MARELE HRAM DE LA IASI, Sarbatoarea Sfintei Cuvioase Parascheva/ Cuvantul INALTULUI TEOFAN/ Moastele Cuviosului Teofil cel nebun intru Hristos, aduse la Iasi, spre inchinare, in acest an
- Doxologia:
IPS Teofan: „Sfânta Cuvioasă Parascheva îşi aşteaptă cu drag închinătorii”
Prin mila lui Dumnezeu, Mitropolia Moldovei și Bucovinei se pregătește să primească oaspeți dragi și mulți la număr. Întâistătători de Biserici, arhierei, preoți de parohie și viețuitori ai sfintelor mănăstiri, persoane cu responsabilități în slujba țării sau cetățeni obișnuiți se înscriu într-un lung, obositor, dar, în același timp, de suflet odihnitor, pelerinaj.
Sfânta Cuvioasă Maică Parascheva, „cea mult folositoare”, își așteaptă închinătorii și-i primește cu drag, așa cum împlinește acest lucru de peste 370 de ani în capitala Moldovei. Binecuvântatele sale moaște, rugăciunile ei fierbinți către tronul Preasfintei Treimi, duhul ei dătător de pace pentru inimi, darul ei tămăduitor pentru suflete zdrobite și pentru trupuri bolnave atrag poporul lui Dumnezeu cel înfometat și însetat de lucruri și momente autentice, adânci, frumoase, înălțătoare și adevărate.
Din Ucraina vecină, ne vin moaștele binecuvântate ale Sfântului Teofil, cel nebun pentru Hristos. Prezența în Moldova a acestui mare sfânt al Bisericii dreptslăvitoare mărturisește despre crucea care definește viața fiecărui creștin adevărat. O cruce considerată de unii nebunie, de alții sminteală, după cuvântul Sfântului Apostol Pavel, este, pentru cei care cred în moartea și învierea lui Hristos, puterea lui Dumnezeu (I Corinteni I, 18).
Prezența Sfântului Cuvios Teofil aici, la Iași, ne amintește despre darul binecuvântat pe care pământul ucrainean l-a făcut Moldovei prin persoana Sf. Paisie Velicicovschi de la Neamț. De asemenea, sfintele moaște ale Sfântului Teofil ne amintesc despre darul pe care Moldova l-a făcut Ucrainei în persoana Sfântului Petru Movilă, Mitropolit al Kievului și ctitorul unei școli de teologie care durează până astăzi.
Pelerinii, așadar, veniți din Moldova, din țară sau de dincolo de granițele ei, își vor pleca genunchii și vor cere ajutor, în rugăciune, la moaștele Sfintei Parascheva și ale Sfântului Teofil, cel nebun pentru Hristos. Printre pelerini avem și oaspeți de seamă. Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, revine în Moldova pe care a slujit-o, cu rod bogat, în numele lui Hristos, timp de aproape două decenii. Alături de Preafericirea Sa se va afla, prin mila Domnului, un vechi prieten al Moldovei, în persoana Preafericitului Cristofor, Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe din Cehia și Slovacia. Alături de cei doi Întâistătători de Biserici se va afla și Înaltpreasfinţitul Arhiepiscop Antonie, rectorul Academiei Teologice din Kiev, precum și alți ierarhi din țară și din afara ei.
Așadar, Întâistătători de Biserici și arhierei, demnitari de stat și oameni obișnuiți vor forma, cu siguranță, și anul acesta, un alai binecuvântat, îndreptat spre raclele care adăpostesc moaștele Sfintei Parascheva și ale Sfântului Teofil, cel nebun pentru Hristos. Nădăjduim, în mila Domnului, că și anul acesta pelerinii vor trăi aici, la Iași, clipe binecuvântate, că vor avea adânci trăiri duhovnicești pentru binele familiilor lor, pentru mântuirea lor, pentru mântuirea lumii.
Nădăjduim ca mâna ocrotitoare a lui Dumnezeu, prin rugăciunile Sfinților Parascheva și Teofil, să se așeze pe creștetul inimii și sufletului pelerinilor prezenți în capitala Moldovei, iar pelerinii să aibă sufletul încărcat, plin de harul lui Dumnezeu, ca apoi, după câteva ceasuri sau după câteva zile, trăite frumos și autentic, aici, în Iași, întorcându-se la casele lor, să mărturisească și altora despre iubirea lui Dumnezeu revărsată asupra lor și asupra lumii, prin rugăciunile sfinților săi.
pr. Ioan Valentin Istrati: Hramul Sfintei Parascheva – asediu la porţile luminii
Ce-ar fi poporul român fără biserici, fără sfinţi, fără mănăstiri, fără predicile necontenite din Biserici, fără rugăciune, fără post, fără sfintele moaşte, fără preoţi şi călugări, fără icoane, fără hramuri, fără cultura Bisericii, fără Evanghelie, fără Cărţi de rugăciuni, fără religie?
În preajma sărbătorii Sfintei Cuvioase Parascheva, oraşul se schimbă la faţă. Sute de tarabe, sute de mii de pelerini, drumuri blocate, fum ieşind din grătarele încinse, comercianţi ambulanţi, blănuri adunate haotic din toată ţara, iconiţe şi brăţări dubioase, busuioc. Oamenii devin mai alertaţi de orice, maşinile sunt deodată moteluri pe bulevard, ambuteiaje absurde pe străzi deunăzi pustii, totul devine urgent, supradimensionat, prioritar, aglomerat.
În acest context complex, în care oraşul îşi dublează practic populaţia pentru câteva zile, apar şi creaturile care se hrănesc din cadavre. Ele îşi fac adăpostul mai ales prin vizuinile media, căutând prada cu obstinaţie, mai precis rating-ul şi popularitatea. Sute de acuze prin ziare care trăiesc exclusiv din şantaj economic sau publicitate politică agresivă. Că sărbătoarea Sfintei Parascheva a devenit un bâlci, un iarmaroc păgân, o adunătură comercială de natură gregară. La o primă vedere există ceva adevăr în aserţiunea asta. Însă, ceea ce oamenii uită, mai ales cei care nu au călcat niciodată într-o biserică decât pentru a surprinde înghesuiala sau bulucul la anafură, este faptul că inima sărbătorii ieşene este slujba sfântă, Liturghia dumnezeiască, rândul imens de credincioşi înlăcrimaţi, care aşteaptă ore multe în frig pentru a petrece câteva clipe cu sfânta lor iubită, care i-a ocrotit toată viaţa lor.
În jurul sfinţeniei şi revărsării de har, bineînţeles, ca peste tot, s-au grefat în cercuri concentrice şi oportuniştii comerţului, care profită de nevoile unei asemenea mulţimi. Asta însă nu pătează în niciun fel explozia de lumină nevăzută din inimile celor ce vin la Sfântă pentru a se sfinţi prin rugăciune, asceză şi Liturghie. Sfinţenia este de la facerea lumii asediată de puterile acestui veac, aşa încât drumul spre centrul fiinţei să fie greu. Unii oameni care merg către racla cu moaştele sfintei nu mai ajung acolo. Sunt prinşi în mrejele tentaţiilor din jur, ajung la festinul cărnii sfârâind pe grătar ca într-o sărbătoare a zeului Moloh, întârzie la tarabele cu textile chinezeşti de unică folosinţă, în loc de o clipă de har se împroprietăresc cu vreun cojoc gros adus de peste Carpaţi, în loc de o sărutare a trupului firav şi ceresc al sfintei se aleg cu un ţiuit de ureche la focurile de artificii.
Esenţialul se obţine cu trudă, cu suferinţă chiar, după ce ai dat la o parte exuviile inutile ale acestei lumi, după ce te-ai curăţit de păcate şi răni, după aşteptarea în rugăciune la porţile iubirii lui Dumnezeu. Liturghia nu este un bonus pentru vizitatori, ci este rodul ascezei interioare, viaţa veşnică este primită după o viaţă de asediu a cetăţii interioare, după luptă până la sânge pentru Sângele lui Hristos.
Iubirea oamenilor pentru Sfânta ocrotitoare a vieţii lor nu se rezumă doar la o vizită de curtoazie de hramul ei, ci se desfăşoară pe parcursul unui întreg an, în care rândul de închinare la sfintele ei moaşte nu încetează decât când se închid, noaptea târziu, porţile catedralei, doar pentru a se înfiinţa de nicăieri, mai viguros, a doua zi în zori. Oamenii – mai ales cei de departe – au simţit că Sfânta luminează şi ajută ceresc pe cei care vin să o felicite, să o cinstească şi să o sărute de ziua ei, aşa că nimeni în această lume nu ar putea opri valurile necontenite de oameni care se strâng în cetatea Moldovei pentru închinare.
Eram acum câţiva ani la o emisiune tv pe tema sărbătorii Sfintei Parascheva. Moderatorul – maliţios şi insinuant – punea întrebări piezişe, din mintea sa de comerciant de idei. La un moment dat am primit o întrebare care m-a lăsat perplex: oare jumătatea de milion de închinători la moaştele Sfintei Parascheva devin cu adevărat mai buni, mai dăruitori, mai smeriţi, mai atenţi, mai înţelepţi şi mai creştini după ce se închină la sfintele moaşte, sau imediat ce s-au eliberat de la rând, se întorc la relele lor de fiecare zi?
Am respirat adânc, l-am privit în ochi pe jurnalistul şmecher din faţa mea, şi apoi am răspuns pe un ton jos: Păi, ar trebui să facem o încercare mentală: ce-ar fi poporul român fără biserici, fără sfinţi, fără mănăstiri, fără predicile necontenite din Biserici, fără rugăciune, fără post, fără sfintele moaşte, fără preoţi şi călugări, fără icoane, fără hramuri, fără cultura Bisericii, fără Evanghelie, fără Cărţi de rugăciuni, fără religie?
O tăcere apăsătoare s-a lăsat în studio, întreruptă doar de maşinării care bâzâiau pe fundal. Câteva picături de sudoare s-au scurs pe faţa moderatorului. Poate erau de la căldura reflectoarelor. A avut o străfulgerare de adevăr, s-a eschivat politicos şi a spus: Nici nu vreau să mă gândesc. E mai bine aşa.
Fără religie, am cădea în barbaria simţurilor, în glaciaţiunea patimilor şi a civilităţii morţii, am respira aerul greu al răutăţii, fără Duh, fără simţirea de cer, am goni pentru umplerea sacului fără fund al plăcerilor. Fără Sfânta Parascheva şi fără Biserici, Iaşii ar fi un Cernobâl spiritual, o cetate de blocuri hidoase, întrerupte doar de stâlpi de telegraf. Fără inima Moldovei, inimile oamenilor s-ar transforma în corduri, iar viaţa însăşi ar semăna izbitor cu moartea.
Moaştele Sfântului Teofil au ajuns aseară la Iaşi
Racla în care se află moaştele Sfântului Cuvios Teofil, cel nebun pentru Hristos, a sosit aseară la Iaşi de la Mănăstirea Kitaev – Ucraina. Sfintele moaşte au fost aduse de o delegaţie a Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei, cu binecuvântarea Înalt Preasfinţitului Teofan, Arhiepiscopul Iaşilor şi Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei.
La Iaşi se află de aseară racla cu fragmente din moaştele Sfântului Cuvios Teofil, cel nebun pentru Hristos. Sfintele moaşte au fost aduse de o delegaţie formată din reprezentanţii Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei şi ai Mănăstirii Kitaev din Ucraina. Delegaţia ucraineană a fost formată din părinţi de la Mănăstirea Kitaev şi de la Lavra Pecerskaia din Kiev. Racla cu moaştele sfântului a fost întâmpinată de Înalt Preasfinţitul Părinte Mitropolit Teofan, de părinţii slujitori de la Catedrala mitropolitană, care au intonat Troparul Sfântului Teofil, şi de numeroşi credincioşi.
Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei şi-a exprimat bucuria pentru faptul că, alături de moaştele Sfintei Parascheva, pelerinii vor avea posibilitatea să se închine şi la racla ce adăposteşte un fragment din moaştele Sfântului Teofil. IPS Teofan a amintit apoi de legătura frumoasă între Iaşi şi Kiev, creată prin intermediul Sfântului Petru Movilă şi a Sfântului Paisie Velicicovschi.
Delegaţia Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei a plecat din Iaşi marţi, 9 octombrie, spre Ucraina şi a ajuns la Mănăstirea Kitaev, aflată într-o suburbie a Kievului, spre orele serii.
„La Kitaev ne-am închinat la moaştele întregi ale Sfântului Teofil care sunt depuse într-o raclă aurită, aşezată într-un paraclis închinat celor 12 Apostoli ai Mântuitorului Hristos. Pentru hramul de la Catedrala mitropolitană din Iaşi, fragmentele din moaştele Sfântului Teofil au fost aşezate într-o raclă mai mică“,
a relatat pr. Andrei Zlăvog, directorul Compartimentului Aprovizionare Transport şi Parc Auto al Centrului eparhial Iaşi.
Ieri, 10 octombrie, părinţii din delegaţie s-au îndreptat spre Iaşi cu racla cu moaştele Sfântului Teofil pentru a fi venerate de credincioşii care vin la sărbătoarea Sfintei Parascheva.
„Ne-am închinat în cele trei catedrale din Lavra Pecerskaia de la Kiev, în peşterile aflate sub aceste lăcaşuri de închinăciune şi la mormântul Sfântului Petru Movilă, care se află în catedrala mare a lavrei, apoi ne-am îndreptat spre Iaşi. Înalt Preasfinţitul Antonie, Arhiepiscop de Borispil şi rector al Academiei Teologice din Kiev, va ajunge pe Aeroportul din Iaşi mâine, 12 octombrie, la ora 13:00“,
a amintit pr. Andrei Zlăvog.
Moaştele Sfântului Teofil vor rămâne la Iaşi până marţi, 16 octombrie, când racla cu moaştele Sfântului se va întoarce în Ucraina.
Constantin Ciofu: Implicare şi comuniune la hramul Sfintei Parascheva
În fiecare an, hramul Sfintei Cuvioase Parascheva oferă posibilitatea ieşenilor, dar şi locuitorilor din parohiile mai îndepărtate de a-şi manifesta dragostea faţă de semeni. Pelerinii vor primi, prin intermediul protopopiatelor Iaşi 1, Iaşi 2 şi Iaşi 3, pachete cu alimente, ceai, vin fiert şi fructe. Centrul de Pelerinaj al Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei va direcţiona credincioşii care vor veni la Iaşi către bisericile sau persoanele care îi pot caza pe timpul nopţii.
Parohiile din mediul urban şi din mediul rural ale Protopopiatului Iaşi 1 s-au oferit să vină în întâmpinarea pelerinilor prin oferirea unui adăpost sau a hranei. Hrana şi ceaiul cald vor fi oferite cu sprijinul asistenţilor sociali şi al voluntarilor Biroului de Asistenţă Socială (BAS) „Diaconia“ al Arhiepiscopiei Iaşilor şi ai Cantinei „Sfântul Haralambie“ a parohiei „Sfântul Haralambie“ din Iaşi. Preoţii Protopopiatului Iaşi 1 vor ajuta în desfăşurarea hramului, fiind rânduiţi la sfintele slujbe sau la racla Sfintei Cuvioase Parascheva.
„Credincioşii din parohiile noastre îi primesc cu drag pe pelerini pentru că au primit din darurile Sfintei Parascheva. Acest lucru nu face altceva decât să creeze comuniune între cei care vin de departe şi între cei prezenţi. Implicarea credincioşilor din parohiile noastre creează comuniune între toţi credincioşii care se roagă lui Dumnezeu, Maicii Domnului şi sfinţilor. Sfânta Parascheva ne aduce în fiecare an bucurie în preajma zilei de 14 octombrie. Credincioşii, de aproape şi de departe, vin la Iaşi cu bucuriile şi necazurile lor, se aşază la rând pentru a se închina la racla în care se află moaştele. Ştim cu toţii că la acest hram vin preoţii cu cete de credincioşi care intonează la rândul pe care îl formează cântări ale Bisericii noastre. Este un vers care îmi place foarte mult: «Am venit măicuţă ca să te mai vedem, să-ţi spunem necazul pe care-l avem…». Oamenii vin să mulţumească Sfintei Cuvioase Parascheva pentru darurile pe care le-au primit în urma rugăciunilor ei. În acelaşi timp, credincioşii se roagă mai departe pentru cei dragi ai lor în general, dar şi pentru pacea ţării noastre şi a lumii“, a spus pr. Toma Gradinaciuc, protopop al Protopopiatului Iaşi 1.
Prietenie între ieşeni şi pelerini
Preoţii Protopopiatului Iaşi 2, prin Biroul de Asistenţă Socială al protoieriei, vor veni şi în acest an în întâmpinarea pelerinilor care vor veni la Iaşi cu prilejul hramului Sfintei Cuvioase Parascheva. Părinţii parohi au făcut apel la enoriaşii lor pentru a oferi un mic dar sau un loc de cazare. Protopopiatul Iaşi 2 se va implica şi în programul „Hrană pentru pelerini“, care va fi derulat de BAS „Diaconia“ al Arhiepiscopiei Iaşilor. După cum ne-a relatat pr. Vilie Doroşincă, protopop al Protopopiatului Iaşi 2, vor fi oferite în jur de 7.000 de pachete cu alimente şi peste 5.000 de pahare cu ceai şi cafea. Majoritatea celor care vin an de an la Iaşi pentru a se închina moaştelor Sfintei Parascheva şi altor sfinţi au convingerea că primesc izbăvire pentru necazurile lor. Pelerinii au trăit minuni în urma rugăciunilor pe care sfinţii le-au înălţat la cer, împlinindu-li-se multe dorinţe. Preoţii şi credincioşii parohiilor noastre primesc de mai mulţi ani pelerini care vin an de an la hramul de pe 14 octombrie. S-a creat o prietenie, astfel că foarte mulţi dintre enoriaşii noştri îi aşteaptă pe cei din alte părţi pentru a le oferi un loc de cazare şi masa care se cuvine. Preoţii de la bisericile din Iaşi care aparţin de protopopiatul nostru, împreună cu membrii consiliilor şi comitetelor parohiale, vor ţine bisericile deschise în noaptea de 12 spre 13 octombrie şi în noaptea de 13 spre 14 octombrie. Credincioşii care s-au închinat la moaştele sfinţilor vor putea rămâne în sfintele lăcaşuri, unde vor primi un pachet cu hrană şi ceai cald. Datele de contact ale ieşenilor care pot primi pelerini pe timpul nopţii vor fi centralizate la sediul protopopiatului pentru ca ulterior să ajungă la Centrul de Pelerinaj „Sfânta Parascheva“ al Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei“, a explicat pr. protopop Vilie Doroşincă.
Echipă de voluntari din partea Protopopiatului Iaşi 3
Activitatea socială pe perioada pelerinajului Sfintei Cuvioase Parascheva va fi organizată pe două direcţii fundamentale: duhovnicească şi materială. În perioada 12-14 octombrie va fi desfăşurată o activitate filantropică prin intermediul unei echipe de voluntari, pentru a veni în întâmpinarea pelerinilor veniţi la hramul Sfintei Parascheva. „În activitatea social-filantropică vor fi implicate următoarele componente: Protopopiatul Iaşi 3 (150 de pachete, cuprinzând o pâine, o cutie de pate şi o sticlă de apă, 100 de pahare de ceai cald, 150 de acatiste cu Sfânta Cuvioasă Parascheva şi 100 de acatiste pentru Institutul Regional de Oncologie Iaşi), parohiile (vor oferi pachete cu alimente, cornuri, fructe, ceai şi vin fiert), mănăstirile (vor oferi cazare gratuită pelerinilor) şi voluntariatul (voluntarii Codrin Vasile Andone, Vasilica Andone şi Andreea Velicu vor asigura, în caz de nevoie, un minim de asistenţă medicală)“, a declarat pr. Mihail Roşu, protopop al Protopopiatului Iaşi 3, care a adăugat că 13 preoţi ai protoieriei pe care o conduce vor fi implicaţi în Pelerinajul „Calea Sfinţilor“, care va avea loc mâine seară, de la ora 19:00. „Pelerinajul înseamnă întâlnirea cu un model, cu un sfânt care a câştigat deja împărăţia cerurilor. Pelerinul trebuie să se folosească de acest model pentru a câştiga împărăţia cerurilor“, a subliniat pr. protopop Mihail Roşu.
http://www.doxologia.ro/acatist/acatistul-sfintei-cuvioase-parascheva
Intr-adevar exista 2 lumi complet paralele la hramul Cuvioasei Parascheva: una a tonetelor si balciului si cea de a doua a celor care vin cu bucurie sa multumeasca sfintei pentru ajutor.
Acum 3 ani au instalat invartitoare pe malul Bahluiului langa blocul nostru si tot vazduhul rasuna, cu geamurile si usile inchise, de muzica si urletele de la balci.
In urmatorul an am fugit din Iasi de hramul Cuvioasei, dar anul trecut am stat sa primim pelerini si ne-a bucurat Dumnezeu cu pelerini din Bucuresti, tineri si batrani, foarte credinciosi. A fost o mare bucurie si pentru noi si pentru ei, dupa o zi intreaga de stat impreuna la coada. Slava Domnului, datorita unor constructii pe malul Bahluiului nu a fost nimic sa ne deranjeze.
Anul acesta iar rasuna vazduhul pe malul Bahluiului de festivalul vinului, dar parintele de la biserica Sf. Apostol Andrei si Sf. Mare Mucenic Mina (peste drum de Palas si biserica Sfintilor Imparati Constantin si Elena) a zis ca tine deschisa biserica peste noapte sa adaposteasca pelerini, asa ca asteptam cu drag pe toti cei ce se ostenesc sa o cinsteasca pe Sfanta Parascheva.
Mi-am propus ca maine seara sa ajug la Cuvioasa.Sunt intr-un moment destul de delicat al existentei mele,destul de sifonat de ispite si patimi,dar cel mai mult ma doare ca l-am rastignit pe Hristos prin caderile mele rasunatoare din ultima vreme.Cei din jur si-au schimbat radical parerea despre mine.Caci e atat de frumos sa pozzezi in marturisitor si sa dai sfaturi in stanga si dreapta,dar e inspaimantator sa vezi ca Biserica e hulita si datorita tie.
Sfanta Cuvioasa Maica Paraschiva roaga-te lui Dumnezeu pentru noi pacatosii!
@cristi_g
Si eu sunt cam in aceeasi situatie, cu ispite care imi par mari din toate directiile, cu greu de rezistat, dar in realitate sunt mici. Reactia mea insa e exagerata si pentru un mai putin dus pe la biserica. Sa avem insa nadejde si credinta ca Dumnezeu nu ne lasa, si pentru rugaciunile Maicii noastre Paraschiva.
cristi_g,
sper ca ati ajuns la Sf Cuvioasa Parascheva si v-ati rugat si pentru cei care n-au putut fi acolo.
De harul Domnului pentru rugaciunile Sfintei, sa fie ocrotita si micuta dvs Parascheva impreuna cu fratiorii ei!
Daca nu stiati, Sfantul Teofil cel Nebun intru Hristos a avut numele din botez TOMA. Si in toata viata lui, a avut un singur prieten, care s-a numit Petru (aproape PAVEL).
Cand Petru “cadea cu duhul si deznadajduirea punea stapanire pe sufletul lui, alerga dupa sfat la invatatorul sau si cadea, tanguindu-se, la pieptul lui Teofil.
-Fii tare, fii tare, il imbarbata fericitul pe prietenul sau cazut in putinatate de suflet. “Rabda patimile ca un bun ostas al lui Hristos”.”Diavolul umbla racnind ca un leu si cautand pe cine sa inghita”. Tu, insa, nu te infricosa de nevointa ta si du-o pana la capat.”
@cititor
Am fost la Cuvioasa si am gasit acolo ispite la fel de mari ca cele de acasa.M-a ajutat Sfanta(cum le place sa-i spuna cei din zona) si am ajuns aseara la baldachinul frumos impodobit cu flori rare pe o ploaie torentiala in care parca se amestecau lacrimile intregului nostru neam atat de incercat acum.
cristi_g,
nu ar trebui va smintiti de astfel de ispite (ma refer la ca ati scris la cealalta postare).
Nu ati observat ca intotdeauna inainte (sau imediat dupa) intalnirea cu sfintenia se intatesc ispitele? Nu vi s-a intamplat la fel inainte de marile sarbatori – Nasterea, Botezul sau Invierea Domnului, Adormirea Maicii Domnului – la hram, sau la sfintiri de biserici? Si mai evident atunci cand urmeaza (sau imediat dupa) ce ati primit Sfanta Impartasanie?
Vina este in exclusivitate a diavolului, care este gelos pe crestini, stiind cat de mult har revarsa atunci Dumnezeu peste omenire, chiar si peste cei care nu sunt prezenti la Biserica. Din pacate, cei care nu participa la astfel de evenimente, nici nu-si dau seama ce pierd, si atunci diavolul ispiteste mai abitir pe cei care sunt constienti si cauta sa se impartaseasca de har.
Doamne ajuta!