Teologul Dimitrios Tselenghidis: Apel catre Sfanta Chinonita a Sfantului Munte pe tema dialogului dintre ortodocsi si catolici

15-09-2009 2 minute Sublinieri

242884-tseleggidis.jpg

13 septembrie 2009

Dimitrios Tselenghidis:

Dialogul dintre ortodocşi şi romano-catolici

Universitatea Aristotelică din Tesalonic, Facultatea de Teologie, Secţia Teologie, Catedra de Teologie Dogmatică

Profesor Dimitrios Tselenghidis

Tesalonic, 10.09.2009

Către Sfânta Chinotită a Sfântului Munte

Urmărind cu un profund sentiment de responsabilitate situaţia bisericească  din epoca noastră ca simplu credincios, dar şi ca profesor universitar de Teologie Dogmatică a Bisericii, aş vrea să mă adresez Dumneavoastră cu evlavie în legătură cu o temă teologică foarte serioasă.

În luna octombrie a anului în curs va avea loc în Cipru, după cum se ştie, poate cea mai critică de până acum Întrunire a Comisiei Mixte Internaţionale pentru Dialogul Teologic dintre ortodocşi şi romano-catolici.

Deoarece Textul Comun, care se va emite de către această Întrunire va avea o importanţă catalizatoare în ceea ce priveşte evoluţia relaţiilor dintre cele două părţi în dialog, consider de datoria mea să vă rog stăruitor să luaţi în seamă această temă serioasă şi în special să vă ocupaţi cu atenţie cu respectivul conţinut al acestui Dialog Teologic.

Comisia Mixtă Internaţională se va ocupa mai exact cu „rolul episcopului Romei în societatea (comuniunea) tuturor Bisericilor” (vezi Textul de la Ravenna, paragraful 45). Cu smerenie gândesc că, dacă veţi dezbate teologic tema şi vă veţi raporta cu luciditate la ea, se va influenţa definitiv poate configuraţia finală a Textului Comun al Întrunirii Comisiei Internaţionale.

În acest fel Sfânta Chinotită va acţiona în timp util şi preventiv, pentru a nu trebui să intervină mai târziu pentru a vindeca, după cum va trebui în funcţie de necesităţi, judecând din cele din urmă, eşecurile teologice şi ecleziologice posibile din Textul Comun.

În plus, să mi se îngăduie să exprim cât mai scurt posibil şi o părere teologică asupra temei în discuţie. Dezbaterea teologică programată despre primatul episcopului Romei „într-o mai mare profunzime”, în luna octombrie ce se apropie, în Cipru, este din punct de vedere metodologic grăbită şi în esenţă prematură. Şi lucrul acesta deoarece, conform deontologiei teologice tradiţionale, ar trebui să anticipeze numaidecât dezbaterea teologică despre diferenţa de bază dintre noi şi romano-catolici în ceea ce priveşte dogma, şi în mod deosebit, în ceea ce priveşte Filioque, infailibilitatea şi harul creat, pe care în mod greşit continuă să le susţină. Aceste kakodoxii dogmatice lucrează în mod determinant la caracterul identităţii romano-catolicismului şi evacuează din punct de vedere teologic eclesiologia şi misteriologia lui, adică evacuează în mod esenţial caracterul prin excelenţă al Bisericii de „comunitate (societate) a îndumnezeirii” omului.

Doar după deplina noastră identitate în dogmă poate urma o dezbatere despre modul de conducere a Bisericii. Diferenţierea noastră în dogmă, conform literei şi duhului Sinoadelor Ecumenice, care reies clar din Actele lor, îi aşază pe romano-catolici în afara Bisericii, fapt care se confirmă şi empiric de întreruperea comuniunii inter-sacramentale dintre noi vreme de o mie de ani.

Aşadar, cum era de aşteptat, rezultă următoarea întrebare teologică: cum vom putea să discutăm raţional în respectivul Dialogul Teologic cu romano-catolicii despre poziţia instituţional-ierarhică a unei persoane (adică a papei) în Biserică, de vreme ce această persoană se află încă esenţial, dar şi formal, în afara Bisericii. Dacă, cu toate acestea, se va purta teoretic doar o discuţie despre primatul episcopului Romei, să mi se permită şi aici să amintesc adevărul istoric indiscutabil că: niciodată Biserica în primul mileniu nu a recunoscut episcopului Romei vreun primat de autoritate şi jurisdicţie pe plan universal. Autoritatea supremă în Biserica din întreaga lume (Οικουμένη) a fost exercitată întotdeauna numai şi numai de către Sinoadele Ecumenice.

De altfel, niciodată Biserica Ortodoxă nu a acceptat primatul papal, cum a fost înţeles şi interpretat acesta de către Conciliul I Vatican, care l-a proclamat pe papa ca interpret infailibil al conştiinţei Bisericii chiar cu posibilitatea de a fi în opoziţie cu hotărârile vreunui Sinod Ecumenic. Cu alte cuvinte, papa în Apusul catolic – prin „infailibilitatea” sa reglementată dogmatic şi de către Conciliul II Vatican şi prin primatul jurisdicţional revendicat peste întreaga Biserică – a luat în mod arbitrar locul Duhului Adevărului în Biserica Universală.

În consecinţă, prin înţelegerea primatului jurisdicţional al papei cu caracter eclezial se anulează nu pur-şi-simplu şi nu doar sistemul sinodal de conducere al Bisericii, ci în mod esenţial însăşi prezenţa Sfântului Duh în ea.

Cu toate cele scrise pe scurt, mă adresez Dumneavoastră pentru a vă exprima neliniştile mele cu caracter ecleziastic şi în acelaşi timp să aduc în atenţia Dumneavoastră o evaluare teologică rezumativă asupra metodologiei şi conţinutului respectivului Dialog Teologic bilateral în cadrul Comisiei Mixte Internaţionale.

Sper că harul Duhului Sfânt vă Va lumina să daţi mărturia Sfântului Munte pe această temă serioasă.

Cu profund respect sărut dreapta Dumneavoastră,

Dimitrios Tselenghidis,

Profesor la Facultatea de Teologie

din cadrul Universităţii Aristotelice, Tesalonic

(traducere din neogreacă de ieromonahul Fotie; sursa: http://aktines.blogspot.com/2009/09/blog-post_9261.html )

map.JPG


Categorii

Ecumenism, Pagini Ortodoxe, Sfanta Chinotita (Muntele Athos), Traduceri

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

15 Commentarii la “Teologul Dimitrios Tselenghidis: Apel catre Sfanta Chinonita a Sfantului Munte pe tema dialogului dintre ortodocsi si catolici

  1. Fiţi treji, privegheaţi. Potrivnicul vostru, diavolul, umblă, răcnind ca un leu, căutând pe cine să înghită. (1 Petr. 5, 8 )

  2. Cu bucurie si cu nadejde citesc luarile de pozitie a unor mari teologi,a unor Intai Statatori ai Bisricii Ortodoxe, a unor smeriti monahi!Trebiue sa strangem randurile, sa fim suflet langa suflet, duh langa duh!, ca sa cu treaca prin prin noi si pe langa noi ereziile catolice!Nespus de mult m-a mahnit raspunsul Patriarhului Bartolomeu privind semnarea Marturisirii de Credinta.Dar din Istambul altfel se vad lucrurile… se poate dansa pe FATA DOMNULUI IISUS si Patriarhul sa nu aiba nici o reactie!

  3. Sunt un om simplu si un ortodox nascut din parinti ortodocsi. Nimeni nu mi-a impus sa raman in Ortodoxie. Daca vroiam primat papal, mergeam la catolici. Dar lor, asta nu le este deajuns. Vor dictatuta, vor sa ne impuna erezia. Nu trebie sa fii teolog ca sa stii ca papa a incercat sa se impuna in toate timpurile si prin toate mijloacele. Si-a dorit suprematia totala. Si aici as vrea sa deschid o paranteza cu doar unul din multele exemple: Papa Virgiliu(537-555) si-a cumparat tiara_incalcand hotararile apostolice. In urma acestui fapt, in cel de-al doilea Sinod de la Calcedon s-a dat citire uneia din deciziile luate astfel: ,, Episcopul care si-a cumparat demnitatea, trebuie sa fie destituit si excomunicat.” Si ca acest fapt, s-au intamplat multe alte nelegiuiri_ compromisul, lacomia, egoismul, intr-un cuvant mandria, fiind armele cu care s-au luptat. Cum putem sa credem ca Hristos ar permite asa ceva? Mandria asta i-a pus pe picior de egalitate cu ingerii cazuti, ca sa fiu blanda in exprimare. Nu vreau sa fiu condusa de o persoana cazuta. Hai sa vedem ce au facut in tara nostra catolicii. Calcam pe un pamant presarat de moastele strabunilor nostri care au murit pentru a pastra Sfanta noastra Ortodoxie. Taranii nostrii au fost trasi pe roata, au suferit mari si multe umilinte, ne-au fost arse manastirile, intr-un cuvant au vrut sa ne stearga din istorie…Refuz sa uit asta. Refuz sa ii uit pe Brancoveni, pe Martirii Nasaudeni, pe Sfantul si Dreptul Stefan cel Mare, pe toti Mucenicii acestui pamant. Dogma infailibilitatii desfigureaza fata adevarata a Bisericii. Lasati-ma sa cred liber in Hristos. Repet, daca vroiam Filique,infailibilitate si harul creat, eram romano-catolica. Dar sunt ortodoxa si vreau sa raman in Ortodoxie. Doresc sa felicit si sa urez multi si fericiti ani mitropolitilor semnatari!

  4. Istoria credintei noastre ortodoxe este o istorie a rastignirii pe cruce. Aproape totdeauna credincioşii au suferit mucenicii cumplite, iar Biserica a trecut prin mari ispite, încercări şi dureri, prigonită atât din afară, cât şi dinlăuntru.Am credinta ca acest varf de lance al ortodoxiei, monahii si Sfanta Chinotita ,cu harul Sfantului Duh vor lua o hotarare pentru apararea mostenirii primite de la Sfintii Parinti. Sa ne rugam neincetat si fara osteneala.

  5. Foarte frumoasa interventie , sincera si oportuna. Doamnul profesor da dovada de o inalta tinuta intelectuala si teologica si ne da o lectie tuturor: “cea mai buna aparare este atacul “. Ce rost are sa criticam un fapt implinit , sa astepatam cu dispret, dezgust si multa “prestiinta ” hoatarile unui sinod despre care stim ca va fi impotriva ortodoxiei noastre. Foarte bine spus si, mai ales, foarte bine gandit!

  6. Ascultaţi ce ne spune unul dintre părinţii noştri ortodocşi cuviosul Paisie Aghioritul: “Romano-catolicii au ajuns la înşelare şi cred, chipurile din evlavie, că Maica Domnului s-a născut fără să aibă păcatul strămoşesc. Dar Maica Domnului nu s-a născut fără păcatul strămoşesc, ci aşa cum a vrut Dumnezeu să se nască oamenii după creaţie. Ea a fost preacurată, pentru că zămislirea ei s-a făcut fără plăcere trupească. Sfinţii Ioachim şi Ana, după rugă­ciunea fierbinte făcută către Dumnezeu pentru a le dărui un copil, s-au împreunat nu din poftă trupească, ci din ascultare faţă de Dumnezeu. Iar taina aceasta mi s-a descoperit la Sinai2.” Cum să ne unim cu catolici, când nici Maicii noastre preacurata Fecioară Maria nu -i este recunoscută nevointa ei prin care şi-a sporit sfinţenia , respingând tot gândul nefolositor şi vătămător de suflet. Este evident pentru orice crestin-ortodox constient de ce se întâmplă în jurul lui, că azi lumea se îndreapta spre capatul ei. Aceste semne ale timpului sunt atât de evidente încât ai putea crede ca lumea se dezintegreaza chiar în acest moment. Vreau să rămân creştin ortodoxă şi mă rog să se coboare Duhul Sfânt asupra celor care ne reprezintă credinţa să poată ţine piept acestor catolici.

  7. Au ereticii sunt ramlenii (romano-catolicii) cu al lor papa? Bine stiu ca vei zice ca sunt eretici. Si de vreme ce sunt eretici, precum si cu adevarat sunt, atunci Sfanta noastra Biserica ii afuriseste pe dansii. Si pe care Sfanta Biserica ii afuriseste si eu, impreuna cu Biserica, fiul ei fiind, ii afurisesc. [..] (SFANTUL CUVIOS PAISIE de la NEAMT)

  8. Felicitări domnului profesor!

  9. ”Ortodoxia în smerenie se păstrează!”(Pr.Rafail Noica)

  10. Cred cu adevarat ca a-i combate pe catolici nu este un extremism.Nu pot sa spun ca ii urasc pt.ca am trait in Italia aproape doi ani si cunosc bine oamenii de rand de acolo,dar pot sa spun ca si atunci cand ar fi de acord cu argumentele noastre,tot nu se intorc la ortodoxia primelor veacuri.
    La fel si papa:chiar daca ar fi de acord cu noi(mai spuneau unii ca papa anterior celui de acum spunea crezul fara filioque)tot nu se va intoarce.Sunt la fel ca protestantii:poti sta de vorba cu ei oricat,ei trag nadejde ca poate te vor convinge ei pe tine si nu invers.
    Fericiti sunt cei care au reusit sa traga vreun ratacit din acesta la lumina,dar eu nu am reusit.
    Credeti ca intalnirea aceasta poate fi influentata de ceva?
    De o scrisoare,chiar a unui bun teolog?
    Nu! Doar de o atitudine generala,fatisa si mai ales jertfitoare…
    Contra ereziei trebuie lupta pe viata si pe moarte!

    Noi suntem caldicei(chiar daca unora le voi parea exagerat)…

  11. Incep prin a-i aduce multumiri si recunostinta profunda,distinsului prof.DIMITRIOS TSELENGHIDIS-marturisitor al ORTODOXIEI VECHI,STRAVECHI SI NOUA,aceiasi dintotdeauna,fiind BISERICA-MAMA DE LA HRISTOS PRIN APOSTOLI data noua spre pastrare intacta, simtind ca trebuie dat semnal de aparare impotriva inovatiilor si ereziilor catolicismului, culminand cu extrema infailibilitate si suprematie papala.Nu cred ca SFANTA CHINOTITA A SF.MUNTE va lasa aceasta comisie mixta si internationala de dialog teologic cu catolicii,a calca cu bocanci murdari peste numele si moastele, SFINTELE MOASTE ale MARTIRILOR,SFINTI CE S-AU JERTFIT PT.PASTRAREA CREDINTEI NEALTERATA PRIN ADAUGIREA A ALTCEVA CE A FOST DAT DE INSUSI MATUITORUL PRIN SFINTII APOSTOLI.TREBUIE SA AMINTEASCA DE VIETILE SI GURILE DE AUR ALE ACESTOR SFINTI APARATORI,PE CARE EU INSUSI LE-AS SCRIE NUMELE CU LITERE DE FOC,SA FRIGA PE CEI CARE NU-I IA IN SEAMA,NUME CA VASILE CEL MARE,IOAN GURA DE AUR,GRIGORIE PALAMA,MARCU AL EFSULUI SI FOTIE,pana la Cuv.Paisie Agioritul,Justin Popovici si marii nostri duhovnici din zilele noastre cum este Pr.Arhimandrit Justin Parvu si multi altii ascunsi sub anonimat,cunoscuti noua prin bunavointa DOMNULUI. Pentru rugaciunile tuturor sfintilor,martirilor si parintilor nostri,NU NE UITA PANA’N SFARSIT pe noi DOAMNE, si ne MILUIESTE, LUMINAND MINTILE INTUNECATE.AMIN.

  12. Sfătuiesc pe cei cărora le pasă de cum vom fi reprezentaţi şi de ce se va întâmpla la Întrunirea Comisiei Mixte Internaţionale de Dialog Teologic dintre ortodocşi şi catolici ce va avea loc in octombrie a.c. în Cipru să comunice neliniştile, îngrijorările şi nedumeririle lor faţă de acest dialog Preasfinţitului Petroniu Episcopul Sălajului, care este Delegat al Bisericii Ortodoxe Române la dialogul teologic internaţional între Biserica Ortodoxă şi Biserica Romano-Catolică
    ADRESA:
    40143 Zalău, str. Avram Iancu nr. 29A, municipiul Zalău, jud. Sălaj
    Tel./Fax +40 360 100321, e-mail: episcopiasalajului@yahoo.com

  13. http://www.impantokratoros.gr/61D5B792.ro.aspx

    Intervenţie a profesorului Dimitrios Tselenghidis pe lângă Sfântul Sinod al Bisericii Greciei pentru dialogul cu catolicii

  14. Pingback: Razboi întru Cuvânt » IOANNIS TATSIS: Despre dialogul cu catolicii de la Viena
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare