NASTEREA DOMNULUI. Pastorala Mitropolitului grec Nicolae despre MESAJUL INTRUPARII LUI DUMNEZEU IN MIJLOCUL APOSTAZIEI GENERALE de astazi. Care este sensul marii sarbatori si solutia la dramele veacului?
Vezi si:
***
Pemptousia:
Mesajul Mitropolitul Mesoghiei şi Lavreoticii, kir Nicolae, cu ocazia Naşterii Domnului
“Iubiţii mei fraţi,
“Astăzi, Fecioara naşte pre Stăpânul înăntrul peşterii”,
“Astăzi, Betleemul primeşte pe cel ce locuieşte din veac cu Tatăl”,
“Astăzi, îngerii, pre pruncul născut după cuviinţă Îl slăvesc”.
Repetând cuvântul “astăzi”, Biserica noastră încearcă să ne introducă în duhul acestei mari sărbători a Naşterii Domnului nostru Iisus Hristos. Toate propoziţiile sunt la timpul prezent, toate au loc astăzi, toate se petrec în prezent. Betleemul nu este departe, iar evenimentul nu este o veche poveste. Toate acestea se fac pentru toţi oamenii, pentru fiecare epocă, şi se petrec şi pentru noi, credincioşii acestei vremi, bogaţi sau săraci, puternici sau neputincioşi, drepţi sau păcătoşi, pentru cei care sunt încovoiaţi de povara istoriei şi a vieţii de zi cu zi, dar şi pentru cei care-şi pun nedejdea în Împărăţia lui Dumnezeu şi întru veşnicie. Evenimentul Dumnezeieştii Întrupări este un fapt care s-a petrecut cândva în istorie, dar bucuria şi binecuvântarea Lui îmbrăţişează întreaga istorie, toate epocile şi întreg neamul omenesc.
Mare praznic, fraţii mei, cel de astăzi. După cum zice şi acrostihul Canonului Praznicului, “Hristos muritor se face, Dumnezeu rămânând”; adică, fără să lase dumnezeirea, Fiul şi Cuvântul lui Dumnezeu se îmbracă întru firea omenească pentru ca să o sfinţească, coboară pe pământ pentru a ne ridica pe noi la starea cerească, se smereşte pentru a ne înălţa pe noi, “fiinţa bogată pentru noi a sărăcit, pentru ca pe-a noastră sărăcie să o îmbogăţească şi moartea firii să o cunoască” (Teodoret de Cyr, Comentariu la vedenia Proorocului Daniel, cap. 4, 34, 1463). Nu putem pricepe taina lui Dumnezeu, “nu rabdă taina cercetare”, nu încape înţelepciunea nesfârşită a lui Dumnezeu în mintea noastră mărginită, ci “numai întru credinţă, cu toţii dăm slavă, zicând, Slavă Ţie, Doamne!”, pentru înţelepciunea şi pentru dragostea Ta.
Ce au acestea toate să ne spună acum, în tumultul vremii nostre, în sufocanta noastră viaţă de zi cu zi, în mijlocul apostaziei noastre generalizate, în confuzia dumnezeilor mincinoşi, în uitarea şi indiferenţa lumii noastre ce n-are nevoie de Dumnezeu?
Străbatem zile cu adevărat grele. Ceea ce ne lipseşte, însă, nu este isteţimea, nici puterea, nici banul, nici aşa-zisele valori. Sărăcia noastră dintâi nu este economică, ci cu siguranţă duhovnicească. Ceea ce ne lipseşte este persoana lui Hristos.
Întreaga istorie de până la Hristos este pecetluită de aşteptarea Lui. După cum scrie la cartea Facerii, “nu va lipsi sceptru din Iuda, nici toiag de cârmuitor din coapsele sale, până ce va veni împăciuitorul, Căruia se vor supune popoarele” (Fac. 49, 10). În perioada de după venirea lui Hristos, aşteptarea sosirii Domnului s-a transformat în aşteptarea întâlnirii şi împărtăşirii cu El. Noi nu aşteptăm să vină: aşteptăm să-L întâlnim. Acesta este sensul praznicului Crăciunului. Întâlnirea cu El ne va lumina mai întâi mintea, iar apoi ne va aduce pacea în inimi şi bucuria îngerilor în vieţile noastre, iar la sfârşit, mult dorita mântuire.
Nu există altă soluţie, iubiţii mei, la drama pe care o trăim zi de zi, decât să învăţăm să prăznuim aceste mari sărbători pe care ni le oferă sfânta noastră Biserică. Şi nu există altă prăznuire, afară de urmarea îndemnului făcut de minunatul tropar:
“Hristos se naşte, slăviţi-L! Hristos în ceruri, întâmpinaţi-L! Hristos pe pământ, înălţaţi-vă! Cântaţi Domnului tot pământul şi cu bucurie, lăudaţi-L, popoarelor, că S-a Preaslăvit!”
Hristos se naşte, vine în lumea noastră, să-L slăvim cu recunoştinţă întru credinţă, să-L întâmpinăm cu sfântă dorire şi cu cuget ascultător sfintei Sale voiri, şi astfel, uniţi cu El, să ne înălţăm de la cele pământeşti şi stricăcioase, la cele cereşti şi duhovniceşti; plini de bucurie şi de cugetul praznicului, să ne facem mărturisitori şi părtaşi ai slavei Sale.
Anul acesta este nepermis să nu sărbătorim Crăciunul aşa cum se cuvine. Anul acesta, sufletul nostru trebuie să se odihnească întru binecuvântarea prezenţei lui Dumnezeu. Doar cu ajutorul Lui, sărăcia noastră se va face bogăţie, deznădejdea generală se va preschimba în bucurie, întunericul necunoştinţei va fi luminat de lumina cunoştinţei, teama va face loc speranţei [nădejdii, n.n.], iar gândul lipsei lui Dumnezeu va fi îndepărtat de trăirea prezenţei Lui, între noi şi întru noi.
Vă urez un Crăciun sfinţit şi adevărat! Un an bun şi binecuvântat !
Cu multă dragoste în Histos pruncul,
+ Mitropolitul Mesoghiei şi Lavreoticii, Nicolae
Legaturi:
- Pastorala exceptionala de Craciun a IPS ANDREI, Mitropolitul Clujului: PRECUM MAGII, SA NU NE INTOARCEM LA “IROD”, LA OMUL LUMESC, “CIVILIZAT”, CI SA O APUCAM “PE ALTA CALE”, CEA STRAMTA, A LUI HRISTOS!
- HRISTOS SI IROZII DE IERI SI DE AZI. Pastorala de Craciun a PS Sebastian, Episcopul Slatinei: ULTIMA PERSECUTIE A CRESTINISMULUI
- PASTORALA DE CRACIUN A IPS TEOFAN, MITROPOLITUL MOLDOVEI (2012). Cum se lucreaza taina Nasterii lui Hristos in sufletele noastre? Viata ca Betleem
- Pastorala de Craciun (2012) a IPS Laurentiu Streza, Mitropolitul Ardealului – PASTORALA APARARII FAMILIEI ORTODOXE
***
- Sf. Teofan Zavoratul: CUM TRAIM NASTEREA DOMNULUI, CUM SI PENTRU CE NE BUCURAM?
- Parintele Mihail Stanciu: Marturiile icoanei Nasterii Domnului
- O, CE VESTE… UITATA! sau: UNDE ESTE HRISTOS DE CRACIUN?
- DESPRE CE E CRACIUNUL? Intre saracii sacrificati pe altarul rasfatului nostru, frenezia mincinoasa a spiritului Craciunului si bucuria tainica a Luminii
- MOS CRACIUN by Coca-Cola – Povestea adevarata a “mosului” in haina rosie sau ISTORIA DETURNARII SENSULUI UNEI TRADITII CRESTINE
- Craciunul si rostul vietii. NASTEREA DOMNULUI: BUCURIE INTRU CUTREMUR/ Spovedanie si grijanie – de ce si cum sunt legate?/ CO-DEPENDENTA: TRAIM CA SA PLACEM OAMENILOR?/ Taina copilului si taina robului
- Dumnezeul care ne cauta si pe Care nu-L primim/ HRISTOS, TARIA MUCENICILOR/ Cand blasfemia comerciala manjeste si colindele…
- PARINTELE AMFILOHIE: CUM PUTEM GUSTA BUCURIA UNICA A NASTERII DOMNULUI?
- VICLEIM de Mircea Vulcanescu. CUM SE TRAIA SI SE INTAMPINA CRACIUNUL IN ROMANIA VECHE
- Fericitul Martir Mircea Vulcanescu: TIE TI S-A NASCUT PRUNC!
- “Colind sarac” de FERICITUL MARTIR MIRCEA VULCANESCU
- NASTEREA DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS – Predica si talcuire teologica exhaustiva asupra TAINEI INTRUPARII de Vladica Hierotheos Vlachos
- NASTEREA DOMNULUI. Predica Parintelui Iachint Unciuleac si cuvinte ale Sfantului Ioan Gura de Aur la marele praznic al inomenirii Fiului lui Dumnezeu
- NASTEREA LUI HRISTOS. Omilia Sfantului Vasile cel Mare
- Bucuria intr-o noapte de iarna
- Sf. Ioan de Kronstadt despre prostia si otrava mortala a pacatului. DE CE S-A INTRUPAT HRISTOS? INTELEGEM SI PRETUIM, OARE, JERTFA SA?
***
Pe cine mai induioseaza astazi ca Mantuitorul,coborat din Cer printre oameni,nu a aflat acoperamant in nici o locuinta zidita de maini omenesti,El,Cel care a zidit lumea?.Hristos Domnul ,nu se naste intr-o casa zidita si pardosita,ci aproape de pamantul pe care a venit sa-l rascumpere,impreuna cu intreaga Sa creatie.El este culcat in iesle si incalzit de rasuflarea calda a vitelor,caci nu mai era loc pentru Dansul,astfel dezbracandu-Se de putere si de marire pentru a Se face pe masura noastra,pentru a fi mai aproape de noi,pentru a fi privit si ascultat,restabilind comuniunea dintre om si Creator.
In apropierea pesterii unde dormea Pruncul sfant,se aflau pastorii stand de veghe langa turmele lor.Pe acestia i-a ales Dumnezeu sa primeasca vestea cea mare a nasterii Sale.Pastorii,erau randuiti sa cunoasca cei dintai aceasta bucurie daruita tuturor celor care cred in El.Aceia care se ingrijeau de oi si de miei,fapturi nevinovate,departe de zgomotul asezarilor omenesti,trebuiau sa afle primii despre nasterea MIELULUI,care urma sa fie injungheat pentru pacatele noastre.Mantuitorul Insusi Se va infatisa sub chipul Pastorului cel bun,care-Si pune viata pentru oile sale.
Inchinarea pastorilor,a intarit-O pe Maica Lui Dumnezeu,pe Sfanta Fecioara,in nadejdea Ei,dar nu a facut-O sa se lepede de smerenia si tacerea in care se inchisese.
Cele petrecute in noaptea Sfanta de la Betleem,sunt semnele coborarii harului peste intreaga creatie,iar lumina din acea sfanta noapte,doresc sa radieze si sa risipeasca intunericul din sufletele noastre.Amin!
Iertare pentru intarzire. Cu prilejul praznicului Nasterii Domnului Nostru Iisus Hristos, Il rog pe Bunul Dumnezeu sa daruiasca sanatate si binecuvantare, pentru Fratii Admin si familiile lor. Dumnezeu sa va rasplateasca aici si in Imparatia Sa, darurile pe care ni le faceti prin intermediul acestui sit.
Doamne ajuta!
@ GetaA:
Va multumim din suflet!
Si va daruim si noi:
http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2012/12/26/filomelos-colinde-craciun/