GRECIA IN FLACARI, ROMANIA IN GENUNCHI. Miroase a Revolutie si in alte capitale ale lumii. De ce e atat de cinic-satisfacut Basescu? Ne asteapta AMPUTAREA SOCIALA (Stiri si analize 15-16 decembrie 2010)
PLUS: CUM CASTIGA IARASI BANCILE IMPOTRIVA CETATENILOR SI CUM LE AJUTA PRESEDINTELE!
- VideoNews: Proteste violente în Grecia
- Gandul: Grecia, în flăcări. Sindicatele acuză FMI-ul şi UE
20.000 de sindicalişti greci au protestat ieri împotriva noilor măsuri de austeritate adoptate de Guvern. Protestatarii s-au bătut cu forţele de ordine, atacând un fost ministru cu bâte şi pietre.
Protestatarii greci care demonstrau, ieri, împotriva măsurilor de austeritate anunţate de guvernul de la Atena au aruncat cu pietre şi cocktailuri Molotov spre forţele de ordine, atacând cu pietre şi bâte şi un fost ministru care s-a refugiat în clădirea Parlamentului.
Jandarmii au ripostat cu gaze lacrimogene, mai multe altercaţii având loc în faţa Parlamentului, în momentul în care protestatarii au încercat să forţeze intrarea în clădire. Demonstranţii au incendiat mai multe pubele de gunoi, precum şi alte materiale şi le-au lăsat să ardă în apropierea Parlamentului şi a Ministerului de Finanţe. Unele dintre materialele care au luat foc au fost şi ele aruncate spre jandarmi. Protestatarii au incendiat apoi vehicule şi staţii de autobuz. Violenţe s-au înregistrat şi în oraşul Salonic, unde forţele de ordine au recurs la gaze lacrimogene pentru dispersarea protestatarilor.
Grecia, paralizată de greva generală
Sindicatele din Grecia au scos aproximativ 20.000 de oameni pe străzi, pentru a protesta împotriva unei noi măsuri a guvernului de la Atena – reducerea salariilor şi la companiile unde statul este acţionar.
După ce angajaţii publici au fost lăsaţi fără cel de-al 13-lea şi al 14-lea salariu, toate salariile peste 1.800 euro din companiile unde Statul elen este acţionar vor fi reduse cu 10%. Circa 89% dintre angajaţii la companiile de stat vor fi afectaţi de această măsură. În afara miilor de poliţişti adunaţi să apere Parlamentul de la Atena şi alte clădiri guvernamentale, şi a celor care asigură servicii de urgenţă (pompieri, medici), aproape nimeni nu mai lucra, ieri, la prânz, în Grecia. Trenurile şi autobuzele nu mai circulau decât pentru a duce oamenii către şi de la locurile anunţate pentru protestele de stradă.
Taximetriştii din Atena s-au alăturat şi ei grevei, în timp ce operatorii portuari, judecătorii, funcţionarii bancari, profesorii, controlorii de trafic aerian etc. au încetat lucrul.
Ţara a căzut pradă unui “blocaj informaţional”, deoarece majoritatea jurnaliştilor au intrat şi ei în grevă.
Sindicatele din Grecia: “Bogaţii să plătească costurile crizei”
ADEDY, unul dintre cele mai puternice sindicate din Grecia, a cerut Guvernului să renunţe la măsurile de austeritate pe care le-a numit “injuste din punct de vedere social”, afirmând că singurul rezultat va fi “târârea muncitorilor şi a pensionarilor în sărăcie”. Sindicatele au acuzat şi implicarea “FMI – UE-troikăi”, referindu-se la măsurile cerute de aceste instituţii, precum şi de Banca Centrală Europeană. “Angajaţii trebuie să pună capăt şantajului impus de speculanţi. Speculanţii şi bogaţii trebuie să suporte costurile crizei”, se arată într-un comunicat al sindicatului.
Printre demonstranţii care au ieşit ieri pe străzi au fost şi sindicaliştii cu simpatii de stânga de la PAME. Într-un comunicat aceştia au declarat că: “Nu vom ceda în faţa plutocraţiei. Problemele care afectează economia Greciei nu au fost create de oamenii de rând, ci de lăcomia capitaliştilor”.
“Protestăm pentru că Uniunea Europeană, Fondul Monetar Internaţional şi Guvernul ne-au adus în starea de sărăcie şi de şomaj. Acum ne aruncă nouă în cârcă poverile pe care ei ar trebui să le poarte“, se arată în comunicat. Marţea trecută,Parlamentul grec a adoptat o lege prin care s-au modificat reglementările contractului colectiv de muncă, făcând mai uşor pentru angajatori să concedieze angajaţii. De asemenea, bugetarilor li se va mai tăia 10% din salariu. Noua rundă de măsuri de austeritate se bazează pe reforme structurale, în special în sectorul public, unde sunt mai bine de 20% dintre angajaţii greci.
Demonstraţiile vor continua în această săptămână. Bugetul Greciei pe 2011, programat să fie votat în Parlament pe 22 decembrie, are drept scop diminuarea deficitului bugetar de la 9,4% la 7,4%. Cei care vor suferi cel mai mult de pe urma tăierilor de salarii vor fi angajaţii căilor ferate sau ai altor forme ale transporturilor publice.
- Gandul [Bogdan Munteanu]: Tragediile greceşti nu se încheie niciodată cu „happy end”
La 2 mai 2010, împrumutul de 110 miliarde euro din partea celorlalte 15 state euro şi FMI pentru Guvernul de la Atena era salutat drept o încheiere fericită a unei “tragedii greceşti”. Nu doar că puternic îndatoraţii greci primeau un colac de salvare, pe care puteau pluti liniştiţi vreo trei ani, dar însăşi stabilitatea monedei europene era garantată, susţineau prea optimiştii lideri europeni.
Pentru a confirma “triumful”, de Ziua Europei (9 mai) din acest an a fost creat şi un Mecanism European de Stabilizare Financiară (EFSF). La dispoziţia acestuia, statele euro au pus 440 miliarde euro, iar Comisia Europeană şi FMI – restul până la un total de 750 miliarde euro. Se credea că suma va fi suficientă pentru a descuraja speculaţiile financiare privind insolvabilitatea statelor euro.
Pieţele financiare urmau “să se calmeze”, iar planurile de austeritate adoptate în aşa-numitele “verigi slabe ale Eurozonei” aveau să-i convingă pe cumpărătorii de obligaţiuni guvernamentale că nicio criză bugetară precum cea a Greciei nu va mai fi lăsată să se acutizeze. Mai mult, se spera că EFSF va înceta să existe, din oficiu, la 30 iunie 2013, fără să fi fost nevoie să împrumute vreun stat.
Niciuna dintre aceste speranţe nu s-a confirmat. În loc de “calmare”, dobânzile percepute la obligaţiunile Portugaliei şi Spaniei, dar şi Italiei, Franţei şi Belgiei, au continuat să crească. Despre acutizarea unei alte crize bugetare tocmai s-a pronunţat, săptămâna aceasta, agenţia de rating Moody’s.
După scăderea ratingului Spaniei de la Aaa la Aa1, în septembrie, Moody’s are în vedere o nouă “degradare”. Cauzele ar fi, pe de o parte, nevoile de creditare ale Madridului în 2011, plus faptul că ultima sa emisiune de obligaţiuni, în valoare de 2,5 miliarde euro, s-a vândut la dobânzi mai mari decât cele anterioare.
Că fondurile la dispoziţia EFSF au început să scadă – “deşi sunt departe de a fi epuizate, iar mecanismul poate fi îmbunătăţit şi adaptat”, declară preşedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso – s-a văzut când Irlanda a trebuit împrumutată cu 85 miliarde euro. Şi este greu de crezut că nu vor scădea în continuare. Faptul că Lisabona şi Madridul dau exact acelaşi tip de asigurări (“nu avem nevoie de împrumuturi”) precum cele auzite de la Atena şi Dublin în ultimele luni nu garantează nimic. Dimpotrivă, cine se tot scuză foarte probabil că se acuză. Apoi, chiar şi creditate, “verigi slabe” nu vor primi mai mult de o amânare a scadenţei, dar nu soluţii de redresare a economiilor.
De unde să restituie 4,5 milioane de irlandezi 85 miliarde, iar 10 milioane de greci – 110 miliarde, cu dobânzile aferente? Oare chiar nimeni să nu mai ştie că nicio tragedie grecească nu se încheie cu “happy end”?
- Hotnews: Grecia: Protestatarii au atacat doua hoteluri de lux cu cocktailuri Molotov, politia a raspuns cu gaze lacrimogene
Fostul ministru conservator Kostis Hatzidakis a fost atacat cu pietre si bate de circa 200 de demonstranti de stanga, care
strigau: “Hotilor! Rusine!”. Zeci de mii de greci – 15.000, potrivit politiei – protesteaza la Atena, intr-o zi ploioasa, impotriva noilor masuri de austeritate, care prevad in special o generalizare a reducerilor de salarii. Cu banderole pe cap, pe care scrie “Ajunge, nu mai suportam”, cortegiul celor doua principale sindicate, Adedy (functionarii) si Gsee (privat) a invadat centrul capitalei grecesti, in timp ce o alta manifestatie, organizata de comunistii de la Pame, ajusese deja in fata Parlamentului. Sloganurile vizau in principal Uniunea Europeana si FMI, care au cerut noi masuri de austeritate in bugetul pentru 2011, cu scopul de a asana bugetul tarii, care a trecut pe langa faliment in primavara acestui an. “Istoria se scrie in strada: FMI-UE, veniti sa vedeti”, scria pe un afis, in timp ce pe altul se putea citi: “Jos cu Junta”, facand referire la dictatura militara prin care a trecut Grecia. Ellada Christodoulou, 50 de ani, avocata, a afirmat pentru AFP ca a venit la miting “din solidaritate”. Pe pancarta pe care o poarta scrie: “Falimentul, imediat”, solicitand Greciei sa nu mai accepte ajutorul financiar de la FMI si UE si sa aleaga mai degraba restructurarea datoriei.
- Adevarul:
FOTO Scene de gherilă urbană la Roma, 90 de răniţi
FOTO Violenţele de ieri de la Roma: Teatru ieftin, dar la costuri uriaşe?
- Hotnews: Moscova: 700 de persoane arestate pentru ca ar fi planuit sa participe la un miting nationalist
***
- Antena3:
Cum lucreaza Traian Basescu pentru banci si impotriva Romaniei? (VIDEO – sus)
Despre ordonanta 50 si o declaratie iresponsabila a lui T. Basescu, impotriva intereselor si a sigurantei nationale si in interesul maximal al bancilor.
Din emisiunea “Sinteza zilei”, miercuri 15 dec. 2010, Antena3.
Nota noastra: E stiuta agenda anti-ortodoxa pe care d. Stan pare ca o cultiva intens si tot mai consecvent in emisiunile sale; in materialul video extras de mai sus insa se pun niste probleme grave si serioase legate de expunerea vulnerabilitatii financiare a tarii noastre in mod cu totul iresponsabil fata de interesul national si favorabil doar FMI-UE si bancilor internationale. Niciun lider politic al tarilor aflate in dificultate (de exemplu, din cercul PIGS – Portugalia, Irlanda, Grecia, Spania) nu a admis public ca tara sa ar avea vreo problema cu imprumuturile, pana in ultimul moment, tocmai pentru a nu o preda fara lupta in ghearele FMI si ale bancilor. Ar fi fost insa bine, referitor la demonstratia lui Stan, sa se renunte la exagerarile cu dictatura si democratia – in nicio tara democratica liderul politic national nu ar fi fost responsabilizat juridic, cel mult s-ar fi declansat un scandal mediatic.
Comisia de buget-finanţe: Ordonanţa 50 nu se aplică şi contractelor în derulare
- Claudiu Tarziu: Deputaţii vor să legifereze înşelătoria practicată de bănci
Legiuitorul a cedat, aşadar, presiunilor exercitate de bănci şi de FMI. E bine să-i ştim şi noi pe cei care au votat chestia asta şi pe cei care o vor vota, dacă o vor vota, şi în plenul Camerei. Aşa, ca să-i putem pomeni.Oamenii ăştia parcă nu vor altceva decît să ne confirme, iar şi iar, părerea că îi doare în cot şi de interesul cetăţenilor-alegători, şi de interesul naţional şi că singura lor grijă este să-şi umfle conturile şi burţile şi eventual să respecte ordinele venite de la Bruxelles şi Washington. Trebuie, deci, trataţi după cum merită.De remarcat că, dacă actul normativ trece în forma asta, cei mai mulţi dintre cei care au contractat credite vor continua să plătească dobînzi mascate – ceea ce este ca şi cum ai legifera înşelătoria. [Mie mi-a recunoscut nonşalant un ofiţer de credite de la Volskbank că prin “comisionul de risc” s-a practicat o dobîndă ascunsă, clienţii fiind amăgiţi cu dobînda la vedere.]
***
- Romania Libera: Traian Băsescu: WikiLeaks a făcut mult rău lumii
Dacă premierul rus Vladimir Putin îl apără pe Julian Assange, preşedintele României, domnul Traian Băsescu, a afirmat că „WikiLeaks a făcut mult rău lumii, din foarte multe motive… încât s-ar putea scrie o carte cu ele”. Afirmaţia a fost făcută în conferinţa de presă din 14.12.2010, organizată imediat după discuţiile purtate la Cotroceni cu toate partidele, mai puţin PNL. Din păcate, preşedintele nu a explicat afirmaţia, însă a căutat de două ori un prilej pentru a-şi exprima public opinia vis a vis de scandalul WikiLeaks în timpul conferinţei [si a facut-o zambind extrem de enigmatic, ca si cum ar sti el ceva ce nu doreste sau nu poate sa spuna…, n.n.]
Domnule Presedinte,
Cunoastem cu totii pozitia Dvs. in legatura cu acordul cu FMI. De ce credeti ca o anumita parte a clasei politice si a mass-mediei incearca sa acrediteze ideea ca acest acord este o solutie proasta? Cum interpretati totusi ca unele tari (cred ca Ungaria) au respins relatia cu FMI ?Traian Basescu
Acordul cu FMI este necesar si acest lucru il stiu toti politicienii. Sunt insa unii pentru care intrarea Romaniei intr-un derapaj economic si social ar fi fost momentul necesar pentru a se reveni la atmosfera inceputului anilor 90, cand s-au facut averi peste noapte, in detrimentul nostru al tuturor. In ceea ce priveste tari care au refuzat sa continue acordul cu Fondul, va propun sa asteptam consecintele.
- Gandul:
Traian Băsescu: În raport cu veniturile, “bugetul alocat cheltuielilor sociale în 2011 – pensii şi salarii – este foarte ridicat”
Într-o conferinţă de presă care a durat aproape o oră şi jumătate, preşedintele Traian Băsescu a pus la punct contabilitatea României pe următorii doi ani.
Rece şi degajat, reeditând cumva conferinţa din mai 2010, atunci când a anunţat măsuri drastice şi ajustări financiare, Băsescu a vorbit de această dată de ajustări pe palierul “acordului fin”, de continuarea reducerilor de personal, precum şi de faptul că, în continuare, cheltuielile cu pensiile şi salariile “sunt prea mari în raport cu veniturile”. (…)
În 2011 continuă ajustările
Una dintre primele teme abordate de preşedinte a fost aceea a Legii Bugetului de Stat pe 2011. Traian Băsescu a afirmat că România va fi nevoită să împrumute în 2011 încă şase miliarde de euro, pentru a acoperi deficitul bugetar de 4,4% din PIB. “Principalul eveniment al anului viitor este că valoarea împrumutului la sfârşitul anului 2011 va fi de 39,5% din PIB. Sumele pe care le împrumută România sunt mici, în raport cu alte state, dar au impact mare pentru că avem PIB-ul mic. În consecinţă, nu ne mai putem lua libertăţi în ceea ce priveşte împrumuturi pentru consum”, a spus Băsescu. Preşedintele a precizat în context că bugetul pe anul viitor nu arată bine la capitolul “structura de cheltuieli”. “Un procent de 12,5%, destinat cheltuielilor sociale plus pensii, este foarte ridicat. Cheltuielile cu salariile, de 7,5%, sunt şi ele mari în raport cu veniturile”, a declarat Traian Băsescu. În acelaşi timp, preşedintele s-a referit şi la cheltuielile de 6,5% din PIB alocat investiţiilor. “Dar am atras atenţia arcului guvernamental că nu mai putem cheltui în funcţie de interes politic, pentru ca fiecare primar să aibă ceva investiţii”. Concluzia preşedintelui Băsescu a fost aceea că Legea Bugetului de Stat pe 2011 vizează continuarea procesului de consolidare. “Vor continua politicile de reducere a cheltuielilor sociale şi a forţei de muncă. Dacă în 2010 s-a făcut o ajustare importantă, în 2011 trebuie să se treacă la ajustare fină”, a conchis Băsescu. În acest context, preşedintele a spus că este necesar să se dea atenţie sectoarelor care au nevoie de personal în plus – dând exemplu Sănătatea -, precum şi celor care nu şi-au început încă procesele de restructurare, de exemplu Ministerul de Finanţe şi cel de Interne, acestora din urmă cerându-le să înceapă reforma încă din această lună.
***
Conferinta de presa tinuta ieri de presedintele Traian Basescu a marcat un moment important in evolutia tarii noastre catre inrobirea babilonica in noul aranjament institutional al lumii antihristice ce va sa vie. Iar acest lucru se degaja nu numai din declaratiile sale, ci din insasi atitudinea afisata de presedinte: rece, calculata, contabiliceasca, distanta si mai ales satisfacuta pentru a fi aplicat la litera “acordul cu FMI” si “programul de austeritate” cerut de celelalte institutii globaliste.
Cele mai grosolane si mai infricosatoare minciuni au fost, dupa parerea noastra, cele referitoare la motivatiile (halucinante si fara absolut nicio legatura cu ceea ce se adopta!) pentru care cele mai nocive legi care vor intra in vigoare de la anul, “codul muncii” si, respectiv, “legea educatiei” trebuiau sa fie adoptate obligatoriu in forma impusa de Putere si obligatoriu acum, “pana la finele anului 2010”. Impresia – din vorbele presedintelui – de ORDIN si de DISPERARE a executarii lui intocmai si la timp, fara cel mai mic rabat a fost izbitoare, puternica si traumatizanta. Sunt subiecte pe care nu le-am vazut nicaieri tratate in presa si pe seama carora niciun ziarist nu a pus nicio intrebare la conferinta de presa (unde mai toate intrebarile au excelat prin prostie si inutilitate), desi adoptarea acestora cvasi-automata, PRIN DICTAT SI PRIN ABUZ, impotriva si cu incalcarea flagranta a oricaror proceduri democratice indispensabile, prin batjocorirea fatisa a Parlamentului si a Comisiilor de dialog social. Vazand imaginile din Parlament de ieri, si cunoscand si alte precedente de blat al opozitiei, am inteles odata in plus, de ce nimeni nu mai zice nimic si de ce zarurile au fost aruncate definitiv si ireversibil.
Intr-adevar, acesta pare a fi punctul de cotitura, impresia de piatra de hotar pe care a lasat-o conferinta de ieri: ideea exprimata de presedinte ca ceea ce era de savarsit mai important din agenda FMI-UE pe 2010 s-a cam savarsit si ca au mai ramas doar unele ajustari “fine” (nu conteaza ca aceste reglaje afecteaza foarte grosolan niste persoane concrete ce isi vor pierde slujbele). Sigur, se promite o oarecare imbunatatire a situatiei economice, insa analistii prevad tocmai contrariul, atat pe plan national, cat si pe plan international.
Siguranta de sine afisata de presedinte este, in aceste conditii, aproape stupefianta. Din doua, una: ori presedintele este deja un intim al cercurilor care fac jocurile in aceasta lume, insa din postura de executant complet obedient si, prin obedienta, slujitor de incredere al noului aranjament mondial, ori, daca nu, ar fi complet iresponsabil. Deoarece e clar ca situatia economica se va degrada din ce in ce si ca, inclusiv la noi, se va ajunge, intr-un tarziu, si la revolte sociale – cel putin asa sunt de parere unii analisti care au comentat chiar conferinta presedintelui, remarcand lipsa unui mesaj de compasiune pentru oamenii care sunt afectati de “austeritate”.
Prima varianta pare a fi cea mai probabila, avand in vedere unele indicii. Unul dintre ele este dat de alte declaratii date de presedinte online pe siteul Hotnews, la un dialog cu cititorii (vezi mai sus). Remarca enigmatica:
Acordul cu FMI este necesar si acest lucru il stiu toti politicienii. Sunt insa unii pentru care intrarea Romaniei intr-un derapaj economic si social ar fi fost momentul necesar pentru a se reveni la atmosfera inceputului anilor 90, cand s-au facut averi peste noapte, in detrimentul nostru al tuturor. In ceea ce priveste tari care au refuzat sa continue acordul cu Fondul, va propun sa asteptam consecintele.
este, de fapt, aproape socanta. Judecati si dvs: de unde stie presedintele ca Ungaria, Polonia si alte tari care nu au aplicat programul austeritatii impus de FMI&UE vor suferi consecinte?! Deoarece nimeni dintre cei care au analizat economic situatia acestor tari nu a preconizat ca ele pot avea, in mod obiectiv, dificultati de genul celor suferite acum de Grecia sau Irlanda. De altfel, in tarile date ca exemplu de tari-problema sau chiar urmatoate piese ale dominoului ce vor cadea, nu ele sunt mentionate, ci altele (Spania, Portugalia, Italia). Asadar, pare ca presedintele stie ceva ce nu stiu economistii… Ceva care poate se stie in cercurile foarte restranse ale elitelor care programeaza noile cutremurari tectonice pe plan economic si social, miscari care sa antreneze anumite consecinte…
Un alt indiciu este dat de acelasi ton misterios folosit in remarca despre Wikileaks:
„WikiLeaks a făcut mult rău lumii, din foarte multe motive… încât s-ar putea scrie o carte cu ele”
In materialul video se vede ca a dat de inteles ca stie multe, dar ca nu vrea si nu e cazul sa spuna tot ce stie. Iarasi, pare a sugera ca detine o cunoastere proprie initiatilor anumitor cercuri de putere selecte (si discrete).
Sigur, putem presupune ca este vorba si de o strategie de imagine: pasa-mi-te, uite, avem un presedinte care e conectat la lumea mare, la cei care iau decizii, are informatii cum altii de pe la noi nu au, deci stie ce face si face bine ce face, caci totul era necesar din ce s-a facut. Iar cei care se opun, o fac pentru ca vor sa duca tara in derapaj, si ar fi bine, poate, avand in vedere ca avem o sansa unica doar in acest presedinte conectat la sferele inalte si discrete ce conduc lumea, sa ii declaram, eventual, pe toti ceilalti drept exponenti ai unui curent ce ameninta siguranta nationala.
Dar nu poate fi vorba doar despre o strategie de imagine. Uitati-va in jur. Toata Europa este in fierbere si arata ca inaintea unui moment decisiv. Fiecare incearca sa isi consolideze propria pozitie, atat in raport cu FMI&UE, cat si in raport cu tarile vecine. In aceasta competitie surda, unele tari sunt facute pilaf prin santajul datoriilor bugetare, cum sunt Grecia si Irlanda, pentru a da cele mai “bune” exemple. Altele, care se incapataneaza sa creada ca pot evolua relativ indepedent, autonom, sustragandu-se jugului FMI&UE, vor avea de suportat, dupa cum avertizeaza si reprezentatul acestor institutii globale la noi in tara (vorbim de Traian Basescu), consecinte. Alt grup de tari sunt cele oricum privilegiate, care vor ocupa un loc fruntas in noul aranajament institutional, poate chiar facand parte din cei zece regi din profetiile apocaliptice (Germania e un bun candidat).
Asadar, intelegem de aici ca tara noastra a executat deja de bunavoie si nesilita de nimeni programul de inrobire care in alte tari s-a impus cu forta si cu mult scandal – a se vedea ce se intampla tocmai acum la Atena. Noi ne-am predat usor, din prima, cu entuziasm si exces de zel. Suntem un pion de nadejde, colonie cuminte si aliniata, un bou numai bun de pus sa traga la jug, carne de tun, poligon de exercitii militare, bazin de experimente sociale.
In orice caz, vom afla foarte curand nu doar ce inseamna aceste reglaje “fine” ce mai trebuie efectuate in anul ce va veni, ci si care sunt costiurile si efectele reale ale aplicarii obiediente a ordinelor FMI&UE. Pentru presedinte, e relativ simplu: aplicand cu placere ordinele venite de sus, are asigurat sprijinul acestor elite pentru a ramane la putere, in siguranta, indiferent de cat de tulbure va fi situatia la noi in tara, pe plan social, de revolte si de alte fenomene similare, previzibile chiar si in cazul nostru, avand in vedere ca prognoze optimiste credibile pe situatia internationala si nationala nu sunt. Relativ simplu… insa vazand atitudinea afisata aproape ostentativ de deconectare si de sentiment al lucrului implinit, nu ne-am putut impiedica sa ne aducem aminte de avertismenul cumplit din Evanghelie:
Nebune! În această noapte vor cere de la tine sufletul tău. Şi cele ce ai pregătit ale cui vor fi?
***
Iata insa, conform unei analize economice, spre ce suntem directionati:
- Logica Economica [Bogdan Glavan]: Grăbiți-vă, vine 2011, vine amputarea socială…
Încet-încet se risipesc și slabele speranțe ale celor mai naivi care credeau că marele hop de trecut pentru a depăși criza a constat în reducerea salariilor bugetarilor cu 25%. Faptul că însăși conducerea politică a țării ne previne în legătură cu provocările cărora trebuie să le facă față România anul viitor (împrumuturi suplimentare de 6 miliarde euro, datorie care ajunge la 40% din PIB) vorbește de la sine. De regulă, nu te poți aștepta ca guvernele să mărturisească adevărul; este rentabil politic ca cruda realitate să fie ambalată în statistici false și promisiuni fanteziste. Așa încât atunci când guvernele ajung să ne pună în gardă, este bine să înțelegem cum trebuie.
La fel cum creșterea salariilor și a numărului de angajați publici în timpul boom-ului oferea poporului iluzia unei prosperități nemaiîntâlnite, reducerea salariilor bugetarilor cu 25%, indiferent cât de drastică pare, a fost o măsură iluzorie de însănătoșire. Gândiți-vă la cifre. Anul trecut deficitul bugetar a fost de 7,2% din PIB (8,3%, după o metodă mai corectă, Eurostat), iar anul acesta ținta pe care se chinuie să o îndeplinească guvernul este de aproape 6%. Așadar, cu o amputare de 25% a salariilor bugetarilor (plus o creștere a TVA de 5%) am redus deficitul cu circa 1% din PIB. Nu mai pun la socoteală restul măsurilor. Și asta a fost valabil în a doua jumătate a anului, deci ne putem imagina că deficitul ar fi scăzut cu 2% dacă măsurile de austeritate ar fi fost aplicate de la 1 ianuarie 2010. Recurgând la un mini-experiment mental, rezultă că deficitul bugetar ar fi ajuns la zero dacă salariile bugetarilor ar fi fost reduse de 4 ori pe atât, adică la zero! De fapt, cheltuielile de personal bugetar reprezintă 8%-9% din PIB, prin urmare e chiar simplu de înțeles de ce dacă toți bugetarii ar munci gratis am rezolva problema finanțelor României – în sensul că statul nu și-ar mai asuma datorii suplimentare, nu că ar scăpa de datoriile existente!
Așa ceva este, bineînțeles, absurd. Dar comparația este utilă pentru că ne arată magnitudinea problemei, respectiv toarnă o găleată cu apă rece peste capul celor care cred că dincolo de austeritatea din acest an… ne așteaptă o viață nouă. Nu, nu ne așteaptă nimic bun. Ne așteaptă amputarea socială.
Apropos, în legătură cu criza rezultată din expansiunea necontrolată a creditului și datoriei care a afectat Occidentul în secolul al XIV-lea un faimos istoric afirma că s-a încheiat grație pandemiei de ciumă (Moartea Neagră), despre care putem bănui că a mai redus din numărul celor care așteptau ceva de la bancheri sau de la regi. Sunt curios cui vom mulțumi pentru ieșirea din criză de data asta. Bănuiesc că o reducere drastică, într-un fel sau altul, a numărului pensionarilor ar fi mană cerească pentru sistemele etatiste de pensii, aflate în cădere liberă, iar o expropriere prin inflație a deponenților ar reprezenta același lucru pentru sistemele bancare a căror supraviețuire atârnă acum doar de pixul celor care pot decreta câți bani să se tipărească peste noapte (750 de miliarde ajung pe termen scurt pentru Grecia și Irlanda, nu și pentru Spania).
Toate prognozele despre reducerea deficitului bugetar în anii următori fără alte măsuri de tăieri de cheltuieli publice se bazează pe presupunerea utopic-mecanicistă că PIB-ul va crește și că statul va încasa mai mulți bani din taxe. De parcă PIB-ul este precum o floare de câmp, crește de la natură și tot ce trebuie să facă guvernul este să înhațe cu mâna avuția produsă de populație. Dar, cum guvernul plănuiește reducerea pensiilor și a altor „beneficii sociale” este clar că nimeni de la Palate nu crede într-o creștere economică susținută. De fapt, România nu a prea avut așa ceva în cei 20 de ani de tranziție de la comunism la capitalismul de cumetrie, a avut doar statistici obeze (PIB este o statistică și nimic mai mult) datorate fie producției pe stoc din timpul guvernului Văcăroiu fie boom-ului global din perioada Tăriceanu. Iar nota de plată este inevitabilă.
Dar nu, producția nu crește natural, ci doar dacă oamenii decid în acest sens. (…) Și mai rău este că falimentul modelului de dezvoltare centrat pe stat este evident în Occident – locomotiva pe care ai noștri încă o mai așteaptă să ne remorcheze. Însă această locomotivă tușește rău și probabil nu va mai trage multă vreme pe nimeni.
Dar cel mai rău este că puțini înțeleg cu adevărat cum stau lucrurile. Omului modern, care visează la iPhone, cinema 3D și încălzire prin pardoseală, îi vine greu să creadă că se mai poate întâmpla ceva rău în secolul al XXI-lea. Cu atât mai rău pentru el. Nihilismul este ultimul stadiu al degradării umane.
O analiza lucida, facuta cu mult discernamant si intelepciune.
Este infricosator cum se implinesc profetiile, mai ales aceea facuta de Maintuitorul insusi :”Şi precum a fost în zilele lui Noe, tot aşa va fi şi în zilele Fiului Omului: Mâncau, beau, se însurau, se măritau până în ziua când a intrat Noe în corabie şi a venit potopul şi i-a nimicit pe toţi.”
Oare ce putem face ca sa ii facem pe cei apropiati sa vada ce se intampla sub ochii nostri?
Doamne ajuta-ne!
Cand eram copil bunicii imi spuneau o poveste despre un imparat care avea urechi de magar. Acesta, taia capul tuturor barbierilor care ii spuneau acest lucru. Unul a fost mai intelept (sau poate mai fricos) si atunci cand a venit vremea sa-l tunda pe imparat, i-a spus ca el vede ca are urechi frumoase. De-atunci, nimeni nu mai indraznea sa vorbeasca despre urechile de magarus ale mariei sale.
Pana intr-o zi, cand s-a indurat sa se coboare de la inaltimea Palatului si sa iasa in popor. Atunci un copilas a strigat in gura mare:IMPARATUL ARE URECHI DE MAGAR! Oamenii s-au speriat, dar strigatul copilului a avut efectul dorit. Imparatul si-a dat seama ca poporul vede realitatea, s-a pocait de pacatul sau si totul s-a terminat cu bine, asa cum se termina orice poveste.
Cand eram copil, aceasta era o poveste. Acum este realitatea pe care o traim…
Ma intreb, chiar nimeni din anturajul presedintelui nu are curajul sa ii spuna ce fel de urechi are? Caci pruncii striga impreuna cu mamicile, cu pensionarii, bugetarii si ceilalti, dar urechile presedintelui desi sunt mari, tot surde raman…
@ Ioana:
E o adaptare dupa Hainele imparatului al lui Andersen (“Imparatul e gol”). In cazul nostru, nu credem ca se pune asa problema, asa era, poate, cu Ceausescu. Acum imparatul stie si el prea bine ca are urechi de magar si coarne de drac, ca doar constient si liber a semnat pactul cu stapanitorul lumii acesteia… Si rautatea veche nu prea are pocainta.
@ Elena:
http://www.cuvantul-ortodox.ro/2009/02/12/cuv-paisie-e-stare-de-alarma-este-trebuinta-de-multa-rugaciune-cu-durere/
Multumim frumos pentru aceasta sinteza, pentru comentarii si fragmentele video.
Basescu la conferinta referitor CSM: “nu exista nici un sistem de justitie in interiorul UE care sa fi facut atat rau vreunei tari, cat rau a facut justitia din Romania romanilor. Au facut-o din nepasare, din credinta ca sunt dumnezei, si din dispret pentru interesul national si pt. interesul romanilor si de nevoia romanilor de a trai intr-o tara in care sunt protejati de lege…“
In afara de faptul ca este ultima persona care sa acuze o entitate de nerespectarea/nepunerea in practica a legilor, el insusi incalcand in mod grav Constitutia si in mod repetat, desi pariase acum ceva timp pe Constitutie, (de ex. impunerea lui Boc anul trecut desi majoritatea parlamentara hotarase altceva, si conf. Constitutiei, hotararea Parlamentului era decisiva, pt ca Basescu a considerat ca “nu e… corect 😯 ca o majoritate parlamentara neinscrisa la tribunal sa ia aceasta decizie, ca de altfel si in alte cazuri in care aceasta majoritate a functionat anterior, cum ar fi hotararea adoptata tot de o majoritate neinscrisa la tribunal de a-l suspenda pe presedinte, la fel cum pe 1 decembrie tot Basescu a dat ordin ca in lipsa lui (desi asa prevedea Constitutia pt al 2-lea om in stat) sa nu i se acorde onoruri lui Geoana (nu ca asta ne-ar durea prea tare) insa tot prin sfidarea Constitutiei, presedintele a afirmat ca s-a intamplat acest lucru deoarece “Mircea Geoana este un om care are multa mizerie in spatele lui. (…) Nu puteam umili armata sa-l desemnez pe dansul sa primeasca in locul sefului statului onorul la Ziua National” si deci tot dupa bunul sau plac desfiinteaza litera Constitutiei. Cat priveste afirmatia cum ca altii ar avea credinta de a se crede dumnezei, avand in vedere toate abuzurile pe care acesta le face, sau acuzarea unei institutii de“dispret pentru interesul national si pt. interesul romanilor” WAW… (cine vorbeste) este mai mult decat un tupeu si o nerusinare. Iar aceasta nu ar fi posibil decat la un om cu o constiinta ingropata foarte adanc, incat n-am putea sa o descoperim nici prin foraje de mare adancime.
Eu sunt de parere ca il creditati pe Basescu ca avand ceva rationament in ceea ce face si spune. 😕 Mare greseala… Afirmatia lui: “in ceea ce priveste tari care au refuzat sa continue acordul cu Fondul, va propun sa asteptam consecintele.” este o afirmatie gratuita, aruncata la plesneala, la fel cum face si alte afirmatii contrazicandu-se fara sa clipeasca si cu aceeasi convingere, vorba cuiva, cu usurinta cu care un smenar iti intoarce portofelul. Daca admini pluseaza pe varianta 1, eu plusez pe a doua, si mai mult, chiar a… treia. Ca este iresponsabil, se vede cu ochiul liber, dar cred ca este ceva mai mult, ce tine de domeniul patologicului, afectiunea de care sufera este pur si simplu aceea de SADISM, si nu exagerez cu nimic, exista si astfel de oameni care se bucura de nenorocirea altora, gasind in aceasta o satisfactie interioara. Parerea asta mi s-a intarit in timp, incepand cu fatidica zi de 6 mai a.c. cand acesta anunta cu o vizibila si nerusinata satisfactie ca se vor reduce pensiile si salariile bugetarilor, continund cu tot ce a facut, inclusiv sfidarea interesului national care reiese din materialul de mai sus, ref. la faptul ca tara noastra nu se mai poate imprumuta pe piete sub 4,8% dobanda, declaratie “iresponsabila” care ne indatoreaza tara si mai mult prin consecintele acestei declaratii. Si a mai fost ceva, nu stiu cati au trecut peste, la inundatiile din vara, acesta fusese atentionat de un pensionar sa nu indrazneasca sa umble la pensii. (Curtea constitutionala respinsese anterior prima propunere de taiere a pensiilor.) Ce a facut Basescu? The very next day, a organizat pe neasteptate o conferinta de presa in care a anuntat ca pensiile urmeaza sa fie impozitate cu 16%, desi guvernul s-a opus ulterior, pe fondul tensiunilor sociale existente. Si cunoscand si din declaratiile persoanelor din cercul sau (din trecut sau prezent), ca presedintele este un om foarte orgolios, si ca reactioneaza la modul razbunator atunci cand este deranjat de cineva (fie ea o persoana, un grup, sau o … tara – vezi si episodul cu pumnul in gura aplicat unui copil pt ca a indraznit sa spuna “traiasca Iliescu”).
In mintea lui 50% din aceasta tara a votat contra domniei sale, iar acest lucru trebuie razbunat. S-a vazut cat de mult ne “iubeste” nici o categorie nu scapa de aceasta “iubire”: bugetarii – profesorii care nu muncesc ca dansul 16 ore pe zi (+scoala romaneasca scoate “tampiti”) doctorii care ar trebui sa plece in strainatate, politistii, ziaristii, pesionarii, “mamicutele si “bebelusii”, a mai ramas ceva?? Un om care sfideaza atatea categorii sociale si o tara intreaga, si care zambeste cu satisfactie atunci cand ia masuri dure si nepopulare, in ce categorie poate fi incadrat, alta decat aceea de sadism? Iar faptul ca face jocurile de putere, desi este o realitate, as pune-o pe locul doi ca si scop in sine, daca era doar acest fapt, avea grija sa isi stearga zambetul de pe fata, macar ca si imagine, insa el ne sfideaza, exact acesta este cuvantul si doreste sa ne si arate aceasta. Spera probabil sa ramana in vreo functie si dupa inchierea mandatului, altfel nu ar avea atat tupeu.
Aici sunt de alta parere. E adevarat, dupa aceste imprumuturi va trebui sa treaca ceva timp pana tara isi va mai reveni, daca nu se intampla si altceva neprevazut, insa nu ma surprind acele imagini din Parlament, parlamentarii intre ei se cunosc, sunt prieteni chiar din diferite partide, dar partidele in intregul lor, sau conducerile la varf nu se imprietenesc. In lipsa beneficiilor nu au cum sa pactizeze. Iar beneficiile vin odata cu ajungerea la putere, si din acest motiv, lupta pentru putere, le determina sa nu fie in relatii de prea buna intelegere, indiferent daca exista cazuri particulare, interesul de partid (si implicit al fiecaruia dintre membrii) primeaza. Pot pactiza in sensul ca nu se vor trage la raspundere, atunci cand se schimba puterea, asta da. In plus, nu toate partidele se comporta la fel, daca la PDL conduce un singur om (doi cel mult si nu ma refer la Boc), dispus sa sacrifice interesele viitoare ale partidului pt propriile sale interese si ale ocultei mondiale, desi multumimd pe cei apropiati (clientele politica) insa dupa motto-ul “dupa noi potopul”, PSD si PNL se gandesc la viitor si macar doar din acest fapt, al dorintei de a nu se compromite si a sfarsi lamentabil (vezi PNTCD), , desi slujesc aceluiasi stapan (extern), ma indoiesc ca vor lua acest gen de masuri nepopulare. Vom ajunge oricum, daca nu am ajuns deja, dependenti de organismele mondiale, dar totusi tara asta a trecut prin multe (dupa al doilea razboi mondial mai ales) si am supravietuit. Ca vor fi revolte de strada ca in Grecia, foarte posibil, dar nu asta este ceea ce va declansa sfarsitul tarii noastre, au mai fost revolte, revolutii si mineriade. Parca nu as impartasi totusi viziunea foarte pesimista a adminilor, mai bine un pesimim… mai moderat :).
Mirela: Sigur ca e implicat si ceva de tip patologic in ecuatie, de altfel am aratat si noi acest lucru de ceva vreme deja. Insa nu poate fi doar atat, iar ce se face acum, la litera, este programul FMI, sau al “ocultei mondiale”, daca preferi. Chiar nu am inteles cum se poate justifica faptul ca ce ar face gasca presedintelui ar fi contrat “ocultei”. Pentru ca e sfidator la adresa populatiei? Totusi, nu sfidarea e principalul, si da, probabil ca asta ar fi singurul motiv pentru a il inlocui pe Basescu cu un alt lider, anume, faptul ca nu stie sa vrajeasca populatia, cum spunea cineva odata, astfel incat sa vina singura sa isi puna gatul pe butuc, convinsa de necesitatea lucrului. Dar atitudinea aceasta de sfidare e mult prea putin pentru a fi o cauza de inlocuire a sa, in acest moment. Totusi, nu se schimba liderii politici ca sosetele. Exista niste structuri in spatele lor (mai ales celebrele “structuri”, serviciile) si ar fi tare complicat sa schimbi aranjamentele de putere dintr-un stat, cand tu te grabesti sa implementezi o anume agenda acolo. Asa ca, din punctul lor de vedere, atata vreme cat liderul national le-a amanetat tot, putin le mai pasa daca e necioplit sau sfidator la el in tara, atata timp cat, in mare, el face ce trebuie.
Asadar, Traian Basescu totusi nu este un sadic si atat, caci nu mai traim vremurile istorice in care un tiran isi putea permite orice la el in tara, facand adica abstractie de cei mai mari si puternici ca el. Nici nu este cazul sa ii dam atata “grandoare” patologiei sale. Mai degraba e vorba de un tip psihologic meschin, egoist si egocentric, razbunator, intr-adevar, insa nu unul de o demonicitate sistematica si abisala, de pilda. Nu are alura pentru a fi un lider antihristic de amplitudine, daca vrei neaparat sa facem tipologii de lideri patologici. Nu are demonismul calculat, planificat si paranoic al lui Stalin, sau fervoarea dementa a lui Hitler, nu are nici teatralismul gaunos al lui Mussolini. Pur si simplu, vorba lui Soljenitin, e ca acel om rau care a aruncat niste tutun in ochii macacului.
Seamana cu Ceausescu in sensul in care ambii au avut ceea ce se numeste siretenie. Nu inteligenta, nu cine stie ce pricepere, insa acea siretenie care te ajuta sa si ajungi in fata si sa conduci pe altii. Exista insa si niste “ratiuni” politice in spatele masurilor luate, de pilda, de Ceausescu in anii ’80: voia sa scape de datoria catre FMI si, logic, a pus poporul la foame, frig si intuneric. Asa credea el ca se va proteja de valul de schimbari generate de la Moscova in tot lagarul socialist. A gresit calculul insa.
Acum e invers: traim niste timpuri in care valul de schimbari de tip domino ne-a prins in pline alegeri si in sistem democratic si atunci, ce strategie a ales detinatorul puterii? Aceea a obedientei totale. Consecintele fiind pentru popor aceleasi – doar ca, degradandu-se situatia generala, lucrurile vor sta si mai rau.
Iar “pesimismul” nostru… e realism. A se vedea ultimul material din postare, o analiza economica ce arata ceea ce ne asteapta anul viitor. Si nici nu e unica de acest tip.
Admin,
M-ai pierdut.🙂
Nu am spus ca este doar atat, si nu am scris/gandit ca ce fac ei ar fi contrar ocultei. Se urmareste interesul personal dar se urmeaza si calea obedientei. Doar ca acest pe gen de om nu il interseaza decat satisfacerea propriilor nevoi, ma indoiesc ca nu doarme noaptea de grija “stapanilor”. Cu alte cuvinte, nu cred ca este dintre ei, sau ca ar putea avea un scop anume, daca nu ii serveste interesele.
Nu am spus ca sfidarea ar fi o cauza de inlocuire. Dar cred ca ar fi putut sa faca un pact cu FMI si fara atatea masuri abrupte. In afara de obedienta a avut si propriile lui motivatii. Adica poti indatora o tara si altfel, nu chiar asa “pe fata”.
Nu am spus sau dat de inteles ca liderii pot fi schimbati usor. Aveam asa, o oarecare speranta, la alegeri (desi dupa toate abuzurile ma astept la orice, in sensul Base 3 si Boc XV), dar nu cred sa fie mai devreme de atat vreo schimbare.
Nu am inteles la cine te referi, la structurile care stau pasive fiind mituite cu sume mari de la buget ca sa “taca”? Eu nu m-as baza pe asta, pentru ca ce folos sa ai o situatie financiara buna intr-o tara care se duce de rapa… toti au familii, copii si e normal sa se gandeasca si la viitorul lor, sau vor sa plece toti din tara?
Pai tocmai spuneai de structuri… cum sa nu isi poata permite, cand are spatele asigurat? Nicaieri nu am scris ca ar face abstractie de cei puternici, ci doar ca aplica masurile care i se cer cu foarte multa ravna, prea multa si ne-necesara. In luna iune cand sa primim o transa (nu retin a cata), spunea cineva (am uitat cine, persoana importanta) ca a asistat la negocieri, si nici vorba ca FMI-ul sa fi cerut micsorarea pensiilor, asta a pus-o de la el, ca si altele de altfel, si cei de la FMI s-au declarat (placut) surprinsi ca s-au luat mai multe masuri decat cerusera ei la negocieri.
Ai inteles gresit, dupa cum am explicat mai devreme. Nu am intentionat sa dau de inteles ca ar avea vreo alura antihristica, dar ramane, dupa parerea mea, un om razbunator si tot ce am spus. Nu sunt de acord cu faptul de a nu avea un “teatralism gaunos”, nu stiu daca al lui Mussolini, dar ne amintim cu toti cum a plans cu retragerea lui Stolojan, cu “sa-ti fie rusine Patriciu”, sau citind poezia despre inmormantarea mamei care inca traia… Si deci, nu este un malefic “grandios”, doar unul marunt, dar malefic prin actiunile sale si suficient de important pentru noi, pentru dezastrul in care taraste tara.
Cat priveste realismul “pesimismului”, imi doresc sa nu aveti dreptate, desi am si eu aceste ingrijorari la fel de puternice, exista suficiente motive, dar pt. confortul meu psihic, prefer sa traiesc cu speranta de mai bine, oricat de nerealista. M-am referit la situatia in care romanii au rabdat de foame, cand daca prindeai un colt de paiine erai fericit (dupa razboi) si am reusit sa supravietuim. Nu am ajuns inca in situatia Greciei. Va fi greu daca vor izbucni revolte de strada, dar si mai ingrijorata sunt de situatia externa (razboaie). Si totusi, parca nu as spune inca “end game”…
@Mirela: Acum da, cred ca se intelege sau, cel putin eu, inteleg mai bine ce ai vrut sa spui. Intr-adevar, excesul de zel in obedienta, aplicarea cu ravna a unor masuri pe care alte tari, in situatii mai grele, cica, decat a noastra, nu le-au luat, sunt contributiile proprii si personale ale conducerii actuale…
Si da, e corecta observatia legata de teatralism.
Cat priveste realismul, acesta este dincolo de pesimism sau optimism, si dincolo de dificultatile noastre psihologice de a infrunta situatia de facto. E corecta si observatia legata de vremurile grele. Tocmai faptul ca, dupa cum bine observa Glavan, facem parte dintr-o generatie rasfatata si inconstienta, crescuta in puf relativ la conditiile de viata ale inaintasilor lor, va face ca greutatile reale ce vor urma (si nu doar huietul furtunii care acum doar se aude, inca nu se simte) sa fie mult mai greu de dus. End game era legat de lipsa oricarei sperante omenesti de indreptare – adica o schimbare benefica pe plan economic, o schimbare de ordin politic, etc. Cel mult putem nadajdui in amanare.
Foarte multi oameni nu inteleg deloc ceea ce se intampla, adica nu merg mai departe de explicarea in termeni lumesti a dezastrului in care se afunda tot mai mult tara. Acesti oameni nu vor cauta decat solutii lumesti, care nu vor face decat sa adanceasca dezastrul … Dincolo de „agende” si de „oculte” exista o totala indepartare a oamenilor de Dumnezeu, o nepasare, si chiar o incapatanare de a intoarce spatele lui Dumnezeu. Se spune ca avem liderii pe care-i meritam, si chiar asa si este. Nu am fost suficient de buni, suficient de vrednici, pentru a da o elita conducatoare cinstita, credincioasa, responsabila, dornica de a face binele, iubitoare de oameni, care sa fie modesta, care sa se jertfeasca pentru tara, si care sa aiba frica de Dumnezeu. Tocmai lipsa fricii de Dumnezeu a fost cea care a permis sa se intample orice. Convingerea ca raul facut va ramane nepedepsit, lasa posibilitatea ca raul sa fie infaptuit nestingherit si sub forme de neimaginat. Ideea ca raul facut isi va primi candva „rasplata” in chinurile focului celui vesnic al iadului, reprezinta pentru unii niste pure prostii, sau povesti de adormit copiii. Si de aici incolo totul e posibil.
In Grecia (Atena) si miine tansportul in comun va face greva.
Nici macar gunoierii n-au lucrat de doua zile si nu se stie daca isi vor lua activitatea de miine.
In legatura cu ministrul batut: el este fosul ministru al transporturilor sub Karamanlis si el este cel care a privatizat compania nationala de transporturi aeriene Olympic airways fondata de Onasis si vinduta apoi statului grec ca prima companie nationala aeriana din istoria Greciei. Dupa afacerea asta multi dintre angajati au fost dati afara iar preturile la Olympic au crescut semnificativ (verificat pe propria-mi piele).
Discutind cu diversi greci, acestia au aplaudat gestul pe motiv ca ” si asta este unul dintre cei care ne-a adus tara la dezastru”, chiar daca a facut parte din celalalt guvern (Nea Democratia).
Si cind stau sa ma gindesc ca Papandreu chiar s-a zbatut sa evite situatia asta, n-a cedat din prima, chiar daca Grecia avea o datorie publica cu mult mai mare decit a Romaniei.
In rest, evenimentele care se desfasoara….au luat-o atit de la vale incit orice comentariu este de prisos din punctul meu de vedere.
O mica observatie: Stan, cind vrea si are chef si isi iese din “agenda”, este capabil de analize excelente. In rest se incadreaza si el in gasca: Faceti revolutie si muriti pentru…..noi!
A, si o corectie care mi se pare relevanta: blocajul informational la care se refera in text a privit numai cele doua canale nationale (ert)unde intr-adevar angajatii nu au lucrat si nu s-a transmis nimic ieri. Totusi, canalele PRIVATE au lucrat, insa acoperirea lor la evenimentele foarte importante care s-au petrecut a fost una, comparabil cu importanta lor, minora (faza cu ministrul batut au aratat-o totusi de ieri)n-a fost urmata, asa cum se intimpla la ei, de discutii si comentarii….asa cum s-a intimplat in alte situatii cu muult mai putin importante….
Oare de ce?
Tocmai am ascultat comentariul lui Stan si declaratiile lui Basescu.
Si totusi, oricit de ciudat ar parea, tipul acesta de declaratii care pun paie pe foc la propria caruta nu le-am auzit prima oara la Basescu.
In februarie 2010, Ministrul de Finante al Greciei, declara ca tara este intr-un marasm economic si o compara cu Titanic!
“Greek government bonds fell after Finance Minister George Papaconstantinou said his country is in a “terrible mess” and compared fixing the nation’s deficit to changing “the course of the Titanic.”
http://olympia.gr/2010/05/10/papandreou-bloomberg/
S-a spus ca a fost o gafa…. oare?
Tocmai s-a anuntat: si saptamina viitoare, TOATA saptamina, transportul in Atena va fi in greva!!
@petra: Nu e prea ciudat. Din cate stiu, actuala guvernare a Greciei a colaborat f strans cu euro-atlanticii, nu a facut niciun efort sa intareasca pozitia propriului stat. Ulterior, cand se ajunsese la declaratii mult prea exagerate, au mai inceput sa reactioneze si ei… Orisicum, trebuie sa intelegem ca toti sunt, intr-o masura mai mare sau mai mica, “frati” cu sefii lor de la FMI sau UE. Unii executa insa, cum se spunea mai sus, cu foarte mare zel ordinele “fratiorilor” mai mari.
@ Petra:
Iti multumim pentru informatii si te rugam sa ne tii la curent cu noutatile de acolo si, daca poti, si cu traduceri sau rezumate de articole pe care le gasesti esentiale pentru a intelege situatia din Grecia. Se poate? Sarutmana!
OK.
@anutza
“Nu am fost suficient de buni, suficient de vrednici, pentru a da o elita conducatoare cinstita, credincioasa, responsabila, dornica de a face binele, iubitoare de oameni, care sa fie modesta, care sa se jertfeasca pentru tara, si care sa aiba frica de Dumnezeu.”
Pai de unde vrei tu sa apara liderii astia? Din Romania creata de comunisti?
Pai oamenii care intruneau descrierea ta au fost eliminati la Pitesti, Gherla, Aiud, Jilava, etc.
Dupa 89 criminalii neamului romanesc au preluat din nou puterea de la colegii lor. Ne-au ascuns istoria, ne-au ascuns eroii, martirii, adevaratele repere.
Miscarea Legionara si toti membrii Miscarii pana la asasinarea lui Corneliu Zelea Codreanu intreuneau toate calitatile expuse de tine. Ce stie romanul despre Miscarea Legionara??? Ce au vrut calaii ei sa stie: ca is criminali (criminalii cui?), ca au facut rau, ca au omorat, ca au dsitrus, etc.
Romania de astazi, creatia comunista!
Pana nu o sa intelegem cu adevarat ce a insemnat comunismul, atat din punct de vedere lumesc cat si dumnezeiesc, o sa se aleaga praful de noi ca natie.
“Asadar, intelegem de aici ca tara noastra a executat deja de bunavoie si nesilita de nimeni programul de inrobire care in alte tari s-a impus cu forta si cu mult scandal – a se vedea ce se intampla tocmai acum la Atena. Noi ne-am predat usor, din prima, cu entuziasm si exces de zel. Suntem un pion de nadejde, colonie cuminte si aliniata, un bou numai bun de pus sa traga la jug, carne de tun, poligon de exercitii militare, bazin de experimente sociale.”
Eu nu cred ca inteleg ce ati vrut sa spuneti in acest paragraf. De aici se intelege ca miscarile de strada din Grecia sunt un raspuns mai bun decat reactia pe care au avut-o romanii. Si la cine va referiti cand spuneti “Noi ne-am predat usor, din prima, cu entuziasm si exces de zel.”? La popor sau la elita conducatoare? Pentru ca daca e vorba de popor nu inteleg de care entuziasm si exces de zel vorbiti.
Ma iertati dar stiu ca voi sunteti impotriva revoltelor si altor tipuri de reactitii de acest fel si din acest motiv am ramas putin nedumerita de ceea ce am inteles eu din acest pasaj.
http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-8136152-seful-fmi-dominique-strauss-kahn-daca-grec-poate-protesta.htm
Cat de fatis devine totul…
@ Oana:
Da, in primul rand elita conducatoare. Acolo a fost exces de zel in a fi premianti la slugarnicie si reeducare. Dar reactia poporului, a sindicatelor, opozitiei, etc., insa nu in sensul violent, ci in sensul legitim, a facilitat aceasta. La greci lucrurile merg in extrema cealalta, si pentru motive insutit mai mici decat aici… nu se compara nici nivelul de trai, nici radicalitatea si gravitatea “taierilor”, taxarilor, sclavizarii, masurilor antinationale de dezintegrare, etc. E o reactie, pana la un punct, oarecum sanatoasa a unui corp social sa nu se lase calcat in picioare, insa acolo provocarile fac ca lucrurile sa degenereze cu mult… ceea ce este tot in interesul “elitelor” pentru a avea motiv sa puna si mai abitir biciul pe ei mai apoi. La noi lipseste si constiinta nationala, de neam, asta e adevarul, iar romanul nici nu pricepe ce i se intampla, nici macar in al doispelea ceas.
@ Nimeni:
Sa ne ierti, dar nu dorim sa mai dam/aprobam nici ca exemplu negativ un link catre acel blog. Afara doar daca vom fi absolut obligati de vreun alt scandal major, Doamne fereste.
Va inteleg!
O scurta si rapida completare la observatiile adm. apropo de prostele grecilor:
Nici unul dintre popoarele europene actuale nu a pastrat “simtul politic’ asa cum l-au pastrat grecii. Pentru ei partidele inca mai inseamna ceva, studentimea are o activitate politica (de stinga ingeneral) foarte accentuata, sint foarte revendicativi,snit foarte reactivi (ca sa zic asa) participa in numar mare la dezbateri politice, la mitinguri, etc. Cu alte cuvinte grecii sint, de departe, poporul european cu cea mai mica rata de apatie si dezinteres fata de politica. Chiar daca asta nu e neaparat ceva 100% pozitiv, totusi arata ca ei sint inca vii sub forma de comunitate etnica si nationala. Chiar in vremuri normale practic nu treceau 2 saptamini fara cite o demonstratie, un miting, un protest, si o greva.Cel putin universitatea si politehnica treceau in mod repetat de citeva ori pe an prin fazele astea.
Insasi modul in care si-au organizat grevele, solidaritatea, sincronicitatea unor cartele sindicale din domenii diferite, arata ca aici inca mai exista, chiar daca micsorat fata de ce a fost odata, o anume solidaritate la nivel national care la noi a disparut practic. Chiar daca nu sint de laudat violentele totusi cita diferenta intre modul de abordare al sindicatelor grecesti a acestor probleme si halul de comportament al demonstrantilor romani care topaiau “pinguinul” in fata guvernului, ceva de genul “nici noi nu luam in serios propriul nostru protest”. Asa dupa cum am spus si ieri, bataia incasata de fostul ministru este considerata de grecii de rind ca un advertisment pentru clasa politica. De altfel asta nu este singurul caz- cafteli zdravene le-au luat si diversi sefi ai sindicatelor grecesti considerati tradatori de catre ceilalti angajati muncitori- aici un alde Mitrea ar fi luat-o pe coaja crunt si s-ar fi temut sa iasa in public. De altfel fosti sefi de sindicate care sa faca apoi cariera in politica asa cum se intimpla la noi, sint foarte putini aici, si succesul lor in politica este de foarte scurta durata pentru ca grecul uita greu pe cel care i-a provocat un neajuns, si are o memorie, in general destul de lunga (mai ales daca comparam cu romanii de acum).
Apropo de memoria lunga greceasca si de raportarea lor la politicieni.
Actualul sef al NEa Democratia partidul de centru-dreapta care a fost la putere pina in toamna lui 2009 sub Karamnlis care si-a dat demisia, este condus acum de Antonios Samaras. La alegerile anticipate din 2009 Nea Democratia a pierdut dintre votantii sai fideli tocmai pentru ca, printre alte motive, Antonios Samaras era recunoscut ca acel Min. de Externe care a deschis granitele albanezilor in 1991-1992, inaugurind astfel era imigratiei albaneze de trista amintire pentru greci.
Scuze pentru multele greseli de ortografie….graba strica treaba 🙂
@Marius:
Acum recitesc „Intoarcerea la Hristos” de Ioan Ianolide cu alti ochi si alta intelegere decat prima data. Intr-adevar comunistii au vrut sa inlocuiasca o lume cu o alta lume, fara Dumnezeu, si in buna masura au reusit. In trecut, oamenii de care aminteam nu au existat numai intr-o formatiune politica sau alta, ci au existat pur si simplu fara a fi inregimentati neaparat ideologic sau politic, sau poate ca au existat in ciuda inregimentarii de orice fel.
Romania de astazi este in buna masura si creatia noastra, nu numai „opera” comunistilor, adica toti suntem responsabili pentru ca am dat ocazia sa se intample multe lucruri prin pasivitatea noastra. Ceea cred ca totusi s-a reusit pe deplin, a fost anihilarea patriotismului romanilor.
Imediat dupa 1990 multi oameni de buna credinta ar fi avut ocazia sa schimbe ceva, dar marea majoritate a acestor romani au preferat sa nu-si puna pielea la saramura, adica sa nu se implice. Au preferat sa faca bani, ori in tara ori emigrand. Adica oamenii care ar fi putut face ceva au stat deoparte si s-au gandit la linistea, la confortul si la bunastarea lor, si mai putin au fost dispusi sa faca ceva si pentru tara, pentru cei de un neam cu ei, adica au fost egoisti si individualisti, ca tot romanul ce se respecta …
@petra:
Foarte curioasa asi fi fost daca grecii s-ar mai fi comportat atat de darz, de barbateste, cu atat de mult elan patriotic si demonstrand o solidaritate exceptionala, daca ar fi avut nefericita ocazie (Doamne fereste!- este doar o simpla ipoteza de lucru), sa treaca prin aproape 50 de ani de umilire, de ingenunchere, de distrugere comunista pe toate planurile, sub directa si efectiva ocupatie straina in primii 10 ani, asa cum au avut parte romanii. Unde mai punem ca alegerile din 1946 din Romania au fost castigate de partidele de dreapata in proportie de 85% rezultatele fiind INVERSATE de catre comunisti care numarau vreo 800 de cotizanti de partid, pe cand poporul grec a fost MULT mai de STANGA tot timpul, si cu toate acestea a fost „ocolit” de nenorocirile care noua ne-au distrus tara. Nu spun asta ca o scuza pentru romani, dar totusi ceea ce ni s-a intamplat nu e deloc de neglijat, si a lasat niste urme ireversibile din cate se vede. Poate am fi fost si noi o comunitate etnica nationala mai vie, mai solidara, mai cu interes fata de politica, dar dupa partidul unic comunist, si dupa cacofonia din ultimii 20 de ani, de unde sa mai existe atata interes. Romanilor li s-a schimbat, daca pot spune asa, „metabolismul” comportarii lor ca natie. Asta s-ar putea sa ne coste. Cine isi uita trecutul e condamnat sa repete aceleasi greseli si sa faca si altele …
@antuza,
Comunismul a lasat indiscutabil urme adinci pe care le resimtim pina astazi. Si este adevarat ca Romania a avut cel mai anemic Parid Comunist interblic din intreaga Europa (nu mai mult de 1000 de persoane cind ne-au invadat rusii). Era anemic pentru ca era format aproape in proportie de 80-90% din straini (evrei, ucraineini, unguri, bulgari, si alte “nationalitati conlocuitoare”),iar programul sau era complet impotriva intereselor nationale pentru ca prevedea dezmembrarea tarii in n-parti (ceva la unguri, ceva la rusi ceva la bulgari, etc).
Insa comunismul nu a fost numai la noi. Invazia ruseascan nu s-a petrecut numai la noi. Polonezii au suferit si ei mari traume (vezi katjin-ul).Chiar daca comunismul a mutilat mult din fiinta nationala, totusi, prin comparatie chestia asta nu s-a intimplat uniform. Ca sa nu mai pomenesc de poporul rus care a avut de suferit pe perioada cea mai indelungata de ciuma rosie…si totusi la ei sentimentele de patriotism chiar distorsionat, exagerat, ambalat in visuri imperialiste proto-comuniste, exista inca. Din punctul meu de vedere ceea ce se intimpla la noi este …unic! Si nu cred ca poate fi explicat exclusiv prin comunism. Comunismul a fost un factor agravant….in mod clar.
Eu am vorbit de coordonarea grecilor nu cu admiratie ci cu amaraciune pentru ca romanii nu pot sa-si coordoneze eforturile nici chiar atunci cind e vorba de forme de protest legale si non-violente.
@Petra
Singurele elemente comune intre noi si Polonia sau alte tari din est din perioada comunista sunt ideologia si bocancul rusesc, in rest nu suporta comparatie. Aici am avut si o dictatura care a impus niste conditi de trai umilitoare din toate pct de vedere, prin lipsa de libertate si teroare (iar asta a lasat urme f adanci, o spalare de creier la nivel national). Romania a avut cel mai dur si mizerabil regim, incomparabil cu cel din Polonia.
Continuare mai jos (nu incape)…
@petra:
Ce sa spun, ai dreptate, dar pana una alta nu stim cum ar fi iesit grecii dintr-o situatie asemanatoare ca cea prin care am trecut noi. In ceea ce-i priveste pe polonezi, ei au avut intr-adevar tragedia Katin-ului, dar in Romania pe toata desfasurarea comunismului, acesta a luat forme de represiune mult mai mari si de o mai lunga durata; vezi inchisorile comuniste. Cu rusii problema esta iarasi FOARTE diferita. Ei au fost tot timpul o mare putere mondiala. Altfel isi manifesta ei patriotismul, fara frica si fara restrictii, pentru ca POT. Si apoi dorinta de expansiune si de cucerire de teritorii care nu le apartineau de drept este foarte veche, de pe vremea tarilor, care erau unsii lui Dumnezeu, si asa ortodocsi cum erau nu au pregetat sa cucereasca prin forta alte popoare, chiar daca si acestea erau ortodoxe. Da, ceea ce se intampla la noi este unic si poate pentru faptul ca suntem a doua tara din lume din punct de vedere al populatiei de credinta ortodoxa, lucru pe care l-am aflat si eu de la admin.
(Continuare)
Romanii se bucurau sa cumpere cafea, guma, blugi de la polonezi, sau sa prinda antena de la bulgari/sarbi, sa vada si altceva decat ode inchinate conducatorului iubit. Indobitocirea poporului s-a produs treptat dar sigur. Nu mai vorbim de cozile la … orice. Ce demnitate sa iti mai ramana? Nu intamplator am fost comparati cu o mamaliga. Am ramas supusi ca un animal dresat. Romanii au ramas cu o lehamite ref. sentimentul patriotic, dupa atatia ani de “patriotism” impus.
Si ultimul lucru pe care vreau sa-l spun, in ceea ce priveste pe rusi, diferenta este nivelul de trai, ei au dus-o mult mai bine, doar avut din ce si de la cine 😉 plus ca fiind atunci a 2-a mare putere, aceasta le-a hranit sentimentul de mandrie patriotica. Noi am avut prea multi tradatori… 🙁
Grecii sunt niste puturosi, cred ca cel mai lenes popor din Europa macar, si nu e numai parerea mea. Da, lor de place sa dezbata diverse teme cand ies la o cafea, stau si cate zece ore cu o cafea in fata ca sa discute ce face Tantza si cu sotul ei, ce fac vecinii lor, discuta foarte mult despre situatia politica etc., pentru ca pur si simplu sunt un popor mai “filozof”. Au trait foarte confortabil pana recent, toate masurile de austeritate impuse de guvernul lor i-a innebunit pentru ca le-a luat confortul cu care au fost obisnuiti pana acum. Grecoaicele nu vor sa lucreze decat la birou, meseriile care implica munca fizica sunt numai pentru albaneze. In cele mai multe cazuri femeile sunt intretinute, adica stau acasa si cresc copii. Insa au o viata sociala foarte activa, adica coafor, intretinere corporala, cumparaturi, calatorii, cam tot ce vor. De cand cu problemele economice ale tarii, au loc foarte multe divorturi, pentru ca barbatii nu le mai pot asigura confortul necesar, si ele au fost crescute asa. Viata sexuala incepe in jurul varstei de 12-13 ani. Nu va ganditi ca daca sunt un popor ortodox, au prea mult de-a face cu credinta. Vorba cuiva, bine ca mai sunt romani si rusi care sa le stearga icoanele, ca ei nu prea au treaba cu viata Bisericii, si atunci cand au, e la nivel de forma. Am fost socata cand am ajuns aici sa vad ca nu se poarta absolut deloc batic in biserica, parca eram extraterestra, pentru ca in Romania, cel putin pe unde mergeam eu, era o exceptie sa nu ai batic. Pe unde m-am plimbat pe la ei, pe la moaste si icoane facatoare de minuni, pauza. Bine ca mai eram eu si insotitorii mei, ca sa nu fie chiar goala biserica. Candva au fost un popor muncitor, cu o filozofie de viata sanatoasa, bazata pe credinta. Si totusi au derapat de pe drum foarte rapid si dezastruos. Dumnezeu cu mila.
Uh fratilor sau surorilor….unde dai si unde crapa! 🙂
Aici nu era vorba de puturosenia grecilor si de nesimtirea lor in materie de credinta comparat cu marea evlavie romaneasca (despre care as putea sa spun foarte multe lucruri….de fapt,s-au si spus) nici despre “cit de bine au dus-o rusii sub comunism” si cit de prost am dus-o noi in comparatie…chestie iarasi foarte discutabila mai ales pe perioade de timp….
Aici era vorba de o frustrare pe care eu o resimt (si cred ca si multi dintre voi) apropo de incapacitatea noastra crescinda de a ne apara interesul national daca stam sa comparam cu alte popoare….si dupa cum spuneam, comunismul nu este singura explicatie…Ma rog, cred ca discutam discutii pina la urma. Imi cer scuze!
Astazi in toate bisericile din Grecia a fost citita la Liturghie cuvintul patriarhului BOG cu referire la actuala criza. Pina si la televizor s-a dat aceasta declaratie (fragmente, din ea ceea ce m-a mirat). Atit cit imi aduc aminte declaratia incrimina explicit pe actualii politicini si vorbea de distrugerea planificata de multa vreme a tarii in colaborare cu forte straine. NU am textul declaratiei dar daca il gasesc “in due time” as putea sa-l dau…