Patriarhia Romana si Patriarhia Ierusalimului au restabilit COMUNIUNEA DEPLINA. Patriarhul Teofil – INVITAT IN ROMANIA

4-02-2014 3 minute Sublinieri

p-r-p-j

Patriarhia Romana si cea a Ierusalimului s-au impacat prin semnarea unui Acord patriarhal de restabilire a comuniunii bisericesti depline, dupa aproape trei ani de cand au incetat relatiile, din cauza unor neintelegeri privind Caminul romanesc pentru pelerini de la Ierihon, anunta Mediafax.

O delegatie a Patriarhiei Romane s-a intalnit la Ierusalim, cu binecuvantarea PF Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, in 2-3 februarie, cu Preafericitul Parinte Teofil al III-lea, Patriarhul Ierusalimului, insotit de Inaltpreasfintitul Arhiepiscop Aristarh de Constantina si Inaltpreasfintitul Arhiepiscop Metodie de Tabor, pentru restabilirea comuniunii depline dintre cele doua Patriarhii, informeaza Patriarhia Romana, intr-un comunicat de luni seara.

“In urma celor trei runde de convorbiri (Bucuresti, decembrie 2012; Ierusalim, februarie 2013; Ierusalim, iulie 2013), desfasurate in spirit de fratietate si respect reciproc, s-a ajuns la semnarea de catre Patriarhul Ierusalimului si Patriarhul Romaniei a unui Acord patriarhal de restabilire a comuniunii bisericesti depline”, mai arata sursa citata.

Acest Acord a fost semnat, la Bucuresti, de catre Preafericitul Parinte Patriarh Daniel, in 2 februarie 2014, si la Ierusalim, de catre Preafericitul Parinte Teofil al III-lea, la 3 februarie 2014, precizeaza Patriarhia.

Delegatia Patriarhiei Romane la Ierusalim a fost alcatuita din Inaltpreasfintitul Parinte Mitropolit Nifon, Arhiepiscopul Targovistei si Exarh patriarhal, Preacucernicul Parinte Profesor Viorel Ionita, consilier patriarhal onorific, si Preacucernicul Parinte Michael Tita, consilier patriarhal pentru relatii bisericesti si interreligioase. La intalnire a fost prezent si Preacuviosul Parinte Arhimandrit Timotei Aioanei, Exarh cultural al manastirilor din Arhiepiscopia Bucurestilor si Mare Eclesiarh al Catedralei Patriarhale din Bucuresti, care a devenit noul Superior al Asezamintelor romanesti de la Locurile Sfinte.

In numele PF Daniel, Parintele Mitropolit Nifon a reinnoit invitatia adresata Patriarhului Ierusalimului de a vizita Patriarhia Romana in octombrie 2014. “Preafericitul Parinte Patriarh Teofil a acceptat cu bucurie aceasta invitatie. La sfarsitul intalnirii, Patriarhul Ierusalimului a oferit o agapa festiva delegatiei Patriarhiei Romane, ca un simbol al comuniunii restabilite”, mai informeaza Patriarhia Romana.

Patriarhia Ierusalimului anunta, in 9 mai 2011, ca a rupt relatiile cu Biserica Ortodoxa Romana, din cauza Asezamantul romanesc de la Ierihon.

PS Ciprian Campineanul, episcop vicar patriarhal, declara atunci ca Patriarhia Ierusalimului a reprosat Patriarhiei Romane nerespectarea canoanelor prin construirea bisericii la Asezamantul de la Ierihon destinat cazarii pelerinilor. El a spus ca Patriarhia Romana a fost surprinsa si totodata ingrijorata de decizia Sfantului Sinod al Ierusalimului privind ruperea legaturii canonice cu Patriarhia Romana fara sa fi avut loc o discutie despre acest lucru.

Potrivit lui PS Ciprian Campineanul, intreruperea legaturii Patriarhiei Ierusalimului cu patriarhul Daniel si scoaterea lui din diptice este o masura extrema. Totodata, PS Ciprian Campineanul a tinut sa precizeze ca decizia de caterisire a parintelui Ieronim Cretu, reprezentantul Patriarhiei Romane la Locurile Sfinte, este nedreapta, intrucat el nu este in slujba Patriarhiei Ierusalimului.

“Biserica romana nu va raspunde cu aceeasi masura si va solicita acceptarea unui dialog cu patriarhul Teofil al III-lea al Ierusalimului”, a subliniat PS Ciprian Campineanul.

Episcopul vicar patriarhal a mai spus ca Asezamantul romanesc de la Ierihom ramane in proprietatea Patriarhiei Romane. Decizia Sfantului Sinod al Ierusalimului se limiteaza deocamdata la faptul ca patriarhul Ierusalimului nu-l pomeneste pe PF Daniel, asta inseamna ca s-a intrerupt comuniunea liturgica. Asezamantul romanesc de la Ierihon are 300 de locuri. Acesta cuprinde o biserica, o casa pentru pelerini si Centrul de studii biblice “Sfantul Ioan Iacob Hozevitul”, constructia incepand in 1998.

Asezamantul a fost construit pe un teren pe care Biserica Ortodoxa Romana l-a primit prin donatie, inainte de Revolutie, de la un credincios roman stabilit in zona. La acesta s-au adaugat si altele limitrofe, ajungand in prezent la o suprafata de 3.000 de metri patrati. Preacuviosul Parinte Arhimandrit Ieronim Cretu, reprezentantul Patriarhiei Romane la Locurile Sfinte, a fost ales de catre Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, in 29 noiembrie 2009, episcop vicar patriarhal, cu titulatura Sinaitul.

Cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, în zilele de 2 – 3 februarie 2014, o delegaţie a Patriarhiei Române s-a întâlnit la Ierusalim cu Preafericitul Părinte Teofil al III-lea, Patriarhul Ierusalimului, însoţit de Înaltpreasfinţitul Arhiepiscop Aristarh de Constantina şi Înaltpreasfinţitul Arhiepiscop Metodie de Tabor, pentru restabilirea comuniunii depline dintre cele două Patriarhii. Această comuniune a fost întreruptă, în luna mai 2011, din cauza unor neînţelegeri legate de statutul Căminului românesc pentru pelerini de la Ierihon. 

În urma celor trei runde de convorbiri (Bucureşti, decembrie 2012; Ierusalim, februarie 2013; Ierusalim, iulie 2013), desfăşurate în spirit de frăţietate şi respect reciproc, s-a ajuns la semnarea de către Patriarhul Ierusalimului şi Patriarhul României a unui Acord patriarhal de restabilire a comuniunii  bisericeşti depline. Acest Acord a fost semnat, la Bucureşti, de către Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, în data de 2 februarie 2014, şi la Ierusalim, de către Preafericitul Părinte Teofil al III-lea, în data de 3 februarie 2014.

Delegaţia Patriarhiei Române a fost alcătuită din Înaltpreasfinţitul Părinte Mitropolit Nifon, Arhiepiscopul Târgoviştei şi Exarh patriarhal, Preacucernicul Părinte Profesor Viorel Ioniţă, consilier patriarhal onorific, şi Preacucernicul Părinte Michael Tiţa, consilier patriarhal pentru relaţii bisericeşti şi interreligioase. La întâlnire a fost prezent şi Preacuviosul Părinte Arhimandrit Timotei Aioanei, Exarh cultural al mânăstirilor din Arhiepiscopia Bucureştilor şi Mare Eclesiarh al Catedralei Patriarhale din Bucureşti, care a devenit noul Superior al Aşezămintelor româneşti de la Locurile Sfinte.

În numele Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, Înaltpreasfinţitul Părinte Mitropolit Nifon a reînnoit invitaţia adresată Patriarhului Ierusalimului de a vizita Patriarhia Română în luna octombrie 2014. Preafericitul Părinte Patriarh Teofil a acceptat cu bucurie această invitaţie. La sfârşitul întâlnirii, Patriarhul Ierusalimului a oferit o agapă festivă delegaţiei Patriarhiei Române, ca un simbol al comuniunii restabilite.


Categorii

1. DIVERSE, Patriarhul Daniel, Patriarhul Teofil al Ierusalimului, PS Ciprian Campineanul

Etichete (taguri)

, ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

11 Commentarii la “Patriarhia Romana si Patriarhia Ierusalimului au restabilit COMUNIUNEA DEPLINA. Patriarhul Teofil – INVITAT IN ROMANIA

  1. Pingback: PATRIARHUL TEOFIL AL IERUSALIMULUI IN ROMANIA. Hramul Cuviosului Dimitrie – program - Recomandari
  2. Pingback: Patriarhia Antiohia a intrerupt comuniunea cu Patriarhia Ierusalimului | Cuvântul Ortodox
  3. @carmen

    Articolul din Al-Monitor, preluat de pe Reuters, este plin de minciuni si in totala contradictie cu cel din La Stampa! In rezumat Al-Monitor spune ca grecii ortodocsi din Palestina si Iordania s-au revoltat impotriva Petriarhului Theophilos III (oare cati greci ortodocsi sunt in Palestina si Iordania?), iar in articol spune ca de fapt arabii “ortodocsi” sprijiniti de miscarea Fatah si de organizatiile pentru eliberarea Palestinei au pornit acest protest. Reuters si-a dat arama pe fata inca o data, si in acest context nu este de mirare situatia dezastroasa a bisericii anglicane, care mai nou a tolereat o prezentare de moda satanisto-masonica intr-o veche biserica din Londra.

    Article Summary
    The Greek Orthodox community in Palestine and Jordan is in open revolt against Patriarch Theophilos III over the sale of church lands to Israel and Israelis.
    REUTERS/Ronen Zvulun

    The opposition movement — spearheaded by the Arab Central Orthodox Council and Arab Orthodox Youth — received a significant boost with the participation of Palestinian and Jordanian political factions and figures in the one-day National Conference to Support the Arab-Orthodox Cause in Palestine. The more than 200 attendees confirmed their opposition to the patriarchate being represented by Theophilos and called for his dismissal and trial for his role in selling church lands. The conference, held in Bethlehem on Oct. 1, included participation by Mahmoud al-Aloul, Fatah vice president and Central Committee member; Mustafa al-Barghouti, secretary-general of the Palestinian National Initiative; Qais Abdul Karim, deputy secretary-general of the Democratic Front for the Liberation of Palestine (DFLP); and a number of leaders from the Popular Front for the Liberation of Palestine (PFLP).

    The conference concluded with participants issuing 14 decisions and recommendations, including “considering the Greek Orthodox case a strategic national issue of the Palestine Liberation Organization (PLO), akin to the issues of Jerusalem and refugees” and “withdrawing the recognition of the patriarch as a first step toward removing him from his position, holding him accountable, refusing him participation in any religious ceremony and considering him and his followers outsiders to the national equation.” The conference formed a committee consisting of 17 members from Jordanian and Palestinian political factions, the Greek Orthodox Council, and the Greek Orthodox Youth Movement to follow up on conference decisions at the political, judicial and popular levels.
    https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2017/10/palestine-patriarch-theophilos-greek-orthodox-protest.html

  4. @nimeni: si pe mine m-a mirat faptul ca ar putea exista comunitate greaca in Orientul Mijlociu, dar ea exista inca, asa cum exista si in Turcia: http://neoskosmos.com/news/en/Greek-speakers-of-Jordan-Ramadan-and-a-Hellenic-spirit

    Miscarea de opozitie este condusa de catre tinerii ortodocsi arabi, dar nu exclude revolta grecilor ortodocsi din Palestina si Iordania. Certe este faptul ca sunt tulburari in Patriarhia Ierusalimului de cateva luni bune incoace, la sarbatoarea Sfintei Cruci, de pilda, nu li s-a permis accesul grecilor la Sfantul Mormant.

  5. @carmen
    Din articol reiese ca asazisa comunitate greaca in Orientul Mijlociu consta in familii mixte de grecoaice casatorite cu arabi, care tin Ramadanul. M-am lamurit. Ramane cu am zis.

    Katia, an architect, is indicative of the young Greek people I have met in a number of Arabic countries. Proud of her Jordanian heritage, she is equally proud to be Greek and can speak several languages. Like most of her group, she was observing Ramadan.

    Tarek Mauifa told me that there are up to 500 families of Greek descent in Amman and Jordan, “most of whom are Greek women married to Jordanian men who studied in Greece, predominantly in Thessaloniki in the 1970s”. Most of the women moved to Jordan circa 1980. There are perhaps 15 families in which both parents are Greek.
    http://neoskosmos.com/news/en/Greek-speakers-of-Jordan-Ramadan-and-a-Hellenic-spirit

  6. @carmen
    Teofil a vandut terenuri ale bisericii iar evreii vor sa expropieze terenurile vandute arabilor. Arabii s-au alarmat si l-au scos pe Teofil la inaintare sa combata “iniţiativa legislativă a doamnei parlamentar Rachel Azaria din partidul Kulanu, care prevede ca terenurile Bisericii vândute dezvoltatorilor particulari să fie imediat expropriate de către stat”

  7. Este o situatie tensionata cu repercusiuni chiar si in viata de fiecare zi a ortodocsilor de acolo.
    Am vazut asta in 2015 in teren, la Manastirea Sfantului Sava, care este teritoriu grecesc in Palestina aflata sub ocupatie israelita. Si parintii din manastire si din pustie au mult de suferit din pricina acestor derapaje ale arhieriei locului… Unii dintre vietuitorii de acolo (care sunt greci in majoritate, dar si romani, georgieni, rusi si chiar un suedez, un american, etc. daca imi amintesc corect) sunt considerati Sfinti in viata, mai ales intre Parintii mai batrani, care traiesc in pustia Marii Moarte si care vin foarte rar in manastire. In 2012 au fost dinamitate pesterile pustnicesti de vis-a-vis de manastire, peste vale – la o distanta de doar cateva zeci de metri de zidurile manastirii, de catre israeliti, pe motiv ca, citez… “sunt ascunzatori pentru teroristi”.
    Sunt foarte complicate lucrurile acolo…

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare