HRISTOS SI HANANIANCA – de parintele Savatie Bastovoi

31-01-2009 Sublinieri


sa400021.JPG

Raspuns catre Valentina

“Cred ca stiu de ce mi-ai cerut lamurire pentru aceasta intamplare stanjenitoare din Evanghelie. Intr-adevar stanjenitoare. Ce poate fi mai brutal decat sa apostrofezi o femeie sarmana care iti cere ajutorul, un ajutor care sta in puterea ta sa i-l acorzi. Hristos era atotputernic si, probabil, femeia stia asta. De aceea vine la El cu nadejde, cerand ajutor pentru fiica sa bolnava. Dar ce face Hristos cu ea? El procedeaza cu ea ca un evreu ordinar, o bruftuluieste, zicandu-i: “Nu se cade a lua painea de la gura copiilor si a o da cainilor“. O face pe sarmana femeie catea impreuna cu fiica ei, in auzul tuturor! Ce poate fi mai tipic jidovesc decat aceasta fapta a lui Hristos? Fiti de acord ca este o mojicie. Dar sa vedem cum se impaca ea cu Evanghelia iubirii si cum de Hristos, care ne cheama sa invatam de la El cu blandete, a fost in stare sa comita asa o badaranie ca aceasta?

Hristos stie toate. El stia si ceea ce va face femeia, stia si cum se vor uita la asta multimea de evrei care se inghesuiau in jurul Lui, atenti sa-L prinda gresind in fapta sau in cuvant. Se vede ca de aceasta data in jurul lui Hristos erau foarte multi necredinciosi, mai multi ca de obicei, care cautau sa-L ispiteasca. Fara indoiala, multi ii puneau intrebari prostesti si acum, ca cele despre dajdia cuvenita Cezarului, despre casatoria de dupa inviere, despre sambata si cred ca si multe altele. Ne putem inchipui un balci in care Hristos e asaltat de iudeii guralivi si plini de sine. Hristos rabda toate acestea, rabda, pentru ca printre intrebarile neghioabe se intamplau si unele care puteau da prilej la predica iubirii. Dar Hristos, am vazut-o de atatea ori, stia sa intoarca pana si atacurile rautacioase in lectii de intelepciune dumnezeiasca si iubire. Cred ca intr-o astfel de imprejurare I s-a adresat si femeia noastra dupa ajutor, cerandu-I sa-I tamaduiasca fiica, atunci cand ceilalti il atacau cu intrebari ispititoare si rautacioase.

Dar ce face Hristos? Oare se grabeste El sa o vindece pe fata, ca sa-si arate puterea Sa miraculoasa celor care Il atacau? Nu. El o bruftuluieste. El o face catea impreuna cu fiica ei, aratandu-se cu nimic mai bun decat gloata de iudei care-L inconjura.

Hristos avea acest obicei de a ispiti El insusi pe cei care I se adresau. De exemplu, atunci cand vin batranii evreilor si-L intreaba: “Cu ce putere faci Tu acestea?“, Hristos le raspunde cu o intrebare, ca un jidan ordinar: “De unde era botezul lui Ioan, din cer sau de pe pamant?” Iar cand aceia s-au eschivat de la raspuns, de frica sa nu nimereasca in vreo capcana, El le raspunde: “Atunci nici eu nu va voi spune cu ce putere fac aceasta“.

Hristos stia ce parere aveau iudeii despre Dansul. Il credeau copil din desfranare si indracit. Si, cand colo, o hananianca, o “necurata” dintre neamuri, vine si-I cere sa-I tamaduiasca fiica indracita. Faptul ca Hristos mai scosese draci nu schimba deloc situatia. El continua sa ramana in ochii evreilor un indracit, caci socoteau ca cu domnul dracilor, cu Beelzebul scoate el dracii. Femeia insa a aratat fata de el atata nadejde si dragoste, i-a cazut la picioare si cred ca si alte gesturi si cuvinte de umilire a rostit si a facut. Iar asta a revoltat, fara indoiala, si mai mult pe evreii pizmatareti. Cred ca multi au si fost gata sa strige: “Cine esti tu, ca primesti sa ti se inchine, ca scris este, lui Dumnezeu unuia sa I Te inchini!?” Hristos, insa, le-o ia inainte, ticsindu-le ca pe un calus in gura aceasta replica neasteptata, replica pe care numai un evreu putea sa o dea: “Nu se cuvine a lua painea de la gura copiilor si a o arunca cainilor“.

Pentru noi aceasta replica este socanta, dar pentru o hananianca era ceva obisnuit. Aceasta femeie poate ca auzea in fiecare zi apostrofari de acest fel si chiar injurii din partea evreilor. Asa erau evreii, credeau ca totul li se cuvine numai lor. Ei nici nu-I considerau oameni pe cei dintre neamuri. Asa ca, femeia n-ar fi trebuit sa se supere. Da, asa ar fi fost daca aceasta replica ar fi iesit din gura unui evreu oarecare, dar ea a iesit din gura lui Hristos. Hristos nu trebuia sa raspunda asa. El era bun. El invata despre dragoste si despre mila, nu era ca ceilalti evrei. De aceea a si indraznit femeia sa se apropie de El. Ea Il iubea. Si, cand colo, Iisus este si El ca ceilalti.

Insa acest raspuns n-a pus-o in incurcatura doar pe femeie. Si mai mare a fost confuzia iudeilor. “Ce e cu acesta? Tot timpul invata despre dragoste, ne mustra pentru ca nu avem mila, si acum el insusi procedeaza ca si noi? Sigur ca evreii s-au recunoscut in aceasta replica. Asa ar fi raspuns oricare dintre ei. Dar de ce a raspuns asa Iisus?

Am zis: multi Il socoteau nebun, indracit, dar multi Il banuiau ca ar fi vreun proroc. De aceea unii ii adresau intrebari pentru a-si bate joc, altii pentru a se convinge ca intr-adevar este cineva. Pe toti acestia Hristos ii intampina si El, la randul Lui, cu intrebari-capcana, care descopereau adevarata intentie si identitate a celor ce se apropiau de El.

Pe cei care credeau sincer in El si-I cereau ajutorul, Hristos ii ispitea: “Crezi tu ca pot sa fac Eu aceasta? Crezi tu ca pot sa fac aceasta pentru tine?“. Daca vom fi atenti, vom vedea ca mai toate confruntarile lui Hristos cu oamenii se rezumau la aceasta intrebare. Ca si lui Petru, Hristos le cere tuturor celor care intrau in vorba cu El raspuns la intrebarea: “Cine zic oamenii ca sunt Eu? Dar tu, tu ce zici?” Acelasi lucru s-a intamplat si in cazul femeii hananience. Vom vedea ca aceasta replica dura, pe care i-o arunca Hristos, nu era decat o forma a aceleiasi intrebari: “Cine zic oamenii ca sunt Eu, cine zici, tu, femeie, ca sunt Eu?“.

Acelasi lucru il intreaba Hristos si pe tanarul bogat. Hristos procedeaza cu el cam ca si cu femeia hananianca. Tanarul I se adreseaza: “Invatatorule bune, ce bine sa fac ca sa dobandesc viata cea vesnica?” La care Hristos ii raspunde cu repros: “De ce-mi spui ‘bunule’, nimeni nu este bun, decat numai unul Dumnezeu”. Cu alte cuvinte: “Crezi tu, intr-adevar, ca Eu sunt Dumnezeu si de aceea imi spui ‘bunule’  sau ma iei peste picior? Daca intr-adevar crezi, fericit esti, ca pe aceasta piatra a credintei tale se va zidi Biserica, iar daca nu crezi si ma numesti asa, afla ca esti un viclean si calcator de lege, chiar acum, in clipa in care ma intrebi ce bine sa mai faci pentru a dobandi imparatia, chiar acum faci cel mai mare rau, calcand legea, numind ‘bun’, cum numai Dumnezeu este, pe cineva care nu este Dumnezeu in ochii tai”. Intr-adevar, s-a dovedit ca tanarul a pus aceasta intrebare cu viclesug si din prea buna parere de sine. De aceea si Hristos incheie cu o dezaprobare: “Adevarat, adevarat va zic ca mai usor ii este unei camile sa treaca prin urechile acului, decat unui bogat sa intre in imparatia cerurilor”.

Altfel se sfarseste dialogul cu hananianca. Acest dialog este identic cu cel al lui Petru, atat doar ca este incifrat. Atunci cand, la lacrimile femeii, Hristos raspunde: “Nu este bine a lua painea de la gura copiilor si a o da cainilor”, de fapt El o intreaba:Cine crezi tu ca sunt Eu, ca vii la Mine dupa ajutor? Oare nu crezi si tu, ca acestia, ca sunt un nebun si un indracit? Ce vei face daca si Eu sunt om ca toti oamenii? Asadar, de ce-ai venit la Mine, nu vezi ca si eu sunt un jidan oarecare, plin de sine si rautacios care te alunga de la sine ca pe o catea?” La care femeia raspunde: “Nu Te cred, eu stiu ca Tu esti bun, Te vad ce esti batjocorit de cei de un neam cu Tine, caci daca ai fi fost intr-adevar un jidan sovin, asa cum vrei sa pari, ei Te-ar fi primit si Te-ar fi considerat ca pe unul de-al lor. Dar asa, ei te batjocoresc. Cum imi spui Tu ca esti rau si nemilostiv, cand si vocea si chipul Tau imi arata ca Tu esti bun, Tu esti Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Celui viu! Sau crezi ca nu simt cum arde inima mea cand imi vorbesti? Niciodata inima mea nu a mai ars asa, cred ca acesta este focul dragostei despre care Te-am auzit vorbind de atatea ori. Nu spune ca din cauza evreilor nu vrei sa faci Tu mila cu fata mea, ca stiu ca ai tamaduit si sambata, calcand legea evreilor, si ca nimic nu Te opreste sa faci binele. Te-ai sfadit cu evreii in sinagoga, stiu eu, ca nu Te lasau sa tamaduiesti si sa faci mila. Nu, Tu nu esti rau, Tu esti bun. Stiu ca ai venit la evrei, ca ei sunt poporul lui Dumnezeu, eu sunt o pacatoasa, o catea dintre neamuri, dar Bunule, oare cainii nu mananca si ei din firimiturile care se arunca de la masa stapanilor? Si ce raspunde Hristos?“O, femeie, mare este credinta ta! Cum sa te hranesti tu cu resturi? Cum sa te hranesc Eu cu resturi de la masa, cand tu esti stapana? Nu mai spune asa! Daca ai sti cat ma bucur ca ai rabdat aceasta ispitire a Mea! Daca ai sti cum se chircea inima Mea in Mine, de frica sa nu cedezi in fata aparentei Mele asprimi si sa-Mi intorci spatele. O, cata bucurie Mi-a facut credinta ta! Vino, Eu te voi arata tuturor! Vino, ca vreau sa Ma laud cu smerenia ta, cu dragostea ta!Apoi cred ca s-a adresat iudeilor, ca de obicei, desi evanghelistul nu ne-o mai spune: “O, putin credinciosilor, mandrilor, ingamfatilor! Voi, pe care v-am numit stapani, pe care v-am numit copii ai Mei, uitati-va la aceasta, pe care voi o nesocotiti, adevarat va spun, ca la nimeni dintre voi n-am vazut atata credinta!

Credinta acestei femei a fost intr-adevar mare, mai mare decat a apostolilor. Cand au vazut aceasta purtare a lui Iisus, care erau de atata vreme cu El, care ar fi trebuit sa-L recunoasca, s-au smintit, si-au pierdut credinta. Ei chiar au crezut ca Hristos se poarta cu rautate, de aceea au si inceput sa-L roage sa arate mila fata de sarmana femeie: “Slobozeste-o, caci striga in urma noastra“. Femeia insa nu si-a pierdut credinta, nici nadejdea, nici dragostea. De aceea si Hristos exclama: “O, femeie, mare este credinta ta, mai mare decat a acestor ucenici ai mei! Ei nu intotdeauna reusesc sa scoata diavolii, desi se socotesc apostoli si prieteni ai Mei, dar tu, o femeie simpla, prin ceea ce ai facut tu acum, ai alungat dracii din fiica ta. Du-te si sa-ti fie tie dupa vointa ta“.

Iata, cred eu, sensul acestei purtari stranii a lui Hristos, purtare care nu te-a smintit doar pe tine, ci chiar si pe Apostoli. Ea insa a aratat frumusetea sufleteasca a acestei femei, a aratat-o cunoscatoare a tainelor dumnezeiesti, caci ea a inteles vorbirea incifrata a lui Hristos, vorbirea in pilde, pe care nici Apostolii nu o intelegeau intotdeauna. De data asta ea s-a aratat mai inteleapta decat apostolii si mai credincioasa.

Femeia a inteles ca Hristos doar se preface a fi rautacios. Hristos, ca un Orator desavarsit, acum a luat chipul si felul de a vorbi al celor pe care voia sa-I combata: iudeii necredinciosi. Hristos a raspuns in replici tipice evreiesti:Du-te de aici, numai evreii sunt alesi si, daca se cuvine a ajuta pe cineva, acestia sunt evreii, nu tu, care seti o pacatoasa dintre neamuri“. Evreii erau nemilostivi, ei nu ajutau pe nimeni, nici macar pe fratii si parintii lor, motivand ca lucrul, obiectul cerut este inchinat Domnului. Asa face si Hristos: “Du-te, n-am porunca sa te ajut, numai pentru evrei am porunca“. Viclenia si rautatea evreilor era atat de mare, incat Dumnezeu le da porunca sa nu amane pe alta data ajutorul pe care li-l cere cineva, daca sta in puterea lor: “Nu spune prietenului tau: du-te si vino iara, maine iti voi da, atunci cand ai ceea ce-ti cere“. Iar Hristos, avand puterea sa o ajute pe femeie, ii zice: “Nu se cuvine“. Sigur ca in toata aceasta purtare a Sa, Hristos a desenat un iudeu tipic, pentru ca ei sa se vada dintr-o parte.

Acest fel de a vorbi, ca din gura pacatosului, substituindu-se ascultatorului, a fost pregatit de proroci, in special de Eccleziast, despre care Sfantul Grigorie de Nyssa crede ca e Insusi Hristos. Ecleziastul face de multe ori afirmatii socante, contrare intelepciunii dumnezeiesti, ca de exemplu: “Mi s-a parut un lucru bun sa manance si sa bea cineva  si, cu bucurie, sa aiba folos din munca sa“. Ca mai incolo sa adauge: “Mai bine e sa mergi la casa de doliu, decat la casa de ospat“. Iata cum dezleaga aceste contradictii Sf. Grigorie cel Mare:

“Cartea lui Solomon se numeste Eccleziast, ceea ce inseamna, de fapt, orator. Intr-un discurs oratoric se fac afirmatii prin care sa fie oprita discordia din sanul unei multimi agitate. Cei multi au pareri diferite, dar, prin argumentatia oratorului, sunt condusi la o singura opinie. Asadar, cartea se numeste Orator, pentru ca, in ea, Solomon a luat asupra sa modul de a gandi al unei multimi revoltate: el cerceteaza felul in care ar fi tentata sa judece o minte nepriceputa. Ca intr-o ancheta, la cate pareri le da el nastere, la tot atatea personaje li se substituie“.

Asa cred ca au fost si cuvintele si purtarea Mantuitorului fata de femeia hananianca. Prin purtarea Sa, El a manifestat tipul evreului, pe care l-a corectat prin deznodamantul neasteptat. Hristos parca ar fi spus: “Iata, asa sunteti voi, evreii, nemilostivi si plini de sine, va laudati cu neamul vostru, insa a arata dragoste si a face mila e mai bun. Judecati si voi, din ceea ce ati vazut: mai intai, cand am fost brutal si rautacios, si mai apoi, cand am aratat mila, ce este mai potrivit cu voia lui Dumnezeu? Asadar, faceti si voi cele bune.

Sa nu ne mire ca Hristos S-a prefacut, stiind ca prefacatoria este un pacat. Acesta nu este decat un fel de a comunica, un alt nivel al limbajului, al predicii, pe care Hristos, Eccleziastul desavarsit, o stapanea cum nu se poate mai bine. Sa nu uitam ca Hristos se adreseaza oamenilor si singurul lui scop este acela de a se face inteles. Pe calea spre Emaus, cand se arata celor doi ucenici dupa inviere, evanghelistul Luca ne spune ca Hristos S-a prefacut ca vrea sa mearga mai departe“, iar ucenicii L-au oprit sa ramana la ei. Dar parca ce poate sa insemne mustrarea: “O, pana cand voi fi cu voi si va voi rabda pe voi!” Oare nu tot El a zis: “Si iata, Eu sunt cu voi pana la sfarsitul veacului?

Asa ca, mi se pare ca dialogul dintre Hristos si femeia hananianca n-a fost altceva decat o declaratie de dragoste reciproca. Atat doar ca ei si-au vorbit cu cuvinte sucite, ca doi indragostiti, care nu vor ca si altii sa le priceapa taina lor. Taina dragostei”.

(in: Ieromonah Savatie Bastovoi, Dragostea care ne sminteste, Editura Marineasa, Timisoara, 2003)

1368.jpg


Categorii

Duminici si Sarbatori - Noime vii pentru viata noastra, Femeia Cananeeanca, Parintele Savatie Bastovoi, Talcuiri ale textelor scripturistice

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

28 Commentarii la “HRISTOS SI HANANIANCA – de parintele Savatie Bastovoi

  1. Bunul Dumnezeu sa va binecuvinteze , Frati Admin , pentru aceasta
    interpretare a Femeii Canaaneence …Sarutmana , Parinte Savatie! Dintre
    toate pildele , parabolele Invatatorului Nostru Iisus Hristos , aceasta
    mi s-a parut a fi cea mai enigmatica …mai citisem ca , de exemplu , este un indemn la intelegere intre neamuri , o lectie
    de intr-ajutorare interetnica …sau ca “firimiturile” cazute sub masa
    stapanilor , reprezinta invataturile sfinte lepadate cu neglijenta
    sau ca mustrarea femeii hanaaneence se adreseaza tuturor femeilor pamantului , pana la sfarsitul veacurilor , fiindca , de cate ori , nu
    ne lasam copiii cu usurinta , fie singuri sau – mai nou , cu cheia la gat , pentru a merge la petreceri , la munca chiar , sau … fara sa ne gandim daca nu cumva , in acele momente , este mai de folos renuntarea la orice , pentru binele copilului… dar o astfel de interpretare – prin “dragoste reciproca”
    prin Taina dragostei , intre om si Dumnezeu , niciodata si nicaieri nu mi-a fost dat sa citesc … de aceea , iarasi multumesc lui Hristos , ca v-a inspirat sa postati aceasta talcuire
    a parintelui Savatie , intru aducere aminte a “Tainei dragostei”
    dintre Dumnezeu si creatia Sa !
    Voi reveni dupa amiaza , ca abia astept sa citesc si celelalte doua talcuiri ale acestei pericope evanghelice … insa ,
    n-am avut rabdare sa astept , asa de mult m-a ravasit aceasta
    talcuire …abia astept s-o spun catorva femei dupa miruit , la iesirea de la slujba …
    Sa ne indrumati mereu spre Taina Dragostei si Cunoasterii de Dumnezeu si pe caile pe care multi dintre noi inca nu le stim !!!

  2. Am fost o vreme in viata mea cand am ratacit. M-a dus o fosta prietena la yoga. Am sta acolo doar cateva luni. Dar de atunci a inceput prapadul. Am intalnit cel putin doua persoane dubioase: amandoi profesori universitari. Pe unul s-ar putea sa il stiti. Am mai scris despre el. Este vrajitor si se numeste Vasile Mihaescu, zis si Bebe Mihaescu. Imi spunea mie ca i se spune printul neantului si ca lucreaza cu unul din alta tara caruia i se spune regele abisului.Toti lucreaza cu puteri demonice. Banuiala mea este ca si Lucian Iordanescu face parte din aceeasi tagma. Ceea ce am vrut sa va spun este ca stiu ce inseamna sa fii demonizat. Ti se vrea sufletul Sufletul este nepretuit . Este comoara noastra cea mai de pret.
    Eu , cand am luptata pentru vindecarea mea am luat hotararea ca ori mor eu imi traiesc viata cu demnitate. Asa am vorbit cu Dumnezeu. Si am hotarat sa merg pe Calea cea adevarata care este credinta ortodoxa, religia in care m-am botezat.
    A fost foarte greu. Era sa mor. Am vazut atatia oameni necajiti ca sunt multi care merg la vrajitoare. eu n-am stiut ca nemercicul acela este vrajitor . Se dadea terapeut.
    De atunci sunt cea mai mare apartaoare a ortodoxei. Se poate spune ca am ajuns fundamentalista. Dar numai cine a trait o experienta asemanatoare ma poate intelege.
    Ii multumesc Domnului ca m-a salvat. Ca daca nu intervenea in viata mea asfi ajuns foarte rau. Te iubesc Doamne cu toata inima , cu tot cugetul meu, cu toata fiinta mea. Iti multumesc ca mi-ai dat viata, ca m-ai vindecat.Iti multumesc pentru oamenii pe care Pronia Ta mi i-a scos in cale.
    Aveti grija de sufletele voastre si mai ales in compania cui sunteti.
    Iisus ne indeamna sa veghem mereu.

  3. Vorbim cat vrei prin intermediul acestui site. Alftel nu. Am scris toate aceste lucruri in ideea de a ajuta si pe altii sa scape de rau.
    N-am sa ma las atrasa pe nu stiu ce adrese private.
    Sunt dispusa sa fac public de pe acest site tot ce stiu despre anumiti indivizi dubiosi care au facut mult rau la multe fiinte din Romania.
    Nu-ti fie teama de faptul ca vei fi citit(a).
    In fond, ne vede Dumnezeu pe toti. Si nu-i trebuie cip.

  4. @ Bogdana
    foarte inteleapta decizia ta.

  5. Bogdana,
    si prietenul meu a fost atras de yoga in urma unui accident la genunchi.
    El sustine ca o maestra de yoga l-a ajutat foarte mult sa isi revina.
    Nu stiu ce i-a facut, cert este ca nu e bine din punct de vedere sufletesc, insa el nu isi da seama. Spune mereu ca acestea sunt mari secrete, bla bla, iar ca ortodoxia e de fapt habotnicie si ca Biblia a fost falsificata in cursul istoriei de oamenii ajunsi la putere.
    Totodata mai practica si reiki, o tehnica ciudata, prin care zice ca se energizeaza si ca energia ii vine de la Dumnezeu. A devenit un obicei cotidian. M-a indemnat si pe mine sa practic reiki,( inainte de a ma intoarce la credinta noastra, credeam si eu ca tot ce exista si pare bun, este bine) ,dar am abandonat pentru ca nu simteam nimic. Nici incalzire, nici energizare, absolut nimic. Apoi mi-a spus ca un maestru reiki cu gradul 1 trebuie sa imi deschida si mie canalele, si asa am sa simt.
    Din cate imi dau seama acum, este demonizat in urma acestei ” deschideri de canale” si a practicilor yoga. Am incercat sa ii aduc la cunostinta ca ceea ce face este gresit, dar nu vrea sa asculte.
    Ce sa-i spun, Bogdana?

  6. @ delia
    incearca sa-l faci sa citeasca “Marii initiati ai Indiei si Parintele Paisie”.Prin cuvintele simple si tonul cald,parintesc al Parintelui nu se poate sa nu-si puna intrebari despre calea pe care se afla acum.Orice i-ai spune tu,cuvintele tale nu le va asculta.Acum.Mai tarziu,va deveni mai receptiv.
    Tot ceea ce mai poti face acum este sa te rogi pentru intoarcerea lui din ratacirea in care se afla.
    Doamne,ajuta!

  7. tot @ delia
    daca deschiderea canalelor energetice s-a facut recent,sigur nu va asculta nimic din ce vine din afara pt.ca este in starea de euforie specifica care-i da falsa impresie ca detine cheia rezolvarii tuturor problemelor;
    mai spui ca afirma ca energia ii vine de la Dumnezeu – sugereaza-i sa multumeasca pt.acest lucru Domnului Hristos si sa-i inchine gandurile bune,de multumire,eventual indica-i o rugaciune simpla-ortodoxa-pt.inceput.
    sa nu disperi dar sa nu fii nici prea insistenta,pt.ca s-ar putea sa se indeparteze de tine;Domnul are grija de tot si va sti cum sa schimbe ceea ce este rau in lucru bun;roaga-te Lui!

  8. @ Delia, intra pe google, ortodoxtv.ro , clic pe el si pe pagina care se deschide dute pe ortodoxtv.ro-interviuri,video cu Parinti,filme . Nu primul,ci al doilea articol: ”O convertire tulburatoare, Dumnezeu impotriva diavolului.”
    Sper sa-ti fie de folos (prietenului)!

    Aliluia!

  9. @delia
    Delia, Yoga nu este buna pentru noi. Or fi bune tehnicile astea pentru cei care s-au nascut in China, Japonia, India.
    Cel mai periculos lucru este deschiderea centrilor energetici pentru ca ei nu te invata cum sa-i controlezi si mai rai intri in ghearele demonilor. Ei spun ca sunt ingeri dar eu stiu ca am trait iadul pe pamant. Sunt obsedati de energiile sexuale. Nu trebuie sa-l incurajezi pe prietenul tau sa foloseasca astfel de tehnici. Faptul ca ne0am nascut ortodocsi nu este intamplator. Este cea mai frumoasa religie. Dar sa fii atenta sa nu-l indepartezi. Ce este secret?
    Iti spun eu. Ei il numesc un ritual de initiere. Iti soptesc la ureche un cuvant. Mie mi-au spus Aum. Si cred ca asta spun la toti. Din cate stiu eu aum este energia psihica. Este foarte periculos sa te joci cu asa ceva. Poti ajunge la nebuni.
    Eu m0am vindecat dupa un razboi cumplit cu forte ale raului care nu vor sa te lase cu una cu doua. Iti vor sufletul. Eu am mers mult la manastiri.
    Bine ar fi daca ai ajunge la parintele Iustin Parvu, la parintele David de la Sadinca, la parintele Pantelimon de la Turnu, la parintele gherontie puiu de la Caraiman, la Antonie Lita de la manastirea Pantelimon de la Silistea-Gumesti Teleorman.
    Ai atatea posibilitati. Un duhovnic bun dela o manastire pe care ti-am sris-o eu acum il poate ajuta.
    Nu-l mai lasa sa se joace cu tine cu Reiki. Este periculos. Gandeste-te ca ceea ce ai tu mai de pret este sufletul Nu-l lasa sa se joace cu tine. Sufletul este nepretuit. Esti frumoasa sufleteste . Nu lasa oamenii inconstienti sa-ti ia linistea , calmul, frumusetea.
    Asa ca yoga asta nu ajuta deloc. Mai mult cei de la MISA incurajeaza destrabalarea. Eu ajunsesem sa-mi fie rusine de dragoste. Dar este un asa sentiment frumos lasat de Dumnezeu pe pamant. Nu-l lasa sa-l urateasca. Citeste-l pe parintele Cleopa. Ai sa afli multe lucruri bune de la parinte.
    Draga mea sper sa -ti fi putut i de ajutor. Daca mai ai nelamuriri. Scrie. Nu-ti fie teama. Si nici rusine. Altele sunt lucrurile de care trebuie sa ne fie rusine.
    Cu drag,

  10. Carmen, Dorel, Bogdana
    va multumesc pentru raspuns

    dorel,
    multumesc pentru link, nadajduiesc ca va fi de folos.

    Carmen,

    cu adevarat nu e receptiv deloc la orice i-as spune eu.
    De un an tot incerc sa il fac sa citeasca articole, marturii ale fostilor practicanti de yoga, am incercat si sa-i vorbesc dar am sfarsit mereu prin a ne certa , iar eu am fost etichetata scurt: habotnica.
    Nu stiu cand au fost deschise canalele, cu mai mult de 2 ani in urma. poate 3 sau 4.
    Stii cumva cat poate dura aceasta stare de euforie?

    Bogdana,

    eu stiu lucrurile acestea si nu numai ca nu il incurajez, dar inca nu am reusit sa il fac sa inteleaga. Este inchis la tot ce vine din partea ortodoxiei. Am reusit sa il duc de cateva ori la biserica, dar niciodata atat cat mi-as fi dorit ca sa devina un obicei macar la fel ca celelalte.
    El nu a fost in MISA, a invatat doar gimnastica, in urma cu cativa ani, cu niste doamne yoghine din Bucuresti,
    doamne carora le este foarte recunoscator pentru binele facut.
    Exercitii pentru orice problema : nu stiu care exercitiu l-a scapat de operatie la coloana, iar altul la genunchi. A incercat sa ma invete si pe mine cateva exercitii nevinovate, dar mi s-au parut atat de caraghioase, incat m-a apucat plansul, asa ca…
    Inca nu am inteles daca reiki face parte tot din yoga sau daca sunt independente. “deschiderea canalelor energetice” din reiki, o fi acelasi lucrur cu ” deschiderea centrilor energetici” de care aminteai tu?
    Dar si asa,doar cu tehnicile fizice, cred ca a intrat in ceva foarte periculos. Are foarte multa admiratie pentru ezoteric si se considera evoluat spiritual. Cand ne-am cunoscut, in urma cu doi ani, nu stiam ca asta va fi o problema, pentru ca si eu eram necredincioasa ( nepracticanta ), dar de cand mi-am venit in fire, s-a cascat o prapastie intre noi doi, iar eu regret nespus…
    Pentru aceasta mi-as dori sa il ajut si pe el sa se trezeasca si nu stiu cum sa fac. Nu stiu care e cuvantul care face “Click” in astfel de situatii. Iti multumesc pentru grija si caldura.
    Doamne ajuta!

  11. daca de reiki este vorba,te sfatuiesc sa incerci sa ceri ajutorul Sf.Nectarie dupa ce,in prealabil ai vorbit cu parintii de la manastire (Radu Voda-Bucuresti).

  12. Carmen,

    iti multumesc pentru sfat.

    admin,
    va multumesc pentru ca ati ingaduit acest dialog personal.

    Doamne ajuta!

  13. N-am stat la yoga decat cateva luni. Am facut doar exercitii fizice. De ajuns ca sa mi se intample mult rau in viata. Dar pentru toate ii multumesc lui Dumnezeu. Astazi sunt foarte mult schimbata in bine.
    Eu ii compatimesc pe toti cei care merg la yoga pentru ca nu stiu ce ii asteapta. Si ce este interesant ca ii atrag doar pe cei care au probleme.
    Multumesc Tie Doamne ca am scapat de ei.
    Doamne ajuta-ti Delia.

  14. Draga Bogdana,

    ma bucur ca ai regasit calea cea dreapta si avand exemplul tau, trag nadejde ca Dumnezeu ii va mai izbavi si pe altii din ratacire.

    Sfant este Domnul Dumnezeul nostru!

  15. Buna tuturor.

    Am trecut si eu din pacate printr-o poveste asemanatoare. Din fericire in cazul meu, momentul in care s-a produs aceeasi prapastie despre care povestea si delia, a fost inainte de momentul in care sa decidem casatoria. Fosta mea prietena a fost initiata in Reiki. Era la inceput. Relatia noastra era o minune… ne potriveam si ne iubeam atat de mult incat aveam senzatia ca iubirea noastra trece dincolo de univers. A fost ceva de vis… de la extaz la agonie. S-a produs prapastia si parca totul de ducea de rapa de la o zi la alta. A incercat sa ma atraga si pe mine dar am refuzat. Venea cu niste ipoteze care ma lasau incremenit. Reincarnare, Dumnezeu se numea “divinitate”, calatorii in vieti precedente, un fel de “cont cosmic” al faptelor bune si rele, fapte ce trebuiau calculate .. cele rele trebuia sa le “platesti” si te intorcei pe pamant sa-ti platesti pacatele, mai spunea ca viata pe pamant de fapt este un fel de pedeapsa in care iti regezi conturile iar dupa ce ai reglat contul devii un fel de inger… niste chestii de mi s-a facut pielea gaina. Imi spunea ca s-a apucat sa calatoreasca spiritual (inca o luasem la glume… ca am sa ma initiez si eu si o sa vizitam grecia impreuna…asa.. gratis.. numai cu spiritul. facem economie… ) Nu era de ras. Au aia o putere incredibila. Delia.. nu vreau sa te descurajez dar nu stiu cat se pot salva astfel de oameni… sunt atat de convinsi ca ceea ce fac este bun, incat nu-i poti scoate sub nicio forma din starea lor. Culmea e ca imbratiseaza aceleasi idei ca in ortodoxie.. fac o varza intre ortodoxie si cultele astea incredibila. Incep prin a spune rugaciuni ortodoxe… si nu stiu . .. pe mine cel putin m-au speriat. Initial am inteles niste idei ale energiilor.. bioenergie etc.. pe care le-am acceptat ca idee dar cand au intrat in boscheti si citeau in anse si in pietre din mare am inceput sa ma sperii

    Ce ma sperie, e ca acest fenomen ia o amploare teribila. Este incredibil sa constati ca numarul acestor practicanti este cutremurator de mare.
    Multumesc Bunului Dumnezeu ca mi-a tinut mintea intreaga si nu am cazut capcana asta de ciudati.

  16. “…Sau crezi ca nu simt cum arde inima mea cand imi vorbesti? Niciodata inima mea nu a mai ars asa, cred ca acesta este focul dragostei despre care Te-am auzit vorbind de atatea ori…”

    si poate asta fiindca era femeie…

    Da, Domnul Dumnezeu e dragoste si ar fi bine, zic tocmai eu…sa intelegem asa si de la asta sa “ne urnim” spre dragostea Lui…

    Doamne, ajuta!

  17. Pingback: Parohia “Sf. Nectarie Taumaturgul” – Coslada (Madrid) » Blog Archive » HRISTOS SI HANANIANCA – de parintele Savatie Bastovoi
  18. Da, in necazul ei, in incredintarea ei ca cere de la un Puternic, a marturisit din inima ei Binefacatorului : stiu “ca nimic nu Te opreste sa faci binele.”

  19. Pingback: Război întru Cuvânt » COMOARA SFANTULUI MARE IERARH FOTIE, marturisitorul care a stiut (cum) sa spuna nu Papei!
  20. Pingback: FEMEIA CANAANEANCA. Predica PS Sebastian, Episcopul Slatinei, despre STARUINTA SMERENIEI -
  21. Pingback: NOI AM REZISTA PRECUM CANANEANCA? Cum reactionam la jigniri, la incercari, la suferinte? -
  22. Pingback: Predica SFANTULUI NICOLAE VELIMIROVICI la Duminica FEMEII CANANEENCE: Evanghelia staruintei in rugaciune. “Nimeni nu poate gusta din dulceata binelui daca nu staruieste in bine” -
  23. Pingback: DE CE DUMNEZEU NE LASA SA SUFERIM SI SA NE CHINUIM MULT? Arhim. Simeon Kraiopoulos despre LECTIA FEMEII CANANEENCE: “A venit ceasul sa devenim cres­tini… Poate ca nimic altceva nu foloseste cat foloseste suferinta” -
  24. Pingback: FEMEIA CANANEEANCA – Predici audio de la Manastirea Putna. LECTIA GANDIRII SI ATITUDINII DUHOVNICESTI DE CARE NE-AM INSTRAINAT: “Neascultarea constiintei este cea care ne impiedica sa fim oameni duhovnicesti” -
  25. Pingback: CE NE ADUCE INAINTEA LUI DUMNEZEU SI FACE SA SE IMPLINEASCA CERERILE CELE BUNE ALE INIMII? Marea deosebire dintre INDRAZNEALA la Dumnezeu a celor smeriti si TUPEUL celor mandri si “smecheri”. PREDICA ARHIM. MELHISEDEC DE LA LUPȘA la Duminica
  26. Pingback: DE CE DUMNEZEU NE LASA SA SUFERIM SI SA NE CHINUIM MULT? Arhim. Simeon Kraiopoulos despre LECTIA FEMEII CANANEENCE: “A venit ceasul sa devenim crestini… Poate ca nimic altceva nu foloseste cat foloseste suferinta” | Cuvântul Ortodox
  27. Pingback: PUTEREA LACRIMILOR SI A STRIGATULUI MAMEI INDURERATE si ce inseamna A TE RUGA PENTRU UN ALTUL CA PENTRU TINE INSUTI | Cuvântul Ortodox
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate