SFINTII TREI IERARHI, MODELELE NOASTRE DE LUPTATORI

29-01-2010 Sublinieri

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

***

Mitropolitul Augustin de Florina: CEI TREI IERARHI, MODEL DE LUPTĂTORI

“Iubiţii mei, noi ce suntem? Creştini morţi sau vii? Dacă suntem morţi, ne va târî în abis curentul păcatului. Dacă însă suntem vii, atunci vom merge contra tuturor curentelor. Împotrivire la curentele epocii, iar cei Trei Ierarhi, modelele de luptători, să ne binecuvânteze în această luptă!”


Biserica noastră Ortodoxă este ca o grădină. În ea se găsesc flori cu bună-mireasmă nemuritoare. Flori duhovniceşti sunt şi cei Trei Ierarhi, pe care îi sărbătorim astăzi – Sfinţii Vasile, Grigorie Teologul şi Ioan Gură de Aur.

Astăzi îi vom privi pe aceşti sfinţi ca luptători. Pentru că viaţa aceasta este o luptă şi un război. Cei Trei Ierarhi au fost modele de luptători.

***

Şi epoca lor a fost marcată de defecte, răutăţi, patimi, crime, scandaluri, rătăciri, erezii…, dar ei n-au fost atraşi. S-au împotrivit. S-au războit. În felul acesta au devenit modele ale luptătorilor taberei creştine.

Marele Vasilie s-a născut în Cezareea Capadociei. A fost foarte bine pregătit intelectual. Douăzeci de ani a studiat la Atena. Acolo l-a întâlnit pe prietenul său nepreţuit Grigorie, iar prietenia aceasta i-a ocrotit de stricăciunea cetăţii. În Atena erau adunaţi toţi copiii bogaţi; părinţii le trimiteau bani, iar ei îi cheltuiau. Acolo existau şi femei stricate. Dar cei doi prieteni au rămas ca nişte crini în mijlocul spinilor.

Din Atena, Vasilie s-a întors în Cezareea. Atunci domina arianismul. Împăratul l-a trimis pe Modest să-i constrângă pe episcopi să semneze. Toţi au semnat declaraţia că sunt arieni. A ajuns şi în Cezareea. Ce vrei?, îl întreabă Marele Vasilie. – O semnătură. – Nu se poate. Împăratul meu îmi interzice să semnez aşa ceva. – Nu te temi de împărat? – Ce-o să-mi facă? – Îţi va confisca averea sau te va trimite în exil sau la moarte! Marele Vasilie a răspuns: – Şi altceva mai rău mai ai? Confiscarea averii? Nu am decât o rasă şi câteva cărţi. Exil? „Al Domnului e pământul şi plinirea lui” (Psalmul 23, 1); oriunde aş merge, exilat sunt. Moarte? Pentru mine moartea este o binefacere. Nu cedez… A auzit Modest şi s-a mirat.

Împotrivire în Atena ca student, împotrivire şi în Cezareea ca episcop în faţa lui Modest şi a împăratului.

Grigorie Teologul. Şi duhul împotrivirii acestuia îl vedem în Atena. Nu l-a influenţat mediul rău. Coleg l-a avut pe Iulian Paravatul, împăratul idolatru de mai târziu. Nu a fost amăgit de el. S-a războit împotriva ideilor lui Iulian.

Apoi, s-a dus în satul său, în Arianz, unde a devenit cleric şi apoi episcop. L-au chemat la Constantinopol când domina arianismul. Arienii ocupaseră toate bisericile în afară de una foarte mică – Sfânta Anastasia. Acolo, Sfântul Grigorie a rostit faimoasele lui Cuvinte teologice despre Sfânta Treime şi de acolo a primit numele de Teologul. La început nu-i dădeau importanţă, dar apoi a început să zguduie întreaga cetate prin predicile lui. Arienii turbau împotriva lui. Şi în ziua de Paşti au intrat cu ciomege şi pietre şi au început să lovească cu pietre pe cei din biserică. A fost rănit şi Grigorie. Aproape pe jumătate mort a scăpat din acea dramă pentru credinţa ortodoxă.

S-a luptat împotriva lui Iulian, s-a luptat împotriva arienilor, s-a luptat împotriva ereziilor timpului său.

Dar să venim la Ioan Gură de Aur.

Ioan Gură de Aur. Întreaga lui viaţă este o luptă. În scrierile şi în omiliile lui foloseşte cuvintele luptă, război, arme, nevoinţă, întrecere. Zice undeva: Vin din luptă! Şi când îl aude cineva crede că este în război. Da, în război duhovnicesc împotriva ereticilor. S-a luptat Gură de Aur. S-a luptat împotriva celebrărilor şi distracţiilor idolatre, a teatrelor, a hipodromurilor, a dansurilor desfrânate, a bogaţilor nemilostivi şi a luxului. S-a luptat împotriva lui Eutropiu. Cine era Eutropiu? Era favoritul împărătesei Eudoxia. Doar ce ajunsese prim-ministru, că şi începu jafurile. Nu ocolea nici căsuţa văduvei şi a orfanului. Striga la el Gură de Aur. Drumul pe care ai apucat este dezastruos!… El nu lua în seamă nimic. O sfântă legiuire de la Marele Constantin definea azilul bisericilor: adică celui care era urmărit, dar apuca să intre într-o biserică, nu se putea să-i mai faci vreun rău. Eutropiu avea duşmani şi îi urmărea, dar aceştia fugeau în biserică. S-a dus atunci la Ioan Gură de Aur şi îi zice: – Vei desfiinţa azilul bisericilor (pentru a avea dreptul să intre înăuntru şi ca un uliu să răpească găinile. – Asta nu se poate, răspunde Ioan. – Te voi exila. – Fă ce vrei; azilul nu se desfiinţează… Într-o zi deci, pe când Gură de Aur propovăduia, a auzit un mare zgomot de mulţime. La un moment dat cineva, transpirat şi ticăloşit, intră alergând în biserică şi îmbrăţişează coloanele. Cine era? Eutropie! Cel care voia să desfiinţeze azilul acum era urmărit, îl degradaseră din funcţie şi pentru a primi salvare a alergat la biserică. De afară strigau: Să ni-l predai, ne-a distrus!… Atunci s-a urcat Gură de Aur în amvon şi a rostit faimosul cuvânt către Eutropiu, cel în care zice: „Deşertăciunea deşertăciunilor… (Ecclesiastul 1, 2). Veniţi să vedeţi ce era în urmă cu o oră şi ce este acum…”. Nu li l-a predat.

S-a luptat cu Eutropiu, dar s-a luptat şi cu împărăteasa Eudoxia. Lumeşte se pare că a învins împărăteasa, dar înaintea lui Dumnezeu a învins Gură de Aur. Ce s-a întâmplat? Respectabilii domni o linguşeau pe împărăteasă pentru frumuseţea ei. I-au confecţionat o statuie, au aşezat-o în afara bisericii şi au hotărât o zi pentru ceremonie. Gură de Aur s-a răsculat. Când s-a aflat lucrul acesta la palat, s-a făcut mare tulburare şi a început marea luptă la care unelte au fost şi unii episcopi nevrednici. L-au exilat departe în Armenia. În sfârşit, chinuit, epuizat, îndurerat, prigonit, şi-a făcut semnul crucii şi a spus: „Slavă lui Dumnezeu pentru toate”. Astfel şi-a încredinţat sfântul său suflet, în ziua Înălţării Cinstitei Cruci. A căzut sus la datorie.

***

Nu ne-a adus Dumnezeu aici, pe pământ, ca să trăim câţiva ani şi să facem chefurile diavolului, ale trupului şi ale dorinţelor noastre. Ne-a adus pentru ca să facem voia Părintelui ceresc. În rugăciunea noastră zicem: „Facă-se voia Ta…” (Matei 6, 10); nu voia lui A, B, C, ci voia lui Dumnezeu. Normal, atunci când apare situaţia în care voia oamenilor este potrivnică voii lui Dumnezeu, noi să alegem fără discuţie voia lui Dumnezeu. Vreţi exemple?

Este taină nunta. Femeia trebuie să se supună bărbatului, dar până la un punct. Dacă bărbatul cere lucruri contrare voii evidente a lui Dumnezeu, atunci femeia ce va alege? Va prefera iubirea bărbatului? Atunci a încetat să fie creştină. Va prefera iubirea lui Dumnezeu? Atunci mii de cununi îi împletesc îngerii. Să spună bărbatului: te-am luat ca să te am tovarăş aici în această viaţă şi în cealaltă; nu te-am luat să mă duci în iad… Iarăşi, dacă bărbatul are femeie cu pretenţii cu totul anticreştine, nu trebuie să cedeze poftelor ei. Trebuie să se împotrivească.

Eşti copil? Ascultare faţă de părinţi. Dacă însă părinţii tăi îţi impun lucruri contrare legii lui Dumnezeu, atunci să nu-i asculţi. Eşti soldat? Ascultare faţă de general. A hulit însă înaintea ta cele dumnezeieşti? Să te împotriveşti. Eşti funcţionar? Ascultare faţă de şeful tău. Însă te vei împotrivi întâistătătorului tău, dacă va cere lucruri contrare legii lui Dumnezeu.

Închei cu un exemplu. Peştii morţi sunt luaţi de curent, dar cei vii merg contra curentului. Iubiţii mei, noi ce suntem? Creştini morţi sau vii? Dacă suntem morţi, ne va târî în abis curentul păcatului. Dacă însă suntem vii, atunci vom merge contra tuturor curentelor. Împotrivire la curentele epocii, iar cei Trei Ierarhi, modelele de luptători, să ne binecuvânteze în această luptă. Amin.

+ Episcopul Augustin

(Omilia Mitropolitului de Florina în Sala „Trei Ierarhi”, Atena, 31.01.1960)

(traducere din elină: monahul Leontie)

Legaturi:


Categorii

1. SPECIAL, Crestinul in lume, Marturisirea Bisericii, Mitropolitul Augustin de Florina, Sfantul Grigorie Teologul (de Nazianz), Sfantul Ioan Gura de Aur, Sfantul Vasile cel Mare, Sfintii - prietenii lui Dumnezeu, prietenii nostri, Sfintii Trei Ierarhi, Viata de familie

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

25 Commentarii la “SFINTII TREI IERARHI, MODELELE NOASTRE DE LUPTATORI

  1. Salut http://www.SpuneNuDrogurilor.com este o echipa recent formata, nonprofit, care si-a propus sa lupte pentru constientizarea opiniei publice, a tinerilor debusolati de societatea în care traim despre tot ceea ce înseamna consum de droguri într-un fel sau altul.
    Daca prin actiunea ta, salvezi o singura viata de la decadere, considera ca ti-ai atins scopul, alaturi de noi toti ceilalti.

    Daca doresti sa sustii aceasta campanie, afisaza pe blogul tau un banner, codul se preia de la: http://www.spunenudrogurilor.com vei fi sustinut si tu de aceasta campanie lasa un comentariu daca ne sustii sa te sustinem si noi Scuze de deranj

  2. Doamne ajuta ! Asa cum v-am marturisit am mare dragoste si recunostinta pentru Sfintii Trei Ierarhi. Din dorinta de a intelege cat mai mult din textul pericopei evanghelice care se citeste in Biserica la Sfanta Liturghie in aceasta zi a praznuirii Sfintilor Trei Ierarhi, va rog sa-mi indicati unde pot gasi talcuiri, predici la aceasta pericopa. Mi-e foarte draga. Pot sa indraznesc sa va rog sa fie si site-uri sigure, nevirusate ? va multumesc mult. Rugaciunile Maicutei Domnului, ale Sfintilor Trei Ierarhi si ale tuturor sfintilor sa ne ocroteasca si sa ne pazeasca pe noi toti cu familiile noastre si pe toti cei dragi noua. Amin.

  3. CANTAREA DE LAUDA LA SFINTII TREI IERARHI:VASILE,GRIGORIE SI IOAN GURA DE AUR,aSfantului Nicolae Velimirovici,din Proloagele de la OhridaO,postirea si credinta lui Vasile!O,inalta teologhisire a lui Grigorie!O,dumnezeiasca milostivire a lui Ioan!Acestia trei guri de aur sunt,din care picura miere.Toti trei,lucratorii unei singure lucrari;Fiecare in parte,un inger in trup;Ei trei impreuna una sunt,Precum, DUMNEZEU ESTE UNUL.Nici unul nu este mai intai,Sau mai pe urma.In vesnicie ei sunt intr-un gand,Chemand pe unul,Toti trei iti vin in ajutor,Cantandu-l pe unul,Toti trei aud,Slavindu-l pe unul,Toti trei impreuna se bucura.Cei treisfinti barbati una sunt;Trei ierarhi si-o singura lucrare;Trei nume si-o singura slava;Caci celor trei impreuna HristosLe este Cap.”Intelepteste-ne pe noi,Doamne, cu Cuvantul Tau Atotputernic, asa cum ai inteleptit pe Sfintii Tai, Luminatorii Vasile,Grigorie si Ioan Gura de Aur,ca sa putem si noi aduce roada multa si folositoare pentru mantuirea sufletelor binecredincioase.Amin!

  4. @Florence:
    Citirile, atat de la vecernie, cat si de la Liturghie, se pot gasi aici:
    http://www.oca.org/Reading.asp?SID=25&M=1&D=30&ReadingNum=1

    Pentru Vecernie
    Deuteronom – 1:8-11, 15-17
    Deuteronom – 10:14-21
    Intelepciunea lui Solomon – 3:1-9

    Pentru utrenie (?)
    Ev. dupa Ioan – 10:9-16

    Pentru liturghie:
    Apostol – Evrei – 13:7-16
    Evanghelia dupa Matei – 5:14-19

    Pentru citirile de la Vecernie poate fi folosita Biblia in traducerea si adnotarile lui Bartolomeu Anania:
    http://www.dervent.ro/biblia.php
    Exista, desigur, si talcuirile Sfintilor Parinti, insa nu stim unde se pot gasi online pentru fragmentele respective.

  5. Din Talcuirea Sf. Teofilact la Epistola catre Evrei, fragmente:

    8 Iisus Hristos – ieri, şi astăzi şi în veci – este acelaşi.

    Precum se vede, erau unii dintre credincioşii Evrei care tălmăceau rău dreapta-credinţă şi ziceau că altul este Hristos care va veni, pe care pînă astăzi îl aşteaptă necredincioşii Evrei.[2141] De aceea, răsturnînd socoteala lor, Pavel zice aici că Hristos este „astăzi”, în vremea de faţă, acelaşi ca şi „ieri”, adică în toată vremea trecută; iar Cel de azi este acelaşi cu Cel ce va fi în veacurile viitoare şi nesfîrşite, şi nu va veni alt Hristos.
    Aşadar zice: Fraţilor, nu vă amăgiţi că are să vină alt Hristos! Sau, Pavel zice aceasta: Aşa cum nu i-a lăsat neajutoraţi pe povăţuitorii şi învăţătorii voştri în vremea trecută, ci pentru toate a ajutat lor, tot astfel vă va ajuta Hristos acum şi pe voi. Deci – zice – nu vă împuţinaţi cu credinţa, pentru că acelaşi Hristos a fost atunci, este şi acum şi va fi în veci.

    9 La învăţături străine şi de multe feluri să nu vă mutaţi,

    Pavel le numeşte „învăţături de multe feluri” pentru că sînt predate de oameni osebiţi în osebite vremuri, şi „străine” pentru că sînt departe de dogma cea dreaptă şi de adevărata credinţă. Căci este cu putinţă a fi învăţături de multe feluri şi osebite după vreme şi după faţa celui ce o zice, dar a nu fi străine şi osebite de dogma cea dreaptă, pentru a fi lepădată şi neprimită. Iar cînd învăţăturile sînt osebite – zice – după învăţătorii care le grăiesc şi după osebitele vremi întru care se zic, fiind totodată şi străine de dogma cea dreaptă şi de adevărata credinţă, atunci voi, Creştinii, se cuvine a vă păzi de ele şi a nu le primi.
    Fiindcă adevărul este de un singur fel, simplu şi priveşte la un singur scop; iar minciuna este de multe feluri şi mult împistrită, împărţind mintea în multe locuri. Vezi însă – o cititorule! – şi zicerea „mutaţi”, care se obişnuieşte a se spune despre oamenii cei deşerţi şi uşori la minte, purtaţi încoace şi încolo precum paiele şi alte ierburi uşoare purtate de vînt. Aceasta o zice Apostolul şi aiurea: „(…) ca să nu mai fim prunci, înviforîndu-ne şi purtîndu-ne de fiecare vînt al învăţăturii” (Efeseni 4:14)

    […]
    13 Deci să ieşim către El afară din tabără, ocara Lui purtînd-o.

    Aşadar Hristos a pătimit afară de poarta cetăţii Ierusalimului, căci zice: „Şi, ieşind, au găsit un om Cirineu, cu numele Simon; pe acesta l-au silit să ducă crucea Lui” (Matei 27:32); şi iarăşi: „Şi, purtîndu-Şi crucea, a ieşit la locul numit «al Căpăţînii», care evreieşte se zice «Golgota»” (Ioan 19:17). Deci – zice Pavel – de vreme ce Hristos S-a răstignit afară de cetatea Ierusalimului, pentru aceasta şi noi – Creştinii, ucenicii şi următorii lui Hristos – să-I urmăm Lui şi să ieşim din „cetate”, anume afară din lumea aceasta, din poftele şi patimile ei, ca să purtăm ocara şi necinstea Stăpînului şi Învăţătorului nostru, adică pentru a pătimi împreună cu Dînsul, fiind necinstiţi de oamenii cei lumeşti şi cugetători de pămînt, ca unii ce ne împotrivim faptelor şi cugetărilor lor. Căci Domnul nostru S-a răstignit afară din cetate ca un osîndit şi tîlhar, încît noi, ucenicii Lui, nu trebuie să ne ruşinăm a ieşi afară din lume – din cele strălucite şi cinstite ale lumii, din bogăţie, din slavă şi din îndulciri – măcar şi necinste de ne-ar urma din aceasta de la cei ce cugetă cele ale lumii. Cu aceste cuvinte, Apostolul îi îndeamnă pe Creştinii Evrei să sufere relele pricinuite lor de Evreii necredincioşi, ori ocări de ar fi acelea, ori răpiri ale averilor lor.

    14 Căci nu avem aici cetate stătătoare, ci o căutăm pe cea fiitoare.

    Cu aceste cuvinte, Pavel dă de înţeles în chip anagogic că se cuvine ca noi, Creştinii, să ieşim „afară de poartă”, adică în afara lumii acesteia, din patimile şi cugetările ei. Căci noi – zice – ucenicii lui Hristos, nu avem nici o împărtăşire cu lumea aceasta, pentru că ea e stricăcioasă, zadarnică şi vremelnică, iar noi sîntem nemuritori şi fără de sfîrşit. De aceea, sîntem datori să fugim de ea şi să alergăm la cetatea cea fiitoare, la nestricata noastră patrie, adică la cer. Tot aşa zicea Pavel şi aiurea: „Petrecerea noastră se află în cer” (Filipeni 3:20).

    Nota
    2141: Şi care nu e altcineva decît Antihristul, „fiul pierzării”, de care vorbeşte Sfîntul Apostol Pavel (2 Tesaloniceni). Acesta e acel „Isus Cristos” propovăduit de Ecumenismul zilelor noastre, „erezie a ereziilor” (Cuviosul Iustin Popovici), omul-dumnezeu care va întemeia „raiul pămîntesc” pe care Satana I l-a făgăduit şi Mîntuitorului în pustie, dacă Acesta ar fi făcut voile lui.
    Acesta e acel „Mesiah” pe care îl cheamă şi Evreii, şi Romano-Catolicii, şi Ortodocşii ecumenişti, şi Mahomedanii, şi Budhiştii, şi vrăjitorii Voo-Doo şi Pieile Roşii. Chiar avem imagini de la asemenea mari întîlniri ale acestor ucenici ai noului „Cristos”. De pildă, în Piaţa San Pietro din Vatican, un cor de Evrei cîntă „Eu cred în venirea lui Mesiah”, fiind ascultaţi de ceilalţi cu mare bucurie şi nădejde (Ce are Dalai Lama sau muftiul Turc cu „Mesiah” nu pot înţelege!) De faţă fiind şi ierarhi Ortodocşii, fireşte, ba chiar şi corul psaltic al Patriarhiei din Atena, care cîntă şi el ceva din slujba Sfintei Liturghii. Să mai povestesc de spectacolele cu muzică şi dansuri drăceşti (la Camberra) ale Aborigenilor din Australia (aproape goi şi vopsiţi precum diavolii), urmate de „rugăciunile creştine” ale Neoprotestanţilor Coreeni (!), în care e chemat „spiritul fratelui Jesus”, alături de „spiritele naturii”, întîi-stătătorul acelei întîlniri fiind un ierarh Ortodox? Iată dar că „noul Cristos” şi „noul Creştinism” au ajuns astăzi aproape de împlinirea lor, lumea fiind pregătită să-l primească pe „cel ce vine întru numele său”.
    O ultimă dovadă: în urmă cu puţini ani, fostul cardinal Joseph Ratzinger (actualul Papă Benedict al 16-lea) a blagoslovit, în calitate de preşedintele al Congregaţiei pentru Doctrina Credinţei, un studiu de 210 pagini, intitulat „Poporul evreu şi sfintele sale scripturi în Biblia creştină”, publicat de Comisia Biblică Pontificală, unde se spune că „aşteptarea mesianică a evreilor nu este zadarnică (…) Deosebirea pentru noi este că cel care va veni va avea caracteristicile lui Isus, cel care a venit deja şi este prezent şi activ printre noi.” Nimic nou în asta! Noi ştim de la Ioan Teologul că Antihristul a venit, ca duh, de mult în lume! E vorba despre acela a cărui poză o vedem făcîndu-ne cu ochiul de pe cruce din neînchipuit de hulitoarele „tablouri religioase”, sau din filmele cu Jesus Christ Superstar sau despre care citim în afişele papistaşe: „Isus şi Maria te aşteaptă la pocăinţă”. Acum el mai trebuie doar să se întrupeze, aşteaptat fiind de Evreii şi de toţi ceilalţi vrăjmaşi ai lui Hristos. O spune limpede Andrea Riccardi, fondatorul Comunităţii San’Egidio, vestită pentru rolul jucat în „promovarea dialogului inter-religios”: „În trecut, vorbeam de o moştenire străveche, comună [cu Evreii, n. m.]. Dar acum, pentru prima dată, vorbim despre viitorul nostru comun, aşteptîndu-l pe Mesia şi sfîrşitul lumii.” (n. m.)

  6. Minune făptuită de Sf. Trei Ierarhi cu deţinuţii închisorilor comuniste
    http://www.sfgrigoriedenazianz.ro/526/minunea-faptuita-de-sf-trei-ierarhi/

  7. Admin…vad ca te pricepi la teologie!

    Un singur lucru iti lipseste…vinde tot ce ai…

    Fratilor de multe ori ne inaltam ca suntem binecredinciosi dar va intreb si ma intreb si pe mine,cati oare nu avem 3 haine si 3 pulovere si 3…etc

  8. Aşa este frate Ghenadie, ai dreptate, dar fraţii admin tocmai asta fac. Nu ţin pentru ei, ci ne dau aceste pagini pe care zi de zi le avem . De nu o făceau unde am fi spus acestea eu şi frăţia ta. Iartă-mă te rog poate te-am mîhnit cu aşa cuvint.

  9. Trei ierarhi
    Trei vieti, trei suflete, trei glasuri
    Uniti in dragostea divina
    Au intarit ortodoxia
    Si au zidit-o in lumina.

    Au lamurit cele ascunse
    In tainele dumnezeiesti
    Si-au ridicat ortodoxia
    Pe culmile duhovnicesti.

    Au aratat – prin vietuire –
    Cum se traieste-n Dumnezeu
    Ce-nvata si ce lupta duce
    Un ortodox arhiereu.

    Toti trei au infruntat minciuna
    Si viclenia ereziei
    Luptand si demascand pe fata
    Pacatele apostaziei.

    N-au pregetat sa mustre public
    Tot ce-a facut eretic statul
    Si inselata ierarhie
    Ce uneltea cu imparatul.

    Prin trai si-au aratat credinta
    Si ce inseamna pe pamant
    Ortodoxia cea curata
    In taina Duhului Cel Sfant.

    Cu drag si-au asumat asceza
    Ca au fost foarte ravnitori
    Ierarhi cu dragoste de turma
    Adevarati si sfinti pastori.

    Minciuna n-a trecut de dansii
    Si nici un rau fara mustrare
    Nici dogma sfanta nepazita
    Nici compromis, nici inselare.

    I-au daruit ortodoxiei
    Cu drag cuvantul Liturghiei
    Viata de obste monahala
    Harul si forta omiliei.

    Au coborat din cer lumina
    Si-au pus-o tainic in cuvant
    Cuvantul l-au facut minune
    Izvor de har in Duhul Sfant.

    In ei se-mpiedica si astazi
    Raul mascat al ereziei
    Ei sunt poveri si poticneala
    Si referinta ierarhiei.

    Din viata lor invata lumea
    Ce e trairea in lumina
    Ce-i curatia si puterea
    Mila si dragostea divina.

    Parinti ai veacului de aur
    Cu dragoste adevarata
    Pastori nemincinosi in Domnul
    Cu vietuire minunata.

    In fata lor imi plec genunchii
    Cu dragoste si pretuire
    Si-i rog sa mijloceasca-n ceruri
    Pentru a noastra mantuire.

  10. rugati-va si pentru mine ca nu reusesc sa ma ridic din pacat, si trag si pe altii dupa mine. pentru credinta, dragoste, smerenie, putere de rugaciune si cele trebuitoare sufletului. Doamne ajuta!

  11. În curând poate, va trebui să facă mai mult decât să vândă tot ce are… le va lăsa de bunăvoie. Dar ghenadie, poate din ispită, poate din neatenție, felul cum ai scris pare provocator… Admin nu îți poate răspunde, dar a trecut cu bine micul test, în plus, nu te-a întrebat ”ce să facă?” și nici nu a mărturisit că a ținut poruncile de mic…
    Dator este fiecare creștin în orice loc și timp să-și mărturisească credința spre folosul și mântuirea altora și a sa.
    Poate că dorești să experimentezi același îndemn pe viu… și nici atunci nu ai fi îndreptățit să ceri altora să te urmeze de nu mărturisesc ei mai întâi.
    Dar poate că poți încerca să-i ceri preotului din parohie același lucru și în mod public, așa cum ai scris și aici… doar că aici nu te-a costat nimic.

  12. Fratilor admini, va multumim inca o data pentru munca depusa la actualizarea site-ului.
    Ieri am nimerit pe o pagina cu sfintii din inchisori, mai multe linkuri care mai de care mai graitoare, minunat. Desi nu sunt canonizati, minunile savarsite sa dea Dumnezeu sa le cunoasca tot romanul crestin.

    Azi in Bucuresti era frig serios dimineata, pe la inceputul Sf. liturghii au inceput sa strapunga ici colo o raza de soare. La sfarsit era soare in toata regula si cald ca mi-am adus aminte de minunea facuta de Sf. Trei Ierarhi la culegerea stufului povestita de pr. Iustin cind s-a facut cald ca vara de s-au uscat hainele pe ei.

  13. Pingback: Război întru Cuvânt » Sfantul Ioan Iacob Hozevitul despre SFANTA MONICA, MAMA FERICITULUI AUGUSTIN (4 mai): “Fiul lacrimilor fierbinti este cu neputinta sa se piarda”
  14. Pingback: Război întru Cuvânt » Sfintii Trei Mari Dascali ai lumii si Ierarhi: Vasile, Grigorie si Ioan: Taina prieteniei sau ZIDUL INTARIT AL UNIMII IN HRISTOS versus “taina dezbinarii”
  15. Va multumesc din toata inima pt tot, pt toate cele postate, pt ca avem nevoie sa ne hranim cu astfel de cuvinte, pt ca e atat de accesibil sa citim, pt munca depusa, pt tot !

    Domnul sa ne gaseasca vrednici de mila Sa cea bogata si de bunatatile Sale cele multe !!

    Va multumesc mult!

    Doamne ajuta !

  16. @ Borodi Alina-Marinela:

    Si noi va multumim! Doamne, ajuta!

  17. Pingback: SFINTII TREI IERARHI. Predica Parintelui Sofian. Cum sa le vorbim altora despre Dumnezeu? -
  18. Pingback: Predici audio ale Pr. Ciprian Negreanu la sarbatoarea SFINTILOR TREI IERARHI. Cuvinte ale marilor luminatori ai lumii, Ioan, Grigorie si Vasile, despre RASPUNDEREA PREOTIEI si IMPARTASIREA INFRICOSATA CU HRISTOS -
  19. Pingback: Predici audio (si text) la DUMINICA LUI ZAHEU VAMESUL. “Câţi dintre noi ne mai gândim că Dumnezeu Şi-a arătat bunătatea cu noi, deşi noi nu meritam?…” -
  20. Pingback: SFINTII TREI IERARHI ca modele de slujire | Cuvântul Ortodox
  21. Pingback: SFINTII TREI IERARHI, INVATATORII ADEVARATEI TEOLOGII: “Sa invatam cu totii sa iubim si ne aparam Biserica. S-o protejam de atacurile celor ce voiesc s-o distruga! Ce bine ar fi daca am simti dragostea, dorul si ravna Sfintilor Trei Ierarhi pentru a
  22. Pingback: SFINTII TREI IERARHI si actualitatea chipului slujirii devotate a aproapelui, a inaltei sensibilitati teologice si a luptei lor jertfelnice in slujba Bisericii lui Hristos (si VIDEO) | Cuvântul Ortodox
  23. Pingback: CUVINTE DE INVATATURA SI DE TAMADUIRE SUFLETEASCA la sarbatoarea SFINTILOR TREI IERARHI de la IPS Teofan, Arhim. Nichifor Horia si pr. Constantin Sturzu (VIDEO, AUDIO): “Sa nu facem cluburi exclusiviste si zazanie in Biserica” | Cuvântul Orto
  24. Pingback: CUVANTUL PARINTELUI EPISCOP MACARIE la sarbatoarea SFINTILOR TREI IERARHI despre LIMITELE SI SCOPUL FOLOSIRII NOILE TEHNOLOGII PENTRU MISIUNE, despre FILANTROPIA IDEOLOGIZATA si TEOLOGIA (NE)DESPARTITA DE VIATA DUHOVNICEASCA: “Pentru noi comunicarea
  25. Pingback: CUVANTUL PARINTELUI EPISCOP MACARIE la sarbatoarea SFINTILOR TREI IERARHI despre LIMITELE SI SCOPUL FOLOSIRII NOILOR TEHNOLOGII PENTRU MISIUNE, despre FILANTROPIA IDEOLOGIZATA si TEOLOGIA (NE)DESPARTITA DE VIATA DUHOVNICEASCA: “Pentru noi comunicare
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate