Mitropolitul Serafim de Pireu ii scrie intai-statatorului Bisericii Greciei despre „infailibilitatea” papei
Scrisoarea Mitropolitului Serafim de Pireu către Arhiepiscopul Greciei despre „infailibilitatea” papei
Mitropolitul Serafim de Pireu a trimis o scrisoare către Arhiepiscopul Ieronim al Atenei şi a toată Grecia cu pretextul întrunirii Comisiei Mixte Internaţionale pentru Dialogul Teologic dintre ortodocşi şi romano-catolici, cu tema „Rolul episcopului Romei în comuniunea Bisericilor primului mileniu”, ce va avea loc în Cipru.
Mitropolitul de Pireu în scrisoarea sa către Arhiepiscopul Ieronim referindu-se la rolul episcopului Romei subliniază:
„Este un adevăr istoric imbatabil că niciodată Biserica în primul mileniu nu a recunoscut episcopului Romei vreun primat de autoritate şi de jurisdicţie în plan universal. Autoritatea supremă în Biserica Universală a fost exercitată întotdeauna numai de către Sinoadele Ecumenice”.
Kir Serafim subliniază încă:
„Conform acestora Preasfânta noastră Biserică nu acceptă primatul papal aşa cum a fost înţeles şi interpretat de către Conciliul I Vatican, care a proclamat pe episcopul Romei drept «interpret infailibil» al conştiinţei Bisericii”.
Scrisoarea Mitropolitului Serafim de Pireu:
Preafericite Părinte şi Stăpâne,
Sunteţi cunoscut pe plan panortodox pentru profundul Vostru ataşament faţă de suprema şi de către Apostoli predanisită nouă instituţie a sinodalităţii în conducerea Preasfintei noastre Biserici Ortodoxe Universale Nedespărţite, instituţie pe care aţi şi apărat-o în timpul mult-dăruitei Voastre slujiri arhiereşti cu bun curaj şi întru multă cunoştinţă.
Stându-ne înainte atât apropiata întrunire ordinară a Sfântului Corp al Respectabilei Ierarhii a Preasfintei noastre Biserici la începutul lunii octombrie, cât şi întrunirea din Cipru a Comisiei Mixte Internaţionale pentru Dialogul Teologic dintre ortodocşi şi romano-catolici cu tema „Rolul episcopului Romei în comuniunea Bisericilor din primul mileniu”, cuget smerit că este necesar ca tema să se dezbată teologic de către Respectabila Ierarhie a Preasfintei noastre Biserici şi să se formuleze o poziţie şi o exprimare clară din partea acestui Sfânt Corp, aşa încât Înaltpreasfinţitul nostru reprezentant, Mitropolitul Hrisostomos de Messinia, care se distinge prin pregătirea sa teologică, larga erudiţie şi dreapta judecată, să fie întărit pentru redactarea finală a textului comun al întrunirii internaţionale în discuţie.
Este un adevăr istoric imbatabil că niciodată Biserica în primul mileniu nu a recunoscut episcopului Romei vreun primat de autoritate şi de jurisdicţie pe plan universal. Autoritatea supremă în Biserica din întreaga lume a fost exercitată întotdeauna doar de către Sinoadele Ecumenice.
Conform acestora Preasfânta noastră Biserică nu acceptă primatul papal după cum a fost înţeles şi interpretat de către Conciliul I Vatican, care a proclamat pe episcopul Romei drept – chipurile – «interpret infailibil» al conştiinţei Bisericii cu posibilitatea de a se opune chiar şi hotărârilor unui Sinod Ecumenic, sfeterisindu-se tot aşa cu „infailibilitatea sa” consfinţită dogmatic şi de către Conciliul II Vatican şi cu primatul jurisdicţional revendicat peste întreaga Biserică, în mod arbitrar, antiscripturistic şi anticanonic ia locul de-viaţă-Făcătorului şi Preasfântului Duh al Adevărului în trupul Bisericii, anulând astfel, urbi et orbi, instituţia sinodală predată de Sfinţii Apostoli ai Bisericii, dar şi însăşi prezenţa şi lucrarea Sfântului Duh în ea.
Prearespectabilul patriarh ecumenic de Constantinopol – Noua Romă, Sanctitatea Sa Kiriou Kir Bartolomeu, pe 1 octombrie 1997, din catedra oficială a Universităţii Aristotelice din Tesalonic, vorbind despre erezia Filioque a declarat referitor la tema în dezbatere a Comisiei Mixte Internaţionale următoarele:
„… Doar două cuvinte răstoarnă întregul edificiu al lumii, justificând infailibilitatea şi autoritatea unui singur om pe pământ. Sentimentul libertăţii cu care Hristos ne-a eliberat nu permite Bisericii Ortodoxe Răsăritene să accepte totala Ei supunere faţă de voinţa unui singur om, de aceea neagă justeţea acestor două cuvinte, deasupra cărora acest singur om încearcă să-şi întemeieze autoritatea” (Vol. «ΕΠΕΣΚΕΨΑΤΟ ΥΜΑΣ», Vizitele Patriarhale în Co-capitală, 1997-1999-2000, Ed. Sfintei Mitropolii de Tesalonic 2000, p. 275).
În cadrul întrunirii Comisiei Mixte Internaţionale va trebui cu siguranţă să se expună patogeniile romano-catolicismului şi în special inexistentul „oficiu petrin” al episcopului Romei, dovezile false şi nelegitime asupra lui (donaţiile pseudo-constantiniene, dispoziţiile pseudo-isidoriene, pseudo-clementinele ş.a.), aşa-zisele mărturii despre dreptul la apel (ekkliton) a episcopilor Bisericii către Scaunul roman şi aşa-zisele mărturii despre autoritatea romană în chestiunile credinţei şi interpretării Scripturilor.
Având în vedere că potrivit memoriului din 13 ianuarie 2005, semnat de către fericitul întru adormire predecesor al Vostru, Arhiepiscopul Atenei şi a toată Grecia Kir Hristodulos, şi de co-preşedintele din partea ortodocşilor al Comisiei Mixte Internaţionale de Dialog, Înalt Preasfinţitul Mitropolit Ioan de Pergam, Preasfânta noastră Biserică a proclamat clar prin Hotărârea Permanenţei Sfântului Ei Sinod din 12 ianuarie 2005 că:
„1. ...Uniaţia (greco-catolicismul) constituie o abatere ecleziastică, dogmatică şi nomocanonică, o violentă răpire şi despărţire a credincioşilor de Biserica-Mamă Ortodoxă, iar de aici reiese că numaidecât ea trebuie osândită şi desfiinţată.
2. În ceea ce priveşte tema dialogului, Biserica Greciei cugetă că trebuie în mod obligatoriu să se continue dezbaterea asupra temei uniaţiei, care nicidecum nu a fost epuizată, dat fiind că ea continuă încă să existe şi să acţioneze în dauna Ortodoxiei. Această dezbatere, spre uşurarea demersului dialogului, poate să fie continuată în cadrul eclesiologiei sub prisma primatului”,
şi este necesar ca tema amintită să fie dezbătută pornindu-se şi de la alegerea, hirotonia şi instalarea doar cu trei zile înainte în Atena a noului episcop greco-catolic de Karakovia, domnul Dimitrios Salahas.
Încheind cererea (mea) către Preafericirea Voastră, semnez plin de bună încredinţare.
+ SERAFIM de Pireu
(traducere din limba greacă de ierom. Fotie, sursa: romfea.gr)
Unde s-au ascuns ierarhii nostri? Nici unul din cei ce exista nu par sa gindeasca asa, dapoi sa mai si vorbeasca.
Daca BOR nu se delimiteaza de ereziile catolice, si, mai mult va recunoaste unirea, in orice forma, cu papalitatea, eu o sa fac ascultare doar de acei ierarhi care apara ortodoxia asa cum au consfintit-o Sf. Biblie si Sf. Traditie. Iar aceasta ascultare nu va face distinctie de neam.
Orice compromis inseamna erezie.
Nu orice compromis inseamna erezie, pe de o parte, iar pe de alta parte, daca am cugeta duhovniceste, asa cum nu ne putem revolta si blama pe Adam si pe Eva, tot asa nici pe ierarhii care sunt chipul (decaderii) neamului nostru: precum noi, asa si ei. Sa ni-i asumam, rugandu-ne pentru invierea noastra si a lor si vom avea parte de surprize minunate. Fara indoiala ca recunoasterea unirii cu papalitatea va insemna lepadare, dar… sa nu fie!