COPIII – IN PERICOL PE FACEBOOK/ Cum este reglementata INTIMITATEA in UE/ Influenta MEDIILOR DIGITALE asupra consumului de stiri. SMARTPHONURILE si SOCIAL MEDIA – devanseaza tot mai mult TELEVIZORUL

20-06-2015 5 minute Sublinieri

facebook-twitter-youtube-social-media-news1

Site-ul politisti.ro a lansat o campanie extrem de utilă pentru părinţi şi mai ales pentru cei care nu ţin cont de ceea ce postează pe reţelele de socializare.

“Un tip vă trimite o cerere de prietenie. Nu-l cunoaşteţi, dar pentru că are o fotografie de profil drăguţă, îi acceptaţi solicitarea şi îl adăugaţi în lista de prieteni. E prima zi de şcoală a fetiţei tale şi este atât de drăguţă în noua sa uniformă. Îi faceţi o fotografie pe care o postaţi pe Facebook, pentru ca toţi prietenii şi cunoscuţii să o poată vedea şi aprecia.

Sunteţi atât de încântată şi daţi împreună cu fetiţa un “check-in” pe Facebook la şcoală, scriind: “Nu-mi vine să cred să cred cât de mare a crescut. Semnează o mămică mândră”. Şi Like-urile încep să curgă.

Între timp, tipul misterios, a cărui cerere de prietenie v-aţi grăbit să o acceptaţi mai devreme, salvează fotografia postată de dvs. în smartphone-ul său şi o trimite către nişte necunoscuţi împreună cu următorul text: “Fetiţă în vârstă de 5 ani. Păr şaten. Culoarea ochilor căprui. 5 000”.

Şi asta nu e tot, poate să ofere o imagine clară a fetiţei tale, poate să-i dea numele complet şi locaţia exactă unde se află la scoală, unui traficant de copii. Iar când veţi merge după-amiază să vă luaţi fetiţa de la şcoală, vei constata că este de negăsit. Nimeni nu va şti că fetiţa voastră a fost vândută unui pedofil de 50 şi ceva de ani, încă de azi-dimineaţă, imediat după ce aţi lăsat-o la şcoală, iar acum e în drum spre o destinaţie necunoscută, cu o pungă pe cap, confuză, îngrozită şi plângând pentru că un om pe care nu l-a mai văzut niciodată a luat-o de la şcoală, iar ea nu ştie unde sunt părinţii ei, asta numai în cazul în care ştie ce se întâmpla cu ea.

NU adăugaţi persoane necunoscute în lista de prieteni pe Facebook!

NU postaţi toate informaţiile şi întâmplările despre/din viaţa voastră pe Facebook!” – sunt sfaturile adresate părinţilor, potrivit site-ului Myploiesti.ro.

Miniştrii Justiţiei din statele UE au căzut de acord asupra unei noi legislaţii pentru protecţia datelor personale în mediul virtual, care va înlocui normele în vigoare încă din 1995, considerate perimate. S-a întâmplat luni, la Luxemburg, unde s-a ajuns la un compromis între cele 28 de state membre. Belgia, Lituania, Polonia şi Spania au fost reticente faţă de prevederea ce permite procesarea datelor în scop diferit de cel pentru care au fost colectate, însă în cele din urma au cedat. În final, doar Austria şi Slovenia s-au opus proiectului de regulament european.

Vestea bună pentru cetăţenii europeni care încă mai preţuiesc dreptul la intimitate este că proiectul de regulament va forţa companiile care procesează datele personale să dovedească faptul că au consimţământul indivizilor respectivi. Multinaţionalele vor trebui să angajeze personal independent care să asigure respectarea noilor regului. Un alt aspect important este legiferarea aşa-numitului “drept de a fi uitat” (ştergerea datelor personale din mediul virtual la cererea persoanei respective). Amenzile pentru nerespectarea acestei din urmă prevederi ar putea ajunge la sume uriaşe, mergând până la 2% din veniturile globale ale companiei care procesează datele. Spre exemplu, în disputa în curs dintre Franţa şi Google, statul francez nu poate impune gigantului internetului decât o amendă de 150.000 de euro, în condiţiile în care veniturile anuale ale Google au ajuns în 2014 la aproape 60 de miliarde de euro.

Mai departe, noua legislaţie va permite cetăţenilor europeni să dea în judecată companiile care deţin datele lor, precum şi pe cele care procesează aceste informatii. Principalele vizate sunt companiile specializate în cloud computing – care oferă spaţiu de stocare şi care procesează datele în servere. Spre exemplu, potrivit legislaţiei vechi de 20 de ani, aceste companii nu puteau fi trase la răspundere dacă foloseau ilegal datele personale.

Presiunile lobby-ului marilor multinaţionale au fost şi rămân uriaşe. International Businesses Machines Corp Amazon.com Inc şi Cisco Systems au susţinut că noul regulament nu va face decât să împiedice crearea unei pieţe unice europene a serviciilor digitale (unul dintre ţelurile Comisiei Europene). Aceleaşi mari companii mai arată că actuala lege era mai limpede, de fapt mai avantajoasă pentru marile multinaţionale din sfera digitală, pentru că permitea acţionarea în justiţie a unei banci care încălca legilsţia ce protejează datele personale şi nu compania care a încheiat un contract cu banca respectiva pentru gestionarea acestor date.

Cam atât cu veştile bune despre protectia datelor cu caracter personal în noua variantă propusă de Consiliul Uniunii Europene. Proiectul intră abia acum în procedura de codecizie, în care va fi citită, recitită şi amendată în Parlamentul European. Oficialii UE preconizează că ea nu va putea intra în vigoare mai repede de 2018, iar aceasta în condiţiile în care acest proiect a fost propus de Comisia Europeană încă din 2012.

Cum regulamentele şi directivele europene au nevoie de ani de zile pentru a intra în vigoare, mult mai importante sunt cadrele legislative naţionale. Iar acestea nu fac decât să restrângă tot mai mult amintitul drept la intimitate. În Europa care critica modul în care SUA îşi spionează aliaţii şi prorpiii cetăţeni, statele încep să-şi supravegheze tot mai abitir cetăţenii. După atentatul de la redacţia revistei Charlie Hebdo, Franta a adoptat propriul său “Patriot Act” – agenţii vor putea recurge la dispozitive de interceptare instalate pe automobile fără vreun ordin judecătoresc, vor putea să forţeze companiile de comunicaţii să scormonească prin bazele de date după potenţiali terorişti şi vor putea obţine conexiune în timp real la comunicaţiile aceloraşi potenţiali terorişti.

Germania şi Irlanda au intrat în grupul “statelor care submineaza cel mai mult drepturile cetăţenilor”, (după cum arăta un ONG ce face lobby pentru respectarea dreptului la intimitate) fără să fi asistat la un atentat precum cel de la Paris. Se ştie că spionajul german colecta metadatele a 220 de milioane de apeluri telefonice în fiecare zi. Germaniei şi Irlandei i se adaugă în acest grup de state şi Marea Britanie, unde întărirea supravegherii comunicaţiilor a fost chiar o promisiune electorală a premierului David Cameron şi under legea prevede ca pana si invataorii au datoria de a-i trage de limba pe micii elevi, în speranţa că vor descoperi cum acasă se pregătesc atentate. Pentru a nu mai adăuga că în Romania trecerea prin Parlament al celot trei legi Big Brother pare a fi unul dintre comandamentele principale ale SRI şi ale partenerilor strategici. Atacul de la Charlie Hebdo şi războiul din Ucraina, alături de ceva relatări despre luptătorii străini ce se îndreaptă spre Irak şi Siria tranzitând Romania vor fi informatiile tot mai folosite pentru a determina o opinie publică favorabilă întăriririi supravegherii. Iar opoziţia Curţii Constituţionale va trebui să dispară. Mai puţin însă se va vorbi despre mizele politice majore, într-o ţară în care alegerile încep să se decidă în mediul virtual.

Europa va avea o legislaţie a protecţiei datelor mai nouă şi mai bună, însă acest lucru se va întâmpla pe scheletul unei propuneri din 2012 ce va intra în vigoare în 2018, referindu-se în special la “dreptul de a fi uitat” şi la amenzi mai mari pentru câteva multianţionale. Între timp, de cetăţenii europeni vor avea grija serviciile secrete naţionale şi legile Big Brother autohtone.

Marea batalie dintre editorii de presa cu traditie si nativii digitali precum Huffington Post sau Buzzfeed, pentru atentia consumatorilor de stiri, se ascute pe masura ce oamenii adopta tot mai mult modelul informarii pe mobil si prin retele sociale, consumul de Internet pe desktop scade, la fel – in multe tari – si consumul de informatii TV, iar consumul de stiri video online creste semnificativ. Acestea sunt principalele concluzii ale celui mai nou “Digital News Report”, dat publicitatii de Reuters Institute.

  • Studiul se bazeaza pe un sondaj realizat de compania de cercetare YouGov in randul a 20.000 de consumatori de stiri online din 12 tari dezvoltate din intreaga lume: SUA, Marea Britanie, Irlanda, Germania, Franta, Italia, Spania, Danemarca, Finlanda, Brazilia, Japonia si Australia.

Sumar video al raportului Reuters:

Studiul prezinta, pe larg, tendintele ce se fac simtite in toate tarile analizate si pentru diversele tipuri de consum media. O concluzie centrala este faptul ca platformele traditionale de informare, in special televiziunea, pastreaza un rol major in informarea populatiei. In schimb, apar diferente substantiale, de la o tara la alta si de la o generatie la alta, in felul cum este gasita, consumata si distribuita informatia.

Potrivit raportului Reuters:

  • Smartphone-ul devine mediul definitoriu pentru stirile digitale – intr-o masura mult mai mare, in special la generatiile tinere, decat tabletele, telefonul avand un impact profund asupra consumului de informatie, asupra formatelor si modelelor de afaceri media.
  • In multe tari, adoptarea tot mai larga a formatelor vizuale online si a social media coincide cu o scadere a audientelor pentru stirile TV, mai ales in randul tinerilor de sub 35 de ani.
  • Facebook si aplicatiile sale Instagram si WhatsApp isi intaresc pozitia esentiala in gasirea, discutarea si distribuirea stirilor
  • Se intensifica batalia pentru audiente globale online intre noii jucatori, de tipul Huffington Post si Buzzfeed, si institutii consacrate de presa scrisa sau TV cu o prezenta online solida – de la The Guardian si New York Times la BBC si CNN.
  • Creste nemultumirea consumatorilor in privinta publicitatii online, manifestata prin adoptia rapida a programelor de blocat reclame si protestele fata de granitele tot mai neclare intre partea editoriala si publicitate

Studiul pe larg poate fi consultat aici


Categorii

1. DIVERSE, Facebook, Internet, New Media, Noile Tehnologii, Uniunea Europeana, globalizare, guvernarea europeana (UE)

Etichete (taguri)

, , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

5 Commentarii la “COPIII – IN PERICOL PE FACEBOOK/ Cum este reglementata INTIMITATEA in UE/ Influenta MEDIILOR DIGITALE asupra consumului de stiri. SMARTPHONURILE si SOCIAL MEDIA – devanseaza tot mai mult TELEVIZORUL

  1. invitatie eveniment “Generatia tanara si provocarile familiei contemporane” azi 20.06.2015 la ora 17.00 Biserica Icoanei
    (str.Icoanei nr 12-pe la Piata Romana de la libraria Carturesti ,circa 300 m pe straduta dintre cinematograful Patria si libraria Carturesti)
    link eveniment
    https://www.facebook.com/events/855273514580444/

  2. Pingback: NE FACE INTERNETUL MAI PROSTI? (dezbatere-Video)/ DEPENDENTA DE NOILE TEHNOLOGII LA ROMANI. Tinerii isi verifica si de peste 200 de ori dispozitivele mobile! (Video)/ Curtea de Justitie Europeana invalideaza cadrul actual al TRANSFERULUI DE DATE PERSONALE
  3. Pingback: NE FACE INTERNETUL MAI PROSTI? (dezbatere-Video)/ DEPENDENTA DE NOILE TEHNOLOGII LA ROMÂNI. Tinerii isi verifica de peste 200 de ori dispozitivele mobile!/ CUM SE ASCULTA SI SE LOCALIZEAZA PRIN SMARTPHONE. “Strumfii” folositi de serviciile se
  4. Pingback: GOOGLE, FACEBOOK SI SFARSITUL INTIMITATII (Conferintele TED – Video) | Cuvântul Ortodox
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare