LICHIDAREA CFR MARFA: O TRAGEDIE SI UN ACT DE LASITATE (Ilie Serbanescu si Mircea Cosea, Video)

21-06-2013 10 minute Sublinieri

Ilie Serbanescu la Antena 3 si Mircea Cosea la Digi 24 pe tema vanzarii CFR Marfa

De ce este o tragedie vanzarea CFR Marfa? Pentru ca este o companie STRATEGICA (infrastructura, cai de comunicatie etc.) ce trebuie pastrata sub control propriu, mai ales pe timp de criza, asa cum face orice tara care vrea sa se dezvolte. In mod semnificativ, exact in aceeasi perioada, in Bulgaria procesul similar de privatizare a diviziunii comerciale a CFR locala a fost abandonat (http://www.novinite.com/view_news.php?id=151412). Aceasta privatizare s-a aflat printre motivele ce au declansat protestele ce au cuprins Bulgaria.

Grup Feroviar Român, singurul ofertant pentru CFR Marfă, a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiuni.

Ilie Şerbănescu, analist economic, a comentat, joi, în cadrul emisiunii “La Ordinea Zilei“, pe marginea acestui subiect. Potrivit acestuia, privatizarea CFR Marfă e o tragedie.

Este o companie strategică, care nu se dă la un privat. Cât s-a dat, cât s-a luat, nu este important“, a afirmat analistul.

Invitații emisiunii „Imparțial” au dezbătut privatizarea CFR Marfă. „Impresia mea e că se petrece un act de lașitate făcut de clasa politică, anume privatizările nu au fost făcute până acum de teama urmărilor sociale, trebuia menținut un calm social, să se dezvolte bazine electorale”, a spus profesorul Mircea Coșea.

„Este un pas important [pentru intalnirea guvernului cu FMI – n.n.], trebuia să se bifeze câștigătorul. Este un fel de Habemus Papam, știm că e grupul feroviar român, dar sunt multe probleme de rezolvat. Țin de transparență, de schimbarea unor reguli din timpul mersului și impresia lăsată de acest proces, că a fost o licitație orientată spre un anumit câștigător. E un lucru pozitiv, Guvernul și-a îndeplinit ultima obligație față de FMI, dar eu nu sunt partizanul unor astfel de privatizări. Nu e momentul, într-o perioadă de criză, să facă astfel de gesturi. Nu e o privatizare, e o vânzare, privatizarea e un proces care are cu totul alt obiectiv. Nu știm cum va funcționa această supercompanie în condițiile în care infrastructura nu permite o dezvoltare corespunzătoare. Mă bucură că e un câștigător român, care, dacă e adevărat, are tendința de a se extinde în zona balcanică. Până la privatizare mai e însă un drum lung”, a explicat profesorul de economie Mircea Coșea.

[…]

Invitații au discutat și despre viitorul angajaților companiei. „Orice plan de afaceri ajunge la restructurare, pentru că oricum e un plus de personal. Suntem nepregătiți pentru așa ceva, ca întotdeaua. Guvernul a promis salarii compensatorii, dar liderul de sindicat a demonstrat că nu se poate. Va fi o dramă. Privatizările astea sunt încercarea statului de a arunca o povară pe care o are în spate. Nu suntem în stare să facem astfel încât statul român să fie un bun gestionar. Impresia mea e că se petrece un act de lașitate făcut de clasa politică, anume privatizările nu au fost făcute până acum de teama urmărilor sociale, trebuia menținut un calm social, să se dezvolte bazine electorale. Ce se va întâmpla va fi aruncarea poverii sociale la un privat. Cui se vor adresa oamenilor mai târziu? Domnului Stoica? Nu vor realiza nimic. Trebuie să ne așteptăm la o creștere a presiunii sociale. Toate companiile care sunt azi de privatizat au fost ținute într-un regim de influență politică masivă. Din 2000 e aproape imposibil să nominalizezi un ministru al transporturilor care a sprijinit căile ferate, aproape toți au sprijinit transportul auto. Niciunul nu a investit în infrastructură. Nu sunt foarte optimist în legătură cu ce se va întâmpla după această privatizare”, a explicat Mircea Coșea.

„Există riscul ca în doi ani să nu se facă ce s-a promis, iar statul să fie forțat să preia din nou CFR Marfă după ce a fost căpușată”, a subliniat Florin Cîțu.

În plin proces de privatizare, Relu Fenechiu transferă gratuit de la CFR Marfă către două societăţi de la calea ferată, 356 de active şi 28 de hectare de teren, a căror valoare de inventar este de 11,4 milioane de euro, aflate, la ora actuală, sub sechestru • În acelaşi timp, ministrul Transporturilor mai decide scoaterea din patrimoniul CFR Marfă a încă 291 de active şi 10 hectare de teren, evaluate la 2,8 milioane de euro • Datoriile fiscale ale CFR Marfă au fost stinse de ANAF prin conversie în acţiuni, inclusiv obligaţiile de plată – 127,4 milioane de lei • Fenechiu a minţit într-o emisiune la Realitatea TV că există acordul Consiliului Concurenţei pentru convertirea datoriilor în acţiuni • Consiliul Concurenţei avertizează că reprezentanţii Comisiei Europene, dacă sunt sesizați, ar putea reanaliza operaţiunea de conversie în acţiuni a acestor datorii • Analistul economic Ilie Şerbănescu consideră că privatizarea CFR Marfă este, de fapt, o lichidare a companiei • Fostul ministru al Privatizării, Valentin Ionescu, a declarat, pentru ZIUAnews, că transferul de active nu trebuia să se facă gratis, iar Ministerul Transporturilor ar fi trebuit să facă un plan de restructurare pentru CFR Marfă înainte de privatizare

La doar câteva zile de la demararea procesului de privatizare a companiei CFR Marfă, ministrul Transporturilor a regizat o escrocherie imobiliară de proporții. După ce, pe 23 mai 2013, s-a închis lista cu cei interesaţi de privatizarea CFR Marfă, Fenechiu a decis să fie transferate, fără plată, o mulţime de active şi mijloace fixe foarte atractive aflate, în prezent, sub sechestru, din patrimoniul companiei, către CFR SA şi Societatea de Administrare Active Feroviare SA (SAAF). Toate clădirile, terenurile şi mijloacele fixe care au fost transferate de la compania aflată în plin proces de privatizare către cele două societăţi CFR sunt evaluate la valori de dumping.

Hotărâre fără avizul Ministerului de Finanţe

Pentru realizarea ingineriei imobiliare şi patrimoniale, Fenechiu i-a împuternicit pe reprezentanţii Ministerului Transporturilor în Adunarea Generală a Acţionarilor de la CFR Marfă. Astfel, Gheorghe Huţanu, Claudiu Dumitrescu şi Sorin Gafițoi au decis în Adunarea Generală Extraordinară din 28 mai 2013, prin Hotărârea nr. 35, transferarea fără plată a unor active şi mijloace fixe de la CFR Marfă, aflate acum sub sechestru, care valoarează sute de milioane de euro. Reprezentantul Ministerului Finanţelor Publice, Maria Popescu, nu a semnat această hotărâre a AGA de la CFR Marfă. Mai mult, în această hotărâre nu se menţionează dacă există împuternicirea ministrului Transporturilor pentru convocarea Adunării Generale Extraordinare a Acţionarilor de la CFR Marfă pentru data de 28 mai 2013.

Hotărârea nr. 35/ 28.05.2013 (PDF)

Sediul central şi hotelul la Predeal

Prin Hotărârea din 28 mai 2013, se transferă gratuit de la CFR Marfă, către SAAF, un număr de 254 de active şi mijloace fixe aflate în prezent sub sechestru în mai multe locaţii din ţară, inclusiv în Bucureşti, a căror valoare totală de inventar este de 45.032.099,55 lei. Terenurile transferate aflate în localitățile Videle, Titu, Câmpina, Râmnicu Vâlcea, Petroşani, Subcetate, Holod, Ilva Mică, Predeal, Băile Herculane şi Bucureşti însumează o suprafață totală de 169.097 mp. Printre imobilele cele mai atractive transferate de Fenechiu se numără clădirea de birouri, cu nouă etaje, a CFR Marfă, de pe strada Turda, unde se află şi sediul central al companiei, evaluată la 11.566.814,87 de lei – circa 2,5 milioane de euro, dar și clubul şi cantina din depoul Bucureşti-Triaj. De asemenea, a fost trecut la SAAF şi hotelul CFR Marfă din Predeal, care dispune de 29 de camere şi o sală de conferinţe, căminele de nefamilişti din Simeria şi Caransebeş, plus cantina-depozit din Feteşti. Prin aceeaşi decizie a lui Fenechiu, au mai fost transferate şi o mulţime de cântare pod bascul aflate în multe localităţi din ţară, 21 de clădiri ale Terminalului Ferry-Boat şi cele două ferry-boat-uri Eforie şi Mangalia.

Terminale gata de transfer

La aceeași ședintă AGA s-a mai decis şi transferul, fără plată, de la CFR Marfă, la CFR SA, a altor 102 active şi mijloace fixe, aflate, la ora actuală, sub sechestru, a căror valoare de inventar este de 6.029.884,54 de lei – circa 1.400.000 de euro. Suprafaţa totală a terenurilor aflate în patrimoniul terminalelor CFR din Craiova, Turda, Tudor Vladimirescu, Deva, Baia Mare, Alba Iulia, Sf. Gheorghe şi Mediaş este de 112.924 mp.

Șase locomotive cu abur, 400 de euro!

AGA de la CFR Marfă a mai hotărât, pe 28 mai 2013, transferul fără plată, către SAAF SA, a 111 active şi mijloace fixe a căror valoare totală de inventar este de 5.284.368,81 lei. Vor trece la SAAF SA depourile din Dej, Tg. Mureş şi Buzău, halta Griviţa din Capitală, un sediu administrativ din Iaşi, dar şi remizele CFR din Călimăneşti, Turnu Măgurele, Râul Vadului, Zimnicea, Piatra Neamţ şi Comăneşti. De asemenea, au mai fost trecute 38 de cântare pod bascul, precum şi şase locomotive cu abur a căror valoare de inventar este de 1.821,22 lei.

Relu Fenechiu a mai transmis oamenilor săi din AGA de la CFR Marfă să mai transfere gratuit către CFR SA un număr de 181 de active şi mijloace fixe evaluate la 7.458.220,35 de lei. Printre acestea se numără şi gările Progresul, din Capitală, şi Constanţa Mărfuri. Se adaugă zece terenuri aflate în Constanţa, Galaţi, Craiova, Iaşi, Botoşani şi Bucureşti, cu o suprafaţă totală de 97.861 mp, precum și 119 terenuri şi clădiri ce deservesc cântarele CFR. Astfel, de la CFR Marfă, a fost transferat către cele două societăţi CFR un număr de 291 de active nesechestrate şi 10 hectare de teren, a căror valoare de inventar este de 2,8 milioane de euro.

„Transferul de active trebuie să aibă loc cu plată”

Analistul economic Valentin M. Ionescu, fost ministru al Privatizării în perioada 1997-1998, a explicat, pentru ZIUAnews, situaţia de la CFR Marfă, pe baza documentelor privind transferul gratuit de patrimoniu feroviar, dar şi modul în care se poate realiza conversia în acţiuni a datoriilor către ANAF. Referitor la transferul unor active din patrimoniul S.C. CFR Marfă SA, Valentin Ionescu a precizat foarte clar: „În conformitate cu prevederile art. 63 din OUG nr.12/ 1998, trebuie mai întâi emis un ordin de ministru care mandatează reprezentanţii statului în adunarea generală a acţionarilor să decidă transferul de active. Cred că există ordinul, pentru că se face referire la acesta în hotărâre. Articolul 63 din OUG nr. 12/ 1998 nu prevede în mod expres că transferul se face cu titlu gratuit”.

„Este discutabil dacă se poate face cu titlu gratuit, pentru că art. 20 alin. 2 din Legea nr. 15/ 1990 precizează că << bunurile din patrimoniul societății comerciale sunt proprietatea acesteiam cu excepția celor dobândite cu alt titlu >>. Ca atare, statul este proprietar pe titlurile emise de societate, adică pe acţiunile emise de CFR Marfă, şi nu poate dispune în orice condiţii să transfere active. Pe cale de consecinţă, când se transferă active, acest proces trebuie să aibă loc cu plată, întrucât nu este vorba de patrimoniul statului, ci de patrimoniul unei societăţi comerciale, distinct de cel al statului. Transferul cu titlu gratuit elimină posibilitatea ca de activ să fie legat pasivul. Altfel, compensarea nu se mai poate face. De regulă, orice transfer de active presupune şi un transfer proporţional din pasiv aferent acelor active. În cazul de faţă s-a făcut un transfer cu titlu gratuit şi, pe cale de consecinţă, s-a urmărit probabil o compensare între CFR Marfă şi CFR SA. În cazul SAAF SA cu CFR Marfă nu ştiu ce compensare ar fi putut avea loc”, a explicat Valentin Ionescu, pentru ZIUAnews. „Deşi nu este o obligaţie legală expresă, ar fi fost bine ca activele transferate să fie evaluate prealabil. Problema prezintă relevanţă pentru valoarea la care se face compensarea. Aşa că la intrarea în patrimoniu, CFR SA şi SAAF SA trebuie să facă evaluarea”, a mai subliniat fostul ministru.

„Se poate face o asemenea privatizare, dacă nu îi bagă nimeni la puşcărie. Asta nu e privatizare, e lichidare”, susține, tranșant, analistul economic Ilie Şerbănescu.

Datorii convertite în acţiuni

Pe 12 iunie 2013, printr-o ordonanţă de urgenţă, Guvernul a anunţat că datoriile fiscale ale CFR Marfă vor fi stinse de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), prin conversie în acţiuni, inclusiv obligaţiile de plată, în cuantum de 127,4 milioane de lei. Executivul a precizat că această operaţiune urmărește „o echilibrare economico-financiară” a CFR Marfă, în vederea creșterii atractivității la privatizare, iar caracterul de urgență al ordonanţei este generat de necesitatea de a îndeplini obiectivele asumate prin înțelegerile cu FMI.

Trebuie precizat că în cursa pentru preluarea CFR Marfă au mai rămas doi competitori:Grup Feroviar Român și consorțiul format din Transferoviar Cluj și Donau Finanz GmbH, din Austria, după ce, pe 6 iunie 2013, a fost eliminată de la privatizare firma americană OmniTRAX.

Avertismentul Consiliului Concurenţei

Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, i-a transmis, pe 11 iunie 2013, secretarului general al Ministerului Transporturilor, Tiberiu Bărbulețiu, următoarele: „În ceea ce priveşte conversia datoriilor CFR Marfă în acţiuni, având în vedere că statul se comportă ca un investitor privat prudent care doreşte să îşi maximizeze veniturile pe care le va obţine din privatizarea CFR Marfă, precum şi răspunsul informal al Comisiei Europene, prin care ni se comunică faptul că forul comunitar a luat act de poziţia autorităţilor române cum că această conversie nu reprezintă ajutor de stat, considerăm că sunt îndeplinite condiţiile pentru ca această conversie să fie realizată. (…) Totuşi, dorim să atragem atenţia asupra faptului că răspunsul informal al Comisiei Europene nu asigură certitudinea juridică în domeniul ajutorului de stat şi că, în cazul unei plângeri, forul comunitar poate să decidă să reanalizeze această operaţiune”.

Fenechiu dezinformează în direct

Într-o emisiune difuzată în direct de Realitatea TV, pe 12 iunie 2013, ministrul Transporturilor a declarat că există aprobarea Consiliului Concurenţei pentru convertirea datoriilor de la CFR Marfă în acţiuni şi că acest lucru nu poate fi etichetat de Comisia Europeană drept ajutor de stat. Răspunsul preşedintelului Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, demonstrează însă că Relu Fenechiu nu este bine informat, fapt confirmat şi de analistul economic Valentin Ionescu.

Comisia Europeană poate analiza oricând maniera în care se desfășoară privatizarea CFR Marfă și poate sancționa modul defectuos în care aceasta este realizată.

„Este posibil ca statul român să fie supus unei investigaţii”

„Faptul că există un răspuns al Comisiei prin care se precizează că aceasta a luat act de poziţia Guvernului României de a face o conversie de datorie nu înseamnă că s-a luat o decizie favorabilă. Există un exemplu de ajutor de stat prin conversia datoriei – State aid: Commission approves restructuring aid for Czech Airlines (19 September 2012). Ţinând cont de alte cazuri în care conversia în acţiuni se consideră ajutor de stat, este posibil ca statul român să fie supus unei investigaţii, dacă procedează astfel. Este de bănuit că Guvernul României, prin Ministerul Transporturilor, a comunicat Comisiei că doreşte să realizeze o conversie de datorie în acţiuni şi că nu socoteşte acest procedeu drept ajutor de stat. Asta nu înseamnă că şi Comisia poate să împărtăşească această opinie. După exemplul dat anterior, într-un caz asemănător, de conversie a datoriei în acţiuni, Comisia a emis o decizie. Există şi un caz similar în care Comisia nu s-a pronunţat ca fiind ajutor de stat, este vorba de Oltchim. Procedurile Comisiei privitoare la acordarea ajutorului de stat se află în EU Rescue and Restructuring Guidelines (2004). Totuşi, o plângere a unei persoane interesate ar putea determina Comisia de înceapă o investigaţie şi să oprească procesul”, a menţionat Valentin Ionescu.

Privatizare contestată de americani

Americanii de la OmniTRAX au contestat, la sfârșitul săptămânii trecute, licitația pentru privatizarea CFR Marfă și au solicitat suspendarea procesului de privatizare până la soluționarea contestației. Ministerul condus de Relu Fenechiu este acuzat de lipsă de transparență. Pe 5 iunie 2013, MT a anunțat că OmniTRAX a fost eliminată din cursa pentru preluarea CFR Marfă, deoarece plicul depus la ultima etapă a licitației nu conținea toate documentele impuse prin caietul de sarcini.

„Ministerul Transporturilor ar fi trebui să facă un plan de restructurare pentru CFR Marfă şi, în baza acestuia, să înceapă procedura de notificare cu multe luni înainte de privatizare” – Valentin M. Ionescu, ministru al Privatizării în perioada 1997-1998.

Ion Teleanu

ZiuaNews susţine că afaceristul Gruia Stoica finanțează Mișcarea Populară a lui Băsescu, contra CFR Marfă.

Conform sursei citate, la începutul săptămânii trecute, la sediul de pe Calea Victoriei nr.114 al grupului de firme Grampet, controlat de către afaceristul gălăţean Gruia Stoica, dintr-o maşină a SPP-ului, a coborât grăbit chiar Traian Băsescu. După circa două ore, timp în care nu a intrat şi ieşit nimeni din sediu, preşedintele a părăsit zâmbitor clădirea, iar maşina SPP-ului a demarat în trombă pe Calea Victoriei, potrivit sursei citate.

Din informaţiile deţinute de ZIUAnews, discuţiile dintre Gruia Stoica şi Traian Băsescu au vizat modul prin care afaceristul gălăţean vrea să pună mâna pe CFR Marfă prin intermediului firmei sale Grup Feroviar Român. Cei doi ar fi convenit ca Gruia Stoica să fie ajutat să preia CFR Marfă în schimbul susţinerii financiare a Mişcării Populare şi a campaniei electorale, de anul viitor, pentru obţinerea unui nou mandat de europarlamentar de către Elena Băsescu.

Purtătorul de cuvânt al lui Băsescu, Bogdan Oprea, a dezminţit existenţa trocului. În urma unei intervenții telefonice a acestuia miercuri seară, în emisiunea „La ordinea zilei”, de la Antena 3, ZIUAnews vine însă cu noi precizări pe această temă. Ziarul scrie că data în care președintele Traian Băsescu s-a deplasat la sediul firmei Grampet, din Calea Victoriei, este ziua de marți, 9 aprilie 2013.

Potrivit sursei citate, Traian Băsescu se afla la volanul unui autoturism Mercedes, fiind escortat de două mașini marca BMW, aparținând SPP. Mercedesul președintelui a pătruns prin gangul de acces spre curtea interioară a clădirii în care își are sediul firma Grampet, în timp ce mașinile de escortă au flancat intrarea în respectivul gang.

Controversatul afacerist  Gruia Stoica cu care ar fi bătut palma Băsescu este soţul deputatei PDL Diana Valeria Schelean, aleasă recent secretar executiv al acestui partid. Conform surselor noastre, Gruia Stoica este şi cel care i-ar fi dat “o mână de ajutor” fostului ministru liberal al Transporturilor Ovidiu Silaghi ca să-l instaleze în funcţie pe directorul CFR Marfă. Cotidianul.ro a făcut recent o serie de dezvăluiri despre acest personaj controversat şi despre ce a roit şi roieşte în jurul CFR Marfă.

Continuă controversele în jurul privatizării CFR Marfă. Mai mulţi apropiaţi ai preşedintelui Traian Băsescu ar avea legături strânse chiar cu firma despre care şeful statului a spus că “se zvoneşte” că va prelua transportatorul feroviar. Informaţia a fost dezvăluită în premieră, la Realitatea TV, în emisiunea Deschide Lumea.

Silviu Mânăstire spune că “se zvoneşte că va câştiga Gruia Stoica, iar Băsescu poate sa faca un demers foarte simplu, […], poate să-l întrebe pe Iulian Fota, consilier de securitate, in ce relatii se afla cu stoica. Ştiu că cei doi au o relatie si au fost în cateva ocazii în relatii private cu ocazia unor mese, intalniri mai putin oficiale, împreună, la aceeaşi masă, au discutat, au relaţii de amiciţie, se cunosc…Ar putea să îi întrebe pe anumite personaje din PDL, pe Sorin Blejnar, ce relatii are cu Stoica. Că doamna Blejnar a făcut parte din board-ul de cenzori ai companiei Grup Feroviar Român”.

Dezvăluirile vin după ce preşedintele Traian Băsescu se declara îngrijorat de privatizarea CFR Marfă.

Preşedintele a declarat la un alt post de televiziune despre acest subiect : “credeţi că în România avem un investitor capabil să privatizeze CFR Marfă? […] nu, în România nu avem. Firmă românească nu. Ar fi o singură firmă, nu dau nume, care ar putea să cumpere, dar atunci schimbăm un sistem concurenţial între firma de stat si firmele private cu un monopol privat… dacă va fi luat de cine cred eu, cine se zvoneşte, facem un gigant privat”.


Categorii

1. DIVERSE, Acordul cu FMI, ILIE SERBANESCU, Razboiul impotriva Romaniei, Uniunea Europeana, globalizare, guvernarea europeana (UE), Video

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

5 Commentarii la “LICHIDAREA CFR MARFA: O TRAGEDIE SI UN ACT DE LASITATE (Ilie Serbanescu si Mircea Cosea, Video)

  1. Pingback: IMPARTIREA PRAZII. Lucian Isar la Jocuri de putere devalizarea golaneasca a CFR MARFA si TAROM [VIDEO] - Recomandari
  2. Pingback: STAPANII DE LA FMI. Adevaratul guvern al Romaniei si PLANUL ELABORAT AL INGENUNGHERII ECONOMICE a tarii. CAZUL TAROM si tactica “MANAGEMENTULUI PRIVAT” LA COMPANII DE STAT [VIDEO]/ Radu Golban: ROMANIA SI ALTERNATIVELE LA CORSETUL UE [carte pd
  3. Pingback: “Doar România vinde”… DESTRUCTURAREA STRATEGICA MERGE INAINTE CU CIOLOS IN FRUNTE. Guvernul tehnocrat scoate la vanzare actiuni de la COMPANIILE de ENERGIE si din INFRASTRUCTURA STRATEGICA: Portul Constanta, Aeroporturi Bucuresti, Hidroelec
  4. Pingback: UPDATE VIDEO – MEMORANADUMUL TRADARII: “Doar România vinde”… DESTRUCTURAREA STRATEGICA MERGE INAINTE CU CIOLOS IN FRUNTE. Guvernul tehnocrat scoate la vanzare actiuni de la COMPANIILE de ENERGIE si din INFRASTRUCTURA STRATEGICA: Portu
  5. Pingback: UPDATE VIDEO – MEMORANDUMUL TRADARII: “Doar România vinde”… DESTRUCTURAREA STRATEGICA MERGE INAINTE CU CIOLOS IN FRUNTE. Guvernul tehnocrat scoate la vanzare actiuni de la COMPANIILE de ENERGIE si din INFRASTRUCTURA STRATEGICA: Portul
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare