Precizarile PS MACARIE, Episcopul român al Europei de Nord, privitoare la documentul cel mai controversat adoptat la SINODUL DIN CRETA: “Cred ca ar trebui supus in continuare dezbaterilor si modificarilor”
- Episcopia Scandinaviei: Frământări asupra temeiniciei documentului Relațiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creștine
Luând aminte la neliniștile exprimate de numeroși ortodocși asupra unor documente aprobate la Sfântul și Marele Sinod din Creta, îndeosebi asupra documentului „Relațiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creștine”, aduc următoarele precizări conform conștiinței mele:
1. Contribuția delegației Bisericii Ortodoxe Române, inclusiv asupra documentului amintit, a fost întru totul ancorată în tradiția Sinoadelor Ecumenice și a predaniei ortodoxe. Contribuția s-a concretizat în amendamente acceptate de delegațiile celorlalte Biserici Ortodoxe, prin prestanța teologică și duhovincească a Preafericitului Părinte Patriarh Daniel și a ierarhilor din delegație.
2. Dată fiind maniera imprevizibilă în care au decurs dezbaterile și modificările aduse pe textul „Relațiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creștine”, documentul final suferă, încă, în opinia mea, de ambiguități și exprimări neclare teologic și ecleziologic, în pofida amendamentelor delegației românești. Acest lucru a fost exprimat public de mitropoliți care au participat la lucrările Sinodului din Creta, cum ar fi, de pildă, IPS Hierotheos Vlachos, din delegația Bisericii Greciei, sau IPS Neofit de Morfou din delegația Bisericii Ciprului, dar și de către alți ierarhi participanți.
3. În concordanță cu propunerea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel din cadrul lucrărilor Sinodului din Creta, ca întrunirile sinodale panortodoxe să devină periodice, cred că documentul „Relațiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creștine” ar trebui să fie supus, în continuare, dezbaterilor și modificărilor, astfel încât acesta să fie corespunzător așteptărilor comunităților ortodoxe și nevoilor creștinilor de pretutindeni.
Episcopul Macarie Drăgoi
- Lumea credintei: După iureșul din Creta, un episcop român cere precizări
Sinodul recent încheiat în Creta produce în continuare valuri de comentarii, dezbateri și chiar răbufniri publice. O parte a clerului, a cinului monahal și a laicatului din Bisericile Ortodoxe care au participat la Sinod își manifestă nemulțumirea și chiar îngrijorarea față de anumite teme luate în discuție de către reprezentanții celor 10 Biserici participante, dorind mai multă transparență și mai multe argumente privind atitudinea și motivația ierarhilor care au semnat respectivele documente – în special documentul 6.
Și în România discuțiile sunt încă în toi, mai ales în mediul virtual. Însă sunt și ierarhi care doresc mai multă lumină în respectivele chestiuni de abordare intercreștină. Chiar recent, episcopul Macarie Drăgoi din Scandinavia, care a și participat în cadrul delegației române la lucrările Sinodului din Creta, i-a trimis o Scrisoare Patriarhului Daniel – ca Președinte al Sfântului Sinod. În cele câteva paragrafe episcopul din diaspora, care a semnat la rândul lui documentul al șaselea (ce-i drept, ultimul, și după insistențe!) îi cere, cu respectul cuvenit ca celui mai de seamă teolog care a amendat multe din textele propuse în Creta, să ia în considerare ca cele cuprinse în documentul 6 să fie doar o bază de plecare în discuțiile unei viitoare întâlniri panortodoxe, extinse și complete. Cu alte cuvinte, să reluăm discuția cu toții, împreună, și să fim convinși că aceea e voința sinodalității ortodoxe, și că Duhul Adevărului și al unității se exprimă plenar în și între cei prezenți.
Acest mesaj al tânărului episcop din Nordul Europei se termină într-o cheie realistă, dar și duhovnicească, explicând contextul ideologiei multiculturalității în care trăiesc oamenii de acolo, într-o devălmășie totală a valorilor spirituale și umane. Mai adaugă Preasfințitul Macarie faptul că el, ca episcop ortodox în cea mai descreștinată regiune a Europei, ar fi fost perfect ”acoperit” de rezoluția documentului 6 așa cum a fost semnat în Creta – referitor la relația ortodocșilor cu celelalte forme de expresie ale vieții creștine. Mai mult, cu faptul că le numim ”biserici” și pe acele ”așchii” ale trunchiului comun, sărite încă de acum 1.000 de ani de pe traiectoria bunei/corectei mărturisiri… Cu toate astea, în duhul învățăturii patristice și al sfintelor canoane el, Macarie, cere o rediscutare a temei sub aspect teologic, pentru a nu fi neconformi cu Tradiția Bisericii Răsăritului și cu dumnezeiasca învățătură a Sfinților Părinți. Mai mult, el face apel și la latura identitară a credincioșilor români, care trebuie să-și afirme crezul și valorile întocmai, neștirbite, ca forme unicat de viețuire contemporană. Cu alte cuvinte, din actualul Macarie a ieșit moș Tănase Todoran, mărturisitorul din Bichigiu, dovedind că există până în ziua de azi o spiță de neam bun, românesc și ortodox pe văile Țibleșului din Bistrița Năsăud…
Suntem curioși ce hotărâre strategică va lua Patriarhul Daniel, știut fiind că acesta a adus mai multe amendamente utile punctelor luate în discuție, dar semnând totuși – la insistențele și persuasiunile Patriarhului ecumenic – absolut toate documentele respectivului Sinod.
- IPS HIEROTHEOS VLACHOS denunta PRESIUNILE la care au fost supusi ierarhii Bisericii Greciei de catre tabara PATRIARHULUI ECUMENIC la dezbaterile asupra documentului referitor la relatiile cu celelalte culte: “Eu insumi m-am confruntat cu un COMPORTAMENT ABUZIV..”
- IPS ATANASIE de LIMASSOL explica de ce nu a semnat documentul “RELATIILE BISERICII ORTODOXE CU ANSAMBLUL LUMII CRESTINE”: NU EXISTA ALTE BISERICI, CI NUMAI EREZII SI SCHISME. “Nici Sinodul fără popor, plinătatea Bisericii, nici poporul fără Sinodul Episcopilor nu pot să se considere pe ei înșiși trup al lui Hristos și să exprime în mod corect viața și dogma Bisericii”
- Actualizare: “RELATIILE BISERICII ORTODOXE CU ANSAMBLUL LUMII CRESTINE” – traducerea documentului SINODULUI PANORTODOX cu evidentierea diferentelor fata de textul pre-sinodal/ SCURT COMENTARIU ASUPRA PRESTATIEI PATRIARHIEI ROMÂNE LA SINODUL PANORTODOX DIN CRETA
- SAPTE MITROPOLITI NU AU SEMNAT DOCUMENTELE SINODULUI PANORTODOX. Printre ei, IPS Hierotheos Vlachos si IPS Atanasie al Limassolului/ PRIMA REACTIE A IPS SERAFIM DE PIREU/ Varianta in română a MESAJULUI ”SFANTULUI SI MARELUI SINOD”
- Declaratiile Patriarhului Daniel la intoarcerea de la SINODUL PANORTODOX. Ce amendament a propus Sinodul BOR la documentul “RELATIILE BISERICII ORTODOXE CU ANSAMBLUL LUMII CRESTINE”
F de bun simț propunerea episcopului Scandinaviei! Și mai ales f elegant și duhovnicesc stilul în care o prezintă și în care apelează la Patriarh, în primul rând. Greu de refuzat această propunere din partea Patriarhului nostru. Cât despre cel ecumenic, cred că ar sări în sus dacă ar fi acceptată propunerea păr Macarie…. Ceea ce poate nici n-ar fi rău!!! Căci într-adevăr pct 6 al Sinodului din Creta mai tb pritocit până să fie de acord toți ortodocșii cu el. Și i-ar da peste nasul prea ținut pe sus al papei de la Roma….
Mare lucru. Bunul Dumnezeu sa-l intareasca pe episcopul nostru si exemplu sau sa fie urmat de alti ierarhi romani care stim ca sunt impotriva ecumenismului.
In sfarsit! Pana acum eram singura biserica mare fara un ierarh marturisitor.
Cam ce mare fapta de lauda se considera ca a facut P.S.Macarie, “marturisind”,cum spune cineva intr-un comentariu ,dupa ce a semnat. Daca nu semna,poate era de luat in seama gestul,dar asa…
@ Zizi:
Da, curat logica dracului contabil. Cu masura cu care masori, asa ti se va masura! AMIN!
zizi@
Ce-i asta? Inchizitia on line? Dar, ce a semnat? Vreo lepadare? Nu! A semnat un document imperfect care prezinta unele ambiguitati si exprimari in limbaj nepotrivit dar care nu implica vreo lepadare si nici unirea cu ereticii asa cum vehiculeaza circarii. Documentul poate fi si trebuie redeschis rediscutat si corectat. Atat!
Observ ca cei pusi pe dezbinari in Biserica au adoptat pretextul cu semnatura. Au semnat ai nostri, gata! S-au lepadat! S-a terminat! Nu mai conteaza nimic. Nu conteaza ca marturisesc altii ca I.P.S Hierotheos Vlachos ca delegatia BOR a avut o pozitie ortodoxa pe care si-a sustinut-o cu multa fermitate. Sau poate tocmai de aceea s-au dezlantuit asemenea atacuri? Oare nu cumva faptul ca ai nostri au aparat Ortodoxia sa fie ceea ce a deranjat? S-au dovedit a fi prea ortodocsi pe gustul unora si asta a deranjat.
Nu este interesant ca nu exista asemenea miscari la greci care, poate, ar avea motive mai serioase sa se supere pe Arhiepiscopul lor? Totusi, nimeni nu se leapada de el, nimeni nu rupe comuniunea nici cu el, nici cu ceilalti care au semnat.
@daniela
Nu știi ce spui. Sper că nu gândesc la fel și ai noștri ierarhi.
În general, consider că e mai bine să ne abținem de la comentarii pentru că e un subiect serios și alunecă în derizoriu prin dezbateri interminabile. Cel puțin în direcția asta.
@ un ieromonah:
Ce e derizoriu si neserios in ce a comentat Daniela? In schimb Zizi stia ce spune, nu-i asa? Mda… Rau e cand incepem sa dam in daltonism duhovnicesc si cand incep sa cada si dintre cei alesi, ma iertati!
Nu înseamnă că aprop pe Zizi. Îmi pare rău dacă s-a înțeles asta. Mi se pare un subiect mai serios decât ceva ce trebuie îndreptat, ajustat. Poziția PS Macarie este chiar foarte lăudabilă și oportună, în ciuda calomniilor genul celei de mai sus.