SINODUL BOR “ia act” de continutul DOCUMENTELOR DE LA CRETA, dar si de… posibilitatea explicitarii, nuantarii sau dezvoltarii lor de care un viitor Sfant si Mare Sinod, care sa intruneasca un CONSENS PANORTODOX. Totodata, sunt “semnalate” GRUPARI SCHISMATICE fata de care se cer “masuri de informare” in parohii. NIMIC DESPRE NECESITATEA UNUI DIALOG PARINTESC CALD PENTRU RECUPERAREA “OILOR PIERDUTE” SI NICI DESPRE IESIREA DIN C.M.B.

30-10-2016 2 minute Sublinieri

dsc_0825

  • Basilica.ro:

Noi hotărâri ale Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române

n ziua de 29 octombrie 2016, în Sala Sinodală din Reşedinţa Patriarhală, sub preşedinţia Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, a avut loc a doua parte a şedinţei de lucru a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române în care au fost luate următoarele hotărâri:

– Anul 2018 a fost declarat în Patriarhia Română Anul omagial al unităţii de credinţă şi de neam şi Anul comemorativ al făuritorilor Marii Uniri din 1918”.

– A fost aprobată organizarea la Iaşi, în perioada 9-12 ianuarie 2019, a Conferinţei Asociaţiei Teologice Ortodoxe Internaţionale.

– Au fost semnalate existența și activitatea unor grupări schismatice, pretins ortodoxe, care produc tulburări în parohii. S-a hotărât ca centrele eparhiale să ia pe plan local măsuri de informare a credincioșilor.

– A fost evaluată activitatea celor peste 350 de asociații și fundații care funcționează pe plan local cu binecuvântarea ierarhilor locului. Sfântul Sinod a apreciat activitatea acestora, aportul real la viața socială și culturală a credincioșilor și colaborarea strânsă cu Biserica.

– A fost aprobată publicarea Mineiului şi Acatistierului Sfinţilor Români.

– A fost aprobată înscrierea în Calendarul bisericesc al Bisericii Ortodoxe Române a Sfintei Muceniţe Agnia (prăznuită la 21 ianuarie).

– Au fost aprobate mai multe texte liturgice: Slujba Sfântului Antonie de la Iezerul Vâlcii – 23 noiembrie; Acatistul Sfântului Mucenic Iuliu Veteranul – 27 mai; Acatistul Sfinţilor Doctori fără de arginţi Chir şi Ioan – 31 ianuarie şi 28 iunie; Acatistul Sfântului Mucenic Hermes din Bononia – 31 decembrie; Acatistul Sfântului Apostol Timotei – 22 ianuarie; Acatistul Sfinţilor Cuvioşi Daniil şi Misail de la Mănăstirea Turnu – 5 octombrie).

La încheierea lucrărilor ședinței de lucru membrii Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române au participat la o slujbă de pomenire a celor decedați în urma tragicului incendiu de la Clubul Colectiv din 30 octombrie 2015.

Concluziile Sfântului Sinod cu privire la desfășurarea și hotărârile Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe din Creta (16-26 iunie 2016)

În urma discuțiilor purtate în cadrul șdinței de lucru a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române din ziua de 29.10.2016, ședință prezidată de Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, membrii Sfântului Sinod au formulat și exprimat următoarele concluzii cu privire la desfășurarea și hotărârile Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe din Creta (16-26 iunie 2016):

S-a luat act cu apreciere de participarea și implicarea substanțială a Patriarhului României și a altor membri ai delegației Bisericii Ortodoxe Române la lucrările Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe.

S-a luat act de conținutul documentelor în forma aprobată în cadrul lucrărilor Sfântului și Marelui Sinod din Creta, respectiv, Misiunea Bisericii Ortodoxe în lumea contemporană; Diaspora Ortodoxă; Autonomia și modul proclamării acesteia; Sfânta Taină a Cununiei și impedimentele la aceasta; Importanța postului și respectarea lui astăzi; Relațiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creștine, la care se adaugă Enciclica și Mesajul Sinodului. Sfântul și Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe nu a formulat dogme noi, canoane noi sau modificări liturgice, ci a mărturisit faptul că Biserica Ortodoxă este Biserica Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească a lui Hristos.

De asemenea, s-a luat act de faptul că textele pot fi explicitate, nuanțate sau dezvoltate de către un viitor Sfânt și Mare Sinod al Bisericii Ortodoxe. Explicitarea acestora și redactarea altor documente sinodale cu teme diferite nu trebuie realizate, însă, sub presiunea timpului, ci, în cazul în care nu există consens panortodox, ele trebuie amânate și perfecționate până când se va realiza un consens.

Nota noastra:

Sinodul BOR a optat pentru o pozitie neangajanta fata de Sinodul din Creta. Renuntand, din fericire, la triumfalismele paguboase de tipul IPS Irineu sau IPS Laurentiu Streza, Sinodul a evitat, insa, asumarea unei atitudini proprii fata de continutul documentelor cretane. S-a limitat “sa ia act”, adica sa constate (nu sa ceara) posibilitatea modificarii acestora, conditionand, totodata, discutarea unor temel diferite de existenta unui consens panortodox care, insa, a lipsit tocmai la Creta...

dsc_0835


Categorii

"Marele Sinod Panortodox" (de la Creta - inainte si dupa), 1. DIVERSE, Patriarhul Daniel

Etichete (taguri)

, , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

37 Commentarii la “SINODUL BOR “ia act” de continutul DOCUMENTELOR DE LA CRETA, dar si de… posibilitatea explicitarii, nuantarii sau dezvoltarii lor de care un viitor Sfant si Mare Sinod, care sa intruneasca un CONSENS PANORTODOX. Totodata, sunt “semnalate” GRUPARI SCHISMATICE fata de care se cer “masuri de informare” in parohii. NIMIC DESPRE NECESITATEA UNUI DIALOG PARINTESC CALD PENTRU RECUPERAREA “OILOR PIERDUTE” SI NICI DESPRE IESIREA DIN C.M.B.

  1. Atitudinea Sinodului nostru este de a se spăla pe mâini. Nici nu se leapădă de Ortodoxie, dar nici nu o apără. Formal nu ne lepădăm de Hristos, dar nici nu ținem la El cu credință fermă și curată.
    Dacă se poate spune asta, ca și cum nu au fost introduse dogme noi, dar nici cele vechi nu au fost păzite.

  2. @ un ieromonah1,
    Da, mare dezamagire!

    Am asteptat (degeaba) cu sperantă modul de receptare a documentelor din Creta de catre sinodul nostru.
    Sa nu avem noi nici macar o opinie diferita de cea a grupului majoritar?!? Niciun episcop nu are – public – o alta opinie? Totu-i bun si mantuitor cu documentele semnate???
    Suntem nevoiti sa ne comutam speranta noastra, atata cata mai este… catre alte meleaguri ortodoxe.
    Of, of, of!…

  3. Ioan R
    De ce spre alte meleaguri ortodoxe???
    Nadejdea noastra este la Hristos, nu la Bisericile Ortodoxe din Bulgaria ori Georgia cum am mai citit pe altundeva. Ce mai inseamna si aiureala asta? Pai nu sunt in comuniune Bisericile de pe “alte meleaguri” cu BOR?
    E nevoie de rugaciune, de pocainta si plans din partea noastra.
    Citeam aseara la Staretul Ieronim Simonopetritul ca hotarul dintre Ortodoxie si erezie este scris cu sange. Si ma gandeam: cu sange, nu cu vorbe de ocara aruncate asupra celorlalti. Bine, nu este cazul dvs, nu ati ocarat pe nimeni.
    Personal, nu simt nici o dezamagire – nu ma asteptam la altceva.
    Poate nu ati reusit sa cititi asta: http://www.cuvantul-ortodox.ro/2016/10/06/sofronie-essex-ierarhie-despotism-scrisoare-profetica/
    “Episcopii prea adesea încetează a mai fi fraţi, darămite părinţi. Ei se simt a fi mai întâi de toate stăpâni („despoţi” – stăpâni, poruncitori), şi chiar prea adesea înclină către „despotism”. “

  4. Ei, nici chiar asa! Totusi, cu toata dezamagirea, se intampla lucruri care, pentru a fi intelese corect, trebuie facut un pas inapoi.

    Se vorbeste din ce in ce mai des despre ecumenismul sangelui, Papa incearca sa refaca unitatea crestina cu luteranii, cu anglicanii, ajungand pana la a spune ca, de fapt, catolicismul nu il mai considera eretic pe Luther! http://www.newvision.co.ug/new_vision/news/1438925/pope-takes-christian-unity-bid-protestant-heartland

    Este interesant de urmarit si cum va decurge vizita Papei in Suedia, deoarece biserica suedeza are un liberalism de neimaginat, vizavi de conservatorismul catolic. https://www.theguardian.com/world/2016/oct/29/reformation-luther-pope-francis-catholics
    http://www.sunstar.com.ph/network/news/2016/10/31/pope-tweets-christian-unity-eve-sweden-visit-506761
    http://www.larepubliquedespyrenees.fr/2016/10/31/le-pape-en-suede-pour-la-commemoration-de-la-reforme-de-luther,2066606.php

    Pe de alta parte, Patriarhul rus calatoreste si el cautand solutii impreuna cu alte biserici pentru a combate criza si terorismul. http://www.ekklisiaonline.gr/patriarxeia/item/17386-san-ekprosopos-olon-ton-orthodokson-milise-o-patr-mosxas-kai-eipe-pos-i-sygkrousi-orthodokson-r-katholikon-einai-evropaiki
    Folosind modelul propriu sau nu.
    http://www.pentapostagma.gr/2016/10/%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BA%CE%BB%CE%B5%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF-%CE%BF-%CE%B1%CF%81%CF%87%CE%B9%CF%81%CE%B1%CE%B2%CE%AF%CE%BD%CE%BF%CF%82-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CF%81%CF%89%CF%83%CE%AF%CE%B1.html

  5. De vazut ce masuri se iau asupra celor ce nu sunt de acord cu hotararile sinodului de la Creta, asa numitii “schismatici”(!!!)? Au curaj preotii sa isi exprime parerile contra si bine argumentate?
    Cred ca declaratiile impaciuitoare sunt numai de ochii lumii, insa masurile interne…

  6. Cum , doar atât ?!?! Mi se pare socant , stiind cu cat freamăt era asteptat acest sinod … Ori sinodalii nostri nu au informatii corecte din teritoriu , ori chiar ne iau de …oi , la propriu .

    @admin ,
    iata unde anume au dorit ei sa detensioneze situația : nu in jos , dandu-ne de inteles ca ne aud si ne simt cum pulsam ci cumva in sus , spre ecumenism. Nu stiu cum sa zic dar aceasta atitudine seamana cu o …predare (era sa zic , trasare) . De mai bine de un an , biserica noastra nu-si mai asuma nimic. Abia si -a exprimat un susotit punct de vedere când a fost întrebată despre strângerea de semnături pentru referendum …

    Oare unitatea carei credinte vor sa omagiem in 2018 ??????

    Doamne , fii cu noi in orice zi te vom chema !

  7. carmen,
    Pe unde se plimba Papa de la Roma si alti papi mai mari sau mai mici ai lumii acesteia, mai putin intereseaza astazi.
    Sfantul Apostol Pavel ii spune lui Timotei sa aiba grija sa nu fie pricina de poticnire pentru cei mai mici si nici sa nu se sminteasca cineva din cauza lui. Altul este of-ul nostru acum. Ce se poate face pentru oile pe cale de a se rataci, de a iesi din turma lui Hristos?

  8. http://corortodox.blogspot.ro/2016/10/enciclica-sfantului-sinod-al-bisericii.html

    Pentru că s-au spus şi s-au scris multe despre ceea ce este Sfântul şi Marele Sinod, care s-a întrunit în Creta, dorim, ca Sfânt Sinod al Bisericii Ciprului, să informăm în mod responsabil pleroma Bisericii noastre autocefale că această caracterizare ca Sfânt şi Mare Sinod, precum s-a hotărât încă de la început, exprimă credinţa că nu este mai prejos cu nimic, în ceea ce priveşte autoritatea şi valoarea, decât vechile Sinoade Ecumenice sau chiar şi locale, care au formulat conţinutul credinţei şi au reglat cele ale administraţiei Bisericilor şi viaţa bisericească a credincioşilor.

    In conditiile in care 3 ierarhi ciprioti n-au semnat documentul ecumenist. Doamne miluieste!

  9. Sper sa ma ierte Dumnezeu si Maica Domnului daca gresesc. De cei cativa mireni care considera ca ierarhii s-au lepadat in Creta poate scapa politia bisericeasca, insa nu stiu ce face cu clerul care nu este si nici nu poate fi de acord cu ce s-a semnat la acel sinod care mie personal mi-a provocat greata pe alocuri, mai ales cand unii ierahi curajosi au povestit despre presiunile la care au fost supusi. Si mi se pare total straniu sa dai de stire la megafon ca exista schismatici in parohie si ca acestia sa fie identificati, sau cam asta inteleg eu prin informare. Astfel de masuri vor duce la o schisma adevarata, pentru ca exista si cei pe jumatate schismatici, sau pe sfert schismatici, care vor face front comun si se va ajunge la ceva extrem de smintitor si de pagubos. Iar acesti “schismatici” se vor duce sa se spovedeasca la clerul “schismatic”. Singurii care vor fi mai si mai tare prigoniti vor fi ierarhii, pentru ca dezgroapa securea razboiului in mod oficial si antihristic, as spune, pentru ca pe Hristos in Creta L-au mai rastignit un pic. Eu am spus hotarat ca nu sunt de acord cu unele puncte semnate la sinod, dar sunt bagati in seama doar cei care au facut tam-tam-ul mai mare. Cei care nu au iesit la defilare cu steagul sa dea anatema stau si inghit aceleasi gogosi despre un sinod falit, de care daca ierarhii nu vor sti sa se lepede la timp, s-ar putea sa citim in alta cheie, mai duhovniceasca, de ce se intampla ce se intampla cu institutia. Sunt curioasa, daca mai traia Parintele Arsenie Papacioc, ce ar fi spus la intrebarea: Parinte, cei care deviaza de la dogma ortodoxa se dau singuri anatema sau nu?

  10. Nu trebuie să ne pripim. Din punctul meu de vedere, hotărârea sinodală este greșită, pentru că rămâne fără reacție la deciziile grave luate în Creta. Totuși nu este nici inflexibilă, să caterisească pe preoții care au întrerupt comuniunea sau să apere Sinodul categoric, ci este deschisă spre explicitări și nuanțări. Din păcate, rămâne de văzut dacă sinodalii noștri rămân deschiși spre nuanțe care presupun corectarea textelor cretane.
    Până acum nu au avut curaj să-și asume semnăturile, dar se va vedea dacă vor găsi curajul de a le renega măcar la presiunea poporului credincios (nu schismatic, adică fanatic).

  11. Dupa creierul unora, azi stirbesti un pic, maine un pic, poimaine un pic din Ortodoxie si n-au cum sa se prinda fraierii. Cel care se da drept ortodox, dar nu isi respecta credinta si nici nu se lasa de ea pana nu o distorsioneaza macar un pic dupa chipul si asemanarea lui deficitara, nu este decat un sarlatan pana la urma, a carui intruchipare este PF Bartolomeu.

    http://www.evz.ro/patriarhia-ecumenica-premiaza-un-aparator-al-avorturilor.html

  12. Bine spune parintele ieromonah ca nu trebuie sa ne pripim.
    Numai ca situatia actuala este destul de grava – parerea mea, sa speram ca gresita.
    Cum sa va spun, dupa semnaturile din iunie din Creta si dupa ce recent (29 oct) in Sinodul local, asteptat a se pronunta cu chibzuinta mare tocmai pe ac subiect f important, doar “s-a luat act…” (de 3 ori 🙂 !) printr-un text scurt si intr-un mod dezangajant de cele faptuite acolo, cam asa rezulta din duhul comunicatul si din celelalte informatii pe care le stiu/simt nenumaratii crestini asezati: in viitor, pe la “calendele grecesti”, textele cretane pot sa fie explicitate, nuantate sau dezvoltate… Desigur, cu condita existentei unui consens panortodox – care a lipsit de la bun inceput… Sa luam aminte si de faptul ca textele din Creta pot fi “corectate” si in sens cat mai ecumenist, nu?
    Importante mi se par si formele reale de manifestare a “presiunii poporului credincios (nu schismatic, adica fanatic)” de care a amintit parintele.
    Daca presiunea va fi cea de pana acum si va fi formata doar din putinele scrisori de protest cunoscute, din razletele intrebari adresate verbal clerului, din articole si comentarii pe net, dar si din cele cateva opriri de la pomenire a ierarhului (si care pot duce lesne la caterisiri), nu vad cum sa se ajunga, in final, la rectificarea dupa Adevar a textelor cretane.
    Dar, sa speram ca sunt eu pesimist!
    Mare-i Dumnezeu!

  13. Cum vine asta, ne adunam, dezbatem, redactam documente, le semnam ( adică le asumăm ), ne felicitam si ne lăudăm cu ce am făcut dar explicațiile să le dea alții, nu se știe cine si când.
    Nici măcar un copil mic nu vine cu scuză din asta pentru faptele lui.

  14. @Ioan R ,
    ☺ presiunea credinciosilor nu este mare pentru ca sunt putini cei care stiu ce eveniment ortodox s-a produs in Creta anul acesta si si mai putini cunosc/au citit/au auzit despre controversele acestuia. Si atunci de unde reactie ? De altfel , care ar putea fi reactia potrivita astfel încât sa împace toate aspectele dilemei adică sa fie si foarte concreta dar si “eleganta” încât sa nu profite de ea infiltrați de serviciu ai bisericii paralele ? E greu de spus… Cu siguranta , mersul “pe burta” nu cred ca va rezolva ceva decat daca Dumnezeu se va milostiv de noi …avand insa in vedere ce “merite deosebite” avem noi , sa nu ne mire daca intervenția Lui va fi una brutală. Cred ca ne-a tolerat destul !

    In aceeasi ordine de idei , sunt convins ca ierarhia noastra a preferat sa se manifeste asa in privința sinodului cretan si din prisma a ceea ce crede poporul in acest moment despre amalgamarea populatiilor/credințelor . Mass media si imigrația au reusit acolo unde altii n-au reusit secole de-a rândul. Tavalugul uniformizării le influențează modul de a lua decizii . Presiunea unui “colectiv” care , iată , tinde sa se pe rmanentizeze , induce păreri care in alte timpuri n-ar fi fost posibile. Nu stiu , as vrea sa nu am deloc dreptate dar mi-e teama ca “parutu-ni-s-a noua …” este mai mult îmbrățișat decat “parutu-s-a Duhului Sfânt…”.
    Iarta-ma , Doamne!

  15. Săptămâna trecută, soția a mers la Vecernie Dumincă seara, împreună cu doi copii ai noștri, la o Biserică Ortodoxă din Timișoara.
    La Sfârșitul Vecerniei, Părintele Paroh, le-a spus credincioșilor, că TOCMAI s-a întors din Sfântul Munte Athos, și că a vizitat mai multe Mânăstiri, unde a avut mai multe discuții cu Părinți Athoniți INCLUSIV despre Sinodul din Creta, și despre DELEGAȚIA B.O.R. care a participat la acest SInod!
    Părintele care a fost în Muntele Athos, a predat o vreme ca Profesor de Teologie la SEMINARUL Teologic din Caransebeș.
    Și în Predica pe care Sfinția Sa a rostit-o Duminică seara, le-a împărtășit credincioșilor adunați la Slujba Vecerniei, că Părinții Athoniți cu care s-a întâlnit, au spus despre Delegația B.O.R. că a fost CEA MAI SINCERĂ dintre toate delegațiile Bisericilor Participante și că s-a COMPORTAT cel mai bine dintre toate delegațiile participante, DAR au semnat și Episcopii Români, ceva ce …nu trebuia semnat!
    Și a adăugat, Părintele că (reproduc din memorie, după spusele soției mele…) că “SĂ AVEȚI ÎNCREDERE în ceea ce vă spun, că vă spun de la sursă sigură…”
    Fraților, eu nu văd (fiindcă așa văd eu lucrurile…) NICI o GRAVĂ problemă față de ATITUDINEA Ierarhilor care s-au adunat în SINOD în luna Octombrie 2016, și care s-au pronunțat vis a vis de ceea ce s-a întâmplat în Creta!
    Sinodul din Creta NU-I “FALIT” așa cum a afirmat o soră mai sus, ci A AVUT UN EFECT BENEFIC major în toată Biserica UNiversală Ortodoxă.
    El nu a provocat doar tulburare și sminteală așa cum au spus unii, ci o REcercetare a CANOANELOR Biasericii, o RESTUDIERE a Doctrinei Bisericii Ortodoxe, o Recapitulare a ADEVĂRURILOR în care credem, o REanalizare a ESENȚEI argumentelor legate de CUM CAD credincioșii și mai ales Episcopii din HAR sau cum RĂMÂN în EL!
    Contestatorii Sinodului din Creta în frunte cu Preotul MATEI VULCĂNESCU, nu au făcut altceva decât să-i provoace pe MULȚI CLERICI și MULȚI mireni ortodocși SĂ-ȘI REVADĂ toată concepția doctrinară în care cred, și să ȘI-O REASUME, dar pe de-altă parte să-și REASUME și FIDELITATEA și ASCULTAREA față de Ierarhia actuală a B.O.R.!
    De asta spun că Sinodul din Creta NU-I FALIT și nu este a unor Ierarhi “FALIȚI”, ci a unor Ierarhi, care prin partciparea lor, AU CĂPĂTAT și VOR CĂPĂTA în viitor o și mai MARE credibilitate în rândul credincioșilor B.O.R.!
    Deja MULȚI tineri ortodocși români și multe personalități de cultură ale României AU SESIZAT și ÎNȚELES foarte clar LIPSA de TEMENICIE a argumentelor celor care HULESC Ierarhia B.O.R.!
    Cât despre mine, eu unul am PACE în inima mea și ÎNCREDERE DEPLINĂ în Ierarhii noștri, și cu cât văd că mulți “INFILTRAȚI (de serviciu) AI BISERICII PARALELE” (cum s-a spus într-un comentariu, mai sus…) îi HULESC pe Ierarhii noștri, cu atât MĂ ÎNDÂRJESC ca să-i ascult și să-i CINSTESC mai mult…
    SLĂVIT SĂ FIE DOMNUL!

  16. @ Vela Gheorghe

    Inainte sa-i cinstesc pe ierahi, pe care i-am cinstit si ii cinstesc in continuare pentru ceea ce reprezinta ei, il cinstesc pe Dumnezeu si cred ca si ierarhii au datoria sa dea seama pentru toate hotararile pe care le iau la astfel de manifestari si pentru ce au semnat. Daca au semnat ceva care s-a dovedit ca e cu cantec, de ce nu isi justifica acea semnatura. Pentru ca nu pot, dar pot sa mi-o impuna mie sau altora cu forta. Se profita la maxim si de faptul ca au trecut la Domnul marii duhovnici. Tocmai aici vreau sa ma distantez de personaje ecumeniste care au tinut hangul unor ierarhi si i-au incurajat sa o ia pe aratura. Tocmai din clica IPS Nicolae Corneanu au alunecat la biserica paralela credinciosi, cum ar fi un dascal si sotia lui teoloaga devenita preoteasa sau mai stiu eu ce, deci cred ca incurci borcanele. Si pe aia i-a cernut Dumnezeu dupa inscaunarea PS Paisie, pe care tot personaje gretos de ecumeniste sau rotariste din clica IPS Corneanu au incercat sa-l denigreze. Cum se face ca toti ecumenistii astia paranormali din Timisoara au o evlavie foarte mare doar la anumiti ierarhi, mai precis la aia ecumenisti? Eu una tin cu dintii de Biserica si nu cred ca e mosia mea sau a altcuiva, ci un loc unde sa-L slavim pe ADEVARATUL DUMNEZEU, nu fantasme ecumeniste si tocmai din cauza asta discut aici pe site ce am de discutat si nu dau lectii la altii in particular. Asta e parerea mea personala. Cat despre cei care au facut mitinguri, poate ai vrut sa spui, Fratia ta, ca sunt aproape de stilisti, pentru ca acolo s-ar incadra cei care ar cadea din ascultare, iar cei de care ar trebui sa asculte nu sunt cazuti in erezie pe fata, dar deocamdata nimeni nu are curaj sa-i indeparteze, dar nici sa organizeze o dezbatere sincera, ci ii considera un fel de zgomot care se va stinge pana la urma de la sine. Si daca tot l-am citat mai sus pe Parintele Arsenie Papacioc, recidivez si iti spun ce mi-a spus despre IPS Corneanu cand s-a impartasit la greco-catolici. Mi-a spus sa ma aplec si mi-a spus la ureche: “Asta daca ar avea 10 capete, toate si le-ar vinde.” Bat saua sa priceapa calul. Pentru rugaciunile Cuviosului Parinte Arsenie Papacioc vadeste-i, Doamne, pe toti cei care fac rau Bisericii Tale.

  17. @Ileana!
    De când NU mai este Hristos PREZENT în mod NEVĂZUT în Ierarhii B.O.R.? ca să ne tot smintim, impacinetăm, alarmăm și tulburăm în ființa noastră…?
    EU cred că Hristos ESTE în Ierarhii B.O.R. și a FOST și în Creta!
    El nu-i părăsește pe SLujitorii Săi, și nici nu-i lasă fără de LUMINA Lui!
    Și atunci de ce oare NE TOT TULBURĂM în inima noastră, când de fapt ar trebui să-i spunem Domnul, doar atât: “Doamne FII SLĂVIT și BINECUVÂNTAT pentru tot ceea ce FACI și LUCREZI și SĂVÂRȘEȘTI prin Robii Tăi pe care i-ai rânduit ARHIPĂSTORI ai oilor Tale Cuvântătoare în neamul Românilor! ÎȚI MULȚUMIM Doamne că NI I-AI DAT și că prin ei ne lucrezi și rânduiești Mântuirea sufletelor noastre…”
    Amin!

  18. @ Vela Gheorghe,

    Frate, scrii si-ti asumi, precum se intelege:

    “El [Hristos] nu-i părăsește pe SLujitorii Săi, și nici nu-i lasă fără de LUMINA Lui!” – din comentariul #20
    si
    “DAR au semnat și Episcopii Români [in Creta] , ceva ce …nu trebuia semnat!” – din comentariul #18

    Pana la urma, cum este? I-a lasat Domnul fara Lumina Lui doar la faza cu semnaturile?… Crezi fratia ta ca asta e putin lucru???
    Nu vreau sa te superi pe mine, dar nu inteleg cum se pot corela cele doua afirmatii.
    Doamne ajuta si sa ai inima buna in continuare!

  19. @Vela Gheorghe

    Tocmai asta incerc sa spun si eu ca ii cinstesc pe ierarhi, dar ca uneori ei pot sa cada, “dogmatic” vorbind, precum s-a intamplat la uniatie, iar o dezbatere sincera ar putea impiedica asa ceva. Noi cateodata ne mintim pe noi insine si interpretam Sfanta Scriptura dupa nevoile noastre, dar Domnul ne trezeste si ne calauzeste prin altii. Hristos este peste tot si cred ca si har au ierarhii, altfel as crede ca cei hirotoniti de X, Y nu sunt cu adevarat preoti, ori nu este asa, iar eu n-am implicat asta, dar te inseli cand crezi ca harul nu poate parasi un om sau ca Dumnezeu nu ii lasa pe unii din iconomia stiuta numai de el orbi duhovniceste. Am mai spus asta alta data, ca pe evrei i-a tinut Dumnezeu cu ochii inchisi, ca sa poata fi raspandita Noua Lege si la neamuri si abia mai apoi sa fie acceptata si de ei, asa cum se intelege din Apostoli. Altfel ei ar fi incercat sa tina Lumina sub obroc. Sunt fel si fel de orbiri, dar mai periculos este cand inchizi tu ochii, nu cand o faci din nestiinta, ci din interese materiale. In ceea ce il priveste pe PF Bartolomeu e deranjant faptul ca se erijeaza in tatucul Ortodoxiei, dar prin afilierile lui politice si prin lasarea garzii jos nu se mai califica drept aparator al ei, ci dimpotriva. Dumnezeu sa-l tina sa n-o faca si mai lata. Eu as vrea sa pot argumenta mai bine de ce nu sunt de acord cu unele puncte semnate in Creta. Ma intreb ce relatii a avut Sfantul Maxim Marturisitorul cu celelalte “biserici”. Sau Papa Martin. Daca stii sa raspunzi la intrebarea asta, poti sa-ti dai seama ca dogmatic nu poate exista nicio relatie, ci e ca si cand compari Soarele cu un bolovan, dar in plan social evident ca nu te tine nimeni de maini sa nu dai sau sa iei o mana de ajutor de la altii. Insa pentru a reglementa asta iti trebuie mai degraba o sedinta de cartier decat un sinod. Nu ne tine nimeni sa nu ne rugam pentru ceilalti. De cand cu necazul familiei Bodnariu mi s-au aprins si mie niste beculete si am inceput sa ma rog si pentru neortodocsi cu mai multe ocazii decat inainte, iar faptul ca toti crestinii au devenit tinta satanistilor cred ca va crea o apropiere mai naturala si lipsita de interes intre noi, nefortata de sinoade, dar care sper ca se va finaliza prin trecerea lor la Ortodoxie, nu prin diluarea noastra in ciorba ecumenista. Ma rog pentru asta si te rog sa ma ierti daca te-am facut sa te simti ofensat.

  20. Cand spun apropiere mai naturala intre ortodocsi si cei care apartin altor culte ma refer la actiuni precum cele ale Coalitiei pentru Familie sau prosteste cum au fost cele pentru recuperarea copiilor romani din mainile Barnevernetului.

  21. @ Ioan R!

    După CINZECIME, au fost sau nu PLINI de Duhul Sfânt Apostolii? Și a fost și Sf. Ap. Petru sau nu?
    Și totuși Sf. Ap. Pavel spune că într-un moment din misiunea lui, Sf. Ap. Petru era vrednic de ÎNFRUNTARE…! (cf. GALATENI, cap.2, vers.11)!
    Tot așa ERA sau nu PLIN de Duhul Sfânt și de LUMINA Adevărului Lui, și Sf. AP. PAVEL?
    Și totuși spune Sf. Ap. PETRU că UNELE din Scrierile Sf. AP. PAVEL sunt CU ANEVOIE DE ÎNȚELES…! (II PETRU, cap.3, vers.16)!
    Cu toate acestea, chiar dacă și Apostolul PAVEL a scris și s-a exprimat CU ANEVOIE de înțeles într-unele din Epistolele sale…totuși NU ESTE VINOVAT că a scris așa, CHIAR DACĂ, unii dintre cei care i-au citit Epistolele LE-AU RĂSTĂLMĂCIT spre a lor pierzare…așa cum spune versetul biblic pe care l-am citat mai sus…!
    Deci chiar dacă era vrednic de “înfruntare”, Sf. Ap. Petru, Duhul Sfânt și Lumina Lui NU L-A PĂRĂSIT vreun moment după ce a fost REABILITAT DE HRISTOS, după Învierea Sa din Morți (IOAN, cap.21, vers.17)!
    Și nici Sf. Ap. PAVEL nu a fost PĂRĂSIT de Duhul și de Lumina Lui, când a scris cu anevoie de înțeles…!
    TOT AȘA și în Priviința Ierarhilor noștri, care au fost la Sinodul din Creta, și au semnat documentele adopate (care au pentru unii creștini zelotiști cuvinte cu “anevoie de înțeles”, ca și unele pasaje din Epistolele Pauline), DUHUL SFÂNT, Duhul Adevărului și LUMINA Lui a fost cu ei, ȘI A RĂMAS cu ei, ÎN TOATĂ VREMEA, așa cum a fost și cu cei 12 Apostoli DUPĂ Cinzecime, și cu Sf. Ap. Pvel, și NICIODATĂ Duhul Adevărului nu a părăsit “VASELE SALE” duhovnicești, care sunt IERARHII B.O.R., dar LI SE RĂSTĂLMĂCESC Cuvintele Ierarhilor noștri, de către cei care îi hulesc, SPRE A LOR PIERZARE…
    Dumnezeu să aibă milă de noi toți și de Biserica și de Ierarhii noștri! Amin!
    SLĂVIT SĂ FIE DOMNUL!

  22. @Vela Gheorghe

    Vezi discutia de la rusi cu ierarhia din diaspora si de acasa. Nu asta era ideea. Eu ma refeream, la faptul ca sunt oameni si pot gresi, iar daca gresesc vizibil trebuie sa dea seama pentru asta. Eu nu trag ierarhii la raspundere, ci vreau sa ma lamuresc ca sa am liniste. Cei care viseaza revolutii in sanul Bisericii au inrauriri dracesti, si cei care viseaza sa fie schimbat vreun ierarh, dar sie cei care au luat-o pe aratura cu ecumenismul.

  23. inspirat de comentariul 24. Vela Gh.:
    1.
    Eu inteleg ca ati exprimat o diferenta intre cum vad Adevarul parintii de la Athos(zelotisti?) si cum il vad ierarhii care sustin intilnirea din Creta. Eu ca si mirean, cu nivelul meu duhovnicesc trebuie sa ma iau dupa cei de la Athos sau dupa cei din Creta(mai sunt si ierarhi BOR care nu au fost in Creta asta vara). Starmosii mei cind au fost inselati cu uniatia s-au luat dupa ierarhi/clericiii din Ardeal care au aceptat uniatia. Numai Domnul prin mila lui m-a salvat pe mine din aceasta inselare si azi sunt ortodox din BOR.
    2.
    In cele prime 7 MARI si SFINTE SINOADE ECUMENICE au intrat ierarhi si clerici ortodocsi chiar daca unii veneau cu erezia, dar la iesire cei cu erezia daca nu s-au lepadat de ea nu au mai fost ortodocsi. Accentuez au intrat NUMAI ortodocsi in SINOD, nu a participat nici un eretic declarat/vadit prin SINOADE precedente. La intilnirea de asta vara din Creta au participat eretici(nu este important cu ce statut, important este daca au participat alaturi de ierarhii nostri)? Daca da, atunci nu a fost sinod ci o intilnire pentru pacea lumii. Daca nu a fost sinod (deoarece erau prezenti alaturi de ortodocsi eretici, mozaici, musulmani,…), atunci de ce i se spune mare si sfint?
    Rog sa fiu lamurit. Multumesc. Doamne ajuta.
    Amin.

  24. @ NICOLAE!

    I. La prima Nedumerire, va răspund CATEGORIC, că ACULTĂM de acei Păstori care au DEPLIN Harul Sfințitor în ei, iar aceștia sunt doar IERARHII!
    Ei sunt GARANȚII și GARDIENII și PĂSTRĂTORII Adevărului Bisericii!
    NU sunt singurii, ci orice DREPTMăritor creștin adevărat și LUMINAT prrin Botez și Mirungere și CATEHIZAT cum se cuvine are și posedă Adevărul Bosericii DreptMăritoare a Răsăritului!
    Dar în primul rând ASCULTĂM de IERARHI, și apoi de Păstorii din comunitate care ÎL SUPLINESC pe Ierarh, și care sunt PREOȚII în Parohiile de Mir, iar în Mânăstiri, Ieromonahii și Stareții.
    Când însă între Preoți sau Ieromonahi și Ierarhi eistă conflict, se cuvine să asccultăm de IERARHI, atâta vreme cât ei nu sunt dovediți eretici…

    II. În ceea ce privește cea de-a doua nedumerire a dvs., aici răspunsul meu, s-ar putea să nu vă fie pe plac sau suficient de lămuritor, pentru că eu nu sunt PĂSTOR ca să am în mine o SUPRALumină dată prin Hirotonie, ci asunt un simplu mirean, și cu studii teologice nefinalizate, spre rușinea mea…
    Dar, cititind comentariul dvs., am constatat că PORNIȚI în silogismul și formularea ideilor dvs. de la câteva premise greșite!
    1. Afirmați că la SINODUL Din Creta au participat eretici! Dar la cine vă referiți? La unii Episcopi din B.O.Universală care sunt eretici, sau la Clerici de alte confesiuni. Dacă îi aveți în vedere pe Episcopi din B.O.U care să fie eretici, afirmați asta GRATIUIT, FĂRĂ DOVEZI și fără temeinicie.
    Dacă aveți în vedere CLERICI Neortoddocși, și cu siguranță că faceți aluzie la “observatorii” catolici și protestanți care au fost prezenți la Sinod, vreau să vă spun că PREZENȚA acestor observatori NU A SPURCAT cu nimic SInodul, așa după cum, dacă la o Liturghie Ortodoxă INTRĂ neortorocși la Slujbă sau PĂGÂNI, asta nu înseamnă că Liturghia s-a spurcat sau Epicleza nu a mai avut loc…!
    Acum vreo doi ani, eram la Catedrala Patriarhală din București, într-o Duminică Dimineața și participam la Liturghie. Deodată au intrat înăuntru un grup de asiatici, mai ales chinezi, care erau foarte încântați de muzica bizantină care se cânta la slujbă. Au mers în toată Catedrala, au filmat, au fotografiat, au înregistrat audio, au întrebat pe credincioși în engeleză, ce muzică este cea care se cântă…Oricum au făcut vânzoleală și s-au foit în sus și în jos, dar NU au deranjat prea tare, căci românii ortodocși care participau la slujbă, îi priveau și abordau cu prietenie. Eu am vorbit cu câțiva dintre ei, câteva lucruri și am încercat să-i dumiresc despre ceea ce reprezintă slujba la care au dat pur și simplu…buzna…
    Dar asta NU înseamnă că prezența acestopr chinezi PĂGÂNI și foiala lor și plimbarea lor prin Catedrala Patriarhală, (s-au dus la Moaștele Sf. DIMITRIE, la Icoane, la Pangar…peste tot) a spurcat cumva Sfințenia Liturghiei…!
    Încă ceva, “observatorii” de la Sinodul din Creta NU AU AVUT vreun cuvânt de spus, sau vreo opinie de exprimat, ci doar au privit și ascultat. La Sinodul din Creta PAPA și Cultele PROTESTANTE din Occident NU AU TRIMIS DELEGAȚI care să ia ACTIV parte la discuțiile și Lucrările Sinodului!
    Ci LUCRĂRILE Sinodului au fost săvârșite EXCLUSIV de Episcopii ORTODOCȘI Partiicpanți.
    Dacă ASIȘTI la un MECI de fotbal sau la un concert, sau la o piesă de teatru, NU ÎNSEAMNĂ că ești și jucător sau muzician sau actor, ci doar SPECTATOR, iar jucătorii, muzicienii si actorii sunt ALȚII! Așa și observatorii NEortodocși din Creta au fost doar simpli SPECTATORI și nicedcum PARTICIPANȚI la Sinod…!
    Or, dvs..faceți o CONFUZIE crezând că observatorii aceștia au comproimis VALABILITATEA Sinodului!

    2. Vă îndoiți că Sinodul din CRETA ar fi fost un VERITABIL “SINOD”, și mai mult decât atât, credeți că a fost o simplă ÎNTÂLNIRE PENTRU PACEA Lumii!
    Iarăși GREȘIȚI!
    Un “Sinod” este compus CHIAR și NUMAI din 2-3 Epsicopi, dacă într-o EPARHIE sunt DOAR atâția Arhierei și NU MAI MULȚI…
    Spre Exemplu, în Mitropolia din care fac eu parte, a BANATULUI, se întrunește regulat SINODUL MITROPOLITAN la Timișoara, la care participă TOȚI IERARHII din EPARHIILE care compun MITROPOLIA Banatului și eventual și alți clerici NEierarhi.
    Dar nu se confundă Sinodul unei Eparhii și mai ales al unei Mitropolii sau chiar al B.O.R cu ADUNAREA BISERICEASCĂ GENERALĂ a unei Eparhii sau a întregii Bisericii, căci Adunarea Generală Bisericească, NU-I SINOD, fiindcă la ea participă și mireni, delegați din anumite Parohii sau Protoierii și ea nu se cheamă SFÂNTA Adunare Bisericească, ci doar ADUNARE, fiindcă mirenii care participă la ea, NU AU HAR Sfințitor …
    Deci “SINOD” înseamnă ADUNAREA mai multor Ierarhi care STABILESC, CLARIFICĂ, RÂNDUIESC, ÎNDREAPTĂ și LĂMURESC anumite lucruri legate de Eparhiile pe care le păstoresc și de viața credicioșilor lor.

    Cu atât mai mult, dacă la Sinodul din Creta au participat SUTE de Ierarhi din MULTE Biserici Ortodoxe, acest SINOD își MERITĂ numele de “SINOD”!
    Apropo, când se întrunește SInodul B.O.R. el se cheamă SF. SINOD AL B.O.R.!
    Tot așa și Sinodul din Creta a meritat denumirea de “SFÂNTUL Sinod”, fiindcă “Sfințenia” lui a rezultat din SFINȚENIA HARULUI ARHIERIEI celor care au participat la el.
    Nu poate un Ierarh Ortodox să SFINȚEASCĂ nimic și să săvârșească vreo slujbă, dacă HARUL Arhieriei cu care SLujește NU-I SFÂNT…!
    Păi și dacă la Liturghie HARUL ARHIEREI este Sfânt, atunci el este SFÂNT și la O ÎNTRUNIRE a mai mulți Episcopi, fiindcă atunci când le-a fost dat ARHIEREILOR, când au fost Hirotoniți întru Arhierei, Harul Arhieriei nu le-a fost dat nici pe perioadă determinată și nici fără sfințenie DESĂVÂRȘITĂ, ci ÎNTREG, DEPLIN, DESĂVÂRȘIT și pentru ETERNITATE, ei rămând și în CERURI cu Harul primit pe pământ…!
    De asta a fost Sinodul din Creta “SFÂNT”! Și anume de la HARUL ARHIERIEI CEL SFÂNT pe care TOȚI ARHIEREII participanți L-AU AVUT și pus în lucrare!

    3. Despre problema UNIAȚIEI și a RĂTĂCIRII în care i-a dus pe credincioșii săi ATANASIE ANGHEL la 1700, vă voi scrie într-un alt comentariu, căci altfel voi face un CEARCEAF de vorbărie…!
    Doamne Ajută!

  25. “…siguranță că faceți aluzie la “observatorii” catolici și protestanți care au fost prezenți la Sinod, vreau să vă spun că PREZENȚA acestor observatori NU A SPURCAT cu nimic SInodul, așa după cum, dacă la o Liturghie Ortodoxă INTRĂ neortorocși la Slujbă sau PĂGÂNI, asta nu înseamnă că Liturghia s-a spurcat…”
    Eu sunt socat ca indrazniti sa comparati SFINTA LITURGHIE cu ceva, fie acesta si SINOD ca sa nu vorbesc de o intilnire. SFINTA LITURGHIE NU SE COMPARA CU ceva(cu nimic!!!, nimic ete orice adunare de oameni ce se raporteaza la EA) deoarece acolo este TRUPUL si SINGELE DOMNULUI! Sa nu spuneti ca aceasta afirmatie ma face zelotist.
    Cind spun SINOD ma refer la cele prime 7 SINOADE ECUMENICE: atit, nici mai mult nici mai putin.
    Da, ma refer la persoane eretice sau de religii necrestine: indiferent ce statut aveau nu au ce cauta la un SINOD ORTODOX. PREZENTA(celor ce nu sunt ortodocsi, nu rolul) lor anuleaza calitatea de SINOD al ORTODOCSILOR si totul devine o intilnire pentru ei stiu ce: ceea ce nu este rau, sa se intilneasca pentru binele oamenilor in ADEVAR.

    Sunt derutat :
    “…Adunarea Generală Bisericească, NU-I SINOD, fiindcă la ea participă și mireni…”
    Nu-i SINOD deoarece participa mireni ziceti. Participarea unui mirean dupa dumneavostra face ca o adunare a Episcopilor ortodocsi sa nu fie sinod. Daca ar fi participat neortodocsii din Creta de asta vara ar fi fost sinod?

    Amin.

  26. Pingback: Sinodul Bisericii Greciei a discutat despre SINODUL CRETAN. Desi pastreaza un ton reverentios, SINODUL GRECESC incurajeaza analizele si dezbaterile CRITICE fata de DOCUMENTELE PANORTODOXE/ Patriarhul Kirill despre absenta de la CRETA: RENUNTAREA LA PRINCI
  27. Pingback: BISERICA BULGARIEI respinge categoric si dur SINODUL din CRETA, indeosebi DOCUMENTUL ECUMENIST. Sinodul bulgaresc acuza ”DEVIERI DE LA TRADITIA DOGMATICA”, dar reafirma PASTRAREA COMUNIUNII cu BISERICILE PARTICIPANTE | Cuvântul Ortodox
  28. Pingback: SINODUL BISERICII GEORGIEI a luat o decizie finala cu privire la SINODUL DIN CRETA. Georgienii neaga statutul PANORTODOX al intalnirii si cer CORECTAREA si, in unele cazuri, INLOCUIREA documentelor SINODULUI CRETAN | Cuvântul Ortodox
  29. Pingback: POZITIA SFINTEI CHINOTITE ASUPRA SINODULUI DIN CRETA. Critica ambiguitatea si unilateralitatea documentelor aprobate, cerand revizuirea lor, precum si apartenenta BISERICILOR ORTODOXE la CMB. TOTODATA, CONSIDERA NEJUSTIFICATA INTRERUPEREA POMENIRII IERARH
  30. Pingback: NEPOMENITORII SAU SFASIEREA CAMASII LUI HRISTOS. Suntem contemporani cu o noua RUPERE din BISERICA, iar raul nu poate fi tratat cu comunicate AUTIST-AUTORITARISTE | Cuvântul Ortodox
  31. Pingback: SINODUL BISERICII GRECIEI: Mesaj catre popor pe tema “SFANTULUI SI MARELUI SINOD” DIN CRETA. Textele constituie obiectul aprofundării și studiului pe mai departe. MARTURISIREA BISERICII CELEI UNA SI AVERTIZARE FATA DE INSTIGATORII LA SCHISMA
  32. Pingback: PATRIARHUL ECUMENIC BARTOLOMEU atata focul schismatic, sfidand constiintele credinciosilor. Pentru SS Bartolomeu SINODUL din CRETA a fost mijlocul prin care Biserica Ortodoxa RECUNOASTE ECUMENISMUL
  33. Pingback: DESPRE SFANTUL SI MARELE SINOD DIN CRETA. INTREBARI SI RASPUNSURI. Observatii si comentarii pe marginea unei brosuri asumate de Sinodul BOR

Comentariile sunt inchise.

Formular comentarii

Carti

Documentare