SCOALA MICILOR TURNATORI “PATRIOTI” S-A INTORS. Patria te vrea denunţător! Subiect la olimpiada in care se testa CREATIVITATEA printr-un DENUNT FICTIV, poezie despre ROMÂNIA CORUPTA premiata de Ministerul Justitiei si… Ambasada SUA

26-02-2017 8 minute Sublinieri

4780-stalin-large

Un subiect dat ieri la faza judeţeană a olimpiadei de limba română i-a blocat pe profesori. Elevilor de la clasa a 12-a din judeţul Prahova li s-a cerut să conceapă un denunț după un fragment din romanul Moromeţii, potrivit Antena3.

Subiectul făcut de Ministerul Educaţiei suna astfel: „Imaginează-ți că te numești Luca Străjescu și ești personajul care colectează cotele țăranilor pentru stat din fragmentul extras din romanul Moromeții de Marin Preda. Redactează un referat (raport scris) adresat conducerii de partid, prin care să denunți calitatea de element dușmănos a lui Ilie Moromete, pe care ai constatat-o când ai fost să colectezi de la el cota”.

Subiectul a fost cotat cu 30 de puncte din cele 120 ale întregii lucrări. Cea mai bună teză se va califica în etapa națională.

„(…) Îmi este dificil pe moment să vă dau un răspuns. Nu sunt profesor de limba română (…). Subiectele se fac la nivelul inspectoratelor județene. Noi avem în cadrul ministerului Cercul național de evaluare și examinare care se ocupă de toate concursurile, olimpiadele, inclusiv bacalaureatul. Mâine dimineață, la prima oră, voi face o analiză a acestei situații și vă voi da toate informațiile necesare. În funcție de această analiză, concursul poate fi anulat, să se țină altul. Nu este normal ca un asemenea subiect, la un asemenea nivel, să fie pus în discuție. Cred că elevii au lucruri mai interesante la care să se gândească, mai ales la un concurs de acest gen.”, a declarat Pavel Năstase, într-o intervenție telefonică la Antena3.

content-image

Nicoleta Gurău (17 ani) este elevă la Colegiul Naţional Vasile Alecsandri din Galaţi şi a primit premiul de originalitate la concursul „Niciodată prea tânăr pentru a te implica“, organizat de Ministerul Justiţiei şi Ambasada SUA. Poemul cu care a câştigat este un amplu rechizitoriu la adresa corupţiei de la toate palierele instituţionale din România.

O cheamă Nicoleta Gurău, are 17 ani, este elevă la prestigiosul Colegiu Naţional Vasile Alexandri din Galaţi şi este pornită să schimbe lumea în care trăieşte. Mărturiseşte că nu are deocamdată forţa să răstoarne sistemul corupt, însă îndrăzneşte să spere că va veni o zi când oamenii ca ea vor izbuti să facă din România o ţară cu adevărat liberă şi democrată.

Până atunci, se ţine de şcoală şi de poezie. Înzestrată cu o sensibilitate aparte, dublată, remarcabil, de un spirit manifest, Nicoleta nu transmite doar emoţii simple prin ceea ce scrie, ci îşi înfinge condeiul în teritorii complexe, care au atingere cu frustările cele mai cumplite ale naţiei.

Stau dovadă că are talent numeroasele distincţii obţinute, cel mai recent fiind premiul primit de la Ministerul Justiţiei din România şi Ambasada Statelor Unite ale Americii la Bucureşti. Nicoleta Gurău a izbutit să primească trofeul de originalitate în cadrul campaniei „Niciodată prea tânăr pentru a te implica”, cu un poem-manifest cu titlul „România se schimbă cu mine!”.

Verbul tăios al tinerei care vrea o ţară „ca afară”

Deşi este dură cu prezentul controversat al României, Nicoleta este mândră că este româncă şi crede că ţara este ca un diamant neşlefuit intrat pe mâna unor bijutieri corupţi: „ Ea e coruptă, dar continuă să fie frumoasă,/ Politica e la pământ, dar vrea să pară glorioasă”.

„Corupţia vine, corupţia pleacă,/ Corupţia leagă, şi tot ea dezleagă./ Trăim într-o ţară coruptă de ani buni,/ Ne dorim să auzim adevărul, nu minciuni”, scrie tânăra, cu firească revoltă, apoi ne dezvăluie, pas cu pas, adevăruri ştiute, spuse sau nespuse, care arată puteziciunea sistemului în care trăim.

Atinge şfichiitor, cu sintagmă acidă, corupţia măruntă, care face viaţa un calvar oamenilor obişnuiţi (poeta însăşi vine dintr-o familie normală, mama fiind poştaş, iar tatăl mecanic), loveşte apoi, cu sete, în corupţia şi incompetenţa din sistemul educaţional, acolo unde pilele şi proptelele ţin loc de pricepere.

„De ce statul nu direcţionează bani pentru educaţie? / De ce şcoala nu are propria fundaţie? / De ce nu se oferă condiţii optime de învăţare? / De ce nu există un minim de bunuri pentru fiecare?”, scrie Nicoleta Gurău.

Ne vorbeşte apoi despre corupţia din ministere, despre înstrăinarea tinerilor – alungaţi din propria ţară de lipsa de şanse – despre drama din Colectiv şi complicitatea autorităţilor, despre luptă, deznădejde şi speranţă.

„Am vrut să evit, dar e inevitabil, / N-am putut, căci timpul e contabil. / Şi e corupt şi el, doar trăim în România, / Oh, de s-ar vedea doar armonia!”, trece tânăra prin toate emoţiile relaţiei cu prezentul ţării.

A ales poezia ca etapă a devenirii

Nicoleta Gurău a scris până acum caiete întregi de versuri. Scrie de mică, de la şcoală generală (pe care a absolvit-o la Galaţi, la „Iulia Hasdeu”). „Când eram mică îmi doream să ştiu care este talentul meu, mi-ar fi plăcut să cânt, dar nu aveam voce, aşa că am început să-mi imaginez că sunt cântăreaţă şi că îmi compun propriile cântece. Astfel, mi-am descoperit marea pasiune: poezia”, povesteşte adolescenta.

Ne-a mai mărturisit că nu vrea să plece din România niciodată, nici măcar la studii, şi că i-ar plăcea să devină jurnalist, pentru a putea să-şi pună talentul în slujba binelui, însă, cu spirit critic şi lucid, a concluzionat că ştie că tinerilor nu li se oferă prea multe şanse în ţara în care s-au născut.

„Am înţeles că în România nu poţi face chiar ceea ce îţi doreşti şi că, fără pile, este foarte greu să intri în orice sistem. Nu este suficient, pentru a putea face carieră, să termini studii universitare şi de masterat, să fii talentat, să depui tot efortul. E incorect ca un tânăr cu facultate şi masterat să ajungă să lucreze pe salariul minim pe economie la un supermarket, asa cum am văzut numeroase cazuri în Galaţi. Este uneori frustrant, dar te şi  motivează să lupţi”, ne-a mai spus Nicoleta Gurău.

La un concurs școlar, elevii au fost stimulați să joace rolul persecutorului și să imagineze discursul urii de clasă. Prostie întâmplătoare sau viciu post-modern?

Toată lumea dezaprobă subiectul dat la Olimpiada de Limba și Literatura Română din județul Prahova și în alte două județe. Inspectoratele școlare se delimitează, ministrul Educației ”a cerut explicații în scris”, presa a condamnat la unison, cel puțin prin punerea în pagină. Și au dreptate cu toții, fără îndoială, dar nu e destul să constați. Trebuie să spui și de ce au greșit profesorii în cauză. Cu atât mai mult cu cât toată lumea are sentimentul că nu e doar un accident pedagogic nefericit, ci o formă de degradare  a spiritului public, așa cum reiese și din comentariul rapid al profesorului care a semnalat oroarea: ”Înţeleg că DNA Ploieşti are foarte mult de lucru (îşi face de lucru), dar a transfera denunţul în curriculumul şcolar, fie şi în forma asta, a subiectelor de olimpiadă, întrece limitele bunului simţ. Dar spune foarte mult despre lumea de azi, a denunţului. Olimpiadele denunţului (Dan Gulea citat de mediafax).

La Olimpiada de la Ploiești, faza județeană, concurenților li s-a cerut, printre altele, să-și imagineze că ar fi un agent al statului comunist din anii premergători colectivizării, care redactează un raport oficial împotriva lui Ilie Moromete, denunțându-l pe acesta ca ”un element dușmănos”. Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului a dat din colț în colț: „Subiectul a fost dat, problema e dacă e conform cu programa şcolară”(mediafax).

Tocmai că nu asta e problema. Deși e clar că elevii nu aveau de unde să știe cum se formula pe atunci un ”referat”, căci nu vor fi avut timp să studieze problema în arhivele CNSAS. Exista un limbaj al epocii cu elemente distinctive care țineau de ideologia și de practica stalinismului și prin urmare a redacta un denunț în maniera epocii se poate reduce la o problemă tehnică de vocabular. Dar intuim cu toții că nu lipsa de conformitate cu programa a oripilat, ci totul altceva.

Dacă am încerca să găsim o scuză celor care au imaginat subiectul, am observa că a fost, probabil, formulat de cineva trecut prin lecțiile recente despre comunism, probabil un profesor tânăr care a dorit să pună în evidență conflictul politic din volumul al II-lea al Moromeților. Doar niște profesori pentru care comunismul este ”istorie” ar putea propune elevilor un exercițiu de acest fel fără să bănuiască oroarea din miezul său intim.

Și dacă ipoteza noastră se confirmă, ea ne arată încă o dată că oroarea trecutului este incomunicabilă. Câtă dreptate avea Charles Peguy când relata vizita unui tânăr care se instruia despre un episod (Afacerea Dreyfus) desfășurat cu numai un deceniu în urmă: ”Era atât de docil. Stătea cuminte cu șapca în mână și m-asculta. Îmi sorbea cuvintele. Se informa. (…) Niciodată nu am înțeles așa de bine ca atunci (…) ce înseamnă istoria și ce prăspastie de netrecut se deschide între evenimentul real și evenimentul istoric; incompatibilitatea totală, absolută, absența, literalmente a unei măsuri comune” (citat de Alain Finkielkraut în Memoria zadarnică). Subiectul de la Olimpiadă pare să exprime la rândul său neînțelegerea inevitabilă care se ivește odată cu trecerea timpului.

Dar asta încă nu explică totul. De ce nu li s-a cerut elevilor să-și imagineze, de pildă, că sunt Ilie Moromete și să vorbească în numele lui? În orice caz identificarea cerută cu agentul denunțător al statului comunist a oripilat. Iată ce trebuie să explicăm: de ce e neconvenabil ca elevii să reproducă discursul urii de clasă și al denunțului. Rareori se ivește un prilej atât de bun pentru a înțelege mai bine ce a vrut să spună Platon atunci când argumenta împotriva poeziei și teatrului. Condamnat mereu fără drept de apel pentru că ”i-a alungat pe poeți din cetate”, filozoful grec spunea exact ceea ce resimțim astăzi cu toții și anume că imitarea unui comportament urât este contrară pedagogiei: ”Cred că tinerii noștri nu trebuie să se obișnuiască nici să facă pe smintiții, în vorbe sau fapte. Smintiții și oamenii ticăloși, bărbați și femei, trebuie desigur cunoscuți, dar ei nu trebuie înfățișați pe scenă și nici imitați”(Republica, trad. Andrei Cornea).

Dacă în teatrul propriu-zis ni se poate părea exagerat, am văzut cu toții că imitația urâtului la școală e ceva inadmisibil. Să-l pui pe un elev să creeze în propria imaginație starea mentală și limbajul asociat unui persecutor, e un lucru care nu se face, pentru că deformează caracterele. Profesorul de la Ploiești care ne-a semnalat cazul a și văzut, de altfel, în acest episod  o educație a denunțului, o deformare a spiritului public care s-ar plia tot mai mult pe o mentalitate polițienească.

Problema este însă mai generală. În definitiv, în subiectul de la olimpiadă nici nu e vorba de un denunț în sensul propriu al cuvântului, căci un agent al statului comunist nu denunța, ci redacta un rechizitoriu. El lucra pe poziții de putere și de superioritate ideologică și nici măcar nu avea nevoie să se ascundă. În generalitatea ei, problema care a fost pusă elevilor a fost aceea de a produce un discurs al răului, al unui rău recunoscut ca atare, căci ne aflăm la capătul a două decenii de educație ”anticomunistă”. Cu alte cuvinte elevilor li s-a cerut să producă un lucru obscen și apoi să fie notați pentru performanță. Cine reușește să fie mai obscen decât altul. Așadar nu DNA este de vină pentru acest subiect (deși am văzut deunăzi obscenitatea unui procuror de la DNA Ploiești, proaspăt demisionat), ci abandonarea tot mai largă a unui criteriu pedagogic tradițional care ne spune că elevii trebuie educați în spiritului binelui și al frumosului.

Nota noastra:

Good old days are back! Adevarul isi recicleaza bogata experienta de la Scanteia (pionierilor) scriind exact in acelasi stil bombastic, de gen ”cutezatorii”, modeland acelasi tip de model aspirational – soim al patriei si pionier reeducat in crezurile noii lumi, respectiv in ”lupta anticoruptie” in loc de ”lupta pentru pace”, care este premiat de Ministerul Justitiei si de Ambasada SUA in loc de Partidul iubit si reprezentantul poporului frate sovietic.  

Totusi, reeducarea juridica a elevilor nu este ceva nou, si se practica in forme mult mai serioase si sistematice decat poezii si subiecte de olimpiade. De pilda, sub acoperirea unui program educational dedicat liceenilor, vestitul judecator Cristi Vasilica Danilet a tinut cursuri despre justitie si a realizat chiar si un manual pentru liceu, primul de acest tip, in urma unui acord intre Ministerul Educatiei si CSM.

Proiectul s-a numit „Educaţie pentru Justiţie şi Democraţie – un program de formare cetăţenească în şcoli”, s-a derulat intre aprilie 2015 si martie 2016, a fost destinat unui public tinta de 1000 elevi si a fost finantat prin granturile SEE 2009 – 2014, adica prin fonduri norvegiene. Daca va mai amintiti, fondurile norvegiene au stat si la baza acelor traininguri destinate oamenilor din justitie in care se abordau chestiuni legate de drepturile copilului…

Sigur, simplul fapt de a crea si aplica un astfel de program sau de a concepe un manual de educatie juridica, nu sunt o proba in sine, important fiind continutul transmis. Filosofia generala, insa, este limpede, dupa cum se vede si din acest material informativ: Judecătorul le-a vorbit şi despre infracţiunile sexuale şi despre droguri. Cristi Danileţ le-a explicat elevilor de ce este nocivă corupţia. Aceeasi plasare sub semnul ideologic al “luptei anticoruptie“, a carei prima consecinta este inradacinarea ideii ca la noi, in Romania, pana si timpul e corupt…

Mult mai frumos si intr-un desavarsit stil pioneresc de Scanteia este, insa, urmatorul material, care o are in centru pe mult-iubita si stimata Laura Codruta Insasi:

Liceenii care au participat, vineri, la ora de educatie juridica de la Colegiul Tehnic Costin Nenitescu Bucuresti au avut parte de o surpriza uriasa.

La ora 9:00, usa s-a deschis si in sala a intrat un profesor neobisnuit.

Buna ziua! Am doua vesti pentru voi. Una buna si una proasta

Cea proasta: De astazi sunt noua voastra profesoara de matematica.

Cea buna: Aceasta este o gluma.

Sunt Laura Codruta Kovesi si sunt procurorul sef al DNA.

Vreau sa va intreb daca stiti ce este DNA?“, a spus procurorul sef Laura Codruta Kovesi in deschiderea intalnirii sale cu elevii, se arata pe pagina de Facebook a CRPE, Centrul Roman pentru Politici Europene.

La viitoarele vizite, probabil, elevii vor raspunde intr-un glas, maiakovskian:

Iubim DNA

Nimic altceva

                       Catuse puzderie

                       Pentru a tarii mizerie

Decat puscaria
Salveaza Romania!

Temă la Olimpiada de Limba Română:

”Imaginează-ţi că te numeşti Luca Străjescu şi eşti personajul care colectează cotele ţăranilor pentru stat din fragmentul extras din romanul Moromeţii de Marin Preda. Redactează un referat (raport scris) adresat conducerii de partid, prin care să denunţi calitatea de element duşmănos a lui Ilie Moromete, pe care ai constatat-o când ai fost să colectezi de la el cota”

Suntem pe drumul cel bum-bum! După ce soţietatea civilă tefelistă e pe cale să organizeze un Minister al Adevărului, după ce o mulțime de dosare prin care oamenii sunt băgați în pușcării sunt bazate pe delațiuni ale unora care sunt deja arestați, şcoala îi ajută pe elevi să facă nişte denunţuri frumoase, pentru ca poporul să fie educat întru turnătorie din şcoală.

Vor fi fi concursuri pe tema “Cea mai frumoasă delaţiune”, afişe cu “Patria te vrea denunţător!”, iar în librării se va găsi “Ghidul micului turnător”.

O Românie delatoare, visul orgasmic al Codruţei, al Monicăi Macovei, al lui Prună şi al lui Guseth.

…dați-mi o pungă să vomit!

suntem o societate bolnava, suntem pe cale sa inventam o Revolutie Culturala capitalista, tineri care asemeni celor chinezi din anii 60 doresc puscaria celor care nu se supun “valorilor” lor, care isi urasc parintii, insuficient educati in spiritul revolutionar; un sistem de educatie care promoveaza o lupta surda pentru promovare prin delatiune, calcat pe cadavre si ura, copii nevropati, delatiunea ca subiect de examen, normalitatea a devenit un lux, dialogul o exceptie, frumusetea un pacat

Constantin Gheorghe:

M-am prins! Subiectul cu denunțul, de la Olimpiada de Română, este un îndemn la creativitate pentru delatori! Mai multă imaginație, tovarăși! Să aibă din ce copia procurorii în rechizitorii. Că așa, sec, doar fapte, n-are niciun chichirez! Dar contextualizat empatic, da, e altceva! 😀


Categorii

1. DIVERSE, Iulian Capsali, Justitie, Noile totalitarisme, dictatura si reeducare, Razboiul impotriva Romaniei

Etichete (taguri)

, , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

13 Commentarii la “SCOALA MICILOR TURNATORI “PATRIOTI” S-A INTORS. Patria te vrea denunţător! Subiect la olimpiada in care se testa CREATIVITATEA printr-un DENUNT FICTIV, poezie despre ROMÂNIA CORUPTA premiata de Ministerul Justitiei si… Ambasada SUA

  1. Vorba lui Capsali: mi e rauu…

  2. @admin:

    nu stiu daca e potrivita melodia: mie mi place! Si ma si …nostalgizeaza!:))
    Dar intr adevar, daca stai sa asculti versurile si te gandesti ce a ajuns tara asta.. e formidabil de trista…offf!

  3. Probabil ca se saturasera aia de la servicii si de la DNA sa citeasca denunturi prost intocmite… Asta imi place mie la institutiile in cauza: se implica si in educatie :))

  4. Dacă în teatrul propriu-zis ni se poate părea exagerat, am văzut cu toții că imitația urâtului la școală e ceva inadmisibil. Să-l pui pe un elev să creeze în propria imaginație starea mentală și limbajul asociat unui persecutor, e un lucru care nu se face, pentru că deformează caracterele. Profesorul de la Ploiești care ne-a semnalat cazul a și văzut, de altfel, în acest episod o educație a denunțului, o deformare a spiritului public care s-ar plia tot mai mult pe o mentalitate polițienească.

    http://www.dw.com/ro/obscenitatea-%C8%99colii-recente/a-37730587

  5. Este si o parte buna in nebunia asta, ca tot ce se intampla in zilele noastre:scoate la iveala murdaria subterana a unui popor ce a stat in conul de umbra a unui comunism ”implementat” ,fortat ,de Marx ,Engels ,Lenin si Stalin ,timp de 55 de ani ,basca inca 27, de urmasii lor .Numai asa cei care au,inca ,putina minte pot realiza ca lumea in care traim nu mai are rostul existentei,ca generatiile care vin,vreo doua,vor fi catastrofale,aducand catastrofa.Ce vor face cei care au putina minte?.Vor faci revolte,razmerite ,se vor razvrati?.Nu cred.Dumezeu spunea sa fugim din calea lor.Cred ca a venit timpul.A fugi din calea lor, nu inseamna a fugii in padure,ci pur si simplu a fugii in rugaciune neamestecandute cu ei.Va veni si timpul cand trebuiesa fugim in PADURE.DOAMNE AJUTA!

  6. Poliţia din Finlanda cere copiilor să-şi monitorizeze părinţii şi, în cazul în care aceştia din urmă critică guvernul, să îi denunţe imediat.
    https://ro.sputnik.md/International/20170124/10932127/politia-indeamna-copii-denunta-parintii.html

    „KOMTEC”: GULAGUL KHMERILOR ROȘII
    Într-o lună, în urma acestor ședințe de ideologizare care aveau ca scop trezirea conștiinței de clasă, Phal, un copil pe care familia Panh îl înfiase în timpul călătoriei, în bună tradiție khmeră, a devenit de nerecunoscut și a sfârșit prin a-și denunța părinții adoptivi ca „sclavagiști” care trebuiau pedespiți (modelul Pavlik Morozov). Curând, scene ca aceasta vor deveni curente.
    http://mircea-stanescu.blogspot.ro/2013/12/komtec-gulagul-khmerilor-rosii_8.html

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare