE-ul este pus reglementator in domeniul energiei pentru ca o comisie interna de acolo sa decida reducerea facturilor, in loc de 6% cu doar 1,3%, pentru a-si bate joc de milioane de romani, care au fost „operati la buzunar” precum „opereaza un hot de buzunare”. ANRE-ul este regelementator in energie si distributia de energie este un domeniu reglementat de stat pentru ca fiecare companie sa poata scadea cu cat vrea si cum vrea?

ANRE-ul si presedintele ANRE-ului mai poate scoate capul in lume cand a prejudiciat 8,4 milioane de oameni cu o suma pe care nu o stim, insa este cu mult mai mare de 2,5 milioane de euro si ii prejudiciaza in continuare, si azi si maine, pentru ca nu au scazut nici acum tarifele cu acei 6%? Nu le e rusine putin? Ar trebui sa urmeze de rigoare destituirea urgenta a penibilului presedinte al ANRE si cercetarea disciplinara, in conformitate cu Codul Etic al tututor salariatilor care au in fisa postului raspundere pentru calcularea costurilor recunoscute distribuitorilor si platite de consumatori prin facturi.

In urma cu 3 saptamani, la Botosani, premierul a vizitat firma Electroalfa (vezi video) exact cea implicata in matrapazlacurile acestea instrumentate de DNA si  a inceput, in urma cu 2 saptamani cu „in primul rand sa va felicit”. Premierul incuraja firma  si „sa dea Dumnezeu sa faceti profit si sa il reinvestiti, pentru ca nu va mai taxam deloc de la 1 iulie”. Carevasazica, se dovedeste ulterior ca pe spinarea milioanelor de romani, prin coruptie, incurajam companiile sa intre in cardasie cu ANRE-ul, in mod profund corupt, iar apoi le recompensam printr-o vizita a unui inalt demnitar. Iar apoi cand vin senatorii americani, ne luptam mai nene cu coruptia!

III. Bataia de joc de la Hidroelectrica

Una dintre primele masuri luate de Guvern a fost bagarea in insolventa a companiei Hidroelectrica, in ciuda unui profit de peste 4 milioane de euro in anul dinaintea insolventei. Cea mai profitabila companie de energie din Romania a fost pusa pana la urma pe butuci de capusele grase care au supt din ea, “baietii destepti” si toti ceilalti.

Pentru onoarea pe care a facut-o de a servi drept lichidator – sef al Hidroelectrica, domnul Remus Borza a fost platit nu doar cu 50.000 de euro pe luna, cum scria referitor la onorariul lunar, dar a pretins si a primit halucinanta suma de 2,2 milioane de euro de la Hidroelectrica. Acesti bani vor fi platiti tot de romani, prin facturile la energie. Iata ce spune Ministrul Energiei, zilele trecute:

‘Domnul Borza a încasat un onorariu de 2,2 milioane de euro la ieșirea din insolvență a Hidroelectrica (în iunie 2013 — n.r.), însă compania a reintrat în insolvență (în februarie 2014 — n.r.) Din punct de vedere principial, domnul Borza ar trebui să returneze onorariul de performanță de 2,2 milioane de euro, iar Adunarea Creditorilor să rediscute un nou sistem de bonusuri. Sper ca domnul Borza să înțeleagă că este nevoie să fim principiali și să accepte să returneze bonusul. Nimeni nu trebuie să se cramponeze de bonusuri’, a spus Nicolescu.

Adica, desi nu merita niciun ban in plus fata de onorariul lunar, el totusi a primit 2,2 milioane, pentru ca statul roman este generos atata vreme cat romanii deconteaza prostiile prin intermediul facturii de curent care ii frige la buzunar. Nu doar ca s-a acordat imoral o suma imensa, dar scoaterea din insolventa a fost pentru scurt timp, compania reintorcandu-se  in starea in care a fost.

IV. Taxa pe constructii speciale, comentata de Theodor Stolojan pt. Contributors.ro

Va invit sa cititi cu atentie interventia lui Theodor Stolojan legata de brambureala introdusa de taxa pe constructii speciale: http://www.contributors.ro/economie/buimaceala-totala-in-ce-prive%C8%99te-impozitul-pe-construc%C8%9Biile-speciale/

Ar fi de subliniat ceva ce poate parea simplu, dar trebuie spus explicit: daca pui o taxa pe baraj/constructie speciala gen reactor nuclear de la Cernavoda/ pe instalatiile complexului energetic/ pe stalpii de inalta tensiune care transporta energia, atunci toate aceste taxe in cascada (pt. ca nu s-a gandit nimeni sa puna o singura taxa pe un flux tehnologic, ci taxa se face acolo unde exista constructii speciale) se vor deconta in factura de energie. Aceasta hotie are deja gir legal, vor trebui sa vina in scurt timp doar normele de implementare.

V. Privatizarea fara cap a S.C. Electrica S.A.

Colac peste pupaza, Guvernul a mai decis privatizarea fara cap a companiei holding de distributie de energie, si nu privatizarea filialelor, cum a fost cazul pana acum. Adica, toata logica separararii distributiilor de energie este data peste cap, preconizandu-se un pret de 390 de milioane de euro pentru trei distributii de energie (singurele care au mai ramas de stat), in conditiile in care pentru o singura distributie de energie, pentru Electrica Muntenia Sud, s-au obtinut 820 de milioane de euro.Romanii vor pierde de doua ori : o data cateva sute de milioane prin privatizarea fara cap, apoi probabil inca alte zeci de milioane prin solicitarile previzibile ale investitorilor straini de majorare a tarifelor, primul lucru care se va intampla dupa privatizare.

Exista mai multe probleme cu acesasta formula si mai multe intrebari care se nasc:

1. De ce renunta Guvernul la o privatizare cum au fost toate celelalte 5, de ce renunta la zeci de milioane care s-ar putea obtine, doar de dragul de a pune pe bursa compania? De ce rupe logica privatizarilor de pana acum?

2. De ce a ales Guvernul o formula prin care actionariatul va fi imprastiat in pachete mici, astfel incat managementul acestor companii sa fie dificil de facut? De ce pastreaza in continuare un 49% care, consolidate fiind, va da in continuare o mare putere statului? De ce nu se merge pe o formula de vanzare a filialelor, prin licitatie, pentru a se obtine cei mai multi bani pentru contribuabili?

3. Nu exista un aviz al Consiliului Concurentei, intrucat deja avem un producator, Enel, care detine 30% din piata – teoretic ar trebui sa existe restrictii pentru a mai acapara suplimentara din piata, mai ales in lumina ultimului scandal de coruptie instrumentat de procurori.

4. Intrucat nu se mai privatizeaza filialele, Guvernul ar trebui sa spuna clar cum va urmari clauzele post-privatizare din celelalte contracte de privatizare semnate pana acum, acolo unde exista litigii de zeci de milioane de euro privind obligatiile de investitii ale companiilor care au preluat companiile de distributie a energiei, mai ales cand vinde compania care este implicata in aceste procese.

5. Sa ni se explice clar care este structura de detinere si de privatizare a companiei – Ministerul domnului Nita detine actiunile, iar Ministrul Nicolescu face privatizarea? Asa ceva nu exista nicaieri pe pamant.

6. Ce se intampla cu pachetele minoritare detinute de stat si de ce, nevanzand intregul pachet detinut la companii, statul ramane in postura unui investitor minoritar captiv?

7. De ce ne mai obosim sa facem o strategie energetica a Romaniei, daca vindem intreaga distributie?

VI. Hotia post-privatizare descoperita de Curtea de Conturi

Toate detaliile sunt aici. De fapt,nu doar ca au capusat sistemul, insa companiile au reusit sa nici nu faca investitiile la care s-au angajat prin contractele de privatizare, in opinia Curtii de Conturi. Pagubele sunt imense, pentru economia nationala si un inventar exact al tuturor acestor investitii, la zi, ar trebui facut urgent, de Guvern. Precum v-ati obisnuit deja, platiti si pentru asta.

Daca niciun argument logic din cele enumerate mai sus nu convinge, atunci ar trebui sa convinga unul politic – guvernul bulgar a fost daramat anul trecut in urma unor proteste legate de pretul insuportabil al facturilor.

Da, am spus marele cuvînt interzis:naţionalizare. Cum procedezi însă atunci cînd companiile cărora le-ai vîndut (ca prostul, mă rog, parte din seria Năstase-Tăriceanu de integrare prin vînzare) distribuţia de electricitate, taxează suplimentar clienţii pentru a face investiţiile pe care le aveau de făcut la privatizare şi apoi nu fac investiţiile? Să-i amendezi e ridicol, în mod normal amenda ar trebui să fie mai mare decît preţul la care au cumpărat.

Dacă ajungem pe la curţi de arbitraj la Paris cum a ajuns Electrica (aici a fost o idee proastă venită de la nişte politicieni fără viziune şi fără putere – trebuie totuşi să intervii politic cînd abuzul depăşeşte cît poate să înghită statul de drept), pierdem. Pentru că investitorul e sfînt şi în Europa (nu degeaba se doreşte acum tratatul transatlantic care să nu mai streseze chiar în nici un fel marile corporaţii) mai nou.

Mulţi preferă să citească scandalul ENEL doar în cheia “ce-a mai făcut DNA”. Dar DNA a descoperit o fărîmă ridicolă din ceva ce se ştia deja – se ştia că au de plătit şi că nu plătesc, că o “rezolvă” cumva. Aranjamentul cu unii oameni de la ANRE e doar parte dintr-o politică de lobby agresiv şi aranjare a pieţei din partea acestor companii.

Marele furt e unul chiar mare şi chiar furt, unul care depăşeşte un caz de corupţie printre altele – e nevoie de intervenţie politică în forţă, de negocieri dure (cînd se indignează Niţă te pufneşte rîsul). Ministerul Energiei are de recuperat 2 miliarde (după unii mai puţin) de la E.ON, ENEL şi CEZ. Preţul iniţial de cumpărare a fost de cîte sute de milioane de euro şi promisiunea de investire în infrastructură a altor sute. Deja au abuzat mai mult decît au investit iniţial.

În aceste condiţii, da, trebuie pronunţat cuvîntul naţionalizare. E foarte “european” să ceri măsuri drastice pentru încălcări drastice ale angajamentelor comerciale.  Trebuie obţinute răspunsuri mai ferme decît “mergeţi la arbitraj” . Sute de mii de salaraţi cu suma minimă au plătit sume enorme pe timp îndelungat ca să suplinească investiţiile făcute de “strategici”. Nici măcar pe statul român cel prost nu mai poţi da toată vina. Sîntem în conflict deschis cu cîteva corporaţii germane, italiene, ceheşti care nu au plătit ce au spus că plătesc. Mai mult, au mai primit şi suplimente de ajutor pentru crearea unor noi bule financiare în energia verde. Corupţii de la stat trebuie să meargă la închisoare însă investitorii sînt totuşi principalii vinovaţi, mi se pare că uităm asta.

Raportul Curţii de Conturi făcut anul trecut a mai adus o dată în discuţie scandalul – de data asta au demonstrat în detaliu că cele trei companii sînt într-un mare off side. Un material de rezumare a raportului plus alte date utile aici.

Raportul Curţii de Conturi spune însă în mod clar că EON nu a investit din surse proprii în Electrica Moldova. Raportul reţine că investiţiile făcute la Electrica Moldova au fost făcute din banii fostei companii de stat. Altfel spus, EON a luat din banii produşi de Electrica Moldova şi a investit în retehnologizare şi nu a utilizat cei 68 milioane euro cu care a cumpărat 35% din acţiunile filialei Electrica SA. „Astfel rezultă că Societatea (Electrica Moldova n.red) a efectuat investiţii din surse proprii, prin utilizarea fluxurilor de numerar generate de activitatea proprie acestora, ceea ce are implicaţii asupra tarifelor practicate de către societăţile privatizare, deoarece toate aceste investiţii s-au reflectat în preţuri şi tarife”, se arată în raportul Curţii de Conturi

Curtea de Conturi arată de asemenea că această încălcare a contractului de privatizare a dus la creşterea tarifului de distribuţie, adică la majorarea preţului pentru curentul electric plătit de beneficiarii finali. Altfel spus, investiţiile pe care trebuia să le facă EON au fost plătite de consumatori finali.Dacă investiţiile pentru finanţarea activităţii de modernizare, retehnologizare, întreţinere, dezvoltare şi de protecţia mediului în domeniul distribuţiei şi furnizării de energie electrică s-ar fi realizat din Preţul de Subscriere, aceste investiţii nu ar fi intrat în calculul tarifului de distribuţiei. Cu alte cuvinte, realizarea, investiţiilor din Preţul de Subscriere plătit la Finalizare nu ar fi condus la creşterea tarifului de distribuţie”, se arată în raportul Curţii de Conturi

A mai fost în urmă cu cîţiva ani un semnal de alarmă mai anemic – cam de cînd vă bat eu la cap cu acest caz şi acum sper că apreciaţi totuşi obsesiile pe care le fac periodic:) – tras de o comisie parlamentară care deja constata întîrzieri în investiţii.

P.S. Am observat că deja se agită nişte experţi “imparţiali” în energie care întreabă ironic dar ce mai contează de unde au luat banii din investiţii: ce dacă i-au luat de aici şi nu i-au adus de acasă? Încă o prostie agresivă neoliberală tipică: păi, ideea tocmai asta era, să nu iei de la oameni, prin mărirea tarifelor, ca să investeşti ce ai pretins tu că vei investi din banii tăi. Că aşa pot şi eu să cumpăr EFOR, de exemplu, plătind în rate cu salariul lui Sorin Ioniţă.

Nota noastra:

Cazul Enel e mai important, intr-adevar, decat un caz printre altel de coruptie. Este un caz de abuz structural in ceea ce priveste economia nationala, de profit porcesc al unor corporatii straine care au venit sa se instaleze confortabil in locuri de monopol sau cvasi-monopol strategic pentru a-si incasa, fara a ridica un deget (fara a face investitii proprii macar de-un leu), mega-profiturile.

Problema, asadar, nu consta doar in reguli, proceduri sau “buna guvernare”, “transparenta” si alte bla-blauri neoliberale cu care se lectureaza cazul Enel (un exemplu AICI), litanii capitaliste prin care ni se da de inteles ca problema principala ar fi la STAT, care genereaza, iata, coruptie (bietii investitori straini fiind, in viziunea unora, ca salbaticul lui Rousseau, buni si necorupti de la natura, stricati doar de “stat” artificial si ne-natural). Pentru ca, chiar daca, presupunand nerealist ca astfel de cazuri de coruptie ar fi limitate pe viitor (probabil printr-o si mai mare restrangere a rolului statului in economia jocurilor monopoliste), nedreptatea structurala tot nu ar fi inlaturata, iar romanii ar fi la fel de jecmaniti ca si pana acum, insa, de aceasta data, “legal”, corect din punct de vedere formal.

Prin urmare, ce ar trebui schimbat, in aceasta zona a companiilor si monopolurilor strategice, ar fi intregul sistem. Nu mai trebuie sa se judece din perspectiva “investitorului”, a “privatului”, ci a publicului, caci resursele de care se dispune sunt ale tarii, nu ale corporatiilor straine, infrastructura este, de asemenea, publica, realizata din banii contribuabililor si chiar si investitiile recente sunt facute tot pe baza banilor romanilor, nu ai corporatiilor. Nationalizarea nu ar fi altceva decat instaurarea unui control public asupra unor resurse publice.

Asa cum spuneam si altadata, nicio tara care a vrut dezvoltare nu si-a privatizat serviciile, monopolurile si retelele de distributie strategice, cum ar fi energia, apa, posta etc. Discursul american si european anti-coruptie standard nu vizeaza (nici nu ar avea cum) dezvoltarea Romaniei, ci transformarea ei intr-un spatiu propice pentru afacerile lor (deseori, pentru afacerile unor companii de stat). Eliminarea spagii are acest sens limitat in care companiile straine vor beneficia de proceduri minimale si de contacte foarte limitate cu statul roman, astfel incat sa nu mai fie “ispitite” in a plati spagi vreunui functionar corupt. Eliminarea spagii nu inseamna insa nici dezvoltare, nici protejarea interesului public, nici facturi mai ieftine. Inseamna ca de la festin sunt exclusi coruptii nationali, care vor trebui sa se multumeasca, de-acum, cu firimiturile ce curg de la masa stapanilor lor. Cat priveste consumatorul roman, el se afla in ingrata postura de a fi parte din menu.


Categorii

1. DIVERSE, Opinii, analize, Razboiul impotriva Romaniei

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

6 Commentarii la “CAZUL ENEL. Coruptia marilor corporartii straine si o idee “interzisa”: NATIONALIZAREA companiilor strategice

  1. Şi daca in afara ENEL si alti furnizori de alte “utilitati” II FURA tot “legal/oficial/cu acte si “facturi” in regula…” pe contribuabili – cetateni romani?!
    In alte cuvinte spus, dacă in afara de ENEL, au mai “umflat” facturile si cei de la GAZ, de la APA etc?
    Totusi nu pot sa inteleg DE CE ABIA ACUM, s-au decoperit aceste FURTURI COLOSALE la nivel national din banii romanilor?
    De ce autoritatile NU AU DEPISTAT asta mai devreme?
    Sunt cumva “complice” prin tacere sau incompetenta sau din contra cu “stiinta” la aceste HOTII URIASE la adresa romanilor!
    Avea dreptate CATARAMA ca partidele politice sunt organizatii de tip “mafiot”, care FURA DE ZECI DE ANI DIN BANII PUBLICI!
    Si atunci sa nu dai dreptate unor duhovnici care spun ca RAZBOIUL este trimis DE CEL DE SUS, ca sa STARPEASCA puterea cu care ASUPRESC anumite rele viata oamenilor, si ca daca razboiul nu ar veni, RAUL ACESTA MARE care SUGE VIATA si VLAGA omenilor NU AR FI ALUNGAT…!
    Incep sa ma conving ca numai un razboi poate SPARGE “cuibul şerpesc” care a pus stăpânire pe ţara asta…
    Faca Domnul cum o vrea cu noi! Amin!

  2. Extraordinar…!! Si, cu toate astea, ce masuri se iau ? Nemaipomenit. Au inviat fanariotii !!

  3. Pingback: SECURISMUL MAFIOT DIN SPATELE “ANTICORUPTIEI”. Scandalul BERCEA MONDIAL – BASESCU MIRCEA – opinii. Incuscrirea elitelor cu interlopii/ “Anticoruptia” prinsa in “frangrant”/ Presedintele STIETOT isi face SELF
  4. Pingback: O membra a familiei si concernului ROTHSCHILD va fi sustinuta de guvern pentru CA al ELECTRICA. Ocazie cu care aflam ca familia ROTHSCHILD – ramura franceza – a fost implicata in MARILE PRIVATIZARI ale Romaniei - Recomandari
  5. Pingback: IOHANNIS: LOBBY PENTRU PARTENERIATUL TRANS-ATLANTIC SI PENTRU “ELIMINAREA” ULTIMELOR BARIERE IN CALEA COMPANIILOR AMERICANE/ Scandalul masluirilor VOLKSWAGEN si dubla masura a occidentalilor/ CAPITALISM SALBATIC SI SECURISTIC, IMUN “ANTI
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare