NEBUNIA CARDULUI. Softul sistemului electronic de sanatate NU functioneaza. IN PERSPECTIVA: BLOCAREA SAU INGREUNAREA ACCESULUI LA SERVICII MEDICALE/ Proiect: regim privat in spitalele de stat

12-02-2015 7 minute Sublinieri

card_sanatate

La mai puţin de două săptămâni de la implementare, cardul de sănătate, care va fi obligatoriu din luna mai le dă mari bătăi de cap nu doar medicilor de familie ci şi specialiştilor din ambulatoriu sau din spitale.

Concret, cei mai mulţi dintre aceştia se plâng că nu pot activa documentele electronice ale pacienţilor care vin la consultaţie pe motiv că aplicaţia în baza căreia funcţionează cardul se blochează, iar sistemul nu mai răspunde la comenzi.

Aşteptându-se să întâmpine probleme, autorităţile le-au pus la dispoziţie medicilor de familie un număr de telefon unde pot suna atunci când întâmpină probleme. Medicii din ambulatoriu însă au fost nevoiţi să găsească singuri o soluţie pentru a nu fi nevoiţi să plătească ei analizele pe care le fac pacienţilor: au ajuns să xerocopieze cardurile pacienţilor pe care îi consultă. Ulterior, toate copiile ajung într-un dosar păstrat bine, sub cheie. Aşa susţine doctorul Cosmin Alexandrescu, reprezentantul medicilor în ambulator, care are mari dubii că documentul electronic va funcţiona fără cusur începând cu 1 mai, data la care va deveni unicul instrument prin care se vor deconta serviciile medicale oferite asiguraţilor români.

„De la începutul lunii februarie, eu nu am putut folosi cardul, deşi zilnic mi-au trecut pragul câte 10 – 15 pacienţi. Practic, când introduc cardul asiguratului în cititor, nu se întâmplă nimic. N-am ce serviciu să validez. Astfel, sunt nevoit ca atunci când vine pacientul cu card să fac copie xerox pentru a putea dovedi că am acordat acel serviciu medical”, a explicat doctorul Cosmin Alexandrescu.

Prin urmare, subliniază medicul, cardul este doar de formă în momentul de faţă, cel puţin pentru sectorul paraclinic. „Problema nu apare atunci când faci o consultaţie şi vorbeşti cu pacientul, ci în momentul în care faci un computer tomograf sau un RMN, unde foloseşti subtanţe. Rişti să rămâi cu serviciul neplătit. În plus, sistemul dă rateuri atunci când este folosit simultan, când sunt cuplaţi toţi furnizorii – farmacişti, medici de familie, spitale şi ambulatoriu. Din punctul meu de vedere, ar mai trebui extinsă perioada de acomodare şi de probă”, a mai spus Alexandrescu.

Medic de familie: „Să deblochezi cardul este o epopee”

La rândul lor, medicii de familie se plâng că deşi activarea unui card nu durează mai mult de câteva minute, aplicaţia folosită dă tot felul de erori, iar un doctor are la dispoziţie doar cinci încercări pentru a activa documentul. „Ca să-l deblochezi e o adevărată epopee, e o întreagă procedură complicată. Probleme vor fi în special la sate, unde medicii nu sunt foarte familiarizaţi cu calculatorul şi unde internetul nu merge foarte bine”, a arătat şi Sandra Alexiu, vicepreşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei (SNMF).

Şi medicul de familie Rodica Tănăsescu, preşedintele SNMF, susţine că documentul electronic este o povară în plus. „Am activat câteva sute de carduri, dar au fost zile în care sistemul nu a funcţionat deloc sau în care cardul a avut probleme. Pentru problemele pe care nu le-am putut rezolva, i-am trimis pe asiguraţi la Casa de Asigurări de Sănătate. Adică, aşa cum ne aşteptam, i-am pus pe oameni pe drumuri”, a completat şi Tănăsescu.

Nu ai card, nu primeşti serviciul sau îl plăteşti

Autorităţile, în schimb, arată că furnizorii de servicii medicale au obligaţia să compatibilizeze softul personal cu cel al CNAS, pentru a putea face raportările. Altfel, aceştia riscă să nu îşi poată valida serviciile începând cu 1 mai, data la care cardul de sănătate devine unicul instrument în baza căruia asiguraţii vor beneficia de consultaţii.

Prin urmare, asiguraţii sunt îndemnaţi să facă tot posibilul pentru a intra în posesia cardului de sănătate, chiar dacă el devine obligatoriu abia peste două luni. Mai exact, documentul electronic trebuie activat fie la un consult la medicul de familie, fie la specialist, fie în spital. Singurii care nu au posibilitatea să activeze un card de sănătate sunt farmaciştii, notează autorităţile. „Nebunia va începe la sfârşitul lunii aprilie. Nu ai card, nu primeşti serviciul. Dacă vrei ceva, trebuie să plăteşti”, a conchis Cosmin Alexandrescu.

Cum se activează cardul de sănătate

Concret, în momentul în care asiguratul ajunge la medicul de familie, documentul este introdus într-un cititor de card, iar pacientul trebuie să tasteze PIN-ul. „Acesta poate fi, spre exemplu, anul naşterii”, explică specialiştii, adăugând că pentru a funcţiona, cititorul de card trebuie conectat la un calculator sau laptop. Ulterior, medicul are acces la datele pacientului şi îi poate da acestuia trimiteri sau reţete compensate, după caz.

Cardul de sănătate este cheia de acces la dosarul electronic al pacientului, care va cuprinde istoricul medical – boli, grupa de sânge, consultaţii. Până în prezent au fost deschise 3,8 milioane de dosare la care au contribuit cu informaţii peste 6.200 de medici.

Mai mulţi medici se plâng că nu pot activa cardul de sănătate, întrucât sistemul este blocat, iar reprezentanţii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate le recomandă să ia gratuit aplicaţia sau să solicite sprijin pentru compatibilizarea soft-ului personal cu cel al CNAS.

De la 1 februarie a început oficial activarea cardurilor de sănătate, la medicul de familie, în ambulatoriul de specialitate şi în spital, astfel încât la 1 mai, când aplicaţia va fi obligatorie, să nu mai fie probleme.

Unii medici de familie se plâng însă că, la zece zile de la demararea oficială a programului, nu au reuşit activarea cardurilor de sănătate ale pacienţilor.

“Nu am reuşit nici până azi să utilizăm cardurile de sănătate, pentru că nu merge aplicaţia. Sistemul este blocat”, a spus un medic de familie din Bucureşti.

Preşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei, dr. Rodica Tănăsescu, a declarat, pentru MEDIAFAX, că la cabinetul său a început activarea cardului de sănătate din 5 ianuarie, dar sunt zile în care sistemul nu funcţionează sau situaţii în care cardul are o problemă.

“Este, aşa cum am spus, o povară în plus. Am activat câteva sute de carduri, dar au fost zile în care sistemul nu a funcţionat deloc sau în care cardul a avut probleme. Pentru problemele pe care nu le-am putut rezolva, i-am trimis pe asiguraţi la Casa de Asigurări de Sănătate”, a spus medicul.

Rodica Tănăsescu a precizat că activarea cardului durează între trei şi cinci minute. “Avem nevoie de câteva minute pentru activarea cardului. Am acceptat iniţializarea cardului soţului, soţiei şi a copilului, în cazul în care la consultaţie a venit unul dintre membrii familiei, cu cardurile celorlalţi”, a mai spus Tănăsescu, reafirmând că încă sunt probleme la activare.

Preşedintele CNAS, Vasile Ciurchea, a declarat, pentru MEDIAFAX, că acolo unde nu a putut fi activat cardul, poate fi o problemă de incompatibilitate între sisteme.

“Furnizorii care utilizează altă aplicaţie decât cea pusă la dispoziţie în mod gratuit de către Casa Naţională de Asigurări de Sănătate au obligaţia de a compatibiliza sistemul personal cu cel al CNAS. În normele de validare a contractului cadru privind acordarea asistenţei medicale este stipulat clar că toate raportările se depun obligatoriu în sistem compatibil cu aplicaţia CNAS. Astfel, fie iau aplicaţia gratuit de la noi, fie aduc un specialist pentru a compatibiliza cele două sisteme”, a mai spus preşedintele CNAS.

Ciurchea a explicat ce se întâmplă atunci când cardul se blochează. “Cardul de sănătate se va bloca în situaţia în care codul pin va fi tastat greşit de cinci ori consecutiv. În această situaţie, medicul va telefona la numărul 021 202 69 95 helpdesk, unde se alocă un număr de ticket, şi prin e-mail, la adresa suport.ceas@casan.ro, se dau informaţiile privind cardul blocat. Insist, în cazul unui card blocat, corespondenţa se face de către medic, care şi deblochează cardul respectiv. Medicul este cel care intervine atunci când se blochează cardul. Adresa de e-mail menţionată la primul răspuns este afişată pe site-ul CNAS”, a spus Ciurchea.

Numărul de telefon inscripţionat pe cardul de sănătate, 0800.800.950, este destinat asiguraţilor care doresc să solicite informaţii despre cardul de sănătate. Furnizorii de servicii medicale vor telefona la helpdesk pentru suportul necesar.

Potrivit conducerii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, până la 1aprilie 2015 va fi implementată o soluţie unitară de helpdesk la nivel central, pentru optimizarea şi simplificarea tuturor procedurilor privind sistemul informatic al CNAS.

Vasile Ciurchea a mai spus că există carduri returnate la casele de asigurări, unele rămând acolo altele fiind preluate de medicii de familie.

“Cardurile persoanelor care nu le-au primit prin poştă au fost returnate la casele de asigurări de sănătate de care aparţin. O parte a acestor carduri va fi preluată de către medicii de familie, de unde asiguraţii le pot ridica în momentul în care solicită un serviciu medical. Asiguraţii care nu sunt în evidenţa unui medic de familie vor ridica aceste carduri de la casa de asigurări în evidenţa cărora se află. Tot de aici vor fi preluate cardurile asiguraţilor care nu vor fi preluate de către medicii de familie. Pentru informaţii suplimentare, titularul cardului se poate adresa la Casa de Asigurări de care aparţine. Informaţii suplimentare se află, de asemenea, pe site-urile caselor de asigurări”, a mai spus preşedintele CNAS. […]

Un proiect de lege care prevede posibilitatea ca medicii sa lucreze in regim privat in spitalele de stat a ajuns pe masa parlamentarilor din comisia de sanatate. Proiectul este initiat la propunerea Ministerului Sanatatii. Conform surselor HotNews, orice medic va avea dreptul la practica privata in spitalul de stat dupa terminarea orelor de program. Fiecare medic va putea sa-si stabileasca liber tariful la care ofera servicii medicale in regim privat intr-un spital de stat.Practic, dupa ora 3 dupa-amiaza medicii vor putea trata exclusiv pacientii internati in regim privat, chiar daca asta se va intampla intr-un spital de stat. Fiecare medic care va dori sa intre in acest sistem o va putea face doar daca practica in cadrul unei firme, PFA, CMI sau alta forma de organizare.Firma medicului va intra in contract cu spitalul respectiv inchiriind de facto spatiul sau aparatura medicala a spitalului. Tarifele minimale ale inchirierii vor fi stabilite de Ministerul Sanatatii, dar fiecare manager de spital va avea libertatea sa negocieze tarifele la care inchiriaza medicului, nu mai mici insa de cele fixate de minister.

Pacientul va plati serviciul medical acordat in regim privat la casieria spitalului. Conform surselor consultate de HotNews, aproximativ 15% din suma platita de pacient va fi retinuta de spital in contul consumabilelor folosite, restul urmand sa fie impartit intre membrii echipei medicale. Pacientul tratat in regim privat nu va fi nevoit sa-si cumpere medicamente sau alte consumabile din afara spitalului, el urmand sa beneficieze si de servicii hoteliere superioare celor primite daca ar fi tratat in regim public. In acelasi timp, pacientul tratat in regim privat isi va putea alege medicul curant.

Fiecare medic va putea sa-si stabileasca liber tariful la care ofera servicii medicale in regim privat intr-un spital de stat. Nu este inca stabilit ce procent din practica medicului in spitalul de stat se va putea derula in regim privat.

Nu este inca stabilit nici daca pacientul tratat in spitalul de stat in regim privat isi va putea acoperi o parte din costul serviciilor medicale si pe seama asigurarii de sanatate de stat, dar legiuitorul inclina catre aceasta varianta. In acest caz, medicii aflati in contract cu Casa Nationala de Asigurari de Sanatate nu vor putea practica in regim privat si in spitalul de stat si in spitalul privat, fiind nevoiti sa aleaga intre cele doua institutii.

Autoritatile mai doresc sa ofere legal posibilitatea medicilor se lucreze in strainatate timp de 60 de zile cu pastrarea postului din spitalul autohton. Totodata, autoritatile locale vor putea oferi stimulente medicilor pentru a-i determina pe acestia sa ramana sa lucreze in spitalele romanesti.

Proiectul de lege mentionat a fost pus la dispozitia membrilor comisiei de sanatate, urmand sa intre in procedura parlamentara specifica. Fiind inca o varianta in lucru exista posibilitatea ca proiectul sa sufere schimbari. Specialitatile chirurgicale sunt cele asupra carora aprobarea acestui proiect de lege va avea cel mai mare impact.


Categorii

1. DIVERSE, Carduri electronice/ cipuri, Sistemul romanesc de sanatate

Etichete (taguri)

, , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

2 Commentarii la “NEBUNIA CARDULUI. Softul sistemului electronic de sanatate NU functioneaza. IN PERSPECTIVA: BLOCAREA SAU INGREUNAREA ACCESULUI LA SERVICII MEDICALE/ Proiect: regim privat in spitalele de stat

  1. Vorbiti ceva si de scandalul “SwissLeaks” ?

  2. Pingback: IN CONDITIILE UNUI SISTEM ELECTRONIC BLOCAT, MINISTERUL SANATATII IMPUNE O ALTA CORVOADA BIG BROTHER: OBLIGATIVITATEA COMPLETARII DOSARULUI ELECTRONIC/ Asigurarea de sanatate – ANULATA in caz de accidentare?/ Intrebari legate de TRANSPLANTUL DE PLAM
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare