Sfantul Apostol Pavel – la Bucuresti, prin moastele sale

23-10-2008 Sublinieri

sf-pavel.jpg

“Joi, 23 octombrie 2008. La orele 10.00, sosirea moaştelor Sfântului Apostol Pavel pe Aeroportul Internaţional Henry Coandă, aduse din Grecia de către Înaltpreasfinţitul Părinte Panteleimon, Mitropolit de Veria, Nausa şi Kampania. La orele 10.45, va începe procesiunea „Calea Sfinţilor” cu cinstitele moaşte ale Sfântului Cuvios Dimitrie cel nou şi ale Sfinţilor Împăraţi Constantin şi Elena de la biserica Sfântul Spiridon Nou până la Catedrala patriarhală, pe traseul str. Şerban Vodă, str. Bibescu Vodă, str. Dealul Mitropoliei. La orele 11.00, participanţii la procesiune vor întâmpina racla cu moaştele Sfântului Apostol Pavel în dreptul Sfintei Cruci de la baza Dealului Patriarhiei.

Sfintele moaşte vor fi aduse, apoi, în procesiune, la Catedrala Patriarhală şi aşezate în baldachinul special amenajat pe Dealul Patriarhiei, pentru a fi venerate până în seara de 28 octombrie 2008, iar în 29 octombrie 2008, dimineaţa, se vor întoarce în Grecia. La orele 12.00, va avea loc conferinţa cu tema „Sfântul Apostol Pavel, autor de scrieri biblice citite în Sfânta Liturghie”, în Aula Magna „Teoctist – Patriarhul” din Palatul Patriarhiei. Vor conferenţia Pr. Prof. Dr. Constantin Coman („Contribuţia Sfântului Apostol Pavel la Canonul Noului Testament”), Preasfinţitul Părinte Ciprian Câmpineanul, Episcop vicar patriarhal („Preţuirea operei şi lucrării misionare a Sfântului Apostol Pavel în cadrul congreselor internaţionale PAVLIA”) şi Înaltpreasfinţitul Părinte Panteleimon, Mitropolit de Veria, Nausa şi Kampania („Aprecieri personale privind organizarea congreselor internaţionale PAVLIA de la Veria)”. Vor participa Preafericitul Părinte Patriarh Daniel şi alţi ierarhi ai Sfântului Sinod, membrii Permanenţei Consiliului Naţional Bisericesc şi ai Permanenţei Consiliului Eparhial al Arhiepiscopiei Bucureştilor, profesori şi studenţi de la Facultatea de Teologie „Justinian Patriarhul” a Universităţii din Bucureşti, profesori şi elevi de la Seminarul Teologic Liceal „Radu Vodă” şi alţi invitaţi. Conferinţa va fi transmisă în direct de posturile de radio şi televiziune TRINITAS ale Patriarhiei Române. Aducerea moaştelor Sfântului Apostol Pavel în România în acest an se înscrie în seria manifestărilor prilejuite de Anul jubiliar 2008 – Anul Sfintei Scripturi şi al Sfintei Liturghii şi aniversării a 2000 de ani de la naşterea Sfântului Apostol Pavel (08-2008)”.

(din: Programul manifestărilor organizate cu prilejul sărbătorii Sf. Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul Bucureştilor)

***

Extras din Mesajul Înaltpreasfinţitului Panteleimon, Mitropolit de Veria, Nausa şi Kampania, pentru pregătirea pelerinajului cu moaştele Sf. Apostol Pavel, la Bucureşti:

“Cu deosebită bucurie şi emoţie vom vizita România, ţara noastră prietenă, şi cucernicul popor român, cu binecuvântarea Preafericirii Sale, a Preafericitului Patriarh Daniel al României, răspunzând invitaţiei şi aducând din Biserica Apostolică a Veriei, Sfintele Moaşte ale Corifeului Celui dintâi dintre Apostoli şi ale Apostolului Neamurilor, ale cerescului Pavel, atât pentru închinare şi binecuvântare pentru toţi credincioşii, cât şi spre încredinţare a dragostei noastre frăţeşti în Domnul, cea care, cu legături indestructibile, uneşte cele două Biserici ale noastre.

Dealtfel, Sfinţii, au fost dintotdeauna şi sunt până astăzi veriga de legătură între credincioşi. Astfel, Biserica noastră Ortodoxă a Răsăritului este Biserica Sfinţilor, ale căror sfinte moaşte, izvorâtoare de har împărtăţesc lumii întregi Harul Cel Dumnezeiesc şi dovedesc adevărul sfintei noastre credinţe.

Şi dacă acest lucru este valabil pentru toţi Sfinţii Bisericii noastre fără deosebire, cu atât mai mult pentru cel mai mare între Apostoli, pentru cel dintâi Corifeu, pentru cel pe care Sfântul Ioan Gură de Aur îl numeşte «gură a lui Hristos», cel ce nu numai în viaţă a cutreierat întreaga lume, predicând Cuvântul lui Hristos şi semănând germenii Evangheliei, dar şi după moartea sa mucenicească străbate de jur-împrejur lumea-ntreagă prin Sfintele Lui Moaşte, martor fiind nemincinos şi puternic propovăduitor al adevărului, pentru că: «Iisus Hristos este Acelaşi, ieri şi azi şi în veci»(…)”.

 sf-ap-pavel-scriind.JPG

Va recomandam:

1023jameslordsbrother.jpg


Categorii

Sfintii - prietenii lui Dumnezeu, prietenii nostri

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

14 Commentarii la “Sfantul Apostol Pavel – la Bucuresti, prin moastele sale

  1. Multumim fratilor nostrii greci si Înaltpreasfinţitul Părinte Panteleimon, Mitropolit de Veria, Nausa şi Kampania pentru o asa bucurie!
    Nu-i putin lucru sa te atingi de moastele marelui Apostol si sa-l rogi pentru tine, pentru lumea toata!

  2. Uneori , ma intreb daca protestantii nu au dreptate atunci cand critica cultul sfintilor . Daca ei sunt mijlocitori in relatia de comuniune pe care omul trebuie sa o aiba cu Dumnezeu , atunci de ce acestia au numeroase atribute divine trecute in “fisa postului” ? Ar mai merge oamenii in pelerinaj daca nu ar intrezari un avantaj concret , in lumea aceasta (sanatate , bani) ?
    Un argument protestant impotriva cultului sfintilor este acela ca aceasta forma de venerare este una la origine pagana , suprapusa peste cultul eroilor din Antichitate . Unul din cele mai cunoscute , oricum .
    Cati oameni se gandesc astazi la sfinti ca la niste mijlocitori , in comparatie cu cei care asteapta in urma pelerinajelor facute interventii de tipul “deus ex machina” in viata lor ?
    Nu ma indoiesc de existenta sfintilor , dar am uneori am impresia ca aceasta perceptie deformata a lor este incurajata din ratiuni nu tocmai oneste , pe alocuri mercantile , de cler .
    Asa sa fie ? Sau perceptia mea este deformata ? Sunt constient de faptul ca pasesc pe nisipuri miscatoare , avand cunostinte teologice minime . De aceea , rog unul din fratii (sau surorile) care viziteaza acest site sa ma ajute cu cateva explicatii .
    Va multumesc . Doamne ajuta !

  3. relatia cu Dumnezeu si cu sfintii se intelege, mai bine zis se traieste… prin dragostea dumnezeiasca de care ajungem capabili pe parcurs… Si Dumnezeu si sfintii sunt smeriti… accepta/suporta(indelung rabda) de multe ori tot felul de manifestari ale oamenilor mai mult sau mai putin credinciosi, mai mult sau mai putin materialisti… macar sa ajunga(acesti oameni) la o minima intelegere si traire a comuniunii… Rasplata(minunea) credintei este, in ultima instanta aceasta comuniune… In fine, intr-adevar unii se pierd pe drum, altii se recupereaza, insa sfintii si Dumnezeu prin ei, nu pierd nicio ocazie de a ne chema la aceasta comuniune, nu vor sa piarda nici macar aceasta ocazie chiar furnizata poate de “mercantilismul” unora…
    Trebuie sa mai avem in vedere si faptul ca cel rau ne imbraca ochii, si simturile in general, cu un văl foarte eficace incat amestecam f mult lucrurile… Nu e nevoie de prea multa teologie pentru a intelege… mai e nevoie de rugaciune si de dragoste…din toate macar putin si dorinta de mai mult. Dumnezeu face minuni prin Sfintii Sai si pentru a intari comuniunea intre membrii Bisericii
    Mijlocirea este doar un aspect al comuniunii… nu este unul si acelasi lucru… Poate ca tendinta noastra de a fragmenta notiunile (viata in genere)e “responsabila” de neputinta noastra de a intelege unele lucruri.

  4. pt SORIN: oamenii se roaga in primul rind pt mintuirea sufletului ,ca sfintii sa ii ajute in lupta cu pacatele proprii ,dar cer si lucruri pt trup ,adica sa gaseasca un serviciu pt a putea trai el si familia sa ,sanatate pt copii bolnavi sau pt sine .De ex. tocmai am venit din TARA SFINTA si ne-a spus ghidul ca o doctorita s-a rugat la SF.SAVA din man din pustiul IUDEII ,doar la poarta pt ca femeile nu au voie sa intre inauntru ,iar sfintul i-a ascultat rugaciunea si a vindecat-o de cancer ,.Nu e un pacat sa ceri asa ceva .Sau femeile care nu pot avea copii prin credinta ,post rugaciune si bautul ceaiului din finicul sfintului SAVA, care creste in curte la manastire ,au avut f.multe, copii .Sau la SF.IOAN IACOB ROMANUL ,din pustia HOZEVEI cineva s-a rugat simplu sa il ajute sfintul sa aiba si un baiat ca avea doua fete ,si sfintul i-a ascultat rugaciunea si sotia ,care era insarcinata i-a nascut un baiat ,care se numeste Ioan Iacob.Asa ca MINUNAT ESTE DUMNEZEU INTRU SFINTII SAI ,spune psalmistul David .Adica pt credinta si curatia la care au ajuns s-au invrednicit de mari daruri de la Dumnezeu!Ca ne spune Mintuitorul ca cel ce face voia tatalui din ceruri se va invrednici sa faca si el lucrurile lui Dumnezeu si chiar sa mute muntii,daca au credinta ..si curatie .

  5. Nu este pacat sa te rogi la Dumnezeu, prin mijlocitori cum sunt cei care s-au sfintit datorita vietii si inimii curate, si pentru ajutor in aceasta viata pamanteasca. Ne rugam mai intai pentru mantuire, dar si daca avem necazuri sau lipsuri (de santate sau chiar materiale), nicaieri nu se spune ca este pacat sa te rogi pentru usurarea acestora. Dimpotriva, chiar Domnul hristos a vindecat bolnavi, a inviat morti, iar multi sfinti ca Sfantul Nicolae, Sfantul Spiridon, si altii, au ajutat chiar material credinciosi foarte saraci.
    Dumnezeu ne stie neputintele, si daca nu cerem lucruri necugetate sau din lacomie, atunci ne ajuta sa capatam ceea ce cerem, ca sa nu cadem in deznadejde sau sminteala, dar si ca sa ne intareasca pe Calea mantuirii.
    Minunat este Dumnezeu intru sfintii Sai !

  6. @Sorin
    “Uneori , ma intreb daca protestantii nu au dreptate atunci cand critica cultul sfintilor . Daca ei sunt mijlocitori in relatia de comuniune pe care omul trebuie sa o aiba cu Dumnezeu , atunci de ce acestia au numeroase atribute divine trecute in “fisa postului” ? Ar mai merge oamenii in pelerinaj daca nu ar intrezari un avantaj concret , in lumea aceasta (sanatate , bani) ?”

    Draga frate cu riscul de a te contrazice si cerandu-mi iertare daca te ranesc, trebuie sa spun ca te misti “pe nispuri miscatoare” cand faci asemenea afirmatii.
    Prorstantii nu au avut si nu vor avea niciodata dreptate cand fac asemenea afirmatii, pt. ca in ei nu vorbeste Duhul Sfant, cu un duh al intunericului acestei lumi, care deformeaza totul pana si imaginea Sf Cruci si a Mantuitorului Insusi…ei propovaduiesc un cresninism “fara cruce” si un Iisus Hristos “cu costum si cravata”, bogatia si slava lumeasca si nicidecum saracia in spirit; fel de viata si invatatura total opus Sf Evanchelii si vietii pe cate Domnul Hristos a avut-o pe pamant.
    Se pare ca in cazul lor “sluga este mai mare dacat stapanaul” !
    Spun asta ca cineva care este trecuta prin “religia protestanta”, deci nu vorbesc in necunostinta de cauza.
    Propriile nostre idei si filozofari, daca nu sunt inspirate de Duhului Sfant, = garbage!
    Noi, crestinii ortodocsi:
    – pe sfinti ii veneram si ii cinstim ca pe niste prieteni mult mai imbunatatiti duhovniceste dacat noi, si care stand apropoape de scaunul Sf Treimi pot interveni pt. noi pacatosii… iar exemplul lor trebuie sa ne fie calauza vietii noastre;
    – pe Maica Domnului o supra-veneram (nu ne facem idol din ea, asa cum cred protestantii si nici nu o punem pe scaun cu Sf Treime, asa cum fac catolicii, care au nascocit imaculata conceptie) ca pe cea mai curata dintre pamanteni si singura care putea sa-L poarte in pantecele ei pe Stapanul si Matuitorul lumii;
    – iar numai Mantuitorului Hristos si Sf Treimi ne inchinam, chiar si atunci cand cerem mijlocirea sfintilor.

    In ceea ce priveste pelerinajele, chiar ai prefera (asa pacatoasa cum sunt) ca vacanta sa mi-o petrec pe la plajele nudistilor sau in luxul “Monte Carlului” (:, in loc sa merg sa-i cinstesc pe sfinti?
    Iertari!

  7. Sorin, de fapt ceea ce spui tu este adevarat, in sensul ca atributele sfinteniei sunt cu adevarat divine. Sfant este Dumnezeu, iar Dumnezeu S-a salasluit intru sfintii Sai, marturisim. Ceea ce cinstim la sfinti este pre-gustarea Imparatiei. Nu este rusine si nici gresit sa mergem la sfinti si in pelerinaje cu cereri, mai ales daca suntem in nevoi, dupa cum au facut si cei din vechime si au fost miluiti de Domnul Hristos. Aflam din multe locuri din Sfanta Evanghelie ca Hristos vindeca si sufletul si nu doar trupul, vindecarea sufletului fiind premiza celei de a doua. Tot asa, si sfintii vor putea sa vindece trupul (cu harul si puterea lui Dumnezeu)la rugaciunile noastre, daca si noi vom consimti la vindecarea sufletului (prin pocainta, milostenie si celelalte fapte bune si lepadari de patimi).
    Daca nu pentru cereri de tot felul pentru viata aceasta, macar pentru cererea de credinta si intarire, si pentru iertarea de pacate e bine sa ne rugam la sfinti.
    Iar daca nici o cerere nu avem pe suflet, fiind noi multumiti si indreptatiti in sinea noastra cu desavarsire (poate ca sunt si clipe de-astea in viata omului…), atunci prinos de multumire sa aducem lui Dumnezeu, si lauda puterii Lui care a facut sfinti din oameni, si unde loc mai bun de a face aceasta decat la sfintele moaste, care sunt pre-figurarea trupului transfigurat de dupa Invierea cea de obste.
    Ma gandesc insa ca se poate cadea si in deviere si stricarea credintei, dupa cum spui (idolatrie, practici neo-pagane, etc), pericole care nu ar aparea daca poporul ar merge regulat la biserica si ar tine cultul Bisericii si ar fi catehizat cum se cuvine. Dati-mi voie sa cred insa ca aceste efecte pot aparea si din alte cauze, si din alte influente (tv, internet, etc), pe cate vreme apropierea de sfinti este totusi un prilej de mai multa rugaciune, nu de mai putina, sau dimpotriva de intoarcere de la Dumnezeu. Deci argumentele pe care spui ca le aduc protestantii nu ma prea conving: cultul sfintilor e de natura sa apropie inimile oamenilor de Dumnezeu, nu sa le indeparteze. De fapt, chiar nu ar trebui sa ne intereseze ce cred cei ce au alta credinta decat noi, deoarece sursa credintei noastre este Dumnezeu, nu alti oameni, nu-i asa? 🙂

  8. @Sorin

    De ce te sminteste ceea ce spun protestantii?Tu stii ce cult au ei?Ei au cultul cinstirii oamenilor cu rang inalt sau cu bani.Care a donat mai mult e prezent in biserica printr-o sculptura ( bust,etc) sau o placa comemorativa sau chiar printr-un mormant fastuos
    Am vizitat in asta primavara Catedrala din Canterbury,Marea Britanie,fondata inainte de marea schisma,pe la 597 AD de Sf. Augustin.Este uriasa!In basement,este un fel de cripta destul de mare,unde intilnesti icoane pur ortodoxe cu chipul Mantuitorului,a Maicii Domnului iar una cu chipul Sf Nicolae chiar m-a impresionat.Era chiar el asa cum imi inchipuiam eu din copilarie.Asta era prin subsuoluri,ascunse parca,smerite si pline de dragoste,incat m-am bucurat foarte la vederea lor.
    Eii,in partea de sus,adica in incinta bisericii,la mare cinste erau fel si fel de racle si mormanturi ridicate la suprafata cu nume de regi,printese,chiar ambasadori,catva episcopi,etc.,in general oameni cu dare de mana care prin pozitia lor or fi ajutand biserica.
    Vreau sa spun ca senzatia de dragoste si bucurie pe care am simtit-o vazand chipul Sfintilor dragi din subsoluri a palit si in loc am simtit o raceala de moarte,o senzatie de golire si neputinta.
    Atunci am inteles ca ei nu au Har ca la noi ,ci au multa neputinta,de asta si judeca mai mult omeneste decat duhovniceste.Ei nu simt,de aceea nici nu se merita sa-i judeci!Bine zicea Hristos sa ne rugam pentru cei ce ne vorbesc de rau,pentru cei bleastema si prigonesc.Nici nu poti sa faci altceva pentru ca nu ai numitor comun cu ei,nu ai cum sa le explici,fiinca EI NU SIMT la fel!Trebuie sa te rogi ca Duhul Sfant sa le atinga inima si apoi se poate conversa.Asa ca uita ce zic protestantii!Vor doar sa-ti incurce mintea,sa ti-o ocupe cu altceva ,caci doar asa au patit si ei.Au un “virus”(erezie) la minte si vor sa-l transmita mai departe.Atata tot!

  9. Foarte frumose si intelepte aceste cuvinte “…au un “virus”(erezie) la minte si vor sa-l transmita mai departe.Atata tot…” a mai scris fartele Cristian cu privire la virusul ereziei.

    Virusul acesta nu se “simte” in mintile sa sada numai in mintile pe care le imbolnaveste si infesteaza…ci mnereu este folosit de “tatal minciunii” (cf. Ioan, cap.8, vers.44), ca sa contamineze si netrebniceasca si orbeasca si alte minti ale altor crestini, caci ale necrestinilor deja sunt orbite si omorate de paganism…

    Sorin a primit mari si intelepte raspunsuri! Numai sa ia aminte si sa se foloseasca, si sa isi reconsidere si revizuiasca parerea despre Sfinti si despre Marele folos duhovnicesc pe care ei il aduc adevaratilor crestini!

    In urma nu cu mult timp i-am dat si eu un mic raspuns unui “destept” care bineinteles este si el protestant, despre “Inchinarea la Sfinti si la Preacurata si la Dumnezeu”, pe care raspuns il postez si eu mai jos, in speranta ca Sorin se va folosi si convinge si din acest mic…”cuvant” despre Importanta CINSTIRII SFINTILOR!

    “fratioare …”Blak” vezi ca confuzi niste notiuni crestine si teologice fundamentale, si anume…”inchinarea” (stricto sensu) a lui Dumnezeu si catre Dumnezeu, nu-i tot una cu VENARAREA Sfintilor…cum insinuezi tu, si nici cu SPRAVENERAREA!

    In Ortodoxie, cu privire la termenul INCHINARE trebuie sa vorbim “LATOsensu” si “STRICTOsensu”!!

    Lato sensu, prin inchinare intelegem “orice act” de CINSTIRE atat a lui Dumnezeu, cat si a Preacuratei Nascatoare de Dumnezeu, cat si a Sfintilor!

    Dar Stricto sensu, prin INCHINARE intelegem DOAR si EXCLUSIV …ADORAREA lui Dumnezeu si atat si punct.!!

    In greaca veche exista 3 termeni privitori la INCHINARE, acestia sunt: DOULIA, HYPERDOULIA si LATRIA!

    Primul desemneaza reverenta si cinstirea (ma rog…”inchinarea” lato…sensu si nu stricto…sensu, adica cu sensul de adorare )la Sfinti!

    Al doilea desemneaza SUPRACINSTIREA pe care trebuie sa I-o aratam MAICII DOMNULUI!

    Iar al treilea desemneaza ADEVARATA INCHINARE, adica ADORAREA care NUMAI LUI DUMNEZEU I SE CUVINE!

    Prin urmare trebuie sa INTELEGI ca intre cele doua sensuri si semnificatii ale termenului INCHINARE exista o mare diferenta!

    De asemenea trebuie sa mai intelegi ca VENERAREA Sfintilor si SUPRAVENERAREA Prea Sfintei Fecioara Maria, Nascatoarea de Dumnezeu, NU-I TOTUNA!

    Ddespre SUPRACINSTIREA sau SUPRAVENERAREA (HYPERDOULIA…in lib. greaca veche) a PREACURATEI, avem urmatoarele argumente biblice:

    Ea, Prea Sfanta Nascatoare de Dumnezeu spune despre sine) asa:…”CA MARIRE mi-a facut mie CEL Puternic, si Sfant este Numele Lui” (cf. Luca, 1,49)!

    Si tot Ea, Nascatoarea de Dumnezeu, mai spune despre sine, IATA DE ACUM MA VOR FERICI (cinsti) toate neamurile (Luca, 1, 48)…!

    Deci daca Dumnezeu a cinstit-o, atunci CINSTESTE-O SI TU!!!

    Si daca El I-A FACUT MARIRE, atunci FA-I SI TU!!!

    Si mai adu-ti aminte ca un ARHANGHEL i S-A INCHINAT Celei care L-A NASCUT PE DUMNEZEU!

    Daca un ARHANGHEL-INGERUL GABRIEL, i s-a INCHINAT PREA SFINTEI FECIOARE, apai atunci si tu…care esti doar OM, si nu inger si cu atat mai putin…Arhanghel…INCHINA-I-te si tu ca si Sf. ARHANGHEL GABRIEL!

    Si nu mai indrazni sa nu o cinstesti, punandu-i la indoiala SFINTENIA si VREDNICIA pentru care lumea trebuie SA O SUPRAVENEREZE si pentru care trebuie SA I SE INCHINE(dar nu sa o adore…vorbind evident…lato sensu si nu stricto sensu…)!

    Ti-oi mai scrie!

    Doamne ajuta…un ortodox! “

  10. deja a randuit Dumnezeu si ne-a adunat pe toti la un loc in aceste vremuri tulburi! desi suntem diferiti, fiecare cu greseala(greselile) lui, totusi, ‘dragostea acopera totul’. Ne uneste acelasi Crez, si asta este minunea lui Hristos. noi, oameni diferiti, cu aspirati diferite, cu pacate si hibe diferite, devenim una prin Potirul cel Sfant, prin credinta in Domnul Iisus. nu am inteles pana acum ‘Biserica MEA pe care nici portile iadului nu o vor birui in veci’, dar astazi am inteles. vazand procesiunea de la marile noastre sarbatori, cred ca nimeni nu stie CAT DE MULTI SUNT CU ADEVARAT UCENICII LUI IISUS, CRESTINII. in veac nu ne vor birui! Dumnezeu sa ne ajute pe toti.
    p.s PENTRU SORIN(ma doare sufletul de tine): ‘minunat este Dumnezeu intru Sfintii Lui’. daca intelegi aceasta Scriptura intelegi tot. forma de manifestare a venerarii este una deosebita, prin inchinare. teoria protestanta ca vezi Doamne clerul induce un populism pt mase este una draceasca. gandeste-te la manifestarile Duhului. cum se fac ele? prin Har. pai tocmai aici e aici: CATOLICII SI NEOPROTESTANTII NU RECUNOSC HARUL. nici nu stii cat de grea este ispita in credinta, ispita eresului la care esti supus fratia ta, ma ierti, din pricina putinatatii credintei tale. daca ai avea credinta tare nu ai pleca urechea la cei cazuti din Har. dar ca sa te intaresti, auzi povestea Scripturii: au atins o moarta de osemintele Sfantului prooroc Elisei, si a inviat moarta. da, citeste fratia ta in Vechiul Testament. apoi auzi ce striga Sfanta Traditie catre tine: pe Sfintii Mucenici ii luau crestinii si zideau Altare peste Moastele lor! da, ai citit bine; de unde si pana azi nu se poate sluji Sfanta Liturghie fara a fi Moaste de Mucenici in piciorul Sfintei Mese. in primele secole Liturghia se savarsea pe lespedea de mormant a Mucenicilor, in cimitire. avem apoi toata Scriptura care spune despre Sfinti ca sunt: ‘placutii Domnului’, ‘mijlocitorii Mei’ si cate altele! apoi, vezi fratia ta ca la ruga Maicii Domnului, Dumnezeu a transformat apa in vin la nunta din Cana Galileii! iata deci mijlocirea sfintilor, indeosebi a Maicii Domnului! vezi deci fratia ta Lumina Duhului si leapada-te de intunericul minciunii protestantilor. si sa mai stii fratia ta ca prima Liturghie a facut-o sfantul Apostol Iacob cel astazi praznuit, in jurul anului 40 si dura mult mai mult decat azi: 3 ore. asa ca inainte de a te lua dupa eretici, cauta la un preot duhovnic bun. Dumnezeu sa-ti ajute in ispita fratiei tale si daca mai ai nevoie de lamuriri ia legatura cu mine prin fratele admin.
    Doamne ajuta!

  11. Va multumesc pentru explicatiile si sfaturile pe care mi le-ati dat .
    Imi sunt de un real folos .
    Adevarul este ca … in inima mea stiu aceste lucruri , dar ma indoiesc de ele din cauza putinei mele credinte , asa cum a remarcat si Constantin , pe buna dreptate .
    Cred ca este vorba de o ispita cu care ma confrunt de ceva vreme , legata de sfinti .

    @Ellaina

    Da , aveti dreptate , este mult mai bine sa mergi in pelerinaj la un sfant . Daca este sa fiu sincer fata de mine insumi , cred ca de multe ori eu nu o fac din cauza mandriei . Este un duh care imi sopteste uneori , la urechea stanga :”Vezi tu , sfintii sunt fara indoiala oameni mari , trebuie cinstiti . Dar nu trebuie sa uiti sa pastrezi o atitudine critica fata de literatura hagiografica . Hai sa fim seriosi , chiar crezi ca Sfantul Serafim de Sarov a stat atata timp si s-a rugat pe piatra ceea ? Sau Stefan cel Mare … ?” .
    Imi tot spun ca voi merge mai des in pelerinaje . Dar din nou , apar ganduri precum : “Acum este multa lume . Chiar vrei sa fii si tu in aglomeratia respectiva ? Ai putina rabdare si du-te atunci cand vor fi mai putini .” Puteti lesne sa va inchipuiti urmarea .

    @ Vela Gheorghe

    Nu m-am indoit niciodata de supracinstirea , supravenerarea pe care trebuie sa o dam Prea Sfintei Fecioare Maria . De fiecare data cand ma rog , ma rog si in fata Prea Sfintei Nascatoare de Dumnezeu , deoarece sunt constient de puterea rugaciunilor sale si de trecerea pe care o are in fata Fiului .

    @ Constantin

    Cum de v-ati dat seama ? Intr-adevar , caut un duhovnic bun , dar nu am gasit . Ori nu am cautat suficient ?

    @ Florin

    Ai dreptate , Florin . Nu ar trebui sa ne intereseze .

    @ Cristian

    Marele “merit” pe care il am eu , ca crestin-ortodox , este ca de multe ori ma smintesc singur . De pilda , anul trecut mi-am petrecut cateva dupa-amiezi downloadand de pe un site comentarii la Noul Testament , scrise de autori protestanti . Nu le-am mai citit , deoarece mi-am dat seama ca ma pot folosi mai mult citind filocaliile , patericul , scrierile omiletice .

    @ Mihai

    Cu siguranta , nu este nevoie de multa teologie pentru a intelege . E nevoie de altceva . Tin minte ca anul trecut descarcam obsesiv-compulsiv carti de pe un hub ortodox (misiune ortodoxa , parca) si ma bucuram ca un copil mic vazand ca le am pe hard . Ca si cum as fi avut Mantuirea asigurata 🙂 . Uitasem atunci de rugaciune , absorbit de noua mea “preocupare” .

    Cred ca imi lipseste de multe ori rabdarea . In trecut , ma rugam mai des la sfinti , insa aveam impresia ca nu se schimba nimic in bine in viata mea . Si m-am suparat putin pe ei . Dupa cum am fost “suparat” vara asta putin pe Dumnezeu . Mergeam la o biserica la Liturghie , undeva in Grecia . Nestiind limba , neintelegand nimic , ma rugam in fiecare saptamana pentru a trai mai mult actul liturgic , pentru a participa mai mult . In multe Duminici am fost destul de afectat , deoarece rugaciunile mele nu dadeau roade . Nu intelegeam de ce . Eram ca un elev silitor , faceam act de prezenta si nu se intampla nimic … ” Tipic , tipic si la inima … ”
    Abia la ultima Liturghie am simtit ca s-a schimbat ceva . M-am gandit ca poate ca Dumnezeu vrea altceva . Sa stiti ca rugaciunile mele au avut pana la urma efectul pe care il asteptam . Dar in Romania . La prima Liturghie la care am fost , am simtit ca este ceva deosebit . Cum nu s-a intamplat decat rareori in viata mea . Dumnezeu nu raspunde la telefon . Ne da , din fericire , ceea ce avem cu adevarat nevoie , nu ceea ce ii cerem .

    Va multumesc din suflet pentru toate sfaturile pe care mi le-ati dat . Am citit ce ati scris de multe ori . Voi pleca folosit din fata calculatorului .

    Doamne ajuta !

  12. Firea/natura umana apartine tuturor oamenilor, de la Adam pana la ultimul, iar aceasta fire umana o personalizam fiecare dintre noi intr-un mod unic, cate miliarde om fi. Firea aceasta umana intreaga, fara rest, a luat-o Domnul nostru Iisus Hristos din si prin intruparea/inomenirea si nasterea Sa din Sfanta Fecioara Maria. Domnul Hristos a dus chipul (cu care suntem inzestrati) la maxima asemanare cu Dumnezeu, l-a indumnezeit prin tot ceea ce a facut si face pentru noi oamenii si pentru a noastra mantuire. Sf. Ap. Pavel ne indeamna sa-i fim urmatori lui Hristos precum este si el(apostolul) ori asta au facut si fac toti sfintii, ridica in propria lor persoana firea de la chip la asemanare cu ajutorul harului. De aceea sfintii sunt modele pentru noi de la modelul Celui “Unul Sfant, Unul Domn Iisus Hristos intru slava lui Dumnezeu Tatal” din care isi primesc toti sfintenia. Atunci cand apare deruta, indoiala ca ar fi posibil asa ceva: ca sfintii, oameni ca si noi, au ajuns pe treptele desavarsirii, cel ce-si baga in cap astfel de idei dracesti se pune pe langa drum, nu mai poate inainta in reaklitatea chiar dura a vietii plina de pacate si patimi si inainteaza in iluzii desarte din inselaciunea subtila a celui viclean…

  13. cum mi-am dat seama…. ma iertati dar se vede ca nu aveti duhovnic, sunteti…orfan. duhovnic bun; oare ce-o fi insemnand asta? cautati un preot de manastire; la Radu-Voda sau la Antim. daca sunteti mai sperios si nu faceti ascultare la sange, e bun preotul paroh, daca e mai in varsta. va spun crestinii ce preot e mai bun intr-o parohie; ajuta mult sa vorbiti cu crestinii practicanti care se spovedesc. dar in ce priveste cinstirea sfintilor? ati citit ce v-am scris, cu talcuirile din Scriptura si Traditie(daca retineti 2-3 randuri puteti alunga ispita cu ajutorul lor, gandindu-va la ele)? sa stiti ca diavolul l-a ispitit pe Domnul Iisus cu citate din Scriptura; dar le interpreta gresit(cititi despre ispitirea din pustiul carantaniei, in Evanghelie-ISPITA A INCETAT CAND DOMNUL IISUS A DAT TALCUIREA CORECTA A SCRIPTURII si la dumneavoastra ispita asta va inceta cand veti face asa)! asa fac si protestantii si catolicii si toate sectele; ispitesc pe crestini cu Scriptura, dar rastalmacind adevarul de credinta. si ca un ultim cuvant. gresiti modul de a intelege credinta! nu trebuie sa cerem semne si minuni de la Dumnezeu. Sfintii Parinti strigau: ‘Doamne lasa curgerea Harului, pt lumea cealalta! ati auzit? nu cereau minuni si simtaminte deosebite; asta iarasi este o practica neoprotestanta! sa stiti ca multi sunt inselati asa, este mai de folos sa nu primiti niciun simtamant din afara sau dinauntru(mai ales in timpul rugaciunii). noi ne inchinam Lui Dumnezeu dupa dreptate si adevar si nu pentru nu stiu ce rasplata egoista; ‘Doamne mie sa-mi dai mantuire si altceva nu doresc!, asta sa va fie ruga si trairea. cat priveste faptul ca nu simteati nimic in grecia, este absolut firesc! ‘credinta vine prin auzire’ zice Sfantul Pavel. cum sa aveti o traire duhovniceasca daca nu intelegeti ce se spune la Liturghie? ei dar veti invata toate astea cu timpul, insa cea mai mare ispita este sa nu va luati duhovnic. asta e foarte rau! nu va puteti mantui fara duhovnic, fara spovedanie! nu amanati, intrati in viata de obste si toate ispitele se vor estompa. daca ramaneti in insingurare si fara duhovnic, cu parere de rau va spun ca nu veti reusi nimic. Dumnezeu sa va ajute sa va gasiti duhovnic si linistea.

  14. @ Constantin

    Sfatul domniei voastre este foarte corect,insa,ma iertati,dar cred ca nu am inteles bine,referitor la simtaminte.Adica religia noastra ne cere sa nu avem simtaminte deosebite?Spun asta pentru ca a fost un moment in viata mea cand refuzam chiar ideile si simtamintele firesti primite de la Dumnezeu,o mare ispita care atunci cand simteam usurime si mangaiere de la Domnul mi-era frica sa o primesc,zicand ca poate e de la vrajmas.Era tare chinuitor momentul acela ,plin de confuzie si tocmai de aceea incerc sa scriu ,pentru a nu confuziona cu sfaturile(de fapt bine intentionate,dar oameni fiind noi nu putem da decat solutii partiale)
    Numai un duhovnic bun poate sa prescrie doctoria (dulce sau amara) potrivita fiecaruia.Este foarte adevarat ca aveam aceste ganduri pentru ca nu aveam povatuitor(duhovnic).Deci sfatul domniei voaste referitor la gasirea unui duhovnic este hotarator(mantuitor) pentru fratele Sorin.Dumnezeu sa-l ajute! caci aveti dreptate cand ziceti ca si asta e o ispita:a nu cauta duhovnic,si inca una din cele mai mari.

    Referitor la simtaminte,da,de acord nu trebuie sa cautam si sa acceptam fara de intrebare lumini,vedenii,semne,minuni,etc.Dar trebuie sa simti focul (mai mic sau mai mare) din inima ta,sa-l simti cu coada ochiului ca sa vezi de mai esti pe Carare sau ai luat-o aiurea prin desisuri.Pentru ca atunci:

    1) Cum ramane cu ceea ce ziceau Sfintii Parinti(chiar Parintele Proclu ne invata) ca sa-i cerem Domnului Duh de pocainta,adica o simtire profunda de smerenie,care sa ne provoace lacrimi sincere si parere de rau,ca sa ne putem vedea pacatele…astfel sa nu mai facem altele.Si ne mai spune sa nu mai cerem alte daruri sau simtiri inalte.
    Nu este acesta un simtamant(smerenia) foarte diferit de societatea noastra nepasatoare in care traim?
    Nu ar trebui ca acest simtamant deosebit sa ne insoteasca permanent si mai ales in timpul rugaciunii?(care e vorbirea cu Dumnezeu)

    2)Parintele Arsenie Boca spunea parca ca valuri de fericire inunda uneori pe cei ce lucreaza binele ca o pregustare a fericirii vesnice,si la fel se poate pregusta din chinurile iadului inca de pe pamant pentru cei ce lucreaza relele.

    3)Arhimandritul Sofronie,ne spune ca exista un moment cand Dumnezeu isi retrage Harul(se ascunde de noi) ,iar nevoitorul plange ca un copil in cautarea lui ,intocmai cum a plans Adam la izgonirea din Rai.
    Este adevarat ca unii Sfinti Parinti spuneau:”Doamne mai usor cu Dragostea si Harul Tau ,caci credeau ca le plezneste inima de atata dragoste ce simteau”,dar eu cred ca se alintau asa cum fac copiii cand simt iubirea parintior.Cum mai ramane ca”scopul vietii crestine e acumularea Duhului Sfant( sau a Harului).Asa ne invata Sf. Serafim de Sarov .

    4)Ar mai fi multe exemple,chiar si unul intre oameni duhovnicesti cand un pustnic l-a certat pe Sfantul Siluan sa nu mai vorbeasca atata de Dumnezeu,caci atata vorbire denota mandria din el.
    La care Sfantul Siluan cu inima franta a spus ca nu poate sa nu vorbeasca despre Acela pe care inima lui il cauta nemangaiata zi si noapte.

    Eu cred caci crestinul ortodox traitor ar trebui sa aiba parte numai de simtaminte deosebite,in sensul ca ar trebui sa fie permanent indragostit de Hristos.
    Fiecare a fost indragostit macar odata in aceasta viata si stie exact ce sentiment deosebit este.
    Atunci nu-ti mai pasa nici de necazuri,nici de gura lumii,nici de ganduri rele,pe toate le treci,pe toate le rabzi….iar inima mereu tresalta de bucurie la gandul ca va intilni cat de curand persoana draga.

    Totusi sunt etape de parcurs,iar una din primele etape,da,negresit,este gasirea unui bun povatuitor!Cea mai grea etapa e sa nu pierzi Harul.Aici cu adevarat este infricosator,pentru ca poti sa cazi intr-o clipita.De aceea ca esti incepator,ca mai intelegi cate ceva,pana la Judecata suntem in aceeasi oala.

    Domnule Constantin,va rog sa considerati aceste idei mai degraba ca o completare la ceea ce ati spus dumneavoastra si nu ca o discutie contradictorie.Pentru ca eu am inteles la ceea ce va referiti cu privire la simtamintele deosebite,dar daca imi spuneati asta acum cativa ani o intelegeam cu totul pe dos si imi provocam mai multa tulburare.

    Consider ca unui incepator trebuie sa-i spunem mai intai ca Dumnezeu este IUBIRE si apoi despre cum si prin ce lupte se poate ajunge la acea Iubire.

    Cu multa caldura si respect duhovnicesc,cel mai mic dintre frati.

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate