POZITIE MARTURISITOARE a IPS TEOFAN, Mitropolitul Moldovei, referitoare la DOCUMENTUL 6 AL SINODULUI DE LA CRETA, raportarea Bisericii Una la celelalte confesiuni si la invataturile lor ERETICE: “Putem considera acest document în stare de analiză, NEDEFINITIVAT, într-un proces de REVIZUIRE totală sau parțială”! PREMIERA IN B.O.R.: se cere o dezbatere asupa mentinerii calitatii de membru in CMB!
Dezmintire importanta:
PARINTELE SIMEON ZAHARIA de la Sihastria este IMPOTRIVA intreruperii pomenirii ierarhilor si a tentativelor de DEZBINARE A BISERICII!
Vedeti si:
- Precizarile PS MACARIE, Episcopul român al Europei de Nord, privitoare la documentul cel mai controversat adoptat la SINODUL DIN CRETA: “Cred ca ar trebui supus in continuare dezbaterilor si modificarilor”
- Actualizat. PRECEDENTUL DECIZIEI STARETULUI DE LA SCHITUL OITUZ. Intreruperea pomenirii IPS Ioachim Bacauanul de catre ieromonahii Macarie Banu si Atanasie Parfenie. CUM A REACTIONAT ARHIEPISCOPIA ROMANULUI. Apologia ecumenismului atinge paroxismul penibilului. EXISTA RISCUL RUPTURII IN CADRUL BOR?
- O reactie inadmisibila. IPS IRINEU DE ALBA IULIA DESPRE SINODUL PANORTODOX: “Este o blasfemie sa numesti acest Sinod eretic”
- Oameni si… demoni travestiti in salvatori: “CRUCIADA” IMPOTRIVA RAULUI (din afara) a “LUPTATORULUI ORTODOX” PANA LA… MACELARIREA FRATILOR: “Cain l-a ucis pe Abel pentru că nu a ucis păcatul DIN PROPRIA INIMĂ. Patima luptei cu Sistemul e de neoprit şi fraţii încep să devină trădători ai Ortodoxiei, dușmani camuflați…”
- Din partea Manastirii Vatoped. Despre cei care isi aroga titulatura de ”PARINTII DIN SFANTUL MUNTE” si despre asa-zisul vis cu SFANTUL PAISIE AGHIORITUL
- Actualizare: “RELATIILE BISERICII ORTODOXE CU ANSAMBLUL LUMII CRESTINE” – traducerea documentului SINODULUI PANORTODOX cu evidentierea diferentelor fata de textul pre-sinodal/ SCURT COMENTARIU ASUPRA PRESTATIEI PATRIARHIEI ROMÂNE LA SINODUL PANORTODOX DIN CRETA
COMUNICAT DE PRESĂ
în legătură cu reacții ale unor credincioși
din Mitropolia Moldovei şi Bucovinei față de Sinodul din Creta
În ultima vreme, pe adresa Arhiepiscopiei Iașilor au fost trimise mai multe memorii în care s-au exprimat diverse opinii în legătură cu întrunirea Sfântului și Marelui Sinod din Creta (18-26 iunie 2016).
Răspunzând acestor memorii și dorind a prezenta lămuririle necesare în legătură cu participarea Înaltpreasfințitului Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, la acest eveniment bisericesc, Biroul de presă al Arhiepiscopiei Iașilor aduce la cunoștința celor interesați următoarele:
1. În cadrul Sinodului din Creta au fost aprobate o serie de documente publicate și în limba română pe site-ul basilica.ro (la http://basilica.ro/documentele-oficiale-ale-sfantului-si-marelui-sinod-in-limba-romana/). Pe marginea acestor texte există o serie de reacţii sau analize, atât ale clerului, cât şi ale poporului dreptmăritor. Acest lucru este firesc şi este semn al unei Bisericii vii. Dialogul, dezbaterea, chiar luările de poziţie critice, dacă sunt purtate onest, în duh de pace şi de unitate, pot ajuta la limpezirea unor aspecte problematice. Înaltpreasfințitul Mitropolit Teofan este preocupat de aceste aspecte și receptiv la gândurile exprimate, mai ales de către fiii eparhiei pe care o slujește. De altfel, această preocupare este o constantă în lucrarea Înaltpreasfinției Sale, manifestată atât înaintea, în timpul, cât și după întrunirea sinodală din Creta. Astfel, în timpul întâlnirii din Creta, Părintele Mitropolit Teofan a avut mai multe intervenții făcute în „cuget bisericesc ortodox, bazat pe învățătura Bisericii”, potrivit mărturiei Mitropolitului Ierotheos Vlachos, participant la Sinodul din Creta.
Cele mai multe reacții au loc în legătură cu documentul intitulat „Relațiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creștine”. În acest document se afirmă că:
a) Biserica Ortodoxă este „Biserica Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească” (art. 1);
b) „ (…) bisericile și confesiunile non-ortodoxe s-au abătut de la adevărata credință a Bisericii celei Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească” (art. 21);
c) Există o „criză profundă prin care trece mișcarea ecumenică” (art. 7);
d) „Biserica Ortodoxă, (…) participând la organismul CMB, nu acceptă nicidecum ideea egalităţii confesiunilor şi în niciun caz nu poate concepe unitatea Bisericii ca pe un compromis interconfesional” (art. 18);
e) „Din includerea în Consiliu, nu rezultă că fiecare Biserică este obligată să vadă celelalte biserici ca biserici în adevăratul şi deplinul sens al cuvântului” (art. 19).
Cu toate aceste precizări și altele asemănătoare, documentul „Relațiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creștine” este cel mai dezbătut și criticat text dintre toate cele care au fost adoptate în Creta. Trebuie, de asemenea, menționat faptul că nu toți participanții la Sinodul din Creta și-au însușit textul respectiv. Aflându-se în dezbaterea Bisericii și ținând cont de faptul că patru dintre cele 14 Biserici Autocefale nu au fost reprezentate la acest sinod, putem considera acest document în stare de analiză, nedefinitivat. Lipsa unui consens panortodox plasează documentul într-un proces de revizuire totală sau parţială, fiind necesare discuţii, amendamente sau completări în cadrul unei viitoare întruniri a Sfântului şi Marelui Sinod.
2. Regretăm că, în contextul acestor dezbateri firești din Biserică, există și luări de poziție extreme, precum unele care se regăsesc în memoriul intitulat „Scrisoarea deschisă către arhiereii care au semnat în Creta”. Acest memoriu a fost înaintat Centrului Eparhial din Iași în ziua de 11 august 2016 și a fost publicat pe unele pagini de internet. Pentru a nu exista dubii cu privire la convingerile și mărturia de credință ale Părintelui Mitropolit Teofan, Înaltpreasfinția Sa reafirmă în fața preoților din parohii, a viețuitorilor sfintelor mănăstiri și a creștinilor mireni din Arhiepiscopia Iașilor următoarele:
«a. Hristos și Biserica Sa Ortodoxă constituie tezaurul cel mai sfânt și scump, care nu poate fi negociat sau diminuat în nicio formă și prin niciun compromis.
b. Comunitățile și confesiunile creștine eterodoxe s-au îndepărtat în elemente doctrinare fundamentale de la credința cea adevărată, așa cum a fost și este aceasta cunoscută, trăită și mărturisită de Biserica Ortodoxă.
c. „Acceptarea denumirii istorice a altor biserici și confesiuni eterodoxe”, așa cum menționează documentul Sinodului din Creta, nu înseamnă și acceptarea erorilor doctrinare sau eclesiologice ale acestora. Învățăturile și practicile greșite ale eterodocșilor (ex.: o singură fire în Hristos, Filioque, primatul papal, hirotonia femeilor și altele) sunt erezii și le consider ca atare.
d. Relațiile ortodocșilor cu eterodocșii pot avea loc numai pe baza convingerii că Biserica Ortodoxă este Biserica Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească, iar comunitățile și confesiunile eterodoxe s-au îndepărtat de la Adevăr și au îmbrățișat învățături și practici greșite.
e. În relațiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creștine trebuie exclus orice compromis doctrinar. Concepții precum: teoria ramurilor, teoria pierderii unității Bisericii, rugăciunea în comun cu eterodocşii sau alte idei şi practici necanonice nu pot fi acceptate în viața Bisericii Ortodoxe.
f. Este necesar să se analizeze de către Biserica Ortodoxă dacă mai este oportună menținerea calității de membru în Consiliul Mondial al Bisericilor. O reflecție și o dezbatere, urmate de o decizie asupra acestui subiect sunt necesare și așteptate de către mulți credincioși ortodocși.»
3. Este important să menționăm că unele persoane ce se regăsesc pe lista de semnături a memoriului „Scrisoarea deschisă către arhiereii care au semnat în Creta” au precizat, după ce textul a fost publicat pe internet, că nu au avut știință că în document se propune întreruperea pomenirii ierarhului la sfintele slujbe. Prezentăm în anexă, punctul de vedere al Ieroschimonahului Simeon Zaharia de la Mănăstirea Sihăstria, așezat de inițiatorii demersului ca prim semnatar. Această poziție este asumată și de către alți semnatari, precum Ieromonahul Sava Popa de la aceeaşi mănăstire și Preotul Postelnicu Constantin Ciprian din Războieni (Neamţ). Precizările acestor părinți arată maniera nepotrivită prin care cel puțin o parte dintre semnăturile alăturate memoriului menționat au fost colectate.
4. Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Teofan îndeamnă poporul dreptmăritor din Arhiepiscopia Iașilor la rugăciune pentru ca Hristos-Domnul să lumineze şi să înţelepţească pe toţi cei implicaţi în această dezbatere. Este necesar a aborda cu discernământ provocările împreună-vieţuirii în Biserică, în vederea păstrării unităţii întru Adevăr şi a comuniunii de iubire între mădularele acesteia.
Biroul de Presă al Arhiepiscopiei Iașilor
- Anexa 1: Scrisoarea P. Cuv. Ieroschimonah Simeon Zaharia către I.P.S. Mitropolit Teofan
- Anexa 2: Mesajul P. Cuv. Ieroschimonah Simeon Zaharia către fiii săi duhovniceşti
Legaturi:
- Declaratiile Patriarhului Daniel la intoarcerea de la SINODUL PANORTODOX. Ce amendament a propus Sinodul BOR la documentul “RELATIILE BISERICII ORTODOXE CU ANSAMBLUL LUMII CRESTINE
- A aparut traducerea oficiala a documentului panortodox ”RELATIILE BISERICII ORTODOXE CU ANSAMBLUL LUMII CRESTINE”
- Opinia Sfantului Sinod al BORu despre SINODUL PANORTODOX/ MAJORITATEA EPISCOPILOR SARBI NU A SEMNAT DOCUMENTUL CONTROVERSAT DIN CRETA. Mitropolitul Irineu de Baska: DOCUMENTUL ECUMENIST ESTE NEVALID/ Biserica Rusiei nu se pronunta, inca, asupra documentelor SINODULUI PANORTODOX, deoarece nu a primit variantele OFICIALE
- MITROPOLITUL HIEROTHEOS face analiza amanuntita a SINODULUI DIN CRETA, apreciind recunoasterea “autoritatii universale” a Sinoadelor care au condamnat EREZIILE APUSENE, dar aratandu-se “PROFUND INGRIJORAT” de documentele rezultate, criticand MANIPULAREA INFORMATIILOR, demontand SOFISMELE ECUMENISTE si vadind CONFUZIILE TEOLOGICE: “Am vazut foarte limpede o ABORDARE RELATIVISTA in pozitiile exprimate in cadrul Sinodului. TEORIA RAMURILOR A FOST VEHICULATA, fara a fi numita ca atare”
- BISERICA RUSIEI RESPINGE STATUTUL PANORTODOX AL SINODULUI DIN CRETA/ Patriarhia Ecumenica va studia tema AUTOCEFALIEI BISERICII UCRAINEI
- MITROPOLITUL IRINEU DE BASKA, membru al delegatiei Bisericii Sarbe la Sinodul din Creta: NU AM SEMNAT DOCUMENTUL “Relatiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii crestine” DIN CAUZA CONTINUTULUI AMBIGUU ECLEZIOLOGIC
- MITROPOLITUL AMFILOHIE AL MUNTENEGRULUI, membru al delegatiei Patriarhiei Serbiei, declara ca nici el nu a semnat documentul ecumenist “RELATIILE BISERICII ORTODOXE CU ANSAMBLUL LUMII CRESTINE”
- MARTURISIREA MITROPOLITULUI NEOFIT de Morfou, care a refuzat semnarea documentului panortodox “RELATIILE BISERICII ORTODOXE CU ANSAMBLUL LUMII CRESTINE”, intemeiata pe marturiile Sfintilor contemporani PORFIRIE KAVSOKALIVITUL, PAISIE AGHIORITUL, SOFRONIE SAHAROV si altii. “SUSTIN CU SMERENIE CA TEXTUL SUFERA DE AMBIGUITATE TEOLOGICA INTENTIONATA”
- IPS ATANASIE de LIMASSOL explica de ce nu a semnat documentul “RELATIILE BISERICII ORTODOXE CU ANSAMBLUL LUMII CRESTINE”: NU EXISTA ALTE BISERICI, CI NUMAI EREZII SI SCHISME. “Nici Sinodul fără popor, plinătatea Bisericii, nici poporul fără Sinodul Episcopilor nu pot să se considere pe ei înșiși trup al lui Hristos și să exprime în mod corect viața și dogma Bisericii”
- Interviu cu IPS HIerotheos Vlachos despre SINODUL PANORTODOX (video si Rezumat). Admite Patriarhia Ecumenica STATUTUL PROVIZORIU al DOCUMENTELOR SINODALE? / Mitropolitul Ieremia al Gortinei RESPINGE documentul ecumenist al “Sinodului”: “Când și unde au numit Sfinții Părinți ereziile și schismele ”BISERICI”?”/ Patriarhia Antiohiei REFUZA sa recunoasca intalnirea de la Creta drept “SFANTUL SI MARELE SINOD”
- IPS HIEROTHEOS VLACHOS denunta PRESIUNILE la care au fost supusi ierarhii Bisericii Greciei de catre tabara PATRIARHULUI ECUMENIC la dezbaterile asupra documentului referitor la relatiile cu celelalte culte: “Eu insumi m-am confruntat cu un COMPORTAMENT ABUZIV”
- Precedent periculos ascuns sub aparenta marturisirii Ortodoxiei: SINODUL BISERICII CIPRULUI considera SINODUL DE LA CRETA nimic mai putin decat….“CONTINUAREA CELOR SAPTE SINOADE ECUMENICE”!
- IPS Iov de Telmessos: UCRAINA E TERITORIU CANONIC AL PATRIARHIEI ECUMENICE/ IPS Kallistos Ware: BISERICA ROMÂNIEI AR PUTEA MEDIA INTRE CONSTANTINOPOL SI MOSCOVA/ Urmatoarea intalnire panortodoxa, in Romania?
Slava Domnului pentru aceasta luare de pozitie! Este mai mult decat binevenita…sa dea Dumnezeu sa fie sustinuta aceasta si la nivelul Sinodului BOR!
Sa-l pazeasca Domnul pe IPS Teofan si sa-l intareasca in marturisirea adevarului si pastrarea dreptei credinte. Maica Domnului sa pazeasca sub acoperamantul ei Biserica noastra netulburata si sa zadarniceasca planurile dusmanilor ( ii stie Dumnezeu mai bine decat putem intelege noi ) care isi doresc sa produca dezbinare si tulburare . Iar pe cei ce cu stiinta sau fara stiinta s-au lasat antrenati in aceste planuri schismatice sa le dea Dumnezeu pocainta si indreptare! In rest, pentru noi toti, sa stam bine, sa stam cu frica, sa luam aminte! Vremurile sunt tulburi si e nevoie de multa luare aminte.
Domnul sa ne ajute sa traversam fara vatamare sufleteasca incercarile acestea, sa ne intelepteasca in rabdarea si dragostea Lui mantuitoare!
Cei care au semnat se pare că sunt cu un picior în prăpastie. Mai urmează să pună în aplicare ruperea comuniunii. Nu au motive spre aceasta mai ales dacă avem în vedere poziția mărturisitoare a IPS Teofan, care și-a asumat într-o măsură contestarea documentelor sinodale din Creta.
Chestiunea asta miroase a interventie ruseasca….
andy@
Cum asa?
Argumentul este cat se poate de simplu: zona Moldovei este regiunea tarii care are pe metrul patrat cei mai multi simpatizanti ai calendarului si stilului rusesc. Desi stau in manastiri romanesti, ei sunt cu gandul mama rusie….ma intreb, de ce nu pleaca acolo?
Si ce fac simpatizati rusofili? Pai fac ce face si Patriarhia Rusiei, adica lovesc in orice nu este pe placul lor. Cred ca merg dupa principiul: cine nu este cu noi, este impotriva noastra.
Partea proasta pentru ei este ca vor avea mereu un rol secundar in istorie. Da poate ca nici nu doresc mai mult….
Si mai este o chestiune…actiuni de genul asta cad intr-un penibil greu de imaginat. Adica…pe bune, oamenii astia ataca ceva ce nu este de atacat.
Sa mai citeasca si altceva in afara de carti scrise in Rusia.
Sper ca nu am fost prea dur. 🙂
@Andy
Argumentul tău este cât se poate de simplist și fără temei. Grecii care au criticat Sinodul din Creta sunt tot rusofili?
Aș fi curios de o carte scrisă în Rusia pe baza căreia a fost scris acest comunicat.
Nu ai fost dur, ai fost opac și sper să fii mai destupat de acum încolo. Măcar să te documentezi pe subiect.
@ exegeticus: daca ai curiozitatea sa faci o incursiune in locuri unde ierarhii si sfintii nostri sunt huliti si osanditi, vei constata rapid faptul ca ‘marturisitorii’ nu cunosc limba romana, si nu ma refer la greseli gramaticale inerente.
@ Andy:
Banuiesc si sper ca te referi la o parte din gruparile deja sectare, schismatice, care actioneaza cu predilectie in Moldova si au ceva anume cu Mitropolitul Teofan, cautand sa rupa din trupul Bisericii. Insa cred ca acum interesele converg si cu cele ale altor neprieteni, neortodocsi. In orice caz, anumite servicii se vede ca sunt implicate.
@carmen
Totusi vorbim de IPS Teofan aici. Sunt constient de ceilalti “marturisitori” cat de fanatici si incuiati pot fi.
Chiar si asa, acuza de rusofili este gratuita. Numai daca e cu o anume insinuare la PS Longhin se justifica. Dar nici asa nu cred ca poate fi vorba de o agenda ruseasca.
Ar fi normal sa recunoastem o pozitie marturisitoare a IPS Teofan bazata pe crezul ortodox, nu pe altceva.
exegeticus @
1. V-as ruga sa o lasati mai moale cu acele caracterizari. Daca vreti, facem concurs care jigneste mai tare (cu permisiunea adminilor).
2. Au fost greci care au criticat sinodul, dar nu la modul asta violent. Ei nu au fost extremisti. Grecii daca au avut ceva de criticat au facut-o pe teren teologic. Nu pot zice acelasi lucru si despre aceste grupari.
3.In ceea ce priveste rusofilia: aici nu vorbim despre o chestiune teologica, ci despre una politica.
4. Cand m-am referit la carti nu m-am referit la cele teologice, ci la acel speech care nu este neaparat destinat subiectului, dar care este folosit ca atare.
@admin 2
Nu m-am exprimat cum trebuie…..cand am adus vorba de manastiri m-am referit la cei care s-au alaturat gruparilor si au parasit locasul monahal. my mistake 🙂
@ exegeticus:
Pai inteleg ca nu s-a referit la IPS Teofan, dimpotriva, la detractorii sai. Si in seara asta am aflat de la cineva mai informat si cu legaturi stranse in Grecia si in Sfantul Munte, confirmandu-ni-se ipoteza, ca toata mascarada asta a Sinodului a fost organizat special ca o provocare de catre fortele ostile Ortodoxiei, prin subordonatii lor de la Fanar, tocmai ca sa determine dezbinarea Bisericii. Iar serviciile sunt mai degraba occidentale decat rasaritene.
@admin2
Da, asta cred si eu. Din partea cealalta, rusii mi se par rezonabili pana acum in mare masura (nu chiar total).
@andy
Imi pare rau. De unde sa stiu la cine te referi? Daca te referi la cei iesiti din manastiri, nici nu ma prea intereseaza. Sunt satul de obtuzitati si mi s-a parut ca era un atac la IPS Teofan…
@admin,
ieroschimonahul Simeon nu e Simeon ci Serafion Zaharia.Afost primul meu duhovnic.Cred ca e singurul preot din vechea garda ,generatia parintelui Cleopa, care
mai e in viata.
LA MULTI ANI LA TOTE MARIILE DE PE ACEST SAIT,SI NUNUMAI!
http://www.doxologia.ro/predici/audio-noi-suntem-ai-lui-hristos-domnul-ips-teofan
Ziarul “Adevarul” de Iasi, prezinta povestea scrisorii deschise asa cum ii convine, si se grabeste sa vorbeasca despre “scandal monstru” si mai ales, samanta de schisma in BOR. Se putea sa piarda ei o asemenea ocazie? Oare preotii si monahii semantari ai memoriului inca nu au inteles ca Biserica are dusmani care nu se dau in laturi de la nimic? Oare, dupa atatia ani de continue atacuri marsave la adresa BOR, nu ar trebui mai multa atentie la ce anume semneaza si cine sunt cei care initiaza asemenea actiuni ?
Ma uit cu mare parere de rau la felul in care este ridiculizat in articol Ieroschimonahul Smeon/Serafion Zaharia -“monahul care nu a stiut ce semneaza”. Oricum, iese prost. Nu este aceasta o cursa a celui rau?
Aviz tuturor exaltatilor dornici de marturisire cu orice pret, care nu mai sunt atenti nici la argumente, nici la exprimare, nici la atitudinea pe care o au in apararea adevarului.
http://adevarul.ro/locale/iasi/samanta-schisma-bor-mitropolitul-teofan-primit-ultimatum-preoti-dezica-ecumenism-general-1_57b1cc2c5ab6550cb8c857d6/index.html