CARTE-EVENIMENT: “Cunosc un om in Hristos: Parintele Sofronie de la Essex” de Mitropolit Hierotheos Vlachos

6-05-2011 Sublinieri


Iata, deocamdata, pentru “degustare” si reflectie duhovniceasca, numai cateva “pastile concentrate” din multimea marturisirilor si sfaturilor duhovnicesti ale Arhimandritului Sofronie, culese de catre fiul sau duhovnicesc, Mitropolitul grec Hierotheos si incluse in volumul aparut la Editura Sophia:

  • Este o durere îngrozitoare ca cineva să se roage cu lacrimi pentru toată lumea şi să simtă că ceilalţi oameni nici nu se interesează de mântuirea lor”.
  • „Uneori am suferit de o durere în piept de la loviturile inimii. Inima mea se topea ca o ceară. Atunci însă doctorul mi-a făcut o electrocardio­gramă şi mi-a zis: «Ai inima unui copil mic.» Uneori inima loveşte tare, ca şi cum s-ar sparge, dar nu păţeşte nimic”.
  • „Un sfert de veac am plâns în Sfântul Munte pentru păcatele mele şi ale întregii lumi”.
  • Dumnezeu nu promite bucurie, ci potirul durerii. Ne cheamă să pătimim pentru numele Lui, deoarece aşa vom trăi şi slava Lui”.
  • „Duhul Sfânt se numeşte mângâietor, deoarece îi mângâie pe cei care au durere din pricina păcatelor şi se pocăiesc. Drumul vieţii creştine este mă­reţ, de aceea nu iese nimeni în acest drum singur, ci are nevoie de ajutor. Astfel, Preacurata a întărit-o pe Elisabeta, iar Sfântul Apostol Pavel a mers la Apostoli, la Ierusalim, pentru a primi încredinţare”.
  • „Un lucru înfricoşător se petrece în viaţa creştinului. De multe ori, Dumnezeu pare că nu este mulţumit de lupta omului, ca şi cum nu ar auzi strigătul său; astfel este trăită chenoza, micşorarea“.
  • „Cuvintele «Ţine-ţi mintea în iad şi nu deznădăjdui» sunt foarte importante azi. Eu am scris oarecum în amănunt, însă puţini au înţeles. Sunt experienţe ale Bisericii. Mulţi părinţi o trăiesc, dar într-un grad diferit. Sfantul Siluan le-a trăit într-un grad foarte mare. Ca cineva să aibă mintea lui în iad trebuie ca patimile sale să fie oprite. Când mintea pleacă din iad, atunci lucrează patimile. In acest loc se găseşte esenţa ascetismului. Astăzi puţini sunt asceţi cu adevărat”.
  • Dumnezeu este smerenie. Smerenia este micsorarea lui Dumnezeu, dragostea Lui. Una este smerenia ascetica si alta este smerenia lui Hristos. Smerenia ascetica presupune lupta si are inauntru elementul tulburarii. Smerenia Iui Hristos este o stare fireasca. Nu are nici o tulburare, se leaga doar de micsorare, de chenoza”.
  • „Descoperirea lui Dumnezeu catre noi ne deschide orizonturile pentru a iubi pe aproapele ca pe noi insine”.
  • „Una este frica psihică şi alta frica duhovnicească. Frica psihică condu­ce către necunoaştere şi către paralizarea omului. Frica duhovnicească îl însufleţeşte pe om până la moarte. Frica lui Dumnezeu nu este asemănătoare cu instinctele animalelor”.
  • „Dacă oamenii îţi vor spune că nu pot să doarmă, să le zici să facă ru­găciune şi vor adormi”.
  • „Mulţi, când se găsesc în primul har, în prima dragoste, vor să vândă tot ce au, şi case, şi alte clădiri, să-şi lase serviciul şi să trăiască asemenea săraci­lor, dar noi trebuie să fim atenţi, să-i îndrumăm cu discernământ”.
  • „În cuvântările pe care le ţinem in vremea tunderii monahale nu trebuie sa ne referim la nuntă, la mire, la dumnezeiasca dragoste, deoarece, mai ales la femei, într-un fel sunt distorsionate aceste înţelesuri duhovniceşti”.
  • „Femeile sunt foarte insistente, duhovnicul lor trebuie să aibă mult discernământ şi răbdare pentru a le îndruma”.
  • „Femeile căsătorite trebuie să aibă grijă de bărbaţii lor, trebuie să fie acasă şi să se intereseze de ei şi de copiii lor”.
  • „Unii duhovnici îi îngrădesc pe fiii lor duhovniceşti prin puterea lor psihică, adică prin darurile raţionale, dar lasă nerezolvate problemele lor duhovniceşti, nu-i ajută. Duhovnicii care au preoţie duhovnicească interioară, adică har al lui Dumnezeu, îi ajută în mod decisiv pe fiii lor duhovniceşti să înfrunte problemele duhovniceşti”.
  • “La nivel lumesc, desteptaciunea este considerata ca ucenicul sa-l in­drepte pe invatator si sa i se impotriveasca, sa-i raspunda. La nivel duhov­nicesc, impotrivirea si raspunsul ucenicului fata de parinte sunt o mare prostie si moarte duhovniceasca”.
  • “Fratele care ascultă de un părinte este cel mai mare bun al acestuia”.
  • „Cel mai mare bun al mănăstirii este persoana, sunt fraţii, şi nu banii sau lucrurile”.
  • „De obicei, staretii care dobandesc faima lumeasca si primesc pretuirea lumii sunt foarte duri si foarte intransigenti cu monahii lor. Nu sunt atenti deloc la viata lor”.
  • „Cand omul este desconsiderat, atunci este liber. Asta se intampla si in manastire, atunci cand il desconsidera, poate sa traiasca in mod linistit, isihast. Cand cineva este considerat important, atunci este judecat aspru de ceilalti monahi, dar chiar si el insusi este foarte atent sa nu-si piarda bunul nume pe care il are inaintea celorlalti si astfel nu este liber”.
  • „Cand eram in Sfantul Munte si monahii cei tineri faceau lucruri mai putin potrivite, neoranduieli, monahii cei batrani spuneau: «Sa nu fie mai rau!» Noi acum zicem: «E bine si asa»”.
  • „Una este dragostea omeneasca, alta este erosul platonic si alta este erosul dumnezeiesc. Exista unii care talcuiesc fraza Sfantului Ignatie: «Dragostea mea rastignita» in mod gresit, caci o asociaza dragostei omenesti, dar si cei care ii judeca fac greseli. Cu critica nu iese nimic bun. Daca vrem sa spunem ceva, trebuie sa cercetam bine exact ce a vrut sa spuna celalalt si de cele mai multe ori sa scriem pozitiv, adica sa indreptam greseala altuia intr-un mod pozitiv. In general, trebuie sa spunem faptul ca erosul este rodul cunoasterii lui Hristos, prin vederea dumnezeiestii lumini, adica omul Il cunoaste Hristos prin vedere si Il iubeste. Prin urmare erosul catre Hristos este de alta natura decat cel omenesc (decat erosul catre oameni)”.
  • „Am trecut prin multe in viata mea, sunt scrise in cartile mele, dar intai le-a scris Dumnezeu in inima mea”.
  • „Din perspectiva socială trebuie să ne simţim orfani duhovniceşti, deoarece nu aparţinem acestei societăţi. Altundeva este patria noastră, iar aici suntem orfani”.

***

“Titlul acestei carti este preluat din Sfântul Apostol Pavel, care se ­refera la propria experienta, pe care o prezinta însa la persoana a III‑a:  Cunosc un om în Hristos, care acum paisprezece ani – fie în trup, nu stiu; fie în afara de trup, nu stiu, Dumnezeu stie – a fost rapit unul ca acesta pâna la al treilea cer (II Corinteni 12, 2). Am folosit acest citat din doua motive: primul, pentru faptul ca parintele Sofronie a avut o experienta paralela, sau asemanatoare, cu cea a Sfântului Apostol Pavel si ar fi putut‑o folosi si el în scrierile sale; al doilea este faptul ca m‑am învrednicit sa vad în persoana batrânului Sofronie un om în Hristos. Am vazut, am auzit si am gustat cuvântul vietii, leac al nemuririi. Atunci când m‑am apropiat de el am simtit ca ma gaseam înaintea unui mare chip, precum Apostolul Pavel, precum Sfântul Simeon Noul Teolog sau precum Sfântul Grigorie Palama, pe care îi si iubea foarte mult”.

Mitropolitul Hierotheos Vlachos

Legaturi:


Categorii

"Concentrate" duhovnicesti, Calugaria / viata monahala, IPS Hierotheos Vlachos, Parintele Sofronie Saharov, Preotie (pentru preoti), Razboiul nevazut, Recomandari, Rugaciunea (Cum sa ne rugam?)

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

21 Commentarii la “CARTE-EVENIMENT: “Cunosc un om in Hristos: Parintele Sofronie de la Essex” de Mitropolit Hierotheos Vlachos

  1. Cel ce eşti,
    Dumnezeule Tată, Stăpâne Atotţiitorule,
    Care ne-ai făcut si ne-ai adus pe noi
    în aceasta viaţă,
    Dă-ne ca să Te cunoaştem pe Tine,
    Singurul adevăratul Dumnezeu.

    părintele Sofronie

  2. “Un sfert de veac am plans in Sfantul Munte pentru pacatele mele si ale intregii lumi”

    “Calea crestinului este, in orice caz, mucenicie;iar cel ce o strabate greu se va hotari sa o propovaduiasca. Sufletul lui este plin de dorirea de a-si vedea fratele partas vecinicei lumini; suferintele insa doreste singur sa le poarte, drept pentru care mai intai de toate va alerga la rugaciunea pentru lume.”
    (Arhimandritul Sofronie – Cuviosul Siluan Athonitul)

    Asemenea Domnului in Gradina Ghetsimani, adevaratii crestini se roaga pentru toata lumea. La Sfantul Siluan si la Fericitul Parinte Sofronie m-a dus gandul in zilele cand s-a facut atata caz de papa si de “minunile ” lui.

  3. Pingback: Război întru Cuvânt » Arhimandritul Sofronie Saharov: „Traim in vremurile de pe urma. Judecata se poate petrece si acum”. CARE E CONDITIA DEOSEBIRII DUHURILOR?
  4. Pingback: Război întru Cuvânt » Cuviosul Sofronie Saharov: MARGARITARE DUHOVNICESTI PENTRU IMPODOBIREA VIETII DE FAMILIE
  5. Pingback: Război întru Cuvânt » “Din Viata si din Duh”. PARINTELE SOFRONIE SI SINGURA INTREBARE FUNDAMENTALA: “Cum sa dobandim pe Duhul Sfant in noi si sa-L pastram?” » Război întru Cuvânt
  6. Pingback: Război întru Cuvânt » Fericitul Arhimandrit SOFRONIE DE LA ESSEX – OMUL PUTERII DISCRETE A DUHULUI si purtator in inima sa al suferintelor fiecarui om » Război întru Cuvânt
  7. Pingback: Război întru Cuvânt » DIN COMOARA CUVINTELOR CUVIOSULUI SOFRONIE DE LA ESSEX: “Noi si spunem, si vrem sa auzim multe cuvin­te, dar nu facem nimic pentru a le implini”, “Trufia, erezia si inselarile nu se vindeca usor, trebuie m
  8. Pingback: Postul Maicii Domnului. CARE E TAINA NASCATOAREI DE DUMNEZEU SI A CELOR CARE II URMEAZA? Merinde duhovnicesti pe calea postului de la Parintele Sofronie
  9. Pingback: Recomandare de carte: PR. VALENTIN MORDASOV, DUHOVNICUL DE LA PSKOV - "Invataturi si intamplari minunate"
  10. Pingback: IPS HIEROTHEOS VLACHOS: Lipsa de evlavie fata de Traditie si Sfintii Parinti - o forma de ateism. CINE POATE TEOLOGHISI? (partea a II-a: "O grava erezie si hula")
  11. Pingback: Astazi - conferinta importanta la Iasi a Mitropolitului Hieroteos Vlachos despre Parintele Ioannis Romanidis. UNDE POATE FI ASCULTATA LIVE?
  12. Pingback: PAROHIA "SF.PROOROC ILIE TESVITEANUL ŞI SF. IERARH GRIGORIE PALAMA"-GIRONA » Blog Archive » Eveniment de excepție
  13. Pingback: CONFERINTA DE LA IASI A IPS HIEROTHEOS VLACHOS despre viata si teologia parintelui Ioannis Romanidis (VIDEO SI TEXT) - prima parte
  14. Pingback: MITROPOLITUL IEROTEI VLACHOS: PARTEA A DOUA (INTREBARI SI RASPUNSURI) A CONFERINTEI DE LA IASI. (audio si text). Despre impartasania deasa, rugaciunea inimii, psihoterapia ortodoxa si pr. Ioannis Romanidis
  15. Pingback: Parintele Savatie: SUNTEM ADEVARATI NUMAI CAND PLANGEM/ Sa aparam ortodoxia de... noi. "Nebunul" Anatoli si lepadarea de falsele noastre "ortodoxii"
  16. Pingback: IPS HIEROTHEOS VLACHOS LA IASI – predica si interviu de Cuvioasa Parascheva (VIDEO): SFINTELE MOASTE SUNT DOVADA CEA MAI MARE CA DUMNEZEU ESTE VIU -
  17. Pingback: CUVIOSUL SOFRONIE SAHAROV – intimul Duhului si puterea sfanta a cuvantului. Plus: PARINTELE SOFRONIE SI BISERICA RUSA -
  18. Pingback: SFANTUL SOFRONIE (Saharov): “Nu puteti pastra rugaciunea… pentru ca nu va rugati pentru oameni” -
  19. Pingback: PARINTELE ZAHARIA ZAHAROU – conferinta de la Bucuresti (II), raspunsuri la intrebari (audio + text): BINECUVANTAREA DURERII INIMII si SCOALA LITURGHIEI -
  20. Pingback: IPS HIEROTHEOS VLACHOS DENUNTA O GRAVA EREZIE SI HULA DE TIP PROTESTANT care ameninta teologia si viata Bisericii ortodoxe de astazi, viclenind in numele intoarcerii la “Biserica primara” - Recomandari
  21. Pingback: STARETUL SOFRONIE DE LA ESSEX DESPRE CREDINTA ORTODOXA versus ratacirile catolice, protestante, orientale (inclusiv despre karate, magie, Filioque) | Cuvântul Ortodox
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate