Parintele Gheorghe Calciu: “SPOVEDITI-VA SI IMPARTASITI-VA, NU E NIMIC MAI INALT IN LUMEA ACEASTA!”

25-11-2009 Sublinieri

confession1

„Veniţi să vă spovediţi!”

Pocăiţi-vă şi veniţi să vă spovediţi şi să vă împărtăşiţi. Nu există mântuire fără spovedanie şi împărtăşire. Prima spovedanie e grea, pentru că în toată viaţa ta, poate de când erai copil, nu te-ai mai spovedit. Şi în toată viaţa asta a ta ai adunat păcate, şi păcate, şi păcate, de care tu singur te ruşinezi. Este foarte greu să faci prima spovedanie. Pentru că nu te-ai spovedit 10,15,30,70 de ani şi când te uiţi în urmă, la mulţimea păcatelor tale, zici: „Mi-e ruşine să mă spovedesc!”. Nu ţi-a fost ruşine să le săvârşeşti, dar te ruşinezi să le mărturiseşti, să le aduci în faţa lui Dumnezeu şi să spui: „Doamne, iartă-mă pentru toate păcatele mele!“. Trebuie să depăşeşti acest prag, care e unul demonic. Opoziţia la spovedanie n-o faci tu, o face demonul mândriei din tine, căci dacă ai fi umilit, ai veni să te spovedeşti. Şi uiţi că păcatele acelea ale tale Dumnezeu le cunoaşte şi le ţine minte mai bine decât tine. Veniţi şi spovediţi-vă şi a doua spovedanie va fi mult mai uşoară!

Iar împărtăşirea este condiţia obligatorie pentru mântuire. După Botez, împărtăşirea e cel mai important act pe care îl puteţi face. Ştiţi că în Biserica Ortodoxă, spre deosebire de catolicism, nimeni nu se poate împărtăşi fără spovedanie şi post. Am văzut odată şi am fost impresionat când într-o biserică catolică s-au împărtăşit toţi cei de acolo. Eram într-o vizită pentru o conferinţă. L-am întrebat pe preot, deşi simţeam un miros de tutun: „Toată lumea aceasta s-a pregătit pentru împărtăşanie, s-a spovedit, a postit?”. Zice: „Unii da, alţii ba, cred”. Păi atunci, care este pregătirea?“. „Credinciosul e datornic pentru împărtăşanie”. „Cum se pregăteşte? Noi avem post, spovedanie, canon pe care cel ce s-a spovedit îl primeşte…”. Zice: „La noi în catolicism, pentru cineva cu viaţă morală (de unde ştiu ei care au viaţă morală?) şi credinţă, numai simpla dorinţă de a se împărtăşi constituie pregătirea”. E o chestiune pe care ei o fac – am văzut că şi la greci se întâmplă acelaşi lucru, la ortodocşi – pentru bunul trai şi comoditatea individului care trăieşte în belşug.

În această biserică însă vreau să respectăm tradiţia noastră ortodoxă, prin care nimeni nu se împărtăşeşte fără post şi fără spovedanie. Dorinţa şi îndemnul meu din inimă şi de la Dumnezeu este: postiţi, curăţiţi-vă sufletul şi inima, iertaţi şi cereţi iertare, spovediţi-vă şi primiţi cu cinste şi cu vrednicie Trupul şi Sângele Domnului, fiindcă spune Sfântul Apostol:Cine mănâncă Trupul şi bea Sângele Domnului Iisus Hristos fără vrednicie, osândă sieşi mănâncă şi bea”.

Aş vrea ca totuşi, prin rugăciune şi cu ajutorul lui Dumnezeu, să sporiţi. Şi mai ales prin spovedanie şi prin împărtăşanie. Nu am obosit, de treizeci şi ceva de ani de când sunt preot, să spun:Veniţi şi vă spovediţi, veniţi şi vă împărtăşiţi!“. Probabil până în clipa morţii, până în ultima zi, acelaşi lucru o să vi-l spun: Veniţi să vă spovediţi!

vvaaba

Sfânta Împărtăşanie – Cina cea mare

Să ne îmbrăcăm sufletul cu haina sinceră a pocăinţei! Să ne îmbrăcăm sufletul cu haina strălucitoare a faptelor celor bune şi a rugăciunii! Să ne înnoim lăuntric prin spovedanie şi împărtăşanie! V-am sfătuit mereu: spovediţi-vă, împărtăşiţi-vă! Pentru că nu este nimic mai înalt în lumea aceasta – o Cină mai înaltă – decât să porţi pe Hristos în trupul şi sufletul tău.

Părintele Stăniloae spunea aşa: „Dacă trec pe stradă după o Sfântă Liturghie şi văd un preot ieşind din biserică şi un înger, mă plec înaintea preotului, nu înaintea îngerului, pentru că preotul poartă în el pe Hristos”. Poate să fie un păcătos, poate să facă multe rele, dar în clipa aceea el poartă Trupul lui Hristos. Atât de mare este Cina aceasta!

Când vă împărtăşiţi şi ieşiţi afară, îngerul se înclină în faţa voastră! Voi treceţi înaintea îngerilor, pentru că sunteţi purtători de Hristos! Dacă nu înţelegeţi lucrul acesta, nu spun că veniţi degeaba la biserică, dar nu sunteţi cu adevărat pătrunşi de semnificaţia venirii la biserică, de faptul că trebuie să te mântuieşti, de faptul că n-ai venit în lume să pieri, ca orice animal. N-ai venit numai să trăieşti o viaţă care se sfârşeşte în moarte, ci ai venit în lume cu o misiune. Misiunea aceasta are şi o dimensiune socială, dar în acelaşi timp este o misiune sacră: să răspândeşti cuvântul lui Dumnezeu, să fii un model pentru toţi, să îndemni prin ceea ce faci tu şi pe alţii să facă bine, căci şi aceasta te mântuieşte.

Dintre toate vieţuitoarele lumii acesteia, omul este cea mai tragica fiinţă. Pentru că este singura care are conştiinţa morţii sale. Nici o altă fiinţă n-are conştiinţa morţii. Noi suntem cele mai tragice fiinţe: ştim că vom muri! Şi dacă tinerii zic: „Clipă, treci!“, este ca şi cum ar spune în subconştientul lor: „Moarte, vino mai repede!”. Aşa cum noi la bătrâneţe spunem: „Dacă aş trece mai repede prin boala asta, ca să mor şi să mă duc la Dumnezeu!”, aşa spun tinerii, fără să conştientizeze, „Clipă, treci!”, dar astfel ei se apropie de moarte cu încă un pas.

the-last-supper-todor-mitrovic

Tainele divine sunt veşnice

Esenţa Sfintei Cine a lui Iisus din Joia Patimilor aceasta a fost: să nu-i lipsească pe ucenicii Săi de prezenţa Lui sensibilă după moartea, învierea şi înălţarea la cer. Şi să nu ne lipsească nici pe noi, creştinii, de prezenţa Lui palpabilă până la sfârşitul veacului, când îl vom avea pe Iisus cu noi, în deplinătatea slavei lui Dumnezeu. Iisus instituie Sfânta Euharistie, la care participă şi Iuda care, ca şi noi astăzi, nu a înţeles semnificaţia dumnezeiască a împărtăşaniei şi, asemenea nouă, s-a împărtăşit cu nevrednicie, luându-şi sieşi pedeapsă. Ceea ce a dorit învăţătorul era ca Iuda să se întoarcă, să nu facă ticăloşia pe care o plănuise. L-a prevenit, spunându-i că mai bine nu s-ar fi născut, şi până în clipa împlinirii faptei lui de moarte, el ar fi putut să se întoarcă, dar n-a făcut-o. Mântuitorul nu l-a oprit de la împărtăşanie, dar nici acest act de bunătate nu i-a trezit conştiinţa de vânzător.

„Iar pe când mâncau ei, Iisus, luând pâine şi binecuvântând, a frânt şi le-a dat ucenicilor zicând: Luaţi, mâncaţi, Acesta este Trupul Meu. Şi luând paharul şi mulţumind, le-a dat zicând: Beţi dintru acesta toţi, căci Acesta este Sângele Meu, al legii celei noi, carele pentru mulţi se varsă spre iertarea păcatelor. Şi vă spun Eu vouă că de acum nu voi mai bea din acest rod al viţei până în ziua aceea când îl voi bea cu voi, nou, întru împărăţia Tatălui Meu” (Matei 26,26-29).

Hristos a spus: „Acesta este Trupul Meu şi Acesta este Sângele Meu”, deci a vorbit literal despre pâine ca fiind Trupul Său şi despre vin ca fiind Sângele Său. Dumnezeu nu minte, nu înşeală prin simboluri. Cine spune altfel, este anatema. Protestanţii mai vechi sau mai noi, rupându-se din trupul Bisericii, nu au harul pe care Iisus l-a dat după învierea Sa Apostolilor. Acest har a fost dat prin suflarea peste Apostoli. Apostolii l-au dat ucenicilor lor, prin punerea mâinilor, iar aceştia, la rândul lor, l-au dat episcopilor, tot prin punerea mâinilor peste generaţii şi tuturor preoţilor.

Neavând har, protestanţii nu pot săvârşi Tainele şi atunci au inventat termenul de simbol sau amintire. Când frâng pâinea ei spun că fac o cină de amintire, ca şi cum Dumnezeu ar fi făcut un fel de teatru ca să-i impresioneze pe Apostoli spre a nu-L uita. Tainele divine sunt veşnice şi, prin Iisus, ele s-au manifestat şi se manifestă în lume ca şi în Cer.

(din: Parintele Gheorghe Calciu, Cuvinte vii. “A sluji lui Hristos inseamna suferinta”, Editura Bonifaciu, 2009)

impartasire p. Calciu - biserica din Bucuresti

Legaturi:


Categorii

1. SPECIAL, Hrana duhului / PREDICI SI CUVINTE DE FOLOS, Impartasania, Parintele Gheorghe Calciu, Pocainta, Spovedanie si Impartasanie (Sfintele Taine), Taina Spovedaniei

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

43 Commentarii la “Parintele Gheorghe Calciu: “SPOVEDITI-VA SI IMPARTASITI-VA, NU E NIMIC MAI INALT IN LUMEA ACEASTA!”

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Bine zice! Nu exista mantuire afara de Biserica…
    Ce pacat ca multi/multe nu realizeaza ca, fara Cina cea de Taina nu vom intra in Imparatia Cerurilor, nu vom avea viata in noi in ciuda faptelor bune, a intentiilor onorabile mizand pe ‘eu ma rog la Dumnezeul meu (??!!) in legea mea, in sinea mea…’ dintr-o mandrie prosteasca in a te infatisa unui preot care, inainte de toate este om ca si tine si intelegator in ceea ce priveste firea omeneasca, o rusine nejustificata in a spune la scaunul spovedaniei ce ticalosii ai facut, ai gandit, ai spus…

    Altii se gandesc la Dumnezeu si cauta Adevarul dar, din pricina nasterii/vietuirii intr-o tara in care ortodoxia nu este cunoscuta tanjesc in inima lor dupa invatatura adevarata de credinta iar noi – avandu-o la nas – ne strambam in fel si chip scarbindu-ne ba de viata nu stiu carui preot, ba ne cramponam de dogme, ba de felul si lungimea posturilor, ba din pricina rugaciunilor, ba din cauza canoanelor, samd…d-aia si convertitii au avut un suflu nou si percutant rusinandu-ne pe noi fiindca s-au dedicat trup si suflet ortodoxiei cand au dat de ea; iar Hristos Dumnezeul nostru i-a imbogatit in Har si dar dupa dar; sa fim atenti pentru ca s-ar putea lua talantul nostru (Botezul)si dat altora din pricina cautarii lor necontenite si-a suspinului lor dupa adevaratul Dumnezeu iar noi sa ramanem goi incepand sa flirtam dupa cele ale neamurilor, umbland dupa vant si cazand in idolatrie, paganism ‘dumnezeii oamenilor sunt idoli…gura au si nu vor grai, urechi au si nu vor auzi, picioare au si nu vor umbla…asemenea sa fie toti cei ce-i fac pe ei si cred in ei’ zice psalmistul David.

    Mi-e teama pentru poporul nostru in general si in particular pentru a-i mei de-aproape…consecintele indepartarii ori a lepadarii voite/constiente de Biserica si Sf.Taine se vad concretizate in vorbe, atitudini si fapte contrare ortodoxiei, crestinismului – ce nu vor ramane fara plata si rasplata. Deja se vede cum, Dumnezeu – fiindca L-am dat deoparte – ne lasa intr-ale noastre: cafeaua este deja amara, surubul se strange pana se va transforma in menghina si-atunci ne vom ruga, vom nadajdui sa rasuceasca butonul mintii, inimii noastre pe alta frecventa – schimbarea de pe unde scurte pe unde medii sau inalte nu va ramane fara consecinte pe care va trebui sa le rabdam…nu stiu de ce, oamenii au asa o incapatanare, o impotrivire la ce este bun si folositor pentru ei, o nerabdare in infaptuire – in sens bun – fiindca se vrea atunci, imediat…altfel intorcandu-se de unde au plecat ori punandu-se de-a curmezisul; chiar evreii in timpul peregrinarii lor, mancand mana in pustie, pasari zburatoare, izvoare de apa… tot carteau pana a ajuns Dumnezeu sa zica ’40 de ani am urat neamul acesta’ si l-au maniat si pe Moise de nu a apucat sa vada pamantul fagaduintei decat de departe fiindca ‘a grait nesocotit cu gura lui, amarat-a inima lui cu vorbele lor’ – ciudat, nu? Nu stiu de unde ne vine asta – poate din pricina firii cazute a protoparintilor nostrii, din libertatea lasata de Dumnezeu, din alintul/rasfatul unor copii (mari) de a forta mana Tatalui lor sa le faca voia…nu stiu!

  2. Iisuse drag am doar osândă

    Iisuse drag am doar osândă
    Şi mari mustrări de conştiinţă
    Cînd îndrăznesc să vorbesc critic
    Şi-mi judec semeni’n credinţă.

    Cunoaşterea duhovnicească,
    -Câtă o am, mi-i spre sporire-.
    Îtâtâi în mine să dea roade,
    Şi-apoi s-o fac mărturisire

    C’aceste multe cunoştinţe
    Pe care-n trup nu le-am probat,
    -Trăind şi urmărind sporirea-,
    Lăuntric nu mi-au ajutat.

    Nu î-mi cunosc nivelul maxim
    În rugăciune şi-n răbdare,
    Când nu împing zilnic hotarul
    Către-o sporire şi mai mare.

    Când nu ţin trupul sub povara
    Răbdării mari şi-n pocăinţă,
    Duhul smerit în hamul crucii
    Cu ochii doar pe nevoinţă,

    Când n-am făcut postul un studiu
    Lăuntric, fin şi nuanţat,
    Din care să culeg şi faptic,
    Ce de la sfinţi am învăţat,

    Când nu las soarele s’apună
    Şi’apoi –în post- să mă hrănesc,
    Zi după zi, strunindu-mi duhul
    Prin rugi şi gând duhovnicesc,

    Totul sub grija cea mai mare
    La cugetare, la cârtire,
    La comparaţia cu alţii
    La ce-am citit despre zidire,

    Când nu-mi strunesc cu grijă duhul,
    Nu-l scot din patimi şi păcate,
    Prin ascultarea de duhovnic
    Cu osteneli adevărate,

    Nu mi-a vorbit lăuntric, postul,
    Răbdarea, munca, nevoinţa,
    -Prin trup- şi-n care mod mă’nalţă
    Şi mă zideşte suferinţa.

    Ci dimpotrivă, văzând darul
    La cre sfinţii au ajuns,
    Şi ce trăim cu toţii astăzi,
    Mă împietresc în duh, Iisus.

    Socot că nimeni nu e vrednic
    -Şi –n ei de mă includ şi eu-
    Şi chiar de cred că-s mai nevrednic,
    Dispreţu’acesta este-un rău.

    Dacă prin post şi rugăciune,
    Aş fi cules sfântă răbdare,
    Şi-aş fi simţit pe viu efectul,
    Credinţei noastre sfinţitoare,

    Prin spovedanie spălându-mi
    Până şi cea din urmă vină,
    -prin somn puţin, în post şi rugă-
    Duhul mi-ar creşte în lumină.

    Primind de la altar, puterea
    -Prin Taine în împărtăşire-
    Aş fi purtat în duh lumina,
    Nu critici aspre şi cârtire.

    Prin spovedanie totală,
    Mereu, mereu şi-n nevoinţă
    Aş fi trăit şi eu ca sfinţii
    Vorbind cu fapta, în crediţă.

    Lupta cu alţii nu-mi ajută.
    Ba chiar mă duce-n osândire
    Mă face aspru, dur şi critic,
    Chiar de-mi doresc sincer sporire.

    Iar prin ce fac, cultiv şi-n semeni
    Acelaşi duh de urmărire,
    De critică neziditoare,
    Care nu creşte în iubire.

    Iubirea sfântă se oferă,
    În dragoste şi-n bunătate,
    În răstignirile de sine,
    Şi-n suferinţele purtate.

    Iartă-mi Te rog, tot ce m-acuză
    Şi nevoinţa fă-mi răspuns,
    Credinţei mele ortodoxe,
    Sporindu-mi dragostea , Iisus.

  3. Pingback: Război întru Cuvânt » INTAMPINAREA DOMNULUI: “Sa cunoastem de Cine ne apropiem si pe Cine primim”
  4. Pingback: Război întru Cuvânt » PARINTELE MELCHISEDEC, STARETUL MAN. PUTNA: “Avem nevoie de multa rugaciune si priveghere! Neamul si omenirea intreaga gem, dorind rugaciunea!”
  5. Pingback: Război întru Cuvânt » MILUIESTE-MA, DUMNEZEULE, MILUIESTE-MA … Omilii ale Sf. Teofan Zavoratul in Miercurea Curata despre ce inseamna sa facem pocainta si cum sa ne pregatim cum se cuvine pentru Sfanta Impartasanie?
  6. Pingback: Război întru Cuvânt » Virgil Maxim despre CHEMAREA NOASTRA SI DESPRE PUTEREA INFRICOSATA A SFINTEI IMPARTASANII. Parintele Arsenie Papacioc: “E bine sa umplem sufletul nostru cu cele dumnezeiesti ca sa nu mai aiba loc si cele lumesti”
  7. Pingback: Război întru Cuvânt » Parintele Sofian Boghiu si IPS Teofan, Mitropolitul Moldovei: UNDE IL GASIM PE HRISTOS CEL INVIAT, CINE SI CUM IL POATE RECUNOASTE?
  8. Pingback: Război întru Cuvânt » Parintele Dionisie Ignat de la Colciu despre SPOVEDANIE SI IMPARTASANIE (plus audio si video)
  9. Pingback: NE PUTEM IMBOLNAVI DACA NE IMPARTASIM SAU DACA SARUTAM ICOANELE DIN BISERICA?
  10. Pingback: Ne vorbeste parintele Arsenie Papacioc (5) despre SPOVEDANIE SI IMPARTASANIE. Cum sa ne pregatim si cand sa ne impartasim? DES SAU RAR?
  11. Pingback: Testamentul duhovnicesc al parintelui Calciu (II): "DIAVOLUL TURBEAZA ATUNCI CAND CINEVA SE ROAGA"
  12. Pingback: PARINTELE CALCIU - ULTIMA CONFERINTA, cu o luna inainte de plecarea la Domnul (VIDEO in 3 parti; CLUJ-NAPOCA, octombrie 2006)
  13. Pingback: PARINTELE GHEORGHE CALCIU - 5 ANI DE LA MUTAREA LA CERURI (21 nov.). Interviu inedit din 2004, pentru Radio Reintregirea
  14. Pingback: PARINTELE CALCIU: SCRISORILE-TESTAMENT catre Parintele Iustin Parvu, IPS Bartolomeu Anania, Manastirea Diaconesti si credinciosi (octombrie 2006)
  15. Pingback: INDREPTAR DE SPOVEDANIE alcatuit de mucenicul inchisorilor, Valeriu Gafencu. CARE SUNT PACATELE SI URMARILE LOR? (Ghid orientativ)
  16. Pingback: "Duhovnicul si ucenicul": CRIZA VIETII DUHOVNICESTI A CREDINCIOSILOR "PRACTICANTI" si PERICOLUL BANALIZARII CELOR SFINTE. Urgenta iesirii din inertie, a retrezirii la pocainta adevarata, la nevointa si lucrarea launtrica
  17. Pingback: STIM SI CONSTIENTIZAM CE SE INTAMPLA IN SFANTA LITURGHIE? CU CE SI CUM NE IMPARTASIM? Cuvinte trezitoare ale Sf. Ioan de Kronstadt (2)
  18. Pingback: PARINTELE EFREM IN ROMANIA: Cuvinte din Sfantul Munte (I) – Conferinta de la Alba-Iulia, 2000 (prima parte)
  19. Pingback: CE INSEAMNA O SPOVEDANIE BUNA? Raspunsuri de mare folos de la Parintele Ciprian Negreanu (Cluj-Napoca) -
  20. Pingback: Intre constiinta adanca a pacatului si Iubirea “nebuna” a lui Dumnezeu. PS MARC NEMTEANUL despre PREGATIREA DE IMPARTASANIE SI SPOVEDANIA DEASA - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  21. Pingback: Cuviosul Paisie Aghioritul despre SFANTA LITURGHIE, IMPARTASIRE si pomenirea la PROSCOMIDIE -
  22. Pingback: TAINA IMPARTASANIEI. Cuvantul marilor parinti duhovnicesti: CONTEAZA NU FRECVENTA, CI PREGATIREA SI NEVOINTA DE PASTRARE A HARULUI -
  23. Pingback: Sfantul Simeon Noul Teolog: SA NU NE IMPARTASIM FARA LACRIMI SI FARA STRAPUNGEREA INIMII! Sa nu ne cautam scuze, sa nu ne amagim… -
  24. Pingback: IMPARTASANIA – DES SAU RAR? IN CE CONDITII? Cuvantul Sfintilor Parinti: “Cei care sunt intru nepocainta, sa nu indrazneasca!” -
  25. Pingback: TAINA EUHARISTIEI – “CUTIT CU DOUA TAISURI”. Spovedania este strans legata de Sfanta Impartasanie. SPOVEDANIA OMULUI LAUNTRIC din “Pelerinul Rus” -
  26. Pingback: PARINTELE GHEORGHE CALCIU – viata si slujirea in America. MARTURII CALDE DE LA FIII DUHOVNICESTI DESPRE UN PARINTE ADEVARAT SI SFANT: “Avea puterea de a schimba sufletele oa­menilor, era omul cu cea mai mare dragoste…” -
  27. Pingback: SPOVEDANIA -
  28. Pingback: PARINTELE IONA DE LA OAŞA (Ioan Patrulescu) – interviu in “Familia ortodoxa”. CUM S-A CONVERTIT LA HRISTOS UN TANAR COMUNIST? Spovedanie, canon, ispasire -
  29. Pingback: SFANTA IMPARTASANIE – taina spre caderea si ridicarea multora -
  30. Pingback: IMPARTASANIA DEASA? DAR VIATA CUM NE ESTE? Parintii Ioan Buliga si Iustin Miron de la Oașa despre discernamantul impartasirii, rafinarea strategiilor celui-rau, lupta cu pacatul si ispitele duhovnicilor -
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate