MITROPOLITUL ARDEALULUI OPRESTE SLUJBELE ORTODOXE DE LA BISERICA DE GHEATA/ Sinodul BOR decide ca Taina Cununiei si a Botezului sa aiba loc doar in bisericile de mir/ DESPRE PANTEISM SI BAGATELIZAREA TAINELOR

4-03-2013 8 minute Sublinieri

SinodBOR

Cine să se mai gândească la Dumnezeu, câtă vreme Nunta şi Botezul sunt adeseori impregnate de festivism, orgolii, infatuări, comercializare şi chiar manelizare? La un Botez sau o Nuntă auzi discutându-se verzi şi uscate, mai puţin esenţa lor: semnificaţiile creştine. Contează mâncarea, antrenul, podoabele, costumaţiile (rochia de mireasă a ajuns aproape un idol), muzica, invitaţiile, cadourile, darurile (cât le mai dăm şi ăstora, frate?) etc., dar Dumnezeu rămâne, ca şi la Crăciun, uitat undeva într-un ungher al vieţii noastre. Aceasta este de fapt şi dilema creştinismului românesc actual: ne place să ne afişăm cu Hristos, dar asta începe să fie doar o imagine goală de conţinut. Mai nimeni nu-şi mai pune serios problemele vieţii veşnice, câtă vreme ne-am complicat inutil şi nepermis de mult viaţa de aici”. 

***

ips-laurentiu-streza

Cununia şi botezul sunt interzise pentru creştini ortodocşi în singura biserică de gheaţă din România situată la peste 2.000 de metri altitudine, în masivul Făgăraş, la Bâlea Lac (Judeţul Sibiu), iar preoţii riscă pedepse administrative în cazul în care continuă să oficieze asemenea slujbe, a anunţat sâmbătă, într-o conferinţă de presă, Mitropolitul Ardealului, ÎPS Laurenţiu Streza.

“Dacă, din păcate, ele sunt făcute chiar de preoţi de ai noştri, nu pot să le contest, pentru că nu este vinovat omul care le-a făcut acolo, ci preotul care a administrat în loc potrivit. Nu înseamnă că o căsătorie care este făcută afară, în cazuri excepţionale, nu este validă, dar sunt acte care trebuie făcute într-un mediu liturgic, bisericesc. (…) Nu ne apucăm să-i pedepsim pe oameni, dar preoţii pot fi pedepsiţi administrativ dacă nu se conformează hotărârilor înalte”, a afirmat ÎPS Laurenţiu Streza. 

Mitropolitul Ardealului a spus că Biserica de Gheaţă de la Bâlea Lac, din cauză că se topeşte, nu poate fi numită biserică în adevăratul sens creştinesc.

“Eu am încadrat-o de la bun început unde este locul. Am spus că eu nu pot să merg să sfinţesc o biserică care se topeşte. (…) Există o nuanţă, între binecuvântare, fac binecuvântarea casei, o repet mereu, dar sfinţirea unei biserici se face o dată”, a explicat Mitropolitul Ardealului.

ÎPS Laurenţiu Streza a spus că doar “botezul de necesitate” mai este permis la bisericile din Mitropolia Ardealului în alte locuri decât lăcaşurile de cult. Acest botez se poate face chiar de o mamă sau oricare alt creştin, dacă copilul este foarte rău bolnav, fiind în pericol să moară. Dacă vrei să faci un botez de necesitate, se poate face oriunde, şi pe stradă. (…) Se poate face de orice credincios, cu condiţia ca să se rostească corect formula: se botează robul lui Dumnezeu, se spune numele. În numele Tatălui, al Fiului şi al Sfântului Duh”, a explicat Mitropolitul Ardealului.

ÎPS Laurenţiu Streza recunoaşte că a fost solicitat să îngăduie slujbe în locuri exotice, cum ar fi pe vârf de munte, însă nu a permis asemenea slujbe de cununie şi botez.

“Îmi amintesc că am fost solicitat să aprob o cununie în vârful muntelui care să fie transmisă apoi prin Internet, să se facă propagandă unui sistem de acesta modern”, şi-a amintit ÎPS Laurenţiu Streza. Conform conducătorului Mitropoliei Ardealului, la Mănăstirea Sâmbăta (judeţul Braşov), călugării au fost nevoiţi să croiască haine speciale, ca nişte pelerine, pentru cei care până acum veneau într-o ţinută indecentă la slujbele de cununie şi botez. De acum înainte, cununiile şi botezurile sunt interzise şi la mănăstiri.

“Mulţi doresc cu bună intenţie (…) a săvârşi cununia la o mănăstire. (…) Când am făcut şi noi experienţa asta, la Mănăstirea Sâmbăta, celor care cu aprobare specială au avut ocazia să primească taina cununiei la mănăstire, le-am cerut o decenţă minimală. Dar am constatat că acei călugări au fost nevoiţi să confecţioneze nişte haine, pelerine, pe care să le ofere persoanelor, nu doar feminine, ci şi masculine. Veneau bărbaţii în pantaloni scurţi”, a precizat Mitropolitul Ardealului.

ÎPS Laurenţiu Streza s-a referit şi la decizia Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, care interzice preoţilor să mai ia bani de la credincioşi, în cazul înmormântărilor celor nevoiaşi.  Pentru înmormântări nu se percep taxe, pentru că ele sunt evenimente neprevăzute, în care familia este implicată direct şi cu toate resursele. (…) de aceea s-a hotărât ca şi în oraşele mari să nu se perceapă taxe, acolo unde situaţia este precară“, a anunţat ÎPS Laurenţiu Streza. AGERPRES

NOTA NOASTRA:

Mai bine mai tarziu decat niciodata, Slava Domnului! Dar e trist ca acelasi arhiereu, care acum se dezice, in sfarsit, este cel care trimitea preotii sa slujeasca (si inca ecumenist, dar asta nu poate intra in discutia Sinodului…) la Biserica de gheata de cel putin 5 ani la rand, iar in 2009 IPS sa in persoana a sfintit si a elogiat “biserica de gheata”:

http://www.ziare.com/stiri/frauda/biserica-de-gheata-de-la-balea-lac-a-fost-sfintita-605330 (2009)

Mitropolitul Ardealului, Laurentiu Streza, a binecuvantatat sambata biserica de gheata de la Balea Lac, dupa trei ani de refuz.

Dupa ani la rand de refuz, Inalt Prea Sfintitul s-a hotarat ca in acesta iarna sa faca o rugaciune de binecuvantare pentru locasul de cult, anunta Realitatea Tv.

Mitropolitul Ardealului nu a fost de acord ca sfintele taine sa se oficieze intr-un asemenea loc deoarece bisericile ortodoxe se construiesc pentru sute de ani pe temelii solide si nu se topesc in cateva luni.

Arnold Klingeis, managerul proiectului a declarat ca este incantat de decizia Mitropolitului: “Este o deosebita onoare pentru noi ca Inaltpreasfintitul, personal, sa binecuvanteze lacasul de cult de gheata pe care l-am construit pentru a treia oara si care ofera vizitatorilor un loc de reculegere aici in varful muntelui.

http://www.sibiul.ro/stiri-locale/mitropolitul-ardealului-a-sfintit-biserica-de-gheata/23362/ (2009)

impreuna cu doi preoti ai parohiei Avrig, inaltul prelat a sfintit apa lacului, cabana Balea Lac precum si telecabina, dupa care a acceptat sa viziteze lacasul de gheata, inaugurat chiar de Boboteaza. Mitropolitul s-a aratat de-a dreptul incantat de sculpturile de clestar din incinta bisericii de gheata, oficiind si o slujba de binecuvantare a acesteia. inainte de a vizita, in premiera, statiunea, inalta fata bisericeasca s-a intretinut cu turistii prezenti in statiune, iar in final a acceptat chiar o fotografie de grup cu patronul ” imperiului ” de clestar, Arnold Klingeis, in incinta barului de gheata a celei de a patra versiuni a Ice Hotel Classic.

Toţi preoţii din judeţul Sibiu vor lucra alături de Protecţia Copilului pentru a găsi părinţi copiilor abandonaţi sau în curs de abandon. Mitropolitul Ardealului spune că reţeaua femeilor din comitetele parohiale va fi de mare folos în acest proiect social.

În fiecare biserică din judeţul Sibiu, după slujbă, preoţii vor vorbi credincioşilor de cazurile concrete de copii orfani care au apărut. Informaţiile le vor primi de la Direcţia generală de asistenţă socială şi protecţie a copilului Sibiu, în cadrul unui parteneriat semnat între cele două entităţi. Prin intermediul preoţilor, autorităţile de ocrotire a copiilor speră să găsească familiile care pot ajuta copii lăsaţi ai nimănui.

Copiii părăsiţi de părinţi sunt tot mai mulţi

Doar în primele două luni ale acestui an, 31 de părinți sibieni au solicitat ca ai lor copii să fie preluați în centrele de plasament. ”Din aceștia, 21 de copii au fost preluați de sistemul de stat pentru protecția copilului. Iar după ce am închis această mică statistică au mai apărut alte 13 noi solicitări, deci este o creștere continuă. Capacitățile noastre sunt limitate, deci e nevoie de o implicare mai largă, a unchilor, bunicilor și așa mai departe”, spune Mihaela Tolciu, directoarea generală a Direcției Generale de Asistență Socială și Protecție a Copilului Sibiu.

Părinţi de împrumut, căutaţi şi la ţară

În perioada imediat următoare, conducerea Arhiepiscopiei Sibiului va avea o serie de întâlniri cu preoții din județ. Scopul este de a stabili circuitul informațional, prin care credincioșii să fie informați rapid de situațiile unor copii părăsiți în maternități sau la care părinții vor să renunțe. ”Vom încerca și la țară, nu numai la oraș să discutăm cu oamenii. Noi sperăm ca prin intermediul comitetelor parohiale, formate în special din femei, să găsim oameni credincioși, oameni cu posibilitate și evlavioși, care să poată ajuta astfel de copii. Și eu sunt sigur că după ce îl vor lua și îl vor crește, copilul nu va mai fi părăsit”, spune ÎPS Laurențiu Streza, mitropolitul Ardealului.

Nu numai asistenți maternali

Cu ajutorul preoților, autoritățile din județul Sibiu speră să descopere nu doar noi potențiali asistenți maternali (persoane angajate cu carte de muncă să preia acasă copii abandonați), ci mai ales familii de plasament. ”Avem nevoie de plasament familial. Acolo, motivația financiară este infimă. Familia care dorește să primească un copil în plasament familial o face cu sufletul, pentru că nu va primi, din punct de vedere financiar, mai nimic. Plasamentul este o măsură temporară, situația fiind evaluată la fiecare șase luni. Din păcate, nu sunt cazuri în care copilul să fie reprimit în familia care să-și fi rezolvat problemele după jumătate de an. Așa avem copii în plasament în vârstă de zece ani, de 16 ani sau chiar de 26 de ani, vârsta maximă la care pot sta în sistem”, mai spune Mihaela Tolciu. Alocația de plasament în astfel de condiții este de 98 de lei, lunar.

Rețea îmbătrânită

Asistența socială a județului Sibiu va căuta, cu ajutorul preoților, și noi asistenți maternali. ”Avem nevoie și de asistenți maternali, căci rețeaua noastră este îmbătrânită și lunar se pensionează unul sau doi. Așa se ajunge la situații în care, după 13 ani, copii crescuți de asistenți maternali ieșiți la pensie se reîntorc în centrele de plasament: le este foarte greu“, adaugă Mihaela Tolciu, directoarea DGASPC Sibiu

Sfântul Sinod al Birericii Ortodoxe Române (BOR) a decis, în ședința de ieri, ca parohiile să sprijine familiile defavorizate prin eliminarea obligației de a plăti pentru slujbele de înmormântare.

În hotărârea de ieri, s-a stabilit “sprijinirea de către parohii a familiilor defavorizate, cu venituri reduse, cu mulţi copii, cu persoane bolnave sau a vârstnicilor cu venituri mici prin a nu le solicita acestora contribuţii băneşti pentru slujbele de înmormântare”.

O altă hotărâre a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane face referire la oficierea cununiilor şi botezurilor. Astfel, “oficierea Tainei Botezului si a Tainei Cununiei se face numai in bisericile parohiale cu respectarea randuielilor liturgice pentru pastrarea sacralitatii si solemnitatii acestor Sfinte Taine“.

sfaturi-pentru-cununia-religioasa

Viaţa Bisericii se încadrează între două limite: acrivia şi pogorământul. Una pretinde o rigoare disciplinară, conformă unor canoane, cealaltă presupune o relaxare a acestei rigori. Ambele însă sunt folosite ca mijloace pentru îndreptarea deviaţiilor de la echilibrul duhovnicesc al vieţuirii creştine. Acrivia se aplică atunci când enoriaşii au tendinţa de a relaxa registrul spiritual prea mult, ajungând aproape la laxitate morală, iar pogorământul se foloseşte în situaţia opusă, riscul de a se atinge habotnicia, rigorsmul literal al legii sau socotirea mijloacelor duhovniceşti (slujbe, post, rugăciune, etc. ) ca scopuri în sine.

Aş încadra recenta decizie a Sinodului la acrivie. Poate părea dură, deoarece sub atacul secularismului, omul contemporan pierde contactul cu spiritualitatea. Tocmai de aceea, ea este binevenită, în contextul în care desacralizarea spaţiului românesc înseamnă şi tot felul de idei importate de aiurea. Printre acestea se  regăseşte şi pasiunea săvârşirii căsătoriilor şi botezurilor în natură. Deşi pare elevaţie spirituală, această nouă pasiune importată denotă o gravă lipsă de cunoaştere a ceea ce sunt Botezul şi Cununia în realitate.

Această dorinţă de slujbă câmpenească, este doar o consecinţă firească a urbanizării excesive şi a idolatrizării naturii.  Unii nu vor la Biserică deoarece nu vor expunere publică. Alţii nu vor la Biserică pentru că nu cunosc importanţa sacramentală a sfântului lăcaş. Oricum ar fi, se ratează esenţialul: harul Tainelor nu se poate dobândi de oriunde, ci numai de la izvoarele mântuirii, Biserica lui Hristos. A nu se confunda cu rugăciunea personală, care se poate face în orice spaţiu, pe care însă creştinul şi-l spiritualizează prin simbolurile creştine personale: cruciuliţa, iconiţa, candela, Biblia personală etc.

Tocmai de aceea, Sfântul Sinod doreşte, ca prin decizia respectivă, să readucă aceste două Taine pe locul spiritual cuvenit. Mai întâi, să observăm că locul de desfăşurare este biserica parohială. Orice biserică parohială, numită şi de mir, la alegere. Nu mânăstirea, nu spaţiul liber al naturii, nu spaţiul privat al locuinţei. Dacă pe vremea comuniştilor, asemeni timpurilor catacombelor, se mai săvârşeau prin pogorământ Nunţi şi Botezuri prin case, de teama autorităţilor, astăzi acest lucru nu-şi mai are rostul. Nici în mânăstire nu se mai pot oficia aceste slujbe, datorită caracterului lor profund comunitar, parohial, mirenesc, care contrastează mult cu spiritul monahal, de solitudine, al spaţiilor mânăstireşti. Iar în natură ar fi o gravă eroare, deoarece tindem să confundăm natura cu spaţiul sacru al Bisericii. Aici intră în discuţie panteismul, ca eroarea spirituală de a identifica divinitatea cu materia şi universul, pe Creator cu creatura. Deşi Dumnezeu este omniprezent, în chip nevăzut, El se împărtăşeşte oamenilor în chip văzut, prin Biserica Sa, în lucrarea Sfintelor Taine. Tocmai de aceea, decizia sinodală afirmă în continuare: respectarea rânduielilor liturgice pentru păstrarea sacralităţii şi solemnităţii acestor Sfinte Taine.

Privirea este cel mai important simţ şi canal de informare a omului. De aceea, Hristos însuşi face apel la văz, Dumnezeu arătându-Se întrupat omenirii. Acesta este si fundamentul întregii simbolistici vizuale din spaţiul liturgic al Bisericii. Biserica este Cerul coborât pe pământ, loc unde pământul se uneşte cu Cerul şi omul cu Dumnezeu. De aceeea, slujbele bisericeşti fac apel, prin simţurile noastre, la un întreg registru de simboluri ale realităţilor duhovniceşti. Sf. Evanghelie, Sf. Altar, Sfinţii pictaţi, rânduiala slujbei, totul ne transmite harul tainic al sfinţeniei. Înconjurarea Evangheliei, aplecarea în faţa Sf Altar, închinările, rugăciunile etc, nu sunt decât gesturi ale asumării unei vieţuiri creştine, în faţa lui Hristos, care stă, simetric, în fata noastră, pe Sf. Altar cu Trupul şi Sângele său (apropo, acesta este şi motivul real pt care creştinii se închină când trec pe lângă Biserică, că am mai văzut comentarii absurde…). A părăsi, în săvârşirea Tainelor, spaţiul sacru al Bisericii înseamnă a-L căuta pe Hristos acolo unde nu este cazul. Adică o fugă de Hristos. Asta dacă, în panteismul dominant din jur, mai ştim ce este slujba bisericească şi nu o confundăm cu vreun ritual magic sau ocult, uneori socotit neimportant. Căci nu numai participanţii la slujbe tind să le bagatelizeze, ci chiar şi unii slujitori, care-şi permit scurtări, adăugiri, comentarii sau gesturi nefireşti pentru momentul sacru respectiv.

Aşa s-a ajuns ca astăzi, din nefericire, semnificaţia acestor momente eminamente duhovniceşti din viaţa comunitară a creştinilor să fie pierdută sau sufocată, pur şi simplu, de pregătirile lumeşti de dinainte şi de apucăturile fiecăruia din timpul acestora. Cine să se mai gândească la Dumnezeu, câtă vreme Nunta şi Botezul sunt adeseori impregnate de festivism, orgolii, infatuări, comercializare şi chiar manelizare. La un Botez sau o Nuntă auzi discutându-se verzi şi uscate, mai puţin esenţa lor: semnificaţiile creştine. Contează mâncarea, antrenul, podoabele, costumaţiile (rochia de mireasă a ajuns aproape un idol), muzica, invitaţiile, cadourile, darurile (cât le mai dăm şi ăstora, frate?) etc., dar Dumnezeu rămâne, ca şi la Crăciun, uitat undeva într-un ungher al vieţii noastre.

Aceasta este de fapt şi dilema creştinismului românesc actual: ne place să ne afişăm cu Hristos, dar asta începe să fie doar o imagine goală de conţinutMai nimeni nu-şi mai pune serios problemele vieţii veşnice, câtă vreme ne-am complicat inutil şi nepermis de mult viaţa de aici. Astfel, ne apropiem vertiginos şi periculos de statutul de morminte văruite şi ne putem încadra foarte uşor la cuvântul Sf.  Pavel Pântecele este dumnezeul lor, iar mărirea lor este întru ruşinea lor, ca unii care au în gând cele pământeşti.

În aceste condiţii, decizia sinodală nu încearcă decât să readucă, în percepţia publică, cele două Taine la statutul lor sacramental: momente reale de sfinţire şi unire a omului cu Dumnezeu.

nunta la asa-zisa biserica de gheata de la balea lac

Vezi si:


Categorii

"Reforma" in biserica/ aggiornamento, 1. DIVERSE, Articolele saptamanii, Erezii, secte, rataciri, sminteli, inselari, scandaluri..., IPS Laurentiu Streza, Opinii, analize, Patriarhul Daniel

Etichete (taguri)

, , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

6 Commentarii la “MITROPOLITUL ARDEALULUI OPRESTE SLUJBELE ORTODOXE DE LA BISERICA DE GHEATA/ Sinodul BOR decide ca Taina Cununiei si a Botezului sa aiba loc doar in bisericile de mir/ DESPRE PANTEISM SI BAGATELIZAREA TAINELOR

  1. Vrednic este!

  2. Daca le mai spunem tinerilor nostri ca ar trebui sa fie prezenti si la Sfanta Liturghie, dupa care mai apoi se va oficia Sfanta Taina a Cununiei, nu stiu cati dintre ei ar mai ramane…

  3. Pai… e bine!
    Din nefericire, la cum au tratat turma inalt pastorii nostri pana acum, eu, cel putin, ma simt ca un caine batut caruia i se intinde farfuria cu mancare: m-as apropia, dar mi-e frica de bataie.

  4. Pingback: Sinodul Mitropolitan al Moldovei cere autoritatilor CONSTITUTIE CRESTINA prin mentionarea BISERICII, a FAMILIEI si GARANTAREA OREI DE RELIGIE - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  5. Lupul isi schimba parul, dar naravul ba. Iertat sa-mi fie, dar schimbarea de macaz fara cainta naste in mine indoiala.
    Fiecare copac se cunoaste dupa roadele sale!

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare