DOSARUL ELECTRONIC – lansat PE ASCUNS, datele pacientilor – INCARCATE PE INTERNET fara acordul acestora si stiinta medicilor!/ Data de eliberare a BULETINELOR ELECRONICE – amanata

17-04-2014 5 minute Sublinieri

Dosarul electronic al pacientului funcţionează fără ca medicii sau pacienţii să fie anunţaţi. Doctorii care folosesc sistemul informatic al Casei de Asigurări s-au trezit că datele medicale ale bolnavilor sunt încărcate pe internet. În lipsa unor reglementări clare, ei se tem că oricine va avea acces acum la aceste informaţii confidenţiale, precum analizele şi bolile pacienţilor.

Mii de fişe de consultaţii, foi cu analize, bilete de trimiteri şi reţete. În cabinetul oricărui medic de familie sunt rafturi întregi de documente medicale confidenţiale. Pentru a face munca mai uşoară doctorilor, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate a pus la punct un sistem prin care accesul la toate aceste informaţii să fie mai simplu – dosarul electronic al pacientului. În acest sistemul informatic se vor găsi datele persoanale ale bolnavilor, istoricul medical şi alte informaţii esenţiale.

Vor putea fi consultate atât de medicul de familie, cât şi de cei din policlinci sau din spitale, ca să îi ajute să pună mai repede diagnoticul. Problema pe care o semnalează însă medicii de familie este că sistemul a început să funcţioneze fără ştirea lor şi datele medicale au intrat în sistem fără acordul pacienţilor.

„Noi aveam responsabilitatea asupra confidenţialităţii datelor medicale. Din acest moment, eu cred că această obligaţie nu ne mai aparţine în totalitate, pentru că cel care deţine care deţine informaţia este dosarul electronic coordonat de CNAS”, spune dr. Rodica Tănăsescu, medic de familie.

Aceleaşi temeri le au şi pacienţii. „Orice informaţie ar fi bine să fie confidenţială pentru că datele se pot interpreta”, spune un tânăr. Dosarul Electronic al Pacientului este ultimul pas în informatizarea sistemului de sănătate şi completează reţeta electronică şi cardul de asigurat.

Numit interimar, preşedintele CNAS a refuzat să comenteze graba cu care a fost pornit sistemul. Surse din cadrul CNAS ne-au declarat că la mijloc ar fi presiunea că se pierde o finanţare europeană de 18 milioane de euro.

Punerea în funcţie a Dosarului electronic al pacientului era programată pentru prima parte a anului. De la 1 aprilie, toate informaţiile completate de medicii de familie au intrat în sistem, astfel încât autorităţile să poată demonstra că sistemul funcţionează.

Noi documente de identitate ar fi trebuit puse in circulatie incepand din 1 aprilie 2014, conform prevederilor legale in vigoare. Cu toate acestea, insa, cetatenii ar putea sa nu-si primeasca prea curand buletinele electronice, intrucat modelele acestora nu au fost inca aprobate si nici publicate in Monitorul Oficial. Mai mult decat atat, nu a fost stabilita momentan nici data pentru emiterea primei carti electronice de identitate si nici data la care vor fi pusi in legalitate cu astfel de documente toti cetatenii, au precizat pentru AvocatNet.ro reprezentantii Directiei pentru Evidenta Persoanelor.

Noi reglementari in ceea ce priveste eliberarea noilor documente de identitate au fost adoptate in vara anului 2013 de parlamentari, modificarile fiind cuprinse de Legea nr. 235/2013.

Mai exact, potrivit acestui act normativ, pana la data de 31 martie 2014, se realizeaza o platforma-pilot pentru constituirea sistemului informatic de emitere a cartii electronice de identitate si punerea in circulatie a cartii electronice de identitate si a cartii electronice de rezidenta. Odata create conditiile tehnice, buletinele electronice ar putea fi eliberate incepand din 1 aprilie 2014, iar punerea in circulatie a noilor documente de identitate se va realiza, in mod esalonat, in termen de maximum 18 luni de la data emiterii primei carti electronice de identitate.

Cu toate acestea, insa, desi perioada pilot s-a incheiat, autoritatile nu sunt inca pregatite pentru emiterea primelor carti electronice de identitate. 

“Avand in vedere prevederile legale, pana in prezent, nu a fost stabilita data pentru emiterea primei carti electronice de identitate si nici data la care vor fi pusi in legalitate cu astfel de documente toti cetatenii”, a declarat, la solicitarea noastra, Laura Cusa, Comisar sef de politie in cadrul Directiei pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date.

De asemenea, potrivit declaratiilor recente ale DEPABD, emiterea cartilor de identitate va incepe intr-un singur loc, intr-un singur judet, ele urmand a fi distribuite treptat, in termen de un si jumatate.

Noile buletine electronice nu vor fi, insa, obligatorii. Astfel, de la data punerii in circulatie a cartii electronice de identitate, cetatenii romani pot opta fie pentru eliberarea unei carti de identitate, fie pentru eliberarea cartii electronice de identitate. “Cine nu doreste carte de identitate electronica poate opta pentru una normala, care va fi asemanatoare cu cea electronica, dar nu va contine cipul si amprentele detinatorului“, a explicat, mai demult, Laura Cusa.

Modelele noilor documente nu au fost publicate

Desi reglementarile privind introducerea noilor buletine de identitate sunt in vigoare de mai mult timp, modelele acestora nu au fost publicate in Monitorul Oficial nici pana la aceasta data. Mai mult decat atat, avand in vedere ca data pana la care se implementeaza conditiile tehnice, 31 martie, tocmai a trecut, iar modelele nu au fost inca stabilite, este, practic, imposibil  ca noile buletine electronice sa fie emise incepand cu luna aprilie.

Totusi, nu ar fi o noutate ca ele sa fie aprobate si publicate in ultima clipa in Monitorul Oficial, mai ales in conditiile in care un proiect de act normativ in acest sens a fost lansat in dezbatere publica inca din luna decembrie a anului trecut.

Concret, pentru a armoniza legislatia in materie si a pune in aplicare dispozitiile introduse de Legea nr. 253/2013, Ministerul Afacerilor Interne a publicat pe pagina proprie de internet proiectul de hotarare pentru modificarea si completarea unor acte normative privind aplicarea dispozitiilor legale din domeniul evidentei persoanelor, actelor de identitate ale cetatenilor romani, precum si actelor de rezidenta ale cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene si Spatiului Economic European rezidenti in Romania, precum si pentru aprobarea procedurilor de preluare a datelor biometrice pentru emiterea documentelor electronice si a conditiilor tehnice si aspectelor procedurale si legale privind accesul operatorilor de date cu caracter personal la continutul cip-ului cartii electronice de identitate si cartii electronice de rezidenta, pe care il puteti consulta AICI.

“Referitor la forma si continutul noilor acte de identitate, precizam ca la nivelul institutiei noastre a fost intocmit proiectul de HG pentru modificarea si completarea HG nr. 839/2006 privind forma si continutul actelor de identitate, proiect care, in prezent, se afla in procedura de avizare, a mai spus Laura Cusa pentru AvocatNet.ro.

Proiectul de act normativ stabileste, printre altele, forma si continutul de date ale documentelor de identitate ce urmeaza a fi puse in circulatie incepand din acest an. Este vorba despre cartea de identitate (C.I.), cartea electronica de identitate (C.E.I), cartea de identitate provizorie (C.I.P.) si dovada de resedinta in cazul cetatenilor romani si de cartea de rezidenta, cartea electronica de rezidenta (C.E.R.), cartea de rezidenta permanenta si cartea de rezidenta electronica permanenta, pentru cetatenii statelor membre ale UE, Spatiului Economic European si Confederatiei Elvetiene care au resedinta pe teritoriul Romaniei.

Astfel, documentul publicat de MAI in decembrie 2013 prevede ca noile carti de identitate vor contine date in format tiparit sau in format inscriptionat prin tehnici speciale si date inscrise in mediu de stocare, precum si elemente de particularizare si de siguranta, suplimentare fata de cele aflate in circulatie in prezent. Datele cu caracter personal vizibile sunt:

  • numele si prenumele titularului;
  • sexul;
  • cetatenia titularului;
  • data si locul nasterii titularului;
  • semnatura olografa a titularului;
  • imaginea faciala a titularului;
  • C.N.P.;
  • adresa de domiciliu a titularului.

Pe de alta parte, cartile electronice de identitate si cartile electronice de rezidenta vor contine urmatoarele:

  • datele din formatul tiparit, cu exceptia semnaturii olografe a titularului;
  • prenumele parintilor titularului;
  • certificate si certificate calificate;
  • date biometrice ale titularului, constand in imaginea faciala si imaginile impresiunilor papilare a doua degete (amprente, n.red.).

Conform dispozitiilor, datele biometrice pentru cartea electronica de identitate se vor colecta de catre Directia Generala de Pasapoarte, procedurile de preluare a acestor date urmand a fi stabilite ulterior prin hotarare a Guvernului.

In ceea ce priveste imaginile impresiunilor papilare, acestea se colecteaza numai cu acordul expres al solicitantului cartii electronice de identitate sau, in cazul minorilor si al incapabililor, numai cu acordul expres al parintilor sau, dupa caz, parintelui care exercita autoritatea parinteasca ori al reprezentantului legal. In plus, noile reglementari arata ca la cererea solicitantului, cartile electronice de identitate pot fi eliberate fara a contine aceste imagini.

Potrivit notei de fundamentare a proiectului de act normativ, certificatele si certificatele calificate reprezinta o “carte de identitate” virtuala si permit identificarea fara echivoc a titularului in mediul electronic. Concret, existenta acestor certificate va da posibilitatea titularului de a utiliza semnatura electronica extinsa bazata pe certificat calificat, ceea ce pentru documentele electronice echivaleaza cu semnatura olografa aplicata pe documentele tiparite. “Dintr-o alta perspectiva, semnatura electronica nu poate fi negata de titular, in sensul ca ulterior utilizarii acesteia nu va putea invoca faptul ca a fost falsificata”, puncteaza MAI in documentul citat.

Puteti consulta in fisier atasat cum vor arata cartile de identitate si cartile electronice de identitate, asa cum au fost lansate in dezbatere publica de MAI.

Din acest an vom dovedi ca suntem asigurati la sanatate doar cu buletinul

Legea nr. 235/2013 stabileste, de asemenea, ca noile documente de identitate vor include si datele aferente cardului national de asigurari de sanatate.

“Cartea de identitate contine date in format tiparit sau in format inscriptionat prin tehnici speciale, date in format electronic, date aferente cardului national de asigurari sociale de sanatate (…) precum si elemente de particularizare si de siguranta”, se arata in actul normativ citat.

Acest lucru inseamna ca, pe langa datele personale prevazute deja de lege (nume si prenume, sex, cetatenie, data si locul nasterii, semnatura olografa, fotografia, CNP si adresa de domiciliu a titularului), cartea de identitate va contine si urmatoarele informatii aferente cardului de sanatate:

  • numele, prenumele, precum si codul numeric personal ale asiguratului;
  • codul unic de identificare in sistemul de asigurari sociale de sanatate;
  • numarul de identificare al cardului national de asigurari sociale de sanatate.

In plus, in mediul de stocare electronica, care asigura functionalitatea cartii de identitate ca si card national de asigurari sociale de sanatate, vor fi inscrise si datele de mai jos:

  • diagnostice medicale cu risc vital si boli cronice;
  • grupa sanguina si Rh;
  • acceptul exprimat, in timpul vietii, pentru prelevarea de organe, tesuturi si celule, dupa deces;
  • medic de familie: nume, prenume, date de contact.

Conform prevederilor legale, datele aferente cardului de sanatate inscrise in mediul de stocare a cartii de identitate pot fi accesate si utilizate doar de persoanele autorizate in acest scop. Avand in vedere ca buletinele vor include toate aceste date, noile reglementari stabilesc ca ele vor putea fi utilizate de catre titular ca si card national de asigurari sociale de sanatate.

In iulie 2013, biroul de presa al CNAS a precizat, la solicitarea AvocatNet.ro, ca integrarea cardului de asigurari de sanatate cu buletinul de identitate se va face incepand cu luna aprilie 2014.

“Cei care isi vor realiza noi carti de identitate anul viitor nu vor mai avea nevoie si de un card separat de sanatate”, a punctat, la acea data, presedintele CNAS, care a adaugat ca nu doar cei care isi fac buletine noi vor primi acest card. Astfel, CNAS va distribui carduri de sanatate si asiguratilor care nu au nevoie sa-si schimbe cartea de identitate. […]


Categorii

1. DIVERSE, Carduri electronice/ cipuri, Guvernarea electronica (E-GUVERNARE), Sistemul romanesc de sanatate, Video

Etichete (taguri)

, , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

5 Commentarii la “DOSARUL ELECTRONIC – lansat PE ASCUNS, datele pacientilor – INCARCATE PE INTERNET fara acordul acestora si stiinta medicilor!/ Data de eliberare a BULETINELOR ELECRONICE – amanata

  1. Pingback: Incepe distribuirea CARDURILOR DE SANATATE in “program-pilot”. DOSARUL DE SANATATE – obligatoriu din IUNIE, medicii amenintati cu amenzi daca nu-l vor folosi - Recomandari
  2. Pingback: DOSARUL ELECTRONIC – obligatoriu din iunie/ Petitii cu privire la ACTELE ELECTRONICE de identitate inaintate de ASOCIATIILE CRESTIN-ORTODOXE - Recomandari
  3. Pingback: Nu mai avem doctori, dar vom avea… carduri. CARDUL ELECTRONIC DE SANATATE – distribuit de pe 20 septembrie si OBLIGATORIU incepand cu 2015/ Vasile Astarastoae arata CRIZA REALA din sistemul sanitar: DEFICITUL CATASTROFAL DE MEDICI - Recomandar
  4. Pingback: Diferenta intre propaganda si realitate: DATELE PERSONALE ALE 80% DIN POPULATIA COREEI DE SUD AU FOST FURATE!/ Atentie: cele mai VANATE date personale sunt cele de pe CARDURILE DE SANATATE/ Medicii de familie refuza achizitionarea cititoarelor - Recomanda
  5. Pingback: PASUL URMATOR: DOSARUL ELECTRONIC DE SANATATE AR DEVENI OBLIGATORIU (Video) | Cuvântul Ortodox
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare