Revolta din inchisori. PROBLEMA CONDITIILOR DE DETENTIE ANTI-UMANE A DAT IN CLOCOT. România – pe cale sa fie CONDAMNATA drastic la CEDO/ Judecatoarea Garbovan critica FATA HIDOASA A LIPSEI DE COMPASIUNE SI LIPSA DE RESPECT FATA DE DREPTURILE SEMENILOR

15-07-2016 18 minute Sublinieri

PENITENCIAR JILAVA - CANICULA

Presedinta Uniunii Nationale a Judecatorilor din Romania, judecatoarea Dana Girbovan (foto) de la Curtea de Apel Cluj, nu a mai rezistat si a iesit public sa combata imensul aparat de propaganda reactivat pentru a inabusi revoltele fara precedent din inchisori. Intr-un mesaj postat pe Facebook, vineri 15 iulie 2016, sefa UNJR condamna ipocrizia si isteria asa-zisilor reprezentanti ai societatii civile, jurnalisti sau politicieni care de cateva zile se bat cu pumnii in piept pentru mentinerea sistemului penitenciar la un nivel dezumanizant, ca unica metoda de tortura posibila in secolul XXI intr-un stat semnatar al Conventiei Europene a Drepturilor Omului si membru al UE.

Chiar daca presedinta UNJR nu o spune direct, interpretarea noastra este aceea ca cei vizati de judecatoarea Dana Girbovan sunt chiar discipolii fostei procuroare comuniste Monica Macovei si, mai nou, ai ministresei Justitiei Raluca Pruna, ale caror atitudini vehemente, si de notorietate publica, denota o lipsa acuta de intelegere a problemei din puscarii si mai ales a efectelor acestor probleme asupra societatii romanesti in ansamblul sau.

Iata postarea judecatoarei Dana Girbovan:

Singura cauza certa a protestelor din inchisorile Romaniei sunt exact conditiile inumane, insalubre, degradante in care acei oameni sunt nevoiti sa isi execute condamnarile.

Constitutia Romaniei interzice pedeapsa cu moartea si prevede ca ‘nimeni nu poate fi supus torturii si nici unui fel de pedeapsa sau de tratament inuman ori degradant’ (art. 22). CEDO, insa, a condamnat in repetate randuri Romania pentru tratamente inumane si degrante, similare torturii, tocmai datorita conditiilor deplorabile din inchisorile romanesti. Sa ignori ori sa negi aceasta problema e inconstienta si iresponsabilitate.

Problema din inchisorile Romaniei ne afecteaza pe toti. Cand circa 30.000 de oameni sunt incarcerati in conditii inumane, reintegrarea lor, dupa executarea pedepsei, va fi foarte greu de realizat, deoarece vor considera intreaga societate responsabila de tratamentul primit in detentie.

Prima lectie de democratie pe care trebuie sa o invete fiecare cetatean este sa fie constient de drepturile pe care le are si sa si le exercite. A doua lectie este sa ia pozitie atunci cand drepturile sale sunt incalcate, iar a treia este sa ia pozitie cand drepturile altora din societate sunt incalcate.

Am urmarit relatarile din presa vis a vis de revoltele din penitenciare si nu stiu ce m-a ingrozit mai tare: relatarile, marturiile despre conditiile absolut inumane din unele penitenciare sau cinismul, bascalia si aroganta cu care unii jurnalisti si cititorii lor minimalizau sau luau in deradere situatia dramatica din inchisorile Romaniei.

Comentariile de genul: de ce sa luam banii de la scoli/ spitale sa ii dam la penitenciare, cei din penitenciare isi merita soarta ori nu merita nici un drept etc. releva atat gradul de dezumanizare la care am ajuns ca societate, cat si o lipsa profunda de asumare a celor mai elementare valori democratice.

Aceasta atitudine arata ca sunt inca prea multi cei care nu au apucat sa se debaraseze de mentalitatea totalitar-comunista si sa inteleaga importanta drepturilor ca fundament a unei societati democratice. Cum sa mai vorbesti despre stat de drept ori democratie cand nu recunosti sau iei in deradere drepturi fundamentale ale omului ca dreptul la viata ori la demnitate?

Culmea este ca formatori de opinii care se pretind aparatori ai statului de drept si valorilor democratiei, ale euroatlantismului, sunt primii care incita la bagatelizarea acestei probleme. Acestia au ignorat ani de zile acest subiect, emblematic pana la urma pentru coruptia si abuzurile din societatea romaneasca. Toti ministrii justitiei au recunoscut public in repetate randuri problema din penitenciare.

Ca atare, a nega ca jurnalist sau a incerca sa minimalizezi existenta problemei din inchisorile Romaniei arata atat o indepartare de la valorile jurnalistice, cat si desconsiderarea propriilor cititori, fata de care presa are obligatia constitutionala de a-i informa corect si complet asupra chestiunilor de interes public.

Dreptul la viata, dreptul de a nu fi supus torturii, tratamentelor inumane sau degradante, dreptul de a respira, de a nu fi batut, chinuit, umilit sunt drepturi ce apartin fiecarei fiinte umane. Respectarea acestor drepturi si valori e ceea ce ne face diferiti, ca societate moderna, democratica, de societatile barbare si totalitare.

Implementarea ideii ca aceste drepturi fundamentale apartin doar persoanelor fara de prihana, si nu fiecaruia dintre noi prin faptul ca suntem cu totii oameni, deschide calea la si mai multe abuzuri ale statului impotriva propriilor cetateni. O societate ce desconsidera drepturile fundamentale ale omului este o societate ce este departe nu doar de democratie si stat de drept, ci si lipsita de minime repere morale.

O persoana se afla in inchisoare pentru ca a gresit fata de societate si are o pedeapsa de ispasit. Atat! Nu inseamna ca persoana trebuie sa fie condamnata sa stea in locuri in care ‘nu se poate respira, in care sunt plosnite, sobolani, in care starea de igiena este absolut ingrozitoare’, asa cum a descris ministrul actual unele penitenciare. Nici o lege, nici un cod penal nu prevede astfel de tratamente ca pedepse.

‘Romania este pe primul loc la condamnari CEDO pentru conditiile improprii de detentie, si […] trebuie sa plateasca aproape un milion de euro despagubiri’, arata ministrul Cazanciuc in februarie 2015.

‘Detinutii nu trebuie pedepsiti a doua oara prin conditii de detentie precare in penitenciare’, declara ministrul Predoiu.

In Romania exista doar patru penitenciare construite dupa 1990 cu standarde aproape la nivel european. Conditiile din restul penitenciarelor romanesti, insa, amintesc mai degraba de lagarele statelor totalitare decat de inchisori dintr-un stat democratic, membru al UE.

Da, conditiile din spitale sunt si ele ingrozitoare, avem oameni extrem de saraci, copii care nu au acces la educatie, persoane traficate si vandute pe piata ca sclavi; multe, foarte multe probleme sociale ce trebuie rezolvate. Dar negarea unei probleme nu conduce la rezolvarea celorlalte, ci ne arata doar fata hidoasa a lipsei de compasiune si respect pentru drepturile semenilor nostri si neintelegerea valorilor democratice, invocate, din pacate, atat de des, in mod stereopit si ipocrit.

In final, trebuie sa decidem ce ne dorim: un stat care isi poate abuza cetatenii pe care ii are in custodie sau isi poate supraveghea necontrolat cetatenii, ori un stat in care societatea este cea care supravegheaza institutiile si denunta abuzurile functionarilor sai? Un stat cladit pe valori, cu cetateni care respecta legea si au compasiune unii fata de altii sau un stat cladit pe faradelege, cu cetateni ce se urasc/ ignora unii pe altii?

De câte ori apare în dezbatere povestea reală, imposibil de ascuns, a penitenciarelor de Ev Mediu, atleții Sistemului, detașați în presă, politică ori societatea civilă, ies la bătaie cu argumentul suprem: așa e, dar întâi să rezolvăm spitalele și școlile, ăia își merită pedepsele, nimeni nu i-a obligat să comită infracțiuni, mai pot să aștepte.

Concesiv, acceptă greu că pedeapsa legală e privarea de libertate, nu umilirea și dezumanizarea, dar, în definitiv, dă-i dracului de penali, să crape acolo până când o avea republica ochi și bani și pentru ei. Trece valul și, evident, nu se modernizează nici școlile, nici spitalele. Dar mizerabilii tac. Pentru că ordinul de zi pe unitate nu implică și presiuni în acest sens. Acum, spre exemplu, e-n desfășurarea revolta din sistemul penitenciar. Care, n-am nici un dubiu, are și stimulente externe, dar și interne.

Una peste alta, nemulțumirile deținuților sunt legitime.

Și, să vezi întâmplare, fix în timp ce se dezbat public condițiile mizere din pușcării, dar fix atunci, hop și viermii din rana unui om internat în spital. Pe care medicul-avertizor nu-l curăță, ci îl filmează și-l dă la presă. Și care om moare imediat după viralizarea știrii. Coincidență care oferă propagandei prilejul nimerit de a striga “de pârnăiași ne arde nouă când spitalele și școlile sunt niște ruine?” Bine că-i vacanță, dar am convingerea că regizorii se vor vor mobiliza întru găsirea filmată a unei școli care se prăbușește peste niște copii chemați de urgență de acasă. Dacă, totuși, nu le iese, mogulii condamnați sau trimiși în judecată sunt oricând disponibili pentru rolurile de mare succes ale vinovaților colectivi pentru tot ce întâmplă rău.

Nu sunt de acord deloc cu chestia asta: hei, dar până la pușcării, să rezolvăm spitalele, acolo e mai rău!
Ambele cerințe se revendică din aceleași valori:
– Orice fiinta umana are dreptul la viata, la libertate si la securitatea persoanei sale.
– Nimeni nu va fi supus torturii, nici la pedepse sau tratamente crude, inumane sau degradante.
– Orice persoana are dreptul la satisfactia efectiva din partea instantelor juridice nationale competente impotriva actelor care violeaza drepturile fundamentale ce-i sint recunoscute prin constitutie sau lege.

Apoi, să pui astfel problema (mai întâi spitalele, apoi pușcăriile), ascunde și niște presupoziții care, verbalizate, conduc la absurdități:
– De ce administrația nu ar putea să lucreze în același timp și la “îmbunătățirea” spitalelor și a pușcăriilor? Că doar nu e “un om” care le face pe astea. Sunt ministere și structuri cu totul diferite care au în sarcină penitenciarele și spitalele…
– De ce să se mai facă altceva, orice, în țara asta până nu se “rezolvă” problema spitalelor? Starea proastă a spitalelor devine astfel un pretext: aa, păi nu facem nimic altceva acum până nu se rezolvă cu spitalele…
– Administrația nu s-a ocupat până acum de spitale pentru că se “gândea” la pușcării?
– Cât de neproductiv e oare pentru societate să prioritizăm astfel cazuri umane? Ar trebui să se facă atunci o lege a proteselor: ai voie să îți ceri drepturile ca pușcăriaș abia după ce… etc. Ai voie să ceri măriri de salarii ca lucrător în administrație, abia după ce… etc.
– Cât de absurd e ca, în loc să fie înfierate prostia și corupția autorităților, spațiul public se împarte în susținători și adversari ai grațieii, pro-Antena3 și anti-Antena3?… Că Voiculescu, că Maricel Păcurariu, că …

Pentru o parte a cetățenilor acestei țări, condamnarea la închisoare cu executare și eliberarea ulterioară, pentru altceva decît crime foarte grave, e o concesie neplăcută făcută secolului XXI: în mod normal, cred ei, toți condamnații ar trebui închiși pe viață într-un lagăr și uitați pentru totdeauna.

Ei n-au fumat niciodată niciodată o țigară cu marijuana (România prevede pedepse aspre pentru consum, iar definiția distribuției începe de la cîteva grame de iarbă), ei nu cunosc pe nimeni care să fi furat de sărăcie, n-au auzit de cazuri dramatice de dispute la retrocedări (și neeliberarea proprietății restituite e o infracțiune serioasă pentru care sînt băgați oameni la închisoare), nu cunosc nici o victimă a abuzului domestic care să-și fi ucis agresorul, n-au auzit de oameni care regretă și încearcă să-și spele păcatele.

Ei cred cu tărie în dreptatea sistemului judiciar și știu precis că el nu e supraaglomerat, iar condamnarea nu depinde niciodată de calitatea apărării sau de ‘incluziunea socială’, adică de banii celui judecat și de statutul lui social. Ei știu precis că scopul condamnării cu executare e doar să ne protejeze pe noi pe viață de pericolul social major (inclusiv al consumatorilor de iarbă și al hoților de mîncare), nu și ispășirea morală și reeducarea.

Pentru acești concetățeni ai noștri, populația închisorilor e alcătuită din Năstași și Voiculești, pe de o parte, și violatori de minore recidiviști și criminali înrăiți cu care nu vrei să te întîlnești pe stradă că-ți dau în cap să-ți fure geanta, pe de alta. Toți merită să se sufoce de căldură, să se spele cîte 20 deodată, să stea în camere 23 de ore pe zi, să mănînce lături, să dea, dacă au, 10 lei pe-o pîine și să nu, doamne ferește, protesteze în vreun fel. Orice altă discuție este propagandă Antena 3 și Realitatea, care vor să-i facă scăpați de pîrnaie pe hoții de Voiculescu și nu mai știu cine.

Iar dacă tot trebuie să facem compromisul cu modernitatea de a-i elibera la un moment dat pe criminalii ăștia (cît mai tîrziu, dacă se poate), concetățenii noștri fac tot posibilul să se asigure că se vor muta într-o închisoare mai mare – societatea care-i stigmatizează pe viață.

PS: Aștept cu pasiune să mi se ureze să mă jefuiască/violeze un grațiat.

  • LUJU.RO: 

PRUNA A APROBAT UZUL ARMELOR DE FOC IMPOTRIVA DETINUTILOR – In loc sa rezolve genocidul din penitenciare, Guvernul Ciolos a emis normele prin care se pot folosi armele de foc in caz de revolte ale detinutilor. Regulamentul a fost publicat in Monitorul Oficial din 11 aprilie 2016, fapt ce dovedeste ca pentru Ministerul Justitiei altele au fost prioritatile si nicidecum rapoartele Avocatului Poporului, ale Departamentului de Stat al SUA si avertismentele CEDO (Hotararea)

Iata dovada ca pentru Guvernul Ciolos genocidul din inchisorile romanesti nu a constituit nicio clipa o prioritate, pana la izbucnirea revoltelor din penitenciare, ci exact opusul. In loc sa se ia masuri pentru umanizarea conditiilor de detentie si solutionarea problemei supraaglomerarii din penitenciare astfel cum s-a semnalat si propus de Avocatul Poporului si alte institutii internationale, Guvernul Ciolos a gasit in schimb suficient timp sa emitaRegulamentul de aplicare a Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor, in care a transat problema nereglementata a folosirii armelor de foc in interiorul locurilor de detentie, in caz de proteste ale detinutilor.

Prin Hotararea de Guvern nr. 157 din 10.03.2016, publicata in Monitorul Oficial nr. 271 din 11 aprilie 2016, semnata de premierul Dacian Ciolos si contrasemnata de ministresa Justitiei Raluca Pruna, s-a aprobat modalitatea folosirii armelor de foc in caz de proteste ale detinutilor, care se manifesta prin actiuni violente ori prin distrugerea de bunuri.

Pana la emiterea Hotararii de Guvern, chiar daca Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor prevedea ca personalul care asigura paza penitenciarelor poate purta arme de foc, in lipsa normelor de aplicare a legii nu se specifica in ce conditii se poate folosi armanentul de foc in interiorul penitenciarelor. Asta intrucat art. 21, alin (2) al Legii 254/2013 prevedea: “Portul si uzul armelor de foc sau altor arme neletale este interzis in sectorul de detinere, astfel cum este definiti prin regulamentul de aplicare al prezentei legi, cu exceptia unor incidente critice definitie in regulamentul prevazut la art 15 alin. (3), cazuri in care se delimiteaza vizibil un perimetru interior”.

In art. 15 alin. (3) al legii se mai prevede ca: “Masurile necesare pentru siguranta penitenciarelor de stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului justitiei”.

Iata ca in martie-aprilie 2016, cu putin timp inaintea izbucnirii revoltelor, Guvernul Romaniei condus de Dacian Ciolos nu a rezolvat conditiile de rele tratamente din penitenciare, dar a gasit in schimb timpul necesar sa emita regulamentul de aplicare al Legii 254/2013 care, printre altele, permite folosirea armelor de foc in perimetrul din interiorul penitenciarelor, in caz de revolte.

Liber la impuscat detinuti violenti

Iata fragmentul relevant din Regulamentul aprobat prin Hotarare de Guvern, semnata de Dacian Ciolos si ministresa Raluca Pruna:

Hotararea de Guvern nr. 157 din 10.03.2016 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal

Act publicat in Monitorul Oficial nr. 271 din 11 aprilie 2016

Prim ministru Dacian Julien Ciolos

 Contrasemneaza: Ministrul Justitiei, Raluca Alexandra Pruna

Articolul 21

 Portul armelor de foc

 (1) In exercitarea atributiilor de paza si escortare a detinutilor, precum si in alte situatii temeinic justificate prevazute in planurile de paza si aparare ale penitenciarelor personalul foloseste tehnica, mijloacele si armamentul din dotare, potrivit legii.

 (2) In aplicarea prevederilor art. 21 alin. (2) din Lege, prin dispozitia directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor, se pot constitui zone speciale de siguranta, delimitate vizibil in interiorul sectorului de detinere, in care se instituie dispozitive suplimentare de mentinere si restabilire a ordinii si disciplinei, folosindu-se inclusiv formatiuni apartinand Ministerului Afacerilor Interne.

(3) Constituirea zonei speciale de siguranta se face in situatia in care prin actiunile violente de protest ale detinutilor se pune in pericol viata ori integritatea corporala a persoanelor sau securitatea bunurilor.

(4) In momentul in care cauzele ce au determinat constituirea zonei speciale de siguranta au fost inlaturate, masurile speciale luate inceteaza. “

Intrebari legitime:

-De ce in loc sa se rezolve cu prioritate situatiile de genocid din inchisori, situatii care pot provoca in mod obiectiv actiuni de protest ale detinutilor tinuti in conditii inumane de detentie, s-a preferat mai inainte de toate adoptarea unui Regulament care sa permita folosirea armelor de foc impotriva celor care se revolta?

-Daca detinutii vor inteti actiunile de protest, Guvernul va aproba ca protestatarii sa fie impuscati?

-Actiunile de protest, chiar si violente, sunt legitime si pot fi intelese din punct de vedere uman, in conditiile in care s-a constatat de catre Avocatul Poporului, CEDO si alte institutii internationale ca inchisorile romanesti sunt lagare de tortura?

-A stiut din timp Guvernul Ciolos ca exista pericol de revolta si s-a grabit sa reglementeze folosirea armelor de foc impotriva detinutilor?

* Cititi aici integral Regulamentul de aplicare a Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor

DETINUTII ACUZA CA MASCATII AU OMORAT TREI RASCULATI – Stare de teroare la Penitenciarul Iasi. Detinutii sunt disperati ca fortele de ordine au nenorocit in bataie mai multi colegi care au disparut: “Au fost batuti crunt alaturi de toata camera, extrasi cu forta in acea noapte si dusi in dube, Dumnezeu stie unde… Azi au venit si au cerut bagajele lor fara niciun fel de explicatii… Acum monteaza hidrante si cred ca vor interveni in forta”. Cititi mesajele cu numele disparutilor

Mesaje disperate de tip SMS ne-au fost transmise de o serie de detinuti din Penitenciarul Iasi care au convingerea ca mai multi colegi din celulele inchisorii au fost rupti in bataie de mascati, dusi in locuri necunoscute si ucisi in urma batailor primite. Detinutii au aceasta temere intrucat dupa disparitia celor “nenorociti in bataie”,gardienii au venit sa le ia hainele si efectivele din celule, fara nicio explicatie, fapt absolut neobisnuit, intrucat toti detinutii care au fost mutati cu forta de cand au inceput revoltele au fost lasati sa isi ia singuri bagajele din celula. In momentul in care ne-au fost transmise mesajele SMS, un grup numeros de detinuti se afla pe acoperisul inchisorii din Iasi, iar fotele de ordine montau furtune la hidrantii de apa din curte pentru a-i matura de pe acoperis: “Stati acum monteaza hidrante si cred ca vor interveni in forta sa ii dea jos pe cei de pe cladire, dar cum Dumnezeu ca sunt ceva metri buni pana jos“, este ultimul SMS transmis de detinuti in cursul zilei de joi 14 iulie 2016.

Situatia in Penitenciarul Iasi, unde gradul de ocupare era anul trecut de 220%, este cat se poate de grava, in conditiile in care detinutii sunt convinsi ca pana la acest moment trei persoane au decedat in urma tratamentelor aplicate de fortele de ordine. Exista chiar posibilitatea ca doi detinuti sa fi fost omorati in bataie, dupa ce trupele speciale au intrat peste acestia in timp ce dormeau. Mai mult, in mesajele transmise Lumeajustitiei.ro, detinutii reclama ca “ordinul, decizia, aprobarea, inabusirea, musamalizare” actiunilor mascatilor au fost date “in colaborare sau in subordinea altui minister”, iar aceasta intrucat au vazut “cu ochii lor” ca “cei care au intervenit in forta purtau insemnele jandarmeriei si a fortelor speciale de interventie ale politiei”.

Detinutii sustin ca toate actiunile mascatilor nu au nicio justificare, din moment ce nu a fost atacat niciun cadru, nu a existat violenta verbala, iar “singurele proteste la adresa lor fiind jos vulpe si hotii”.

Din informatiile pe care le detinem, pana la acest moment detinutii batuti in penitenciarul Iasi au fost transferati la alte penitenciare precum Gherla, Aiud sau Craiova.

Iata mesajele transmise din Penitenciarul Iasi:

“-Numele detinutilor batuti de la preventivi si extrasi in acea noapte de a caror soarta nu se stie nimic… azi au venit si au cerut bagajele lor fara nici un fel de explicatii. Toti detinuti preventivi camera 4 Sectia a-3-a: Corobuta Viorel; Cotofana Narcis Florin; Gangal Marius Teodor; Ionascu Ciprian Ionut, acesta din urma isi batuse si un cui in cap in semn de protest in cursul zilei si este foarte slab si pipernicit si totusi a fost batut grav asa. Este foarte posibil ca acesta sa fie foarte grav…

-Sectia a 3-a camera 5 tot preventivi: Traistiuta Ioan Dan; Macasoi Cristian Marius; Panait Stefan Valentin; Cotofan Razvan Neculae; Bujor Constantin Daniel; Jallouli Abderrhaman, ultimul cetatean arab

-Acestia sunt detinutii care au fost batuti crunt alaturi de toata camera, extrasi cu forta din camera de preventivi in acea noapte si dusi in dube Dumnezeu stie unde… astazi au venit dupa bagajele lor personale, bineinteles fara sa ni se ofere alte explicatii…

-… ce e de remarcat si este mentiunea facuta si de catre cadrele de aici… Citez exact din ce a spus seful Sectiei a 4-a si a 3-a, domnul Ionescu, noua celor care i-am intrebat “de ce-ati intrat in forta sa ne omorati”, nu va ganditi, nu noi ati vazut si stati linistiti ca exista acoperire si justificare legala pentru interventia noastra… ce e de remarcat e clar ca ordinul, decizia, aprobarea de inabusire, musamalizare a fost data in colaborare sau in subordinea unui alt minister… pentru ca am vazut cu ochii nostri cei care au putut interveni in forta purtau insemnele jandarmeriei si a fortelor speciale de interventie ale politiei! Repet, nimic nu justifica intrarea in forta, nu a fost atacat niciun cadru, nici macar prin violenta verbala, singurele proteste la adresa lor fiind jos vulpe si hotii per general.

-Stati. Acum monteaza hidrante si cred ca vor interveni in forta sa-i dea jos pe cei de pe cladire. Dar cum Dumnezeu, ca sunt ceva metri buni pana jos.”

Facem precizarea ca, in urma mesajelor tip SMS primite, Lumeajustitiei.ro a adresat Administratiei Nationale a Penitenciarelor o solicitare in care a cerut sa ni se precizeze daca in ultimele patru zile au fost inregistrate decese in inchisori, cate decese, unde si care au fost cauzele!

Pana la ora publicarii acestui articol, nu am primit inca niciun raspund din partea ANP.

GUVERN DE CRIMINALI – Raluca Pruna a reusit sa arunce in aer puscariile prin indolenta. Detinutii au inceput sa dea foc la inchisori si sa ameninte cu sinucideri. Dupa izbucnirea scandalului, Pruna isi recunoaste vina, dar arunca greul pe ultimii 20 de ani: “Nu voi adopta nicio masura sub presiune… Mai putem astepta doua luni ca sa consultam societate romaneasca… Ii rog sa aiba putina rabdare sa facem aceasta dezbatere… in sesiunea de toamna”

A fost nevoie ca detinutii sa izbucneasca in masa in penitenciarele din Romania pentru ca Raluca Pruna sa recunoasca public ca situatia din inchisori nu mai poate fi tinuta sub control si ca se impun masuri pentru crearea unui climat normal in detentie. Pusa la zid de opinia publica pentru lipsa de reactie fata de haosul din penitenciare, ministresa Justitiei, Raluca Pruna (foto), a iesit public, miercuri dupa-amiaza, intr-o declaratie de presa pentru a recunoaste ca stia din 2004 ca situatia din sistemul penitenciar este “sistemica si grava”.

Situatia, afirma Raluca Pruna, nu s-a schimbat nici in urmatorii ani, intrucat la momentul preluarii Portofoliului de la Justitie, in noiembrie 2015, a mostenit “o colectie de hartii, niciun fel de masura concreta.” In schimb, Pruna sustine ca de cand a fost numita ministru a vizitat penitenciarele din Romania si a dat mana cu detinutii pe care i-a asigurat ca va gasi o solutie pentru conditiile din inchisori.

Cu toate acestea, Raluca Pruna nu a facut nimic concret pana in prezent, iar dovada stau revoltele din penitenciare. Abia dupa ce nemultimirile si masurile disperate ale detinutilor au ajuns in spatiul public,Raluca Pruna a iesit pe scarile Ministerului Justitiei pentru a se uita la camerele de filmat si pentru a le transmite detinutilor cu care a dat mana ca nu va adopta nicio masura sub presiune, urmand ca in urmatoarele doua luni sa puna pe masa guvernului un proiect de lege, ce ar urma sa intre in dezbatere in sesiunea parlamentara din toamna. Iar cel mai probabil, o lege in acest sens ar vedea Monitorul Oficial in viitorul Parlament! Adica in 2017.

Inactiunile Ralucai Pruna fata de situatia din penitenciare sunt cu atat mai putin de inteles cu cat de la momentul preluarii sefiei Ministerului Justitiei prin mainile sale au trecut documente alarmante care impuneau masuri de urgenta. Spre exemplu, Raportul Avocatului Poporului, privitor la genocidul din inchisori, propunerea de amnistie si gratiere colectiva, Raportul Departamentului de Stat al SUA care face referire la atrocitatile din inchisorile romanesti, dar si Deciziile CEDO prin care Romania a fost condamnata pe banda rulanta pentru incalcarea articolul 3 din Conventie referitor la conditii inumane si degradante.

Iata discursul Ralucai Pruna de miercuri 13 iulie 2016:

“Am luat evident cunostinta despre evenimentele recente din mai multe unitati penitenciare. Potrivit datelor care ANP le-a publicat astazi la pranz, la ora 12.30, in 8 din 45 de unitati penitenciare exista evenimente tensionate, refuz de hrana. Stiu ca intre timp, in aceste cinci ore care s-au scurs exista si alte unitati penitenciare, Tulcea de exemplu, care s-au alaturat protestului. Doresc ca in spiritul unei corecte informari a publicului larg pe care toti il servim, eu si dumneavoastra ca mass-media, sa fac aceasta declaratie de presa.

Nu voi repeta lucruri noi. Situatia din sistemul penitenciar din Romania este una sistemica si este grava . Si e sistemica si grava nu de ieri, nu de alaltaieri, ci de mai bine de 20 de ani. Eu stiam acest lucru, am avut ocazia in vizitele pe care le-am facut in toate penitenciarele din Romania intre 2000 si 2004 sa vad care este situatia in concret. Am fost in penitenciare. Sunt unul dintre nu foarte multi oameni care au intrat in penitenciarele romanesti. De cand mi-am preluat mandatul, din noiembrie anul trecut, am inteles sa revizitez numeroase penitenciare cu speranta ascunsa ca voi gasi o situatie imbunatatita. Nu a fost cazul. M-am intalnit nemijlocit cu persoane aflate in detentie, am intrat in camerele lor, am dat mana cu ei, am stat de vorba cu ei, i-am ascultat. Deci stiu nemijlocit. Stiu nu prin intermediari, stiu printr-un contact direct cu persoanele aflate in detentie care sunt problemele acestora. Imediat ce mi-am reconfirmat o parere pe care o aveam deja din 2004 despre precaritatea sistemului am declarat public ca este o prioritate a mandatului meu, o obligatie de ministru, o obligatie a acestui Executiv din care fac parte sa fac din incercarea de a remedia situatia din penitenciare o prioritate a mandatului meu. Stiti ca Romania, in 2012, a fost condamnata de Curtea Europeana a Drepturilor Omului intr-o decizie care se numeste cvasipilot. Romaniei i s-a cerut in 2012 sa intreprinda anumite masuri. Nu doresc sa intru acum in niciun fel de istorie. Vreau sa va spun ca in noiembrie 2015 eu am mostenit o colectie de hartii, niciun fel de masura concreta.

Acum, doresc sa ma adresez celor aflati in detentie. Celor putini pe care i-am intalnit, pentru ca nu am putut sa vad pe toata lumea, si celor mult mai multi pe care nu i-am intalnit si sa ii asigura ca nu imi sunt straine deloc problemele lor. Sunt necesare masuri imediate care sa corecteze precaritatea din sistem, care sa rezolve supraaglomerarea, care sa rezolve chestiunile stabilite prin norme cu privire la hrana celor aflati in detentie, cu privire la accesul la munca, cu privire la asistenta medicala si mai ales la pregatirea reintegrarii sociale a acestor persoane. Pentru ca trebuie sa avem in minte ca scopul unei pedepse este in primul rand reeducarea. Si ideea este sa ne reintoarcem in societate, iar societatea sa ne primeasca, iar noi sa fim pregatiti sa ne reintegram in societate. Am facut o promisiune publica, dar si o promisiune celor din detentie cu care m-am intalnit si le-am spus ca ma aplec asupra restantelor, si inisist asupra acestui cuvant, restantelor, pe care eu le-am gasit.

Ce am facut? Am adoptat legislatia secundara, regulamentul de aplicare a Legii 254/2013 care aveau intarziere de 25 de luni, repet, 25 de luni. Este regulamentul care face posibila adoptarea unor decizii la nivel de ANP care se regasesc imediat in conditiile de viata ale celor aflati in detentie. Am adoptat in urma acestui regulament, impreuna cu ANP, numeroase din aceste decizii, asa numita legislatie tertiara, am spus public ca alternative la detentie exista, ca nu trebuie sa inventam nimic ca societate ca lucrurile sunt deja inventate. Probatiunea este o solutie si ceea ce am facut, pentru ca am gasit in colectia de hartii multe promisiuni ca sistemul de probatiune va fi consolidat. Aveam la momentul care eu mi-am preluat mandatul 335 de posturi in sistemul de probatiune care se ocupau de 58.000 de persoane aflate sub supraveghere. Prin comparatie avem 15.000 posturi la ANP si 28.000 persoane aflate in detentie. Fac o paranteza si spun ca suntem in media europeana, nu fac aici nicio exceptie, fara sa spun prin asta ca situatia este una buna. Cu privire la sistemul de probatiune, am suplimentat numarul de posturi, am reusit prin ordonanta de urgenta cu privire la corectarea unor inechitati salariale sa asigur o crestere salariala pentru colegii din sistemul de probatiune, pentru ca daca le cerem performanta si le cerem sa lucreze cu cei aflati in probatiune trebuie sa ii platim intr-un mod mai decent.

In fine, am asumat cu conducerea ANP un plan de masuri concrete pe care nu vreau sa il detaliez aici, il gasiti, este pe site-ul Ministerului Justitiei de o saptamana. Am mai spus ca vom lansa in a doua parte a lunii iulie o dezbatere privind conditiile din penitenciare si mai ales solutiile. Deci, trebuie sa dezbatem ca sa gasim solutii de remediere a acestor deficiente. Si vreau sa spun, uitandu-ma in camere, si sper sa ma vada detinutii, mai ales cei cu care m-am intalnit, sa le spun ca nu serveste nimanui, nimanui nu serveste, nu serveste lor, nu serveste societatii continuarea si escaladarea acestor tensiuni. Inteleg nerabdarea lor. Asteapta, ma rog, nu toti dar succesiv, asteptam cu toti ca societate de mai bine de 20 de ani, ma aplec impreuna cu Executivul, vorbesc aici in numele executivului care de-a lungul acestei perioade a fost informat in mod constant si si-a aratat aplecarea asupra rezolvarii chestiunilor exact prin adoptarea acestor masuri pe care vi le-am enumerat, care au fost adoptate de Guvernul Romaniei din care fac parte.

Asadar, inteleg nerabdarea, ii asigur pe cei aflati in detentie ca lucram la identificarea unor solutii, ma adresez lor, apartinatorilor, care sigur si ei sunt nerabdatori, dar si societatii in sens larg. Si vreau sa mai spun in incheiere ca exista o responsabilitate a intregii societati. Exista o responsabilitate a Guvernului, a mea ca ministru, exista o responsabilitate a Parlamentului si a publicului care trebuie sa fie informat in mod corect si nepartinitor despre ceea ce se intampla in penitenciare si mai ales publicul trebuie sa fie consultat.

Escaldarea tensiunii in penitenciare nu va genera adoptarea de masuri grabite. In orice caz, eu ca ministru vreau sa asigur pe cei aflati in detentie ca nu voi adopta nicio masura sub presiune. Avem nevoie de masuri, este adevarat, dar nu avem nevoie de masuri grabite, avem nevoie de masuri bune. Si daca am asteptat 20 de ani, mai putem astepta doua luni ca sa consultam societatea romaneasca. Ii asigur ca au intreaga mea atentie, ca si pana acum o aveau, nu era nevoie de aceste incidente, nu este nevoie sa isi agraveze propria situatie prin refuzul de hrana, de exemplu. Ii rog sa aiba putina rabdare sa facem aceasta dezbatere si aceasta consultare. Scopul consultarii este pregatirea unui pachet de masuri care sa fie pus pe masa Parlamentului, care are in egala masura o responsabilitate in sesiunea de toamna. Si profit de ocazie sa ii asigur pe ei, cei aflati in detentie, pe dumneavoastra mass-media care aveti datoria sa informati corect publicul, societatea romaneasca in sens larg ca eu personal ca ministru pe toata durata mandatului meu depun toate eforturile ca Parlamentul sa adopte aceste masuri cu celeritate in sesiunea de toamna.”

Am întrebat-o pe Nicoleta Andreescu, director al Asociaţiei pentru Apărarea Drepturilor Omului în România – Comitetul Helsinki (APADOR-CH), organizaţie care se preocupă de multă vreme de protecţia drepturilor omului, inclusiv ale deţinuţilor, ce crede despre revolta din penitenciare. Asistăm la o revoltă fără precedent pentru România. Pe parcursul ultimelor două zile, deţinuţi din nu mai puţin de nouă penitenciare şi-au exprimat într-un fel sau altul, de foarte multe ori cu încălcarea cadrului legal, diverse nemulţumiri. Ce au cerut aceştia: îmbunătăţirea condiţiilor de detenţie, rezolvarea problemei supraaglomerării, participarea la activităţi lucrative şi educative, programul tv să fie diversificat, sa fie crescută calitatea serviciilor medicale, cuantumul pedepsei cu închisoarea să fie micşorat, la fel şi termenele stabilite de comisia pentru liberare condiţionată. Pentru cei care încă se mai întreabă cum este posibil ca revolta să se extindă atât de rapid, facem menţiunea că în toate celulele deţinuţilor există televizoare. Care, în general, sunt setate pe televiziunile de ştiri. Deci ei află ce se întâmplă în altă parte şi pot fi inclusiv manipulaţi, în timp real.

În penitenciarele unde sunt acum revolte, cum sunt condiţiile, mai rele decât în altă parte?

Supraaglomerare este peste tot, ca să fie clar. La Iaşi, este un pavilion care stă să cadă. Sunt şi variaţii între secţii şi penitenciare din anumite puncte de vedere. La unii e mai curat, la alţii mai supraaglomerat… Dar în toate este aceeaşi problemă, de supraaglomerate. La Arad, au patru metri pătraţi de om. Și în celelalte este supraaglomerare, mizerie, mâncarea este proastă. Respectă ea normele legale, dar e de 4 lei.

De ce e inflamare exact în acest moment?

Li s-au creat nişte aşteptări. În interiorul sistemului, printre deţinuţi, s-au creat anumite aşteptări în urma unor declaraţii şi informaţii apărute în spaţiul public. Când începe să se vorbească în spaţiul public despre amnistie şi graţiere… pe ei asta îi interesează. Poate scap, poate scap! Și pe noi ne întrebau: mai ştiţi ceva, mai ştiţi ceva? Aşteptările create nu sunt nici realizate, nici realizabile. Din punctul meu de vedere ar fi o greşeală să se dea amnistie şi graţiere. Dar nici nu a continuat o informare pe canale oficiale şi publice despre ce se va face. Pentru că, din câte ştiu, se lucrează la un plan. La un calendar de măsuri. Dacă tu ai mai avea doi ani şi jumătate de stat acolo şi ai auzi că e posibil să obţii amnistie sau graţiere, n-ai vrea să ieşi să te duci acasă? Această presiune mediatică nu a fost niciodată la asemenea dimensiuni, presiunea pe Guvern nu a fost niciodată atât de mare pentru că urmează probabil o hotărâre pilot de la CEDO. Sper ca oficialii să fie extrem de eficienţi şi să gestioneze corect şi eficient problema.

Ce măsuri se pot aplica, pentru că asistăm la depăşirea cadrului legal aici?

Evident. O mare parte din formele de protest sunt încălcări ale regulamentului. Și orice încălcare a regulamentului se sancţionează. Există şi forme de protest care sunt regulamentare. Spre exemplu, refuzul de hrană. Un fel de greva foamei. E o formă de protest în interiorul regulamentului. Cele care sunt în exteriorul regulamentului sunt sancţionabile.

Nu am auzit să se fi aplicat sancţiuni recalcitranţilor.

Sancţiunea nu se aplică pe loc. Sunt nişte etape care trebuie parcurse. Fapta se constată, se întocmeşte un raport de incident de către agent sau şeful de secţie, acest raport se înaintează unei comisii. Care comisie audiază deţinutul şi stabileşte sancţiunea. Apoi, deţinutul o poate ataca. Poate contesta sancţiunea. În ideea justă de a nu fi sancţionat eronat pentru că i s-ar fi pus pata aiurea nu ştiu cărui supraveghetor pe el. Deci are dreptul la o cale de atac. Nu te poţi aştepta la o sancţiune de pe o zi pe alta pentru că mai întâi trebuie să se întrunească comisia. Or, acum au altă treabă decât să se întrunească comisia.

Dar cum rămâne cu aplicarea sancţiunilor pe loc, la abaterile grave?

La cele foarte grave se intervine. Și există în multe penitenciare şi grupele de intervenţie. Cred că cea mai bună soluţie la acest moment ar fi să se meargă pe faza de negociator, mediator, psiholog.

Dar aveţi semnale că s-ar fi trimis negociatori?

Nu. Dar e de semnalat că în ultimele zile ne-au sunat foarte multe rude de deţinuţi care ne-au spus că îşi doresc să susţinem amnistia şi graţierea. Sunau oricum şi până acum, dar nu să ne ceară să susţinem amnistia şi graţierea, sunau să ne spună că cineva e bolnav şi nu primeşte medicamente. Sau că altcineva e cu piciorul nu ştiu cum şi nu primeşte însoţitor. Pe noi deţinuţii ne cunosc şi ştiu că ne ocupăm de drepturile omului. Acum, inflamându-se situaţia, cei care ne ştiau trăiesc cu impresia că ne dorim graţierea şi amnistia, ceea ce nu este adevărat. Cred că în acest moment situaţia este încă sub control, dar e un butoi cu pulbere.


Categorii

1. DIVERSE, Revolte populare, revolutii, Video

Etichete (taguri)

, , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

1 Commentariu la “Revolta din inchisori. PROBLEMA CONDITIILOR DE DETENTIE ANTI-UMANE A DAT IN CLOCOT. România – pe cale sa fie CONDAMNATA drastic la CEDO/ Judecatoarea Garbovan critica FATA HIDOASA A LIPSEI DE COMPASIUNE SI LIPSA DE RESPECT FATA DE DREPTURILE SEMENILOR

  1. E cu dus intors revolta din puscarii.S-a spus de gratieri in masa pentru cei care au infractiuni mici si pana in 4 ani de inchisoare.Dar se vor respecta aceste conditii s-au vom asista iar la talharii la drumul mare si spargeri de case.Nu sunt de acord nici cu conditiile inumane la care sunt supusi cei inchisi.Nu trebuie condamnati inca odata cei din inchisori pentru ca deja ei au o pedepasa ,privarea de liberate.Inteleg ca inchisoarea este cam asa: scapa cine poate.Dar are un scop si revolta din inchisoare si nu cred ca unul benefic.Cred ca este in detrimentul Romaniei.Ar trebui lucrat putin si la conditii si la integrarea sociala.Eu personal am un elev al unui fost puscarias, elev cu care am dus o munca asidua de educare , dar cred ca am reusit pana la urma, parintele fiind deschis la oferta scolii.Este si societatea de vina pentru ca nu ofera locuri de munca. Apoi poti pune egal intre un om care a furat o gaina ca nu avea ce manca si unul care a ruinat un combinat, falimentand sute de familii romanesti?Sper ca daca se vor face acele gratieri pentru a se evita amenda internationala de o suma colosala, sa se tina cont de fapte si influente.

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare