REPRODUCERE ASISTATA CU TERT DONATOR (mama surogat): un nou proiect de lege la Senat

28-02-2012 1 minut Sublinieri

mama surogat

Naşterea prin procedura unei mame purtătoare şi fertilizarea cu terţ donator fac obiectul reglementării printr-un nou proiect de lege prezentat, luni, de Comisia pentru drepturile omului, culte şi minorităţi din Senat, potrivit Mediafax.

“Guvernul a avut un proiect de lege privind terţul donator. Pentru că aceasta acoperea doar o mică parte a plajei reproducţiei umane asistate, Comisia noastră, cu ajutorul specialiştilor, a reprezentanţilor Agenţiei Naţionale de Transplant, a juriştilor, a extins proiectul şi am făcut un proiect de lege cuprinzător care să reglementeze reproducţia umană asitată“, spune senatorul Gyorgy Frunda, preşedintele Comisiei pentru drepturile omului, culte şi minorităţi din Senat.

Proiectul va primi raport de la Comisie în următoarele două săptămâni, iar Frunda a făcut apel la toţi parlamentarii să sprijine proiectul pentru a se evita adoptarea tacită la termenul din 13 martie a proiectului iniţial al Guvernului. Proiectul de lege subliniază că la asistenţa medicală în domeniul reproducerii umane pot apela numai cuplurile sau femeile singure diagnosticate cu infertilitate sau pentru a se evita transmiterea unei maladii la copil sau la un membru al cuplului.

“Pot apela la mamele purtătoare numai mamele cu o anumită patologie. Legea se referă la situaţiile medicale, nu la capricii”, a subliniat embriologul Mioara Matei, de la Spitalul CFR 2, unul dintre specialiştii care au contribuit la elaborarea proiectului. Ea a adăugat că legea nu este pentru femeile care îşi permit şi doresc să plătească o altă femeie pentru a-i purta o sarcină.

“Este exclus potrivit legii orice fel de beneficiu material pentru mama purtătoare. Dacă mama purtătoare solicită bani sau este prinsă că a acceptat bani, ea va răspunde juridic. Prin reglementările aduse vrem să prevenim situaţiile anilor 1990, când femei din România năşteau pe bandă rulantă pentru a vinde copiii în străinătate”, a declarat Frunda. Proiectul stipulează că vârsta mamei purtătoare trebuie să fie cuprinsă între 18 şi 40 de ani, iar cea a mamei beneficiar între 18 şi 47 de ani. “Nu va mai putea fi posibil un al doilea caz Adriana Iliescu“, a subliniat Frunda.

Conform prevederilor proiectului legislativ, reproducerea cu mamă purtătoare se va realiza în baza unui contract încheiat la notar între cuplul beneficiar şi mama surogat. Cuplul poate deconta mamei purtătoare numai costurile medicale şi asigura o compensaţie materială echivalentă cu cinci tichete de masă pe zi pentru perioada sarcinii şi lăuziei. În cazul donatorilor de material reproducător, legea prevede tot o compensaţie de cinci tichete de masă.

De asemenea, revocarea contractului de una dintre părţi atrage răspundere materială, cu excepţia unor cauze medicale. Mai este prevăzut că mama purtătoare, care nu trebuie să aibă nicio legătură genetică cu copilul, va preda copilul cuplului beneficiar în termen de 48 de ore de la naştere şi are dreptul la concediul de sarcină şi lăuzie.

Conform proiectului, filiaţia copilului se stabileşte prin recunoaştere sau hotărâre judecătorească. Potrivit unei note de fundamentare a proiectului, în România este “un vid legislativ” în acest domeniu, iar anual creşte cu 20% numărul cuplurilor cu diagnostic de infertilitate, precum şi al celor care apelează la tehnici de reproducere umană asistată medical.

Nota noastra:

Asadar, e vorba despre un proiect de lege concurent cu cel elaborat de Guvern. Nu stim cauza pentru care se zbat unii sa faca un alt proiect de lege, insa practica reproducerii asistate cu tert donator e o lege anti-viata, anti-familie si anti-crestina intr-un mod flagrant.

Pe larg despre implicatiile acestei practici, aici:


Categorii

1. DIVERSE, Razboiul impotriva Bisericii/ crestinismului, Razboiul impotriva familiei / vietii/ copiilor

Etichete (taguri)

, , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

17 Commentarii la “REPRODUCERE ASISTATA CU TERT DONATOR (mama surogat): un nou proiect de lege la Senat

  1. Intr-un studiu dedicat comparatiei dintre reproducerea medical asistata si filiatie, din cadrul lucrarii “Medicina Legala pentru juristi” publicata la Editura Polirom in anul 2005 de catre un colectiv de autori format din Ghe. Scripcaru. V. Astarastoae si C. Scripcaru se arata ca la nivel mindial aproximativ 3% dintre copii se nasc prin aceasta metoda a reproducerii medical-asistate, iar procentul acestor nasteri este in crestere.
    Legislatia europeana in materie, se mai afirma in acea lucrare, admite acest gen de reproducere doar in privinta cuplurilor heterosexuale, casatorite de cel putin 2 ani si numai in baza urmatoarelor conditii:
    1. consimtamant scris al celor implicati;
    2. esecul altor metode terapeutice (cu urmarirea evitarii transmiterii unor boli si stabilirea statutului nou-nascutului);
    3. nealegerea prealabila a sexului fetusului;
    4. ANONIMATUL DONATORULUI (veti vedea de ce am folosit majuscule);
    5. garantarea metodei ca fiind lipsita de riscuri pentru mama si viitorul copil;
    6. interdictia transferului de embrioni;
    7. evitarea obtinerii de profit (necomercializarea embrionilor umani).

    Acum sa ma explic de ce am folosit majuscule. Poate ca unii nu s-au gandit la implicatiile pe care acest anonimat le poate avea. Toate “bune si frumoase”, donatorii doneaza gametii, pleaca linistiti, isi vad de viata lor, de proprii lor copii, medicul realizeaza embrioni, ii implanteaza unor femei, acestea dau nastere unor prunci, care-si considera parinti pe cei care i-au crescut. Sa spunem ca, la un moment dat, decid sa-si intemeize o familie, iar “alesul/aleasa” se intampla sa fie “fiul sau fiica parintelui donator”, ramas anonim, conform directivei europene. Deci se casatoresc frate cu sora si habar n-au.
    In lucrarea la care faceam trimitere, aparuta cu sapte ani in urma, se afirma ca la acea data Romania NU ARE O LEGISLATIE IN ACEST DOMENIU. Se pare ca lucrurile nu au evoluat prea mult in acest sens, daca nici pana in prezent, in pofida cresterii, statistic vorbind, a numarului de nasteri ce au avut la baza reproducerea asistata medical cu tert donator, nu s-au invrednicit alesii nostri sa legifereze, mai bine sau mai prost, dar sa legifereze intr-un fel o astfel de situatie sociala.
    De aceea, propun si pe aceasta cale, ca “de lege ferenda” sa se ia in considerare un astfel de pericol la nivelul sanatatii sociale, pana la urma, si sa se adopte o masura similara celei prevazute de regimul juridic al adoptiei, adica: parintii donatori sa fie cunoscuti de catre familia de crestere a copilului, implicit de catre copil. Copilul sa nu fie considerat a fi in relatie de rudenie cu parintele genetic si familia acestuia, MENTINANDU-SE DOAR IMPEDIMENTUL LA CASATORIE!

  2. Pai da normal ca este o atitudine anti-viata… din moment ce infertilitate exista cu un scop nestiut… sau reprezinta un pret de platit pentru greseli personale sau nu… In orice caz cramponarea asta cu orice chip de a avea copii biologici pana la ultimele consecinte, mi se pare tot o tentativa de tranta cu Dumnezeu, deci tot o hula si o neascultare. In definitiv si in familia mea sunt multe femei tinere infertile… si au adoptat copilasi pana la urma. De ce sa nu faci o adoptie si sa te expui unor metode medicale insuficient testate, cu rezultate insuficient cunoscute, si imorale pe deasupra…?

  3. aceasta lege este o lege CINICA ; in plus, incurca enorm vietile multor oameni:
    – femeia care doreste sa daruiasca un copil sotului ei ,copil pe care insa i-l daruieste printr-o alta femeie
    – barbatul care doreste copilul sotiei dar care il primeste de la o alta
    – femeia care poarta in ea un copil apartinand deopotriva ei, unui barbat strain si unei alte femei , brrrr!!!
    – copilul, care nu are cum sa se raporteze normal la niste oameni aflati intr-o situatie anormala : mama producatoare, mama purtatoare si tatal producator – ca deja asta seamana a afacere

    chiar daca legea prevede anumite cadre materiale in mod cert nu se va intampla asta in practica

    chiar daca legea prevede excluderea abuzurilor din partea celor instariti, in mod cert se vor intampla abuzuri

    as vrea sa cunosc care sunt motivele pentru care o femeie ar accepta sa fie folosita pe post de purtatoare de copil al altora
    in mod cert, NU din motive crestinesti – nicaieri in Sfanta Scriptura nu este scris despre o asemenea jertfa

    daca nu poti face copii , inseamna ca Dumnezeu ingaduie asta din motive numai de El stiute ; e o singura cale – adoptia !

    nu ar trebui sa se permita traumatizarea celor patru implicati in “reproducerea asistata”
    nu poti smulge copilul unei mame care tocmai a nascut (la 48 de ore de la nastere ) ; ea are sentimentele acelea materne cu care a inzestrat-o Dumnezeu si care sunt FIRESTI !!!

    in fine, o astfel de lege ar trebui respinsa categoric de toti cei care se simt crestini

  4. Voi din ce p.d.vedere va exprimati ? Aveti deja cel putin unn copil ? Dar daca nu ati putea avea ???

    asta vroiam sa aflu, din ce postura va dati cu parerea …

  5. @adyna:

    Da, si din punctul de vedere al unor parinti, si al unora care nu au copii. Din postura de oameni care incearca sa nu forteze mana lui Dumnezeu, obtinand un copil cu pretul sacrificarii vietii altora (procedura FIV presupune distrugerea altor embrioni).

  6. nu inteleg un lucru…oare cum vom ”VORTA MANA LUI DUMNEZEU”???nu Dumnezeu a dat putere omenirii sa descopere noi sanse la viata???

  7. @adrian:

    Priceperea e de la Dumnezeu, dar faptele sunt de la oameni, iar ele pot fi rele sau bune. Cand facem rau cu priceperea data de la Dumnezeu se cheama ca Ii fortam mana sau chiar ca Il batjocorim.

  8. nu trebuie sa judecam pe nimeni ptr ca cum judecam vom fi judecati cred ca a da viata unei fiinte nu e un pacat ci din contra o binecuvantare!daca unele femei nu pot face copii din diferite motive nu e vina lor.eu una sunt de acord cu fertilizarea in vitro ptr ca am un printisor si il astept pe al doilea copil care e o fetita facuti natural si e mai bine sa dai viata decat sa omori.de ce nu punem stop avortului care omorami ingerasii!

  9. @nuty:

    Da, dar trebuie sa intelegem ca fertilizarea in vitro inseamna a da viata cuiva in schimbul vietii altora (in procesul FIV sunt distrusi embrioni umani). E si acesta un procedeu avortiv si cu siguranta nu e binecuvantat de Dumnezeu, tocmai pt ca e o procedura ce nu implica viata, ci moarte.

    Dumnezeu sa va tina copiii sanatosi!

  10. Daca exista astfel de modalitate de a da nastere pentru un cuplu care din diferite motive nu poate avea copii, cred ca Dumnezeu a acceptat aceasta modalitate. Trebue sa ne bucuram ca multumita fertilizarii in vitro multe cupluri disperate vor fi parinti fericiti!!

  11. @ Stefany:

    E ca si cum ati spune ca Dumnezeu voieste sa omorati mai multi copii (ca asta se face!) ca sa nasteti unul. In timp ce Biserica arata ca:

    1. Infertilitatea se “trateaza” cu un serios examen de constiinta al sotilor, legat de pacatele eventuale savarsite si soldat cu pocainta, spovedanie, intoarcerea la Dumnezeu.

    2. Dumnezeu ingaduie ca unele familii sa nu poata avea prunci ca sa poata adopta cate un orfan. Adesea, dupa aceasta, priemsc si darul procrearii propriilor prunci.

    Insa oamenii de azi au dat numele de “dumnezeu” voii lor patimase si tehnologiilor genetice, dar asta le va fi NUMAI spre mai mare suferinta si vatamare. Ca orice incalcare a legilor dumnezeiesti. Cu atat mai mult cand vorbim de crima fara scrupule, de uciderea a zeci de embrioni – cu suflet si viata in ei.

  12. Pingback: MATERNITATEA SUROGAT: deja o “afacere” in Romania? [VIDEO] - Recomandari
  13. Pingback: MAMA SUROGAT – PRECEDENT JURIDIC: un tribunal recunoaste mama naturala o alta persoana decat cea care a dat nastere copiiilor. CAZUL E MEDIATIZAT PENTRU LEGALIZAREA PRACTICII - Recomandari
  14. Pingback: CEDO legalizeaza implicit practica MAMEI SUROGAT. Decizia poate avea impact si in Romania - Recomandari
  15. Cei care din diverse motive nu pot procreea pe cale naturala si se gandesc sa apleleze la procedura fertilizarii in vitro pot alege sa le fie prelevat un singur ovocit care, ulterior sa fie fertilizat si implantat. Sa presupunem ca procedura a avut ca rezultat un embrion viabil ce poate fi implantat. S-a mai savarsit vreo crima in aceasta ipoteza?

  16. Cum putem sti ce anume din medicina moderna putem accepta ca si practica si ce anume ar trebui refuzat?

  17. sa inteleg ca punem semnul egalitatii intre a alege sa faci intrerupere de sarcina si implicit, in mod deliberat sa comiti o crima si a alege sa ai un copil prin intermediul procedurilor de reproducere umana asistata?

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare