GUVERNUL PSD are de gând sa distrugă definitiv infrastructura ȘCOLII ROMÂNEȘTI? Sute de școli și grădinițe din toată țara – în curs de a fi DESFIINȚATE prin comasare pentru ”EFICIENTIZAREA” CHELTUIELILOR. Măsura va lovi dur în regiunile rurale, deja aflate într-o situație intolerabilă

1-02-2018 8 minute Sublinieri

500 de şcoli ar putea fi comasate cu alte unităţi de învăţământ din lipsă de elevi. Şi asta doar în oraşe, iar sute de oameni ar putea rămâne fără un loc de muncă. Anunţul a fost făcut chiar de [fostul-n.n.] ministrul Educaţiei, Liviu Pop, care susţine că astfel se vor face economii. Discuţia despre rentabilizarea învăţămantului a reînceput după ce guvernul a emis în decembrie o ordonanţă prin care şcolile sunt obligate să strângă cureaua.

Situaţia din Dolj e exemplul perfect pentru decizia de comasare a şcolilor. Acolo, unităţile de învăţământ au depăşit bugetele cu 12 procente, ceea ce înseamnă mereu şi mereu realocări financiare la final de an. Cum directorii n-au reuşit să respecte limitele de cheltuieli, şefii lor vor acum să comaseze unele şcoli, chiar dacă asta înseamnă că vor fi angajaţi care vor rămâne în şomaj.

Liviu Pop, ministrul Educaţiei: „Dacă avem o curte comună şi o şcoală şi o grădiniţă în aceeaşi curte comună, nu mai avem două personalităţi juridice, pentru că noi, pentru grădiniţă, trebuie să avem minimum 150 de elevi, în mediul rural, iar pentru elevi, minimum 300 de elevi.”

Se vizează inclusiv reducerea numărului de posturi de portari, fochiști şi îngrijitori. În plus, guvernanţii vor să taie sporurile de noapte.

Monica Sună, inspector general IŞJ Dolj: Pentru a reduce o cheltuială, şi anume acel spor de noapte, este trecerea personalului pe portar şi să asigurăm paza de noapte cu ajutorul camerelor.”

Însă directorii iau în derâdere aceste măsuri.

Petre Cauc, director Liceul Tehnologic George Bibescu din Craiova: Ar fi o economie, dacă renunţăm la sporul de noapte pentru paznici, o economie fantastică de 9.182 de lei pe an. Este… Comparativ cu deficitul de 1 milion… Cred că vă daţi seama că este nesemnificativ.”

Vasile Udroiu, director de şcoală: Reforma învăţământului presupune, în primul rând, o analiză, iar acele lucruri care merg bine trebuie păstrate.”

Iar sindicaliştii sunt chiar mai acizi de atât.

Constantin Rada, preşedinte FSLI Dolj: „Ministerul de Finanţe, recte guvernul, vine în fiecare an sau când constată ei că nu mai au bani şi spun: mai reducem. Eu le dau un singur sfat: sa reducă din clientela politică.”

Conform actului normativ, managerii de şcoli trebuie să întocmească pănă la sfaşitul lunii planuri de reducere a cheltuielilor. Decizia de comasare-desfiinţare a unor şcoli aparţine însă consiliilor locale.

Mii de dascăli din întreaga ţară se tem, în aceste zile, că vor rămâne pe drumuri după ce inspectoratele şcolare vor comasa clase sau chiar vor desfiinţa şcoli şi grădiniţe. Harabubura este întreţinută de faptul că mai-marii Ministerului Educaţiei sau ai inspectoratelor şcolare nu explică concret cum ar urma să se restructureze unităţile de învăţământ. Grav este că decizia va lovi acolo unde este mai mare nevoie de învăţământ: în zonele rurale izolate şi sărace, unde gradul de abandon şi eşec şcolar este foarte ridicat. Este și cazul unei școli din zona Munţilor Apuseni, unde s-a pus chiar problema ca profesorii să-şi încaseze salariul prin rotaţie.

Mii de dascăli speriaţi că şi-ar putea pierde locul de muncă

Mii de dascăli din întreaga ţară sunt speriaţi de posibilitatea pierderii locului de muncă din cauza comasării unor clase sau chiar desfiinţării unor şcoli şi grădiniţe. Opoziţia, prin vocea liberalilor, a aruncat public informaţia potrivit căreia peste 1.000 de şcoli şi grădiniţe din întreaga ţară ar putea fi desfiinţate şi mii de norme didactice s-ar reduce ceea ce ar însemna că câteva mii de dascăli ar putea să îşi piardă slujbele.

Deputatul PNL de Alba Florin Roman spune că la nivel naţional, prin inspectoratele şcolare, s-au început o serie de “presiuni” asupra directorilor de şcoli pentru a reduce cheltuielile.

“Ministrul Liviu Pop, zis “Genunche” închide şi comasează circa 1.000 de scoli şi grădiniţe! Vom avea școli închise şi clase cu 40 de copii, iar mii de norme didactice şi personal auxiliar dispar! Adică se pierd slujbe!”, spune Roman.

Roman susţine că de când PNL a ieşit public cu acest subiect a primit numeroase semnale de la profesori şi directori de şcoli din întreaga ţară privind intenţiile de comasare a unor clase sau chiar desfiinţarea unor şcoli şi grădiniţe.

“Situaţia este foarte gravă şi din păcate oamenii se tem să vorbească. Se tem pentru locul lor de muncă”, mai spune parlamentarul.

Salariul încasat prin rotaţie pentru a nu-şi pierde postul

Decizia de desfiinţare a unor şcoli sau grădiniţe va lovi acolo unde este mai mare nevoie de învăţământ: în zonele rurale izolate şi sărace, unde gradul de abandon şi eşec şcolar este ridicat. Din cauză că numărul de elevi este redus, multe şcoli din sate cu populaţie îmbătrânită sunt considerate ca fiind nerentabile financiar.

Este și cazul unor şcoli din Munţii Apuseni, unde directorii vorbesc deja cu cadrele didactice despre planuri de restructurare şi reducere a costurilor.

Un dascăl dintr-o comună din zona Munţilor Apuseni, din judeţul Alba, susţine, sub protecția anonimatului, că printre soluţiile dezbătute la ultima întâlnire cu conducerea şcolii în care lucrează s-a pus chiar problema de a-şi încasa salariul prin rotaţie.

“Am avut o şedinţă şi o discuţie privind reducerea cheltuielilor şcolii şi ni s-a spus că soluţiile ar fi reducerea de personal, reducerea salariului cu 20% sau ca fiecare dintre noi să nu încasăm salariul, prin rotaţie, o lună”, spune dascălul care a dorit să rămână sub protecţia anonimatului.

Zeci de şcoli şi grădiniţe ar putea fi desfiinţate în judeţul Alba

Deputatul Florin Roman dă ca exemplu judeţul Alba, de unde susţine că are documente privind comasarea unor clase sau închiderea unor şcoli şi grădiniţe.

Roman susţine că numai la nivelul acestui judeţ ar urma să se închidă zeci de şcoli şi grădiniţe în acest an.

“Un material de lucru de la nivelul Inspectoratului Școlar Județean Alba în posesia căruia am intrat confirmă că mai multe unități de învățământ din județ nu au un plan de școlarizare și vor fi închise în 2018. Iată și câteva exemple: trei școli primare din Zlatna (Școala primară Galați, Școala primară Almașu de Mijloc, Școala primară nr. 2 Almaș), Grădinița cu program normal Laz din localitatea Sebeș, Grădinița cu program normal Ocoale din localitatea Câmpeni sau Școala primară Valea Morii din localitatea Câmpeni. Iar acestea reprezintă doar o mică parte!”, spune Roman.

El afirmă că la nivelul ministerului s-a decis să fie închise școlile fără consultarea primarilor şi acest lucru rezultă din decizia Inspectoratelor Școlare Județene de a elibera la sfârșitul anului trecut avizele conforme în vederea organizării unităților de învățământ pentru anul școlar 2018 – 2019, asta deși în consiliile locale s-a discutat această problemă în luna ianuarie.

“Din păcate, aceasta este realitatea, iar ministrul ”genunche” refuză să admită că, prin reducerea de costuri, încearcă să se încadreze în bugetul insuficient pentru a acoperi creșterile salariale promise profesorilor în acest an. Iar incapacitatea sa de a găsi noi resurse a condus la o reducere de costuri prin închideri totale, parțiale sau comasări de școli”, mai spune deputatul PNL.

Părinţii vor să organizeze proteste nemulţumiţi de desfiinţarea unei grădiniţe

Posibila desfiinţare a unor şcoli sau grădiniţe din judeţul Alba nemulţumeşte şi părinţii, iar în unele cazuri aceştia doresc să organizeze proteste.

La Galda de Sus, grădiniţa ar urma să fie desfiinţată din acest an din cauza numărului mic de elevi, iar vestea i-a făcut pe părinţi să se gândească să organizeze un protest la Alba Iulia.

“Situaţia este cât se poate de reală. Am fost chemaţi la şedinţă de către directoarea Şcolii Generale din Galda de Jos, care ne-a adus la cunoştinţă faptul că grădiniţa urmează să fie desfiinţată. Aceasta ne-a comunicat faptul că doamna Dărămuş Marcela (inspectorul şcolar general – n.r.) a pus presiune pe directorii de şcoli că în cazul în care nu vor desfiinţa unităţile vor fi destituiţi (…). Pe această cale vă aduc la cunoştinţă că mă voi ocupa personal de organizarea unui miting cu părinţii din localitatea Galda de Sus”, spune părintele unui copil care frecventează grădiniţa din Garda de Sus.

În replică, Inspectoratul Şcolar Judeţean Alba recunoaşte că se face o analiză la nivelul judeţului privind rentabilitatea unor şcoli, dar susţine că nu se va desfiinţa nicio şcolală care funcţionează legal.

„Nu i s-a cerut niciunui director să închidă şcoli sau să concedieze pe cineva. S-a discutat doar respectarea Legii Educaţiei Naţionale, promovată în anul 2011 de un guvern liberal şi care impune un număr minim de elevi într-o clasă pentru ca aceasta să poată funcţiona şi un cost standard per elev, în care unităţile şcolare trebuie să se încadreze. S-a pus în vedere doar eficientizarea cheltuirii banului public prin stoparea risipei şi a unor cheltuieli care nu se justifică, în primul rând din punct de vedere didactic. Nimeni nu poate desfiinţa o şcoală dacă aceasta se încadrează în cerinţele legii. Doar lipsa elevilor poate atrage după sine închiderea unei unităţi şcolare, nemaiexistând obiectul muncii”, afirmă inspectorul şcolar general al judeţului Alba, Marcela Dărămuş.

PNL cere retragerea ministrului Liviu Pop din viitorul Guvern

Situaţia din educaţie este tot mai tensionată, iar PNL a cerut public, marţi, retragerea ministrului Educaţiei Liviu Pop din Guvern.

„PNL solicită coaliției de guvernare să-l retragă pe Liviu Pop din funcția de ministru al Educației, un ministru care s-a compromis total atât în fața opiniei publice, cât și în fața oamenilor din sistemul educațional”, spune deputatul Florin Roman, care este şi secretar general al PNL.

Liberalul i-a solicitat, totodată, public ministrului Educaţiei să prezinte public studiul de impact privind desfiinţarea unor unităţi de învăţământ la nivel naţional, dar și situația fondurilor destinate acoperirii integrale a salariilor angajaților din învățământ.

“Îi solicit, încă o dată, ministrului ”genunche” să prezinte public studiul de impact care a stat la baza deciziei de a face presiuni politice pentru desființarea a circa 1000 de unități de învățământ la nivel național, precum și situația fondurilor destinate acoperirii integrale a salariilor angajaților din învățământ, pentru anul școlar în curs, cu creșterile promise”, mai spune Roman.

Potrivit liderului sindical, prof. Emil Poamă, Consiliul de Administraţie al Inspectoratului Şcolar Judeţean s-a referit la închideri fie prin desfiinţare, fie prin comasare, motivaţia fiind eficientizarea sistemului de învăţământ. „Adică reducem cheltuielile ca să eficientizăm. Un procedeu specific întreprinderilor”, a spus liderul sindical Emil Poamă * Una dintre şcolile vizate la desfiinţare este Gorgota, iar elevii vor învăţa la Răzvad, în judeţ încă alte opt şcoli fiind prevăzute pentru desfiinţare prin comasare * Toate aceste situaţii au loc din cauza legislaţiei actuale, care acordă finanţările şcolare în funcţie de numărul de elevi, iar bugetul „per capita” nu este calculat corect de demnitari – susţine prof. Emil Poamă

VIRGIL VOINESCU


Liderul Sindicatului Liber Învăţământ (SLÎ) Dâboviţa, prof. Emil Poamă, ne-a declarat că este nevoie de o revizuire a legislaţiei privind acordarea bugetelor şcolare, abordarea actuală, în funcţie de numărul de elevi conducând la aspecte de neacoperire a salariilor profesorilor „traduse”, în judeţ, prin închideri de şcoli, „decizie luată de Consiliul de Administraţie al Inspectoratului Şcolar, la finalul anului trecut, cu aplicativitate în anul 2018”. „Sunt situaţii paradoxale. Sunt şcoli în care numărul de elevi este cu mult peste medie, dar banii pentru plata salariilor nu ajung. Deficitul bugetar care este dominant în judeţul Dâmboviţa este o «boală» cronică. Personal nu am înţeles de ce în Dâmboviţa este un deficit bugetar la unităţile şcolare aşa de mare, iar în alte judeţe vecine cu noi nu există sau sunt foarte puţine situaţii”, susţine liderul SLÎ Dâmboviţa, Emil Poamă. „Bugetul «per capita» nu este calculat corect de înalţii demnitari, pentru că nu se ţine cont de costul ce trebuie alocat de stat pentru întreţinerea unui elev în şcoală. Aceasta este finanţarea «per capita». Sunt şcoli, în judeţul Dâmboviţa, care au număr mare de elevi şi totuşi banii de salarii nu se ajung pentru că acolo, în respectivele şcoli, şi exemplific, Colegiul Naţional «Ienăchiţă Văcărescu», Colegiul «Carabella», dar şi altele au încadraţi profesori cu vechime mare, gradaţii de merit, deci cu drepturi salariale consistente şi din acest motiv nu ajung banii de salarii. Aşa se explică paradoxul”, a declarat liderul sindical.

Procedee „specifice întreprinderilor” în ISJ

În ceea ce priveşte măsura închiderii de şcoli anunţată pentru anul acesta, liderul SLÎ Dâmboviţa a spus că discuţiile din Consiliul de Administraţie al Inspectoratului Şcolar Judeţean s-au referit la închideri „fie prin desfiinţare, fie prin comasare şi a claselor în mai multe şcoli, motivaţia fiind eficientizarea sistemului de învăţământ. Adică reducem cheltuielile ca să eficientizăm. Un procedeu specific întreprinderilor”, a mai spus liderul sindical, Emil Poamă, cu precizarea că una dintre şcolile vizate la desfiinţare este Şcoala Gorgota. „Aceasta va dispărea, iar copii vor merge la şcoală în comuna Răzvad. Mai sunt prevăzute pentru desfiinţare prin comasare opt şcoli, iar desfiinţarea şi înfiinţarea unor şcoli se face obligatoriu cu acordul consiliilor locale. Sunt unii primari care au pus «piciorul în prag», s-au opus când cei de la Inspectoratul Şcolar, Auditul, le-a pus în vedre să reducă numărul, să desfiinţeze o şcoală, să comaseze. Nu au însă fondurile necesare pentru a întreţine din fonduri ale primăriei nici măcar o clasă într-o şcoală. Repet. Finanţarea «per capita» este total defavorabilă, mai ales celor din mediul rural, unde efectivele la clasă sunt deficitare. Măsura desfiinţării prin comasare va obliga profesorii titulari să accepte locuri de muncă în locuri mai greu accesibile, iar suplinitorii va trebui să plece”, a conchis liderul SLÎ Dâmboviţa, prof. Emil Poamă.

După ce în toamna lui 2017 nouă unităţi de învăţământ au dispărut din reţeaua şcolară a judeţului Suceava, pentru anul şcolar următor cinci unităţi sunt propuse spre desfiinţare, ca urmare a scăderii numărului de elevi.

Este vorba despre trei grădiniţe cu program normal şi patru şcoli primare din mediul rural, toate cu un efectiv mic de elevi.

În comuna Zvoriştea, Inspectoratul Şcolar Suceava a avizat desfiinţarea grădiniţei din satul Stânca, unde actualmente mai învaţă doar 10 preşcolari, şi a grădiniţei din Slobozia, frecventată tot de 10 copii.

Pe lista unităţilor propuse spre desfiinţare mai figurează şi Grădiniţa Nr. 2 Fora din comuna Drăgoieşti, unde în acest an şcolar învaţă 14 elevi.

În comuna Preuteşti sunt propuse spre desfiinţare şcolile primare din Bahna Arini, unde în anul şcolar 2017-2018 sunt înregistraţi 13 elevi, şi Şcoala Nr. 3, frecventată de 12 elevi.

Şcoala Primară Petia, comuna Buneşti, şi Şcoala Primară Racova, din Udeşti, sunt, de asemenea, pe lista şcolilor propuse spre desfiinţare, cele două unităţi fiind frecventate acum de 12, respectiv 13 elevi.

Cele şapte şcoli nu vor mai funcţiona din cauza scăderii în anul şcolar următor a efectivelor de elevi sub limitele prevăzute de lege: minimum 12 elevi la învăţământul primar şi minimum 10 elevi la învăţământul preşcolar.

Din cauza scăderii numărului de elevi, de la an la an, tot mai multe unităţi de învăţământ dispar de pe harta şcolară a judeţului. Pe lângă declinul natalităţii şi migraţia peste hotare, s-a mai adăugat o cauză, de dată mai recentă, şi anume dorinţa expresă a părinţilor de a-şi trimite copiii la şcoală în oraş.

Consiliile locale iniţiază desfiinţarea

Potrivit lui Cezar Anuţei, purtător de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Suceava, reţeaua şcolară din judeţ se constituie la propunerea consiliilor locale din localităţile unde funcţionează şcolile respective. Mai precis, consiliile locale sunt cele care desemnează unităţile care urmează să fie desfiinţate, iar ulterior membrii Consiliului de Administraţie al Inspectoratului Şcolar aprobă sau nu reorganizarea reţelei şcolare a judeţului Suceava, ca urmare a deciziilor de desfiinţare a unor unităţi şcolare luate de consiliile locale.

Anuţei a mai completat că ”Inspectoratul Şcolar Judeţean Suceava a comunicat avizul conform administraţiilor publice locale, în vederea adoptării hotărârilor de consiliu local privind reţeaua şcolară, iar consiliile locale, în baza avizului conform emis de IŞJ, vor adopta hotărâri cu privire la reţeaua şcolară. Principalul motiv pentru care consiliile locale ale unităţilor administrativ teritoriale aferente solicită Inspectoratului Şcolar Suceava ca în planul de şcolarizare să fie propusă desfiinţarea unor şcoli/structurieste scăderea efectivelor de elevi sub limitele prevăzute de lege, art. 63, al. 1 din Legea Educaţiei Naţionale Nr. 1/2011”.


Categorii

1. ȘTIRI, Razboiul impotriva Romaniei, Scoala romaneasca, Tradatori si lichele

Etichete (taguri)

, , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

6 Commentarii la “GUVERNUL PSD are de gând sa distrugă definitiv infrastructura ȘCOLII ROMÂNEȘTI? Sute de școli și grădinițe din toată țara – în curs de a fi DESFIINȚATE prin comasare pentru ”EFICIENTIZAREA” CHELTUIELILOR. Măsura va lovi dur în regiunile rurale, deja aflate într-o situație intolerabilă

  1. Nu ai cum sa iti pui problema invatamantului in termeni de rentabiltate economica. Asta e sinucidere curata.Oamenii astia vor da multa socoteala cuiva, undeva, candva…

  2. Lucrurile merg mai departe conform graficului. Când nu le poti opri trebuie sa incerci să pui altceva in loc. Este momentul ca sub obladuirea Bisericii, prin lucrarea preotlor si crediciosilor, sa se faca scoala din nou in tinda ei, acolo unde a si inceput. Dumnezeu poate intoarce spre bine lucrarea celui rau.

  3. @menumorut
    “Oamenii astia vor da multa socoteala cuiva, undeva, candva…”

    Lumea este prea hipnotizata ca sa inteleaga ca drumul pe care merge, cu ochii in smartphone, se termina la abator.
    Liviu Pop “a dat socoteala” si i-a luat locul Ecaterinei Andronescu!
    Senatorul PSD Liviu Pop a declarat joi că nu a venit şef la Comisia pentru învăţământ, că nu este o formă de compensare
    https://www.dcnews.ro/liviu-pop-replica-dupa-ce-a-inlocuit-o-pe-ecaterina-andronescu_577958.html

    Lumea este fericita cata vreme are un smartphone la indemana, ai smartphone n-ai carte.

  4. Există în realitate o modalitate f f simplă de a reduce cheltuielile în învățământul românesc și de a-l eficientiza într-o anumită măsură, în același timp. Și anume tb doar micșorat fondul de salarii pt personalul care nu este direct implicat în procesul de învățământ, recte minister, inspectorate județene, agenții și comisii de tot felul. Dar … cine să găsească această soluție la îndemână, dacă cei avizați sunt 99% angajați politic???

  5. Aceeasi aberatie si in invatamintul universitar: finantare per student. Nu va mai trece mult pina vor voi sa inchida si centrele universitare mici, sistematic atacate in media. Sa vedem ce va face noul ministru… Nici nu s-a instalat bine si l-au si facut praf in presa.
    Tot in termeni de “eficienta economica” a gindit (???) si Basescu cind a inchis spitale si nimeni n-a protestat. Ah! Ba da, era sa uit. Aia cu “vrem spitale si nu catedrale”. Ce urmeaza? “Vrem scoli si nu catedrale?” Las’ ca va (re)face Biserica ceea ce a facut de la bun inceput.
    Daniela, intr-adevar este cea mai buna solutie. In plus, copiii ar fi protejati si de legile criminale care stau sa fie aprobate (vaccinuri, educatie sexuala…)

  6. @Daciana
    Finantarea per elev/student este gandita cu bataie lunga: ce va depasi acest cuantum va fi suportat de parintii lor, sau vor fi nevoiti sa ia credite pentru asta. Trebuie sa implementam si noi “modelul de succes” de peste ocean.

    America, ţara tuturor datoriilor. Criza nu i-a potolit pe americani. Cea mai mare ameninţare sunt studenţii, care sunt mai îndatoraţi ca niciodată
    Piaţa creditelor pentru studenţi s-a extins semnificativ în ultimii ani datorită creşterii costrurilor din învăţământ şi a apetitului pentru învăţământul universitar. Datoria studenţească totală s-a umflat în ultimii 10 ani, ajungând la 1.200 miliarde de dolari. Cei care au absolvit colegiul în 2015 sunt mai îndatoraţi decât oricare altă promoţie anterioară. Un astfel de absolvent are de rambursat datorii de aproximativ 35.000 de dolari.
    http://www.zf.ro/business-international/america-tara-tuturor-datoriilor-criza-nu-i-a-potolit-pe-americani-cea-mai-mare-amenintare-sunt-studentii-care-sunt-mai-indatorati-ca-niciodata-14681382

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare