IPS Ilarion despre utopiile violente si REVOLUTIA BOLSEVICA
In data de 2 martie 2012, Mitropolitul Ilarion al Volokolamskului a participat la emisiunea “Garzile Albe. Inainte” a canalului de televiziune Rusia 1. Emisiunea a fost dedicata premierei filmului “Garzile Albe”, ecranizare a romanului omonim scris de Mihail Bulgakov, sub regia lui Serghei Snezhkin. Producatori, istorici si scriitori s-au intalnit pentru a discuta evenimentele istorice ce au precedat scrierii romanului.
Dupa parerea Mitropolitului, tragedia intelighentsiei ruse pre-revolutionare a constat in indepartarea acesteia fata de popor si de Biserica. “Biserica si poporul constituie un tot unitar, inseparabil. Biserica era nucleul vietii oamenilor. Luati aminte la ce ne-au invatat intelectualii nostri si de unde au facut-o. Plecasera spre Paris sau Zurich si de acolo au invatat poporul cum sa-si imbunatateasca vietile. Revolutia Rusa, mai intai cea din februarie si, apoi, cea din octombrie, au fost pregatite peste hotare de catre intelectualii rusi stabiliti acolo. In loc sa asculte glasul Bisericii si sa-si intoarca privirea spre istoria neamului, acestia si-au cladit ideile pe teorii utopice pe care mai apoi au incercat sa le impuna populatiei, sa ne impuna o matrice straina noua.”
Conform Mitropolitului, aceasta este principala tragedie a revolutiei din 1917, care a avut consecinte enorme asupra vietilor umane. “Toata aceasta ordine, tot acest sistem, nu erau potrivite pentru cei vii. Iar acesti oameni au trebuit calcati in picioare pentru ca idealurile revolutiei sa triumfe.”
Ca replica la acuza adusa de reprezentantul Arhivelor de Stat ale Federatiei Ruse, S. Mironenko, cum ca mitropolitii au fost primii care au recunoscut Guvernul Provizoriu si s-au fi identificat cu noua putere, seful DECR a raspuns ca nu toti mitropolitii si-au aratat sustinerea fata de revolutia din februarie 1917. “Existau diferente de opinii in cadrul Bisericii. Unii simpatizau nu cu revolutionarii, ci cu cei care doreau schimbarea sistemului, insa majoritatea era impotriva lor.” Conform PS Ilarion, Biserica nu a recunoscut puterea sovietica, dand-o anatemei, fapt urmat de o perioada grea si indelungata in care Biserica a incercat sa se adapteze noilor realitati. Acesta a mai subliniat ca atitudinea Bisericii vizavi de puterea civila este una dinamica. “Biserica a indemnat intotdeauna la supunerea fata de putere, oricare ar fi aceea [Oare? Se contrazice chiar cu anatemizarea puterii sovietice, mentionata mai sus. A se vedea aici si aici postari mai consistente pe acest subiect- n.n.]. Biserica nu este o forta politica, care sa afirme: acest partid este bun, iar acesta nu. Biserica a vietuit de-a lungul istoriei sale in orice situatie si sistem politic. Revolutia a fost o actiune impotriva Bisericii. Care au fost primele decrete si primele legi date de bolsevicii instalati la putere? Toate erau indreptate impotriva Bisericii ca si glas al constiintei poporului. Ea a fost prima vizata, prin reprimarea membrilor sai; apoi a urmat burghezia, iar mai apoi s-au intors impotriva alor lor.”
PS a tinut sa sublinieze ca puterea sovietica nu a fost numai impotriva Bisericii, ci si impotriva poporului. “Cand autoritatile s-au dezlantuit pe fata impotriva Bisericii, ei s-au dezlantuit asupra poporului. Si nici nu aveau cum altfel, deoarece sloganurile ateiste promovate de bolsevici ii facusera nepopulari, fortandu-i sa-si cladeasca existenta pe violenta.”
Legaturi:
- Alexandr Soljenitan: OMUL-FLUVIU, CU O INIMA MARE CAT RUSIA. MECANISMUL GULAGULUI (I) [despre prigonirea Patriarhului MartirTihon]
- Un patriarh martir al secolului XX
- Ce dăm lui Dumnezeu şi ce dăm cezarului?
- CAROR STAPANIRI SI IN CE FEL NE SUPUNEM?
- Parintele Nicolae Steinhardt despre pacatul prostiei si al fricii
- “Trebuie sa ascultam de Dumnezeu mai mult decat de oameni!”
- Vremea robiei eleniste si a Sfintilor Macabei – semn puternic dat noua, celor de pe urma
10 Commentarii la “IPS Ilarion despre utopiile violente si REVOLUTIA BOLSEVICA”