PS IUSTIN, Episcopul Maramureșului și PS IGNATIE, Episcopul Hușilor – atitudini dure față de ACTUL ABUZIV AL “IZOLĂRII LA DOMICILIU” AL SFINTEI PARASCHEVA. “Iaşiul a devenit pentru câteva zile un adevărat pustiu al Carantaniei, unde Ispititorul a îmbrăcat savuros, fariseic şi ipocrit, nenumărate ipostaze”
Episcopia Ortodoxă Română a Maramureșului și Sătmarului
Câțiva pași pentru rezolvarea situației de la Iași
Având în vedere situația creată de adoptarea noilor măsuri prin Hotărârea 47/2020 a CNSU, potrivit cărora: „Articolul 2: Organizarea de sărbători religioase este permisă numai cu participarea persoanelor care au domiciliul sau reședința în localitatea unde se desfășoară activitatea, fără participarea persoanelor / pelerinilor din alte localități”;
Pentru a fi evitate situații similare cu cea de la Iași, când, urmare aplicării acestor măsuri, a fost practic anulat pelerinajul la moaștele Sfintei Cuvioase Parascheva, considerăm că, pentru alinarea credincioșilor, se cuvine a fi luate în considerare următoarele măsuri de către Mitropolia Moldovei și Bucovinei:
1. Scoaterea în procesiune solemnă a moaștelor Sfintei Cuvioase Parascheva, la Vecernia din sâmbăta aceasta, așezarea lor pe baldachinul împodobit și transmiterea permanentă a imaginii pe rețelele de socializare, cu mesajul că Sfânta așteaptă pelerinii la închinare pentru a-i vindeca de noua boală molipsitoare;
2. Revenirea asupra mesajului care a lăsat să se înțeleagă faptul că Mitropolia nu mai organizează sărbătoarea Sfintei în chip solemn, ca în fiecare an;
3. Chemare către creștinii din Moldova și din toată țara să vină la Iași, la sărbătoare, deoarece sunt așteptați de Sfânta care, acum, are ea nevoie de ajutorul lor pentru a o elibera din această mare strâmtorare;
4. Apel către autoritățile județene și locale să-și retragă măsurile de verificare a identității personale și să folosească forțele de ordine doar cu scopul de a supraveghea buna desfășurare, cu respectarea regulilor sanitare impuse de pandemie, a închinării pelerinilor la racla cu Sfintele Moaște;
5. Transmiterea unui mesaj care să afirme că nu există nici o dovadă medicală că întrunirile creștinilor și pelerinajele au produs focare de infectare (vezi cele din Ardeal: de la Nicula, Rohia și Moisei din 15 August – Sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului).În final, această situație fără precedent, în care Sfânta Cuvioasă Parascheva este „izolată la domiciliu”, este un act absurd și abuziv, neconstituțional, care restricționează dreptul la manifestarea credinței religioase și libera circulație, act profund jignitor la adresa credinței poporului român, care se vede astfel discriminat de către conducătorii statului.
Discriminarea este evidentă și rezidă în aceea că se restricționează în mod absolut libertatea de mișcare a cetățenilor în cazul manifestărilor religioase (așa cum s-a întâmplat cu ocazia Sărbătorilor Pascale și recent în cazul Pelerinajului la racla Sfintei Parascheva), cu motivația prevenirii răspândirii epidemiei, în condițiile în care toți cetățenii României se bucură de libertate de mișcare în cazul transportului în comun (spre exemplu, cu Metroul, caz în care sunt deplasate mase mari de persoane zilnic, comparabile cu numărul persoanelor care ar fi participat la pelerinaj).
Acest act de discriminare nu ține seama de punctul de vedere exprimat de expertul în libertate religioasă al OSCE, Cătălin Raiu și anume:
„Conform standardelor internaţionale (ale ONU, OSCE, UE, Biroul pentru Libertatea Religioasă Internaţională din cadrul Departamentului de Stat al SUA ș.a.), statele nu pot suspenda libertatea religioasă nici în stare de război şi nici în stare de urgenţă. Libertatea religioasă în dimensiunea ei externă poate fi restrânsă pentru restabilirea ordinii şi securităţii publice sau în situaţii de pandemie ca măsură excepţională, cu îndeplinirea următoarelor condiţii: 1. să fie prevăzută de lege […] În afara acestor principii minimale, intruziunea statului în viaţa bisericească este o atitudine anti-democratică şi are potenţialul de a crea pe termen lung atât precedente periculoase, cât şi gesturi de ură la adresa membrilor comunităţilor religioase”.
Prin urmare, constatăm că măsurile luate astfel prin Hotărârea nr. 47/2020 a CNSU încalcă grav autonomia asigurată de Constituție și de legea nr. 489/2006 a cultelor religioase din România, în principal prin aceea că se restrânge libertatea religioasă, libertatea de mișcare a cetățenilor. În condițiile în care municipiul Iași nu a fost declarat oraș în carantină și închis, s-a interzis enoriașilor care nu aveau domiciliu în acest oraș să participe la pelerinaj (punct de vedere exprimat și prof. dr. Vasile Astărăstoae). De asemenea, autonomia este încălcată în mod incorect prin impunerea unor măsuri care nu sunt luate prin lege, precum și prin crearea unei grave discriminări în exercitarea drepturilor fundamentale.
Rugăm pe Bunul Dumnezeu, pe Maica Domnului și pe Sfânta Cuvioasă Maică Parascheva, să lumineze pe conducătorii României creștine spre a nu fi împotriva poporului român dreptcredincios și iubitor de Hristos!
Biroul de presă al Episcopiei Ortodoxe Române a Maramureșului și Sătmarului
***
Episcopia Hușilor:
Hramul Sfintei Parascheva în vreme de pandemie
[…]
Mai mult ca niciodată, în anul acesta pandemic, când umanitatea este zguduită de un virus, care ne tulbură sănătatea, viaţa, existenţa, Sfânta Parascheva poartă povara necredinţei, a urii ateiste a progresiştilor din agora virtuală sau reală, a agoniei celor care vor să anihileze orice pâlpâire firavă a credinţei, a celor mândri şi cu reflexe luciferice, care cred în minciuna iluziei lor că o pot carantina pe Sfânta în casa ei. De asemenea, Sfânta Parascheva poartă povara suferinţei credincioşilor, aidoma lui Iov, cărora le-a fost furată, prin argumente şi sofisme elaborate, exact bucuria îmbrăţişării şi întâlnirii faţă către faţă cu cea pe care o simt, în puterea cuvântului, ca fiind „mult folositoarea”.
Iaşiul a devenit pentru câteva zile un adevărat pustiu al Carantaniei, unde Ispititorul a îmbrăcat savuros, fariseic şi ipocrit, nenumărate ipostaze, neţinând cont că bucuria sărbătorii se putea desfăşura în condiţii de respectare, cu stricteţe, a recomandărilor sanitare în vreme de pandemie şi cu încredinţarea că orice creştin, iubindu-şi aproapele, se protejează atât pe sine, cât şi pe cei din jurul său. Dar, aşa cum deja ştim, sfidarea credinţei nu are nevoie de argumente pentru a se instala. Este nevoie doar de determinare şi, mai ales, de consecvenţă. Peste câteva zile îşi va căuta nestingherit rezidenţă undeva prin Bucureşti.
Dar să nu ne pierdem nădejdea. Sfânta Parascheva, frumoasă prin sfinţenie şi graţioasă prin bunătate, „înţelege umanitatea obosită a zilelor noastre” (Arhimandritul Vasilios), învăţându-ne că bunătatea şi „curăţia inimii se măsoară prin iubirea neputincioşilor care se poticnesc”. Şi încă ceva esenţial pentru aceste vremuri tulburi: „un adevărat credincios este un surâs al lui Dumnezeu, o gură de aer curat în ambianţa de plictis şi răutate creată de atâţia doctrinari fanatici” (Paul Evdochimov).
Chiar dacă mulţi dintre noi nu putem merge să o salutăm pe Sfânta Parascheva de ziua ei, aşa cum o facem când ne vizităm prietenii cu ocazia zilelor de naştere sau onomastice, ca semn al dragostei noastre, să o aducem noi pe Sfânta în umila noastră inimă, ca în felul acesta inima noastră să se strămute în duhul plin de nobleţe, de milostenie şi rugăciune a ocrotitoarei Moldovei, cu trăirea profundă că „dragostea lui Dumnezeu ne-a rănit sufletul, iar inima noastră e pârjolită de flăcări; merg înainte slăvindu-Te” (Sfântul Ioan Scărarul).
Sfântă Parascheva, binecuvintează-ne pe noi, pe toţi cei din Vaslui, care vrere am fi avut ca să te cercetăm, să-ţi spunem smerit la raclă rugile noastre, bucuriile sau suferinţele noastre, dar nu putem, pentru că, din păcate, nu am fost înzestraţi cu marele privilegiu, caracteristic vremilor de pandemie, să avem buletin de Iaşi. Îţi promitem că vom medita mai profund la ceea ce atât de frumos a scris poeta Magda Isanos: „Şi-mi pare-aşa ciudat că se mai poate/ găsi atâta vreme pentru ură,/ când viaţa e de-abia o picătură/ între minutu-acesta care bate/ şi celălalt – şi-mi pare neînţeles/ şi trist că nu privim la cer mai des,/ că nu culegem flori şi nu zâmbim, /noi, care-aşa de repede murim”.
Părintele Episcop Ignatie al Huşilor
[PS:] Pentru manipulatorii de serviciu: cred că există covid-19 (nu a fost nevoie să trec printr-o asemenea experienţă ca să ajung la o asemenea concluzie; credinţa în Dumnezeu şi profesionalismul medicilor m-au ajutat de am depăşit, cu linişte interioară şi speranţă multă, acest moment de încercare din viaţa mea); în egală măsură, cred că există şi virusul ateismului sovietic reciclat, pe care îl vedem că se năpusteşte vehement şi furibund asupra Bisericii Ortodoxe Române, dar fără succes concret asupra dimensiunii interioare a sufletului, pentru că Dumnezeu ne-a hărăzit cu darul imunităţii credinţei atât în vremea comunismului ateu – cel mai cumplit microb al umanităţii secolului al XX-lea – , cât şi în vremurile „omului recent”, multiplicat în diversele tulpini ale progresimului neomarxist contemporan; sunt pentru respectarea recomandărilor sanitare pe vreme de pandemie cu maximă şi responsabilă stricteţe – dovadă stau toate intervenţiile mele scrise încă din vremea stării de urgenţă – , însă fără a trece cu vederea ingerinţele statului în trăirea actului credinţei, care au drept finalitate nefastă lezarea şi limitarea, în mod profund şi discreţionar, a libertatăţii religioase; principala mea raţiune care stă la baza respectării recomandărilor sanitare, nu este obligativitatea lor, ci dragostea faţă de aproapele şi conştiinţa faptului că sănătatea este darul lui Dumnezeu, de care trebuie să avem mare grijă, ceea ce înseamnă mai mult decât orice restricţie impusă; nu am ironizat niciodată virusul, cum tendenţios şi mincinos au transmis haterii din mediul online, ci incapacitatea unora, nu instituţii, de a gestiona lucid şi coerent criza pandemică prin care trecem, precum şi atitudinea de dispreţ faţă de creştinul pentru care dimensiunea spirituală a vieţii este una esenţială; indignarea Bisericii nu este din cauza faptului că cineva ar fi afirmat că moaştele sunt purtătoare de viruşi – noi oricum nu credem aşa ceva – , aşa cum sofisticat încerca cineva să demonstreze acest lucru, ci din cauza faptului că nu a fost chemată la dialog şi cooperare, marcă a oricărei societăţi civilizate, într-o problematică care o priveşte în mod direct; nu cred nici în negaţioniştii pandemiei, dar nici în panicarzii zeloşi ai covidului, ci în moderaţie, în simţul responsabilităţii şi în respect pentru cei care, prin cercetare ştiinţifică asiduă, prin efortul actului medical, prin politici coerente, eficiente şi pertinente, caută să găsească soluţii pentru a ieşi cu bine din această criză sanitară.
5 Commentarii la “PS IUSTIN, Episcopul Maramureșului și PS IGNATIE, Episcopul Hușilor – atitudini dure față de ACTUL ABUZIV AL “IZOLĂRII LA DOMICILIU” AL SFINTEI PARASCHEVA. “Iaşiul a devenit pentru câteva zile un adevărat pustiu al Carantaniei, unde Ispititorul a îmbrăcat savuros, fariseic şi ipocrit, nenumărate ipostaze””