IPS SERAFIM DE PIREU condamna declaratiile GLOBALIST-SINCRETISTE si ERETICE ale Consiliului Mondial al Bisericilor facute cu ocazia intalnirii de la Busan (Coreea de Sud – 2013) si afirmatiile ANTI-ORTODOXE ALE IPS NIFON al TARGOVISTEI
Instiintare
– fragmente –
Pireus, 19 Martie 2014
sursa online: aktines.blogspot
Preasfintia Sa, Mitropolitul Pireusului kir Serafim, a transmis scrisoarea de mai jos catre Sfantul Sinod Permanent cerand includerea pe ordinea de zi a acestui subiect la urmatoarea intalnire planificata a Ierarhiei.
In atentia Prefericirii Sale Arhiepiscopul Atenei si al intregii Elade Kir Ieronimos
Preafericite parinte,
Preasfintiti membri ai Sinodului,
In urma celor intamplate in luna Noiembrie 2013 in Busan, Coreea de Sud, in cadrul lucrarilor asa zisului Consiliu Mondial al Bisericilor si al dialogului teologic intre diferitele denominatiuni protestante si monofiziti, doresc cu adanc respect sa aduc la cunostiinta Inaltului nostru For Bisericesc protestul meu referitor la caderile acestor adunari, dupa cum voi arata mai jos.
Pozitiile ecleziastice inacceptabile care au fost prezentate in cadrul celei de a zecea intalniri generale a Consiliului Mondial al Bisericilor sunt sintetizate in cele ce urmeaza din prisma ecleziologiei ortodoxe. (…)
Justificarea ca textele care se discuta in cadrul adunarilor sunt “ad referendum” si nu surprind de facto pozitiile “bisericilor member”, nu scuza lipsa de reactie a reprezentantilor ortodocsi. In acest sens, participarea ortodocsilor dauneaza atat eterodocsilor, hranindu-le eroarea ecleziologica si, prin urmare, confuzia in care se gasesc, cat si celor de aceeasi credinta ascunzand si lovind in comoara descoperita de Duhul Sfintilor nostri Parinti, si micsoreaza in acest fel importanta Predaniei bisericesti si a Canoanelor Sfintei noastre Traditii si ale Uneia Sfinte Sobornicesti si Apostolesti Biserici. Toti acei eterodocsi care vor citi si se vor rani din cauza textelor expuse in adunarea din Busan nu vor sta sa socoteasca daca acestea sunt dor adreferendum sau nu.
Inselarile (caderile) ecleziologice ale declaratiei Busan
Cuvintele textului oficial “Declaratia pentru Unitate” a celei de a zecea Reuniuni a C.M.B., se indreapta impotriva Ortodoxiei, a trupului lui Hristos, recunoscand ca si Biserica Ortodoxa precum toate “celelalte biserici” trebuie sa se pocaiasca (recunoasca greseala) in privinta dezbinarii dintre crestini, deoarece Biserica, ce este insusi Trupul lui Hristos, nu era condusa decat in stare de necesitate de o unanimitate dogmatica chiar si in timpul bisericilor apostolice, ca exista o unitate nevazuta ecleziala a tuturor crestinilor si se asteapta si unirea vazuta a bisericii, ca rugaciunea Domnului nostru Iisus Hristos “ca toti sa fie una” inca nu s-a indeplinit si ca ne revine noua aceasta misiune, ca Biserica s-ar putea intari si imbogati cu harismele eterodocsilor, ca vom fi responsabili in fata lui Dumnezeu daca nu vom incerca sa realizam unitatea tuturor crestinilor spre a da o buna marturie si celor din afara crestinatatii, miselescul cuvant ca Dumnezeu “ mereu ne surprinde” si ca biserica va progresa prin cunoasterea voii lui Dumnezeu, ca trebuie sa gasim noi cai de abordare a dezacordurilor teologice si ca unitatea bisericii este dependenta si urmeaza unitatii umanitatii si a creatiei.
Mai presus de orice, textul contine si teme ecologie evident ne-crestine care se refera la o asteptare a unei regenerari a creatiei, a pamantului si a umanitatii printr-un efort al intregii omeniri, se vorbeste despre necesitatea colaborarii crestinilor intre ei, cu cei de alte religii sau chiar cu cei atei pentru atingerea unei prosperitati si bunastari generale pe intreg pamantul!
Nu ne mai mira, asadar, faptul ca textul contine si bine-cunoscutul termen pagan “holistic” in locul monismului, pentru a caracteriza misiunea bisericii (“holistic mission = evangelism”). Documentul lasa indoieli si asupra pozitiei bisericii asupra modalitatilor de existenta “periferice”, deoarece nu contine precizari exacte despre pacat si pocainta, iar directia finala care se intrevede este aceea de a promova o atitudine generala mai degraba pozitiva a adunarii de la Busan referitor la homosexualitate.
Declaratia Arhiepiscopului Targovistei, k. Nifon
De asemenea, a fost dureroasa prezenta oficiala a Bisericii Ortodoxe in cadrul Adunarii din Busan, prin omilia Preasfintitului Arhiepiscop al Targovistei kir Nifon, reprezentantul Bisericii Romane, care a constatat ca unitatea Bisericii a fost distrusa si, asa cum se prezinta astazi biserica divizata, este incompleta si din punct de vedere sacramental (haric), pentru ca nu cunoastem care parte a bisericii este mostenitoarea si continuatoarea vechii Biserici a Ierusalimului si deoarece toti oamenii sunt frati intru Hristos, botezul crestin reprezentand doar o treapta superioara, harica, in cadrul deja existentei familii duhovnicesti a umanitatii. Preasfintia Sa, kir Nifon, nu a spus si a ascuns faptul ca in cadrul CMB ecleziologia ortodoxa este denaturata sub pretextul apararii “valorilor noastre traditionale morale” precum “suprema valoare a familiei crestine”. (…)
traducere de E.P. pentru razbointrucuvant
Ce a prezentat IPS Nifon la plenara CMB de la Busan, conform Ziarul Lumina:
O delegaţie a Bisericii Ortodoxe Române (BOR), condusă de IPS Mitropolit Nifon, Arhiepiscopul Târgoviştei şi exarh patriarhal, a fost prezentă la cea de-a X-a Adunare a Consiliului Mondial al Bisericilor (CMB), întrunită la Busan, Coreea de Sud, în perioada 30 octombrie – 9 noiembrie 2013. Tema Adunării CMB – forul suprem deliberativ al Consiliului, reunit o dată la 7-8 ani – a fost „God of life, lead us to justice and peace“ („Dumnezeule al vieţii, condu-ne spre dreptate şi pace!“).
10 zile dedicate dialogului
[…] Concret, timp de 10 zile, delegaţii români au luat parte la discuţii pe teme biblice, la conversaţii teologice, dar şi la dezbateri pe diferite subiecte de actualitate globală (între care amintim cele referitoare la misiune, unitate, dreptate şi pace), călăuziţi de dorinţa de a prezenta celor de alte confesiuni creştine bogăţia învăţăturii şi frumuseţea spiritualităţii Ortodoxiei. Mărturia ortodoxă a fost încununată de săvârşirea Sfintei Liturghii în bisericile ortodoxe din oraşele Seul şi Busan, în mijlocul comunităţilor ortodoxe locale, care desfăşoară o misiune rodnică în cadrul societăţii sud-coreene.
Prezenţa românească la evenimentul organizat pe teritoriul sud-coreean a fost marcată şi de participarea a trei teologi în cadrul programului „The Global Ecumenical Theological Institute (GETI)“, „Institutul Teologic Ecumenic Global (ITEG)“, respectiv: lect. dr. Ionuţ Alexandru Tudorie, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul“ din Bucureşti; drd. Alexandru Ioan Dăian de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Andrei Şaguna“ din Sibiu; pr. conf. dr. Gabriel Viorel Gârdan de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca.
Despre păstrarea Adevărului în dragoste şi apărarea valorilor morale tradiţionale creştine
Contribuţia Bisericii noastre, apreciată în mod deosebit nu doar de ortodocşii prezenţi, ci şi de reprezentanţi ai altor Biserici creştine, a fost evidenţiată de prezentarea susţinută de IPS Mitropolit Nifon la plenara despre unitate, din data de 5 noiembrie. Astfel, Înaltpreasfinţia Sa a ţinut să precizeze: „Cea mai mare speranţă a noastră este ca, împreună, să ajungem la o mai bună înţelegere a credinţei creştine, prin păstrarea Adevărului în dragoste (cf. Efeseni 4, 15), dialog şi unitate [cum Il pot pastra cei care nu-L au si cum Il pot descoperi daca Acesta nu este marturisit, tocmai de dragul… falsei unitati si al falsului dialog? – n.n.]. Aceasta este o expresie a naturii soborniceşti a adevăratei Biserici, aşa cum a fost dintru început (conform celor afirmate de primul Sinod Apostolic, F. Ap., cap. 15). … Scopul nostru este nu de a crea o nouă Biserică, ci de a restaura Biserica cea una [deci si Biserica Ortodoxa trebuie “restaurata”? – n.n.] în continuitatea sa neîntreruptă şi în deplinătatea sa sacramentală. … Să ne reamintim toţi creştinii adunaţi aici că este o datorie a noastră de a apăra valorile morale tradiţionale creştine, în special valoarea familiei.“
Noi foruri de conducere
De asemenea, în cadrul întrunirii au fost numiţi membrii în Comitetul Central şi, respectiv, în Comitetul Executiv. S-au ales preşedinţii CMB, care vor rămâne în funcţie până la viitoarea Adunare Generală. Din partea Bisericilor Ortodoxe Răsăritene, a fost ales pentru un mandat de opt ani Preafericitul Părinte Ioan al X-lea, Patriarhul Antiohiei şi al Întregului Orient, iar din partea Bisericilor Vechi-Orientale preşedinţia i-a revenit Sanctităţii Sale Karekin al II-lea, Patriarh Catolicos al tuturor armenilor. Reprezentanţii Bisericii Ortodoxe Române în Comitetul Central sunt: IPS Mitropolit Nifon şi pr. dr. Michael Tiţa, consilier patriarhal.
Comitetul Central al CMB este ales pe o perioadă de opt ani de către forul deliberativ, Adunarea Generală, şi este alcătuit din 150 de persoane alese dintre delegaţii oficiali ai Bisericilor membre prezente la Busan. În prima sesiune, după adunare, Comitetul Central urma să aleagă pe cei 25 de membri ai Comitetului Executiv, dintre care cinci ortodocşi răsăriteni şi doi vechi-orientali. De asemenea, Comitetul Central are atribuţia de a-şi alege moderatorul şi vicemoderatorii, numiţi pentru opt ani.
2.663 de participanţi, 141 de ţări reprezentate
Conform datelor oficiale furnizate de organizatori, la cea de-a X-a Adunare a Consiliului Mondial al Bisericilor s-au înregistrat 2.663 de participanţi, din care 300 au reprezentat Bisericile membre CMB, din 141 de ţări. Procentajul prezenţei ortodoxe la acest eveniment internaţional a fost de aproximativ 25%. Consiliul Mondial al Bisericilor a fost înfiinţat în anul 1948, cuprinde în prezent 345 de Biserici, denominaţiuni şi asociaţii de Biserici creştine din peste 140 de ţări de pe întregul glob. Biserica Ortodoxă Română este membră a Consiliului din anul 1961.
- IPS Serafim de Pireu: CUVANT MUSTRATOR CATRE PARTICIPANTII ORTODOCSI (printre care si Patriarhul Daniel) de la intrunirea sincretista “PENTRU PACE” de la Munchen
- Celalalt cap al imperialismului: contributia “bisericilor” la “DINAMICA ZIDIRII EUROPENE” si afirmarea ideologicei antihristice a unitatii in diversitate la intrunirea CMB (Consiliul Mondial al Bisericilor)
Sfantul Ioan Damaschin: “Dacă cineva vă învaţă, în afara acestora pe care le-a primit Sfânta Biserică Sobornicească, de la Sfinţii Apostoli, de la Părinţi şi de la Sinoade, să nu-l ascultaţi, nici să primiţi sfatul şarpelui, după cum l-a primit Eva şi a cules moarte.”
Sfantul Teodor Studitul: “Numai un lucru îl voiesc de la voi: vă rog să fiţi aspri şi neînduraţi faţă de orice ar putea să ajute la dăinuirea credinţei lor nebuneşti, căci socotesc ură faţă de oameni şi despărţire de Dumnezeiasca dragoste ajutorul dat rătăcirii eretice spre mai mare pierzanie a celor ce se ţin de această rătăcire.”
Trista participarea BOR la CMB, dar si (mult) mai trista diferenta de “interpretare” a situatiei, vazuta drept o “marturie ortodoxa” de catre ziarul patriarhal. Mai ales in contextul in care se opune cuvintelor PS Serafim de Pireu, a carui dimensiune duhovniceasca si marturisitoare nu prea e de tagaduit…