Monstrii Coca-Cola, veteranul de razboi Cosmote si sentimentul comuniunii la Vodafone. MARKETING CU SENTIMENTE SI DEMONISM

11-06-2012 2 minute Sublinieri

imagine din reclama Transformarea, Coca-Cola

Din intamplare am remarcat, in ultima perioada, trei reclame ale unor mari companii. Una arata cum se transforma oamenii in monstri iar celelalte doua ating, fiecare in felul sau, zone sensibile ale sufletului.

Sa incepem cu monstrii Coca-Cola:

Coca-Cola UEFA 2012: Transformarea

Reclama este intitulata “Transformarea” si cuprinde metamorfoza unor “fani” ai fotbalului in monstri. Tiparul transformarii este luat din filmele horror americane, de pilda din seria Alien, in care monstrul (deseori fiinta extraterestra) paraziteaza launtric persoana pentru a iesi la suprafara printr-un proces ingrozitor de sfasiere a “gazdei”.

Pretextul transformarii, in reclama, este “nebunia fotbalului”, iar declansatorul este bautura Coca Cola, ideea fiind ca orice “fan” adevarat al fotbalului, care se ascunde si in cele mai neasteptate personaje (bunica, managerul, muncitorul in constructii) iese la iveala energizandu-se cu spirtoasa respectiva. Dar nu asta e important, ci modul in care compania Coca Cola a ales sa metaforizeze “procesul”, faptul ca se vinde comunicand ca te transforma intr-un monstru si ca asta e bine.

Fotbalul devine, astfel, un fel de saturnalie pagana in care normele cotidiene de vietuire sociala sunt sparte si este permis aproape orice. Mitul pagan a fost recuperat si cuplat la mitul modern al alienului care sfasie vorace gazda sa, de la posedare trecand la sfasierea sa.

Asadar, o reclama care promoveaza indirect posedarea si monstruozitatea, care recupereaza intr-un registru “simpatic” o serie intreaga de oribilitati, cruzimi si scene din ce in ce mai terifiante care sunt folosite de industria Hollywood intr-o trend progresiv.

Este limpede folosirea ideii crestine a “chinurilor facerii” intr-un sens cu totul demonic.

Din cu totul alt registru fac parte reclamene companiilor de mobile Cosmote si Vodafone. Spre deosebire de reclama Coca-Cola, acestea sunt destinate atingerii corzilor sensibile ale oamenilor, folosesc mesaje pozitive si vor sa ne stoarca lacrimi din cauza emotiilor.

Astfel, Cosmote foloseste imaginea puternic-simbolica a unui veteran de razboi sub chipul unui batran de care o gasca de adolescenti indolenti isi bate joc. Cand unul din ei isi da seama cu cine au de-a face, tinerii isi arata respectul salutandu-l militareste pe veteran in ploaie.

Veteranul de razboi, batranul, indolenta tinerilor si apoi respectul lor sunt imagini puternic semnificante, familiare romanilor, si pentru multi reclama poate smulge lacrimi. Sa ne inchipuim cum o privesc cei care chiar sunt veterani de razboi…

Vodafone, in schimb, foloseste mesajul comuniunii. Dar nu orice fel de comuniune. Reclama, beneficiind si de vocea actorului Victor Rebengiuc, face apel la sentimentele celor care vor o Romanie altfel, celor care se simt ostracizati sub valul de nesimtire, superficialitate, manelizare si grosolanie din jur si care, totusi, nu vor sa plece “afara“.

Ideea ne este familiara: daca noi, toti cei de buna credinta, in loc sa fim risipiti, ne-am aduna laolalta, lucrurile s-ar putea schimba.

Ceea ce conteaza din aceste doua reclame nu este nici mesajul, nici scenariul. Nu pentru aceste doua lucruri le-am remarcat.

Ci pentru ca ele se adreseaza unor corzi sensibile ale sufletului uman si chiar ale sufletului romanesc. Ating zone ale nostalgiei si ale emotivitatii cu care marketingul comercial nu are de-a face, de obicei. Marketingul merge pe solutii facile, pe manipularea instinctelor primare, a fricilor, placerilor si senzatiilor tari, de obicei.

Faptul ca se folosesc instrumente de marketing tot mai perfectionate, care se bazeaza pe o sondare a emotiilor si sentimentelor umane tot mai profunde, nu este un lucru bun. Chiar daca mesajul e pozitiv, nu unul demonic ca in primul caz, motivatia este pur cinica: a vinde un produs. Astfel, capacitatea de a face negot cu sentimente si emotii profunde este tot mai mare. O capacitatea de a sonda sufletul uman si de a ii manipula nu doar instinctele primare, ci si profunzimile sale pozitive, intr-un sens cinic. Intr-un astfel de caz, insusi faptul ca avem de-a face cu o reclama este deghizat, ca si produsul in sine, devenite lucruri de subtext, acoperite foarte bine de povestea videoclipului.

Este o subtilitate, pe undeva, antihristica, daca ne gandim cat de bine va fi vandut liderul-surogat si cat de mult se vor specula nu doar instinctele primare ale oamenilor, ci si sentimentele sau emotiile lor mai profunde, tocmai pentru a deghiza mai bine procedeul pur cinic de manipulare a acestora si de a prezenta “produsul” sub chipul unui miel…

Un comentariu Razboi intru Cuvant


Categorii

1. DIVERSE, Dezinformari, hoaxuri, diversiuni, manipulari, Opinii, analize, Video

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

20 Commentarii la “Monstrii Coca-Cola, veteranul de razboi Cosmote si sentimentul comuniunii la Vodafone. MARKETING CU SENTIMENTE SI DEMONISM

  1. Da, ne perfectionam, ne perfectionam! cine are urechi de auzit…

  2. la sfarsit se termina sec cu “Vodafone”..cam asa va fi si cu Anticristul..si el tot pe impreuna mizeaza..

  3. Cand am vazut pentru prima data reclama de la Vodafone mi-am zis ca este o bataie de joc. Cum oare poate fi altfel cand folosesti niste lucruri care tin de adancimile sufletesti ale oamenilor intr-o reclama publicitara? E un fel de a pune branza buna in burduf de caine, si prin urmare nu faci decat sa compromiti, sa pervertesti si ceea ce era bun.

    Dar ce se vrea prin aceasta reclama? Sa fie oare Vodafone pana si mobilul unor astfel de trairi profunde?

    In orice caz paleta publicitara s-a extins, surprinzand tocmai prin faptul ca foloseste ceea ce parea de mult uitat sau neexersat pentru lumea moderna. Si asa cum se vede la Cosmote, acestea par a fi scoase la iveala tocmai de cei care astazi sunt mai mult decat comercianti ai telefoniei mobile. Altfel spus aceasta aparatura tinde sa devina indispensabilia pana si pentru lucruri firesti, sufletesti, normale, launtrice.

    La Cosmote tinerii aceia care se imbrancesc par a fi needucati prin gestul lor, si iata ca unul, gratie aceluiasi aparat magnific accede la acea informatie care se vrea sa-i alinieze pe toti [intr-un final merge si alieneze],dar chipurile sa-i educe, sa-i civilizeze, si sa-i …inregimenteze.

    Tot aici mai putem sa remarcam ca acesti tineri au putut afla cine este cel care trece pe langa ei. Adica putem sti orice, chiar si despre un simplu trecator de pe strada. Ii vedem si trecutul si prezentul, iar aceasta nu ne lasa indiferenti, deoarece ajungem sa ne transformam.

    Am ajuns acum si la Coca-Cola, care opereaza transformari atat de puternice incat se vad cu ochiul liber. Si iata cum “la potion magique” din timpurile noastre elibereaza toti monstrii ascunsi netinand cont de nimeni si de nimic. Aicea devenirea, iesirea din sine tine mai mult de un viitor excentric si este in sens invers ca la reclamele precedente, unde transformarea era o aducere in trecut, spre normal. In orice caz niciuna nu vizeaza prezentul care in speta are inlocuit pe a fi cu a avea.

  4. Dar reclamele la Dedeman (sigla cu cainele de muncitor cu casca)ce sentimente trezesc in voi? Prima data cand le-am vazut si pe acestea noi, dar si pe cele vechi, m-am umplut de revolta:

    1. Dragostea-mi ca sa se vada
    Am sa-ti dau in dar o cada.
    2. Ca sa-ti spun ca te iubesc
    Motosapa-ti daruiesc.
    3. Te-as lipi sa stai cu mine!
    Adeziv iti dau, mai bine …
    4. Tare-mi place dragostea
    De-aia-ti cumpar o vopsea.
    5. Romantismu-i desuet
    Mai bine-ti iau un parchet.
    6. Esti asa cuceritor
    Ca-ti ofer un polizor.
    7. Esti frumos ca un salvamar
    Asa ca-ti dau in dar un coltar.
    8. Cand vorbim sunt evaziv
    Asa ca iti cumpar adeziv.
    9. Vorbesc in zadar fiindca te ador
    Si iti dau in dar un radiator.
    10. Ti-as da in dar o floare, ti-as darui speranta
    Ti-as da si inimioare, mai bine iti dau faianta.
    11. As da totul pentru tine ca sa-ti spun ca mor de dor
    Dar de ma gandesc mai bine, iti cumpar un atomizor.
    12. Vocea ta e-o simfonie
    Asa ca-ti daruiesc o bucatarie.
    13. Cand apari e primavara
    Asa ca-ti dau lampa solara.
    14. Dragostea-i fundamentala
    Asa ca-ti cumpar o centrala.
    15. Iubirea e un lucru rar,
    Asa ca-ti dau un balansoar.
    16. Te ador si te iubesc,
    Gresie iti daruiesc.

  5. sa citim carti, sa iesim cu prietenii in natura, sa mergem la biserica in primul rand, ca numai asa o sa incepem sa ne luminam si sa intelegem ce cosmar traim si la ce stres suntem supusi fara sa realizam, si cand mergem pe strada sa privim in pamant ca sa nu vedem porcariile care ne impanzesc fiecare metru cub de raza vizuala, idoli noi subsumati zeului ban. si televizoarele, la ghena!

    pentru ca toate acestea nu ar avea puterea sa lucreze asupra noastra daca noi nu am alege sa le consumam, daca noi le-am ignora si ne-am orienta atentia catre cele de Sus, in loc sa ne lasam fascinati ca niste copii mici de luminite, culori tipatoare si miscari surprinzatoare. Cred ca e o vreme de incercare pentru fiecare din noi, sa ne cercetam si sa ne hotaram sa crestem duhovniceste daca nu vrem sa scapam fara scapare in groapa fara fund a consumului compulsiv, pana la a ajunge sclavii acestor producatori si, in ultima instanta, ai propriilor instincte. Ar trebui sa incepem sa ne comportam mai responsabil, ca niste fapturi create de Dumnezeu cu constiinta, discernamant si suflet, nu ca niste bucati de carne evoluate din patrunjel si amibe cum vor cei rai sa ne faca sa credem ca am fi.

  6. Daca nu facea Coca-cola reclame cu monstri mai discutam noi aici despre ei?

  7. @ Adrian:

    Acestea sunt doar caraghioase.

  8. Reclama păcătoşilor adevăr arată!

  9. @admin
    Daca erau, numai caraghioase, nu faceam aceasta postare. Din inceputul mesajului am prezentat, e adevarat in paranteza, sigla lor. Prima data cand am vazut-o mi s-a parut cel putin ciudata. Iar ca simbolistica, cea mai la indemana mi se pare a pune lucrurile pe fata: viziunea lor asupra marei mase care munceste: caini care muncesc, si pe care ei i-au imblanzit. De altfel Dedeman, D.D.Man, cred ca este o prescurtare, iar unul din aceste “D”-uri este Dog, deci Dog.D.Man. Al doilea “D”, nu-mi trece prin cap ce ar putea insemna.
    Textul reclamelor prezentat mai sus, acest text fiind scrise cu litere, poate de o jumatate de metru inaltime, este saritor in ochi pentru oricine il vede. Pentru adolescenti, care poate sunt la inceputul vietii lor de cuplu, prezinta dragostea ca manifestandu-se prin cumpararea de bunuri. Caraghis, caraghios, dar cand vezi poate de mai multe ori pe zi, in fiecare zi, poti garanta ca aceste mesaje sunt doar “caraghioase”?
    Campania Dedeman trecuta:
    – De 10 ani va uitati la filmul dragostei voastre. Schimba macar canapeaua.
    – De 10 ani dansati numai pe muzica de la nunta. Schimba macar parchetul.
    – Tu stergi praful zilnic, el doar de ziua ta? Schimba macar mobila!
    Aceste lozinci cu “schimba macar” eu le vad cam asa: daca nu il schimbi pe el, treci macar atunci in febra cumparaturilor. Dar, poate totusi te gandesti sa-l schimbi si pe el. Si uite asa traim vremurile in care desi numarul de casatorii scade, numarul de divorturi creste…
    Nevinovate si caraghioase reclame, asa-i?

  10. Extraordinara reclama celor de la Cosmote. Nu o stiam.

    Felicitari celor care au facut-o !

  11. Ei, nu putem merge chiar atat de departe cu supozitiile. Dedeman este o afacere de familie, in care unul dintre frati, cel care a pus pe picioare afacerea, se cheama pur si simplu Dragos. De aici vine si primul D, probabil. Insa in afacere sunt implicati si ceilalti sase frati si membri din familie care, mai au nume care incep cu D, probabil. Inclinatia spre stiintele exacte se vede din reclamele lor. Dar de aici si pana la a spune ca includ mesaje subliminale, eu cred ca e cale de mers.

  12. @Lucian:

    Reclama e buna, dar… burduful e tare cainos. Asta o stim chiar de la oamenii companiei. Si nici cu clientii nu sunt la fel cum cere… eticheta.

  13. La acest campionat european de fotbal fiecare fotbalist al echipelor ce urmeaza sa se dueleze pe teren este insotit de catre un copil care care poarta un tricou destinat sa faca reclama mc donald-ului.

    Se asociaza sportul, care insemana sanatate, cu mc donald care numai sanatate nu inseamna.

    Pervertesc astia tot 🙁

  14. Mc Donald’s se apara si afirma ca asa-zisele lor alimente nu ar crea probleme de sanatate daca oamenii nu ar fi puturosi si ar face sport in fiecare zi. Retorica diavolului, ce mai… dar despre dependenta pe care o dau aditivii lor nu sufla o vorba. Pana la urma si sportul in sine, practicarea lui constanta, da dependenta, din cauza endorfinelor eliberate. Si, ca orice dependenta, sub aceasta manifestare obsesiva este nociv.

  15. Pingback: “ACUM SE PRACTICA PE FATA TRANSFORMAREA OMULUI IN DEMON”. Despre fascinatia pentru ZOMBI, terifiantele cazuri de canibalism si expunerea la filmele/jocurile HORROR - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  16. Am ratat acest articol al dumneavoastră dar mă bucur că l-am găsit după 2 săptămâni. Bine spuneţi, „reclama e buna, dar… burduful e tare cainos.”

    Dacă aveţi timp în noianul acesta de informaţii care se prăvăleşte peste noi pentru a ne ţine mintea ocupată vedeţi şi comentariile de aici:

    http://www.youtube.com/watch?v=4KjMzxJySww

    Aici o lucrare care explică rolul marketingului în manipularea tinerilor:

    http://www.scribd.com/doc/72924885/Diserta%C8%9Bie-Generatia-Hannah-Montana

    Cât de uşor suntem de manipulat noi cei care ne spunem maturi şi cât de perverşi sunt cei care manevrează minţile copiilor şi tinerilor. Viaţa asta modernă ne face să ne ducem copii la şcoală la 8 dimineaţa, plecăm la serviciu iar copii rămân la after-school ( dacă i-am spune INTERNAT poate am înţelege mai bine ). Îi luăm cu temele făcute, educaţi de şcoală, şcoală care dă coroniţe la sfârşit de an tuturor, şcoală care nu mai are premiul I, II sau III, şcoală care nu mai are examene de admitere la liceu ci se folosesc mediile obţinute anterior. Cum se pot obţine medii bune dacă elevul nu poate? Ne putem imagina.

    http://www.ziaruldeiasi.ro/local/iasi/profesorii-ieseni-protesteaza-impotriva-admiterii-la-liceu-numai-pe-baza-mediilor-din-gimnaziu~ni38q1

    Se practică de ani de zile un război cu neamul românesc, cu ruperea acestuia de tradiţii, de educaţie, de biserică. Se inoculează afirmaţia dostoievskiana, după cum spunea Petre Ţuţea, „sunt un mistic? Sunt eu atât de înapoiat?”. Am încăput pe mâna unor trădători şi nu ştiu cum vom scăpa, dacă vom scăpa. Poate nu trebuie să scăpăm pentru a putea înţelege.

    Să revin la copii şi familia modernă. Îi luăm acasă şi obosiţi fiind ne punem speranţa că şcoala şi after school-ul şi-au făcut treaba şi prea puţin ne mai preocupăm de educaţia făcută acasă, suntem şi noi şi ei obosiţi. Pentru a ne ascunde vinovăţia încercăm să cumpărăm cu bani iertarea copiilor făcându-le poftele. Pe asta se bazează marketerii, pe vinovăţia noastră.

    Spunea Huxley în Minunata lume nouă că „acesta este ţelul întregii condiţionări: să-i facă pe oameni să-şi îndrăgească destinul social implacabil”.

    Vă mai reţin atenţia cu o idee, aţi scris aici pe site, nu mai ştiu la ce articol, despre faptul că ne sunt obişnuiţi copii cu figurile demonice. Aşa este, un nou serial şi o colecţie întreagă de păpuşi este la modă, Monster High se numeşte. Colegiul Monştrilor, dacă mai era nevoie de traducere.

    http://www.youtube.com/results?search_query=monster+high&oq=&aq=&aqi=&aql=&gs_l=

    http://www.jocuri-barbie.us/jocuri-barbie/3338/Monster-High-Draculaura.html

    Nu ştiu dacă v-am mulţumit până acum pentru efortul pe care-l depuneţi cu acest site. O fac acum. Mulţumesc.

  17. Pingback: Predici (audio si text) la Inmultirea painilor: INVATA SA MULTUMESTI LUI DUMNEZEU!/ De la Hristos-Painea vietii la politicianul manipulator care ne vinde iluzii de circ -
  18. Pingback: Corporatiile forteaza limitele naturii umane: NEUROMARKETINGUL si noile tehnnici de MANIPULARE a INCONSTIENTULUI - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  19. Pingback: DEZECHILIBRUL HORMONAL: noua amenintare globala/ EROIZAREA TICALOSILOR IN PRODUCTIILE DE FILM SI TV/ Epidemie de DIVORTURI provocate de emigratie in Romania profunda/ DATELE BIOMETRICE – “cele mai sigure” pentru plăți financiare/ NSA a
  20. Pingback: ACESTI SATANISTI CARE NE CONDUC SI NOUA LOR ORDINE LUCIFERICA… Ceremonie terifianta cu mesaj explicit ANTIHRISTIC in Elvetia, la inaugurarea celui mai mare TUNEL din lume, Gotthard (VIDEO, FOTO) si INTALNIREA “ELITELOR” BILDERBERG la Dre
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare