Articolele saptamanii (2): PAUL GHITIU despre un atac absurd al lui MARIUS VASILEANU la adresa parintelui Iustin si a Bisericii, in a doua zi din Postul Mare

9-03-2011 3 minute Sublinieri

Paul Ghitiu

Blogul lui Paul Ghitiu: Cum a descoperit Cetăţeanul Vasileanu dracul naţionalist în Biserica Ortodoxă Română

Ori pentru că nu-l băga nimeni în seamă şi atunci s-a gândit să atace piaţa cu un subiect care are potenţial de scandal, ori pentru că cineva, “o voce”, i-a şoptit o comandă scurtă, ori pentru că amândouă, dl. Vasileanu are treabă de la un timp cu Biserica Ortodoxă Română.

După ce într-un articol recent avea mai multe griji – poate prea multe pentru un singur articol – cum că i-au scăzut procentele de încredere din partea populaţiei pentru că e dreaptă, dar e strâmbă, că e coruptă, că nu ştie să comunice, că nu prea e democrată – după cum spuneam, cam multe şi amestecate diluând astfel efectul – cetăţeanul respectiv revine cu o nouă grijă:

“De ce persista delirul pseudo-nationalist in discursurile unor lideri de opinie ai BOR, cunoscuti teologi sau preoti, mari duhovnici, ba chiar unii ierarhi care parca vor sa-l concureze pe tribunul de Butimanu? Cum poate fi atenuat si imbunat acest discurs? Cu alte cuvinte, cata audienta au astazi pozitionarile nationaliste firesti, decente, adecvate inteligent noilor realitati europene si euro-atlantice,dar care nu aluneca in capcanele ideologice, in extremisme defuncte?”

Neamintindu-mi de nicio astfel de atitudine, ba chiar fiind uşor dezamăgit de un uşor prea la modă internaţionalism al Bisericii noastre, am accesat materialul cu pricina pentru a vedea despre cine e vorba; care sunt duşmanii  noilor realităţi europene şi euro-atlantice, cine sunt imitatorii cruciaţi ai nebunului de la Butimanu. Şi iată cine erau zmei şi căpcăunii:

La intrebarile de mai sus exista o multitudine de raspunsuri. Era previzibil, de pilda, ca un fost membru al miscarii legionare, precum Pr. Justin Parvu, sa-si promoveze ideologia pana la capat, caci vorbim de un batran de 92 de ani care a suferit indelung pentru convingerile sale. Este insa de neinteles de ce si cum a reusit parintele sa devina astazi un centru de greutate al extremismului crestin ortodox romanesc,manifestat in felurite variante: de la refuzul pasapoartelor biometrice,  mai nou, al cardurilor de sanatate, pana la refuzul vaccinurilor, al autoritatii Bisericii si a statului, in ultima instanta.

Ei erau numai unul, părintele Iustin Pârvu, căci pe nimeni altul nu mai numeşte cetăţeanul Vasileanu într-un material destul de lung, de altfel. Asta ar fi unu.

Doi: Unde se ascunde pseudonaţioalismul de tip Butimanu în refuzul paşapoartelor, al cardurilor de sănătate, al vaccinurilor etc.? Fantezie, fantezie, da’ să ştim şi noi.

Trei: Unde se ascund elementele ideologiei legionare pe care, pretinde comunardul Vasileanu, bătrânul călugăr o promovează până la capăt, în aceleaşi refuzuri? Căci cu altceva revoluţionarul Vasileanu nu mai vine.

Dar cine citeşte titlul articolului şi extrasul din şapoul acestuia în care este reluat chiar primul text citat mai sus, înţelege foarte clar că BOR colcăie la toate nivelele de legionari, tribuni, nebuni, extremişti şi, de ce nu, terorişti. Şi pentru ca construcţia imaginară să ţină avem şi un “ce” concret: părintele Pârvu, pe care o întâmplare meşteşugit pusă la cale, probabil, l-a aruncat sub satârul necruţător al internaţionalilor, corecţilor, activiştilor etc (Aşa cum în primul material era amintit Teodosie de la Constanţa; câte o tentă de concret care să facă tot virtualul adevărat).

Şi pentru că toate astea trebuia să servească unui scop mai perfid iată şi concluzia pe care filosoful post-marxist ne-o serveşte din chiar primul rând al articolului său:

Intoxicati cu delirul pseudo-nationalist, este greu sa mai gandesti astazi Biserica drept vector de securitate.(!!!)

Cum autorul articolului nu e venit nici din munţii din Papua Noua Guinee, nu e nici prost, nici incult,(…)

[ultima parte a frazei de final este de o duritate personala, care consideram ca putea lipsi si pe care preferam sa o cenzuram, pentru ca nu o putem asuma si recomanda nota admin. Razboi intru Cuvant]

Nota noastra:

A se citi si raspunsurile date la comentarii de D-l Paul Ghitiu.

Articolul criticat este postat pe platforma de opinie Contributors: Biserica, vector de securitate (pornind de la cazul Pr. Justin Pârvu)

Din partea noastra nu mai e nevoie de multe comentarii. Daca acestea sunt convingerile Domnului Vasileanu (“europene si euroatlantice”) de ce ar trebui sa ne mai miram? Omul isi slujeste crezurile cu multa abnegatie, nu? 😉 Pacat ca tocmai unii ca domnia sa, promotori vechi si ferventi in plan editorial ai sincretismului religios au ajuns, spre a deruta publicul, sa dea lectii de “cale imparateasca”, cand este evident ca ceea ce propune este nimic altceva decat… corectitudinea religioasa a noii ordini (vezi sintagma-sablon a “noilor realitati” normative). “Calea de mijloc” nu a fost niciodata cea a laxismului si relativismului dogmatic sau moral, ori a pasivitatii pioase in fata “noilor realitati”, care pentru unii “intelectuali luminati” trezesc, automat, niste reflexe de acomodare “inteligenta”,  fara problematizare si fara cracnire. “Ordinele” euro-atlantice se executa, nu se discuta!

Intr-adevar, derapajele “de-a dreapta” de la duhul Ortodoxiei exista, ca orice alt fenomen, si printre credinciosii sau calugarii de rand ai BOR, iar pe aceasta pagina ele au fost combatute constant si intransigent de cuvintele Traditiei; atat doar insa:  trebuie sa te situezi cu adevarat inlauntrul caii Sfintilor Parinti si ai spatiului eclezial viu, pentru a le putea afla si identifica corect si fara clisee ideologice stangiste sau umori resentimentare personale, producatoare de… – iertati – sentinte de tip ghiveci sau nuca-n perete… Mai mult si mai grav, atacarea directa a Parintelui Iustin, inca din titlu, este in acelasi timp absurda, provocatoare si descalificanta, ca sa nu zicem ca de-a dreptul…”sinucigasa”.

Impresia noastra este ca unii din ambele extremitati ideologice care paraziteaza discursul ortodox tin cu totul dinadinsul sa ne streseze si sa ne tulbure permanent, aproape zi de zi si ceas de ceas, starnindu-se intre ei, dar si dandu-si mana, pana la urma, peste capetele noastre (vezi cele scrise in preambulul articolului de aici!) intr-o hora draceasca din care ies in paguba tocmai cei care chiar cauta, printre atatea hatisuri, sa mai urmeze calea Duhului lui Hristos.

Sa vestim si celor care nu si-au dat seama: a inceput Postul Mare!

Marius Vasileanu

Vezi si:

 


Categorii

Articolele saptamanii, Opinii, analize, Pagini laice, Pagini Ortodoxe, Parintele Iustin

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

33 Commentarii la “Articolele saptamanii (2): PAUL GHITIU despre un atac absurd al lui MARIUS VASILEANU la adresa parintelui Iustin si a Bisericii, in a doua zi din Postul Mare

  1. @ Av. George:

    Va rugam sa revizuiti exprimarea ca sa poata fi publicat comentariul. va multumim!

  2. Din cate stiu de la parintele meu, parintele Iustin este in permanenta provocat de anumite persoane care ajung in preajma sinfitiei sale si care folosesc dupa aceea inregistrari pentru a acredita niste idei extremiste ce nu apartin in totalitate, sau asa cum sunt prezentate trunchiat, parintelui.
    Este trist ca se intampla asa, dar si mai trist este ca se lucreaza impotriva BOR chiar dinlauntrul ei…:-(((

  3. Fratii mei,

    Va cam grabiti cu judecata! Noi am citit articolul, mai multi teologi, si l’am inteles drept un grav apel la Responsabilitate. Nu trebuie sa ne mintim pe noi insine: automanipulari exista inlauntru Sfintei Biserici, caci oameni suntem. Autorul, dl M. Vasileanu, care a fost totdeauna un exemplu de moderatie printre jurnalistii romani care au scris despre Biserica, nu face decat sa vorbesca despre o latura mai putin discutata, in perspectiva nationala, aceea a SECURITATII ROMANIEI. Atitudinea Voastra, fratii crestini, poate face uneori, involuntar, jocul unor interese straine… De ce nu exista in citatul de mai sus un alt pasaj din articol, anume cel privitor la amenintarile cu ruperea Sfintei noastre Biserici Ortodoxe?? Va intreb: cunoasteti cele petrecute in Bulgaria?? – la care autorul face aluzie, in treacat. Sa ne aplecam cu smerenie si in fata celui mai pacatos om. Uneori vorbeste prin el Glasul Domnului. Atitudinile incrancenate fac rau nu numai Bisericii, ci si Tarii. Semnalul de alarma tras de dl Vasileanu merita toata atentia, iar cei care s’au grabit si nu au citit cu luare-aminte ar trebui sa’i ceara iertare! “Nu ca sa va rusinez va scriu acestea, ci ca sa va dojenesc ca pe niste copii ai mei iubiti”(I Corinteni 4, 14)…

  4. @ Pr. Andrei:

    Parinte, cu tot respectul va rugam si noi sa cititi cu atentie comentariul nostru, unde am vorbit despre cele doua extreme. Din pacate, si dl. Vasileanu, recunoscut pentru ideile sale mai mult decat ecumeniste (sincretiste) face parte din una dintre ele. Partea sa de dreptate pe care i-o gasiti este mult prea inabusita de partea mai groasa, totusi, de nedreptate, destul de evidenta, totusi, daca nu suntem mult prea subiectivi. Tocmai ca nu putem lupta cu un fenomen vatamator sau cu o primejdie cu oamenii si cu ideile care apartin altor fenomene la fel de primejdioase, chiar daca de sens contrar. Trebuie sa combatem atat zelotismul sau extremismele stipendiate de diverse servicii straine interesate in a crea tulburare si rupturi, dar si ecumenismul si relativismul celor care, din interior, lucreaza, constient sau nu, la surparea aceleiasi unitati.

    Daca veti citi si celelalte linkuri la articolele noastre, veti vedea ca NU NOI suntem cei care “ajutam” la realizarea unor interese schismatice sau revolutionare in Biserica, ci suntem unul dintre putinele siteuri care au avertizat repetat si ferm IMPOTRIVA acestor tendinte, atragandu-ne veritabile campanii securistice de demonizare, de discreditare dn partea celor vizati.

    Nadajduim ca ne-am facut intelesi.

    Iertati-ne.

  5. Parinte Andrei, iertati-mi indrazneala, dar cum se face ca “mai multi teologi” asculta mai degraba de un jurnalist lumesc, decat de Evanghelie ? Nu cred ca in Evanghelie se vorbeste de “securitatea” vreunui neam sau vreunei Biserici…Ba dimpotriva a ne lua Crucea si al urma pe Hristos este mai degraba un indem la foarte multa “insecuritate”, caci daca pe El l-au rastignit, pe noi ne vor lauda ? Si daca El nu pentru “securitatea” lui Israel venise, oare credeti ca pentru “securitatea” Romaniei trebuie sa sacrificam dreapta credinta, adaptand-o vremurilor ?

  6. Parinte Andrei

    Textul d-lui Vasileanu daca avea importanta mare pentru indreptarea vreunei situatii din biserica si din tara, trebuia adus in discutie inainte sau dupa Post. Macar cu atata respect putea fi atins parintele Iustin si implicit noi ceilalti ortodocsi, pentru ca un astfel de articol la adresa parintelui chiar acum la inceput de post nu aduce decat durere.

    Sfintia voastra cum simtiti parinte asta?

    Nu trebuie sa stim prea multa teologie ca sa intelegem ca textul d-lui Vasileanu are atat de multe rautati nu numai la adresa parintelui Iustin, ci a oricarui roman care se impotriveste vaccinurilor, cardurilor de sanatate si oricarei hotarari politice sau de alta natura, menite sa destabileasca ritmul unei vieti crestine.

    Doamne ajuta

  7. Doamne ajuta si post usor , nu vreau sa-l supar pe Parintele Andrei , sunt de 7 ani in PITESTI si ca sa ma inpartasesc cu SFINTELE TAINE a trbuit sa merg la Bucuresti sa ma inpartasesc .
    iertati-ma si Dumnezeu sa ne aiba in paza .
    Un post cu volos va daruiesc .

  8. Iată biografia (demnă de un afiș euro-atlantic) a cetățeanului M. Vasileanu (din finalul articolului http://www.zf.ro/ziarul-de-duminica/spiritualia-filmul-avatar-sau-ecologia-sans-frontieres-5776791/):

    MARIUS VASILEANU (n. 14 apr. 1964 la Gura Humorului, Bucovina) are o licenta in filosofie (Universitatea Bucuresti) si un master in antropologia spatiului sacru (Universitatea de Arhitectura ”Ion Mincu”). Este doctorand al Universitatii Bucuresti, Facultatea de Litere, cu o tema interdisciplinara in care continua studiile de antropologie a religiei. A fost director al Editurii Muzicale si profesor de istorie a religiilor in invatamantul preuniversitar. A sustinut o bogata activitate in presa: studii, articole, eseuri, recenzii, proza scurta, editoriale, interviuri – in jurnale, reviste culturale si cu profil spiritual -, producator si realizator de emisiuni radio, numeroase colaborari la principalele televiziuni centrale. In ultimii ani a fost editorialist si editor coordonator (departamentul cultura-religie) la ziarul ”Adevarul” si redactor-sef al revistei ”Adevarul literar si artistic”; ulterior a fost senior editor la agentia de presa ”NewsIn”, coordonand departamentele de cultura-religie si media-publicitate. Actualmente semneaza o rubrica saptamanala in suplimentul ”Aldine” al ziarului ”Romania libera” si preda istoria religiilor la Universitatea Bucuresti.

    Precizări (nescrise în CV):

    1. Facultatea de filosofie pe care a terminat-o înainte de 1989 era școala superioară de materialism și ateism științific și istoric, unde se recrutau activiștii și securiștii devotați anticreștini.

    2. După revoluție s-a desfășurat în cadrul grupării MISA a guru-ului Gregorian Bivolaru (alt protejat al Securității care trebuia să direcționeze tinerii spre degradare și dezbinare) , ”coordonând” cursuri de yoga sincretistă alături de Mario Sorin Vasilescu (Cei mai în vârstă vă rog să confirmați.) și alți ”directori de conștiințe”, la ordinul șefilor de departament pesemne. Lucrul acesta nu-l poate șterge din amintirea celor cale l-au cunoscut în acest context (spațio-temporal-”spiritual”). http://patermihail.wordpress.com/2010/03/27/despre-ecologia-sans-frontieres-a-%E2%80%9Davatarului%E2%80%9D-lui-marius-vasileanu/#comment-225

    3. Acoperirea lui cu diplome de pe la tot felul de universități și școli cosmopolitiste și relativiste, ca și infiltrarea și promovarea lui în presa de o anumită factură (spiritualitate confuză, gnosticism, sincretism, new-age-ism), dovedește demersul și sprijinul pe care-l are pentru a-și crea, în timp, imaginea de autoritate în domeniu, de fapt un diversionist mascat care nu ezită să atace Biserica ori de câte ori găsește personal motive sau primește ordin.

    4. Ca și alți ”profesioniști” în ale ”spiritualismului”, își mai face apariția și pe la diverse manifestări culturale (l-am văzut și la o cateheză a domnului Sorin Dumitrescu la mănăstirea Antim) ca să nu fie acoperit de uitare… și, binențeles, ca să mai ia pulsul (cultural al) participanților…

    5. Confuzia și concepția specialistului M.Vasileanu prezentă și în articolul cu CV-ul a fost lămurită în articolul http://patermihail.wordpress.com/2010/03/27/despre-ecologia-sans-frontieres-a-%E2%80%9Davatarului%E2%80%9D-lui-marius-vasileanu/, și este tipică pentru un asemenea diversionist.

    6. Deși apelează la citate din Părintele Stăniloae, nu alege decât ce-i convine, iar dacă Părintele a scris impecabil de frumos și de argumentat despre ortodoxie și românism, cetățeanul M.Vasileanu evită să-l amintească, făcând, însă, referire la normele corectitudinii politice de factură euro-atlantică care, vezi Doamne!, îl incriminează pe Părintele Iustin Pârvu.

    În concluzie,

    știind că Dumnezeu vrea ”ca tot omul să se mântuiască și la cunoștința adevărului să vină”, îi doresc cetățeanului M. Vasileanu luminare de Dumnezeu, pocăință și dreaptă credință fără de care nimeni nu poate fi în Biserica lui Hristos și nici nu se poate mântui.

  9. Iubitii mei,
    noroc cu fiul meu seminarist, deocamdata, ca se sparie gandul ce mai aflam de pe internetii astia. Iaca, tot in Post, un Parinte al Sfintei noastre Biserici, Parinte la Petru Voda, se “autosuspenda” din BOR…!!!! Am citit pe situ revistei dlui Bucuroiu, Lumea credintei. Asa ca Va rog ca pe niste copii dragi sa o lasati mai moale cu nebuniile astea venite de la Man. Petru Voda. Dl. Vasileanu aducea ieri o precizare la subsolul articolului Domniei sale, cuiva care il ataca ca si pe-aici, fara strop de smerenie. Iaca aici:
    “Stimate domn, Va marturisesc, am fost acum un an si ceva intr-un pelerinaj ajungand si la Pr. Justin Parvu care m-a primit in camera sa modesta de la Manastirea Petru Voda. Dupa cum am ajuns de-a lungul timpului in preajma multora dintre duhovnicii nostri cunoscuti (am fost gazduit cateva saptamani sub acelasi acoperis cu Pr. Cleopa, candva). Spre deosebire de Pr. Arsenie Papacioc, cu care am avut mai multe intalniri de suflet, Pr. Justin Parvu are o atitudine mult mai infierbantata. De aceea, am scris mai sus, mi se pare ca Pr. Papacioc sau Pr. Teofil de la Sambata (intre timp, plecat la Domnul), sunt ceva mai prudenti in interpretarea anumitor “semne” ale “vremurilor de pe urma”. Si nu indeamna NICIODATA la rascoala impotriva statului roman ori la ruperea BOR !
    De aceea consider ca o dezbatere despre implicatiile legate de securitatea nationala versus diversele devieri ale unora dintre credinciosi ar fi binevenita.
    Trec peste micile “complimente” pe care le faceti si va asigur ca in acest moment, intamplator, nu am sefi de nici un fel, sunt ceea ce s-ar numi freelancer, iar ceea ce scriu este luat in serios de foarte multa lume. Poate ceva mai educata.
    Asadar, va indemn sa priviti in jurul dvs cu responsabilitate: asa cum Biserica aduce Pacea lui Hristos, aduce (eventuala) Mantuire, tot astfel Biserica mai aduce mangaiere pentru neajutorati, aduce cultura, monumente nepretuite, buna educatie. Si, deloc in ultimul rand, este unul dintre vectorii de securitate nationala”
    Eu simt nevoia sa ma smeresc si sa tac. Daca vrea Domnul, poate sa ma si rog. Sfintiile Voastre faceti cum credeti si va lumina Cel de Sus. Doamne ajuta!

  10. @Pr. Andrei:

    1. Am aflat si noi cu stupoare si cu teama de gestul lui Vasilica Militaru, care insa nu isi declina in niciun moment identitatea de preot. Si nici nu credem ca este. E un mirean care a luat o decizie aberanta din orice punct de vedere. Cazul e nelinistitor deoarece da seama unui duh care anima pe mai multi. Este insa nedrept sa echivalam acesti ”mai multi”, sau acest curent ce frizeaza schisma, cu intreaga obste a Man. Petru Voda. Judecata colectiva a unor oameni e un principiu totalitar.
    Asupra acestor curente am atras mereu atentia, avertizand, ceea ce ne-a atras mania si defaimarea perpetuatorilor sai, asa ca nu avem ce sa lasam mai moale. V-am fi indatorati daca nu ati transforma aceasta discutie in dialog al surzilor si ati fi ceva mai atent la celalalt.

    2. E o problema daca nu vedeti nicio problema in textul adaugat de dl Vasileanu. E mai mult decat aberant si iresponsabil! Sa sustii ca parintele Iustin indeamna la revolutie impotriva statului si la rupere de BOR inseamna sa fii mincinos, scurt pe doi. Asemenea afirmatii, care incrimineaza grav pe parintele Iustin, nu pot fi date decat cu dovezi concludente. Niciodata nu a fost parintele Iustin vazut si auzit cu astfel de indemnuri. Ah, ca unii ingaduiti de parintele Iustin pe langa el, si care nici nu sunt multi (multe) incita la astfel de actiuni, e altceva. Dl Vasileanu nu face decat sa le cante in struna, caci astfel de oameni nu doresc decat sa se foloseasca de renumele parintelui pentru propriile lor ganduri si planuri.

    In ceea ce priveste securitatea nationala, a se slabi, va rugam. In acest moment, in Romania, presa este amenintare pentru siguranta nationala, in timp ce miscarile iredentiste incurajate tot mai mult de sus din maghiarime sunt lasate sa se dezvolte in voie. Si dl Vasileanu vrea sa reinvie tactica iliesciana de a speria poporul cu steagul legionar si navala mosierilor?! Oh, sa nu ne credeti niste naivi. Da, exista risc de revolte si de miscari scapate de sub control, insa nu intelegeti ca cei ca dl Vasileanu si toata pletora de proletcultisti ai mainstreamului nu fac altceva decat sa dea o mana de ajutor nesperata spre un astfel de deznodamant? A pune astfel problema ar fi pretextul perfect de a pune jugul pe Biserica. Chiar atat de nestiutor sa fie dl Vasileanu incat sa nu isi dea seama ca daca s-ar aplica ideea sa geniala, s-ar repeta situatia din comunism, cand regimul prigonea Biserica sub pretextul prigoanei ”elementelor” legionare? Asa logica stramba si gandire impiedicata sa ai incat sa nu intelegi nimic din istorie?

    Cat priveste infatuarea de a pretinde ca articolele domniei sale sunt apreciate doar de cei educati (deci cei cu pozitii traditionaliste, s eintelege, sunt needucati) este plina de ridicol (ca orice fudulie). Insusi articolul in cauza o dovedeste, fiind o amestecatura eteroclita in care sunt aruncate de-a valma toate. Totusi, trebuie sa fii mult ramas in urma cu ”educatia” livresca pentru a nu cunoaste implicatiile sociale si etice aduse de noile tehnologii ale supravegherii sau de noile practici ale medicinei. Sau trebuie sa fii adoptat varianta mainstreamului, ”oficialului” (caci nu toti oficialii sunt de acord cu aceste noi tehnologii, a se vedea problema cardurilor nationale din Marea Britanie sau scandalul vaccinurilor OMS de la Consiliul Europei) in mod neconditionat, papagaliceste. Iata ca si aici dl Vasileanu nu doar ca nu ajuta ”dezbaterii”, dar o falsifica total, deoarece pentru domnia sa doar ”legionarii” se opun unor astfel de transformari in practica puterii. Bine, atunci legionarii acestia au ajuns sa infiinteze sectii de sociologie prin universitatile din occident, sa conduca anchete din Consiliul Europei si sa genereze curente pentru protectia libertatilor civice in tarile ”civilizate”. Legionarii astia, domne, sunt peste tot…

    Asa smerenie, asa roade…

  11. Pr. Andrei,
    primul cuvant din ultimul comentariu al sfintiei voastre este “noroc”.
    Asta spune ceva, pentru ca:
    “La inceput era Cuvantul si Cuvantul era la Dumnezeu si Dumnezeu era Cuvantul”. (Ioan 1:1)
    Va rog, iertati-mi interventia!

  12. Oameni buni,

    Eu vreau sa va marturisesc aici ceva in legatura cu Dl. Vasileanu si sper sa fiu iertata daca fac o indiscretie. Acum doi ani eram prietena cu un baiat, student la Universitate, care facea si un curs de istorie a religiilor (actualul meu sot). Fiind inca studenta la Teologie Ortodoxa, Bucuresti, am fost si eu la doua cursuri. Am descoperit un om foarte echilibrat, extrem de cult, care vorbeste cu mare dragoste despre credinta noastra stramoseasca. Daca tot eram de fata, fara ca profesorul sa stie ca sunt de la Teologie, sotul meu l-a ispitit asupra religiilor orientale ajunse si pe la noi, in partea a doua a intalnirii, la seminar. Dl. Vasileanu ne-a vorbit atunci vreo ora, cred, despre pericolul diferitelor secte. In primul rand despre MISA, Bivolaru etc. Asa ca, ar fi cazul sa nu mai rostim cuvinte grele la adresa unui astfel de om. In final, ne-a indrumat cu caldura spre credinta noastra Ortodoxa, in special catre marii duhovnici pe care domnia sa ii cautase de multe ori. Ne-a si povestit ceva despre cum l-a ajutat Domnul sa stea cateva saptamani in aceeasi casuta cu Pr. Cleopa (a scris in Lumea monahilor despre asta). Datorita dlui Vasileanu, am fost foarte multumita de lucrul asta, sotul meu a ajuns pe-atunci la un urmas al Pr. Cleopa de la Sihastria. Spre rusinea mea, nu i-am retinut numele exact, cred ca Pr. Ciprian, o sa-l intreb pe sotul meu,daca vrea cineva sa stie. La celalalt curs la care am fost, intr-o pauza, i-a recomandat altui student, dobrogean, sa mearga neaparat la marele nostru duhovnic Pr. Arsenie Papacioc.
    Asa este, ne-a marturist dl prof. Vasileanu, a avut o viata plina de cautari. Din curiozitate stiintifica a batut la usa multor secte neoprotestante de la noi, multor grupari yoga, arte martiale si zen etc. Cred ca le stie la fel de bine precum profesorii nostri de sectologie. De altfel a si scris un serial consistent in Adevarul despre sectele din Romania, de care [ ramane intre noi :)… ] se folosesc pe la referate si astazi colegii mei.
    Vreau sa spun ca este usor sa acuzi omul fara sa ai dovezi. Am citit, tot asa, ca a publicat asta, dar nu mai stiu unde, cum s-a incercat racolarea sa de Securitate inainte de 89 tocmai prin cineva apropiat. Si, marturiseste, ce mult ii datoreaza tatalui sau faptul ca l-a sfatuit sa nu accepte.
    Despre articolul discutat, nu vreau sa ma pronunt. Atata doar: Bunul Dumnezeu stie mai bine, daca este cazul sa cream anarhie sociala refuzand pasapoarte, carduri samd, sau sa procedam cu ceva mai mare intelepciune dupa cum ne indeamna Pr. Papacioc sau Mitropolitul nostru drag Inaltul Bartolomeu, Domnul sa-l aiba in paza Sa.
    Doamnea ajuta si iertati-ma!

  13. Bunul Dumnezeu stie mai bine, daca este cazul sa cream anarhie sociala refuzand pasapoarte, carduri samd, sau sa procedam cu ceva mai mare intelepciune dupa cum ne indeamna Pr. Papacioc sau Mitropolitul nostru drag Inaltul Bartolomeu, Domnul sa-l aiba in paza Sa.

    Nu cred ca prin refuzul unor acte se creeaza anarhie sociala. Refuzul este pana la urma singura solutie (pasnica) de a te putea opune unor masuri cu caracter abuziv, care incalca niste libertati, libertati castigate si stipulate in Constitutie, si deci masuri anti-constitutionale.
    Argumentul acesta, al anarhiei, ar putea fi adus si in cazul in care ni se va cere sa fim de acord cu orice abuz, mergand pana la insemnarea cu semnul fiarei…

    Acest domn (Vasileanu) ataca unul din marii nostrii duhovnici, iar orice argument sau scuza aduse in favoarea acestui articol, semnifica aprobarea acestui atac, precum si o lipsa necuvenita de evlavie si respect pentru un parinte induhovnicit, unul din putinii parinti trecuti prin chinurile inchisorilor comuniste si ramasi in viata. Una este sa nu fii de acord cu aceasta opozitie la cip-uri si vaccinuri, si alta este sa aprobi ce scrie in acest articol.

    Dl.Vasileanu afirma ca Parintele Iustin isi promoveza ideologia (legionara), “promovare” de unde si pana unde, este o manipulare grosolana, o minciuna si o rea-vointa, la fel notiunea de “extremism”…
    Cine este de acord cu toate aceste minciuni, rautati si sminteli, nu face decat sa se asemene in duh cu autorul lor, singura scuza ar fi aceea a lipsei de atentie sau de discernamant. Este un articol rusinos, descalificant.

  14. Când vezi câte diversiuni face unul ca M.Vasileanu (fapte,ȘI vorbe!) cum poți să fii atât de naiv să-l crezi bine intenționat? Ca și alții ca el… care urmăresc discreditarea oricărui reper duhovnicesc (părinți, ierarhi, structuri și organizații bisericești) aprinzând diverse fumigene (aparent din spirit de dreptate și adevăr) care să arunce un damf compromițător asupra oricui poate aduce lumină în comunitate. E un tipar tipic securist…

  15. Teodora,

    articolul d-lui Vasileanu este, totusi, o dovada ca, cel putin la aceasta ora, el are cel putin o pozitie dubioasa. Asa cum se poate vedea el il ataca direct pe Par. Iustin Parvu iar afirmatiile pe care le face si ce anume ii pune in carca marelui duhovnic sunt scandaloase.
    Apoi, observam ca in ultima vreme, s-au inmultit chemarile la “echilibru” prin tot soiul de afirmatii si argumente de un “bun-simt” care ascund cu totul altceva.

    Plin de condescendenta dl. Vasileanu nu se mai mira de Par. Iustin “…caci vorbim de un batran de 92 de ani care a suferit indelung pentru convingerile sale.”!!! Are scuze, adica! Iar cand adauga: “Este insa de neinteles de ce si cum a reusit parintele sa devina astazi un centru de greutate al extremismului crestin ortodox romanesc, manifestat in felurite variante: de la refuzul pasapoartelor biometrice, mai nou, al cardurilor de sanatate, pana la refuzul vaccinurilor, al autoritatii Bisericii si a statului, in ultima instanta.” (adica, nu intelege cum pot altii sa se ia dupa unul ca el, nu?) dl. Vasileanu isi tradeaza convingerile si pozitia, iar fraza este subversiva, adresata celor care ar fi tentati poate, in vreun fel, sa fie de acord cu vreuna din “extremismele” enumerate de dansul (mai ales preoti, cred eu, dar nu numai). Ca doar nimeni nu vrea sa fie catalogat extremist, nu-i asa? Toti vrem sa fim echilibrati si plini de bun simt.
    Fara sa vreau mi-am adus aminte de felul in care procedau unii invatatori in vremea copilariei mele, in plin comunism, care, daca la intrebarea “Cum ati petrecut de Paste?”, primeau de la vreun elev raspunsul “Am fost la Biserica cu bunica”, le spuneau razand ironic “Draga, Biserica e pentru babe fara scoala!” ca doar-doar se vor indeparta copiii de credinta si de Biserica. Si figura tinea de multe ori. Ca doar cine vrea sa fie catalogat drept incult? Iar daca voia sa puna problema mai bland, mai cu bun simt iti spuneau : “Da, asa sunt batranii, saracii, mai cred ca exista Dumnezeu”, cu condescendenta, iar rezultatul era acelasi. Nu se tineau prelegeri antireligioase lungi, nu. Atat era de ajuns.

  16. @Teodora:

    Daca ati urmarit cu atentie, nu persoana dlui Vasileanu intereseaza aici, totusi, ci ideile expuse. Noi, cel putin, asupra acestora am insistat. Nu cunoastem persoana si nu ne pronuntam, dar ne bucuram sa fie asa cum marturisiti dvs. Desi ne cam indoim. Insa ne intereseaza ce scrie. Si aci suntem elucidati. Nu de azi, de ieri. Acum e doar o confirmare.

    In ceea ce priveste pasapoartele si cardurile, va aflati totusi intr-o eroare. Inaltul Bartolomeu Anania si parintele Arsenie Papacioc au luat pozitii foarte transante impotriva acestora. Doar pentru ca unii de pe internet au facut tratat problema “cipurilor” in mod gresit, dezechilibrat, nesobornicesc si manipulatoriu nu inseamna ca pericolul nu exista. Dimpotriva! Zgomotul vocilor extremiste nu face decat sa acopere pericolul REAL al acestor noi tehnici si modul normal si duhovnicesc de impotrivire la asa ceva. Exista toate argumentele ca Biserica deja s-a pronuntat critic si echilibrat in acelasi timp fata de acest subiect (a se vedea si pozitiile Bisericii Serbiei, Greciei, Rusiei, Ucrainei: http://www.predania.ro/editura/martor/identitatea-si-libertatea-omului-in-ortodoxie/ ). Pe marginea acestui subiect gasiti la noi, pe site, o multime de materiale care nu provoaca nici anarhism, nici nimic, si care se fundamenteaza pe aceste pozitii echilibrate exprimate din si de Biserica.

    Iertati-ne!

  17. @ Daniela si altii:

    Reluam ce am scris, pentru a avea perspectiva corecta si INTREAGA a tabolului:

    (…) Pacat ca tocmai unii ca domnia sa, promotori vechi si ferventi in plan editorial ai sincretismului religios au ajuns, spre a deruta publicul, sa dea lectii de “cale imparateasca”, cand este evident ca ceea ce propune este nimic altceva decat… corectitudinea religioasa a noii ordini (vezi sintagma-sablon a “noilor realitati” normative). (…)

    Intr-adevar, derapajele “de-a dreapta” de la duhul Ortodoxiei exista, ca orice alt fenomen, si printre credinciosii sau calugarii de rand ai BOR, iar pe aceasta pagina ele au fost combatute constant si intransigent de cuvintele Traditiei; atat doar insa: trebuie sa te situezi cu adevarat inlauntrul caii Sfintilor Parinti si ai spatiului eclezial viu, pentru a le putea afla si identifica corect si fara clisee ideologice stangiste sau umori resentimentare personale, producatoare de… – iertati – sentinte de tip ghiveci sau nuca-n perete… Mai mult si mai grav, atacarea directa a Parintelui Iustin, inca din titlu, este in acelasi timp absurda, provocatoare si descalificanta, ca sa nu zicem ca de-a dreptul…”sinucigasa”.

    Impresia noastra este ca unii din ambele extremitati ideologice care paraziteaza discursul ortodox tin cu totul dinadinsul sa ne streseze si sa ne tulbure permanent, aproape zi de zi si ceas de ceas, starnindu-se intre ei, dar si dandu-si mana, pana la urma, peste capetele noastre (vezi cele scrise in preambulul articolului de aici!) intr-o hora draceasca din care ies in paguba tocmai cei care chiar cauta, printre atatea hatisuri, sa mai urmeze calea Duhului lui Hristos.

  18. … adica e rau si daca nu vedem pericolele reale, din partea cealalta (dreapta), ale agitatorilor sau ale celor mai infierbantati de zelotism, de ravna sincera, insa nesocotita, care reusesc sa sminteasca, e adevarat, pe multi oameni de buna-credinta, prin modul total neortodox in care gestioneaza si trateaza subiectele mai sensibile.

  19. Iubitii mei,

    Fie subsemnatul, pacatosul, fie unii de pe aici, neatenti si cam naravasi, riscam sa smintim lumea… O sa’l rog pe fiul meu sa posteze adresele, caci exista inregistrari video cu Pr. Papacioc, in care acesta NU impartaseste ideile si exagerarile de la Manastirea Petru Voda cu privire la pasapoartele biometrice. Tot asa Pr. Teofil de la Sambata, Domnul sa’l odihneasca, precum si alti cativa duhovnici imbunatatiti. La fel, vrednicul de pomenire, Inaltul Bartolomeu Anania, a scris cuvinte minunate despre intampinarea personala, launtrica, a Apocalipsei, ca raspuns la Pr. Justin Parvu…
    Un elev de’al meu de clasa a saptea, caci predau si religie in comuna noastra, copil care, mi’a marturisit, a citit aceste randuri scrise de fratiile Voastre (vrea sa se faca preot), m’a intrebat: cum este oare cu putinta ca in aceste discutii la un articol si despre un om care si’a dovedit de repetate ori bunacredinta, Dl. Vasileanu, sa isvorasca replici atat de “pline de ura”??…
    Este expresia folosita de un copil, dragii mei… si m’am framantat toata ziua daca sa v’o spun sau nu…
    Poate ca mai multe atentie si smerenie, domnule avocat, domnule administrator, iubiti frati, nu ar strica. Fiindca “noi suntem lauda voastra, asa cum si voi veti fi lauda noastra in ziua Domnului nostru Iisus” (II Corinteni 1, 13).

  20. @Pr. Andrei:

    Curat dialog al surzilor, parinte… 🙁

    Iertati-ne!

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2010/09/06/parintele-arsenie-papacioc-despre-problema-actelor-cu-cip-31-august-2010-se-face-zgomot-prea-devreme-si-asta-este-in-favoarea-dusmanului/

    dar si…
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2009/01/20/parintele-arsenie-papacioc-despre-parintele-justin-are-dreptate/

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2010/09/16/cuvantul-parintelui-pustnic-proclu-despre-ispitele-grele-ale-lumii-si-ale-bisericii-de-astazi-cum-va-fi-sfarsitul-lumii-si-ce-avem-noi-de-facut-fara-sfatul-duhovnicului-sa-nu-faca-niciun-pas-ca/

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2009/02/19/o-veste-mare-sinodul-mitropolitan-al-clujului-albei-crisanei-si-maramuresului-se-pronunta-categoric-impotriva-pasapoartelor-biometrice/

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2010/07/06/cuviosul-dionisie-de-la-colciu-risipeste-tulburarea-cu-privire-la-actele-electronice-pecetluire-si-vinovatie-totul-este-vointa-omului-numai-cand-ti-se-cere-o-lepadare-de-hristos-atuncea-e-prim/

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2010/09/22/ce-am-retinut-din-talcuirile-si-avertismentele-cuviosului-daniil-gouvalis-privitoare-la-apocalipsa-cum-sa-ne-ferim-de-exegetii-improvizati-si-de-speculantii-financiari-ai-profetiilor-eshatologice-cu/

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2010/09/15/un-punct-de-vedere-la-care-subscriem-ierom-teofan-popescu-man-putna-despre-cipuri-intre-pericolul-controlului-total-si-cel-al-atitudinilor-dezechilibrate-si-agresive/

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2010/08/16/parintele-metodie-de-la-optina-despre-actele-cu-cip-si-lucrarea-tainei-faradelegii-oricine-traieste-in-pacat-are-deja-semnul-lui-antihrist-pe-frunte-si-pe-mana-dreapta-chiar-daca-refuza-docume/

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2010/09/17/ce-este-suspect-in-e-romania-de-ce-cand-sistemul-social-si-economic-pare-ca-se-prabuseste-se-munceste-stahanovist-la-informatizarea-romaniei-carui-pericol-trebuie-sa-ne-opunem/

    Pastorala Inaltului Bartolomeu la care va referiti:
    http://dranik.wordpress.com/2009/04/14/pastorala-ips-bartolomeu-anania-pasti-2009/

  21. @Pr. Andrei C.
    Iertati-ma parinte!
    Oare despre dl. Vasileanu este vorba aici? Sau despre articolul sau?
    Toti se grabesc sa talcuiasca cuvintele si faptele parintelui Iustin. Legionarii il cred sef de cuib, luptatorii anti-sistem vad in Petru Voda evadarea din Matrice si se pare ca dl. Vasileanu leaga si el subiectul fierbinte de fericirile sale euro-atlantice caci cum altfel sa fi “luat in serios de foarte multa lume. Poate ceva mai educata”.
    Poate ca lumea cealalta, mai putin educata stie ca parintele Iustin este duhovnicul care, la o varsta patriarhala sta cu dragoste si jertfire de sine de dimineata pana tarziu in noapte sa asculte necazurile ei. Si aceeasi lume nu stie cine e dl. Vasileanu, nu ii contesta bunacredinta, dar citindu-i articolul tinde sa-i atribuie o clipa mica-mica de ratacire(neintentionata, bineinteles).

  22. Pingback: PARINTELE IUSTIN PARVU – 93 DE ANI! “Document”- Interviul lui Sorin Dumitrescu din 1997 (video) -
  23. Am observat ca toti marii nostri duhivnici au fost loviti de vorbe murdare.Nu-i de mirare.Noi care stim adevarul nu ne vom lasa impresionati de astfel de antihristi.D.zeu , Sf.Maria,sa ne dea puterea sa alungam raul din noi si de langa noi.

  24. Marii nostri duhovnici sunt legendari.Si nici o legenda nu dispare.dainuieste mereu.

  25. Pingback: Sociologul RADU BALTASIU despre STIGMATIZAREA DISCURSULUI PRO-ROMANESC in lumea academica si despre "SOCIETATEA CIVILA" a "dilematicilor", controlata de interese antinationale - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  26. Pingback: PARINTELE IUSTIN PARVU LA COTA 94! Marturia parintelui Iustin Petre de la Man. Sf. Ioan Casian: “Pentru mine a fost primul om fericit pe care l-am intalnit” -
  27. Pingback: “Vai, ce de ingeri aici!” REPORTAJ INEDIT CU PARINTELE IUSTIN PARVU de la Petru-Voda (video) -
  28. Pingback: PARINTELE IUSTIN de la Petru-Voda - IN STARE GRAVA din cauza unui cancer care a aparut si evoluat... suspect de rapid. SA-I FIM ALATURI DUHOVNICESTE! - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  29. Pingback: PARINTELE IUSTIN PARVU A TRECUT LA DOMNUL dupa o viata de mucenicie pana in ultima clipa… DUMNEZEU SA-L ODIHNEASCA SI SA-I SCRIE NUMELE IN CARTEA VIETII, PRINTRE SFINTI! -
  30. Pingback: PARINTELE IUSTIN, in primul sau interviu, din 1991, luat de Maica Nina din Alaska: “Vedeti voi, noi am tacut prea mult, ne-am facut prea mult ca nu vedem sau nu auzim. Noi inca dormim”. VIATA IN INCHISORILE COMUNISTE -
  31. Pingback: PARINTELE IUSTIN PARVU – crampeie din memorialul patimirii sale in temnitele rosii. ARESTAREA, CONDAMNAREA, SUFERINTELE SI INVATAMINTELE DIN INCHISOARE. Ca sa atragi haita de caini, nu pui unul de-al lor sa latre? -
  32. Pingback: Grava sminteala a unui ieromonah-blogger care SUSTINE PARTENERIATELE CIVILE INTRE HOMOSEXUALI si HULESTE ORIBIL SI JOSNIC MEMORIA PARINTELUI IUSTIN - Recomandari
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare