SE VOR MAI CITI MOLITFELE SF. VASILE CEL MARE PE 1 IANUARIE? O decizie sinodala opreste citirea moliftelor in noaptea dintre ani, la initiativa episcopului de Husi, CORNELIU BARLADEANUL

29-03-2011 5 minute Sublinieri

CUI II ESTE FRICA DE BLESTEMELE IMPOTRIVA DEMONILOR?

În noaptea trecerii dintre ani, în toate catedralele şi bisericile parohiale din Biserica Ortodoxă Română, slujba se va săvârşi după o rânduială liturgică unitară, care va fi tipărită sub forma unei broşuri de către Editura Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă. Hotărârea a fost luată în cadrul şedinţei Sfântului Sinod, în şedinţa de lucru din 17 februarie, la propunerea Preasfinţitului Corneliu, Episcopul Huşilor.

Pentru a marca după cuviinţă bucuria duhovnicească a sărbătorii bisericeşti din ziua de 1 ianuarie, una din problemele de pe ordinea de zi a şedinţei Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române din 17 februarie a fost stabilirea unei rânduieli liturgice unitare în Biserica Ortodoxă Română pentru slujba ce se oficiază în noaptea trecerii dintre ani. În urma dezbaterilor şi având în vedere propunerile Preasfinţitului Corneliu, Episcopul Huşilor, s-a apreciat că cea mai potrivită slujbă în noaptea trecerii dintre ani este cea a Acatistului Domnului nostru Iisus Hristos, rânduială liturgică prin excelenţă doxologică, care trebuie urmată de rostirea rugăciunii de mulţumire (din Liturghier, Molitfelnic sau Cartea de Te Deum), de rugăciunea de intrare în Noul An (de la slujba Te Deum-ului) şi de intonarea cântării “Apărătoare Doamnă”. Slujba va fi însoţită în mod obligatoriu de un cuvânt de învăţătură, în care să se sublinieze importanţa sfinţirii timpului în Hristos Mântuitorul, Împăratul veacurilor.

Întrucât în mănăstiri trebuie păstrată în întregime rânduiala săvârşirii celor şapte laude la vremea rostuită, la slujba de la miezul nopţii (Miezonoptică) se vor adăuga Acatistul Domnului nostru Iisus Hristos, rugăciunea de mulţumire (din Liturghier, Molitfelnic sau Cartea de Te Deum) şi rugăciunea de intrare în Noul An (de la slujba Te Deum-ului), urmată de cântarea “Apărătoare Doamnă”.

Slujba Te Deum-ului se va săvârşi după Sfânta Liturghie

Editura Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă va supune aprobării Preafericitului Părinte Patriarh Daniel proiectul de broşură care va cuprinde rânduiala slujbei bisericeşti din noaptea trecerii dintre ani, cu conţinutul aprobat de Sfântul Sinod şi care, în scopul uniformizării acestei rânduieli liturgice, va fi difuzată tuturor unităţilor de cult din eparhiile Patriarhiei Române. Întrucât sărbătoarea bisericească de la 1 ianuarie (Tăierea împrejur cea după Trup a Domnului şi Sfântul Vasile cel Mare, Arhiepiscopul Cezareei Capadociei), care este şi începutul anului civil, trebuie primită cu bucurie duhovnicească, la sfârşitul Sfintei Liturghii se va oficia slujba Te Deum-ului, aşa cum se procedează la nivel panortodox şi cum prevăd îndrumările tipiconale.

Pentru a se evita excesele străine de duhul credinţei şi al bunei-cuviinţe pastorale, precum şi practicile dăunătoare unităţii liturgice, episcopii chiriarhi vor adresa clerului îndrumarea pastorală şi duhovnicească de a respecta rânduiala citirii Molitfelor Sfântului Vasile cel Mare în zile de post, în cazuri individuale şi, după caz, în legătură cu Taina Sfântului Maslu, atunci când bolnavul solicită, această rânduiala trebuind să fie însoţită de post şi spovedanie, atât din partea clericilor, cât şi a credincioşilor. În cadrul îndrumărilor respective se va preciza cu limpezime că citirea Molitfelor Sfântului Vasile cel Mare în noaptea trecerii dintre ani este o practică regională (mai ales în sudul ţării) neaprobată de Sfântul Sinod, inexistentă în alte zone ale ţării şi mai ales în practica altor Biserici Ortodoxe surori. În scopul îndrumării clerului din eparhie şi a personalului monahal asupra necesităţii aducerii la îndeplinire şi a respectării prevederilor acestei hotărâri sinodale, se va putea folosi prilejul conferinţelor administrative lunare de la protopopiate şi al sinaxelor stareţilor şi egumenilor de mănăstiri şi schituri din eparhie, precum şi presa scrisă sau alte mijloace audiovizuale bisericeşti centrale şi eparhiale.

Nota noastra:

P.S. Corneliu Barladeanul este ierarhul care s-a remarcat prin fapta de trista amintire a prigonirii parintelui Daniel Corogeanu si a maicutelor de la Man. Sf. Treime, Tanacu in urma incidentului care a dus, in final, la alungarea acestora din monahism si la trimiterea la inchisoare. Episcopul poate fi recunoscut usor in personajul creionat de p. Savatie Bastovoi in romanul Audienta la un demon mut, al Episcopului K., slujbas de nadejde al noii ordini europene (stiti regula fictiunilor: orice asemanare cu personaje reale este pur intamplatoare…)

Tot episcopul Corneliu s-a facut remarcat printr-un acces de isterie fata de cei cativa crestini care imparteau memoriul semnat de zeci de manastiri in problema gesturilor apostate ale Mitr. Nicolae Corneanu si P.S. Sofronie Drincec, blestemandu-i... PS Corneliu se arata, asadar, in mod bizar, un iubitor de blesteme impotriva oamenilor si, simultan, un episcop caruia nu-i plac sau care… se teme de blestemele impotriva demonilor?

Scriam, apropo de aceasta, inca de acum 4 ani:

Una din problemele lumii de azi este ca nu se mai crede in existenta duhurilor rele, largindu-le, astfel, acestora campul de actiune si influenta. Teama de a fi considerati “obscurantisti”, incuiati si retrograzi produce chiar si unora dintre preoti sau credinciosilor o retinere in a vorbi deschis despre existenta si lucrarea duhurilor rele. Patrunsi de spiritul rationalist statornicit prin educatie si sub influenta duhului ateist al vremii, chiar si credinciosii selecteaza adeseori perspectivele care evita realitatea duhovniceasca nevazuta. Toate au explicatii stiintifice rationale si este considerat “degradant” in secolul XXI, in plina postmodernitate trufasa si batjocoritoare a tot ce inseamna Traditie, sa mai faci apel sau trimitere la “referinte medievale” in care “numai babele mai cred”.

De aceea s-a ajuns pana acolo incat multi se rusineaza de prezenta exorcismelor, a rugaciunilor de izgonire a demonilor din sfintele noastre slujbe (Taina Botezului, Taina Sfantului Maslu, Molitfele Sf. Vasile cel Mare) si propun, speriati, tot felul de masuri de “innoire” a Bisericii Ortodoxe, doar-doar o sa fim mai bine vazuti de “luminatul” Occident, care se tot straduieste, vezi Doamne, sa ne scoata pe noi din bezna ignorantei… Nu intamplator scandalul mediatic international plecand de la cazul Tanacu – care a fost provocat si este in continuare instrumentat ca mijloc de santaj, intimidare si compromitere a Ortodoxiei – are in miezul sau tocmai un caz controversat de demonizare.

Fara indoiala, era si este mare nevoie de a interveni si a mai zagazui din elanurile de “vedetism” ale unor asa-zisi preoti asa-zisi “harismatici”, care isi fac un renume (si, de cele mai multe ori) si o avere, savarsind in mod cu totul excesiv, abuziv Molitfele de izgonire a demonilor, precum si multe alte practici necanonice si chiar vrajitoresti. Insa de aici si pana la “ravna” suspecta si subita de a opri cu mana forte, printr-o decizie centralista de “uniformizare” sub pretextul tipicului, inclusiv traditia de a savarsi aceste Molitfe in chiar ziua de praznuire a Sfantului care le-a alcatuit… este o cale lunga, care ne sugereaza alte interese si alte mize.

Molitfelor Sfantului Vasile pare ca li se rezerva, treptat, un rol marginal si cu totul exceptional, redus la “cazuri individuale” (!), de parca Sfantul Sinod a uitat, dintr-o data, ca in Biserica nu exista indivizi, ci persoane care se definesc tocmai prin participarea la comuniunea ecleziala…

Daca ne gandim si la miza “europeana” si “mediatica” atat de puternica pe care au avut-o dezbaterile de acum 6 ani din scandalul (pretextul) Tanacu, despre “practicile medievale”, “obscurantiste” si “abominabile” ale… exorcizarilor…;

… daca ne gandim si la oroarea teribila fata de insasi ideea de “credinta in diavol” si de “scoatere a diavolilor din ompe care o resimt anumite cercuri globaliste, mai mult sau mai putin oculte, si anumiti membri ai lor, pusi in slujba Tatalui minciunii, care percep toate aceste practici ale Bisericii, pe buna dreptate, ca pe o serioasa si redutabila amenintare..;

… daca luam in considerare ca, potrivit p. Savatie, inca de multi ani, la Timisoara, sunt preoti care scriu si vorbesc public despre eliminarea exorcismelor din chiar slujba Botezului (!)…;

… daca ne gandim si la declaratiile repetate ale pr. Costel Stoica, purtatorul de cuvant (deja ridicol) al Patriarhiei, care si el socoteste ca “exorcismele” nu ar reprezenta, totusi, o practica conscarata in Ortodoxie…,

… atunci poate ca incepem sa ne apropiem de adevarata FRICA a celor care urmaresc cu tot dinadinsul, sub acoperirea unor motivatii legitime (intrarea in randuiala, sobornicitatea, “uniformizarea liturgica”), sa slabeasca masiv forta lucratoare a Bisericii impotriva duhurilor celor rele, forta care este singura care mai poate impiedica dezlantuirea finala a “tainei faradelegii”.

PS:

1. Nu uitati si avertismentul nostru mai vechi: Atentie si la glasurile de sirena ale celor care vor profita de aceste abateri pentru a rupe Biserica!

2. Este bine, in acelasi timp, sa luam aminte si la cum sfatuia Cuviosul Paisie Aghioritul sa se citeasca rugaciunile de exorcizare, apropo de pericolul vedetismelor ne-duhovnicesti si al abuzurilor:

– Parinte, exorcismele se citesc si in taina?

– Este mai bine in taina. De regula exorcismele trebuie sa se citeasca cu durere, cu smerenie, nu cu mandrie. Atunci cand preotii citesc cu voce tare si cu mandrie “Iesi, duhule necurat”, diavolul se salbaticeste, se manie si poate exploata egoismul celui indracit spunandu-i: “Ia te uita, te face de ras inaintea lumii; ia si da-i cateva popii astuia”, si atunci cel indracit incepe sa-l bata pe preot. Si astfel nu fuge diavolul, ci fuge parintele cu molitfelnicul… Odata un preot a spus unui indracit: “Iti poruncesc, duhule necurat, sa pleci din omul acesta!”. “Ei, pentru ca mi-ai poruncit, nu plec …“, ii raspunse diavolul prin gura celui indracit. De aceea le spun preotilor ca, atunci cand citesc exorcisme, niciodata sa nu strige: “iesi, duhule necurat…” asa, ca si cum diavolii nu ar auzi! Dar nici rudele celui indracit nu trebuie sa spuna altora ca vor chema preotul sa-i citeasca exorcisme. Este mai bine sa spuna ca se va citi un paraclis si sa lase sa se citeasca exorcismele cu voce scazuta.


Categorii

Pagini Ortodoxe, PS Corneliu Barladeanul, Razboiul impotriva Bisericii/ crestinismului

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

69 Commentarii la “SE VOR MAI CITI MOLITFELE SF. VASILE CEL MARE PE 1 IANUARIE? O decizie sinodala opreste citirea moliftelor in noaptea dintre ani, la initiativa episcopului de Husi, CORNELIU BARLADEANUL

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. “Pentru a se evita excesele străine de duhul credinţei şi al bunei-cuviinţe pastorale, precum şi practicile dăunătoare unităţii liturgice, episcopii chiriarhi vor adresa clerului îndrumarea pastorală şi duhovnicească de a respecta rânduiala citirii Molitfelor Sfântului Vasile cel Mare în zile de post, în cazuri individuale şi, după caz, în legătură cu Taina Sfântului Maslu, atunci când bolnavul solicită, această rânduiala trebuind să fie însoţită de post şi spovedanie, atât din partea clericilor, cât şi a credincioşilor.”

    Adica, citirea Moliftelor, in ziua Sf. Vasile cel Mare sa fie excesele straine de duhul credintei si al bunei cuviinte pastorele??!! Oare nu chefuiala din noaptea de revelion cu bauturi si zbantuieli ar fi fost mai bine si mai normal sa fie descurajata? Nu aia este straina de duhul credintei noastre? Or te pomenesti ca si aia face parte din bucuria care nu trebuie tulburata? In Cluj, deci nu in sudul tarii, Moliftele se citeau, pana acum, cel putin, in toate bisericile, in fiecare 1 ianuarie, dupa Sfanta Liturghie. Acest lucru era un motiv de infranare atat pentru clerici cat si pentru credinciosii mai evlaviosi, care nu mergeau la chefurile din noaptea de revelion, ci se pregateau pentru slujba de a doua zi cu post de la 6 seara. Participau la Te deum-ul din noaptea de revelion si mergeau frumos acasa. Dupa slujba de a doua zi se puteau si bucura de sarbatoare fara probleme, cuviincios. Parca suna mai bine, nu? De ce sa nu incepem anul, de Sf Vasile cel Mare, cu Moliftele? Strica? Da! Strica lucrarea celui rau! S-a dus Inaltul Bartolomeu si nu mai e nimeni sa zica ceva?
    Doamne lumineaza-na!

  2. 1. “una din problemele de pe ordinea de zi a şedinţei Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române din 17 februarie a fost stabilirea unei rânduieli liturgice unitar”… ”
    2. “s-a apreciat că cea mai potrivită slujbă în noaptea trecerii dintre ani este”
    3. “va supune aprobării Preafericitului Părinte Patriarh Daniel proiectul de broşură care va cuprinde rânduiala slujbei bisericeşti din noaptea trecerii dintre ani, cu conţinutul aprobat de Sfântul Sinod”

    CUM SE VOTEAZA IN SF. SINOD? CUM AU PUTUT APROBA ASA CEVA, DE CE STRICA OBICEIUL BUN DE A SE CITI MOLITFELE SF VASILE PE 1 IAN IN FIECARE AN??

    NOI CE PUTEM FACE?

  3. SA RECITIM IMPREUNA… (I) … avertismentele si prorociile Sfantului Lavrentie de Cernigov (†20 ianuarie 1950): “Sa umblati la biserica cat inca se mai poate!”

  4. Nu era mai normal, pentru unitate liturgica, sa randuiasca citirea molitfelor de 1 Ianuarie in toate bisericile din tara, dupa Sf. Liturghie?
    Din pacate, este din ce in ce mai clar incotro ne indreptam. Cum sa nu creada oameni ai bisericii ca exista diavol si sa se rusineze de prezenta exorcismelor? Acest duh rationalist a cuprins Biserica Catolica de mai multa vreme. Am nadajduit ca el nu va fi molipsitor si pentru cei din Biserica dreptmaritoare. Trist, foarte trist. Pentru cine lucreaza acestia? Oare nu pregatesc ei,inconstient, terenul pentru momentul despre care vorbeste Sf. Lavrentie de Cernigov :” În timpurile acelea nu vor mai fi draci în iad, ci toţi vor fi pe pământ şi în oameni.” Daca renuntam treptat la armele cu care luptam impotriva lor, asa va fi. Incepem sa vedem bine in ce fel se implineste cuvintul Sf. Ap. Pavel care spune ca in vrenurile de pe urma vor fi oameni “având înfăţişarea adevăratei credinţe, dar tăgăduind puterea ei.”

  5. “Caiet de religie” pt clasa a VI-a, Editura EURISTICA, Iasi, pag.36:
    …”Si iata o femeie cananeianca din acele tinuturi, iesind striga zicand: Miluieste-ma, Doamne, Fiul lui David! Fiica mea este rau chinuita de BOALA !!!”.
    Ori, toti stim ca era un drac!

  6. Din cate stiu eu,este bine,intradevar,ca citirea moliftelor Sf.Vasile cel mare sa se faca in conditiile in care si clericii si credinciosii sunt pregatiti(intariti) pt asta cu post,rugaciune si spovedanie.In caz contrar,se pare ca lucrurile se pot inrautati,in sensul de a-i da “celui rau” si mai multa putere in loc de a-l izgoni…Aceasta interddictie de a savarsi moliftele in noaptea de anul nou si chiar si in ziua de 1 ianuarie,dupa Sf.Liturghe(daca am inteles eu corect)ar putea prinde,asadar,bine,celor care vin la Biserica fara a respecta aceste lucruri.Nu stiu cati sant dintr-acestia,dar cu siguranta ca exista si de aceea ar fi fost poate mai bine ca propunerea(hotararea)sa fi fost facuta in sensul de a amplifica cateheza credinciosilor(si a clericilor?!)pt ca acestia sa cunoasca cat mai bine randuiala si sa o respecte.IN ACESTE CONDITII, mi se pare de bun-simt si de elementara evlavie,ca in ziua Sf care le-a alcatuit,sa se citeasca aceste molifte.
    In rest, cu toate celelate comentarii ale adminilor sint intru totul de acord.
    Post cu smerenie si spor la rugaciune si la citirea cu folos,in continuare,a Psaltirii,va doresc tuturor.

  7. Trecand peste motivele enumerate, as vrea sa va supun atentiei un aspect:
    cred ca citirea motitfelor Sf Vasile, in ziua de 1 ianuarie, este cea mai nepotrivita zi din an! In aceasta zi vin la biserica oameni pe care nu-i vezi in tot timpul anului, dupa o noapte, poate nu de chefuiala, mai degraba de stat la televizor si de inbuibare, adica de lasare in voia diavolului. Iar dimineata, hai ca se citesc molitfele, ca asa e bine. Si se duc la o lupta cu diavolul total nepregatiti, si, ce este mai grav – vulnerabili. Slujba aceasta nu este un fel de “abracadabra”, ci presupune un efort sufletesc si din partea celui care participa la slujba, cu o pregatire, cu spovedanie. Cred ca mai potrivit ar fi sa se citeasca aceste molitfe in postul cel mare, dupa Liturghia Sfantului Vasile, cand oamenii sunt mai pregatiti sufleteste prin spovedanie si prin impartasire. Iertati.

  8. Apropo de “Pentru a se evita excesele străine de duhul credinţei şi al bunei-cuviinţe pastorale, precum şi practicile dăunătoare unităţii liturgice, episcopii chiriarhi vor adresa clerului îndrumarea pastorală şi duhovnicească de a respecta rânduiala citirii Molitfelor Sfântului Vasile cel Mare în zile de post, în cazuri individuale şi, după caz, în legătură cu Taina Sfântului Maslu, atunci când bolnavul solicită, această rânduiala trebuind să fie însoţită de post şi spovedanie, atât din partea clericilor, cât şi a credincioşilor.” mi s-a întâmplat ca un nene să-mi spună ceva de genul că e mai important să mă duc la nu ştiu care biserică unde bine IPS Mitropolit Bartolomeu şi citeşte molitvele Sf. Vasile cel Mare decât să mă împărtăşesc la biserica de parohie. Să nu vă supăraţi pe mine şi sper că îmi aprobaţi mesajul căci părerea mea este că ar trebui întâi să renunţe credincioşii la băbisme gen citirea molitvelor şi apoi să ceară de la episcopi să nu le interzică. Şi vorbesc cazuri concrete când oamenii pentru orice nimic spune că dracul îi stăpâneşte şi de asta trebuie citite Molitvele Sf. Vasile cel Mare sau oameni care se duc acolo unde se citesc astfel de rugăciuni cu o dăruire de mii de ori mai mare decât să se ducă la Sf. Liturghie sau Sf. Împărtăşanie. Şi aici se sperie unii că nu se mai citesc Molitvele Sf. Vasile cel Mare. Păi dacă Îl avem pe Hristos, dacă ducem o viaţă în EL dacă trăim în post şi rugăciune atunci nici un drac nu va îndrăzni să se apropie de lumea asta indiferent dacă se citesc sau nu molitvele Sf. Vasile cel mare. Vreţi să vă spun care e cel mai bun scut anti-draci? Smerenia şi Doamne Iisuse. Fără el putem citi miliarde de molitve că nu ajungem nicăieri. Şi asta e Ortodoxia nu băbisme gen: îmi citeşte ceva ca să-mi fie bine în viaţă. Hai să fim serioşi. Tot timpul Ortodoxia spune că se citesc rugăciuni care să ne ajute pe NOI SĂ LUPTĂM CU PATIMILE ŞI NECAZURILE, acele rugăciuni NU NE REZOLVĂ PROBLEMELE CI NE DĂ HARUL SĂ LE ÎNFRUNTĂM sau şi mai clar ELE NU AU NICI O PUTERE FĂRĂ LUPTA DIN PARTEA NOASTRĂ.

  9. Parintele Ilarion Argatu despre citirea moliftelor Sfantului Vasile cel Mare.
    -Părinte, este bine ca preoţii de mir să citească Moliftele Sf. Vasile Cel Mare ? Unii le citesc, alţii refuză să le citească şi alţii argumentează că numai preoţii călugări au voie să citească.

    – Moliftele şi orice fel de rugăciune preotul le poate citi indiferent dacă este călugăr sau preot de mir. Preoţii au aceiaşi putere. Odată ce ai puterea harică, puterea preoţiei, poţi citi şi trebuie să citeşti orice rugăciune pentru credincioşii în mijlocul cărora ai fost pus. Prin preot fiecare credincios trebuie să găsească rezolvarea problemelor spirituale, altfel nu este de folos comunităţii. Unii credincioşi din parohia ta pătimesc foarte greu şi cumplit de la diavol şi de la oamenii vrăjmaşi cum sunt vrăjitorii, descântătorii şi fermecătorii, ai fost trimis în mijlocul lor şi investit cu puterea Duhului Sfânt pentru a le veni în ajutor şi a-i scăpa de chinuirea pe care o au. Dacă de frică nu foloseşti harul preoţiei şi predai armele cu care trebuie să lupţi atunci treci în rândul mirenilor şi lasă locul aceluia care poate lupta şi apăra turma încredinţată.
    Frica preoţilor de a citi moliftele (exorcismele) sau alte rugăciuni asemănătoare vine de la puţina pregătire duhovnicească, lipsa de întărire şi încredere în puterea pe care o au în lupta pe care trebuie s-o dea cu vrăjmaşii diavoli. Diavolii luptă pe omul pe care l-a cuprins şi se luptă cu preotul care vrea să-l scoată şi-i porunceşte să plece. Preotul trebuie să fie pregătit, curat sufleteşte şi trupeşte, întărit cu post pentru a face faţă atacurilor pe care le primeşte de la diavoli. De multe ori diavolii se răzbună pe cei din casa preotului, chinuind copiii şi soţia. Din această cauză unii spun că e bine ca numai preoţii călugări să citească exorcismele ca cei ce nu au familie. Nu trebuie să se teamă. Preotul poate să-şi păzească familia de atacurile vrăjmaşe punând la rugăciune pe toţi cei din casa sa. Cel mai bun moment pentru citirea moliftelor este duminică la amiază după terminarea Sf. Liturghii, pentru că atunci preotul este pregătit şi împărtăşit nu se pot vrăjmaşii apropia de el şi nici de familia lui.
    Cea mai mare greşeală pentru un preot este, să se arate în faţa diavolului fricos şi fără putere. In loc să se teamă diavolul de puterea preoţiei pe care o poartă preotul se teme preotul de falsa puterea pe care o are diavolul. Exact cum s-ar duce un lup la stână şi în loc să fie alungat de cioban şi câinii care păzesc stâna, fug de frica lupului şi atunci „lupul răpeşte şi risipeşte oile”, aşa se întâmplă şi cu turma preotului fricos. De ce să se teamă preotul când glasul lui este ca un tunet şi fulger pentru orice duh necurat?! Chiar de la începutul preoţiei este bine ca preotul să se arate curajos, întărit de Duhul Sfânt şi vrednic urmaş a Mântuitorului şi a Sf. Apostoli.
    Când preotul învaţă pe credincioşi, îi apără şi-i conduce curajos, atunci credincioşii se întăresc şi-l urmează pe preot. Se simt în siguranţă alături de preotul lor. Atunci când preotul nu este aşa, credincioşii aleargă la alţi preoţi pe care-i vede mai întăriţi în credinţă şi mai curajoşi în lupta cu vrăjmaşii. Din cauza aceasta mai apare şi invidia, preoţii pe care-i caută credincioşii sunt pizmuiţi de ceilalţi. Am auzit pe unii preoţi în loc să meargă să facă unele rugăciuni spunând credincioşilor : „ să nu stârneşti pe diavolii care stau cuminţi în latura casei tale, ca şi cum ai zgândări un cuib de şoareci şi-ţi fug apoi prin toată casa”. Pe astfel de sfătuitori diavolii îi numesc „prieteni” şi în acelaşi timp le biciuiesc faţa.
    Dacă ai început să citeşti moliftele nu ai voie să le întrerupi, să renunţi din frică sau constrâns de lupta grea cu vrăjmaşii, pentru că atunci ai fost biruit iar preot eşti numai cu numele.

  10. @ Saurian:

    Frate, cred ca am fost destul de expliciti si de nuantati. Una e ca unii abuzeaza si ca pun exorcismele peste Sfanta Liturghie si peste Sfintele Taine, ca unii fac din ele ceva de tip show “harismatic”, jucandu-se cu focul si facand dependenti pe credinciosi de persoana lor, iar nu de Hristos. Dar molitfele nu sunt babisme, sa ne intelegem foarte clar! O astfel de masura, legata in mod expres de ziua Sfantului Vasile cel Mare, NU este si nu poate fi de bun augur, iar faptul ca initiatorul ei este tocmai episcopul de la Husi… spune totul despre motivatiile unei asemenea reglementari.

  11. Dumnezeu sa va rasplateasca pentru fapta voastra cea buna de a posta aceste desbateri pe site! e foarte clar ca diavolul !racneste ca un leu….mai ales asupra pastorilor Bisericii prin toate mijloacele lui de mii de ani!Eu cred ca este inceputul relelor si incercarilor ….RAZBOITI INTRU CUVANT asa cum ati facut facut pana acum si poate veti reusi cu ajutorul Domnului nostru Iisus Hristos sa mai salvati macar cateva suflete de la moartea sufleteasca! Nu ne mira faptul ca unii ierarhi si preoti au dat mana cu diavolul (ecumenism si toate cursele….Mantuitorul ne/a avertizat in repetate randuri de marea apostazie a vremurilor din urma. E mare nevoie de dragoste smerenie si rugaciune pt toti. Cu Hristos vom invinge! Doamne ajuta!

  12. Daca nu se vor mai citii in data de 1ian.Molitfele este ca si cum am intra in noul an in razboi cu diavolu cu mainile in buzunar. sa ne aruncam armele la gunoi. Ce va zice Sf Vasile cel Mare

  13. @ Gabriela:

    Asa e, dar trebuie sa precizam ca asta nu trebuie sa ne duca insa la vreun “razboi” cu Sfantul Sinod sau la o atitudine de razvratire fata de ierarhie. Aratam unde credem ca este o greseala sau chiar o intentie rea, insa trebuie sa pastram atitudinea cuviincioasa si nici sa nu cadem in alte excese caracteristice doar presei de scandal sau oamenilor neimbisericiti sau celor care abia asteapta un prilej sa-si dea drumul cu vorbe urate impotriva Bisericii noastre, a ierarhilor, etc. Trebuie sa avem mare grija si la aceasta.

    Nu e o observatie personala, atentie, nu e cazul fratiei tale, ci o atentionare generala, fiindca exista aceasta tendinta si acest curent. Care, chiar si cand nu duce la schisma propriu-zisa, tot duce la o pierdere a harului de catre cel care o ia pe linia revoltei lumesti, a vorbelor de ocara si a osandirii celor mari, uneori intr-un limbaj propriu presei de scandal sau mahalalei. Sa nu uitam fiii carui Duh suntem sau trebuie sa fim si… sa luam aminte sa nu cadem si noi, altfel decat cad, poate, unii ierarhi!

    este ca si cum am intra in noul an in razboi cu diavolu cu mainile in buzunar. sa ne aruncam armele la gunoi.

    Ne raman totusi celelalte arme duhovnicesti si liturgice, de care trebuie sa ne folosim cat mai bine, pana nu ni se vor lua si ele, pentru nevrednicia noastra.

  14. Cata fatarnicie in luarea acestei decizii de catre Sf. Sinod la propunerea PS Corneliu! Si tocmai cine si-a gasit sa faca astfel de propuneri!
    Dar restul sinodalilor!!! Probabil Sinodul este alcatuit dintr-un singur om.
    Asta pare mai mult un ordin UE, care ar vadi fricile si armele lor. Pe cand ar trebui sa ne temem doar de Unul Singur.

  15. iertati daca am gresit cu ceva in cele ce am scris ma refer la razboiul impotriva duhului rautatii nu razboi impotriva sinodului ,a oamenilor ….sinodalii pot fi si ei uneltele diavolului ….chiar daca gresim trebuie sa ne iubim sa ne purtam unii altora sarcinile! doar prim dragoste si pazirea dreptei credinte, a adevarurilor propovaduite de Mantuitorul nostru,Apostoli,Sf Parinti,martiri,cei care nu s/au abatut de la adevar si au pastrat dragostea. Va multumesc pentru postare. Sunt sigura ca multi vor explica mai bine ca mine ceea ce cred si eu despre toate acestea.

  16. Fac parte din episcopia Husilor, avand domiciul-n Vaslui.
    Hotarea mi se pare foarte buna, avand in vedere cazurile…de fapt excesele care s-au intamplat in Biserica Ortodoxa Romana.
    PS Corneliu a gresit cu privire la Pr.Corogeanu, dar dupa parerea mea, vina cea mare apartine protopopului,(Parcalabu Vasile) care a facut mult tam-tam cu prietenii lui de la televiziune.
    Moliftele nu pot fi citite oricum si in orice imprejurari.Lipsa de catehizare atat a mirenilor cat si de pregatire duhovniceasca a preotilor a dus la efecte ca Pr.Corogeanu, Pr filo-protestant Pomohaci sau diferite circo-exorcizari.
    Care este rolul exact al acestor Molifte?Este cel vehiculat pe aici, ca arma principala contra demonilor sau rugaciune pentru izbavirea de duhurile necurate?!
    Aici am vazut, multi ultrasi care gandesc extremist si nu gandesc echilibrat, conform caii de mijloc, pe care Biserica Ortodoxa, al carui cap este Iisus Hristos (“voi zidi Biserica Mea iar portile iadului nu o vor birui” Matei 16:18) o marturiseste.
    Moliftele Sfantului Vasile cel Mare, nu sunt neaparat niste rugaciuni simple, pentru a folosi vietii duhovnicesti si luptei cu diavolul.Scopul ar fi si acesta, dar cel mai important este cel de a izbavi de demoni pe cei indraciti/demonizati.De ce majoritatea preotilor, se feresc a citi aceastea iar daca le citesc, o fac numai in stricta necesitate (exorcisme)?!Fiindca, e o declaratie de razboi clara adresata diavolului dar reprezinta si un atac major asupra lui.Pentru ca atacul sa razbeasca, este nevoie de o pregatire intensa, o adevarata asceza ortodoxa (http://gladeofiocan.blogspot.com/2011/03/asceza-crestin-ortodoxa-purificare.html) .
    Din pct meu de vedere, moliftele ar trebui citite numai dupa ce in prealabil preotul si oamenii depun o asceza(pregatire) serioasa, ca rugaciunea lor sa fie spre ajutorul lor, si nu spre pierderea sau suferinta lor.Daca nu sunt pregatiti, ce se intampla?Daca atacul nu este sustinut cu post si rugaciune, dracul contraataca si razbeste el pe om.
    De ce nu sunt de acord, ca aceste Molifte sa fie citite imediat dupa Anul Nou?Fiindca 1.Nu e post 2.Marea majoritatea a oamenilor, inca sunt alaturi de familie, si sarbatoresc impreuna sarbatoarea Nasterii Domnului dar si a noului an.
    Daca aceasta hotarare, nu vine cu o catehizare(informare) a clerului dar si cu o pregatire a acestuia pentru oficierea acestor Molifte, importanta acesteia este doar pe jumatate.
    S-a spus ca unii nu inteleg exorcizarile ortodoxe si nici lupta cu puterile demonice.Pai cum sa inteleaga rational mai intai aceasta lupta cand Pomohaci face circul care-l face, Pr.Corogeanu l-a fel si multi altii asemenea lor, care fac acestea slujbe pentru bani sau bunuri materiale.
    Cel mai potrivit timp pentru oficierea acestora este in Postul Mare.Daca ierarhii si preotii ar face asta la cerinta oamenilor, Postul Pastelui ar fi un interval de timp in care cei cu adevarat ascetici, ar pregusta fericirea Raiului dar si-ar intari si puterile pentru lupta cu diavolul.Nu zic ca nu este si acum asa, dar oficierea acestor molifte, in Postul Mare ar aduce celor pregatiti duhovniceste, izbanda asupra diavolului, facandu-l pe acesta neputincios in ai mai ataca.
    Amin!

  17. am avut mult de suferit din partea unui ierarh eu si fam mea dar va spun sincer cu ajutorul pr duhovnic am reusit sa/iubesc intru Hristos chiar si sa/mi dau seama ce lupta se da in el si in noi fam mea.El continua sa ne raneasca noi continuam sa ne supunem lui si daca e necesar o sa ne punem sufletul pt el fratele nostru ! asa ca in ce priveste razboiul el trebuie dus pana la sfarsit impotriva duhurilor rautatii! sa fie aceasta marturisire spre slava lui Dumnezeu nu spre judecarea ierarhilor sau a orcarui suflet care mai cade Sa ne ridica pana la final si ridicati fiind sa intram in Imparatia Cerurilor amin

  18. @ Pr. Panainte Gabriel:

    Si noi am afirmat ca a combate modul de folosire spectacular si magic al moliftelor este un lucru bun; sa nu se faca insa, sub acest pretext, loc unor decizii care elimina obiceiuri obstesti precum citirea acestor molifte de ziua Sfantului Vasile. De altfel, cel putin in sud, in zona “incriminata”, majoritatea preotilor chiar puneau accentul pe caracterul special al citirii moliftelor pe 1 ianuarie, afirmand ca in restul anului se folosesc in situatii atent supravegheate pastoral. Si nu am auzit niciodata de vreo situatie ciudata pe undeva, de niste efecte nocive cauzate de citirea de Anul Nou. Si Dumnezeu mai are grija, in iconomia Sa, pentru rugaciunile Sf. Vasile, ca de ar fi numai dupa pregatirea si vredniciile oamenilor…

  19. Nu este nevoie sa postati comentariul meu, daca deranjeaza, dar pentru ce se citesc in mod obisnuit Molitfele Sfantului Vasile ? Pentru indraciti. Cu mult post, cu multa rugaciune pentru cei “posedati”.
    La noi se citesc in noaptea dintre ani pentru credinciosi, ca aceia vin la biserica in noaptea dintre ani, nu indracitii…
    Mi se pare ca chiar pe acest site citeam acum 2/3 ani, din pacate nu-mi amintesc numele, comentariul unui episcop sau mare duhovnic care spunea ca aceste molitfe nu se citesc decat persoanelor indracite si in anumite conditii si ca este pacat sa se citeasca ca sa fie “exorcizati” cine ? Credinciosii ?

    Ma iertati.

  20. toader@

    “cred ca citirea motitfelor Sf Vasile, in ziua de 1 ianuarie, este cea mai nepotrivita zi din an! In aceasta zi vin la biserica oameni pe care nu-i vezi in tot timpul anului, dupa o noapte, poate nu de chefuiala, mai degraba de stat la televizor si de inbuibare, adica de lasare in voia diavolului. Iar dimineata, hai ca se citesc molitfele, ca asa e bine. Si se duc la o lupta cu diavolul total nepregatiti, si, ce este mai grav – vulnerabili.”

    Cei care au chefuit toata noaptea nu prea vin ei la biserica si chiar de-ar fi asa, nu cred ca trebuie sa ajustam slujbele Bisericii in functie de nivelul credinciosilor, ci credinciosii trebuie adusi acolo unde trebuie, prin cateheza. Sunt destui credinciosi care se pregatesc pentru aceasta Sf. Liturghie din 1 Ianuarie si pt. Molitfe asa cum trebuie. Noi ortodocsii mergem oricum nemancati si pregatiti la orice Liturghie (sau asa ar trebui), iar daca sunt unii care nu fac asta, nu vom schimba nimic din randuieli dupa neputintele lor. Nu este normal. Asa au inceput catolicii sa faca si asa au gandit si au ajuns sa dea impartasania pe mancate sau alte aberatii.

  21. Toate aceste schimbari nu sunt de bun augur. Tot felul de “ajustari” ca aceasta dar si altele (ca si cea despre care vorbeste Gideon mai sus) pe care ma tem ca le vom vedea, sub un pretext sau altul, sunt de fapt un “aggiornamento” administrat la inceput cu pipeta, apoi cu lingurita, etc.
    Scopul este mantuirea credinciosilor, nu ajustarea la spiritul vremii. Dumnezeu spune in Psalmi ” Mântuiţi pe cel sărman şi pe cel sărac; din mina păcătosului, izbăviţi-i.
    5. Dar ei n-au cunoscut, nici n-au priceput, ci în întuneric umblă; stricase-vor toate rânduielile pământului.”

  22. Eu nu mă refeream la preoţi ci la credincioşi. Mă gândesc că poate ar fi de folos să se lase mai moale cu aceste molitve ca măcar să-i mai tempereze pe credincioşi. Când copilul caută să mănânce cât de mult zahăr oriunde găseşte arunci zahărul pentru moment până uită puţin de el. În fine, fiecare cu părerea lui.

  23. pentru saurian: Admin are intru totul dreptate, iar dumitale probabil ca nu ti s-au citit moliftele nici macar la Botez, de poti gandi ca sunt “babisme” traditiile Bisericii si slujbele randuite….E bine sa mai aprofundezi putin si sa delimitezi ce spune o “baba” si ce este Traditia Bisericii …
    Iertare si Post cu folos in continuare

  24. Si atunci domnilor ierarhi cum ramane cu ceea ce spune Sfantul Apostol Pavel:

    “Căci lupta noastră nu este împotriva trupului şi a sângelui, ci împotriva începătoriilor, împotriva stăpâniilor, împotriva stăpânitorilor întunericului acestui veac, împotriva duhurilor răutăţii, care sunt în văzduh.

    ??

  25. @ Laurentiu:

    domnilor ierarhi? Poate s-o potrivi, oarecum, acelora dintre ei care nu prea cred in Dumnezeu si nici in existenta diavolului, si totusi si pe ei trebuie sa-i tratam drept ceea ce sunt: preasfintiti…

  26. Hrisanti@

    Nu vad de ce ar deranja mesajul. Cu totii ne spunem parerea.Molitfele Sfântului Vasile cel Mare si ale Sfântului Ioan Gura de Aur numite si exorcisme sunt cele mai puternice rugăciuni împotriva duhurilor necurate din oameni, animale si case. Eu cred ca nu este bine sa punem “tipare” si limite citirii molitfelor doar la cei evident indraciti.
    Un preot ar putea mai bine sa explice, cu siguranta.
    Exista indraciti de multe feluri si nu toti sunt “galagiosi”. Exista si oameni care primesc inrauriri diavolesti, din pricina pacatelor lor, ale parintilor sau ale inaintasilor si nu arata ca niste indraciti propriu-zis. Toti acestia sunt foarte ajutati de Molitfe. Nu e chiar atat de simplu. Sunt situatii si situatii…
    Cunosc pe cineva care dupa prima slujba de Maslu, la Molitfe la o manastire, i s-a umplut gura de sange de trei ori, lucru care a umplt si persoana respectiva de mirare si a spus “Cine stie de cate ori am pacatuit sau am ucis cu gura mea!”
    Un alt exemplu:
    Eu am locuit intr-un apartament in care cineva s-a spanzurat iar copilul meu vedea anumite lucruri si era ingrozit, urland adesea, lucru care m-a nelinistit, cu atat mai mult cu cat reactiile erau legate de o anumita camera si nu se intampla cand era noapte sau era singur ci ziua in amiaza mare, cu mine laga el. Iar copilul incerca sa-mi arate ce vede, dar eu nu vedeam nimic. Abia dupa aceea ne-au spus vecinii ce s-a intamplat acolo, chiar in acea camera. Episcopul ne-a sfatuit ca sa facem sfestanii repetate si sa participam la Sf. Maslu si la Molitfe. Apoi, lucrurile s-au linistit.

  27. daniela @
    Decizia Sf Sinod este intru totul corecta. Dar cred ca asa le place unora sa nu fie de acord cu hotararile BOR indiferent care sunt acelea. Apropo de schimbarea randuielilor – nu a fost schimbata nicidecum. Nu scrie in nici o carte ca trebuiesc citite aceste rugaciuni pe 1 ianuarie. De ce pe 13 noiembrie nu se citesc molitfele Sf Ioan Gura de Aur(ziua praznuirii sfantului Ioan), si nimeni nu se scandalizeaza? Ele se citesc numai atunci cand este cazul, iar pe 1 ian nu este cazul. Sinodul a spus sa nu se citeasca pe 1 ian, dar nu a spus sa fie scoase cu totul din randuiala. Aceasta este diferenta. Sa ne pazim de pacate mai bine, ca sa nu fie nevoie sa ni se citeasca apoi exorcisme.

  28. @ Toader:

    Mai degraba credem ca, de aceasta data, avem de-a face cu cei care, din obedienta omeneasca, sunt de acord a priori si neconditionat cu toate hotararile BOR, indiferent care sunt acelea.

    Pentru ca in privinta noastra, chiar nu ati nimerit adresa, ne pare rau.

    Doar un recent exemplu, dintre mai multe, unul in care ni i-am pus serios in cap pe toti cei care au ca obiect de activitate predilect sa loveasca in ierarhia BOR:

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2011/01/01/lamuriri-privind-calendarul-crestin-ortodox-pe-anul-2011/

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2011/01/12/unde-greseste-parintele-mihai-valica-si-cum-e-folosit-de-altii-pretextul-zilei-duminicii-din-calendar-pentru-a-mai-crea-un-scandal-diversionist-explicatii-suplimentare-din-sfintii-parinti-despre-semn/

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2011/01/26/duminica-a-fost-dintotdeauna-si-este-prima-zi-a-saptamanii-si-in-calendarele-din-sfantul-munte-si-in-cele-vechi-noi-dovezi-si-ultime-raspunsuri-numai-pentru-cei-care-cauta-sincer-adevarul-si-nu-se/

  29. trebuie vazut in trecut care era randuiala citirii
    Mie unui nu mi se par potrivite de ziua sfantului
    De altfel nu cred ca le-a scris ptr ziua lui….
    Nu cred ca sunt marginalizate, se vor putea citi la nevoie, cine o interzice?
    De ce sa exageram?

    Sa le citeasca in Parlament mai bine, sau in locuri asemanatoare

  30. Doamne ajuta.
    Penrtru Saurian si admin

    Nadajduim ca toti cautam pacea.

    Suntem de acord cu Saurian (iarta-ma Saurian, sper ca asta e un pseudonim 🙂 )
    Intr-o ordine canonica, nimeni nu poate contesta prima importanta a Sfintelor Taine.

    Suntem de acord ca firescul – Botez, Mirungere, Impartasire, Spovedanie, Cununie, Sfantul Maslu (pentru mireni) si Taina Preotiei (pentru clerici) – sunt suficiente pentru mantuire.

    Molitfele Sfantului Vasile sunt necesare pentru cazuri speciale.

    Credem ca parintii duhovnicesti (va spun, ca dupa cunostinta mea, sunt suficienti) vor continua atat traditia, cat si cititrea molitfelor de cate ori va fi necesar.

    Pana atunci cu rugaciunile Maicii Domnului, sa ne acopere de draci si de razboiul dintre noi cu:
    Smerenia
    Rugaciunea si
    Iubirea frateasca

    Sa aveti pace in inima si
    ,,lucrati cu intelepciune”
    http://www.sinaxa.net

  31. Personal sunt uimit sa vad ca se citesc molitfele cu biserica plina… ma intreb ce nume rostesc preotii cand zic: “…robul lui Dumnezeu (N) …”
    Tata-l meu este preot si am asistat la nenumarate discutii pe teme religioase. Despre citirea molitfelor stiu ca tatal meu zice in felul urmator: exorcizarile nu sunt slujbe care se fac pe grupuri de oameni; la slujba nu participa decat cel indracit, preotul si eventual cineva care sa aiba grija de cel indracit. Ceea ce este foarte important, e ca in afara de cel indracit, ceilalti care asista la slujba trebuie sa fie pregatiti pentru “lupta” (post, spovedanie, impartasanie).
    Asa ca aveti grija sa nu mergeti la biserica in 1 ianurie sanatosi si sa va pricopsiti cu cine stie ce duh necurat, ca intr-adevar diavolul fuge din cel indracit dar nu pleaca de tot, intra in altcineva mai putin pregatit, care nu trebuie sa fie neaparat din familia preotului.
    Sper sa nu fi judecat pe nimeni cu cele scrise mai sus, dar sper sa fi trezit intrebari noi, in oricine va citi ce am scris, si apoi fiecare va judeca ce este bine pentru el.
    Doamne ajuta.

  32. Nu e bine să renunţăm la învăţătura şi rugăciunile sfinţilor părinţi.Trist este faptul că aceste propuneri vin din partea unui păstor, care ar trebui să încurajeze oamenii să postească, să se roage şi apoi să participe fiecare după putinţă la aceste slujbe, atît de necesare pentru fiecare dintre noi. Frumos spunea cineva mai sus că trecem în noul an cu mâinile în buzunar. Dacă sunt excese în mod necanonic ale citirii acestor rugăciuni, atunci trebuie făcută o analiză, o anchetă şi pe baza acestora eliminiate din cadrul practicii B.O.R. Dar la noi se face invers, se taie tot copacul dacă se usucă trei rămurele.

  33. Ascultam ieri un cuvant al Mitropolitului Bartolomeu despre demonizare si o explicatie a termenului. Mitropolitul spunea ca orice pacat are un demon si odata savarsit pacatul demonul incepe sa aiba putere asupra noastra. Cate pacate are omul, atatia demoni are, intr-un cuvant devine demonizat.

    Nu este singurul parinte care ne arata ca pacatele demonizeaza oamenii. Acelasi cuvant l-am ascultat si la parintele Ioanichie Balan.

    Occidentul pentru problemele cu demonii foloseste psihiatria:(. Oamenii nu mai sunt demonizati, nu exista pacat, se impartasesc toti credinciosii ca primii crestini, iar spovedania e ceva in care ne spunem durerile personale cu cei din jur, nicidecum pacatele:(.

    Sa dea Domnul sa ne tinem neschimbata traditia bisericii noastre.

  34. “citirea Molitfelor Sfântului Vasile cel Mare în noaptea trecerii dintre ani este o practică regională (mai ales în sudul ţării) neaprobată de Sfântul Sinod, inexistentă în alte zone ale ţării şi mai ales în practica altor Biserici Ortodoxe surori.”

    Adevarat, au ba?

  35. @ Titus L:

    Fals ca e numai in sud. Ne interesam cum e in alte biserici surori.

  36. De cateva ori, am participat la aceste rugaciuni.
    De fiecare data am simtit frica, si ma rugam cu multa osardie,ca niciodata altcandva. Asa cum spune mai sus “branconier” stiam ca diavolul poate iesi dintr-o persoana si imi era teama ca pentru pacatele mele, eu as putea fi urmatoarea victima. Atunci cand pot, evit sa fiu in biserica la citirea acestor rugaciuni.
    In orasul unde locuiesc, un preot obisnuia sa savarseasca Sf.Maslu singur iar duminica citea Moliftele Sf. Vasile dupa fiecare Sf. Liturghie. PS Episcop Sebastian, a pus capat acestei neoranduieli.

  37. @ Ioana:

    Cred ca teama este exagerata. Nu am azuit niciodata de asa ceva, in orice caz niciodata cand se citea in prima zi a anului…

  38. @admin: Cred ca fraza este o cheie de citire a adevaratelor intentii. Daca e falsa in totalitate, e de rau.

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare