POZITIE MARTURISITOARE a IPS TEOFAN, Mitropolitul Moldovei, referitoare la DOCUMENTUL 6 AL SINODULUI DE LA CRETA, raportarea Bisericii Una la celelalte confesiuni si la invataturile lor ERETICE: “Putem considera acest document în stare de analiză, NEDEFINITIVAT, într-un proces de REVIZUIRE totală sau parțială”! PREMIERA IN B.O.R.: se cere o dezbatere asupa mentinerii calitatii de membru in CMB!

13-08-2016 5 minute Sublinieri

Dezmintire importanta:

PARINTELE SIMEON ZAHARIA de la Sihastria este IMPOTRIVA intreruperii pomenirii ierarhilor si a tentativelor de DEZBINARE A BISERICII!

ips_asaltat

Vedeti si:

mitropolitul_teofan_savu_foto_tudorel_rusu_29

COMUNICAT DE PRESĂ
în legătură cu reacții ale unor credincioși
din Mitropolia Moldovei şi Bucovinei față de Sinodul din Creta

În ultima vreme, pe adresa Arhiepiscopiei Iașilor au fost trimise mai multe memorii în care s-au exprimat diverse opinii în legătură cu întrunirea Sfântului și Marelui Sinod din Creta (18-26 iunie 2016).

Răspunzând acestor memorii și dorind a prezenta lămuririle necesare în legătură cu participarea Înaltpreasfințitului Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, la acest eveniment bisericesc, Biroul de presă al Arhiepiscopiei Iașilor aduce la cunoștința celor interesați următoarele:

articol_10_31. În cadrul Sinodului din Creta au fost aprobate o serie de documente publicate și în limba română pe site-ul basilica.ro (la http://basilica.ro/documentele-oficiale-ale-sfantului-si-marelui-sinod-in-limba-romana/). Pe marginea acestor texte există o serie de reacţii sau analize, atât ale clerului, cât şi ale poporului dreptmăritor. Acest lucru este firesc şi este semn al unei Bisericii vii. Dialogul, dezbaterea, chiar luările de poziţie critice, dacă sunt purtate onest, în duh de pace şi de unitate, pot ajuta la limpezirea unor aspecte problematice. Înaltpreasfințitul Mitropolit Teofan este preocupat de aceste aspecte și receptiv la gândurile exprimate, mai ales de către fiii eparhiei pe care o slujește. De altfel, această preocupare este o constantă în lucrarea Înaltpreasfinției Sale, manifestată atât înaintea, în timpul, cât și după întrunirea sinodală din Creta. Astfel, în timpul întâlnirii din Creta, Părintele Mitropolit Teofan a avut mai multe intervenții făcute în „cuget bisericesc ortodox, bazat pe învățătura Bisericii”, potrivit mărturiei Mitropolitului Ierotheos Vlachos, participant la Sinodul din Creta.

Cele mai multe reacții au loc în legătură cu documentul intitulat „Relațiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creștine”. În acest document se afirmă că:

a) Biserica Ortodoxă este „Biserica Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească (art. 1);

b) „ (…) bisericile și confesiunile non-ortodoxe s-au abătut de la adevărata credință a Bisericii celei Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească” (art. 21);

c) Există o „criză profundă prin care trece mișcarea ecumenică” (art. 7);

d) „Biserica Ortodoxă, (…) participând la organismul CMB, nu acceptă nicidecum ideea egalităţii confesiunilor şi în niciun caz nu poate concepe unitatea Bisericii ca pe un compromis interconfesional (art. 18);

e) „Din includerea în Consiliu, nu rezultă că fiecare Biserică este obligată să vadă celelalte biserici ca biserici în adevăratul şi deplinul sens al cuvântului” (art. 19).

Cu toate aceste precizări și altele asemănătoare, documentul „Relațiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creștine” este cel mai dezbătut și criticat text dintre toate cele care au fost adoptate în Creta. Trebuie, de asemenea, menționat faptul că nu toți participanții la Sinodul din Creta și-au însușit textul respectiv. Aflându-se în dezbaterea Bisericii și ținând cont de faptul că patru dintre cele 14 Biserici Autocefale nu au fost reprezentate la acest sinod, putem considera acest document în stare de analiză, nedefinitivat. Lipsa unui consens panortodox plasează documentul într-un proces de revizuire totală sau parţială, fiind necesare discuţii, amendamente sau completări în cadrul unei viitoare întruniri a Sfântului şi Marelui Sinod.

2. Regretăm că, în contextul acestor dezbateri firești din Biserică, există și luări de poziție extreme, precum unele care se regăsesc în memoriul intitulat „Scrisoarea deschisă către arhiereii care au semnat în Creta”. Acest memoriu a fost înaintat Centrului Eparhial din Iași în ziua de 11 august 2016 și a fost publicat pe unele pagini de internet. Pentru a nu exista dubii cu privire la convingerile și mărturia de credință ale Părintelui Mitropolit Teofan, Înaltpreasfinția Sa reafirmă în fața preoților din parohii, a viețuitorilor sfintelor mănăstiri și a creștinilor mireni din Arhiepiscopia Iașilor următoarele:

978x0«a. Hristos și Biserica Sa Ortodoxă constituie tezaurul cel mai sfânt și scump, care nu poate fi negociat sau diminuat în nicio formă și prin niciun compromis.

b. Comunitățile și confesiunile creștine eterodoxe s-au îndepărtat în elemente doctrinare fundamentale de la credința cea adevărată, așa cum a fost și este aceasta cunoscută, trăită și mărturisită de Biserica Ortodoxă.

c. „Acceptarea denumirii istorice a altor biserici și confesiuni eterodoxe”, așa cum menționează documentul Sinodului din Creta, nu înseamnă și acceptarea erorilor doctrinare sau eclesiologice ale acestora. Învățăturile și practicile greșite ale eterodocșilor (ex.: o singură fire în Hristos, Filioque, primatul papal, hirotonia femeilor și altele) sunt erezii și le consider ca atare.

d. Relațiile ortodocșilor cu eterodocșii pot avea loc numai pe baza convingerii că Biserica Ortodoxă este Biserica Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească, iar comunitățile și confesiunile eterodoxe s-au îndepărtat de la Adevăr și au îmbrățișat învățături și practici greșite.

e. În relațiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creștine trebuie exclus orice compromis doctrinar. Concepții precum: teoria ramurilor, teoria pierderii unității Bisericii, rugăciunea în comun cu eterodocşii sau alte idei şi practici necanonice nu pot fi acceptate în viața Bisericii Ortodoxe.

f. Este necesar să se analizeze de către Biserica Ortodoxă dacă mai este oportună menținerea calității de membru în Consiliul Mondial al Bisericilor. O reflecție și o dezbatere, urmate de o decizie asupra acestui subiect sunt necesare și așteptate de către mulți credincioși ortodocși.»

3. Este important să menționăm că unele persoane ce se regăsesc pe lista de semnături a memoriului „Scrisoarea ieroschimonah-simeon-zaharia-2_w834_h1000_q100deschisă către arhiereii care au semnat în Creta” au precizat, după ce textul a fost publicat pe internet, că nu au avut știință că în document se propune întreruperea pomenirii ierarhului la sfintele slujbe. Prezentăm în anexă, punctul de vedere al Ieroschimonahului Simeon Zaharia de la Mănăstirea Sihăstria, așezat de inițiatorii demersului ca prim semnatar. Această poziție este asumată și de către alți semnatari, precum Ieromonahul Sava Popa de la aceeaşi mănăstire și Preotul Postelnicu Constantin Ciprian din Războieni (Neamţ). Precizările acestor părinți arată maniera nepotrivită prin care cel puțin o parte dintre semnăturile alăturate memoriului menționat au fost colectate.

4. Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Teofan îndeamnă poporul dreptmăritor din Arhiepiscopia Iașilor la rugăciune pentru ca Hristos-Domnul să lumineze şi să înţelepţească pe toţi cei implicaţi în această dezbatere. Este necesar a aborda cu discernământ provocările împreună-vieţuirii în Biserică, în vederea păstrării unităţii întru Adevăr şi a comuniunii de iubire între mădularele acesteia.

Biroul de Presă al Arhiepiscopiei Iașilor

  • Anexa 1: Scrisoarea P. Cuv. Ieroschimonah Simeon Zaharia către I.P.S. Mitropolit Teofan
  • Anexa 2: Mesajul P. Cuv. Ieroschimonah Simeon Zaharia către fiii săi duhovniceşti

Anexa 1_Ieroschimonah Simeon Zaharia

Anexa 2_Ieroschimonah Simeon Zaharia

 

Legaturi:


Categorii

"Marele Sinod Panortodox" (de la Creta - inainte si dupa), Comunicate, Ecumenism, IPS Teofan, Polemici, conflicte, zelotism, extremism, provocari, Raspunsurile Bisericii la problemele vremurilor

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

32 Commentarii la “POZITIE MARTURISITOARE a IPS TEOFAN, Mitropolitul Moldovei, referitoare la DOCUMENTUL 6 AL SINODULUI DE LA CRETA, raportarea Bisericii Una la celelalte confesiuni si la invataturile lor ERETICE: “Putem considera acest document în stare de analiză, NEDEFINITIVAT, într-un proces de REVIZUIRE totală sau parțială”! PREMIERA IN B.O.R.: se cere o dezbatere asupa mentinerii calitatii de membru in CMB!

  1. Slava Domnului pentru aceasta luare de pozitie! Este mai mult decat binevenita…sa dea Dumnezeu sa fie sustinuta aceasta si la nivelul Sinodului BOR!
    Sa-l pazeasca Domnul pe IPS Teofan si sa-l intareasca in marturisirea adevarului si pastrarea dreptei credinte. Maica Domnului sa pazeasca sub acoperamantul ei Biserica noastra netulburata si sa zadarniceasca planurile dusmanilor ( ii stie Dumnezeu mai bine decat putem intelege noi ) care isi doresc sa produca dezbinare si tulburare . Iar pe cei ce cu stiinta sau fara stiinta s-au lasat antrenati in aceste planuri schismatice sa le dea Dumnezeu pocainta si indreptare! In rest, pentru noi toti, sa stam bine, sa stam cu frica, sa luam aminte! Vremurile sunt tulburi si e nevoie de multa luare aminte.

  2. Domnul sa ne ajute sa traversam fara vatamare sufleteasca incercarile acestea, sa ne intelepteasca in rabdarea si dragostea Lui mantuitoare!

  3. Cei care au semnat se pare că sunt cu un picior în prăpastie. Mai urmează să pună în aplicare ruperea comuniunii. Nu au motive spre aceasta mai ales dacă avem în vedere poziția mărturisitoare a IPS Teofan, care și-a asumat într-o măsură contestarea documentelor sinodale din Creta.

  4. Chestiunea asta miroase a interventie ruseasca….

  5. andy@
    Cum asa?

  6. Argumentul este cat se poate de simplu: zona Moldovei este regiunea tarii care are pe metrul patrat cei mai multi simpatizanti ai calendarului si stilului rusesc. Desi stau in manastiri romanesti, ei sunt cu gandul mama rusie….ma intreb, de ce nu pleaca acolo?
    Si ce fac simpatizati rusofili? Pai fac ce face si Patriarhia Rusiei, adica lovesc in orice nu este pe placul lor. Cred ca merg dupa principiul: cine nu este cu noi, este impotriva noastra.
    Partea proasta pentru ei este ca vor avea mereu un rol secundar in istorie. Da poate ca nici nu doresc mai mult….
    Si mai este o chestiune…actiuni de genul asta cad intr-un penibil greu de imaginat. Adica…pe bune, oamenii astia ataca ceva ce nu este de atacat.
    Sa mai citeasca si altceva in afara de carti scrise in Rusia.
    Sper ca nu am fost prea dur. 🙂

  7. @Andy
    Argumentul tău este cât se poate de simplist și fără temei. Grecii care au criticat Sinodul din Creta sunt tot rusofili?
    Aș fi curios de o carte scrisă în Rusia pe baza căreia a fost scris acest comunicat.
    Nu ai fost dur, ai fost opac și sper să fii mai destupat de acum încolo. Măcar să te documentezi pe subiect.

  8. @ exegeticus: daca ai curiozitatea sa faci o incursiune in locuri unde ierarhii si sfintii nostri sunt huliti si osanditi, vei constata rapid faptul ca ‘marturisitorii’ nu cunosc limba romana, si nu ma refer la greseli gramaticale inerente.

  9. @ Andy:

    Banuiesc si sper ca te referi la o parte din gruparile deja sectare, schismatice, care actioneaza cu predilectie in Moldova si au ceva anume cu Mitropolitul Teofan, cautand sa rupa din trupul Bisericii. Insa cred ca acum interesele converg si cu cele ale altor neprieteni, neortodocsi. In orice caz, anumite servicii se vede ca sunt implicate.

  10. @carmen
    Totusi vorbim de IPS Teofan aici. Sunt constient de ceilalti “marturisitori” cat de fanatici si incuiati pot fi.
    Chiar si asa, acuza de rusofili este gratuita. Numai daca e cu o anume insinuare la PS Longhin se justifica. Dar nici asa nu cred ca poate fi vorba de o agenda ruseasca.
    Ar fi normal sa recunoastem o pozitie marturisitoare a IPS Teofan bazata pe crezul ortodox, nu pe altceva.

  11. exegeticus @
    1. V-as ruga sa o lasati mai moale cu acele caracterizari. Daca vreti, facem concurs care jigneste mai tare (cu permisiunea adminilor).
    2. Au fost greci care au criticat sinodul, dar nu la modul asta violent. Ei nu au fost extremisti. Grecii daca au avut ceva de criticat au facut-o pe teren teologic. Nu pot zice acelasi lucru si despre aceste grupari.
    3.In ceea ce priveste rusofilia: aici nu vorbim despre o chestiune teologica, ci despre una politica.
    4. Cand m-am referit la carti nu m-am referit la cele teologice, ci la acel speech care nu este neaparat destinat subiectului, dar care este folosit ca atare.

    @admin 2
    Nu m-am exprimat cum trebuie…..cand am adus vorba de manastiri m-am referit la cei care s-au alaturat gruparilor si au parasit locasul monahal. my mistake 🙂

  12. @ exegeticus:

    Pai inteleg ca nu s-a referit la IPS Teofan, dimpotriva, la detractorii sai. Si in seara asta am aflat de la cineva mai informat si cu legaturi stranse in Grecia si in Sfantul Munte, confirmandu-ni-se ipoteza, ca toata mascarada asta a Sinodului a fost organizat special ca o provocare de catre fortele ostile Ortodoxiei, prin subordonatii lor de la Fanar, tocmai ca sa determine dezbinarea Bisericii. Iar serviciile sunt mai degraba occidentale decat rasaritene.

  13. @admin2
    Da, asta cred si eu. Din partea cealalta, rusii mi se par rezonabili pana acum in mare masura (nu chiar total).

    @andy
    Imi pare rau. De unde sa stiu la cine te referi? Daca te referi la cei iesiti din manastiri, nici nu ma prea intereseaza. Sunt satul de obtuzitati si mi s-a parut ca era un atac la IPS Teofan…

  14. @admin,
    ieroschimonahul Simeon nu e Simeon ci Serafion Zaharia.Afost primul meu duhovnic.Cred ca e singurul preot din vechea garda ,generatia parintelui Cleopa, care
    mai e in viata.
    LA MULTI ANI LA TOTE MARIILE DE PE ACEST SAIT,SI NUNUMAI!

  15. Ziarul “Adevarul” de Iasi, prezinta povestea scrisorii deschise asa cum ii convine, si se grabeste sa vorbeasca despre “scandal monstru” si mai ales, samanta de schisma in BOR. Se putea sa piarda ei o asemenea ocazie? Oare preotii si monahii semantari ai memoriului inca nu au inteles ca Biserica are dusmani care nu se dau in laturi de la nimic? Oare, dupa atatia ani de continue atacuri marsave la adresa BOR, nu ar trebui mai multa atentie la ce anume semneaza si cine sunt cei care initiaza asemenea actiuni ?
    Ma uit cu mare parere de rau la felul in care este ridiculizat in articol Ieroschimonahul Smeon/Serafion Zaharia -“monahul care nu a stiut ce semneaza”. Oricum, iese prost. Nu este aceasta o cursa a celui rau?
    Aviz tuturor exaltatilor dornici de marturisire cu orice pret, care nu mai sunt atenti nici la argumente, nici la exprimare, nici la atitudinea pe care o au in apararea adevarului.

    http://adevarul.ro/locale/iasi/samanta-schisma-bor-mitropolitul-teofan-primit-ultimatum-preoti-dezica-ecumenism-general-1_57b1cc2c5ab6550cb8c857d6/index.html

  16. Pingback: “Şi noi ce facem, încă o dezbinare, încă o schismă, încă o grupare care se va crede de zilele viitoare ‘adevărata Biserică Ortodoxă’?…” | Cuvântul Ortodox
  17. Pingback: SINODUL DE LA CRETA – realizat la presiunile LOBBYULUI AMERICANO-ISRAELIAN si ale CIA? Fost ambasador american: PATRIARHUL ECUMENIC ESTE FINANTAT SI CONTROLAT DE SERVICIILE SECRETE AMERICANE. “Întrebarea ‘cine (te) plătește’ se
  18. Pingback: Asociatia Christiana despre RISCUL SFASIERII BISERICII in urma TULBURARILOR GENERATE DE SINODUL DIN CRETA, nevoia de dialog real IN INTERIORUL ORTODOXIEI si despre atitudinile DUSMANOASE SI ULTIMATIVE la adresa IPS Teofan: “Cele 4 Biserici care nu a
  19. Pingback: “O, de ar fi trăit atunci oarecare super-zeloţi şi super-ortodocşi contemporani! Ar fi aruncat defăimarea de TRĂDĂTOR în obrazul marelui SFÂNT FOTIE”. Fericitul parinte marturisitor EPIFANIE despre PERICOLUL SCHISMEI CARE INCEPE CU NE
  20. Pingback: SA PAZIM UNITATEA FAMILIEI BISERICII, tinand si marturisind credinta ortodoxa CU INTELEPCIUNE SI CU DRAGOSTE, “nu cu isterie si cu condamnari irevocabile ale altora”! CINE SE RUPE DE BISERICA, ACELA MOARE! “Slavă lui Dumnezeu, că nu ne
  21. Pingback: BASILICA se transforma in AGENTIA DE PRESA A FANARULUI? Siteul Patriarhiei popularizeaza in mod iresponsabil opinia unui teolog slugarnic al PATRIARHIEI ECUMENICE care cere CATERISIREA lui Dimitrios Tselenghidis si a Pr. Theodoros Zisis invocand documente
  22. Pingback: BASILICA se transforma in AGENTIA DE PRESA A FANARULUI, INSUSINDU-SI AGENDA PROVOCATOARE? Siteul Patriarhiei popularizeaza in mod iresponsabil opinia unui teolog slugarnic al PATRIARHIEI ECUMENICE care cere CATERISIREA, respectiv AFURISIREA marilor teolog
  23. Pingback: BASILICA se transforma in AGENTIA DE PRESA A FANARULUI, preluandu-i AGENDA PROVOCATOARE? Siteul Patriarhiei popularizeaza in mod iresponsabil opinia unui teolog slugarnic al PATRIARHIEI ECUMENICE care cere CATERISIREA, respectiv AFURISIREA marilor teologi
  24. Pingback: BISERICA ORTODOXĂ ESTE SINGURA ADEVARATĂ BISERICĂ! Biserica Ortodoxă nu acceptă nici teoria ramurilor, nici pe cea a bisericii invizibile. Ce fel de UNITATE este posibilă cu CELELALTE CONFESIUNI CREȘTINE RUPTE DE BISERICA UNA? Jean-Claude Larchet:
  25. Pingback: IMPOTRIVA DEZINFORMARILOR SI IN CIUDA CONTESTARILOR, Mitropolitul IEROTHEOS VLACHOS lauda poziția BISERICII ORTODOXE ROMÂNE la SINODUL DE LA CRETA: “Biserica României a impresionat prin întreaga sa prezență”. PATRIARHUL DANIEL SI DOCUMEN
  26. Pingback: COMUNICAT DUR AL PATRIARHIEI despre manifestarile publice impotriva ierarhilor români semnatari ai documentelor de la Creta. “Aceşti răzvrătiți din Biserică, sub pretextul că apără Ortodoxia, tulbură din interior pacea şi unitatea Biseric
  27. Pingback: Interviu nou dat de MITROPOLITUL IEROTHEOS de Nafpaktos privind reactiile zelotiste in urma Sinodului din Creta si documentul “diplomatic” despre relatiile Bisericii cu restul lumii crestine: “TREBUIE SA NE LUPTAM SA FIE CORECTAT TEXTUL
  28. Pingback: In Grecia se poate: SIMPOZION TEOLOGIC PE TEMELE FIERBINTI ALE BISERICII, cu participarea STARETULUI EFREM VATOPEDINUL/ In Biserica noastra, cu putine exceptii, PARE A SE REFUZA DEZBATEREA LIBERA PE MARGINEA SINODULUI DIN CRETA, iar clericilor “razv
  29. Pingback: Campania securistica impotriva IPS TEOFAN continua cu o noua MANIPULARE ABJECTA. Ce se afla in spatele “dezvaluirii” siteului-hoax Actadiurna: “TEOFAN SAVU DESFIINTEAZA POSTURILE”? “Este același modus operandi folosit după
  30. Pingback: PASTORALA IPS TEOFAN LA NASTEREA DOMNULUI 2016. Intalnirea personala cu Dumnezeul cel viu si INDEMNUL LA A RAMANE IN BISERICA “în duh de comuniune şi dragoste, lucrând la mântuirea noastră, prin mărturisirea dreptei credinţe, zidindu-ne şi a
  31. Pingback: NEPOMENITORII SAU SFASIEREA CAMASII LUI HRISTOS. Suntem contemporani cu o noua RUPERE din BISERICA, iar raul nu poate fi tratat cu comunicate AUTIST-AUTORITARISTE | Cuvântul Ortodox
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare