PARINTELE EFREM FILOTEITUL, sfantul ucenic al lui Gheron Iosif Isihastul: “DACA IL OSANDIM PE FRATELE NOSTRU, NU NE ESTE DE FOLOS POSTUL!”

28-02-2012 2 minute Sublinieri

POST CU SMERENIE, DRAGOSTE SI DISCERNAMANT!

  • Atunci când postul este însoţit de rugăciune, citire, priveghere, mers la biserică, spovedanie, Sfânta împărtăşire, de fapte bune şi mai ales de milostenie, atunci se face o pregătire foarte bună pentru Săptămâna Patimilor. Atunci vom simţi Sfintele Patimi. În toată această perioadă inima se va schimba, iar sufletul se va înmuia şi va simţi Patima lui Hristos cu mai multă putere. Va cunoaşte cât de mare este dragostea lui Hristos pentru om. Va vedea că Hristos Dumnezeu a petrecut o viaţă mucenicească pe pământ, ca să ne ajute pe noi, nepăsătorii, să ne nevoim. Dacă Hristos a suferit, noi, ucenicii Săi, vom alege altă cale?
  • Numai prin smerenie putem spori. Postul, dragostea, milostenia sunt bune. Însă ce este deasupra tuturor? Trebuie să ne smerim. Şi deasupra smereniei ce este? Discernământul. Dacă lipseşte discernământul în lucrarea virtuţilor, greşim. Şi virtuţile au nevoie de cârmuire. Binele, dacă nu se face în chip bun, nu este bine. Dacă nu se săvârşeşte cum se cuvine din punct de vedere al modului, al metodei, al timpului şi al cantităţii, nu aduce folos, ci pagubă. Postul este bun, însă este mijloc, nu este scop. Mijloacele au un scop, iar aceasta este smerenia, si apoi discernământul.
  • Dacă îl osândim pe fratele nostru, nu ne este de folos postul. Dacă postim, dar nu luăm aminte la gânduri şi la cuvinte şi nu păzim inima, nu avem folos. Postul adu­ce folos atunci când este însoţit de dragoste către aproapele.
  • Când ne umbreşte puterea lui Hristos suntem foarte puternici.
  • Postul îi nimiceşte pe demoni. Cu post şi rugăciune, a spus Domnul, iese neamul de­monilor.
  • În pântecele plin Duhul Sfânt nu intră; nu umbreşte Duhul Sfânt.
  • Cel ce vrea să trăiască creştineşte, trebuie să pună ca temelie postul, rugăciunea şi privegherea şi atunci va ajunge la o mare măsură a virtuţii.
  • Boala este un post fără voie. Cel bolnav, prin răbdare şi mulţumire, înlocuieşte postul pe care nu poate să-l ţină din pricina bolii.
  • Pentru aceasta trebuie să ne rânduim toate ale noastre potrivit discernământului duhovnicului. Duhovnicul îţi va spune cât să posteşti, când să te împărtăşeşti, cum să gândeşti, cum să-l loveşti pe vrăjmaş, ce trebuie să faci într-o anumită situaţie şi astfel, prin discernământul duhovnicului, care este luminat de Duhul Sfânt, se pune rânduială în lăuntrul tău. Aşadar postul este sfânt, dar este un mijloc. Îl vom rândui după cum ne învaţă duhovnicul, potrivit puterilor noastre sufleteşti şi trupeşti. Şi nu facem mai mult decât se cuvine, mai mult decât putem, ci să avem măsură în toate, pentru că dacă nu avem măsură, nici folos nu vom avea“.

Textul a fost luat din cartea: Arhimandritul Efrem, Egumenul Sfintei Mănăstiri Filoteu, Sfaturi duhov­niceşti pentru dobândirea sănătăţii sufleteşti şi a mântuirii, Editura Orthodoxos Kipseli, Tesalonic 2002, volum în curs de apariţie în româneşte la Editura Evanghelismos.

Ultimul ucenic [inca in viata, n.n.] al renumitului Parinte duhovnicesc Gheron Iosif Isihastul, Parintele Efrem Filoteitul este cel care in ultimii ani a intemeiat saptesprezece manastiri ortodoxe in Statele Unite ale Americii si in Canada, facand astfel ca pustiul sa infloreasca si ca pomul cel aproape uscat sa aduca roada, spre folosul multora, dar si spre rusinarea celor neroditori din neamurile de veche traditie pravoslavnica.

(Din revista: “Familia ortodoxa”, nr. 11 (22) / 2010)

Legaturi tematice:

***

ASCULTATI PE PARINTELE EFREM FILOTEITUL ROSTIND REPETAT (IN GRECESTE) RUGACIUNEA: “Doamne, Iisuse Hristoase, miluieste-ma!”, alternand cu: “Nascatoare de Dumnezeu, mantuieste-ma!”:

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

***

Mai multe despre/ de la Gheronda Efrem Filotheitul din Arizona:


Categorii

Pagini Ortodoxe, Parintele Efrem Filotheitul, Postul Mare, Video

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

70 Commentarii la “PARINTELE EFREM FILOTEITUL, sfantul ucenic al lui Gheron Iosif Isihastul: “DACA IL OSANDIM PE FRATELE NOSTRU, NU NE ESTE DE FOLOS POSTUL!”

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Pingback: INTERVIU CU PARINTELE MIHAIL STANCIU DESPRE POSTUL PASTILOR. Cum se tine postul placut lui Dumnezeu? -
  2. Multumesc pentru inregistrarea video.Daca s-ar putea si cu subtitrare

  3. @ vio:

    Si noi am dori, daca s-ar putea… Dar ramane macar faptul de a-l aduce mai aproape pe un astfel de mare om al lui Dumnezeu si a percepe ceva din duhul sau, atat cat se poate prin intermediul acestor tehnologiii…

  4. http://www.doxologia.ro/radio-doxologia

    Slujba Pavecernitei Mari – Iasi, Mitropolie.

  5. Pingback: K. V. Zorin: Postul sufletului si al trupului. LEACUL LACOMIEI SI AL BOLILOR. NEVOIA DE DREAPTA SOCOTEALA IN POSTIRE -
  6. Am tradus primele 23 de minute dupa traducerea gazdei americane in limba engleza. Daca va intereseaza incerc sa traduc si restul. Tema este foarte
    interesanta, este despre razboiul nevazut.

    GAZDA: Cu mare bucurie spirituala intampinam din nou pe mult iubitul nostru parinte Ephraim care vine de la Muntele Atos si din Saxonburg intrucat este si
    parintele spiritual al manastirii de maici (n.t. Sfanta Manastire a Nasterii
    Maicii Domnului din Saxonburg, Pennsylvania) . Acesta este al zecelea an al
    parintelui aici la Biseria Sfanta Cruce. 1982 a fost prima data cand
    parintele a venit aici. De-a lungul anilor ne-a vizitat de cate ori a
    venit si este cu mare bucurie sa il avem aici, si ca urmare a
    acelor vizite acum avem minunata manastire de maici din Saxonburg, Nasterea
    Maicii Domnului. Manastirea este complet ocupata cu 10 maicute si
    merge foarte bine. Sambata ne vom aduna acolo si este posibil ca si
    parintele sa ni se alature daca are timp.
    Sunteti bineveniti daca puteti. Aceastea sunt multe
    binecuvantari care ne-au venit prin vizitele parintelui si este de prisos
    sa spunem ca noi am simtit ca este foarte important ca
    parintele sa vina aici (dansul a inceput aici, in dioceza noastra
    in zona Pittsburgh-ului) din nou si sa continue cu invataturile sale
    spirituale si sa ne ajute sa crestem in viata noastra spirituala.
    Inregistram predica din seara aceasta, cea ce e bine, de asemenea si filmam
    si speram ca astfel sa documentam istoria acestei vizite si sa putem
    sa o distribuim celor care nu sunt aici.
    Il voi ruga pe parinte sa vorbeasca in seara aceasta despre subiectul
    razboiului spiritual despre care noi urma sa vorbim in grupul nostru
    de studiu biblic cand nu stiam ca parintele va veni dar a fost
    indrumarea Duhului Sfant.

    Parintele Ephraim: (greaca) …

    GAZDA(traduce): Parintele spune ca este fericit sa fie aici cu noi
    prin mila lui Dumnezeu si dupa 4 ani dansul a venit sa fie cu noi din nou
    si de asemenea manastirea este aproape si unii dintre noi l-am vazut acolo
    deci nu este ca si cum ar fi fost absent in intregime, dar el simte ca este
    un lucru foarte deosebit pentru noi sa ne adunam aici impreuna dupa
    spovedaniile de astazi ca sa devenim uniti in spirit si sa avem ceva
    adaugat, ceva extra, ceva deosebit dat noua la acest moment.
    El este asa de fericit sa fie aici cu noi din nou, el simte ca aceasta
    adunare are pecetea Duhului Sfant pe ea, si dansul ne-a spus despre iubirea
    lui Iisus care din nou ne arata ca Dumnezeu este in mijlocul nostru.

    Parintele Ephraim: (greaca) …

    GAZDA (traduce): Parintele in seara aceasta ne vorbeste despre subiectul
    razboiului spiritual. Dansul vrea sa examineze impreuna cu noi cateva din
    tehnicile pe care diavolul le foloseste ca sa ne faca sa cadem in pacat,
    ca sa ne fure inimile, mintile, si sufletele de la Domnul, ca se poata
    sa ne manjeasca cu murdaria lui, sa ne faca vietile ca a lui,
    innoroite. Parintele Ephraim il citeaza pe Apostolul Pavel care ne spune
    in scrisoarea catre Efeseni ca noi nu ne luptam cu carnea si cu sangele
    nostru, ca acesta nu este un razboi fizic, nu ne luptam corp la corp.
    Dar cu toate acestea este un razboi, dar intr-o alta sfera, este un razboi spiritual
    si mental este o batalie spirit contra spirit. Pentru ca fiecare dintre
    noi avem propriul nostru spirit launtric care este facut dupa chipul lui Dumnezeu.
    Si este acest spirit interior care isi gaseste expresia in trupurile noastre,
    care este parte din noi, care este partea reala care lupta impotriva diavolului.
    Si evident diavolul vrea foarte mult sa ne aduca la cadere.
    Si de asemenea Parintele Ephraim subliniaza ca diavoulul are extraordinar de
    multa experienta, el stie toate metodele si tehnicile prin care sa-si
    atinga telul de a face pe cineva sa ajunga la o cadere.
    El stie cum sa creeze un pacat.
    De exemplu, gandurile sunt unele din metodele principale ale diavoului,
    punerea de ganduri rele in mintile noastre. De asemenea el lucreaza
    foarte mult cu fantezii, le mai numim si imagini mentale.
    Si aceste imagini mentale de asemenea ne trag in directia pacatului,
    ne duc la intuneric si din nou la murdaria diavolului.
    Apoi, din nou, Parintele Ephraim explica un pic de ce diavolul face aceste
    lucruri, de ce este asa de plin de ura, si rauvoitor, de ce vrea asa de
    mult sa lucreze impotriva lui Dumnezeu. In primul rand, diavolul face aceasta
    din gelozie, el este posedat si consumat de gelozie pentru ca stie toate
    lucrurile bune pe care Domnul le are pastrate pentru noi toti, lucururi minunate.
    Si din aceasta cauza el lucreaza si mai abitir, pentru ca stie ca el
    insusi a fost taiat de la aceste binecuvantari din cauza propriei lui
    apostazii, a propriei lui razvratiri impotriva lui Dumnezeu. El a adoptat
    o opozitie totala impotriva lui Dumnezeu ca sa poata sa-i spuna Domnului,
    din acest act de ura din aceasta gelozie: “Uite cat de multi am luat de la tine!”, “Vezi, tot ce ai facut trimitandu-Ti Fiul ca sa moara pe cruce este in zadar, pentru ca, vezi cat de multi am luat cu mine?”. El vrea sa-L amarasca pe
    Dumnezeu, vrea sa-L faca pe Domnul sa se simta ca si cum tot ce a facut,
    toata energiile pe care le-a cheltuit ca sa ne mantuiasca sunt in zadar.
    Astfel, va fi un fel de victorie pirica, in care intr-un fel el va cadea
    cu noi toti dar daca poate in felul acesta sa se razbune pe Dumnezeu, se merita.

    Parintele Ephrain: (greaca) …

    GAZDA (traduce): Parintele aduce in discutie pe sfintii parinti ai Bisericii, ca sa ne spuna ca diavolul, pacatul, sunt asemuite cu niste furnicute. La inceput, ei vin ca ceva foarte mic, aparent nesemnificativ, foarte mic, foarte subtil, miscari ale sufletului aproape neobservabile. Chiar si fanteziile, chiar si acele mici ganduri despre care avem fantezii, chiar si acele lucruri marunte care par neimportante si inocente sunt potentiale capcane in razboiul spiritual.
    Ne-am putea spune noua insine, aceasta este o furnica, este ceva mic o sa se
    duca dar, el (Parintele Ephraim) spune, citandu-i pe sfintii parinti, ca daca
    nu o gonim imediat, incetul cu incetul se intareste si devine mai puternica
    si poate ajunge la punctul unde are putere sa ne traga, unde acea mica
    furnicutza care a parut asa de mica si inocenta la inceput acum devine ca un leu si devine o situatie foarte periculoasa si aproape imposibil de eradicat.
    Parintele il citeaza pe Sfantul Isaac Sirul, el spune ca este usor sa
    ai de-a face cu diavolul la inceput, dar o data ce a pus piciorul in prag
    atunci este mult mai dificil sa ai de-a face cu el. Deci ideea aici este
    sa incerci sa stergi total orice fel de imaginatii, de miscari subtile ale
    sufletului si orice gand de la cel rau sa fie eradicat imediat. Si pentru a face aceasta, cat de curand putem sa gonim acele ganduri, arma prin care putem
    sa inlaturam aceste ganduri rele este numele lui Iisus.
    Parintele Ephraim citeaza din Vechiul Testament, ca trebuie sa chemam
    numele Dumnezeului lui Iacov, bineinteles acel nume este Iisus Hristos.
    Deci, cand gandul este mic atunci este timpul sa-l adresam.
    Parintele in mod special subliniaza importanta trezviei spirituale,
    el spune: “Fii atent, fii vigilent, observa toate lucrurile, ai grija de ce
    vezi cu ochii tai, fii atent la gandurile tale, monitorizeaza-ti gandurile,
    ai grija ca inima sa nu aiba nimic ascuns in ea care are putea sa fie foarte
    destructiv in viata ta spirituala! Monitorizeaza tot! Pune un filtru!
    Ai grija ca ‘poluarea’ care exista, poate sa ne pateze, poate sa ne duca la
    pacat. Parintele ne da un exemplu al unei femei care are un chist sau un nodul
    la san si daca-i ignora forta sau puterea si nu se duce la doctor si se amageste ca este ceva minor care o sa treaca. El subliniaza ca incetul cu incetul chistul va continua sa creasca si va deveni o primejdie pentru viata ei. Dar in momentul in care simtim ca ceva este in neregula trebuie imediat sa
    avem grija de el ca sa nu mai creasca.

  7. @ Teodor:

    Iti multumim mult de tot! Este intr-adevar, de folos, cum altfel? Daca cineva ar putea, nu neaparat acum, cand a fi timp, sa si suprapuna cu replicile din video, pentru subtitrare…. ar fi minunat. Bogdaproste!

    Doamne, ajuta!

  8. Pingback: POSTUL MARE IN SATUL ROMANESC TRADITIONAL/ Sa-L urmam pe Hristos ca sa inviem si noi cu El!/ POSTUL LIMBII SI AL OCHILOR/ De ce si cum sa ne spovedim?/ CAND OBRAZNICIA SE DA DREPT VIRTUTE (Recomandari duhovnicesti) - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  9. Iata traducerea pana la minutul 55:

    GAZDA: In acest razboi spiritual in care suntem angajati Hristos ne da armele
    luminii. Acestea sunt darurile Duhului Sfant. De exemplu darul dragostei ne
    ajuta sa contracaram ura, cu gandurile bune venite de la Duhul Sfant
    putem contracaram gandurile rele, dubiilor care ne intra in minte le poate fi
    prezentata doctrina adevarata a credintei noastre ca o contra-masura, o contra-balanta.

    Parintele compara acest process the respingere a raului cu binele cu ce se intampla
    intr-o operatie chirurgicala cand un nerv este taiat. Cand nervul este taiat dintr-o
    anumita parte a trupului nostru, acea parte a trupului pare moarta, si inceteaza sa mai aiba
    viata in ea, nu pare sa mai aiba energie si miscare. In acelasi fel este taiata si energia pacatului.
    Daca taiem aceste ganduri inainte ca ele sa devina pacate, si daca folosim aceste mijloace care ne-au fost date
    si daca continuam sa avem ganduri sfinte vom opri raul si energia diavolului si nu ne vor duce la
    necuratie. Asadar trebuie sa fim atenti. Avem doua mijloace prin care putem verifica oricare din aceste ganduri care ne ies
    in cale: evident, unul este legea lui Dumnezeu are este ceva care putem sa folosim ca o referinta ca sa stim
    ce este drept si ce este gresit, si de asemenea este Duhul Sfant care ne ilumineaza. Si atat timp cat
    ne controlom cu Duhul Lui Dumnezeu si cu legea Lui Dumnezeu aceste ganduri pot fi monitorizate
    si le putem opri inainte sa prinda radacini in viata noastra.

    Parintele foloseste o alta pilda. Daca traiesti undeva si sunt o multime de oameni
    care trec pe langa usa ta, nu deschizi usa oricui vine si bate la usa. Discriminezi,
    verifici cine este acolo inainte sa deschizi usa si sa-i permiti persoanei respective
    sa intre. Un proces similar este si in vietile noastre spirituale. Cineva vine si bate
    la usa mintii noastre, diavolul are niste ganduri pe care vrea sa ni le trimita, sau orice ganduri
    ne vin, trebuie sa le verificam, sa le oprim inainte sa prinda radacini.

    Dar daca permitem acestor ganduri sa intre, daca permitem aceasta persoana sa intre
    inainte sa apucam sa vedem cine este, el intra si are un loc in casa noastra. Si dupa
    o vreme devine mai indraznet, si nici n-apuci sa te dezmeticesti si te leaga si
    preia controlul in intregime. Devine ceva care cu cateva momente mai inainte era doar
    cineva care a batut la usa si acum stapaneste intreaga casa. Si Sfatul Parintelui Ephraim este: nu deschide usa!
    Daca vezi cine este, si vezi ca este o persoana cu o reputatie proasta, inchide usa si
    goneste-l cu rugaciunea lui Iisus, “Doamne Iisuse Hristoase Fiul Lui Dumnezeu miluieste-ma”,
    si-l gonesti, cu alte cuvine nu avea nici un dialog cu aceste ganduri cand vin la tine, nu le
    da nici un loc pentru ca imediat ce faci aceasta, imediat ce le faci putin loc, si pun
    piciorul in prag, si asta-i tot ce vor si imediat incep sa-si faca loc si incet incet ajung
    sa controleze intreaga casa. Si in loc de lumina ajungem in intuneric! In loc de Paradis mergem
    in Iad. In loc sa fim cu Domnul, petrecem eternitatea cu demonii in jurul nostru tot timpul, sufocandu-ne,
    necajindu-ne, chinuindu-ne, avand tovarasie cu ei.
    Deci sunt numai doua optiuni: ori vrem sa fim cu Domnul in Paradis, ori vom petrece eternitatea separati
    de Dumnezeu in compania demonilor.
    Deci totul incepe cu gandurile. Unde vrem sa mergem, cu cine dorim sa fim impreuna in eternitate?
    Totul incepe de la bun inceput cu acele ganduri marunte care ne vin in minte.
    Deci ideea aici este sa facem tot ce putem sa ne tinem mintea curata.

    Parintele Ephraim (greaca): …

    GAZDA (minutul 43:29): Parintele Ephraim incepe cu un alt exemplu al unui preot care se inchina
    la idoli si care odata a fost in mijlocul unor calugari si a avut un dialog cu ei despre rugaciune,
    si le-a spus calugarilor: “Cand va rugati, va vorbeste Dumnezeu?” Si ei i-au raspuns: “Nu”.
    Si el le-a spus: “Eu cand ma rog, el imi vorbeste. Asta trebuie sa insemne ca rugaciunea mea
    este mai pura decat rugaciunea voastra.”
    Bineinteles ca acesta nu era cazul, ci mai degraba, cand preotul inchinator la idoli se ruga el
    vorbea cu diavolul. Diavolul ii raspundea la rugaciuni.
    Dar, de asemena, nici noi nu avem o relatie buna cu Dumnezeu pentru ca atunci cand ne rugam Dumnezeu
    nu ne raspunde la rugaciuni pentru ca avem, ceea ce parintele numeste, “paraziti” in rugaciunile noastre.
    Cu alte cuvinte suntem distrasi. Mintea noastra este imprastiata. Rugaciunile noastre sunt facute formal,
    de rutina, de mantuiala. Nu au substanta in ele. Ne rugam dar ne gandim la alte lucruri. Si aceste ganduri
    distrase ne indeparteaza de la scopul central al rugaciunii. De multe ori ne rugam dar nu stim ce spunem, fie
    ca este rugaciunea Domnului sau alta rugaciune nu stim de fapt ce facem. Dar daca noi nu stim ce zicem cand
    spunem aceste rugaciuni, de exemplu cand spunem rugaciunea Domnului noi nu intelegem ce spunem, atunci cum
    va sti Dumnezeu ce spunem? De aceea este foarte important sa fim foarte concentrati la cuvintele rugaciunii.
    Dar, desigur, exista o rugaciune deasupra tuturor celorlalte rugaciuni care ne ajuta sa ne concentram atentia, si
    aceasta este rugaciunea lui Iisus, care, desi este foarte simpla si poate fi spusa intr-un singur rand
    cu toate acestea este foarte puternica si prin ea harul poate sa lucreze foarte mult intrucat contine
    Numele sfant al Lui Iisus Hristos. Numele noastre, de exemplu, nu contin puterea numelui Lui Iisus deoarece
    Numele Lui Iisus este unul din Numele Lui Dumnezeu si cand chemam Numele Lui Iisus chemam in ajutorul
    nostru toata acea putere si energie spirituala si har pe care Insusi Numele Lui le descatuseaza pentru noi.
    Parintele ne spune ca imediat ce ne trezim de dimineata trebuie sa ne aducem in minte numele Lui Iisus.
    Si cand ne vedem de treburile zilnice, cand intram in masinile noastre, din nou sa aducem Numele Lui Iisus in mintea
    noastra si sa avem acea protectie cu noi, sa ne tinem mintea atintita la Dumnezeu. Este un fel de asigurare, spune parintele.
    El ne protejeaza, ne acopera, si ne conduce la mantuire. Ganditi-va cum punem aceste cruciulite in masinile noastre,
    si icoanele noastre si toate micile obiecte pe care le punem ca niste binecuvantari ca sa cautam ajutorul Lui
    Dumnezeu. Ganditi-va ca, cu atat mai mult, prin chemarea Numelui Lui Iisus ne protejam vietile spirituale.
    Si, noi crestinii, trebuie sa intelegem ca rugaciunea este respiratia vietii noastre. Este hrana noastra spirituala.
    Cu alte cuvine, daca nu ne rugam nu putem sa traim, vom muri. Si nu vom avea bucuria sa fim cu Hristos in eternitate.
    Si, cand tinem Numele Domnului in minte, cand ne amintim de Dumnezeu, atunci lecturile din Biblie, Sfintele Taine, invataturile
    Sfintilor Parinti incep sa prinda radacini in mintea noastra si dezvolta o anume bogatie spirituala in noi si ne conduc
    din ce in ce mai aproape de Domnul. Parintele vorbeste despre faptul ca multi dintre noi avem frica de Dumnezeu, ne
    este frica sa murim. Dar, parintele spune ca cei mai multi dintre noi ne temem de moartea fizica. Dar, spune insa parintele,
    nu trebuie sa ne temem de moartea fizica. Asta nu este asa de importanta. De ceea ce trebuie sa ne temem este moartea
    spirituala. Nu ne-am teme sa murim daca am fi impacati cu Dumnezeu. Acea frica nu ne-ar chinui. Dar deoarece
    constiinta noastra marturiseste impotriva noastra, de aceea ne este frica sa murim. Este pacatul si faptul ca nu
    ne-am impacat cu Dumnezeu, de aceea ne este frica sa murim. Daca am fi impacati cu Dumnezeu, moartea fizica
    n-ar insemna nimic pentru noi, am sti ca suntem gata sa plecam. Ar fi ca si cum cineva care este arestat de
    politie si stie ca nu a facut rau, nu s-ar teme. (n.t. aici inregistrarea se blocheaza pentru un minut si ceva).

    Parintele Ephraim: (greaca) …

    GAZDA (minutul 50:51): Parintele vorbeste despre intrebarea pe care a pus-o Ted cu privire la voia proprie si care este
    relatia ei cu pacatul. Parintele spune ca aceasta libertate de a alege reprezinta voia proprie. Suntem liberi, cu alte cuvinte
    nu putem sa-l blamam numai pe diavol. Diavolul nu poate sa lucreze decat in cadrul alegerilor noastre, daca ceea ce alegem este
    rau el poate sa lucreze in asa fel incat sa ne raneasca foarte mult, dar pe de alta parte daca alegem sa ne exercitam libertatea
    in mod corect si decidem sa nu acceptam gandurile rele care ne vin dar sa ni le scoatem din minte atunci nu pacatuim.
    Simplul fapt ca suntem atacati de un gand, sau de o oportunitate sau de o ispita, nu este un pacat in sine.
    Noi pacatuim de fapt cand ne exercitam incorect vointa noastra libera. Deci daca nu le acceptam, daca alegem sa
    ne exercitam libertatea in mod corect si respingem aceste ganduri si ispite cand ne ies in cale atunci nu pacatuim.
    Si avem aceasta libertate de a alege, parintele subliniaza ca suntem liberi, nu vrea sa ramanem cu impresia ca
    suntem controlati, invadati de diavol. Dar mai degraba noi avem aceasta ibertate care ne-a fost data de Domnul si
    daca o exercitam corect putem evita aceste pacate.

    INTREBARE DIN AUDIENTA (minutul 51:51): Dar ce se intampla cand diavolul incearca sa te pacaleasca sa crezi ca poate
    a fost un semn bun de la Iisus si de fapt nu a fost, ci era de la diavol? Cum poti sa distingi cu usurinta intre cele doua?

    Parintele Ephraim: (greaca) …

    GAZDA: Felul in care poti sa distingi daca aceste experiente spirituale sunt de la Domnul sau de la diavol este
    sa le vezi rezultatele, sa le vezi roadele in vietile noastre. Daca experienta pe care am avut-o a fost de la Domnul,
    atunci va fi acompaniata de smerenie, pace sufleteasca, si anumite binecuvantari si roade spirituale care vin
    de la aceasta experienta, vom simti ca este de la Domnul. Dar pe de alta parte, daca este de la diavol, rezultatele
    vor fi diferite, va fi o stare de tulburare, va fi discomfort, o stare de neliniste spirituala, care vor fi create de
    activitatea diavolului in viata noastrai si evident uneori aceasta duce la mandrie. Deci, cand nu suntem siguri
    despre o experienta spirituala daca este de la diavol sau nu, sau daca este de la Domnul, pentru asigurare trebuie sa mergem
    la indrumatorul, parintele nostru spiritual. Faceam aceasta ca sa ne verificam. Trebuie sa mergem la cineva care ne poate
    ajuta sa discernem daca este de la Domnul. Daca ne bazam numai pe noi insine, daca judecam numai cu mintile noastre, daca
    tragem numai concluziile noastre despre validitatea experientei ne putem pacali cu usurinta crezand ca ceva este de la
    Dumnezeu cand de fapt nu este, dar poate fi de la diavol. Este necesar un discernamant spiritual extraordinar ca sa se poate
    face distinctie intre ce este de la Domnul si ce este de la diavol.

  10. Pingback: POSTUL DUHOVNICESC. Sfantul Luca al Crimeii despre lupta cu patimile si deprinderea copiilor cu postul -
  11. Iata si restul traducerii pana la final. Ma gandesc ca ar fi bine daca ati putea crea o pagina
    de blog separata numai cu acest video si cu textul traducerii, intrucat invatatura Parintelui Ephraim
    este o chintesenta din scrierile patristice despre razboiul nevazut. Este greu de gasit asa ceva intr-un
    format asa de concis dar in acelasi timp atat de plin de substanta. Mie mi-a luat ani sa gasesc aceste
    invataturi din diverse surse (de exemplu: Evergetinos, viata Parintelui Iosif Isihastul, Filocaliile, etc.).

    INTREBARE DIN SALA (minutul 55:39): Ne traim viata, ne rugam, ne luptam cu cel rau, dat sunt
    momente cand cel rau inearca sa ne atace prin intermediul celor dragi noua, prin modul in care
    cei dragi pot sa ne trateze, sa se amestece in directia vietii noastre. Cum ne luptam cu aceasta?

    Father Ephraim: (greaca) …

    GAZDA: De cate ori cei dragi sunt cauza unui posibil pacat, trebuie sa luam atitudine impotriva
    acestei situatii, si daca este necesar trebuie sa fim dispusi sa-i indepartam din viata noastra
    daca se intampla ca ei sa fie cauza impiedicarii noastre. Stiti ce a spus Domnul: “Iar daca
    mana ta sau piciorul tau te sminteste, taie-l si arunca-l de la tine”, “Si daca ochiul tau te
    sminteste, scoate-l si arunca-l de la tine”. El citeaza pe unul din parintii din pustie care
    a spus ca este mai bine sa mergi cu un picior in Rai de cat sa ai doua picioare in Iad.
    Parintele mentioneaza istoria unui monah batran care s-a dus la un alt calugar de la Muntele Athos
    si l-a intrebat “Cum sa-mi tai piciorul si sa-mi scot ochiul, cum pot sa fac aceste lucruri?”
    Si calugarul i-a explicat acestui monah batran cu o gandire simplista: “Nu trebuie sa le iei literal,
    este o forma alegorica de a vorbi”.

    Parintele ne mai da inca doua exemple:
    – daca un copil are un prieten si prietenul vrea sa-l duca undeva unde n-ar trebui sa se duca,
    la o discoteca, etc., si vede ca prietenul lui il indeparteaza de la Domnul prin aceasta actiune
    atunci este mai bine sa-i spuna pritenului: “Nu mai am nimic de-a face cu tine”. Cu alte cuvinte,
    taie prietenia inainte sa te duca la pacat.
    – Parintele de asemenea foloseste exemplul unui om care se ineaca: ai grija cand incerci sa ajuti pe
    cineva care se ineaca pentru ca incercand sa ajuti acea persoana el te poate trage si pe tine
    dupa el si va inecati amandoi. Ai grija cand incerci sa ajuti pe cineva care se ineaca sa ii
    intinzi mana in asa fel incat tu sa ramai pe pamant solid pentru ca daca nu ai grija el te poate
    trage dupa el. Deci, cu alte cuvinte, este mai bine sa-l lasi pe el sa se inece decat sa va
    inecati amandoi impreuna. Fa tot ceea ce poti ca sa ajuti, si este aceeasi situatie si cu privire la pacat,
    daca vezi ca omul acela este prins in mrejele pacatului, impotmolit in pacat, si vrea sa te traga
    si pe tine la pacat lasa-l sa se duca, daca chiar asta vrea. Nu te scufunda cu el. Protejeaza-te!

    De asemenea, Parintele Ephraim vorbeste despre exemplul dat de Sfantul Cosmas Aitolos. Sfantul
    Cosmas Aitolos a fost un calugor care a trait 17 ani in manastirea Parintelui Ephraim, el este
    un Sfant al Bisericii noastre si este egal cu Sfintii Apostoli. El a calatorit prin toata
    Grecia in timpul ocupatiei turcesti incercand sa revigoreze credinta ortodoxa in randul celor care
    se indepartasera de la Adevar. El a mers pretutindeni in Grecia predicand Evanghelia si el
    foloseste un exemplu referitor la ideea aceasta de a termina relatia cu acei oameni care ne
    indeparteaza de la Domnul. El a spus: “Cand ajungi la o rascruce si-l vezi pe diavol, fa-ti
    semnul Crucii si continua sa mergi si diavolul va pleca. Pe de alta parte, daca ajungi la o
    rascruce si intalnesti o femeie, doar facandu-ti semnul Crucii ea nu va pleca, trebuie sa iei
    masuri mai ferme ca sa te asiguri ca nu cazi in pacat.” Cu alte cuvine tu insuti trebuie sa tai
    acea patima, acea relatie, acea ocazie de pacat daca vrei sa-ti mantuiesti sufletul. Apoi
    parintele connchide cu exemplul unui sofer de autobuz din Grecia: acest sofer avea un semn la
    spatele autobuzului, si pe semn scria “Stai la fel de departe de acest autobuz ca si de
    soacra-ta!”. Cu alte cuvinte, tine o distanta si-ti va fi bine. Deci parintele concluzioneaza
    cu aceasta si ultimele cuvinte le-am inteles si noi din limba engleza: “That’s it!” (Asta este/
    asta-i tot!). Multumim Parintelui foarte mult, inca o data. Parintele spune ca isi da seama ca
    poate a jignit soacrele dar nu asta era intentia dansului, fara suparare, a vrut sa-si faca
    mesajul inteles intr-un mod alegoric.

    Parintele Ephraim: (greaca) …

    GAZDA: Parintele face un apel foarte puternic catre noi despre prezenta manastirilor in mijlocul
    nostru si ce mare binecuvantare este pentru noi in dioceza din Pittsburgh sa avem manastirea aici.
    Dansul o numeste o lumina pentru noi toti. Fiecare manastire este ca o cetate. Este prezenta
    Sfintilor Parinti, ne binecuvanteaza peste tot si binecuvanteaza toate lucrurile.
    Ne aduce pace, si din cauza prezentei manastirii ingerii vin sa fie cu noi. Ii ajuta pe
    crestini pe calea lor, este un liman spiritual. Ne consoleaza, ne da viata, in special in
    aceste zile in care avem asa de mare nevoie de ajutor spiritual, manastirea este aici ca o
    sursa de speranta pentru noi toti. De la ea primim tarie/putere, har, avem experienta Bisericii
    care este intrupata in viata manastirii. Manastirea este aici ca sa ne ajute si sa ne aduca
    mantuirea. Ceea ce este in mod special semnificativ pentru Parinte este faptul ca aceasta
    manastire este in Lumea Noua, in America, nu este un lucru marunt ca in sfarsit am plantat
    o manastire atonita chiar aici in mijlocul nostru, pe pamantul nostru. Si aceasta ne da
    libertatea de a spera, si Parintele ne spune ca trebuie sa o sustinem prin rugaciunile si
    prin dragostea noastra pentru ca aceasta va fi ca un ferment pentru alte manastiri sa prinda
    radacini in aceasta tara. Este un loc unde vom merge sa fim hraniti, este un loc unde vom
    merge sa bem pentru sufletele noastre insetate, si un loc unde vom gasi mantuirea.

    Acum Parintele trece la alt gand despre prezenta manastirii si ne spune despre faptul
    ca acum il asteptam pe Anticrist. “Si cine este Anticristul?”, spune Parintele. Cine este acest
    Anticrist? Si Parintele citeaza Epistola lui Ioan: “Oricine nu marturiseste ca Iisus Hristos
    este Domnul, acela este Anticristul.” Si, stiti, ca Domnului trebuie sa ne inchinam in Duh si in
    Adevar. Si astazi traim niste timpuri in care sunt foarte multi anticristi printre noi. Sunt multi
    care nu cred in Hristos. Acestia sunt anticristii vremurilor noastre. Parintele are propria
    lui parere, umila, ca centrul pentru astfel de activitati demonice, anticristice, ar fi un loc ca
    New York-ul, care este un centru de televiziune. Si prin aceasta diavolul va putea sa
    comunice cu noi, va putea sa ajunga la noi prin mass-media. Si, la anumite momente, prin
    televiziune el poate sa ajunga la fiecare persoana din tara noastra, sau chiar din lume.
    Si va putea sa dea instructiuni/directive, si va fi in stare sa ne traga dupa el prin
    intermediul acestei unelte. Parintele spune ca sunt atati de multi satanisti in zilele
    noastre printre noi si evident, ca sa contracaram aceasta activitate demonica care se
    multiplica in timpurile noastre, avem nevoie de aceste manastiri.

    Manastirile produc soldatii nostri, si acesti soldati sunt calugarii si calugaritele,
    iar manastirile sunt cetatile din care ne luptam impotriva acestor influente demonice care
    ne inconjoara. Parintele vorbeste despre faptul ca in timp ce activitatea Anticristului este in
    crestere, se pune intrebarea: “Cand Domnul se va intoarce, va gasi El credinta?”
    Evident, cand Domnul a spus aceasta, El a stiut ca timpurile vor fi foarte dificile la sfarsit.
    Deci avem o nevoie imediata de aceste manastiri. Toate profetiile biblice vorbesc despre
    dificultatile extraordinare ale timpurilor din urma. Iar aceste profetii au fost insuflate
    de Duhul Sfant. Parintele spune ca in zilele din urma va fi mult mai dificil decat
    la inceputul crestinismului pentru ca in zilele din urma vom avea nevoie de, ceea ce dansul numeste,
    “Noii Martiri”, si “Noii Martiri” ii vor intrece chiar si pe martirii de la inceput, ei vor fi mai
    stralucitori decat soarele pentru ca va fi asa de dificil sa gasesti macar o singura persoana care are
    credinta, o singura persoana induhovnicita, si din aceasta cauza trebuie sa fim si mai constienti de cat de dificil va fi.
    In trecut, oamenii erau adusi la credinta prin intermediul miracolelor care aveau loc, dar astazi nu mai
    vedem miracolele din timpul lui Iisus la acelasi nivel ca atunci deoarece credinta a scazut asa de mult.
    Asadar, o astfel de persoana va fi foarte rara. Si cine vor fi acei Noi Martiri? Vor fi aceia care Il
    marturisesc pe Hristos, care raman neclintiti, care sunt martori pentru credinta lor,
    ei vor fi chiar mai mari decat primii martiri de la inceput, pentru ca timpurile vor fi asa de grele.
    Si timpurile de la inceput au fost grele, dar atunci se intamplau multe lucruri, se manifestau multe din puterile
    spirituale ale Bisericii. Dar in zilele din urma acest lucru nu se va mai intampla atat de mult. In zilele din
    urma oamenii vor fi trasi din ce in ce mai mult catre rau. Si deci, o persoana cu credinta puternica va fi
    un martir si mai mare, oricine Il marturiseste pe Hristos. Si parintele incheie cu aceasta nota, ca o porunca
    catre noi, sa sprijinim manastirile, sa incurajam dezvoltarea lor, sa sprijinim raspandirea lor in Lumea Noua,
    astfel incat cetatile Domnului, soldatii lui Hristos, sa se intinda pe acest pamant.
    Ii multumim Parintelui ca a venit sa ne viziteze aici la Sfanta Cruce [… urmeaza cateva instructiuni organizatorice,
    fara legatura cu predica Parintelui.]

    Parintele Ephraim: (greaca) …

    GAZDA (minutul 1:26:00): Parintele are o remarca de incheiere: este o binecuvantare extraordinara pentru noi
    sa fim prima manastire din Lumea Noua, trebuie sa-L slavim pe Dumnezeu ca avem o manastire athonita, in
    legatura cu Muntele Athos. Parintele simte ca datoreaza aceasta pastoririi inspirata de Dumnezeu a iubitului
    nostru episcop Maximus, un om al Lui Dumnezeu care traieste ceea ce crede, si caruia ii datoram o onoare
    deosebita pentru faptul ca este un iubitor al vietii monastice, de asemenea parintele ne cere sa ne rugam
    pentru dansul (n.t. pentru Episcopul Maximus) pentru ca sa poata sa ‘planteze’ si mai multe comunitati monastice
    in zona noastra si spera ca statul Pennsylvania va deveni capitala monahisumului mondial.

  12. @ Teodor:

    Bogdaproste! Poate reuseste cineva chiar subtitrarea. Daca nu, vedem cum facem.

  13. @Teodor
    Sa-ti fie de folos!

  14. si multumim din inima, desigur!

  15. Pingback: TINEREA DE MINTE A RAULUI – CANCER DUHOVNICESC. Predica Parintelui Sofian despre manie, rautate ascunsa si iertare -
  16. Pingback: Predica PS Sebastian la vindecarea fiului lunatic (demonizat): CE INSEAMNA POSTUL DEPLIN SI RUGACIUNEA ADEVARATA? Sa scoatem raul si demonii din noi! -
  17. Pingback: CEI CE MANANCA DIN CARNEA APROAPELUI…. Sf. Ioan Gura de Aur, Parintii Arsenie Papacioc si Nicolae Tanase (VIDEO) despre POST, CLEVETIRE, DEFAIMARE -
  18. Pingback: MERINDE DUHOVNICESTI DE LA MANASTIRILE ESSEX SI PUTNA: Staretul Melchisedec Velnic despre grairea in desert. Parintele Zaharia Zaharou – raspunsuri duhovnicesti: Cum vom putea face fata vremurilor apocaliptice? -
  19. Pingback: PARINTELE EFREM FILOTHEITUL (Arizona) despre razboiul duhovnicesc, nevazut: “Totul incepe cu gandurile”! (VIDEO SUBTITRAT) -
  20. Pingback: SFINTELE PASTI SI VINEREA MARE IN ARIZONA, la Manastirea Sf. Antonie cel Mare, cu Gheronda Efrem Filotheitul – (video, 2007) - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  21. Pingback: ORTODOXIA, calea împărătească a Evangheliei (cuvânt al Starețului Efrem Filotheitul la sărbătoarea Sfinților Trei Ierarhi) | † DOAR ORTODOX †
  22. Pingback: SLUGA SUTASULUI. Predica audio importanta despre DISCRETIA CREDINTEI, INIMA MILOSTIVA versus “GENERATIA EU” SI PACATUL SUPERIORITATII CARE OSANDESTE. Cum pot ortodocsii, “noul Israel”, sa repete caderile “poporului ales”
  23. Pingback: Sfaturi athonite de la PARINTELE EFREM FILOTHEITUL: “Ai reusit sa rusinezi diavolul, care mult se bucura cand cineva isi ascunde gandurile…” -
  24. Pingback: Fiica disparuta a lui Al Bano, Ylenia, SORA SAU MAICA ORTODOXA LA O MANASTIRE DIN ARIZONA - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  25. Pingback: POSTUL MAICII DOMNULUI. Cum sa postim cu folos si cu discernamant? De ce avem nevoie si de paza limbii? -
  26. Pingback: Iata ca a sosit si POSTUL CRACIUNULUI…. Ce trebuie sa facem? -
  27. Pingback: SFANTUL NECTARIE DIN EGHINA SI PATIMILE NOASTRE (II): despre oamenii mincinosi, calomniatori, clevetitori, vicleni, judecatori necrutatori -
  28. Pingback: SFANTUL IOAN DAMASCHIN. Din viata si invataturile sale duhovnicesti. DREAPTA SOCOTEALA, SMERENIE, ASCULTARE: “Dumnezeu nu cauta la binele ce se face si PARE ca e bine, ci la scopul pentru care se face” -
  29. Pingback: Parintele Efrem Filotheitul despre VIATA DUPA MOARTE si PREGATIREA PENTRU MOARTE -
  30. Pingback: Avva Efrem Filotheitul: SFATURI DUHOVNICESTI DESPRE IERTARE -
  31. Pingback: Predica PS Sebastian la Duminica lasatului sec de branza: DESPRE POSTUL DEPLIN -
  32. Pingback: Predica Sfantului Nicolae Velimirovici la DUMINICA IERTARII si INCEPUTUL POSTULUI MARE. Inarmarea cu armele luminii pentru a birui cu Hristos -
  33. Pingback: „Iata, a venit veselitoarea vreme a postului!” Indrumar pentru prima saptamana a Postului Mare de la SFANTUL NICOLAE VELIMIROVICI (+18 martie) -
  34. Pingback: CUVANT LA INCEPUTUL POSTULUI DESPRE FOLOSUL INFRANARII SI CUMPATARII: “Este cu neputinta ca aceeasi persoana sa fie si iubitor de placeri si iubitor de Dumnezeu” -
  35. Pingback: PARINTELE TEOFIL ROMAN (Cluj) despre POST SI DISCRETIE: “E foarte multa suferinta în viata noastra din mandrie, pentru ca vrem sa fim apreciati” (si AUDIO) -
  36. Pingback: TINEREA DE MINTE A RAULUI, milostivirea si rautatea care otraveste totul. CUM TE POTI IMPARTASI CHIAR CU DIAVOLUL? -
  37. Credinta ne salveaza,,,

  38. Pingback: SCARA RAIULUI. Predica Sfantului Iustin Popovici in Duminica Sfantului Ioan Scararul. “Doamne, eu nu sunt nimic. Tu esti totul!” -
  39. Pingback: CALOMNIA, cea mai dureroasa rana diavoleasca… -
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare