PAPA FRANCISC VREA NEGOCIERI PENTRU SARBATORIREA PASTELUI LA O DATA COMUNA. Purtatorul de cuvant al Patriarhiei: “Va asigur ca Biserica Ortodoxa Romana si toate celelalte care au acceptat calendarul gregorian vor primi cu bunavointa o asemenea initiativa”

27-01-2016 2 minute Sublinieri

Am putea sarbatori Pastele impreuna, daca bisericile se vor pune de acord astfel incat sarbatorile pascale, sa aiba loc la o data comuna si fixa.

Discutiile pleaca de la mesajul Papei Francisc, care a invitat bisericile inca de anul trecut sa schimbe data acestei sarbatori importante. Biserica Catolica a inceput oficial tratativele, cu cea Anglicana, in timp ce mai multe Biserici Ortodoxe, au fost si ele de acord, cu aceasta schimbare.

Papa Francis: “Cand invie Isus al tau? Isus al meu invie azi. Al meu saptamana viitoare. E un scandal.”

Inca din secolul al 16-lea, cand a intrat in vigoare calendarul Gregorian, crestinii sarbatoresc impreuna cele mai importante evenimente religioase. Insa Bisericile ortodoxe au refuzat sa mute si data Pastelui dupa noul calendar, preferand sa ramana la cel iulian. Fapt inacceptabil pentru Papa Francisc, care propune o data fixa si comuna in care toti crestinii sa sarbatoreasca pastele. Iar a doua duminica din aprilie, ar fi alegerea perfecta.

Papa Francis: Trebuie sa ne punem de acord. Biserica Catolica este dispusa, din timpul lui Paul al VI-lea, sa adopte o data fixa si sa renunte la prima duminica dupa luna plina de dupa echinoctiul de primavara.

In prezent, catolicii sarbatoresc Pastele in prima duminica dupa prima luna plina ce are loc dupa echinoctiul de primavara. Pastele ortodocsilor insa, calculat dupa calendarul Iulian, cade, de cele mai multe ori, la o saptamana, doua sau chiar o luna distanta de cel catolic.

Negocierile vizeaza o data comuna, cel mai probabil fixa, in care sa sarbatorim Pastele. Iar tratativele se poarta intre toate bisericile.

Francisc Dobos, purtator de cuvant Catolici: Zilele trecute Biserica Anglicana si-a manifestat in mod oficial deschiderea si dispozitia de a incepe dialogul oficial cu biserica catolica pt a stabili o data comuna impreuna cu biserica ortodoxa. Data pastelui este o conventie a bisericilor chiar daca sunt calcule traditionale.

Vasile Banescu, purtator de cuvant al Patriarhiei: Nu toate bisericile ortodoxe au acceptat indreptarea calendarului. Printre ele se numara Biserca ortodoxa Rusa, Sarba, din Georgia, Patriarhia Ierusalimului, Biserica ortodoxa din Ucraina. Va asigur ca Biserica Ortodoxa Romana si toate celelalte care au acceptat calendarul gregorian vor primi cu bunavointa o asemenea initiativa.

Pentru ca Pastele sa fie sarbatorit simultan, trebuie ca ortodocsii, dar si catolicii sa renunte la sistemul de calcul de pana acum.

Nota noastra:

Deocamdata sa ne referim la aspecte, sa zicem, marginale legate de subiect. Observam o incoerenta si o lipsa de precizie atat pe continutul stirii, cat si prin raportare la declaratiile purtatorului de cuvant al Patriarhiei.

Astfel, nu aflam, de fapt, in ce anume consta proiectul Papei Francisc. Am inteles, vrea sa negocieze o data comuna a Pastilor, insa cum si pe ce criterii? Caci nu e nimic clar. Si, pana la urma, daca scopul este o sarbatorire comuna a Pastelui in intreaga crestinatate, iar Papa a avut initiativa, de ce nu ar renunta la data calendaristica folosita de catolici si nu ar adopta modelul ortodox, ca noi suntem mai grei de cap si inapoiati? Sau ideea este tocmai de a forta niste negocieri care sa introduca o schimbare la nivelul tuturor confesiunilor si Bisericii?

In orice caz, Papa insusi afirma ca e dispus sa schimbe data praznuirii. Atunci, de ce face Vasile Banescu legatura intre adoptarea (partiala) a calendarul gregorian de catre unele Biserici ortodoxe si aceasta negociere a unei date comune? Ca se intelege ca, de fapt, aceasta noua data comuna nu ar mai avea nimic de-a face nici cu calendarul gregorian, nici cu cel iulian. Apoi, declaratia este cel putin neinspirata. Induce ideea ca exista atitudini diferite intre biserici, deci dl Banescu nu a vorbit doar despre Biserica Româna, ci si in numele Bisericii Greciei, de exemplu. Este sigur ca Biserica Greciei vrea sa sarbatoreasca in aceeasi zi cu Papa? Si, in fine, declaratia acestuia sugereaza ca acest obiectiv propus de Papa ar fi mai important decat unitatea ortodoxiei universale…


Categorii

1. DIVERSE, Ecumenism, Papa (Papism), Video

Etichete (taguri)

, , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

77 Commentarii la “PAPA FRANCISC VREA NEGOCIERI PENTRU SARBATORIREA PASTELUI LA O DATA COMUNA. Purtatorul de cuvant al Patriarhiei: “Va asigur ca Biserica Ortodoxa Romana si toate celelalte care au acceptat calendarul gregorian vor primi cu bunavointa o asemenea initiativa”

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Partea cea mai proastă este că nici o Biserică Ortodoxă locală nu a acceptat calendarul gregorian, ci unul îndreptat, mai precis decât cel gregorian. Tocmai pt că sunt niște hotărâri sinodale care interzic adoptarea calendarului gregorian. Declarația aceasta poate induce multă dezbinare internă.
    Asta pe lângă faptul că pascalia fost stabilită din vremuri apostolice și e cel mai bun algoritm. Ar fi culmea să revenim acum la ceva depășit. Problema este a catolicilor și a celorlalte Biserici eterodoxe. Noi avem confirmarea bunăvoinței lui Dumnezeu prin venirea an de an a sfintei lumini de Paști. Cu o astfel de dovadă, gândul la o altă pascalie ar fi echivalent cu lepădarea de credință.

  2. Parca se dorea schimbarea fostului purtator de cuvant ,cu unul mai bun …
    In alta ordine de idei , stirea cu ce a zis papa este de anul trecut din vara. De ce protv o aduce in discuție acum? Nu cumva ca sa semene dezbinare in biserica tocmai acum când prin implicarea bisericii in strângerea de semnături pentru modificarea constituției s-a ajuns la un bilant excelent?Eu asa cred…
    In orice caz , simplul fapt ca purtătorul de cuvant nu a respins clar si scurt vreo discutie despre o sărbătoare pascală la cu data fixa , spune enorm de mult despre tendințele si orientările BOR.

  3. ”Partea cea mai proastă este că nici o Biserică Ortodoxă locală nu a acceptat calendarul gregorian, ci unul îndreptat, mai precis decât cel gregorian.”

    Da de unde altul mai precis… E cel mult altul mult mai imprecis și care denotă un grad mai mic de cunoaștere a temeiurilor Pascaliei decat cel gregorian….
    Mai bine spus, l-au numit altfel și au introdus câteva diferențe de ochii lumii, ca să nu zică cineva ca au incalcat acele sinoade, dar acum nu mai au nici o rusine si-i spun pe nume, ca nu se mai scandalizeaza nimeni.

  4. “Si, in fine, declaratia acestuia sugereaza ca acest obiectiv propus de Papa ar fi mai important decat unitatea ortodoxiei universale…”

    Se urmăreşte cu tot dinadinsul dezbinarea Ortodoxiei.
    Dl. Vasile Bănescu să vorbească în numele domniei sale, nu peste hotărările Ecumenice ale Bisericii Sobornice şi Apostolice.

    Papa spune: “Cand invie Isus al tau? Isus al meu invie azi. Al meu saptamana viitoare. E un scandal.”

    Iisus a înviat în urmă cu 1983 ani. Astăzi Iisus învie în inimile oamenilor care Îl caută cu sinceritate, îi ascultă învăţătura şi se străduiesc să o pună în practică.

    Aşadar, Biserica Ortodoxă sărbătoreşte evenimentul istoric al Învierii Mântuitorului. Iar această dată trebuie să rămână după cum deja a fost stabilită de către Biserică în Sinodul Ecumenic de la Niceea, ci nu după cum vrea papa şi acoliţii săi.

  5. Anunțul purtătorului de cuvânt este sfidător. Cu alte cuvinte, bisericile care deja au acceptat prin amăgire (că nu ar fi calendarul gregorian) sau cu forța calendarul gregoria nu mai au ce pierde. Toți cerberii și fanaticii apărători s-au rupt deja și celelalte biserici locale, având în vedere că i-au acceptat deja cu calendarul gregorian îi vor accepta cu orice fel de pascalie sau sărbători mineatice ar dori prea smeritul papă.

  6. Sf. Vasile cel Mare spune că unele dogme le-am primit prin viu grai, altele prin scris. Intre cele prin viu grai enumeră intreita cufundare la Botez, ziua a opta, penticostarul ca perioadă a învierii, insemnarea cu Sfânta Cruce, epicleza… El adaugă ca dacă renuntăm la una dintre acestea dogme se vatămă credința nu puțin.

    Pascalia include cel puțin simbolul dogmatic al zilei a 8-a, ca să nu mai spun de alte simboluri.. …
    Praznuirea Paștelui creștin după Paștile Legii calculat în mod corect după VT simbolizează unitatea și continuitatea celor două Testamente, și încalcarea acestui simbol e „marcionism”, luna plină simbolizează vârsta matiurității Mântuitorului, luna în primă seceră, prima vizibilă cu ochiul liber, cea de la care se pornește numărătoarea celor 14 zile simbolizează învierea după cele trei zile ascunse în mormânt, că luna dispare 2-3 zile de pe cer; de fapt toată componenta lunară simbolizează firea umană, iar componenta solară reprezintă firea dumnezeiască, înjugate într-un singur calendar …..

    Asadar daca le incalcam prin excepție, nu este chiar un bai mare, după cum botezul prin stropire este acceptat uneori prin iconomie…….. Dar nu este de acceptat să fie batjocorite toate aceste dogme ale credinței și să fie lepădate ca o cârpă lipsită de orice importanță

    Este rușinoasă atitudinea purtătorului de cuvânt!

  7. Cred ca realizatorii au strans laolalta raspunsuri la diferitele intrebari cu titlu informal puse de catre reporteri. O stire trunchiata menita a semana dezbinare si scandal. Nu pot sa cred ca dl VB poate vorbi in numele altor Biserici Ortodoxe, chiar si BOR, sfidand Sfantul Sinod.

  8. Este insa o diferenta intre a primi ‘cu bunavointa’ si a accepta un lucru anume. Eu nu m-as grabi in aprecieri pana cand nu as vedea si auzi si intrebarea pusa de catre reporter dlui VB.

  9. Din raspunsul dat, mai degraba pare sa i se fi cerut parerea dlui VB despre eventualitatea acceptarii unei date comune de praznuire a Sfintelor Pasti cu ortodocsii. De aici si acea bunavointa la care face trimitere purtatorul de cuvant.

  10. Din păcate, este clar trunchiat mesajul purtătorului de cuvânt, totuși face referire la „această inițiativă” și greșeala legată de calendarul gregorian este evidentă.
    Paștile trebuie prăznuit în prima duminică după Paștile iudaic. De aici pornește necesitatea observării echinocțiului și lunii pline.
    Problema calendarului îndreptat este una răs-dezbătută și nu cred că e cazul să fie reîncălzită, cel puțin la acest articol, chiar dacă ea este una arzătoare, figurând și pe agenda Sinodului preconizat panortodox.
    Dacă declarația ortodoxă a fost de altă natură, este necesar ca Patriarhia să reacționeze și să nu lase lucrurile așa. Altfel, iarăși decepții de la comunicarea deficitară sau chiar greșită a Patriarhiei.

  11. @carmen ,
    Problema care s-a pus este a uei date comune dar si FIXE de sarbatorire a Sfintelor Pasti . Stim cu totii ca nu se doreste o negociere pe data comuna , altfel am fi multumiti ca poate fi pusa in discutie acceptarea datei prestabilite de ortodocsi. Se doreste sarbatorirea la o data FIXA ,scotand in fata in primul rand motivatia economica . Ori in acest caz de ce ar trebui sa fie vorba de bunavointa in a negocia ceva NENEGOCIABIL ?

  12. Pai VB poate vorbi in numele BOR, al Sfantului Sinod, pt. ca este purtator de cuvant, vocea lui este asadar expresia vointei BOR si a Sfantului Sinod…

    Parca BOR mai adoptase in trecut, dupa trecerea la noul calendar, o data comuna a Pastilor, dar au revenit dupa un an (daca mi-amintesc corect), datorita faptului ca Sfanta Lumina nu a aparut la data schimbata a Pastelui. Acum ce facem, cadem iarasi inapoi, in aceeasi greseala?

    In orice caz, raspunsul purtatorului de cuvant VB nu arata decat dispozitia conducerii actuale a BOR de a face ereticului Papa pe plac, relevand, prin aceasta, o tendinta cat se poate de ecumenista, indepartata de dogmele Sfintilor Parinti. Absolut rusinos si mai ales ingrijorator.

    “Va asigur ca Biserica Ortodoxa Romana si toate celelalte care au acceptat calendarul gregorian vor primi cu bunavointa o asemenea initiativa.”

    (cu alte cuvinte: “initiativele ereticilor sunt primite cu bunavointa”, inca ne si asigura de asta, ca sa nu ne linistim cumva…)

    Oare pe Banescu il asigura cineva ca bate campii?

  13. Asa zic si eu cum se spune in nota autorilor acestui articol.De ce nu se ia model calandarul Iulian , adica sa se dea Cezarului ce este al Cezarului?

  14. Cred ca data fixa este legata de ecumenismul catre care se tinde acum si bineneteles cale libera a Hristosului fals care trebuie sa vina.

  15. @mirela:

    Pai VB poate vorbi in numele BOR, al Sfantului Sinod, pt. ca este purtator de cuvant, vocea lui este asadar expresia vointei BOR si a Sfantului Sinod

    Nu chiar, acum nu orice zice pe orice tema reprezinta Sinodul. Altul e rolul unui purtator de cuvant.

    Parca BOR mai adoptase in trecut, dupa trecerea la noul calendar, o data comuna a Pastilor, dar au revenit dupa un an (daca mi-amintesc corect), datorita faptului ca Sfanta Lumina nu a aparut la data schimbata a Pastelui. Acum ce facem, cadem iarasi inapoi, in aceeasi greseala?

    In interbelic, insa, din cate tinem minte, nu era comuna cu a nimanui, era un model propriu, nici asa, nici altminteri gen, adica nici cu ortodocsii, dar nici cu apusenii.

  16. Poate ati vazut deja: “Pope Francis’ prayer intentions”: Published on Jan 6, 2016, https://www.youtube.com/watch?v=-6FfTxwTX34

  17. Stirea asta mi se pare din categoria “socant” made PROTV & Co.

    Deocamdata, dupa cum vedem, Intaistatatorii noștri nu vor discuta chestiunea calendarului la Marele Sinod Ortodox prevazut in luna iunie a acestui an – un motiv, printre altele, fiind ca rusi nu vor sa adopte calendarul gregorian:

    Biserica Ortodoxă Rusă nu intenționează să renunțe la utilizarea calendarul iulian și să treacă la noul calendar (gregorian). Această problemă, a sincronizării calendarelor, este scoasă din ordinea de zi a Sinodului Pan-Ortodox

    Sursa: http://corortodox.blogspot.fr/2016/01/continuarea-lucrarilor.html

    Si daca noi, intre ortodocsi, nu ne punem cu totii de acord asupra calendarului, atunci ce sa mai luam in discutie asa numita propunere a Papei de a sarbatori un Paste comun pentru toti crestinii? Asta este mai de graba o treaba politica, aparuta acuma probabil pe fondul saptamanii de rugaciune ecumenica.

  18. @ingrid
    de unde ai informatiile de mai jos?

    Pascalia include cel puțin simbolul dogmatic al zilei a 8-a, ca să nu mai spun de alte simboluri.. …
    Praznuirea Paștelui creștin după Paștile Legii calculat în mod corect după VT simbolizează unitatea și continuitatea celor două Testamente, și încalcarea acestui simbol e „marcionism”, luna plină simbolizează vârsta matiurității Mântuitorului, luna în primă seceră, prima vizibilă cu ochiul liber, cea de la care se pornește numărătoarea celor 14 zile simbolizează învierea după cele trei zile ascunse în mormânt, că luna dispare 2-3 zile de pe cer; de fapt toată componenta lunară simbolizează firea umană, iar componenta solară reprezintă firea dumnezeiască, înjugate într-un singur calendar

  19. @o crestina

    Am vazut clipul cu Papa si e clar unde vor sa ajunga. Se vrea randuiala ortodoxa stricata si din pacate exista oamenii care au ajuns la “iubirea” asta ecumenista si printre noi. Cheile, sigla de la sfarsitul video-ului, reprezinta un simbol masonic. Goethe are intr-unul din romanele sale o cheie pur si simplu desenata in mijlocul unui capitol (In Wilhelm Meisters Wanderjahre, parca, al doilea volum al unei opere despre initiere intr-o societate oculta). Nu stiu insa ce reprezinta cheia. Si mai mason decat Goethe, scriitor si politician de rang inalt, e greu sa fi fost vreun scriitor neamt. La Papa (oricare dintre ei) merg cam toti grangurii sa se inchine, din pacate si multi lideri ai unor tari ortodoxe, nu mai zic de cler ortodox. Poate s-o fi retragand si papa asta mai devreme la pensie. Eu as vrea sa-l vad ortodox cu adevarat si sa ne scuteasca definitiv cu inovatii aiurea.

  20. Să nu uităm proorocia de la Daniel 7, 25 despre prigonitorul și prigoana creștinilor în vremurile din urmă: “va grăi cuvinte de defăimare împotriva Celui Preaînalt şi va asupri pe sfinţii Celui Preaînalt, şi îşi va pune în gând să schimbe sărbătorile şi legea, şi ei vor fi daţi în mâna lui o vreme şi vremuri şi jumătate de vreme”.

    Numai cineva care se crede învestit cu putere de decizie la nivel global va avea pretenția să schimbe sărbătorile și legea (a făcut deja muulte schimbări), iar papa este ereticul suprem, “antihristos”, adică “în locul lui Hristos” (Vicarivs Filii Dei) care vrea să conducă mișcarea ecumenistă de integrare spirituală în antihrist, defăimând și prigonind pe cei care rămân fideli Tradiției apostolice și patristice și nu se reformatează mental după noile porunci…

    Este deja vizibilă și cu ochii întredeschiși campania populist-propagandistă a papei actual care, cu fiecare bulă / fumigenă emisă, surprinde și seamănă confuzie în multe domenii, declarând că împărăția cerurilor e accesibilă și ateilor și necredincioșilor…

  21. Dragilor… se va face…

    Cum vom privi însa şi cum vom primi acestea…???

    Te întrebi şi mă întreb…

    Cum sa privim… şi sa primim asemenea… chestiuni, care UNIFICA, ceva?
    E unitatea “bisericii” un rau ?

    Câteva “chestiuni” ma zăpăcesc, pr şi simplu.
    Paşii mici… dar rapizi… logici, “nevinovați”, justificați, din “iubire”, prețuire… dragoste…

    De ce “chestiunea” nu a însetat şi determinat Duhul sfinților parinți, mai autorizați şi mai legitimați ca noi sa o decida (sinodal)… ???

    De cine ne apropiem… şi de cine ne departam ???
    Ca sa fiu mai clar… De Dumnezeu şi de voia Lui… sau de om şi de voia lui???
    De duhovnicie autentica sau… de umanism desacralizant ???

    De ce inițiativa vine din zona eretica ???
    (Nu ar fi nici un rau ca vine de acolo… DACA S-AR RECUNOASTE CA… DA!!! SUNTEM ÎN GREŞEALĂ… HAI SĂ SARBATORIM PAŞTELE ODATATĂ CU VOI ŞI FARA GREŞELILE CARE NE-AU RUPT DE VOI!!).

    Să fim atenți… cine decide acum şi cine coduce acum… biserica ?
    Duhovnicescul şi duhovnicia… sau raționalismul şi inteligența umana ?
    Inima sau mintea, Duhul (umilit,:inima înfrânta şi smerită -ps.50-, sau rațiunea rece şi trufaşa a instruirii, a cunoasterii ne încercate… a teoriei, a doctoratelor si doctoranzilor… a umanismului sutil desacrslizant ???

    Unitate în diversitate…
    Sa privim la ce ne uneşte… nu la ce ne desparte…
    Corect.
    (Dar… incomplet.)
    Sa privim la ce ne uneşte (cu cine???), nu la ce ne desparte (de cine???)
    Nu cumva ne uneşte cu omul şi ne desparte de Dumnezeu… ??? unirea asta?

    $Paziți unitatea Duhului in evanghelia pacii”… ne cere apostolul Pavel. Iata unitatea… ce trebuie pazita… unitatea cu Dumnezeu, cu apostolii, cu sfinții parinți, cu sfintii, cu tot ce am primit prin jerfa Domnului Iisus pe Cruce, prin jrtfa martirilor, a sfinților… a bisericii celei UNA.

    Da. Omeneste se impune pacea intre oameni, întelegerea umana, toleranța… etc… dar nu cu pretul sacrificarii PĂCII, cu Dumnezeu, a legaturii unitații cu Dumezeu şi sfintii Lui.
    Dumnezeu face regulile, despre credinta, om şi omenie nu oamenii despre Dumnezeu, credință şi sfințenie.
    Duhovnicescul s-a înlocuit cu raționalul, inima cu mintea, şi autoritatea Duhului şi daptelor inimii cu autoritatea actelor de studii, functii şi instituții.

    Sa luam aminte.

  22. Nu m-ar mira ca Sinodul 8 din luna iunie sa aprobe, ca pastile ortodox si cel catolic, sa se tina la aceeasi data cu cel evreiesc.Islamicii ,nu au si ei o sarbatoare sa o puna la aceeasi data? Doar suntem globalisti.Masoni.S-ar putea ca iarna anului 20017 sa fie iarna de care ne-a avertizat Dumnezeu,cand a fost pe pamant.”Iarna si sambata”.Are si o conotatie simbolica,dar si una reala, ca timp, a celor ce vor veni.Nu e departe sfarsitul,poate chiar mai aproape de cat ne imaginam.Numai ca nu va veni cu placinte.Sa de Dumnezeu ,cu mila Lui,sa-l putem duce.DOAMNE AJUTA!

  23. @ Gheorghe:

    Totusi nu. Vedeti mai sus comentariul nr. 17.

  24. enkidu
    @ingrid
    de unde ai informatiile de mai jos?

    Discutiile de pe internet de cativa ani m-au făcut să studiez personal această tema la Sfinții Părinți, si mi-am propus sa alcătuiesc un mic studiu cu cat mai multe texte patristice care sa explice simbolurile pascaliei, in masura in care le-am putut gasi. Altii pot continua cercetarea, in mod sigur n-am cum sa fac ceva exhaustiv.
    Pascalia actuala a catolicilor spre exemplu nu calculeaza Nisan 14 de la prima luna in secera, vizibilă cu ochiul liber, ci de la conjuncție… si nu calculeaza socotind inceputul zilei de la apusul soarelui, ci de la 12 noaptea. Sunt greseli mustrate dur de Sf. Chiril al Alexandriei. De aceea studiul are pe langa partea teologica si o parte stiintifica, referitoare la calcule.
    Partea a doua a studiului trebuie sa fie alcatuită din surse traduse: texte patristice, tabele pascale vechi etc, cu explicații.
    Oricum sunt foarte aglomerata, si chiar daca prima parte a studiului este gata intr-o oarecare masura, partea cu textele sursa traduse integral s-ar putea sa dureze pana spre sfarsitul anului, pentru ca mai am alte proiecte cu termen limita. Cand da Domnul atunci este binevenit.

    Proorocia de la Daniel 7, 25 de care a amintit si par Mihail o cunosc…..Nu trebuie sa nadajduim la nici o schimbare în bine…

    Nucleul cercetarii a ajuns deja din mana mea la un Mitropolit roman, și la al doilea Mitropolit am fost informata din alte surse ca a ajuns, cu tot cu textele patristice, note de subsol. A ajuns din vara anului trecut.

    Dar daca interesele politice sunt mai mari, n-au motive ierarhii noștri sa tina cont de invatatura parintilor.

    Cand va fi gata studiul, va fi public si pe internet.

  25. Si ca sa fie si mai clar, am gasit ceea ce a spus Patrairhul Chiril exact despre aceasta tema, in deschiderea lucrarilor de pregatire a Sinodului Pan-Ortodox:

    Tema „unei determinări mai exacte a Paștelui” nu este actuală pentru Biserica Ortodoxă și “poate doar trezi tulburări în rândul numeroșilor credincioși”

    (Aceeasi sursa ca si mai inainte)

  26. @ingrid
    Daca te pot ajuta cu ceva, spune-mi. M-as baga sa te ajut, macar la traduceri. Presupun ca din engleza.
    M-ar bucura, deasemeni, daca mi-ai da un link legat de mustrarile Sfantului Chiril al Alexandriei. De fapt cat mai multe linkuri sau sursele patristice. Acum, na, cum crezi tu ca e bine.
    Comentariul tau mi-a trezit cateva nedumeriri si mi-a oferit si niste piste.
    Prima luna in secera ar fi primul patrat, banuiesc.
    Conjunctia… alta nedumerire.
    N-am auzit pana acum de ziua a 8-a. Ma gandesc e veacul al optulea. In comentariul tau ai mai spus ca:

    de fapt toată componenta lunară simbolizează firea umană, iar componenta solară reprezintă firea dumnezeiască, înjugate într-un singur calendar

    e undeva vreun text care sa explice o astfel de simbolistica?
    —————————————————————————————————————–
    —————————————————————————————————————–
    am gasit pe hexaimeron.ro ceva:

    …Sfântul Chiril cel Mare, autor de multe cuvântări pascale păstrate până acuma, a compus deasemenea, precum s-a observat şi mai nainte, un tabel pascal şi anume pe 95 de ani, folosindu-se la această lucrare de tabelul înaintaşului său Teofil. În prologul tabelului său el vorbeşte mai întâi de calculele pascale cele false, în deosebi de ciclul cel de 84 şi de 112 ani al latinilor. Apoi observă că Sinodul dela Niceea a poruncit Bisericii din Alexandria a indica celei apusene timpul adevărat al sărbătorii Paştelor, fără ca însă prin aceasta să se fi înlăturat discordia, că înaintaşul său Teofil din porunca împăratului Teodosie a compus un tabel pascal pe 418 ani, iar el a prelucrat acest tabel, reducându-l la 95 de ani. Pe urmă dezvoltă principiile de care a fost condus Teofil comparându-le cu cele false ale latinilor, şi aduce între altele regula că Paştele trebuie să se serbeze totdeauna în interval de cinci săptămâni, începând dela 22 martie şi până la 25 aprilie inclusiv. (prelucrare după prof. C. Popovici) “

    doar ca nu stiu in ce scrieri al Sfantului Chiril sunt cuvantarile pascale. Mai caut.
    Toate cele bune!

  27. @Enkidu

    Nu din engleza, ci din latina-greaca…
    Nu s-au tradus aceaste texte, nu a fost interes.

    ”toată componenta lunară simbolizează firea umană, iar componenta solară reprezintă firea dumnezeiască, înjugate într-un singur calendar”

    Sf Efrem Sirul vb f frumos despre cele doua componente ca cele doua firi ale Mantuitorului, Sf. Efrem fiind unul dintre participantii la Sinodul I Ecumenic.

    Foarte mulți, incepand cu Hippolit, sec 2, vorbesc de „an” ca simbol al Mântuitorului, și de 12 apostoli ca cele 12 luni care au vestit anul perfect….

    Nu gasesti pe site-ul Hexaimeron. Acolo este preluat de la Constantin Popovici care, in jur de 1900 traduce studiul lui Matei Vlastare, sec 14. Matei Vlastare face referire la o buna parte din textele despre pascalie dinainte de el, dar nu le traduce. Interesul este sa fie cercetate textele din primul mileniu crestin, ca acolo gasim ce avem nevoie, mai ales la parintii mai apropiati de sec 4-5.

    „Sf. Chiril al Alexandriei, in prologul tabelului său” …. Da, in acest prolog a scris Chiril despre luna de la prima secera! Dar eu îl cunosc acest text doar în latină și în traducerea mea, nici varianta in greaca nu s-a pastrat. Si sunt alti Parinti la care gasim explicat mai pe larg despre semnificatia acestui simbol….

    Pentru acuratete este importantă traducerea tuturor textelor, cu mentionarea surselor, greaca sau latina, pentru ca s-a intervenit in texte.

    Toate textele care sunt in latina spre exemplu, au rastignirea pe 15 Nisan și Invierea pe 17 Nisan, iar textele in greaca au rastignirea pe 14 Nisan și Invierea pe 16 Nisan. De ce? Pentru ca Biserica Catolica este cu azimele și daca ea presupune ca Cina cea de Taina a avut loc pe 14 Nisan, atunci s-ar fi folosit azimele. Dar daca Cina cea de Taina a avut loc pe 13 Nisan și Rastignirea pe 14 Nisan, atunci nu mai sunt azime! Textele parintilor greci care ni se pastreaza în varianta paralela, greaca si latina, in versiunea greaca scrie 14 și 16, iar în varianta latina scrie 15 si 17.

    Dar Eusebiu de Cezareea are un text in care arata clar ca problema pascală a azimelor s-a dezbatut in cadrul Primului Sinod Ecumenic și luandu-se in consideratie toate textele din Noul Testament, s-a solutionat corect, asa cum avem noi, ortodocșii.

    De asemenea am intalnit in alte texte paralele, în greaca-latina echinocțiul în textul grec pe 21 martie și in textul latin pe 25 martie.

    Si prologul lui Chiril prezintă modificarea cu 15 si 17, asa ca nu trebuie prezentat separat, ci in contextul tuturor textelor pascale in care s-a intervenit.

    ”Prima luna in secera ar fi primul patrat, banuiesc.
    Conjunctia… alta nedumerire.”

    Conjunctia este atunci cand nu se vede absolut nici un fel de luna, nici cu cele mai bune telescoape.
    Iudeii aveau leviți de la Templul din Ierusalim care se ocupau cu observarea lunii noi. Cand sesizau pe cer pentru prima data un inceput fin de secera de luna, categoric nu la primul patrat, ci prima data cand observau la apus, dupa apusul soarelui prima secera, atunci vesteau in tot Israelul si se facea mare sarbatoare, sarbatoarea lunilor noi. De atunci incepeau numaratoarea zilelor lunii si urmatorul inceput de luna tot asa il numarau de cand era vestita luna noua.

    Atunci cand este conjunctie: luna si soarele rasar si apun in acelasi timp. Ele sunt de aceeasi parte a pamantului.
    Atunci cand este luna plina: la apusul soarelui rasare luna și la apusul lunii rasare soarele. Ele sunt pozitionate diametral opus, cu pamantul intre ele.

    După ziua conjuncției, luna incepe sa rasara cu cate o ora mai tarziu decat soarele si apune cu o ora mai tarziu decat apune soarele. De aceea, dupa apusul soarelui, chiar aproape de locul unde a apus soarele, se vede timp de aproximativ o oră o secera de luna, dupa care apune si luna. Progresul acesta are o medie de 50 min, astfel incat daca in prima seara luna se vede aprox 40-50 min, urmatoarea seara luna se vede 80-90 min pana apune, urmatoarea seara se vede 130-150 min pana apune și tot asa.

    Nu cred ca ai cu ce sa ma ajuti, dar eventual putem fi prieteni.

  28. – Emisiunea lui Vasile Banescu era cea mai buna, interventiile lui la fel, gaseai in sfarsit un limbaj elevat si concret in acelasi timp…
    Dar unde poate duce, obligatia de a spune anumite lucruri, dictate de altii care fac parte mai mult din agenda ecumenista. Ajungi sa spui ceea ce poate fi considerat ca o greseala dogmatica, de ex. disponibilitatea asta de a stabili alta data… cum vine asta, in numele cui se vorbeste, s-a pus vreodata problema ca aceasta data sa se schimbe ?
    – Se pare ca mentalitatea unora este dispusa sa schimbe datorita discutiilor cu cine nu trebuie, ajungand sa fie influentati cu niste idei, pe care sigur in urma cu un timp nici nu vroiau sa le accepte. Asta duce la o alta schisma, unii nu vor accepta o asemenea data impusa acum. Au mai fost ani in care datele au cazut in acelasi timp si… Ce legatura avea cu noi, ca se transmitea la tv in direct si dela noi si de la ei, asta avea un efect slabire a interesului pentru noi …
    – Cautarea unei date comune e de mai mult timp pe “agenda” intalnirilor ecumenice, a fost impusa de factorul economic si politic in vederea unei asa zise “uniri”, pt ca in acest fel, ceea ce rezulta, nu mai e Biserica implinitoare a poruncilor ci un amestec de idei eretice cu unele bune. Pot sta acestea impreuna oare?
    – Nu s-a spus in presa de cand provine aceasta idee, dar acum a aratat-o acest papa dispus sa schimbe si data lor.
    O data comuna implica – una diferita de a celor 2 biserici, sau una din biserici sa o accepte pe a celeilalte?
    – Purtatorul de cuvant face o afirmatie ciudata daca noi avem acelasi calendar – modificat- gregorian ca si catolicii, rezulta ca suntem dispusi “cu placere” la o astfel de modificare… Si ce daca avem acelasi calendar modificat, cine ne pune sa modificam de acum incolo data pastelui?
    – A doua este ca data pastelui la noi este dupa calendarul vechi, Iulian ca si al celorlalte biserici ortodoxe mentionate si de el.
    Deci noi avem calendar Gregorian, nou pt sarbatorile cu data fixa si
    calendar vechi pt data pastelui, noi sarbatorind impreuna cu acele biserici ortodoxe care nu au schimbat calendarul si asta din dorinta noastra de a sarbatori impreuna.
    – Parca doi ani nu s-a pogorat lumina sfanta atunci cand noi am trecut pe cel modificat si atunci am revenit la cel vechi – pentru sarbatorile legate de paste – pt a fi impreuna cu celelalte biserici ortodoxe.
    Ceea ce vor astia acum e o aberatie si o provocare de neimaginat.
    Oare ii deranjeaza pe cei din societatea civila care impun acest lucru ca sunt sarbatorite 2 dati? Nu, pt ca ei nu tin nici una nici cealalta, fiind liber trancanitori.
    Acest papa a facut afirmatii iresponsabile, aratandu-si disponibilitatea de a accepta in doctrina bisericii catolice idei care dintotdeauna au fost considerate pacate, pt ca asa vor cei cu care ia el legatura.

  29. Cred ca evenimentul sfintei lumini de la Ierusalim, la care a facut referire un comentator, este simbolic. Credinta noastra in Invierea Domnului Hristos nu depinde in nici un fel de autenticitatea fenomenului “focului sfant”. Repet, pentru mine ca crestin ortodox, Invierea Domnului este un fapt real si este fundamentul credintei noastre. Lumina de la Ierusalim insa cred ca este un simbol. Iar sarbatorirea Pastilor la aceeasi data cred ca nu impieteaza cu nimic asupra puritatii credintei. Viata in Hristos depaseste, in opinia mea, aceste controverse asupra calendarului, care nu este altceva decat o masura a timpului, nicidecum o dogma. Chiar si azi exista biserici ortodoxe care sarbatoresc Pastile dupa calendarul gregorian, cum e Biserica Ortodoxa a Finlandei si care este in comuniune cu celelalte biserici ortodoxe. Subliniez ca nu sunt ecumenist, ba dimpotriva. Dar cred ca Hristos nu a venit in lume ca sa ne certam noi asupra calendarului. Exista lucruri infinit mai importante in credinta noastra. Asta e parerea mea.

  30. @andrei,

    Cred ca evenimentul sfintei lumini de la Ierusalim, la care a facut referire un comentator, este simbolic. Credinta noastra in Invierea Domnului Hristos nu depinde in nici un fel de autenticitatea fenomenului “focului sfant”.
    […] Lumina de la Ierusalim insa cred ca este un simbol.

    Evenimentul Sfintei Lumini (cu majuscule, ca nu vorbim de o lumina artificiala) este insa o confirmare a datei sarbatoririi Pastelui. Cred ca nu prea intelegi ce se intampla atunci cand are loc acest eveniment, daca spui aceste lucruri. Lumina Sfanta NU este un simbol, nici poveste inventata, ci este cea mai mare minune a crestinatatii – care adevereste Invierea Domnului, este un foc ceresc pe care Hristos insusi ni-L trimite, minune dumnezeiasca.
    Poate ca pentru unii nu conteaza foarte mult acest eveniment intrucat ei au deja credinta in Inviere, dar pentru cei care ajung sa creada in Inviere abia dupa ce participa in Ierusalim la acest eveniment, sau dupa ce aud de el, este cat se poate de important. Este un pogoramant al lui Dumnezeu, pentru ca toti sa creada in Domnul si la cunostinta adevarului sa vina.

    Iar daca nu ar fi important acest eveniment decat ca simbol, in stabilirea datei Pastilor, atunci cum de atunci Sfanta Lumina nu a aparut la data sarbatorita de ortodocsii nostri atunci au modificat data Pastilor (motiv pentru care s-a revenit ulterior la data initiala)?

  31. Sunt anumite lucruri fixe pe care crestinatatea ortodoxa nu are voie sa le modifice. Printre acestea, se afla si sarbatorirea corecta a datei Pastilor – adica a celui mai mare si mai important eveniment din istoria omenirii, cu atat mai mult cu cat ne este confirmata in fiecare an de un semn dumnezeiesc. A ignora acest semn, inseamna a-L ignora pe Hristos insusi, care ni-l trimite.

  32. andrei,
    Crezi…???… sau te crezi…( pe tine)?

    Dumnezeu ne-a dat totul… (pentru a nu rataci).

    Absolut totul.

    Ce nu e scris în scripturi… e scris în viata şi continuitatea Bisericii cea UNA.

    CREZUL(Ortodox), in care maturisim, UNA SOBORNICEASCA SI APOSTOLEASCA BISERICA….

    Paziti UNITATEA DIHULUI… spune apostolulu Domnului Iisus…

    Cu cine suntem in unitatea Duhului…????
    Cu Dumnezeul Cel In Treime slavit si închinat, cu Iisus cel ce ne-a dat biserica si tainele ei… cu Răstignirea şi Invierea sa, cu Apostolii, cu sfintii parinti… cu biserica cea Una???

    Poti fi fara de prihana in toate… dar daca nu esti in ceea ce a cerut apostolul… (păziti unitatea Duhului, in evanghelia pacii…), nu esti in biserica cea Una, nu esti in UNITATEA Duhului cu apostolul, ci cu cei cu care te uneşti…

    TIMPUL NU ESTE RFERINTA IN ORTODOXIE…

    ALTCEVA ESTE…

    CE???

    UNITATEA!!!
    UN8TATEA in Duh, cu Dumnezeu, apostolii, cu Biserica Lui, cea UNA.

    Biserica cea Una, nu poate schimba nimic din cauza unitatii Duhului cu biserica primara…
    Absolut nimic.
    Dumnezeu nu a gresit. Oamenii gresesc.
    Cu oamenii cei schimbatori, cu timpul… cu ratiunea umana, cea “desteapta”???
    Cu cine alegi sa fii???

    Se pare ca nu ai citit cele spuse de mine in primul coment.

    Si nu spuse de mine… ci doar re-amintite… ca cine (sau ce), sunt eu ???

    ATENȚIE!!!
    SA NU NE ÎNCREDEM în RAȚIUNE… CA NE CREDEM PE NOI, nu-L credem şi Ascultam pe DUMNEZEU şi biserica LUI.

    Atentie la teorie.. la “PUTEREA” logicii trufaşe a cunoşterii neâncercate… (de sfinții parinti în cele ale bisericii şi de noi în cele ale noastre…)

  33. @ingrid
    ms
    lasa-mi te rog un mesaj pe blog.
    o sa-mi apara acolo adresa ta de mail.

  34. A scimba data sarbtoririi Pastelui…
    Drsgilor e o chetiune care ține de inima… nu de realitatile noastre.
    Realtatile noastre… sunt ale noastre nu ale Lui Dimnezeu. Sunt chestiuni… pamânteşti… omenesti…
    Te pui in ordine (perfecta)… desavârşita cu pamântul… ca să…. ce???

    Ca sa nu mai fii in acord cu cerul… desigur.

    Timpul…
    Veşnicia…

    Cestiunea mântuirii… credinta in Dumnezeu… nu ține de noi, de realitatile desavârşite ale pamântului… sau ale omenescului..

    Ascultarea de Dumnezeu…

    Timpul… e al pamântului… creat. Ține de soare şi de pamânt…
    Ascultarea de Dumnezeu… de biserica Lui cea Una… tine de realitatea divină.

    Ora… este a pamântului… calendarul….
    Ascultarea…
    Ascultarea…
    Smerirea in Fata lui Dumnezeu…
    A-l crede pe Dumnezeu… nu pe noi… si cele ale noastre (omeneşti)

  35. @andrei
    Probabil afirmațiile făcute vin din necunoștință de cauză. Lumina de la Paști de la Ierusalim nu vine de la sine, ci la rugăciunile arhiereului și a tot poporul credincios adunat acolo. De altfel, în câțiva ani nu a venit lumina (la catolici și la armeni, ci la ortodocșii expulzați din biserică), fapt ce a fost o confirmare dumnezeiască a dreptei noastre credințe. Pe de altă parte, prima dată lumina de Paști a venit la rugăciunile Sf. Grigorie al Armeniei, care a prăznuit marele praznic la Mormântul Domnului. De atunci se fac în fiecare an rugăciuni pt a se aprinde candela din Mormânt. Este evident că papa are o mare invidie că nu beneficiază de o astfel de confirmare de sus pt sărbătorile catolice și vrea măcar să nu fie atât de evidentă diferența dintre ei și noi.
    Deci este limpede că credința noastră în Înviere nu depinde de lumina de la Ierusalim, dar este întărită de ea și schimbarea datei sigur impietează asupra credinței pt că nu s-ar face decât din concesii neîngăduite în ce privește credința.

  36. În Ortodoxie trebuie să existe unitate inclusiv în ceea ce priveşte calculul datei Sfintelor Paşti.
    N-are nici o importanţă după ce calendar sărbătoreşte Biserica Ortodoxa a Finlandei, Paştile.
    Aceea este o excepţie, ci nu o regulă. Sola fide, Sola Scriptura !

    Sf. Sinod al Bisericii Ortodoxe din Georgia a condamnat pe 8 octombrie 1998 sărbătorirea Paştilor după calendarul gregorian de către Biserica Finlandei.
    https://sfantulmunteathos.wordpress.com/2013/05/10/o-cronologie-mai-putin-cunoscuta-a-ortodoxiei-in-cel-de-al-douazecilea-veac/

    Dacă tot vom scoate şi vom tăia din hotărările Sfintelor Soboare Ecumenice şi din învăţătura Sfinţilor Părinţi pentru intersele lumeşti ale altora, o să ajungem precum sectanţii care cred că n-au nevoie de învăţătura Bisericii, şi consideră că le este suficienţă Scriptura – pe care o interpretează cu mintea lor beteagă – pentru mântuire, că doar, conţine învăţătura Mântuitorului Hristos. Sola fide, Sola Scriptura !

  37. @enkidu

    nu stiu ce blog ai.

    @Andrei

    Sf. Ambrozie al Mediolanului, despre data pastelui:
    „De aceea căutăm noi şi ziua şi ceasul, cum ne învaţă Scriptura. Proorocul David zice şi el: «este vremea să lucrezi, Doamne» (Ps. 118, 126) când căuta să priceapă şi să cunoască mărturia Domnului (Ps. 118, 125). Şi Eccleziastul zice: «Orice lucru are timpul său» (Ecc. 3, 1). Şi Ieremia strigă: «şi turturica, şi rândunica şi cocorul iau aminte la timpul când trebuie să vină» (Ier. 8, 7). Dar ceea ce este mai limpede, că poate fi socotit a se fi spus despre patimile Domnului: «Boul îşi cunoaşte stăpânul şi asinul ieslea Domnului Său» (Is. 1, 3). Să recunoaştem deci ieslea Domnului nostru din care suntem hrăniţi, păscuţi şi reînnoiţi. Trebuie să ştim foarte precis acest timp, în care peste tot pământul urmează să răsune în armonie rugăciunile nopţii celei sfinte, pentru că şi rugăciunile au vremea lor, precum este scris: «La timpul primit Te-am ascultat şi în ziua mântuirii Te-am ajutat» (Is. 49, 8). Acesta este timpul despre care zice Apostolul: «Iată acesta este timpul primit, iată aceasta este ziua mântuirii» (II Cor. 6, 2).”

  38. Parerea mea este ca e o lumina naturala. Mitropolitul Cornelius de Petra, care a tinut intr-un an locul patriarhului Ierusalimului la ceremonia sfintei lumini, a marturisit intr-un interviu ca lumina e naturala si ca adevarata minune consta in rugaciunea in comun a crestinilor. Exista de asemenea si alte marturii ale unor calugari sau chiar episcopi ca lumina e naturala. Oricare ar fi adevarul insa, credinta noastra in Inviere ramane nezdruncinata si nu depinde de autenticitatea acelei lumini. Atmosfera de acolo insa numai crestineasca nu e. Oameni care urla, tipa, se imbrancesc sau chiar se bat (au fost ani in care s-au si batut ortodocsi cu armeni etc), oameni care isi trec mana prin flacara in mod fachiric (desi parintele Petru Pruteanu de exemplu a spus ca el a verificat personal ca lumina arde ca orice flacara). Asemenea manifestari nu sunt in duhul smereniei si al evlaviei crestine. Mai mult decat atat, toate asa-zisele filmari ale evenimentului sunt foarte neclare. Nu se distinge nici o lumina, desi ei (cei care filmeaza) te sugestioneaza prin comentariile adiacente ca se vede. Nu se vede nimic clar. Oricum ar fi, pentru mine chiar nu conteaza nici daca acea lumina e naturala sau supranaturala, nici ce calendar folosim.

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare