Previzibil: sistemul informatic al Casei Asigurarilor de Sanatate a crapat. CE NU SE SPUNE, INCA, DESPRE DIGITALIZAREA SANATATII

25-05-2018 5 minute Sublinieri

Sistemul informatic al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), pentru care de la bugetul de stat s-au plătit în total peste 180 de milioane de euro, ”a crăpat” și poate ieși în orice moment total din funcționare. 

Motivele pentru care se întâmplă asta, confirmate de cursdeguvernare.ro din surse convergente, sunt:

  • contractele pentru mentenanța bazelor de date Oracle ale componentelor PIAS au expirat
  • Casa nu a reușit să se organizeze de așa natură încât noi contracte să intre cât mai repede în vigoare
  • cei care au onorat vechile contracte refuză să lucreze în continuare fără să fie plătiți, și pentru că CNAS are unele restanțe de plată către furnizori
  • un element definitoriu pentru grija pe care autoritățile o acordă unui contract de asemenea anvergură: în ziua inaugurării (cu rateuri) componentei cardului de sănătate, compania care implementase cardurile dăduse deja faliment.

Reprezentanții Casei au refuzat timp de 10 zile să recunoască proporțiile crizei și au susținut oficial că platforma funcționează cu “niște fluctuații”.

Cea mai gravă problemă:  potrivit surselor cursdeguvernare.ro, astăzi, 13 mai, este pusă sub semnul întrebării corectitudinea informațiilor stocate în sistem: nu e sigur că, odată introdus cardul, datele care apar sunt cele reale.

Soluția, radicală dar corectă, spun specialiștii, ar fi aceea ca oficialii CNAS să decidă oprirea temporară a sistemului și ”depanarea”  efectelor unor acțiuni decise de angajați de rang înalt ai Casei.

Fiecare zi de amânare a acestei decizii înseamnă pierderea în ritm accelerat a datelor.

De exemplu: Dacă sistemul ar fi fost oprit joi, 10 mai, șansele de recuperare integrală a datelor erau, spun specialiștii, de 50%, restul de 50% dintre date aveau șanse de restaurare de numai 20%.

În acest context – cu un sistem în pragul colapsului și fără mentenanță – Casa cheltuiește noi sume pentru înlocuirea cardurile de asigurat.

Oficialii Casei dorm liniștiți până în ultima zi de contract

Rateurile din rețea au apărut chiar în 2015, când a devenit obligatorie folosirea cardului de sănătate (componenta CEAS a Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate).

Ulterior, s-a adăugat și ultimul element al sistemului – Dosarul Electronic al Pacientului (DES), devenit obligatoriu din 2016.

Odată cu creșterea volumului de operațiuni în sistem s-au produs și câteva defecțiuni, complexe, rezolvate mai mult sau mai puțin operativ. Dar rezolvate, iar sistemul a început să meargă.

Au început apoi să expire, unul câte unul, contractele diferitelor sisteme și sub-componente ale acestora, punctul culminant fiind atins anul acesta, când:

  • De la 1 aprilie 2018, SIVECO România nu mai are un contract valid în baza căruia să poată opera mentenanța activă a bazelor de date Oracle ale sistemelor SIPE, SIUI si CEAS.
  • La 1 mai 2018, a expirat și contractul de mentenanță pentru sistemul SIPE (Sistemul de Prescripție Electronic – rețeta electronică).

Criza fără precedent a apărut după 1 mai, când SIVECO a refuzat să mai rezolve gratuit sesizările legate de baza de date Oracle ale sistemelor SIPE, SIUI si CEAS.

Sincopele și incidentele s-au înmulțit, iar rezolvarea lor s-a încercat cu ajutorul unor IT-iști din afara Casei, în lipsa unui contract cu o firmă specializată.

Negarea problemei de către Casă a agravat situația

După data de 1 mai, oficialii Casei au refuzat să recunoască proporțiile dezastrului.

Vineri, 11 mai, când medicii de familie au protestat în fața sediului central al Casei, CNAS a comunicat pentru prima dată că platforma (PIAS – Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate) nu funcționează. Susține însă că indisponibilitatea acesteia a fost constată abia la 10 mai 2018, ora 20.00.

Dovadă că problemele erau mai vechi este faptul că CNAS a acceptat ca eliminarea obligativității raportării în 72 de ore a serviciilor să fie valabilă de pe 7 mai și până când se rezolvă problemele sistemului.

Până pe 11 mai, reprezentanții CNAS au susținut – atât în declarațiile date presei, cât și în discuțiile cu furnizorii de medicamente –  că problemele sunt la furnizori: la providerii de internet ai acestora, la softurile achiziționate privat de aceștia, la computerele folosite etc.

Refuzul realității s-a întors precum un bumerang asupra CNAS, fiindcă a afectat suplimentar sistemul și i-a adus la exasperare pe medicii de familie și ceilalți furnizori de servicii medicale.

Parametrii tehnici la care este construită platforma arată astfel:

  • sistemul este conceput, mai precis acesta a fost parametrul indicat în caietul de sarcini al licitațiilor, să suporte 700 de conectări pe secundă (precizare importantă: sistemul CNAS este al treilea cel mai mare din țară, de exemplu cel mai mare sistem bancar din România fiind conceput pentru 300 de conectări/secundă)
  • în perioada de vârf, înaintea raportărilor, se depășa numărul maxim de conectări pe secundă, iar sistemul începea să funcționeze greu
  • în cadrul procesului de mentenanță activă, specialiștii IT alocă pentru componenta aglomerată spații de memorie suplimentare din alte zone ale sistemului

În condițiile în care Casa a refuzat să avertizeze public asupra problemelor platformei, tocmai din cauza acestor probleme a crescut numărul accesărilor pentru a recupera în sistem serviciile acordate.

Așa se face că miercuri, 9 mai, la recordul de 1.500 de conectări simultane. Ceea ce a dus, inevitabil, la picarea sistemului.

Problema gravă pe care o ascunde CNAS: datele din sistem sunt inconsistente. Nimeni nu garantează acuratețea lor

Medicii de familie au povestit săptămâna aceasta că au fost nevoiți să stea noaptea și să pândească momentele în care sistemul informatic funcționa, pentru a introduce datele în sistem.

Ceea ce nu știu însă aceștia, este că datele sunt inconsistente între diferitele module și nimeni nu poate garanta corectitudinea acestora, conform surselor cursdeguvernare.ro

Intrare neautorizată în sistem

În disperare de cauză, Casa a permis o intrare neautorizată în sistem, a unui angajat de la o firmă ce nu are niciun contract cu CNAS. Intervenția, spun surse cursdeguvernare.ro,  a degradat sistemul, în loc să-l optimizeze, așa cum sperau cei de la CNAS, iar în acest moment există riscul să se piardă toate datele.

CNAS acuză un șantaj de la Siveco

Surse din CNAS au sugerat în discuțiile cu presa că ar putea fi vorba despre o defecțiune programată de vechii deținători ai contractului de mentenanță – compania Siveco. “Credeți că este întâmplător faptul că sistemul a început să aibă probleme în prima zi fără contract?” se întreabau retoric anagjații Casei într-o discuție cucursdeguvernare.ro.

De cealaltă parte, firma SIVECO, care a s-a ocupat până acum de sesizările legate de bază,amenință că va solicita chiar ea o expertiză și va da în judecată CNAS ulterior.

Deși NU există mentenanță a sistemului iar datele din sistem (datele pacienților!) sunt incoerente, în acest moment nu există un anunț pentru licitație, iar procedura până la atribuire, cu tot cu eventuale contestații, nimeni nu știe cât poate să dureze.

Pentru comparație, un exemplu concludent: recent, SRI a avut nevoie de 9 luni ca să atribuie un contract: 3 luni a durat organizarea licitației, iar contestațiile s-au soluționat în timp-record, de 6 luni

Revenind la situația de la CNAS: Rodica Tănăsescu spune că până la atribuirea noilor contracte vor suferi furnizorii de servicii medicale – care vor trebui să deconteze erorile sistemului- și pacienții, care au nevoie de consultații și mdicamente.

Medicii de familie: Ei nu sunt conștienți că se paralizează întreg  sistemul medical

Medicii de familie au cerut să nu mai existe imputări din cauza funcțonării platformei, dar CNAS oferă doar prelungiri pentru termenul limită de raportare al serviciilor acordate.

“Peste trei ani vin imputările de la Curtea de Conturi și nimeni nu înțelege că nu noi suntem vinovați. Va trebui să plătim, iar banii se întorc la Fondul Casei, deci lor le convine. Este răspunderea lor dacă nu le merge șandramaua, dar noi plătim”, explică Rodica Tănăsescu motivul pentru care medicii de familie au protestat vineri în fața CNAS.

Aceștia nu au însă încredere că găsirea unei soluții pentru criza actuală înseamnă și rezolvarea tuturor problemelor sistemului: “Crapă! Platforma este muribundă. Nu mai poate face față, este subdimensionată, sunt prea puține servere… nu mai au soluții”, spune Rodica Tănăsescu. “Nu sunt conștienți că dacă pică sistemul informatic paralizează întregul sistem medical”, adaugă aceasta.

Medicii de familie au ajuns să pândească noaptea vreo oportunitate de-a intra în sistem pentru a-și înregistra consultațiile de peste zi. Dar nici asta nu mai e o soluție, de când nimeni nu mai poate garanta acuratețea datelor.

Precizăm că firma de servere a CNAS, aflată la STS, este compusă din 58 de servere.

Sistemul se prăbușește, cardurile se reînnoiesc

Chiar dacă nu are o diagnoză pentru problemele actuale și o evaluare a întregului sistem, pentru a ști starea acestuia și soluțiile de lungă durată, Casa a anunțat deja că începe înlocuirea cardurilor de sănătate.

  • Anul acesta expiră aproximativ 730.000 de carduri de sănătate din cele peste 14 milioane existente.
  • Durata de viață declarată a cardurilor este de cinci ani, iar plata lor îi aparține statului. Asiguratul plătește cardul nou doar dacă îl pierde sau distruge pe cel vechi.

Societatea Națională de Medicina Familiei a cerut prelungirea perioadei de valabilitate a cardurilor, dar CNAS susține că extinderea termenului pe mai mult timp ridică probleme de securitate.

Nota noastra

Blocajul recent al sistemului CNAS pare a tine doar de conditii contractuale, dupa cum arata relatarea de fata.

Insa astfel de blocaje nu doar ca erau previzibile, ele au si fost prezise, chiar si de “amatori” ca noi (a se vedea postarile pe subiect din anii trecuti).

Si nu tin doar de conditiile contractuale, desi e important sa se constientizeze ca la mijloc in astfel de digitalizari heirupiste sunt sute de milioane de euro si mari interese corporatiste. 

Acest lucru face ca interesele evident complice din partea administratiei de stat si a corporatiilor sa duca la negarea/ ocultarea efectelor perverse ale digitalizarii, care sunt de trei tipuri:

  • mecanice, care tin de functionalitatea sistemului, mentenanta, etc. Daca tot sistemul e digitalizat, atunci, evident, se va bloca totul. Consultatiile si retetele nu mai sunt posibile, caci ele pot fi facute doar cu validarea cardului. Cumpararea medicamentelor, la fel. Si este absolut nerealist sa ne gandim ca poate exista un sistem 100% functionabil, care nu va da niciodata eroare sau care nu are fisuri.
  • antropologice, care tin de maniera in care digitalizarea influenteaza modul de lucru uman in sistem. Cand lucrezi intr-un sistem digitalizat, rezulta anumite deprinderi si “formatari” ale competentelor si abilitatilor utilizatorilor, adica medicilor, asistentilor, farmacistilor etc. Evident ca daca oamenii deleaga cat mai multe servicii sistemului digital, actul medical propriu-zis va fi tot mai “digitalizat” la randul sau, ceea ce inseamna ca va fi tot mai precar si dependent de “masina”.
  • sociale, care tin de obisnuirea oamenilor cu acest sistem de prelevare a datelor personale, de “transparentizare” a individului in fata statului si de control social prin monitorizare, supraveghere, conditionare. 

Desigur, potentialele interese corupte din acest tip de afaceri nu sunt vazute de institutiile de forta, ocupate cu orice altceva decat cu apararea interesului public.


Categorii

1. DIVERSE, Carduri electronice/ cipuri, Guvernarea electronica (E-GUVERNARE)

Etichete (taguri)

, , , , ,

Articolul urmator/anterior

Actualitate

Comentarii

6 Commentarii la “Previzibil: sistemul informatic al Casei Asigurarilor de Sanatate a crapat. CE NU SE SPUNE, INCA, DESPRE DIGITALIZAREA SANATATII

  1. @admin,
    sistemul CRAPA dintr-un alt interes.O sa crape si actualele buletine,o sa crape si carnetele de conducere(sistemul),o sa crape si cardurile de ori ce fel ,si uite asa, o sa avem un singur “buletin”cu de toate.

  2. @admin,
    sistemul CRAPA fiindca “trebuie”.toate cardurile trebuiesc adunate intrunul singur.

  3. Mie nu-mi apare confirmarea sitului trimis(3 la numar,crezand ,de ficare data ,ca am gresit ceva, mai ales ca numele si adresa de e-mail s-au sters).

  4. @Gheorghe

    Si totusi am aprobat doua comentarii…

  5. admin,
    Si totusi, nici pe pagina principala nu se pot trimite comentarii 🙂
    La fel, se sterge numele si adresa de e-mail.

  6. Dacă românii ar fi dați afară, sistemul de sănătate birtanic ar intra în colaps
    Fostul ministru de externe al Marii Britanii Boris Johnson: “dacă 10.000 de medici și asistente ar fi dați afară din Marea Britanie, întregul sistem de sănătate din regat se va prăbuși.”
    https://www.hotnews.ro/stiri-esential-22882228-melescanu-bbc-primit-asigurari-romanii-din-marea-britanie-nu-vor-afectati-brexit-fara-acord-daca-romanii-dati-afara-sistemul-sanatate-birtanic-intra-colpas.htm

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare