IPS SERAFIM DE PIREU propune PATRIARHULUI ECUMENIC Bartolomeu inscrierea celui de-al OPTULEA Sinod Ecumenic ca tema a Sinodului PANORTODOX

26-03-2012 5 minute Sublinieri

Sinodul al Optulea Ecumenic sau Sinodul “fotian“, in care a fost lepadata erezia Filioque


Din partea Sfintei Mitropolii
Mitropolitul Pireosului Serafim
Pireos, 28 Februarie 2012
Catre
Preasfintia Sa
Arhiepiscopul Constantinopolului – Noua Roma
Si Patriarh Ecumenic
Kir Bartholomeu
Din Fanar

Preasfintite si Preacinstite Stapane,

Cu evlavie, neasemuita dragoste filiala si recunostinta netarmurita catre Preasfintia Voastra, care prin multe cai va luptati pentru inaltarea Bisericii Ortodoxe Catolice, doresc sa va transmit, cu smerenie, felicitari pentru minunatul discurs patriarhal tinut cu prilejul intronarii Mitropolitului de Prusa, kir Elpidoforou, ca si Intaistatator al Sfintei Manastiri Sfanta Treime din Halki.

Referirea dumneavoastra la Sfantul Vostru predecesor, Marele Fotie, Marturisitorul intocmai ca Apostolii, a umplut inimile tuturor fiilor Bisericii, de aproape si de departe, de o bucurie nespusa, de mangaiere si de armonie duhovniceasca deoarece s-a marturisit inca odata – urbi et orbi- de catre Inaltimea voastra ca Preacinstitul vostru predecesor si mare Sfant al Bisericii noastre Nedespartite si Neschimbate, prin viata sa personala si prin marturia sa a marturisit credinta Ortodoxa si a aparat-o pe aceasta impotriva ereziilor” si, in acest fel hotarat a fost inlaturata inselaciunea, erezia si credinta gresita a cazutei Patriarhii a vechii Rome, care incalcase adevarul, respectul si fidelitatea fata de Evanghelie, desi pana in secolul XII numarase intre Sinoadele Ecumenice si pe la al VIII-lea Sinod, intrunit intre anii 879-880, din motive egoiste si evident false, pentru a-si sustine atitudinea aroganta de dominare a lumii si pentru intarirea Papocentrismului, “si-a schimbat” parerea si a considerat ca Sinod Ecumenic talharescul Sinod din 870, care l-a caterisit pe Marele Fotie.

Puternicele cuvinte ale Preasfintiei Voastre:

“Aici Patriarhul Constantinopului Fotie Marturisitorul, Profesor al acestei Universitati, a infipt Crucea Sfintei Manastiri care va fi aratata peste veacuri , pana acum 40 de ani, atat Manastirea cat si Scoala, ca o gradina in care s-a cultivat iubirea pentru invatatura bisericeasca, s-au educat si s-au format oameni de valoare, predicatori ai Crucii si ai Invierii lui Hristos si marturisitori ai credintei in Domnul, asa cum a fost si viata si marturia acestuia: marturisirea credintei ortodoxe si apararea acesteia importiva ereziilor.

Crucea si Invierea reprezinta experienta Bisericii noastre Ortodoxe si al adevaratului crestin care trebuie sa se diferentieze prin etosul Crucii si al Invierii. Crucea este semnul recunoasterii lui Hristos si al adevaratului crestin.

Aceasta atmosfera a Crucii si a Invierii se regaseste in teologia Ortodoxa, care se bazeaza pe experierea rastignirii, nu pe ceva moralist sau scolastic. In plus, acest etos al Crucii si al Invierii se intalneste in viata sacramentala si duhovniceasca a Bisericii noastre: in cea sacramentala, deoarece Tainele se savarsesc prin Harul lui Dumnezeu, care se ofera in forma si sub semnul Crucii, prin care se transmite energia dumnezeiasca; si in cea duhovniceasca, ca jertfa si dar, ca depasire si chenoza in Hristos a simturilor, stricaciunii si mortii.

Sfantul Fotie, a carui mijlocire catre Domnul o cerem si astazi cu multa bucurie, a teologhisit o mentalitate a Crucii si a Invierii. Si in acest mod a trait si s-a nevoit ca dascal si Pastor. Chiar daca a trebuit sa se confrunte cu nedreptatea si dispretul altora, desi a gustat fiere si otet, a adormit multumindu-I si slavindu-L pe Dumnezeu.

Astfel s-a aratat dascal in cuvant si fapta, pastor care si-a jertfit viata pentru Marele Pastor si pentru oile lui, petrecandu-si fiecare zi slujind intru Hristos poporului sau, invatand cuvantul adevarului. Ca un ochi al intregii lumi, Sfantul Fotie isi dorea ca toti oamenii “sa vina la cunostiinta adevarului  (I Timotei: 2,4), drept pentru care a si trimis misionari catre popoarele aflate la nord de Imperiul Bizantin, pentru a-L propovadui pe Iisus cel Rastignit si Inviat si ca sa-L vesteasca pe Hristos celor ce sedeau in intuneric si in umbra mortii.

Acest mare barbat inspirat s-a ostenit mult pentru ca toti oamenii de pe fata pamantului sa cunoasca Adevarul Care este Hristos, si sa se infrupte din ”bogatia bunatatii si a iubirii Sale de oameni“.

Au fost minunat zugravite si intru totul justificate calitatile atribuite de catre Biserica Sfantului celui intocmai cu Apostolii si Martusisitor, Marele Fotie, deoarece cu adevarat a fost fortareata a lui Dumnezeu”, “lumina a rasaritului “ si “ Frumusete a Parintilor”.

Preasfintite si Dumnezeiesc Stapan,

Ca fiu al Sanctitatii Voastre, din adancul inimii mele doresc sa va exprim deplinul meu devotament, dragostea mea filiala si recunostinta pe viata, care ma fac sa capat curaj, simtind afectiunea voastra parinteasca ce va caracterizeaza, ca cel mai umil marturisitor al intelepciunii si cumpatarii voastre pastoresti; doresc sa o informez cu smerenie pe Preasfintia Voastra despre oportunitatea unica pe care o creeaza viitorul Sinod Ecumenic Panortodox, de a cinsti cu adevarat pe cel cu adevarat mare Predecesor al Prefericirii voastre, Cel intocmai cu Apostolii marturistor, Sfantul Fotie.

Ca exceptie, supun aceasta propunere aprobarii Presfintelor Bisericii Autocefale, pentru a fi inregistrata in tematica ce va fi abordata in cadrul Marelui Sinod Panortodox, pentru recunoasterea celui de al optulea Sinod Ecumenic intrunit intre 879-880, in catedra Preasfintiei voastre, ceea ce va inscrie numele Preafericirii voastre mai stralucitor si mai impodobit in Istoria Bisericii noastre dar si in “Cartea Vietii”.

Este desigur de prisos sa va amintesc dumneavoastra, un teolog profund cunoscator, ca Sinodul respectiv a fost unul Ecumenic, fiind convocat de Imparat, ca si celelalte, la el participand reprezentantii Papei de la Roma, Ioan al VIII-lea, care a acceptat hotararile luate, precum arata Patriarhul Ierusalimului Dositheos in “Tomul Bucuriei”, a recunoscut al VII-lea Sinod Ecumenic si prevederea canonica a Sfintelor Sinoade II si IV referitoare la jurisdictia Tronului Preasfintiei Voastre si al Tronului vechii Rome, lepadand, totoata, din Simbolul de Credinta, erezia filioque.

Astfel, depunand aceasta propunere, ma inclin cu sinceritate in fata Preasfintiei Voastre ca fiu al Ei, stiind ca, prin mijlocirea Sfantului Vostru Predecesor si prin rugaciunile tuturor Parintilor purtatori de Dumnezeu, se va binecuvanta luminata voastra Patriarhie si, in acelasi timp, preluarea unei astfel de initiative iubitoare-de–Dumnezeu va bucura inimile tuturor fiilor Preasfintiei Voastre si va fi de folos sufletelor acestora.

Sarut Preacinstita Dreaptă a Sfintiei Voastre şi, cerandu-va rugaciunile, va rămân supus.

+ SERAFIM de Piraeos

traducere pentru razbointrucuvant de E.P.

Legaturi:

Scrisoarea

Textul întreg al scrisorii Înalt Prea Sfinţitului Mitropolit Serafim către Preşedintele Sinodului Permanent, Arhiepiscopul Atenei, Ieronim, este următorul:

Cu multă evlavie mă adresez Prea Fericirii Voastre – care cu înţelegere şi înţelepciune plină de discernământ în vremuri cumplite pentru omenire deţineţi cârma acestei slujiri de întâi-stătător – precum şi Înalt Prea Sfinţiţilor Mitropoliţi şi membri ai Sinodului Permanent din actualul mandat sinodal – cu toţii conştienţi de veghea lor pastorală neadormită şi de discernământului superior (de care sunt datori), de dragostea sinceră şi de împlinirea datoriei lor faţă de Prea Sfânta Biserică Universală Ortodoxă – mă adresez, deci, pentru a vă prezenta următoarea propunere care va înscrie numele Voastre în dipticele marilor ierarhi ai Prea Sfintei noastre Biserici, care în multe feluri şi în multe chipuri s-au luptat şi au păstrat neschimbat şi nealterat adevărul „credinţei neprihănite predate sfinţilor, odată pentru totdeauna”[2]. Aceşti mari ierarhi au preţuit după cuviinţă şi în chip sublim pe stâlpii adevărului ortodox, pe Sfinţii Părinţi ai Bisericii, şi au transmis generaţiei următoare torţa supremă a participării la taina Bisericii şi la adevărata comuniune în Dumnezeu.

Sfântul şi Marele Sinod al Prea Sfintelor Biserici Ortodoxe, pregătit la vreme prielnică şi prin strădanii prompte şi coordonat de centrul prea venerat al Ortodoxiei (…), de Prea Sfânta Biserică a Primului Tron a Constantinopolului prin Întâi-stătătorului acesteia (…), Patriarhul Ecumenic Bartolomeu, reprezintă ocazia irepetabilă şi unică, pe de o parte de a-şi justifica titulatura de Sfânt şi Mare Sinod, iar pe de alta, de a oferi credincioşilor ortodocşi din toată lumea marea bucurie a stigmatizării atât a zelotismului ignorant, cât şi a ecumenismului sincretist.

Această posibilitate constă în proclamarea solemnă de către Bisericile Autocefale Ortodoxe ca al VIII-lea Sinod Ecumenic a Sfântului Sinod din 879-880 care a avut loc la Constantinopol, convocat de către Sfântul şi Marele Fotie cu participarea, prin reprezentanţii săi, şi a papei, pe atunci, ortodox, al Vechii Rome, Ioan al VIII-lea, Sinod care a cuprins teme canonice şi dogmatice şi mai ales:

  1. a confirmat ridicarea Marelui Fotie pe tronul patriarhal al Constantinopolului,
  2. a ridicat anatemele sinodului din 869-870,
  3. a recunoscut obiceiurile şi tradiţiile fiecărei Biserici locale şi valabilitatea deciziilor acestora,
  4. a proclamat locul episcopului în Biserică,
  5. a stabilit relaţia episcop-monah prin sfintele Canoane pe care le-a redactat,
  6. a rezolvat chestiunea jurisdicţiei canonice din Biserica Bulgariei şi
  7. a condamnat erezia Filioque,

Precum şi proclamarea ca al IX-lea Sinod Ecumenic a Sfântului Sinod din 1351 convocat în Constantinopol, care:

  1. a condamnat teologia scolastică a lui Varlaam Calavritul, a celor dimpreună cu el şi prin extindere, a lui Thomas d’Aquino şi a lui Anselm de Canterburry,
  2. a dat dreptate Sfântului Grigorie Palama, Arhiepiscopul Tesalonicului şi celor nouă tratate teologice ale acestuia, Pentru cei ce vieţuiesc cu sfinţenie în isihie, şi a proclamat posibilitatea persoanei umane, prin faptul că Dumnezeu S-a întrupat, de a participa la realitatea lucrării lui Dumnezeu prin energiile Lui dumnezeieşti necreate,
  3. a dogmatizat deosebirea dintre dumnezeiasca fire şi dumnezeieştile energii necreate şi a condamnat erezia scolastică despre harul necreat (actus purus),
  4. a editat Tomul Dogmatic care conţine aceste hotărâri.

Este inoportun, desigur, să menţionez faptul că, în conştiinţa pliromei ortodoxe a Prea Sfintei noastre Biserici, Sinoadele pomenite mai sus sunt deja cinstite şi recunoscute ca Ecumenice şi cele dogmatizate de acestea validează cele şapte Sfinte Sinoade Ecumenice şi constituie Teologia Ortodoxă. Prin urmare, proclamarea formală şi numărarea acestora dimpreună cu celelalte şapte rămâne ca deziderat şi repet cu smerenie că conjunctura favorabilă care se profilează a Sfântului şi Marelui Sinod conferă Prea Sfintelor Biserici autocefale posibilitatea unică a proclamării acestora.

Deoarece, deci, propunerea înaintată se referă la o temă extrem de serioasă şi înaltă, propun ca aceasta să se pună pe ordinea de zi a următorului Sinod al Ierarhiei (Bisericii Greciei), convocat pentru februarie 2011, şi în mod sinodal să se decidă prezentarea ei de către Prea Sfânta Biserică a Greciei ca temă la viitorul Sfânt şi Mare Sinod, iar ca referent al acestei teme propun cu deplină responsabilitate pe Înalt Prea Sfinţitul Mitropolit al Nafpaktei şi Sfântului Vlasie Ierotheos, bărbat cu un foarte pătrunzător spirit teologic şi care slujeşte în mod excepţional cuvântul teologic prin scrierea de opere remarcabile în care analizează şi prezintă tema despre care vorbim. Ca să dovedesc smeritele mele cuvinte ataşez un studiu referitor la această temă (îl puteți citi mai jos) al ierarhului pomenit.

Sărutând Dreapta Voastră prea cinstită

şi cerând rugăciunile Voastre cu trecere înaintea lui Dumnezeu, rămân

Al Vostru cel mai mic frate în Hristos,

† Mitropolitul Pireului Serafim

Ὀρθόδοξος Τύπος, 19.11.2010, nr. 1854, pp. 1, 7.

*


Categorii

"Marele Sinod Panortodox" (de la Creta - inainte si dupa), Mitropolitul Serafim de Pireu, Papa (Papism), Patriarhul ecumenic Bartolomeu, Traduceri

Etichete (taguri)

, , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

13 Commentarii la “IPS SERAFIM DE PIREU propune PATRIARHULUI ECUMENIC Bartolomeu inscrierea celui de-al OPTULEA Sinod Ecumenic ca tema a Sinodului PANORTODOX

  1. Ideea ar fi foarte buna daca ar exista urechi pentru ea. Insa noi stim din profetiile Sfintilor Parinti ca al 8-lea Sinod Ecumenic va fi unul talharesc, care va desfiinta lucruri sfinte precum postul si monahismul, daca-mi amintesc corect. Deci, daca s-ar adeveri cele propuse de IPS Serafim, am avea un al 10-lea Sinod, nu? Faca-se voia Domnului!

  2. Cred ca dorindu-se sa se traduca numele I.P.S. Hierotheos Vlachos, i s-a stalcit numele. Hierotheos s-ar traduce Ierotei, insa Vlachos e numele de familie care n-ar trebui tradus. Sigur ca inseamna “Vlahul”, ceea ce pentru noi romanii e o mare bucurie, pentru ca inseamna ca inalt prea sfintitul parinte are stramosi (a)romani.

    Ce mi s-a parut cel mai interesant din acest articol: ca Roma “desi pana in secolul XII numarase intre Sinoadele Ecumenice si pe la al VIII-lea Sinod, intrunit intre anii 879-880, … “si-a schimbat” parerea si a considerat ca Sinod Ecumenic talharescul Sinod din 870, care l-a caterisit pe Marele Fotie”.

  3. @ Ana Elisabeta:

    Nu i s-a stalcit numele. Este si Mitropolit al Vlasiei, nu are legatura cu numele de Vlachos.

  4. Pingback: Patriarhul Ecumenic cere Arhiepiscopului Ieronim INTERZICEREA anatemelor rostite de IPS Serafim de Pireu la Duminica Ortodoxiei - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  5. Pingback: Mitropolitul Serafim de Pireu: SE INCEARCA REDUCEREA MEA LA TACERE - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  6. Pingback: Sinaxa clericilor si monahilor din Grecia acuza MENTALITATEA PAPISTA a Patriarhului Ecumenic Bartolomeu. EXPUNERE PATRISTICA EXHAUSTIVA A DEVIERILOR ECUMENISTE - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  7. Pingback: Biserica Rusiei despre SINODUL PAN-ORTODOX: e inadmisibila ignorarea atitudinii clerului si credinciosilor - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  8. Pingback: IPS Hierotheos Vlachos despre AL OPTULEA SINOD ECUMENIC (879-880). Respingerea primatului papal si condamnarea ereziei FILIOQUE - Recomandari
  9. Pingback: IPS Teodosie Tomitanul slujind impreuna cu IPS Serafim de Pireu praznicul Sinodului al Optulea Ecumenic - Recomandari
  10. Pingback: INCEPE INTALNIREA PAN-ORTODOXA ORGANIZATA DE PATRIARHIA ECUMENICA. Care sunt temele de discutie? - Recomandari
  11. Pingback: “SFANTUL SI MARELE SINOD PANORTODOX” – fixat pentru 2016. Alocutiunea Patriarhului Ecumenic Bartolomeu, cuvantul Patriarhului Daniel si CATEVA INTREBARI CARE SE IMPUN - Recomandari
  12. Pingback: Parintele Savatie despre posibila AGENDA UNIFORMIZANTA A SINODULUI PANORTODOX/ Mesajul Sinaxei Intaistatatorilor Ortodocsi de la Fanar - Recomandari
  13. Pingback: Textul integral al predicilor pregatite de IPS SERAFIM de PIREU pentru vizita in România (Constanta): “NOUA ERA” CEA VESNICA A LUI HRISTOS vs. VECHEA “NOUA ERA” A ANTIHRISTULUI. Cuvinte viguroase despre MASONERIE, PANEREZIA ECUMEN
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare